شنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۸۵ - Oct.4, 2003
انتقاد وزير كشور از معطل ماندن اصلاح قانون شوراها
نظام اجرايي كشور بوروكراتيك و ناكارآمد است
گروه شهري: با حضور حجت الاسلام موسوي لاري وزير كشور دومين نشست سراسري رؤساي شوراهاي اسلامي شهر و شهرداران مراكز استانها در تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما، نحوه تعامل بين دستگاههاي مختلف در عرصه مديريت شهري ،چگونگي ارتقاء سطح خدمات ارايه شده به شهروندان، كاستن از فعاليتهاي غيرضروري دستگاههاي دولتي و واگذاري آنها به مردم و بررسي نحوه ساماندهي خدمات به منظور شكل گيري مديريت واحد شهري از محورهاي مورد بررسي در اين نشست بود.
حجت الاسلام موسوي لاري در اين مراسم گفت: دولت جمهوري اسلامي به نمايندگي از مجموعه نظام درصدد كاستن دامنه تصدي گريهاي بخش اجرايي و كوچك و كارآمدتر كردن مديريت اجرايي و در نهايت بالا بردن بهره وري و افزايش سطح مشاركت مردم در قالب شوراها، تشكلهاي مردمي و بخش خصوصي است. وي اين جهت گيري را از جهات مختلف قابل بررسي دانسته و گفت: ما به يقين رسيده ايم كه نظام بوروكراتيك حاكم بر جريان اجرايي كشور متناسب با مديريت كارآمد و نوين امروزي نيست و نبايد مثل گذشته دولت يا بخشهاي اجرايي كشور مستقيما از طريق دستگاههاي مركزي هدايت شوند.
وزير كشور شكل گيري شوراهاي اسلامي به عنوان مظاهر حضور مردم را گامي اساسي در كاهش حوزه تصميم گيري و تصميم سازي متمركز اعلام كرد كه البته به دليل وجود برخي نقايص در قوانين آن به مرحله نهايي و نقطه مطلوب نرسيده است. وي ادامه داد: لايحه اصلاح قانون شوراها تهيه و به منظور تصويب به مجلس شوراي اسلامي تقديم شده كه متأسفانه در رفت وآمد بين شوراي نگهبان و مجلس شوراي اسلامي متوقف مانده است.
لاري هسته مشكلات موجود بر سر راه شوراها و مديريت واحد شهري را نه به دليل نقص قوانين بلكه ناشي از برخي مقاومتها در برابر سنت شكني ها دانست و گفت: اصولا هر جا كه سنتي مورد تعرض قرار گيرد مقاومتي هم صورت خواهد گرفت، در اين قضيه هم اذعان داريم كه مديران اجرايي كشور هرگز با طيب خاطر و بدون مقاومت امور تحت تصدي خود را به شوراها و مديريت شهري واگذار نخواهند كرد و در اين باره درگير دهها مصلحت انديشي خواهند بود.
به گفته موسوي لاري در هر حال آنچه امروز مورد توجه است اين است كه چه بخشي از امور مرتبط با دستگاههاي اجرايي قابل واگذاري به شوراهاست كه البته اين موضوع علاوه بر اينكه در شوراي عالي اداري و وزارت كشور در دست بررسي است توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي حدود ۲۳ مورد فعاليت قابل واگذاري اعلام شده است.
لاري اعتراض شوراهاي اسلامي شهرها در مورد پر دردسر و غيرقابل بهره برداري بودن برخي از تصديهاي واگذار شده را تا حدودي بجا دانست و گفت: طبيعي است كه برخي از شهرداريها به دليل عدم تمكن مالي آماده پذيرش مسئوليت بيشتر نباشند اين در حالي است كه طبق قانون بايد هنگام انتقال مسئوليتها به شوراها منابع مالي امكانات و ساز وكارهاي لازم آن هم به شوراها منتقل شود تا كلاهي بر سر شهرداريها نرود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود شهرداران مراكز استانها و كلان شهرها را از اتخاذ تصميمات لحظه اي و سليقه اي منع كرد و از آنها خواست در قالب برنامه و بودجه سالانه اي كه به آنها ابلاغ مي شود عمل كنند تا مسير توسعه شهر حساب شده و از يك رويه كارشناسانه علمي و فني برخوردار باشد.
لاري ادامه داد: همچنين سيستم درآمد و هزينه شهرداريها و نحوه نظارت بر آنها بايد كاملا منطبق بر داده هاي علمي روز و قابل كنترل باشد.
در اين مراسم مهندس مقيمي رئيس سازمان شهرداريهاي كشور نيز طي سخناني گفت: طبق ماده ۱۳۶ قانون برنامه سوم توسعه به دولت اجازه داده شده است تا آن گروه از تصديهاي دستگاههاي اجرايي را كه مربوط به مديريت شهري مي شود به همراه تأمين اعتبار به شهرداريها واگذار كند كه هدف از نشست امروز نيز نحوه اجراي اين ماده و بحث مديريت واحد شهري و استفاده از مشاركت بيشتر مردم در اداره شهرهاست.
وي ادامه داد: در مرحله اول ۵ وظيفه در تعدادي از شهرداريها به طور آزمايشي به اجرا در مي آيد تا بعد از بررسي نقاط ضعف و قوت شرايط اجراي كامل آن را فراهم كنيم. وي اين ۵ وظيفه واگذار شده را عبارت از ايجاد و اداره امور كتابخانه هاي عمومي، سينماها، تأسيس دفاتر و مؤسسات گردشگري، ايجاد واحدهاي تفريحي، واگذاري امر حفاظت، احياء و توسعه منابع طبيعي واقع در حريم استحفاظي شهرها و ساخت و تجهيز و نگهداري و اداره مراكز بهداشتي و درماني شهر نام برد. وي هدف اساسي اجراي ماده ۱۳۶ را رفع تكليف از دوش دولت و يا جذب منابع درآمدي براي شوراي شهر ندانست بلكه دستيابي به مديريت واحد شهري با مشاركت مردم عنوان كرد.
سخنران بعدي اين نشست مهندس چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران بود كه از حمايت سران عالي رتبه كشور از كار شوراها و قدرت بخشيدن به اين نهاد و در نهايت سپردن كار مردم به مردم قدرداني كرد اما از طرف ديگر به انتقاد از نبود اين تفكر در رده  هاي پايين تر مديريتي و بدنه سيستم سياسي و اداري كشور پرداخت و گفت: در اجراي ماده ۱۳۶ قانون سوم توسعه در سپردن برخي ازتصديهاي خود به شوراها هراس داشته و در اين راه اخلال مي كنند.
وي ادامه داد: بسياري از اين تصديهاي واگذار شده در گذشته به دليل نبود اعتبار و بودجه دچار ورشكستگي و مشكل بودند اگر اين وظايف با همين كمبود اعتبارات به دست شهرداريها سپرده شود اين مشكلات استمرار خواهد يافت و نارضايتي عمومي را موجب خواهد شد كه دود آن البته به چشم دولت هم خواهد رفت. در واقع اگر قرار است به شوراها اعتبار ببخشيم نبايد كاري كنيم كه وظايف اصلي آنها مختل شود. وي خواستار تصميم گيري قانونگذاران در مورد نحوه اداره شهر و منابع مالي پايدار آن شد. چمران همچنين خطاب به سازمان شهرداريها پرسيد كه آيا اين سازمان از آن شهرداريهاست يا زير مجموعه وزارت كشور به شمار مي آيد؟ از يك طرف رئيس آن از جانب وزير كشور انتخاب مي شود و دستورات حكومتي را اعمال مي كند و از سوي ديگر بودجه شهرداريها را گرفته و بدون مشورت با شوراها و شهرداريها هزينه مي كند در حاليكه قانوناً در توزيع درآمد تجميع عوارض شوراها هم بايد حضور داشته باشند.

تنها ۱۲۳ هزار خودرو به مراكز معاينه فني خودرو مراجعه كرده اند
شهروندان تمايلي به مراجعه به مراكز معاينه فني خودرو ندارند
016310.jpg
مراجعه مردم به مراكز معاينه فني خودرو سبك امسال نسبت به سال گذشته هيچ تغييري نداشته است.
به گزارش شبكه خبري آسمان آبي، طبق آمار ارايه شده از سوي روابط عمومي معاينه فني خودرو، از ابتداي سال ۸۲ تنها ۱۲۳ هزار خودرو به مراكز معاينه فني خودروهاي سبك مراجعه كرده اند كه اين مراجعات تنها از ۳۰ درصد ظرفيت مراكز استفاده شده است.
در شهريورماه ۸۲، مجموعا ۲۶۷۲۶ خودرو در مراكز معاينه فني مورد معاينه قرار گرفته كه از اين تعداد تنها ۹۶درصد اين تعداد توانسته اند برگه معاينه فني بگيرند. حدود ۴ درصد به واسطه نواقص يا انصراف براي گرفتن معاينه فني مراجعه نكرده اند.
همچنين اعلام شد بيشتر مراجعه ها به مراكز معاينه فني خودرو به منظور ورود به طرح ترافيك است.
مدير روابط عمومي مركز معاينه فني خودرو ضمن اعلام مطلب فوق افزود: مردم هيچ استقبالي از مراكز معاينه فني خودرو نمي كنند و اكثر مراجعات آنها عمدتا براي طرح ترافيك است.
فرهاد ضرغامي مهر در ادامه گفت: با اين كه سال گذشته مراكز معاينه فني خودرو به صورت رايگان بود اما مردم به سختي مراجعه مي كردند.
وي علت عدم مراجعه مردم به اين مراكز را حمايت نكردن راهنمايي و رانندگي از طرح معاينه فني خودرو، عدم آگاهي مردم و نبود فرهنگ مناسب در اين زمينه دانست .

نگاه
016312.jpg
استاندارد هاي «ب.ام.و»براي واردات خودرو به ايران پذيرفته شد
داوود كاظمي

۵۰ تومان يارانه دولت به مسافران شركت واحد
016306.jpg
گروه شهري: دولت براي جابجايي هر مسافر توسط ناوگان اتوبوسراني از ۴۵ تا ۵۵ تومان يارانه مي پردازد. آخرين محاسبات صورت گرفته توسط دستگاه هاي اجرايي ذي ربط نشان مي دهد هزينه تمام شده حمل هر مسافر توسط ناوگان اتوبوسراني درون شهري حدود ۶۵ تومان است. در حال حاضر هر بليت اتوبوس ۱۰ تومان قيمت دارد اما تردد اغلب مسيرها با استفاده از ۲ بليت صورت مي گيرد.
براين اساس بليت اتوبوس تنها بخش اندكي از هزينه جابجايي مسافر توسط شركت واحد را پوشش مي دهد. در اغلب كشورها، دولت ها سعي مي كنند با پرداخت يارانه بيشتر به حمل و نقل عمومي نظير اتوبوسراني و توسعه آن از تردد خودروهاي شخصي در سفرهاي درون شهري بكاهند.

جشن هاي شعبانيه در مراكز فرهنگي تهران
سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران به مناسبت فرا رسيدن نيمه شعبان و اعياد اين ايام مبارك و با هدف احياء فرهنگ مهدوي در جامعه ،ويژه برنامه هاي متنوع و گسترده اي را در سطح تهران برگزار مي كند. امسال دومين همايش «مهدويت، استراتژي انتظار و جهان آينده» با حضور صاحبنظران و كارشناسان روزهاي ۱۵ و ۱۶ مهرماه در فرهنگسراي هنر (ارسباران) برگزار مي شود. برگزاري ميزگرد، شعرخواني، مولودي خواني و مداحي، نمايش فيلم، نشست پرسش و پاسخ، اجراي مسابقه هاي حضوري با موضوع مهدويت و انتظار از ديگر برنامه هاي اين همايش دو روزه است. مدير روابط عمومي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران از همكاري سازمان ها، نهادها، مساجد و شهروندان تهراني در برگزاري ويژه برنامه هاي جشن هاي مردمي ميلاد موعود و مجموعه نشست هايي با موضوع امام مهدي(عج) در فرهنگسراهاي دانشجو، جوان، بهمن، مدرسه، طبيعت و خانواده از سيزدهم تا هفدهم مهرماه خبر داد و تصريح كرد: از برنامه هاي شاخص سازمان در اعياد شعبانيه برپايي نمايشگاه هايي از آثار هنرمندان صاحب نام خط معلا با موضوع مهدويت در مجموعه فرهنگي هنري فردوس، فرهنگسراهاي طبيعت، هنر، تفكر و نيز خانه هنرهاي ايراني خواهد بود.

واكنش سازمان مديريت و برنامه ريزي نسبت به احداث اسكله در حاشيه پناهگاه حيات وحش
واكنش سازمان مديريت و برنامه ريزي نسبت به احداث اسكله در حاشيه پناهگاه حيات وحش ميانكاله
معاون محيط زيست دفتر صنايع و معادن سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور در گفت وگو با قلم سبز ايران گفت: «در فهرست طرح هاي مشمول ارزيابي زيست محيطي، به اسكله اشاره اي نشده است.»
به رغم اعتراضات اداره كل محيط زيست مازندران به عمليات ساخت پروژه اسكله اميرآباد كه به عنوان يك پروژه ملي و بدون ارايه گزارش ارزيابي زيست محيطي در حاشيه پناهگاه حيات وحش ميانكاله در جريان است، حميدرضا فراهاني معاون محيط زيست سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور در اين باره گفت: «در ليست طرح هاي مشمول ارزيابي زيست محيطي كه از سوي شوراي عالي محيط زيست معرفي شده، به اسكله اشاره اي نشده و اين مشكل سازمان حفاظت محيط زيست است كه درصدد افزايش شمار طرح عمراني به ليست طرح هاي ۱۷ گانه نيست.»

برگزاري اولين جشنواره نشريات تجربي مساجد كشور
گروه علمي فرهنگي: اولين جشنواره نشريات تجربي مساجد كشور با هدف تقدير از جوانان فعال در امر اطلاع رساني محافل ديني و مذهبي همزمان با ايام ولادت امام زمان(عج) از هفدهم مهر به مدت سه روز در مشهد مقدس برگزار مي شود. به گزارش خبرنگار ما، مرحله نخست ارزيابي ۵۷۵ اثر منتخب ارسالي از سطح كشور، با حضور هيأت داوران جشنواره طي روزهاي ۵ تا ۸ مهر ماه پايان يافت .
در اين جشنواره نشريات و آثار ارسالي در قالب هاي سرمقاله و مقاله، مصاحبه، گزارش، طنز مكتوب، كاريكاتور و عكس، خبر، صفحه آرايي و گرافيك، تيتر، داستان، شعر و قطعات ادبي موردنقد و بررسي قرار گرفت.

آخرين همايش آموزشي حج عمره در تهران برگزار شد
گروه علمي فرهنگي: آخرين  همايش  آموزشي  زائران  حج  عمره  با شركت  ۱۲ هزار زائر تهراني  روز جمعه  در ورزشگاه  آزادي  تهران  برگزار شد.
مدير كل  حج  و زيارت  استان  تهران ، برگزاري  اين  همايش ها را براي  آموزش  لازم  زائران  ضروري  دانست  و گفت  كه  تمام  زائران  استان  تهران  اين  دوره هاي  آموزش  عملي  را طي  كنند. «علي  ليالي» از زائران  حج  عمره  خواست  به  آموزش هاي  داده  شده  توجه  كنند تا از اين  سفر معنوي  استفاده  بهتري  ببرند.
وي  اظهار داشت : كليه  تمهيدات  لازم  براي  اسكان  و ارائه  ديگر خدمات  به  آخرين  زائران  حج  عمره  در سال  ۸۲ استان  تهران  انديشيده  شده  است .

دو زمين لرزه پي در پي شيراز را لرزاند
ايرنا:  دو زمين  لرزه  پي  درپي  عصر ديروز درساعتهاي  ۱۷ و ۲۲ دقيقه  و ۱۱ ثانيه و ۱۷ و ۴۴ دقيقه  و هفت  ثانيه  شهر شيراز را لرزاند.
شبكه  لرزه  نگاري  فارس  وابسته  به  موسسه  ژئوفيزيك  دانشگاه  تهران  بزرگي اين  زمين  لرزه ها را به  ترتيب  ۵/ ۳ و ۵/ ۴ در مقياس  امواج  دروني  (ريشتر)اعلام  كرد. براساس  گزارش  اين  شبكه ، مركز اين  زمين  لرزه ها در ۴۱ كيلومتري  غرب  شيراز حد فاصل  اين  شهر و كازرون  اعلام  شده  است .
تاكنون  گزارشي  از خسارات  احتمالي  اين  زمين  لرزه ها دريافت  نشده  است . روز پنجشنبه نيز زمين  لرزه اي  به  شدت  ۶/ ۳ درجه  در مقياس  امواج  دروني  در اطراف  شهر شيراز به  وقوع  پيوست . همچنين  ديروز  دو زمين  لرزه  به  بزرگي  ۷/ ۳ و ۶/ ۴ در مقياس  امواج  دروني نيز شهرستان  كازرون  را تكان  داد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |