يكشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۸۶ - Oct.5, 2003
الْايمَانُ عَلَي اَرْبَعِ دَعَائِمَ: عَلَي الصَّبْرِ وَالْيَقِينِ وَالْعَدْلِ والْجِهَادِ.
ايمان بر چهار پايه استوار است: بر شكيبايي و يقين و عدالت و جهاد.
علي ابن ابي طالب(ع)-نهج البلاغه
امروز با حافظ
بدان مردم ديده روشنايي
سلامي چو بوي خوش آشنايي
بدان شمع خلوتگه پارسايي
درودي چو نور دل پارسايان
با حضور شاعران و داستان نويسان در شيراز برگزار مي شود
دومين جشنواره شعر و داستان مهرگان
برنامه نشست هاي علمي و سخنراني هاي دومين جشنواره شعر و داستان دانشجويان علوم پزشكي سراسر كشور (مهرگان) كه از تاريخ پنج شنبه
۱۷ تا شنبه ۱۹ مهرماه جاري در دانشگاه علوم پزشكي شيراز برگزار مي شود اعلام شد.
به گزارش ايسنا، مراسم افتتاحيه اين برنامه پنج شنبه ۱۷ مهرماه با حضور دكتر بهزاديان نژاد،قائم مقام وزير بهداشت در امور فرهنگي، اجتماعي و دانشجويي و با سخنراني دكتر «ضياء موحد» درباره پيشگامان شعر و داستان ايران: نيما و هدايت، همراه با اجراي موسيقي برگزار مي شود.
در همين روز دانشجويان برگزيده به خواندن شعر و داستان مي پردازند و «حافظ موسوي» در زمينه مروري بر پرونده شعر نو و «شهريار مندني پور» با موضوع آوانگارديسم در هنر و ادبيات سخنراني خواهند كرد.
نشست سوم با عنوان شب شعر و موسيقي ساعت ۲۰ روز پنج شنبه در باغ عفيف آباد برگزار مي شود كه همراه با اجراي كنسرت موسيقي و شعرخواني استادان و شاعران برجسته كشور خواهد بود.
همچنين در چهارمين نشست كه روز جمعه آغاز مي شود، شعرخواني و داستان خواني توسط دانشجويان برگزيده ادامه مي يابد و «رضا اسماعيلي» درباره موضوع شاعر و رفتار چهارگانه با زبان، و خانم «هلن اوليايي نيا» با عنوان پس زبان كودكي بايد گشود، پيرامون بررسي ديدگاه كودكانه در داستان هاي كوتاه سخنراني خواهد كرد.
نشست پنجم دومين جشنواره مهرگان، با شعرخواني و خواندن داستان و سخنراني «حسن ميرعابديني» با موضوع وضعيت رمان امروز ايران و «عمران صلاحي» با موضوع زير دندان طنز، روز جمعه برگزار مي شود و آخرين نشست كه مراسم اختتاميه اين جشنواره نيز خواهد بود، با سخنراني «محمد شمس لنگرودي» با موضوع ارزش كلمه در شعر، شنبه ۱۹ مهرماه برگزار خواهد شد.

بر اساس يك پژوهش دانشگاهي
شاهكارهاي نثر فارسي در ميان متون آموزشي، دانشگاهي گم شده است
016374.jpg
امروزه و در برنامه ريزيهاي درسي دانشگاهي نثر فارسي را طفيلي به شمار مي آورند و نثر فارسي در ميان متون آموزشي و شبه آموزشي زبان فارسي گم شده است، به نحوي كه از ميان ۴۸ واحد دانشگاهي رشته هاي تخصصي ادبيات فارسي مربوط به نظم و نثر، تنها ۱۴ واحد به نثر اختصاص دارد.
به گزارش ستاد خبري چهارمين مجمع استادان زبان و ادب فارسي بر اساس يك پژوهش صورت گرفته در زمينه ميزان حضور نثر فارسي در متون درسي، دانشگاهي، ۷۰ درصد متون آموزشي به نظم و ۳۰ درصد آن به نثر اختصاص دارد و از طرف ديگر مباحث عمده تعداد ديگري از واحدها و دروس اصلي پايه و تخصصي  اين رشته مانند بديع، عروض و قافيه، ادبيات معاصر ۱، نقد ادبي، معاني و بيان۱ و۲، تأثير قرآني حديث در ادب فارسي، سبك شناسي۱ و تاريخ ادبيات ۱و۲و۳ غالبا درباره متون نظم و مبتني برمسائل و مباحث مربوط به آنهاست، صرف نظر از اينكه حتي حريم دروس مختص نثر، مانند دستور زبان، آيين نگارش و تاريخ زبان فارسي هم از دراز دستي و انحصار طلبي شعر و اديبان شعرمدار در امان نيست. بر اساس همين پژوهش در انتخاب شواهد دستوري نيز بيشتر به شاهد مثالهاي شعري توجه مي شود تا شاهد مثالهاي نثر.
همين گزارش حاكيست كه از ميان پنجاه و هفت جلد ،كه از سوي انتشارات اميركبير در مجموعه شاهكارهاي ادب فارسي در سطح گسترده اي چاپ و منتشر شده سي ودو جلد به متون نظم و بيست و پنج جلد به متون نثر اختصاص دارد.
تنها مجموعه اي كه در ميان سلسله هاي انتشارات متون ادب فارسي، بي اعتنا به تقاضاي بازار و برنامه درسي گروه هاي زبان و ادبيات فارسي، زيرنظر و به دست استادان شايسته و محقق، تهيه و نشر مي شود و صلاحيت متون و گزارشگران آن با ارزيابي هاي دقيق و متخصصانه تعيين و گزينش مي گردد، سلسله آثار «از ميراث ادب فارسي»است كه انتشارات سخن به پيشنهاد شادروان دكتر غلامحسين يوسفي و دبيري و سرپرستي كمال اجتماعي جندقي به چاپ رسيده است.

برگزاري همايش شاعران غزلسراي ايران در رشت
شاعران غزلسراي ايران امروز كنگره «در سايه غزل» رشت را مي سرايند.
به گزارش «ايلنا»، اين كنگره در روزهاي ۱۳ و ۱۴ مهرماه با حضور «سهيل محمودي»، «حميدرضا شكارسري»، «رحمت موسوي»، «عبدالرضا رضايي نيا»، «غلامرضا مرادي»، «بهمن صالحي»، «سيدمحمد عباسيه كهن» و جمعي ديگر از شاعران كشور در رشت برگزار مي شود.
در اين كنگره «رحمت موسوي» و «حميدرضا شكارسري» درباره غزل و غزل گيلان سخنراني خواهند كرد و تعدادي از حاضران نيز به شعر خواني خواهند پرداخت.
همچنين در اين كنگره، فيلمي كه از برنامه هاي انجمن شعر حوزه هنري گيلان با عنوان «از آغاز تا امروز» تهيه شده نيز اكران خواهد شد.
گفتني است، كتاب «در سايه غزل» شامل آثار هنرمندان اين كنگره، با آثار بيش از يكصد و هفتاد شاعر منتشر شده است.
اين همايش در سالن محيط زيست رشت برگزار مي شود.

موزه جديد پيكاسو ساخته شد
موزه جديد پيكاسو كه ۲۰۰ اثر مشهور از اين نقاش برجسته را به نمايش مي گذارد، روز پنجم آبان ماه در «مالاگا» مركز اندلس واقع در جنوب اسپانيا افتتاح خواهد شد.
به گزارش ايسنا به نقل از منابع خبري، اين موزه كه بعد از هشت سال تلاش معماران ساخته شده است، بالاخره به آرزوي پيكاسو براي داشتن موزه اي در زادگاهش جامه عمل مي پوشاند.
«كريستين روييز- پيكاسو»، بيوه ي «پائولو» بزرگترين پسر پيكاسو ۱۳۳ اثر و «برنارد» پسرش ۲۲ اثر از اين نقاش را به موزه ي يادشده اهدا كرده اند.

جشن كودكان در روز جهاني كودك
جشن كودكان همراه با اجراي نمايش، موسيقي، مسابقه و سرود، به مناسبت روز جهاني كودك در تالار هنر برگزار مي شود. با توجه به اعلام شعار، «كتاب بهترين دوست كودكان» به عنوان شعار امسال روز جهاني كودك، تعدادي از كودكان شركت كننده در جشن مذكور، كتاب هديه مي گيرند. شركت در برنامه هاي تالار در روز ۱۶ مهر رايگان و روزهاي ۱۷ و ۱۸ مهرماه،  نيم بها خواهد بود. تالار هنر در خيابان ورزنده، جنب ورزشگاه شهيد شيرودي واقع است.

بهارستان
درخت روشنايي
تو، درخت روشنايي گل مهر برگ و بارت
تو، شميم آشنايي همه شوق ها نثارت
تو، سرود ابر و باران و طراوت بهاران
همه دشت انتظارت.
همه لحظه هام محراب نيايش محبت،
تو بمان كه جمله هستي به صفاي تو بماند.
ز زبان سرخ آلاله شنيدم اين ترانه:
كه اگر جهان بر آب ست
محبت تو باقي ست
هميشه
جاودانه.
محمدرضا شفيعي كدكني

نگارستان
دشت و رودخانه
016372.jpg
۱- واشنگتن آلستون (Washington Allston)
۲- تولد: چارلستون ۱۷۷۹/ مرگ: كمبريج ۱۸۴۳
۳- سبك: رمانتيك (در آثار رمانتيك، تصاوير نقاشي شده برگرفته از احساسات دروني است).
۴- زندگينامه نقاش: وي علاوه بر نقاشي، مجسمه ساز و شاعري برجسته بود.
۵- نام تابلو و مشخصات: «دشت و رودخانه»/ تاريخ نقاشي: ۱۸۰۴/ رنگ روغن روي بوم/ ۲/۱۳۰*۵/۹۶ سانتي متر/
۶- محل نگهداري تابلو: موزه فاين آرت (هنر برتر)/ بوستون

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
امروز
نگاهي به جواب آزمايشش انداخت. «۴۴ ساله» با اينكه حسابدار نمونه بزرگترين شركت بود، ديگر باور نداشت، دو دو تا مي شود چهارتا.
۲۵ سال بي وقفه زحمت كشيده بود و امروزش را دست نخورده پس انداز فردا كرده بود؛ اما حاصلش شده بود يك زندگي معمولي، و حالا برگه آ زمايشش، در واقع حكم...
آرين دخت- فرنادپور

روزنگار
اعزام محصلين
در چنين روزهايي در سال ۱۳۰۷، دولت ۱۱۰ ديپلمه مدارس متوسطه كشور را براي ادامه تحصيل به اروپا فرستاد كه تعدادي از آن ها بعداً نام و شهرت و مقامات شامخ سياسي و علمي يافتند. سيدعلي شايگان، لطفعلي صورتگر، مهدي بازرگان، كريم سنجابي، عبدالله رياضي، خليل ملكي و... در ميان اين محصلين بودند.
نوفل لوشاتو
روز ۱۳ مهر ماه ۱۳۵۷، فشار دولت عراق باعث شد آيت الله (امام) خميني به همراه گروهي از مأموران امنيتي و انتظامي عراقي، نجف را با اتومبيل به مقصد كويت ترك كند. اما در پاسگاه مرزي كويت از ورود ايشان ممانعت شد و ناچار به عراق بازگشتند. روز بعد تصميم گرفتند به فرانسه بروند و آنجا اقامت كنند، بنا براين از بغداد به پاريس رفتند و در نوفل لوشاتو، از توابع پايتخت فرانسه اقامت گزيدند. اقامت آيت الله (امام) خميني در فرانسه، رهبري ايشان را بر انقلاب اسلامي ايران تسهيل كرد. ايشان چند ماه بعد و در آستانه پيروزي انقلاب اسلامي به كشور بازگشتند.
جايزه صلح براي دالاي لاما
در چنين روزي در سال ۱۹۸۹، دالاي لاما، رهبر مذهبي و سياسي تبت به خاطر مبارزه صلح آميزش براي پايان دادن به تسلط چين بر تبت، به عنوان برنده جايزه صلح نوبل معرفي شد.
او در سال ۱۹۳۵ در ايالت سينگهاي چين به دنيا آمد. خانواده تبتي تبارش او را «تنزين گياتسو» ناميدند. هنگامي كه سه ساله بود راهبان بودايي به ديدنش آمدند. طالع بينان، پيشگويان و خوابگزاران بودايي، راهبان را كه در جستجوي جانشيني براي دالاي لاماي سيزدهم بودند به سوي تنزين گياتسو راهنمايي كردند. او تنها ۵ سال داشت كه به لهاسا، پايتخت تبت انتقال يافت و به عنوان دالاي لاما، رهبر بودائيسم تبتي، معرفي شد.
اداره سرزمين تبت واقع در فلات پامير، از قرن ۱۴ به عهده دالاي لاما بود. در اوايل قرن بيستم چيني ها تلاش كردند كنترل بيشتري بر اين سرزمين اعمال كنند كه با مقاومت تبتي ها روبرو شدند. همزمان با انقلاب چين در سال هاي ۱۲-۱۹۱۱ تبتي ها مقامات و شهرونداني چيني را اخراج و اعلام استقلال كردند.
در اكتبر ۱۹۵۰ نيروهاي ارتش كمونيستي چين به تبت حمله كرد و در زمان كوتاهي ارتش ضعيف اين كشور فقير را شكست داد. دالاي لاماي جوان از سازمان ملل متحد ياري خواست، اما درخواست او رد شد. در سال ۱۹۵۱ توافقنامه اي ميان چين و تبت امضاء شد كه براساس آن تبت منطقه خودمختاري از چين تلقي مي شد كه ظاهراً به دست دالاي لاما اداره مي شد، اما درواقع تحت كنترل چين بود. اين وضع چند سال ادامه داشت و تنها اعتراضات پراكنده اي در تبت صورت مي گرفت تا اينكه در مارس ۱۹۵۹ يك شورش وسيع رخ داد. دالاي لاما و حدود يكصد هزار تن از پيروانش، پس از سركوب شدن شورش به هندوستان گريختند و در شهر دهارامسالا يك دولت در تبعيد تشكيل دادند. از آن پس چيني ها بر سختگيري هاي مذهبي و سياسي در تبت افزودند تا جايي كه دالاي لاما رفتار آنها را نسل كشي خواند.
پس از سال ۱۹۷۶ كه سختگيري هاي مذهبي در تبت اندكي كاهش يافت، دالاي لاما مسافرت هايي را به نقاط مختلف دنيا آغاز كرد و موفق شد توجه مردم را به سركوب مذهبي و سياسي تبتي ها به دست دولت چين جلب كند. در سال ۱۹۸۷ قيام ضدچيني وسيعي در لهاسا رخ داد و سال بعد دولت چين در تبت وضعيت جنگي اعلام كرد. دالاي لاما براي بدست آوردن صلح از ادعاي استقلال تبت گذشت و پيشنهاد كرد يك دولت خودگردان واقعي در اين سرزمين برپا شود، اما امور نظامي و سياست خارجي به عهده دولت چين باشد، اما چين اين پيشنهاد را رد كرد.
سال بعد، دالاي لاما به عنوان برنده جايزه صلح نوبل معرفي شد و زندگي نامه خود را با عنوان «آزادي در تبعيد» منتشر كرد. او هنوز هم در پي چهار دهه زندگي در تبعيد، براي زنده نگه داشتن مسئله تبت، به سفرهاي خود ادامه مي دهد.
rooznegar@hamshahri.org

سلامتي
براي كهنسالان
بازنشستگي، دوره اي از زندگي است كه شايد ميانسالان خسته از فشار كار روزانه، آرزوي رسيدن به آن را دارند. اما بايد توجه داشت كه دوران بازنشستگي را نبايد به معني پايان كارآيي خود تلقي كنيد.
داشتن چنين برداشتي مي تواند شما را افسرده كند و حتي به تدريج سلامت جسم شما را به خطر اندازد، هم به دليل كاسته شدن از تحرك و هم به دليل تاثير رواني بيكار ماندن. پس از بازنشستگي سعي كنيد روزي چند ساعت در شرايطي كه
خودتان دوست داريد كار كنيد. حتي اگر يافتن كاري همراه با دستمزد برايتان ممكن نيست، كمك داوطلبانه به خدماتي كه منافعي براي عموم جامعه دارد را انتخاب كنيد. احساس مفيد بودن براي سلامت روان، ضروري است.

گشتي در دنياي خبرها
مدير كلاهبردار
كاليفرنيا: چندي پيش كارمند يك فروشگاه آمريكا يك بليت بخت آزمايي خريداري كرد. از قضا مدير فروشگاه شماره بليت كارمند خود را مي دانست. هنگامي كه مدير فروشگاه متوجه شد، بليت كارمندش برنده شده و او صاحب ۸ ميليون دلار پول نقد خواهد شد تصميم گرفت، بليت را از چنگ او در آورد. به همين دليل با احضار كارمند به او اعلام كرد، وي در مسابقه بخت آزمايي برنده ۸۸ دلار شده كه حاضر است اين مبلغ را از حساب فروشگاه به وي بپردازد و در ازاي آن بليت برنده را بگيرد.
كارمند از همه جا بي خبر نيز اين معاوضه را انجام داد اما پس از مدت كوتاهي متوجه شد كه جايزه نقدي وي ۸ ميليون دلار بوده نه ۸۸ دلار.
به همين دليل وي عليه مدير فروشگاه به دادگاه شكايت كرد و دادگاه نيز مدير فريبكار را ملزم به پرداخت ۹/۷ ميليون دلار غرامت به كارمند فريب خورده كرد.
آزمايش غذا
بانكوك: در جريان اجلاس همكاريهاي اقتصادي كشورهاي آسيا - پاسيفيك، سران ۲۰ كشور به همراه جورج بوش حضور خواهند داشت. بزرگترين نگراني مسئولان برگزار كننده اين اجلاس،  احتمال مسموميت غذايي سران كشورهاست. به همين دليل مقامات بهداشتي تايلند پيش از سرو غذاي سران كشورها، مقداري از آنرا روي موش ها آزمايش خواهند كرد كه مشخص شود آيا غذاي ارائه شده حاوي سم است يا خير. در صورت سمي بودن غذا، علائم آن تنها پس از يك دقيقه در موش ها نمايان خواهد شد.
جلوگيري از افزايش سگ هاي ولگرد
آتن: شهر آتن يونان كه سال آينده ميزبان رقابتهاي المپيك است با معضل سگ هاي ولگرد مواجه است. به همين دليل مسئولان اين شهر قصد دارند، ۱۰ هزار سگ ولگرد اين شهر را عقيم كنند. هزينه اجراي اين پروژه در حدود ۸/۱ ميليون يورو خواهد بود كه مجريان آن معتقدند باعث كاهش تعداد سگ هاي ولگرد در جريان برگزاري رقابتهاي المپيك خواهد شد.
اشتباه پيرزن
برلين: يكي از شبكه هاي تلويزيوني آلمان از ساعت ۳ تا ۶ هر روز صبح، تصوير يك كنده درخت را نشان مي دهد كه در حال سوختن و دود كردن است.
ديروز يك پيرزن پس از برخاستن از رختخواب تلويزيون را روشن كرد و با اين صحنه روبه رو شد. وي به دليل خواب آ لود بودن تصور كرد، تلويزيون دچار حريق شده و از آن دود بلند مي شود به همين دليل بلافاصله با سازمان آتشنشاني تماس گرفت و درخواست كمك كرد. اما هنگامي كه مأموران آتشنشاني به منزل وي رسيدند متوجه خطاي پيرزن شدند و با كنترل تلويزيون صفحه آتش سوزي را خاموش كردند.
ترفند جالب براي وصول بدهي
مسكو: اغلب شهروندان شهر ولادي وستوك روسيه به شركت برق اين شهر بدهكار هستند و هيچ تمايلي براي پرداخت بدهي خود نشان نمي دهند. مجموع بدهي شهروندان ۱۰ ميليون دلار است. اما مسئولان شركت برق تصميم گرفته اند با ترفند جالبي، بدهي هاي خود را وصول كنند. كاركنان اين شركت، حيوانات اهلي مشتركان بدهكار را توقيف خواهند كرد و تا زماني كه بدهي خود را پرداخت نكنند، حيوان آنان را آزاد نخواهند كرد.
مرگ زير تير دروازه
شيكاگو: يك پسربچه ۶ ساله در آمريكا بر اثر سقوط دروازه فوتبال جان باخت. هنگامي كه اين پسربچه همراه با دوستانش در يك پارك مشغول بازي بود ناگهان تير دروازه از جاي خود كنده شد و روي سر وي سقوط كرد.
با آنكه حاضران در اطراف زمين فوتبال او را بلافاصله به بيمارستان انتقال دادند اما وي بر اثر شدت ضربه وارده جان باخته بود.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۱ و ۵۳ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۸ و ۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۳۸ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۳ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* گالري سيحون: نمايشگاه عكس  هاي آرمان استپانيان و ساعد نيكذات تا ۱۸ مهر / خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، پلاك ۳۰ / تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
* نگارخانه آثار: نمايشگاه نقاشي آرزو نظري به مناسبت روز جهاني كودك / تا ۱۶ مهر / خيابان انقلاب، فخر رازي، پلاك ۱۳۶ / تلفن: ۶۴۰۹۷۵۱
* گالري بنفشه: نمايشگاه نقاشي روي چوب، چاپ روي پارچه و طراحي داخلي / تا ۱۵ مهر / ملاصدرا، ابتداي شيراز جنوبي، كوچه بهار، پلاك ۵۰ / تلفن: ۸۰۳۳۲۴۷
* نگارخانه كمال الملك: نمايشگاه نقاشي خط عمران احمد، هنرمند پاكستاني / تا ۱۶ مهر / خيابان پاسداران، نبش گلستان سوم، ساختمان شماره يك / تلفن: ۲۵۶۵۴۳۴
* نگارخانه طراحان آزاد: نمايشگاه نقاشي آزاده مدني و فرهاد فزوني / تا ۱۷ مهر / ميدان فاطمي، ميدان سلماس، پلاك ۴۱ / تلفن: ۸۰۰۸۶۷۶

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
شناسنامه
داستانك
روزنگار
سلامتي
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   محيط زيست   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |