شنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۸۵ - Oct.4, 2003
رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ وَ عِلْمُهُ مَعَهُ لَا يَنْفَعُهُ.
بسا دانشمند كه ناداني او را از پا درآورد و دانشي كه با خود داشت برايش سودي نكرد.
علي ابن ابي طالب(ع)-نهج البلاغه
امروز با حافظ
غم اين كار، نشاط دل غمگين منست
روزگاريست كه سوداي بتان دين منست
وين كجا مرتبه چشم جهان بين منست
ديدن روي تو را ديده جان بين بايد
در اسپانيا گشايش يافت
جشنواره موسيقي جهاني با صداي شجريان
016338.jpg
گروه هنري: هشتمين  جشنواره  موسيقي  جهاني  بارسلونا در اسپانيا ديشب  با صداي  محمدرضا شجريان  در اسپانيا گشايش   يافت.
در اين  جشنواره  كه  تا چهارم  آبان ماه  ادامه  خواهد يافت ، گروه هاي  بزرگ  موسيقي  ۹ منطقه  دنيا شركت  دارند.
اين  جشنواره  هنري  جهاني  را بنياد «كايشا» برنامه  ريزي  كرده  و شجريان را براي  مراسم  گشايش  آن برگزيده  است .
شجريان  را در اسپانيا حسين  عليزاده ، كيهان  كلهر و همايون  شجريان  همراهي  مي كنند.
خبرگزاري  افه  اسپانيا نيز در گزارشي  از اين  جشنواره ، از شجريان  به  عنوان  «پاواروتي  ايران » نام  برد.
«لوچيانو پاواروتي»  ايتاليايي  به عنوان  بهترين  خواننده  مرد اپرا در جهان  شناخته  مي شود.
اين  خبرگزاري  در گزارش  خود اضافه  مي كند: گروه  «اساتيد موسيقي  ايران » در بارسلونا، سه  شب  پياپي  برخي  از برجسته ترين  قطعات  اين  موسيقي  غني  را عرضه  خواهند كرد.
در هشتمين  جشنواره  موسيقي  جهاني  بارسلونا موسيقي  پرتغال ، مالي ، تونس ، تبت ، فلسطين ، آنگولا، كره  و كردستان  نيز اجرا خواهد شد.

همزمان با هفتاد و پنجمين سالروز تولد سهراب سپهري
همايش «صداي پاي آب» برگزار مي شود
همايش يكروزه «صداي پاي آب» به مناسبت بزرگداشت هفتادوپنجمين سالروز تولد شاعر و نقاش معاصر، سهراب سپهري، ۲۲ مهرماه در تالار فارابي دانشگاه هنر تهران برگزار مي شود.
محمدابراهيم لاريجاني ـ قائم مقام دبير كنگره و مدير اجرايي همايش يادشده ـ با اعلام اين خبر همچنين از برگزاري مراسم ويژه اي در تاريخ پانزدهم مهرماه همزمان با روز تولد سهراب سپهري بر سر مزار وي واقع در مشهد اردهال كاشان خبر داد.
وي افزود: در اين مراسم جمعي از استادان و مسئولان شهرستان كاشان حضور خواهند داشت.
لاريجاني در ادامه سطح كمي و كيفي مقاله ها ، شعرها، نقاشي ها و ساير آثار رسيده به دبيرخانه كنگره را خوب توصيف و اعلام كرد: كار مطالعه و بررسي آثار رسيده شروع شده و قصد داريم به زودي مجموعه هاي نفيسي از برگزيده ترين  آثار در هر رشته را منتشر كنيم.
عليرضا فيني ـ دبير كنگره بين المللي صداي پاي آب ـ نيز هدف از برگزاري كنگره و همايش هاي جانبي آن را بررسي و شناخت بيشتر آثار زنده ياد «سهراب سپهري» و معرفي آن به نسل جوان جامعه اعلام كرد.

گزارشي از برگزاري جشنواره فيلم كودك
نمايش فيلم هاي هجدهمين جشنواره فيلم كودك و نوجوان در سينماهاي ايران، ساحل، قدس و تالار هنر كتابخانه مركزي اصفهان از صبح پنج شنبه آغاز شد.
به گزارش ايسنا، در اولين روز برگزاري اين جشنواره فيلم هاي «جوجه اردك من» امير فيضي، «سپيدبالان» عبدالله عليمراد، «بهشت جاي ديگر است» عبدالرسول گلبن، «خورشيد مهر» بهروز يغمائيان، و «فراري» رضا جعفري و در بخش هاي مختلف فيلم هاي خارجي همچون سفر با بالن، تام بندانگشتي و اتومبيل پليس به نمايش در آمدند.
در روز اول حضور دسته جمعي بچه ها از طرف مدارس براي ديدن فيلم به چشم نمي خورد و فقط در سينماي ايران يكي از سانس هاي صبح كودكاني از بهزيستي براي تماشاي فيلم آمده بودند.
بليط هاي جشنواره از چند روز قبل پيش فروش شد و همزمان نيز در هر سانس فروخته مي شود.
از ميان داوران بخش هاي مختلف جشنواره كودك، رضا ميركريمي، حميد جبلي، پوران درخشنده، بيژن بيرنگ از جمله داوراني بودند كه در سالن نمايش حضور داشتند و فيلم ها را همراه با بچه ها ديدند.

براي جهاني شدن ادبيات پايداري، هنوز فرصت داريم
گروه علمي فرهنگي: براي جهاني شدن ادبيات پايداري ايران ، هنوز فرصت كافي داريم .
دكتر غلامعلي حداد عادل، محقق و نويسنده با بيان اين مطلب گفت : نويسندگان و شاعران ايراني بايد نهايت كوشش خود را صرف اين كنند كه در آثار ادبي خود از زواياي اسلامي، ملي و اعتقادي به جنگ بنگرند، زيرا درباره حادثه اي كه هشت سال با آن مواجه بوديم، هنوز ناگفته هاي زيادي وجود دارد كه بيان بخشي از آن قطعا برعهده ادبيات ماست.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين پرسش كه ادبيات موجود در زمينه پايداري تا چه اندازه توانسته است حقايق و حماسه هاي آن دوره تاريخي و ملي را به نسل هاي جديد انتقال دهد ، گفت : به نظر من فقط گوشه هايي از ابعاد وسيع دفاع مقدس در ادبيات ما منعكس شده است، اما شايد خاطرات مكتوب رزمندگان ما بتواند در اين زمينه كمك بيشتري به نسلهاي جديد كند.
وي تصريح كرد : در حوزه داستان كوتاه و رمان هم در حال حاضر ، آثار قابل عرضه اي به جهانيان نداريم ، هر چند نمي توان تلاش برخي از نويسندگان متعهد در اين عرصه را انكار كرد.

نگارستان
نيم تنه كاردينال
016336.jpg
۱ - نام هنرمند: الكساندرو الگاردي (Alessandro Algardi)
۲ - تولد: بولونيا ۱۵۹۵ / وفات: رم ۱۶۵۴
۳ - سبك: باروك (اين سبك كه تكلف و غلو ويژگي آن بود از سال ۱۶۰۰ در رم آغاز و تا اواسط قرن ۱۸ ادامه داشت).
۴ - زندگينامه هنرمند: وي علاوه بر اينكه نقاش معروفي بود، در زمينه مجسمه سازي نيز مهارت داشت. مجسمه «لئويازدهم» اثر معروف اوست. نقاشي درون گرا بود و اين به جهت شاگردي در نزد «لودوويس كاراسي» قبل از مهاجرت به رم بوده است.
۵ - نام اثر و مشخصات: «نيم تنه كاردينال پائول اميليوزاچيا» / تاريخ ساخت: ۱۸۲۳ در ماربل / ۵/۷۴*۱۲۱ سانتيمتر / صورت به زيبايي  تراش خورده است و چشمها و حالت نگاه بسيار گويا است.
۶ - محل نگهداري اثر: موزه ناسيونال دل بارگلو / فلورانس

ترانه هايي در مايه   دشتي
به پرنده هاي جنگل گيلان
پيغام دادم
كه در نماز سحرگاهي
و در ملال تنبلي آبسالي جاويد
گنجشك هاي تشنه  دشتستان را
در ياد داشته باشند.
*
در گرگ و ميش مبهم پائيز
از آب هاي پرگره صبحدم بپرس
كه صخره هاي دره  «ديزاشكن»
يادآوران لال چه خشم و خروش هاي عبوسي از كلانمدي هايي بودند
كه نان ارزان را
تنها براي خويش نمي خواستند. منوچهر آتشي

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
هديه  اي از دريا
زن دستش را درون پاكت پلاستيكي فرو برد و درحالي كه ماهي را از دمش گرفته بود، بيرون آورد و چهره اش را درهم كشيد. بعد با ناراحتي رو كرد به همسرش گفت: «چندبار بايد بهت بگم؛ من از اين ماهي ها بدم مي آد!»
مرد گفت:  «چه فرقي مي كنه!؟ ماهي، ماهيه ديگه. تو گفتي ماهي بگير، منم هرچي بازارچه رو گشتم فقط از اين نوع ماهي بود.»
زن با عصبانيت گفت: «وقتي ديدي فقط از اين بوگندوها دارن، نمي گرفتي.»
مرد با بي حوصلگي گفت: «مي گي حالا چكار كنم؟!»
زن گفت: «همين حالا ببر، پسش بده» و مرد كه دنبال دردسر نبود، پاكت پلاستيكي را برداشت و از خانه رفت بيرون...
فروشنده به هيچ عنوان راضي به پس گرفتن ماهي نشد و مرد كه از سماجت او خسته شده بود تصميم گرفت به خانه بازگردد اما او مي دانست كه ماهي را نبايد به خانه ببرد. پس با خود گفت: «آن را به اولين نيازمندي كه در راه ديدم مي دهم »...
در راه زني را ديد كه با لباس هايي وصله شده در بازارچه پرسه مي زند و با حسرت به مغازه ها نگاه مي كند. با خود گفت: «ماهي را به اين زن مي دهم»...
دقايقي بعد، آن زن در خانه اش بود و با خوشحالي، ماهي را تميز كرد، تا براي بچه هاي يتيمش غذايي آماده كند. او با خود مي انديشيد؛ كه هنوز هم آدم هاي خوب زيادند و در همين افكار بود كه مرواريدي سفيد و درشت داخل شكم ماهي يافت و بي اختيار فريادي از شادي كشيد.
محسن سعيدالسادات

روزنگار
استعفاء
در چنين روزي در سال ۱۳۰۱، معتمد التجار نماينده تبريز در مجلس شوراي ملي نطق تند و مهمي ايراد كرد كه لبه تيز حملات آن متوجه سردار سپه، وزير جنگ وقت بود. در اين نطق، سردار سپه به قلدري و قانون شكني متهم شده بود. پس از نطق معتمدالتجار، سيد حسن مدرس هم در تأييد سخنان وي از موارد تخلف و زورگويي نظاميان سخن گفت و تهديد كرد مجلسي كه قدرت دارد شاه را بركنار كند، سردار سپه را هم مي تواند عزل كند. روز بعد مطبوعات با منعكس كردن سخنان نمايندگان مجلس به انتقاد از منش وزيرجنگ پرداختند. سردار سپه نيز صاحب منصبان نظامي را جمع كرد و براي آنها از اقدامات قشون در ايجاد امنيت گفت و اضافه كرد حال كه مجلس و روزنامه نگاران، قدر نمي دانند، استعفاء مي دهد. امير اقتدار، حاكم نظامي تهران هم در پي استعفاي او كنار رفت و اداره حكومت نظامي منحل شد. نظاميان به اشاره اطرافيان سردار سپه در تهران و شهرستانها به تظاهرات و مانور نظامي پرداختند و كار به جايي رسيد كه در عبور از ميدان بهارستان، مجلس را به اقدام نظامي تهديد كردند.
گفته مي شود در اين ميان مجلسيان و دولتمردان مخالف سردارسپه در مورد جانشيني عبدالله خان اميرطهماسبي، اميرلشكر غرب به جاي سردارسپه سخن گفته بودند. امير عبدالله خان كه در آذربايجان از خود توانايي و تدبير نشان داده بود، خود منسوب سردار سپه بود و بعدها هم در سركوب مخالفان سردار سپه و به سلطنت رسيدن او نقش مهمي ايفا كرد. به هر ترتيب، تهديد نظاميان و خطر ناامني ناشي از استعفاي سردار سپه باعث شد روز ۱۵ مهرماه محمد حسن ميرزا (وليعهد) و قوام السلطنه (رئيس الوزراء) با وزير مستعفي جنگ به مذاكره بنشينند و بر سر بازگشت سردارسپه به سمت خود توافق كنند.
بزرگداشت فردوسي
روز ۱۲مهرماه ۱۳۱۳، جشن هزارمين سال تولد فردوسي،شاعر بزرگ
ايران زمين و زنده كننده سخن پارسي، در قالب كنگره بين المللي فردوسي در ايران آغاز به كار كرد. در اين گنكره علاوه بر اديبان و رجال كشور، ۴۰ مستشرق و دانشمند خارجي شركت داشتند. كنگره با نطق ذكاءالملك فروغي، رئيس الوزراي وقت آغاز شد و در نخستين جلسه آن حاج محتشم الدوله اسفندياري به عنوان رئيس، پروفسور كريستنسن دانماركي و پروفسور زادر آلماني به عنوان نواب رئيس و پروفسور هانري ماسه فرانسوي و دكتر عبدالوهاب عزام مصري به عنوان منشي هاي كنگره انتخاب شدند.
تعطيلي دفتر بي.بي.سي
در چنين روزي در سال ۱۳۵۲ دفتر بي.بي.سي در ايران تعطيل و رئيس و كاركنانش از كشور اخراج شدند. سخنگوي دولت علت اين تصميم را روش دشمنانه راديوي مزبور عليه دولت ايران عنوان كرد.
آغاز عصر فضا
016334.jpg
در چنين روزي در سال ۱۹۵۷، دانشمندان شوروي نخستين ماهواره جهان به نام «اسپاتنيك» را به مدار زمين پرتاب كردند و بدين سان «عصر فضا» آغاز شد. اين موفقيت شوروي ها، رقبايشان در سوي ديگر كره زمين را مبهوت كرد. واژه «اسپاتنيك» در روسي به معني رفيق است. اين ماهواره ۵۶ سانتيمتر قطر و ۸۳ كيلوگرم وزن داشت و با سرعت ۳۲۱۸۰ كيلومتر در ساعت گرد مدار زمين مي گشت. اسپاتنيك پس از قرار گرفتن در مدار خود، حدود ۸۰۵ كيلومتر از زمين فاصله داشت و هر ۹۵ دقيقه يك بار، دور زمين مي گشت. اين ماهواره كه از سايتي در قزاقستان پرتاب شده بود، سه ماه در فضا بود و روز چهارم ژانويه سال ۱۹۵۸ به زمين بازگشت. اسپاتنيك در اين مدت يك ارسال كننده امواج راديويي و مقداري ابزار علمي مربوط به اندازه گيري دما در مدار زمين قرار داد. نخستين ماهواره آمريكايي به نام «اكسپلورر» (كاوشگر) ۳۱ ژانويه سال ۱۹۵۸ به مدار زمين پرتاب شد.
rooznegar@hamshahri.org

سلامتي
براي همه
اختلال شنوايي از مشكلات رايج ميان كهنسالان است و يكي از عمده ترين دلايل اين اختلال آسيب هايي است كه سلول هاي شنوايي از قرار گرفتن در معرض صداهاي بلند مي بينند. اين سلول ها در صورت آسيب ديدن، جايگزين نمي شوند و تداوم اين وضع به تدريج قدرت شنوايي را تحليل مي برد. كار كردن در محيط هاي پر سروصدا، زندگي در مناطق جنگي و شنيدن موسيقي با صداي بلند، بويژه از طريق گوشي مي تواند سلول هاي شنوايي را نابود كند. اگر به جايي مي رويد كه مي دانيد سروصداي زيادي دارد، گوشي با خود ببريد. از شنيدن موسيقي با صداي بلند پرهيز كنيد و در محيط كار مواظب گوشهايتان باشيد.

گشتي در دنياي خبرها
قحطي روزنامه در پاريس
پاريس: اعتصاب كاركنان چاپخانه هاي شهر پاريس در روز پنج شنبه باعث شد روزنامه ها در پايتخت فرانسه منتشر نشود. تصميم برانجام اين اعتصاب در پي تغيير در سيستم توزيع روزنامه هاي سراسري اتخاذ شده است.
قتل فرزند
منچستر: مهاجر عراقي در انگليس دختر خود را به دليل تمايل به فرهنگ غرب به قتل رساند. اين مرد معتقد بود كه دختر ۱۶ ساله اش كاملا مانند افراد غربي عمل مي كرد و مقررات و سنن خانواده را زير پا مي گذاشت. به همين دليل اين مرد گلوي دخترك خود را با چاقو بريد و سپس چاقو را ۱۱ بار در شكم فرزندش فرو برد.
سارق فرصت طلب
لندن: چندي پيش يك زنداني در انگليس براي شركت در مراسم ترحيم مادرش از زندان به طور موقت آزاد شد. اما اين سارق ۶۴ ساله به جاي شركت در اين مراسم، به دو منزل دستبرد زد كه در حين ارتكاب سرقت دوم، پليس او را دستگير كرد.
پيش از اين، وي ۲۵ فقره سرقت در پرونده خود داشت و اغلب دوران زندگي خود را پشت ميله هاي زندان سپري كرده است.
جريمه براي سرقت زباله
توكيو: مقامات ژاپني يك مرد را در شهر توكيو به جرم سرقت روزنامه هاي قديمي از يك سطل زباله جريمه كردند. نكته جالب اينكه روزنامه هاي سرقت شده تنها در حدود يك دلار ارزش دارد. براساس قوانين جديد، سرقت مواد قابل بازيافت از سطل هاي زباله جرم محسوب مي شود.
استخدام دختر نخست وزير
بانكوك : نخست وزير تايلند اعلام كرد دخترش را براي كار به صورت پاره وقت به يك رستوران خواهد فرستاد. وي گفت: براي اينكه دخترم تبديل به الگوي نسل جوان شود قصد دارم از رستوران مجاور مدرسه وي درخواست كنم او را به صورت پاره وقت استخدام كند. لازم به ذكر است نخست وزير تايلند يكي از ثروتمندترين شهروندان اين كشور است.
كودكي در خانه
ميامي: يك دختر ۲ ساله كه مادرش به زندان افتاده بود به مدت سه هفته در منزل تنها ماند اما به گونه عجيبي جان سالم بدر برد. اين كودك طي اين مدت از سس گوجه فرنگي، خردل و غذاهاي مانده در يخچال تغذيه كرده بود. هنگامي كه مادر بي رحم به زندان محكوم شد، حضور فرزندش را در خانه به پليس اعلام نكرد به همين دليل قرار است كه اين زن مجددا در دادگاه محاكمه شود.
در حال حاضر وضعيت جسماني كودك، رضايتبخش اعلام شده است.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۱ و ۵۳ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۸ و۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۳۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۲

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه نقش جهان: نمايشگاه مجموعه اي از دست سازه ها «تيغ و قلم» آثار عليرضا روزي طلب و پروانه ابراهيمي/ تا ۱۵ مهر/ زعفرانيه،نبش چهارراه پرزين بغدادي ، تماشاگه زمان.
* نگارخانه كمال الدين بهزاد: نمايشگاه نقاشي احمد اسفندياري / تا ۱۷ مهر / بلوار كشاورز، روبروي پارك لاله، نبش ۱۶ آذر.
* نگارخانه آتشزاد: نمايشگاه تصويرسازي گروه هفت به مناسبت روز جهاني كودك / تا ۱۷ مهر / خيابان ولي عصر، توانير، ساختمان شماره ۴۳ / تلفن: ۸۸۸۴۵۷۲
* گالري مژده: نمايشگاه نقاشي گروهي / ۱۲ تا ۱۷ مهر / سعادت آباد، خيابان ۱۸ شرقي، شماره ۹۱ / تلفن: ۲۰۶۷۴۴۲
* نگارخانه نوا: نمايشگاه آثار گروهي از خوشنويسان معاصر / ۱۰ تا ۲۲ مهر/ بزرگراه چمران، پل مديريت، جنب داروخانه مديريت، پلاك ۴۱ / تلفن: ۲۰۷۹۶۳۳
* نگارخانه خانواده: نمايشگاه هنرهاي دستي هاجر احمدي و نمايشگاه آثار نقاشي و سفال كودكان / تا ۱۷ مهر/ نارمك، ميدان هلال احمر، خيابان گلستان، ضلع شمالي پارك فدك/ تلفن: ۷۸۱۹۴۶۸
* نگارخانه نياوران: نمايشگاه حجم هاي فلزي و تابلوهاي تركيبي مجيد شيخ اكبري ۱۲ تا ۲۱ مهر / انتهاي خيابان پاسداران، مقابل پارك نياوران، فرهنگسراي نياوران / تلفن: ۲-۲۲۸۷۰۸۱
* گالري هفت ثمر: نمايشگاه عكس هاي جاويد رمضاني ۱۱ تا ۱۶ مهر / خيابان مطهري، كوه نور، كوچه پنجم، پلاك ۲۵ / تلفن: ۸۷۳۱۴۰۳
* نگارخانه دريابيگي: نمايشگاه نقاشي روي موزائيك وفا - ورزگاه / تا ۱۶ مهر / شهرك قدس، فاز ۳، خيابان دوم، پلاك ۱۱۶۵ / تلفن: ۸۰۸۳۳۲۷
* نگارخانه الهه: نمايشگاه نقاشي مينا نادري / تا ۱۶ مهر / خيابان آفريقا، خيابان گلفام، شماره ۴۷ / تلفن: ۲۰۵۹۶۸۶
* نگارخانه آريا: نمايشگاه نقاشي سودابه ميرفصيح / تا ۱۷ مهر / خيابان ولي عصر، بالاتر از سه راه بهشتي، كوي زرين، شماره ۱۱ / تلفن: ۸۷۱۶۴۰۱

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
شناسنامه
داستانك
روزنگار
سلامتي
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |