جمعه 11 مهر۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۸۴
چت مي كنم،  پس هستم!
ناصر گلستان
004374.jpg

Mansour: salam
Nader: salam
Mansour: Che Khabar?
Nader: omidwaram halet khob bashe
Mansour: mamnonam man khobam
Nader: man daram milyarder misham/pol dary ba man sharik beshy?
Mansour: mage shogle shoma chie?
Nader: man yek movafeghat baraye tasis karkhane gereftam
Mansour: valla mardom inroza be kasi etemad nemikonan
Nader: agar nemitawanid sarmayeh gozary konid mozahem shoma nemishawam
Mansour: na khahesh mikonam man goftam pol nadaram
Nader: man donbal rafigheh poldar migardam
Mansour: khob age peyda kardi behesh salame man ra ham bereson
Nader: hatman
Mansour: bye
Nader:bye
حرف زدن از طريق نوشتار، صوت و تصوير با اينترنت را چت (chat) مي گويند. رامتين نگهداري مهندس كامپيوتر مي گويد، در سراسر جهان براساس آمارهاي ارايه شده از سوي سايت ياهو (yahoo) در طي ۲۴ ساعت چهارهزار ميليارد پيام مبادله مي شود. حميد ضيايي پرور،  نويسنده وبلاگ و خبرنگار به ايسنا مي گويد كه تنها جوانان ايراني بيش از چهار ميليارد تومان در سال، صرف چت كردن در چت روم هاي مشهور كرده اند كه اين آمار بيانگر گذراندن وقت اعظم كاربران اينترنتي است، اما مهندس نگهداري به موضوعي اشاره مي كند كه تاكنون به آن تا اين اندازه توجه نشده است. وي مي گويد: براي نخستين بار به دور از چشم سياستمداران و حاكمان، فضايي فراهم شده تا ملت ها در بخش هاي مختلف تخصصي با يكديگر ارتباط برقرار كنند و در مورد مسايل مختلف با يكديگر مشورت كنند، كشور، گروه و احزاب مجازي به وجود آورند و تاثيرگذاري هايي كه هيچ ردپايي از آنها به دست نمي آيد، از نظر فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و سياسي بر يكديگر گذارند.
دكتر فاطمه باقريان، عضو هيات علمي وزارت علوم و استاد ارتباطات دانشگاه علوم اجتماعي دانشگاه تهران به اين پديده از زاويه اي ديگر مي نگرد و آن اينكه چت (chat) يك وسيله ارتباطي است كه به جوانان امكان شناخت ديگران، به خصوص به جنس مخالف را مي دهد. حتي امكان تعيين هويت و تغيير هويت اصلي به جوانان داده مي شود. به عبارت ديگر به نظر دكتر باقريان، فرهنگ دروغگويي و راستگويي از اين طريق به راحتي قابل ترويج است اما از نظر وي، چت روم ها، قدرت انتخاب همسر را به ويژه براي دختران بالا برده است.
حميد ضيايي پرور، در مورد علت گسترش استفاده از چت در ايران مي گويد: ساده بودن استفاده از سرويس اينترنتي يكي از دلايل اين امر است كه با كمترين اطلاعات افراد مي توانند با اشكال مختلفي به صورت متن، صوت و تصوير با يكديگر ارتباط برقرار كنند. زيرا پديده چت با امكان مالتي مديا، ابزارهاي مختلف چندرسانه اي را براي كاربران اينترنتي فراهم آورده است كه افراد مي توانند با استفاده از فضاي مجازي به مبادله پيام با يكديگر بپردازند و از اين طريق دوست يابي كنند.
اما چرا ناگهان اين امر منجر شده تا ساليانه چهار ميليارد تومان هزينه چت در ايران باشد.
مهندس نگهداري مي گويد: شايد فشارها و محدوديت ها باعث شده است تا افراد به دور از فرهنگ نظارتي خانواده و جامعه مايل باشند در تنهايي خودشان، خودشان باشند و در اين تنهايي نيز به دنبال دوست، همراه و همزبان مي گردند. البته اين امر آسيب هايي نيز دارد از جمله اينكه ممكن است اطلاعات ارايه شده كاملاً  دروغ باشد.
نوشين شمسايي مي گويد: اين كار هم مثل هر پديده ديگر كه خبر از پيشرفت تكنولوژي مي دهد،مي تواند اثرات مثبت و منفي زيادي را با خود داشته باشد، اما با توجه به اينكه چت كردن با هزينه بسيار پاييني صورت مي گيرد من خود با هزينه بسيار پاييني با همسرم كه در كشور ديگري است به مدت طولاني صحبت مي كنم و تصوير او را نيز دريافت مي كنم. اما دكترمحمود دهقان عضو هيات علمي دانشگاه صدا و سيما در گفت وگو با ايسنا معتقد است كه چت به عنوان يك وسيله تفريحي ـ آموزشي مناسب، در حال تبديل شدن به يك وسيله بدآموز به دليل امر و نهي هاي غيرضروري است.
004372.jpg

وي معتقد است كه مبناي خوبي و يا بدي چت، از جامعه اي به جامعه  ديگر متفاوت است و مانند چاقوي دولبه و يا اتومبيلي است كه مي تواند هم در خدمت بشر و يا عليه آن باشد. وي روي آوردن جوانان به كامپيوتر و اينترنت (chat) را كم بودن تفريح سالم در جامعه مي داند و معتقد است «ما تمام محدوديت ها را بر روي جوانمان اعمال كرد ه ايم و بنابراين ما اين جوانان را به گوشه خانه رانده ايم.» اما وي در نهايت معتقد است به خاطر سوءاستفاده يك نفر، نمي توان كل تكنولوژي را زيرسؤال برد.
دكتركيهان نيا، كارشناس مسايل خانواده معتقد است كه چت وسيله ارتباطي براي مبادله افكار و كسب اطلاع و انجام تحقيق و پژوهش است كه در ايران استفاده از آن براي آشنايي جوانان مورد توجه قرار گرفته است. اما در نهايت مهندس نگهداري معتقد است چت وسيله اي است كه قدرت انتخاب را در افراد تقويت مي كند و اگر افراد مايل به ايجاد ارتباط نباشند مي توانند ارتباط خود را به راحتي قطع كنند. وي مي افزايد: روانشناسي تكنولوژي جديد رسانه اي نشان مي دهد، كساني كه در محيط چت باقي مي مانند وابستگي شديدي به آن پيدا مي كنند و استمرار اين وابستگي با پيامدهايي همچون افسردگي روحي، خستگي، دل تنگي، بيماري هاي عصبي و ... همراه است.
آيا هويت افرادي كه به ارتباط با چت اقدام مي كنند از اين طريق تامين مي شود. بسياري از كارشناسان معتقدند كه چت كردن اساساً با توجه به نيازهاي روحي و رواني جوامع ارتباط تنگاتنگ دارد. محمود سردشتي دانشجوي كارشناسي ارشد روانشناسي معتقد است كه در درجه اول آنچه در افراد توسط ارتباط از طريق چت احيا مي شود، بروز حالات واقعي افراد است. افراد در چت خود را بهتر مي شناسند. به خوبي درك مي كنند كه به چه ميزان دروغگو يا راستگو هستند. ميزان اقناع كنندگي كلامشان، ميزان توانايي در ايجاد ارتباط صميمي و... را درمي يابند و فهم و درك درستي نسبت به توانايي خود پيدا مي كنند. اما بايد توجه داشت اگر آموزش هاي اساسي در اين باره وجود نداشته باشد، آسيب هاي جدي مي تواند در درجه اول به استفاده كنندگان از محيط چت فراهم كند. مهندس نگهداري در اين باره مي گويد: من معتقدم بايد چند واحد تحصيلي تنها به چت و پيامدهاي مثبت و منفي آن براي دانشجويان به ويژه براي دانشجويان كامپيوتر اختصاص داده شود چون ما نسبت به تكنولوژي وارد شده و پيامدهاي ناخواسته آن بي خبر هستيم.
ولي در نهايت آنچه درباره اتاق چت مي توان گفت، آن است كه اتاق چت تنهايي و ارتباط انسان ها را در امنيت كامل فراهم مي كند و اگر امروز دكارت زنده بود يقيناً مي گفت من چت مي كنم پس هستم.

آنسوي رسانه
جذب متخصصان IT به بخش دولتي مشكل است
004368.jpg
همايش چالش ها و فرصت هاي كارآفرينان در صنعت IT، در جشنواره كارآفرينان دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد.
به گزارش ايسنا در اين همايش كه دكتر مرتضي انواري استاد دانشگاه بركلي در كاليفرنيا، دكتر سپهري راد دبير شوراي عالي انفورماتيك، مهندس قائميان مدير عامل شركت ملي انفورماتيك، مهندس مرتضوي مدير عامل شركت پويا و جمعي از انديشمندان و دانشجويان در دانشكده كامپيوتر دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد، شركت كنندگان به بحث و تبادل نظر پيرامون چالش ها و فرصت هاي كارآفرينان در راستاي صنعت IT پرداختند.
دكتر انواري اظهار داشت: دانش ورزها افرادي هستند كه از طريق دانش امرار معاش مي كنند، تمام افرادي كه در شاخه هاي مختلف فناوري اطلاعات كار مي كنند، در اين رده قرار دارند.
وي ادامه داد: كار فناوري اطلاعات، ايجاد، جمع آوري، فرآوري، پخش، انتقال و مديريت دانش هاي مختلف است. كارشناسان اين بخش، از معدود گروه هايي هستند كه براي انجام كارهاي خود نيازي به توسل به شركت هاي بزرگ ندارند و اين، آنها را از ساختارهاي دولتي، ملي و غيره مستقل كرده است، در نتيجه جذب كردن اين افراد كار ساده اي نيست.
رييس مركز ملي فناوري اطلاعات و ارتباطات، ايجاد راهبردهاي خاص در قبال فناوري اطلاعات را لازم دانست و گفت: تشويق افراد براي ورود به اين رشته، استخدام آنها و به روزآوري اطلاعات و تعليم آنها راهبردهاي اساسي در قبال IT در كشور است.
وي با اشاره به وجود ۷۰ هزار نفر دانش آموخته در زمينه ICT در كشور گفت: كاربران بالقوه ICT در كشور ۸/۱۷ ميليون نفرند كه با توجه به وجود ۷ كامپيوتر براي هر ۱۰۰ نفر ايراني كه معادل ۹ درصد آمار كشورهاي با درآمد بالاست و آمار ۸/۱ درصدي كاربران اينترنت مشاهده مي شود كه با وجود داشتن نيروي كافي متخصص در كشور، از لحاظ گسترش ICT در رده خوبي قرار نداريم.
رييس مركز ملي فناوري اطلاعات و ارتباطات، در پايان چالش هاي عمده اشتغال در ICT را چنين عنوان كرد: كمبودهاي پروژه هاي كلان در كشور، عدم اعتماد به ماندگاري بخش خصوصي، فقدان برنامه هاي پيشبردي براي جذب و نگهداري كارشناسان سطح بالا، ناتواني بخش خصوصي و دولتي براي جذب و اعتلاي كارشناسان، كمبود كار در زمينه هاي نو و آموزنده، ضعف مديريت بخش دولتي براي پياده سازي فناوري اطلاعات و ترس بعضي از مديران از فناوري هاي نوين.
در ادامه دكتر سپهري راد، ارتباط دو طرفه ميان دانشگاه و صنعت را مستلزم پيشرفت در زمينه هاي مختلف دانست و گفت: اگر اين دو مجموعه با نگاه درست با اين قضيه رو به رو شوند، مشكلات مالي دانشگاه و مشكلات كيفي صنعت رفع مي شود.
وي ادامه داد: اگر بخش خصوصي غالب صنعت را در دست داشته باشد، براي بقا و پيشرفت خود به صورت طبيعي به سمت دانشگاه خواهد رفت.
وي فقدان روند دروني براي شكل گيري ارتباط صنعت و دانشگاه در اين دو حوزه را به عنوان يكي از معضلات كارآفرينان ياد كرد و گفت: كاهش حجم تصدي دولت و افزايش خصوصي سازي و سپردن سرپرستي نوآوري به دانشگاه ها باعث شكل گيري بهتر اين رابطه مي شود.
مهندس قائميان، به عنوان يكي ديگر از سخنرانان اين همايش ابراز داشت: يكي از مشكلات بخش فناوري اطلاعات در كشور اين است كه IT را منحصر به سخت افزار و نرم افزار كرده و سازماندهي را كنار گذاشته است، علاوه بر اينكه ساز وكارهاي آموزشي هم به درستي پياده نشده است.
وي افزود: سازماندهي و اصلاح روش هاي عملياتي و آموزش از رده هاي خيلي بالا از جمله مسايلي است كه در صورت رعايت نكردن آنها، حتي بزرگترين نرم افزارها هم مشكل ما را حل نمي كند.
مهندس مرتضوي نيز در ادامه اين همايش طي سخناني، اظهار داشت: در كشور بايد به دنبال بخش خصوصي به معناي درست آن يعني بخشي با مالكيت خصوصي كه در آن مديريت با خواست مالكان گزينش شده و شايسته سالاري در آن حكمفرماست، باشيم.
وي ادامه داد: بخش خصوصي پوينده وقتي احساس افزايش سود و درآمد كند به سوي دانشگاه مي رود، دانشگاه هم بايد طوري كار كند كه بخش خصوصي با رغبت فراوان براي ارتباط با آن اقدام كند.
وي در پايان با تقسيم دانشجويان به سه دسته به خارج روندگان، جذب شوندگان از سوي بخش خصوصي و دولتي، ابراز داشت: از دسته اول مي خواهيم كه ارتباط خود را با صنعت و دانشگاه كشور قطع نكند. گروهي هم كه جذب مشاغل دولتي مي شوند مي توانند در سمت دولت تسهيل سازي كنند و جذب شوندگان در بخش خصوصي هم كليد كارهاي اجرايي كشور هستند.

زير يك سقف
زبان چت
فروزان آصف گلي
004370.jpg

در اتاق چت با چه موضوعي مواجهيم؟ اين مهمترين سؤالي است كه دنياي ارتباطات بايد به آن پاسخ بدهد. ابتدا با يك دنياي مجازي روبه رو هستيم كه در آن بسياري در حال تبادل هستند، سايت yahoo (ياهو) اين  ميزان تبادل را در روز هزار ميليارد پيام مي داند، سايت آمازون، گوگل و ... نيز رقم هايي مشابهي را ذكر مي كنند. اكنون مي توانيم حس كنيم كه بدون نظارت فرهنگ، آداب و رسوم و حتي خانواده ارتباطات و فضاي نويني ايجاد شده است؛ فضايي كه تنها نيازهاي افراد بر روي صفحه كليد (كي برد) منعكس مي شود و طرف مقابل در هزاران كيلومتر آن طرف تر نياز وي را درك مي كند. آنچه در اين اعلام نياز به صورت متن، صوت و يا تصوير معنا مي يابد باز شدن دروازه هاي جديدي است كه در آن از استعاره، تعابير چند لايه، گفت وگوهاي تفسير پذير، به ميزان زيادي پرهيز مي شود. اغلب افراد در اين فضا نيازهاي خود را مي دانند و مايلند در كوتاه ترين زمان، كه هزينه آن را نيز مي پردازند، به خواسته خود برسند. از اين رو معنازدايي و پرهيز از سخنان چند پهلو و تفسير بردار، رمز اصلي اتاق چت است. بگو، بخواه، بگير، سه اصل اساسي در ارتباط با چت است. به عبارت ديگر آنچه در چت مهم مي باشد،تامين خواسته است. بي ترديد اين موضوع مي تواند تحول اساسي در زبان جهاني ايجاد نمايد. به عبارت ديگر، بيان خواسته هاي فردي، فرهنگ جهاني را از طريق زبان چت متحول مي كند.از اين رو آنچه اكنون با آن مواجهيم زباني است كه گاه با پيشروي به سوي ساده گرايي، پيچيدگي هاي فرهنگ ها را به كناري مي نهد و در پيام هاي واضح و آشكار، خواستار رسوخ شفافيت دنياي شيشه اي دموكراسي، در عرصه هاي فرهنگ، تمدن، اقتصاد، سياست و تكنولوژي مي شود. اينكه تا چه اندازه اي اين موضوع مي تواند مثبت باشد يا منفي، امر ديگري است اما پاسخ به اين سؤال كه در چه صورتي كشورها مي توانند نقش  اساسي در اين حوزه ايفا كنند تا مجبور نباشند در حوزه فرهنگ و ... مصرف كننده دايمي تلقي شوند، مربوط به حوزه سياستگذاري واقع بينانه و علمي مبتني بر فرهنگ دموكراسي در مساحت هاي مختلف زندگي است كه اگر كشوري به آن مبادرت نكند بي ترديد از حوزه كشورهاي تاثير گذار و مستقل و حتي درجه سوم خارج خواهد شد.
آنچه در اينجا نبايد ناديده انگاشته شود زبان و دنياي چت است كه علاوه بر ايجاد روابط فرهنگي و تمدني، گروه هاي اقليت با دين و گرايش سياسي خاص را از تنهايي خارج مي سازد و در جهان ارتباطات تقويت مي سازد، روابط اقليت ها را دامنه دار مي كند و كانال امن روابط و سازماندهي گروهي، جزيي، فرهنگي و اجتماعي را براي آنان فراهم مي كند. از اين رو است كه بايد گفت تكنولوژي نوين رسانه اي، خود واجد هويت مستقلي است كه ورود آن به هر اجتماعي تمامي ابعاد جوامع را تحت تاثير خود قرار مي دهد.
سايت اينترنتي منطقه آزاد قشم راه اندازي شد
به گزارش ايلنا، مدير طرح و برنامه آزاد قشم هدف از راه اندازي اين سايت را افزايش كيفيت ارايه خدمات حوزه بازرگاني سازمان اعلام كرد.
احد ملاباشي افزود: بازرگانان براي آگاهي از ارزش و تعرفه كالا و مسايل مربوطه به مجوز استاندارد و كالاهاي صادراتي مي توانند به اين سايت به نشاني http: // www. qfzo.net مراجعه كنند. به گفته وي، با تشكيل مركز اطلاع رساني و خدمات در محل گمرك سازمان منطقه آزاد قشم، بازرگانان مي توانند به صورت رايگان درمحل از خدمات سايت اطلاع رساني و ديگر خدمات اينترنتي استفاده نمايند.ملا باشي افزود: به منظور تسهيل فعاليت بازرگانان در آينده امكان تكميل اظهار نامه مجوز واردات كالا و ارسال اسناد پيش از ورود كالا به بندر از طريق اينترنت فراهم خواهد شد.

آثار استاد قائم مقامي در اينترنت
004378.jpg

پايگاه اطلاع رساني «استاد سيد عباس قائم مقامي» با آدرس اينترنتي WWW.GHAEMMAGHAMI.COMافتتاح شد. به گزارش ايسنا، اين پايگاه كه مدتي است با همكاري مركز فرهنگي باور، كار آزمايشي خود را آغاز كرده، شامل آثار و آراي استاد سيد عباس قائم مقامي، به سه زبان فارسي، عربي و انگليسي است.جست وجوي كلمه، امكان پرسش و پاسخ عمومي و خصوصي، از بخش هاي جانبي اين سايت است. از ديگر مطالب اين سايت، مي توان به زندگي نامه، مقالات، كتب، دروس، نقطه نظرات و آلبوم عكس اشاره كرد.

مكث
تجارت الكترونيك پيش شرط ورود به WTO
004364.jpg

عدم ورود به تجارت الكترونيك از ورود ما به WTO جلوگيري مي كند زيرا يكي از پيش شرط هاي ورود به تجارت جهاني به صورت ضمني ورود به تجارت الكترونيك است.
يك كارشناس تجارت الكترونيك در گفت وگو با ايلنا، با بيان مطلب فوق افزود: هرگز نمي توان پيچيدگي هاي ورود به سازمان تجارت جهاني را با روش هاي سنتي حل و فصل كرد و قطعاً بايد آن را از سيستم هاي پيچيده تر كه فقط از طريق رايانه و اينترنت امكان پذير است و عملاً همان تجارت الكترونيكي است، حل و فصل كرد.
وي گفت: در صورتيكه كشور ما وارد تجارت الكترونيكي شود، قطعاً مي تواند بسياري از مشكلات فعلي اقتصاد را حل كند زيرا در آن صورت يك كاسب كوچك ما فرصت پيدا مي كند تا كالاي خود را به جاي اينكه فقط در ايران بفروشد به تمام جهان عرضه كند.
اين كارشناس افزود: در صورت پيوستن به WTO كيفيت زندگي مردم بهتر مي شود زيرا مجموع اين تعاملات، فضايي را به وجود مي آورد كه در نتيجه آن رفاه، آسايش و امنيت بيشتري براي مردم كشور به دنبال خواهد داشت.وي گفت: آمارهاي جهاني نشان مي دهد كه تجارت الكترونيكي تا يكي دو سال آينده تجارت غالب در جهان خواهد بود. وقتي گفته مي شود تا سال ۲۰۰۵ ، ۸۵ درصد اقتصاد جهان نوعاً  به ICT مربوط است و در سال ۲۰۱۰ اقتصاد دانش محور جايگزين اقتصاد فعلي مي گردد، پس عدم حضور ايران در سازمان هاي جهاني اقتصاد،خطراتي را متوجه ما خواهد كرد.

كنفرانس «رسانه ها و جنگ» در دبي
004376.jpg

تعداد زيادي از روزنامه نگاران از كشورهاي غربي و عربي قرار است كه در نشست رسانه ها كه ماه آينده در دبي برگزار مي شود، شركت كنند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه، هدف اين نشست بررسي نحوه پوشش خبري جنگ عراق توسط رسانه هاي غربي و عربي است. بيش از ۵۰۰ روزنامه نگار در انتظار برگزاري نشست رسانه ها در هفتم و هشتم اكتبر هستند كه هدف آن گشايش مجراهاي گفت وگو بين رسانه هاي غربي و عربي است. اين كنفرانس تحت عنوان «رسانه ها و جنگ»  برگزار مي شود و در آن درباره نقش رسانه ها در ظهور يك خاورميانه جديد بحث مي شود.

استفاده از موش
براي امضاي الكترونيكي
004366.jpg

شيوه منحصر به فردي كه هر انسان ماوس كامپيوتر يا موش را به كار مي گيرد در آينده نزديك براي شناسايي هويت او به كار گرفته خواهد شد.
دانشمندان راهي يافته اند كه به كمك آن مردم مي توانند نام خود را در اينترنت به كمك موش امضا كنند.
اين سيستم امنيتي از يك نرم افزار هوشمند استفاده مي كند كه قادر است در طول زمان نحوه استفاده كاربر از موش براي امضاي نام در اينترنت را بياموزد.
اين شيوه ديگري براي اثبات هويت شما به عنوان كسي است كه در آن سوي خط، پاي اينترنت نشسته ايد.
اين نرم افزار كه دكتر پيتر مك اوان از دانشگاه لندن در كويين مري آن را خلق كرده است از يك شبكه عصبي براي درك مشخصات منحصر به فرد شيوه استفاده از موش توسط هر كاربر استفاده مي كند.
دكتر مك اوان گفت: «هدف اين سيستم استفاده از موش به عنوان جايگزيني براي قلم است.»
وي گفت شبكه عصبي داخلي اين نرم افزار به ۲۰ نمونه از شيوه امضاي يك فرد به كمك موش نياز دارد تا مشخصه هاي اصلي آن را بياموزد.
وي افزود: «اين شيوه ديگري براي اثبات هويت شما به عنوان كسي است كه در آن سوي خط، پاي اينترنت نشسته ايد.»
دكتر مك اوان گفت نصب اين سيستم آسان است چراكه تنها به اجراي يك نرم افزار نياز دارد. اين سيستم مي تواند نحوه استفاده از موش توسط يك كاربر را زيرنظر بگيرد و در طول زمان اطلاعات مربوط به حركات موش توسط اين فرد را پالايش كند.
اين سيستم امنيتي هم با موش هاي نوري و هم مكانيكي كار مي كند.
آزمايش هاي اوليه براي محك زدن اين سيستم كه بر دانش آموزان رشته علوم كامپيوتر در كويين مري انجام شد نشان داد كه در شناسايي فردي كه از موش استفاده مي كند ۹۹ درصد دقت دارد.

هجدهمين جشنواره بين المللي فيلم كودك عصر ديروز در اصفهان آغاز شد
آرزوهاي رنگي
عصر ديروز طي مراسمي در ميدان نقش جهان اصفهان هجدهمين جشنواره بين المللي فيلم هاي كودك و نوجوان با شعار سينماي كودك، آرزوهاي رنگي گشايش يافت. اين جشنواره كه با شركت ۱۱ كشور جهان تا ۱۶ مهرماه برپا خواهد بود، بيش از صد فيلم را در بخش هاي مختلف به نمايش خواهد گذاشت.
به گزارش روابط عمومي جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان ۱۱ كشور آلمان، ايران، بلژيك، دانمارك، سوئد، فنلاند، فرانسه، كانادا، نروژ، چين، هند با ۱۸ فيلم بلند سينمايي در هجدهمين جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان اصفهان در بخش «مسابقه  بين المللي» به رقابت خواهند پرداخت.
004260.jpg

فيلم هاي «پسري كه مي خواست خرس باشد» (دانمارك ـ فرانسه)، «خدا كند» (دانمارك)، «پله اتومبيل پليس» (نروژ)، «الينا، انگار كه اينجا نباشيم» (سوئد ـ فنلاند)، «كارلسون روي بام» (سوئد ـ نروژ)، «كسي مثل هودر» (دانمارك)، «كورته مالته،  درباره محافل مخفي» (فرانسه) و «ساز دهني» (هند) از جمله آثار بخش مسابقه بين المللي جشنواره فيلم هاي كودكان و نوجوانان هستند.
«فيلم تخم گذار» (هند)، «در تابستان» (كانادا)، «مادر نرفته» (چين)، «محمد آخرين فرستاده» (عربستان)، «پروانه»  (فرانسه)، «بي بي بولكوسيرگ» (آلمان)، «افسانه علمي»  (بلژيك) به همراه «رسم عاشق كشي»، «قناري»  و «كودكانه» از ايران ديگر فيلم هاي بخش مسابقه بين المللي اين جشنواره را تشكيل مي دهند.همچنين فيلم سينمايي «پينوكيو» محصول مشترك (ايتاليا ـ فرانسه ـ آلمان) در بخش خارج از مسابقه جشنواره به نمايش درمي آيد.
مسابقه سينماي ايران
004270.jpg

۱۳ اثر از فيلمسازان  ايراني  در بخش  مسابقه  سينماي  ايران ، جشنواره بين المللي  فيلم هاي  كودكان  و نوجوانان  به  نمايش  در مي آيد. فيلم هاي  «بهشت  جاي  ديگري  است » از عبدالرسول  گلبن  ، «جوجه  اردك  من » ازامير فيضي ، «خورشيد مصر» از بهروز يغمائيان  و شهرام  خوارزمي ، «رسم  عاشق كشي » از خسرو معصومي  ، «ساكنين  سرزمين  سكوت » از سامان  سالور و «سلام »ساخته  جواد ارشاد ازجمله  آثار بخش  مسابقه  سينماي  ايران  هستند. «فراري » از رضا جعفري ، «قناري » از جواد اردكاني ، «كفش هاي  جيرجيرك دار» از شاپور قريب ، «كودكانه » از مسعود كرامتي ، «كودك  شاعر» از اميرقاسم راضي ، «من  و نگين  دات  كام » از حسين  قناعت  و «موشو» از محسن  محسني نسب  عناوين  ديگر فيلم هاي  بخش  مسابقه  ايران  را تشكيل  مي دهند.

برنامه هاي جنبي
كميته ارتباطات هجدهمين جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان اعلام كرد: بخش جنبي «تجارب اصفهان»، ۱۸ فيلم منتخب را در اين جشنواره به نمايش مي گذارد.اين كميته افزود: در اين بخش ها فيلم هاي ويديويي كه نتوانسته اند به بخش مسابقه جشنواره راه يابند به منظور تقدير از كارگردانان، اين فيلم ها به نمايش در خواهند آمد.
فيلم هاي «آخرين تصميم»، «كلاغ»، «الفباي كودكي»، «بازيگوش»، «چتر»، «داستاني جلال»، «دست هاي خيالي»، «دستي كه برايم ساز مي زد»، «زنده رود»، «شيشه هاي رنگي»، «گمشده در جاده هاي بي ديار»، «نقشي براي تو»، «يك روز» و «يك كار خوب» در تالار كتابخانه مركزي شهرداري اصفهان به نمايش گذاشته خواهند شد.
همچنين اين كميته اعلام كرد: ايجاد «ايستگاه هاي شادي در پنج نقطه از شهر اصفهان»، «جايگاه هاي اطلاع رساني خانه پروانه ها» و «بهره مندي كودكان محروم اصفهان از جشنواره» از ديگر برنامه هاي جنبي جشنواره است.
004262.jpg

تجليل از فرشته طائرپور
هجدهمين جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان اصفهان از كوشش هاي فرشته طائرپور، تهيه كننده فيلم هاي كودكان و نوجوانان تجليل به عمل مي آورد.
فرشته طائرپور،متولد ۱۳۳۱ كارشناس ادبيات انگليسي فعاليت خود را پس از انقلاب به عنوان نويسنده و عضو هيات تحريريه مجله «زن روز» آغاز و در سال هاي بعد به همكاري با گروه هاي كودك و نوجوان شبكه هاي ۱ و ۲ سيما و همچنين سرپرستي مركز نگارش و ويرايش كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، كار خود را در حوزه سينما و در خانه ادبيات و هنر كودكان متمركز كرد.
طائرپور بعدها به دليل نوع فعاليتش در عرصه سينما، در سازمان هاي صنفي مربوطه «اتحاديه تهيه كنندگان و توزيع فيلم ايران» و نيز   «خانه سينما» حضور يافت. وي اولين تهيه كننده و نخستين زني است كه به عنوان رييس هيات مديره خانه سينما (سال هاي ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۱) انتخاب گرديد.وي نخستين سينماگر ايراني است كه به عنوان عضو هيات رييسه سازمان سيفژ (مركز بين المللي فيلمسازان كودك) برگزيده شده است.
004258.jpg

از جمله فيلم هايي كه طائرپور تهيه كنندگي آن را به عهده داشته است مي توان به ماهي، گلنار، پاتال و آرزوهاي كوچك، سكوت، مدرسه پيرمردها، ايليا نقاش جوان، نان و شعر، پسرمريم، يكي بود و يكي نبود اشاره كرد.

مرور بر آثار لوته راينيگر
هجدهمين جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان اصفهان با مرور بر آثار لوته راينيگر از كوشش هاي وي «از پيشگامان پويانمايي» ياد خواهد كرد.
راينيگر، فيلمساز تجربي بود كه شهرت خود را مديون نوع آوري پويانمايي سايه اي برگرفته از تئاتر عروسكي سايه اي چين است. اين فيلمساز اعتبار خود را وامدار ساخت يكي از اولين پويانمايي هاي بلند به نام «شاهزاده احمد» است كه وي آن را در ۱۹۲۶ ساخت (۱۰ سال پيش از آنكه ديسني فيلم پويانمايي بلند «سفيدبرفي» را بسازد.)
وي قبل از ساخت اولين پويانمايي كوتاه خود «ارايه هاي قلب عاشق» ۱۹۱۹ توسط ماكس راينهارت آموزش ديد كه تكنيك هاي ساده اكسپرسيونيستي ابداعي او فيلمسازان ديگري را نيز تحت تاثير قرار داده است.
شاهزاده احمد برگرفته از داستان هاي هزار و يك شب براي كودكان و به صورت پويانمايي سايه اي ساخته شده كه البته حاوي بخش هاي انتزاعي ديگري از جمله به كارگيري تكه هاي واكس و شن و بر پشت شيشه نيز هست. اواسط دهه ۳۰ او به بريتانيا مهاجرت كرد و در واحدهاي فيلمسازيGpo  و The Crownبه كار پرداخت. بعد از جنگ جهاني دوم او در انگلستان ماند و فيلم هاي كوتاه بسياري برگرفته از افسانه ها و داستان هاي تخيلي ساخت.
هجدهمين جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان با مروري بر آثار اين هنرمند فقيد از جمله ماجراهاي شاهزاده احمد، ملخ و مورچه، خليفه لك لك، زيباي خفته، دكتر دوليتل سفر به آفريقا، دكتر دوليتل در سرزمين آدم خواران، دكتر دوليتل در كنار شير، از وي تجليل به عمل خواهد آورد.
004256.jpg

داوران نوجوان اصفهاني
گروه ۶۰ نفري داوران كودك و نوجوان اصفهاني در جشنواره هجدهم، بهترين فيلم و كارگرداني را انتخاب مي كنند. اين گروه داوري كه از سنين ۸ تا ۱۶ ساله هستند چندي پيش در پي فراخوان عمومي پس از مصاحبه حضوري و سنجش اطلاعات عمومي در حوزه سينما انتخاب شده اند و در اين مدت مورد آموزش هاي مختلف قرار گرفته اند.ايستگاه هاي شادي هجدهمين جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان در ميادين اصلي شهر اصفهان ايجاد مي شود.در اين ايستگاه ها برنامه هايي چون مسابقات، كارگاه هاي هنري، نمايش هاي خياباني، قصه گويي و ... مورد اجرا قرار خواهد گرفت.
در اين دوره از جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان اصفهان جايگاه هايي جهت اطلاع رساني عمومي ايجاد خواهد شد.
در اين جايگاه ها كه در ۲۰ نقطه پر تردد شهر مستقر مي شود كليه اطلاعات، بروشورها و برنامه هاي اكران فيلم ها مورد توزيع و اطلاع عموم قرار خواهد گرفت كه بخش عمده اين جايگاه ها و ايستگاه هاي شادي در مناطق محروم اصفهان قرار دارد.دانش آموزان اصفهاني مي توانند در سانس هاي صبح، فيلم هاي مورد علاقه خود را با تخفيف ۵۰ درصد و رايگان به تماشا بنشينند.
روزنامه «آرزوهاي رنگي» ويژه كودكان و نوجوانان در طول برگزاري جشنواره هر روز منتشر خواهد شد.
به گزارش ايسنا،انتشار اين روزنامه به صورت چهار رنگ از روز ۵ مهرآغاز شده و تا ۱۹ مهرماه سال جاري اخبار جشنواره را انعكاس مي دهد .
اين روزنامه هر روز مطلب خود را با توجه به رنگ انتخابي آن روز منتشر خواهد كرد.
«سيد محمود حسيني» استاندار اصفهان درباره برپايي جشنواره كودك گفت: برگزاري جشنواره هاي هنري بايد بتواند برخي از نيازهاي فرهنگي جامعه را برآورده كند.
وي در ديدار با عوامل اجرايي هجدهمين جشنواره بين المللي فيلم كودكان و نوجوانان افزود: بايد در برگزاري اين جشنواره ها به گونه اي عمل كرد كه همواره اهداف اصلي جشنواره حفظ شود.
حسيني گفت: افزايش امكانات و برنامه هاي مختلف ورزشي،فرهنگي و هنري بايد متناسب با جمعيت شهرها باشد.وي تصريح كرد: برگزاري جشنواره فيلم هاي كودكان و نوجوانان به عنوان يك رخداد فرهنگي و هنري مي تواند زمينه ايجاد نشاط در جامعه را فراهم آورد. هجدهمين جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان ۱۶ مهر ماه با معرفي برگزيدگان به كار خود پايان خواهد داد.
داوران انجمن منتقدان در جشنواره كودك
004254.jpg

مجمع عمومي انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي، هفته گذشته پس از تشكيل جلسه فوق العاده با اعلام انحلال شوراي قبلي موافقت و اعضاي شوراي مركزي جديد را انتخاب كرد.اين انجمن بيش از ۱۶۰ عضو پيوسته دارد كه در دو جلسه مجمع عمومي قبلي تعداد حاضرين به حد نصاب نرسيد و بنا بر اساسنامه اين انجمن سومين مجمع عمومي با حضور ۳۴ نفر از اعضا رسميت يافتند. انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي يكي از اولين و فعال ترين انجمن هاي خانه سينما بود كه طي دو دوره قبل هيات مديره به خاطر بروز اختلافاتي عملاً از ۸ ماه قبل به تعطيلي كشيده شد.در اولين جلسه شوراي مركزي جديد، پس از بحث و گفت وگو، محمود گبرلو به عنوان رييس، محمدتقي فهيم به عنوان نايب رييس و زهرا مشتاق به عنوان خزانه دار انتخاب شدند.
شوراي مركزي انجمن منتقدان و نويسندگان در اولين تصميم خود احمد طالبي نژاد، علي شيدفر و زهرا مشتاق را به عنوان داوران جشنواره كودك و نوجوان اصفهان به دبير جشنواره معرفي كرد.

كيمياي مهر
موضوع سريال «كيمياي مهر» طلاق است؛ چراكه اخيراً در كشور ما متاسفانه آمار طلاق زياد شده و به نظر مي رسد در حال حاضر نيز روبه افزايش است.
حسن ميرچولي ـ تهيه كننده ـ با بيان اين مطلب افزود: قبل از ساخت مجموعه كيمياي مهر، تحقيقات مفصلي در زمينه  طلاق انجام شد كه نويسنده  فيلمنامه از آن به خوبي استفاده كرد.وي خانواده را كوچكترين واحد اجتماعي جامعه دانست و گفت: پاسداري و بالندگي از درون مايه  خانواده كه همان عواطف انساني است در زمره  عمده ترين وظايف است.ميرچولي ادامه داد: فيلمنامه  كيمياي مهر، براساس قواعد علمي نوشته شده است. بيشترين درصد افرادي كه از هم طلاق مي گيرند در گروه هاي سني جوان هستند و تقريباً ثلث طلاق ها بين زنان و شوهراني روي مي دهد كه از زناشويي آنان بيش از ۱۰ سال نمي گذرد. جهت آموزش و آگاهي يافتن زوجين نسبت به مسئوليت پذيري در خانواده اجراي برنامه هايي از طريق وسايل ارتباط جمعي ضروري است. تهيه كننده كيمياي مهر تحقيقات اين سريال را به دو بخش تقسيم كرد و گفت: تحقيقات ما شامل دو بخش ميداني و كتابخانه اي بوده است. چهار گروه تحقيق كار را بين خود تقسيم كرده و دو نفر در بخش ميداني و دو نفر در بخش كتابخانه اي مشغول به كار شدند. مرحله توليد سريال از اوايل خرداد ۸۲ شروع شد و بعد از حدود ۱۵ روز پيش توليد تصويربرداري آن از بيستم خرداد آغاز و هنوز ادامه دارد و اميدواريم تا چند روز ديگر اين مرحله نيز به پايان برسد.
سريال كيمياي مهر در قالب ۲۴ قسمت ۲۵ دقيقه اي به كارگرداني و نويسندگي محمدتقي رنجبر در گروه خانواده شبكه اول سيما توليد و قرار است از اوايل آبان ماه پخش شود.
داستان اين سريال چند قصه  موازي را در خود جاي داده است كه در نهايت به نوعي با يكديگر مرتبط مي شوند.
الهه و روزبه در كلاس كنكور در شهرستان رشت با يكديگر آشنا شده و قرار ازدواج مي گذارند. پدر الهه، فياض با اين ازدواج مخالف است ولي دختر او (الهه) اصرار مي ورزد. فياض كه مردي ثروتمند و جهانديده است، دختر را به دليل ازدواج غلط با روزبه، طرد مي كند. الهه و روزبه به تهران مهاجرت مي كنند و در آپارتماني كه متعلق به توكل، خياطي باسابقه و خير است،مستاجر مي شوند. روزبه قصد دارد كه يك شبه پولدار شود اما در اين جهت كاري نمي يابد. به بندرعباس سفر مي كند تا به آرزوي خود برسد و نشان دهد كه چيزي از فياض كم ندارد، ولي در اثر يك درگيري در بندرعباس موجب مضروب شدن يك شخص مي شود و به زندان مي افتد. الهه در تهران بي كس و تنها مي ماند و زماني كه روزبه را اهل زندگي و با لياقت نمي يابد، به سوي خانه پدري مي رود.از سويي مصطفي پسر توكل با محبوبه ( زن بيوه اي كه در همسايگي آنها زندگي مي كند و پرستار بيمارستان است و داراي يك فرزند) آشنا شده و قصد ازدواج دارد، ولي هاجر مادر مصطفي مخالف است. مصطفي ذهن مادر و خانواده  خود را به حق زندگي داشتن يك زن بيوه معطوف و با او ازدواج مي كند.در اين مجموعه به جوانان نيز هشدار داده شده كه فريب حقه بازان و كلاهبرداران را نخورند. «پيمان» جواني كه خانه پدري خود را فروخته و پولي آماده در دست دارد در دام خشايار (مردي كه زندگي انگلي دارد) مي افتد و زن پيمان كه نمونه يك زن مومن و متقي است او را از اين دام نجات مي دهد.
بازيگران اصلي اين مجموعه عبارتند از: عنايت بخشي، مينا جعفرزاده، افسانه ناصري، نرسي تركيا، فلور نظري، مهران احمدي، فرحناز منافي ظاهر، حسين معلومي، روح ا... مفيدي، فرخ لقا هوشمند، آزاده خورشيد دوست، الهام ضيايي، شبنم معززي، بيژن پيشدادي، مهدي سعادت پور، ساقي زينتي، سهيلا گلستاني، رضا خندان، اميرحسيني بامي.

قاب كوچك
قناري و صنوبر از جشنواره سيما حذف شدند
004266.jpg

از بين مجموع آثار حاضر در رقابت نهايي چهارمين جشنواره سيما، شش برنامه به دليل اشتباه در ارسال از سوي شبكه هاي تلويزيوني از بين برنامه هاي بخش مسابقه كنار گذاشته شدند.
اين جشنواره به بررسي آثار پخش شده در سال هاي ۸۰ و ۸۱ اختصاص دارد و از بين برنامه هاي راه يافته به مسابقه نهايي در بخش انيميشن، «پسر كوزه گر» و «نقاشي و حركت» فيلم تلويزيوني «حبيب» و برنامه تركيبي «چهل شب ستاره» به دليل اينكه در آن فاصله زماني از شبكه هاي سيما پخش نشده اند، از جشنواره سيما حذف شدند.
حذف اين چهار اثر پس از بررسي زمان پخش برنامه از شبكه ها و تاييد نمايندگان شبكه هاي ارسال كننده صورت گرفت. همچنين در فيلم سينمايي قناري و صنوبر، سال سخت در خمين از جمله فيلم هاي شركت كننده در بخش فيلم هاي سينمايي توليد سازمان صدا و سيما به دليل آماده نبودن نسخه مناسب جهت بازبيني داوران جشنواره سيما، از بخش مسابقه كنار رفتند.
از سويي ديگر در برخي از قالب هاي برنامه سازي تلويزيوني، آثاري كه در واقع در قالب ديگري مي گنجيدند به اشتباه براي شركت در قالبي نامناسب ارسال شدند كه در اين زمينه، هيات هاي داوري جشنواره سيما، با آراي تكميلي خود سرنوشت اين آثار را در قالب هاي اصلي و مناسب با هر برنامه تعيين مي كنند.
برنامه به سوي ظهور كه در قسمت محتوايي ارايه هنرمندانه و موثر مضامين ديني به فهرست آثار بخش مسابقه جشنواره اضافه شد، از اين جمله است.
نامزدهاي دريافت جوايز جشنواره چهارم سيما در رشته هاي گوناگون از هفته آينده به طور متناوب مشخص و معرفي مي شوند و برگزيدگان نهايي در شب اختتاميه جشنواره ۱۹ مهرماه اعلام خواهند شد.

سينماي ايران در جشنواره سيما
برنامه تلويزيوني «سينماي ايران» به جمع برنامه هاي منتخب در چهارمين جشنواره سيما پيوست.
اين برنامه كه نخست در بخش برنامه هاي مستند ـ گزارشي شركت كرده بود با تلاش هاي مسئولين شبكه اول سيما، در بخش برنامه هاي تركيبي پذيرفته شد.
برنامه «سينماي ايران» يكي از برنامه هاي هفتگي است كه توسط رامين محسني مدتي است كه در تامين برنامه شبكه اول تهيه و توليد مي شود.
اين برنامه از بخش هاي متنوعي چون «نگاه هفته»، «فيلم هفته» و «گزارش هفته» تشكيل شده است كه از طريق اين بخش ها به بررسي مسايل سينماي ايران و نقد و بررسي  فيلم هاي در حال اكران مي پردازد.
چهارمين جشنواره سيما، در بخش قالب ها و تخصص هاي هنري به چهار بخش، گروه تلويزيوني، گروه مستند، گروه بازيگري و گروه انيميشن و عروسكي تقسيم مي شود و برنامه هاي تركيبي به همراه مسابقات تلويزيوني و برنامه هاي پخش زنده در گروه تلويزيوني قرار دارند.

نخستين مجموعه انيميشن در سيماي اصفهان
براي نخستين بار، در سيماي مركز اصفهان انيميشني داستاني با عنوان «در پناه آفتاب» توليد مي شود.
اين مجموعه به صورت انيميشن كامپيوتري و دو بعدي توليد مي شود و حاوي داستان هاي قرآني و مذهبي ويژه گروه سني كودك و نوجوان است.
سريال «در پناه آفتاب» با هدف آشناسازي كودكان با داستان هاي مذهبي وبا ايجاد فضايي روحاني و جذاب در قالب پانزده قسمت ده  دقيقه اي به نويسندگي و كارگرداني ابوالقاسم نظرپور و تهيه كنندگي محسن طباطبايي پور در حال تهيه و توليد است.
داستان هاي «باغ سوخته»، «سايباني از ابر»، «قلاب سنگ»، «همسر شايسته»، «صبر ايوب» و... از جمله داستان هاي اين مجموعه انيميشني است كه از قصص پيامبراني چون حضرت ايوب(ع)، حضرت داود(ع)، حضرت ابراهيم(ع)، حضرت اسماعيل و حضرت محمد(ص) انتخاب شده است.سريال انيميشني «در پناه آفتاب» از شبكه اول سيما پخش خواهد شد.

سوگ سايه ها
004264.jpg

فيلمبرداري فيلم سينمايي «سوگ سايه ها» به كارگرداني خداداد جلالي كه از خردادماه آغاز شده بود، هفته گذشته به پايان رسيد.
اين فيلم كه به مشكلات دختران خياباني مي پردازد، خود نيز دچار مشكل شد و مدت سه ماه به خاطر مسايل اقتصادي در حال توقف بود اما سرانجام به كمك گروه و به گفته سازنده اش ايثار برخي دلسوختگان سينما،فيلمبرداري به پايان رسيد و وارد مرحله تدوين شد.
جلال پيشواييان، سمانه نصري و ميترا دولت آبادي بازيگراني هستند كه در اين فيلم به اجراي نقش پرداخته اند. فيلمبردار سوگ سايه ها بهمن مقدم و صدابرداري آن كار رضا اردلان است.

شهر فرنگ
۲۸ كشور در جشنواره اصفهان
004268.jpg

عليرضا رضاداد، دبير هجدهمين جشنواره فيلم كودك،  در آستانه برگزاري جشنواره گفت: ۸۵ فيلم بلند و ۱۲۳ فيلم كوتاه از آثار دريافت شده براي حضور در بخش هاي مختلف جشنواره انتخاب شدند و در مجموع، ۲۸ كشور آثارشان در ۱۲ بخش به نمايش درخواهد آمد.
عليرضا رضاداد درباره هيات انتخاب و معيارهاي انتخابشان گفت:  رويكرد هيات انتخاب متوجه حداكثر استانداردهاي كيفي و انتظاري است كه مي توان از يك فيلم داشت و ۱۳ فيلم بلند و ۶ فيلم كوتاه براي بخش مسابقه انتخاب شد. در بخش آثار ويديويي ايران نيز ۱۶ اثر بلند و ۱۹ اثر كوتاه شركت دارند كه فيلم فرمانروايان مقدس به جهت نمايش در تلويزيون از بخش مسابقه به خارج از مسابقه منتقل شد.
وي در ادامه گفت:  ما سقفي براي تعداد فيلم هاي بخش مسابقه براي آثار ايراني در نظر نگرفته ايم لذا فيلم هايي كه توسط هيات انتخاب ديده شده هر كدام به جهاتي قابل توجه بود و هيات انتخاب به دبيرخانه جشنواره اعلام كرد.
وي با اشاره به فيلم هاي جشنواره امسال، گفت: امسال نيز همانند سال هاي گذشته بيشتر سوژه ها درباره كودك است تا اينكه فيلم براي كودكان باشد و اميدواريم تا سال آينده بتوانيم اين افق را جدي تر بگيريم و فيلم هايي درباره كودكان را از فيلم هاي براي كودكان كاملاً جدا كنيم ضمناً  بايد به اين نكته اشاره كنم كه فيلم هايي درباره كودكان به گونه اي نيست كه بچه ها نتوانند ببينند.
دبير جشنواره تصريح كرد: امسال چون فيلم ها براي مخاطبان مختلف كودك تا دبيرستاني و نوجوان موجود است ما سعي كرديم در جدول نمايشي نوع مخاطب هر فيلم را مشخص كنيم تا مخاطبين به راحتي و درستي فيلم مورد دلخواه خود را انتخاب كنند.
004272.jpg

عليرضا رضاداد درباره تشكيل واحد كودك و نوجوان فارابي و تاثيراتش در جشنواره امسال گفت: بحث جشنواره كودك را نمي خواهيم به آنچه در واحد كودك فارابي اتفاق مي افتد،متصل كنيم چون بسياري از فيلمسازان كودك با تهيه كنندگان خصوصي و خارج از بحث هاي حمايتي فارابي، فيلم تهيه كردند و در جشنواره حضور دارند و در عين حال بحث واحد كودك فارابي و عملكرد آن در جشنواره سال آينده اتفاق خواهد افتاد.وي درباره بازار بين المللي فيلم اظهار داشت: به دليل كمبود زماني كه داشتيم، نتوانستيم بازار فيلم اختصاصي براي جشنواره كودك در كنار آن برگزار كنيم به همين دليل همزمان با جشنواره فجر سال آينده كه قرار است بازاري براي فيلم هاي سينمايي و تلويزيوني همزمان برگزار شود، فيلم هاي كودك نيز در اين بازار عرضه مي شود.
مديرعامل بنياد سينمايي فارابي درباره زمان آغاز به كار گروه نمايش دهنده آثار كودك و نوجوان گفت: بنياد از لحاظ فيلم و سالن آمادگي لازم را براي شروع اكران فيلم هاي كودك و نوجوان دارد ولي لازمه آغاز اكران ايجاد هماهنگي كامل با دست اندركاران وزارت آموزش و پرورش است كه طي هفته آينده،  جلساتش برگزار مي شود.هجدهمين جشنواره بين المللي فيلم فجر كه از ۱۰ تا ۱۶ مهرماه در اصفهان برگزار مي شود،علاوه بر نمايش فيلم، بخش هاي جنبي شامل: برگزاري نشست هاي تخصصي چشم اندازي سينماي ايران و ارتباط ادبيات كودك با سينماي كودك و اختصاص پروانه زرين بهترين فيلم از نگاه تماشاگران توسط مجمع سينماي كودك و نوجوان برگزار مي شود.عليرضا رضاداد از تبديل دو جايزه مالي اين جشنواره به چهار جايزه خبر داد و گفت: جايزه اي كه بنياد سينمايي فارابي و شهرداري اصفهان هر سال اختصاص مي دادند امسال به چهار جايزه كه دو جايزه از سوي داوران كودك و دو جايزه از سوي داوران حرفه اي به يك يا دو فيلم تعلق مي گيرد و مبلغ آن بين ۵ تا ۷ ميليون تومان در حمايت از توليد بعدي فيلمساز منتخب است.

فيلم هاي خارجي
در هفت سينماي تهران
مهرماه امسال سينماهاي فرهنگ(۱) و فرهنگ(۲)  در سانس پاياني هر شب خود به نمايش فيلم هاي برجسته سينماي جهان به صورت زبان اصلي با زيرنويس فارسي با سيستم صداي دالبي ديجيتال مي پردازند.
سينما فرهنگ(۱) در ساعت ۲۲ پس از فيلم پيشگويي هاي مرد شاهپركي به كارگرداني مارك پلينگتن و با هنرمندي ريچاردگير از اين هفته فيلم شهرك پليس را نمايش مي دهد.
در اين فيلم سيلوستر استالونه، هاروي كايتل و رابرت دونيرو به ايفاي نقش پرداخته اند. سينما فرهنگ (۲) هم در ساعت ۲۱ به نمايش فيلم بي خوابي ساخته ارزشمند كريستوفر نولان با هنرمندي آل پاچينو و رابين ويليامز تا ۲۸ مهر ادامه خواهد داد و از اين تاريخ به نمايش فيلم مشكلات خانوادگي به كارگرداني هارولد بكر با بازي جان تراولتا اقدام خواهد كرد.
سينما كريستال(۱) هم تمام سانس هاي خود را به نمايش فيلم هاي خارجي اختصاص داده است. در اين سينما فيلم شهرك پليس و از ۲۸ مهر فيلم مشكلات خانوادگي به صورت دوبله فارسي نمايش داده مي شود.
سينماهاي شهر تماشا(۲)، تهران(۲)، رودكي و شباهنگ تمام سانس هاي خود را به نمايش فيلم هاي خارجي به صورت دوبله فارسي اختصاص داده اند. سينماهاي فوق به نمايش فيلم جشن ها به كارگرداني ويپول شاه با بازي آميتاب باچان ادامه مي دهند و از اين هفته تا پايان مهرماه فيلم وسترن تگزاس را نمايش مي دهند.

رسانه
ادبيات
ايران
جامعه
زمين
شهر
عكس
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  ايران  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |  عكس  |  ورزش  |
|  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |