يكشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۸۶ - Oct.5, 2003
فقط يك سهميه براي المپيك
سايه روشن هاي كشتي ايران
«رولاند گارنر» دارنده مدال طلاي وزن ۱۳۰ كيلوگرم المپيك سيدني از آمريكا با شكست مقابل حريفي از روسيه از دور رقابتهاي قهرماني كشتي فرنگي سال ۲۰۰۳ جهان در فرانسه خارج شد. «گارنر» كه با پيروزي در فينال بازيهاي المپيك ۲۰۰۰ سيدني مقابل «الكساندر كارولين» از روسيه به عنوان شگفتي ساز اين بازيها لقب گرفت، در ديدار با «حسن بارويف» از روسيه با حساب سه بر صفر شكست خورد و از تكرار عناوين قهرماني خود در سالهاي ۲۰۰۰ و ۲۰۰۲ محروم شد. گارنر در پايان اين مسابقه گفت: «بارويف» در اين كشتي از فنوني استفاده كرد كه من تاكنون هرگز آنها را در فيلم هاي كشتي وي نديده بودم و شيوه كشتي وي براي من ناشناخته بود.
016388.jpg
محتواي پيكارهاي كشتي فرنگي قهرماني جهان در فرانسه نشان داد كه فدراسيون كشتي در حال حاضر هرگز نمي تواند و نبايد كه گره هاي موجود در بدنه اين ورزش را با تكيه بر نتايج حاصله از اين ميدان بازكند.
به طور كلي كشتي فرنگي ايران امروز برخوردار از تواني است كه آن را نشان مي دهد و اين توانايي به رغم رشد و بهبود قادر به رها شدن از واقعيت هاي بيروني خود نيست. غريب و ناخوش نشان مي دهد و در ارزيابي مشاوران و ناظران كنار خود هم حكايتي چون آب و آتش دارد.
از ۵۰ سال قبل تا به امروز (تاريخ حيات كشتي فرنگي در ايران) حتي يك مدل علمي و تحقيقي ثابت و اثرگذار هم ديده نشده است كه به عنوان سيستمي پايدار و منطقي تأثيري اساسي داشته باشد.
در راه امروز كشتي فرنگي شكوفايي كال و ناپخته اي موجود است كه فقط حركت است. پس بايد كه براي به سامان شدن و ترميم گسستگي ها خيلي بهتر و بيشتر از هميشه مشكلات فراوان اين رشته را شناخت.
در راه گسترش هر پديده اي حتي كشتي ،حسابگري و دورانديشي يك اصل است و و بر همين اساس است كه بايد گفت: قابليت هاي رؤيت شده كشتي گيران ما در رقابت هاي فرانسه آشنايي بيشتر با اين نكته بود كه در راه عمل بايد پيش از پرداختن به علم و تجربه، منطق را تجربه كنيم.
همان منطقي كه به ما نهيب مي زند كه گناه شكست ها و تلخكامي هاي امروز كشتي مربوط به ديگران نيست. ما خود به دليل فراموشي علوم و كمالات لازم در دايره اي محدود گرفتار شده ايم.
بنابراين كشتي اگر بخواهد در ميدان المپيك كه آن را در پيش دارد خود را پربار نشان دهد، طالب افكاري آگاهانه تر و بهره مند شدن از ويژگي هاي علمي آموزشي عصر مدرن ورزش است.
ما با زباني صميمي تر از هميشه و بياني متكي بر حفظ ارزش ها و حرمت ها و به دور از حب و بغض هاي متداول مي گوييم: «كشتي كامل نيست» عشق و علاقه و دلبستگي، جايگاهي حرفه اي و كافي براي رسيدن به موفقيت و قرار گرفتن در جهت خدمت نيست.
منطق صحيح  هم اين را مي گويد: ورزش حال چه كشتي يا هر ورزش ديگري در دنياي امروز نمي ايستد و به حركت هاي روبه رشد خود ادامه مي دهد.
طلايي كه آسان پريد
كاملاً واضح است كه شكست حسن رنگرز در مرحله يك چهارم نهايي مسابقه هاي كشتي فرنگي قهرماني جهان برابر كشتي گيري از جمهوري چك بيش از آنكه ناشي از بر ايرادهاي فني و تكنيكي اين كشتي گير خوب كشورمان باشد، نتيجه همان نارسايي ها و ضعف هايي است كه قهرمانان اين ورزش متحمل آن شده اند. گوش  ها را نگيريد و چشم ها را نبنديد. كشتي فرنگي ايران شديداً نيازمند آموزش هاي نوين آن هم با استفاده از مربيان روز دنيا است. كشتي گيري نظير حسن رنگرز كه دوسال پياپي به عنوان فني ترين كشتي گير جهان انتخاب مي شود، چگونه مي تواند در كنار مربياني كه هرگز در اندازه هاي بالايي نيستند، در شرايط آرماني قرار گرفته و با استراتژي و تاكتيك مدرن مبارزاتي، به روي تشك برود.
زماني كه هر ۴ كشتي گير حاضر در مرحله نيمه نهايي رقابت هاي وزن ۵۵ كيلوگرم در فرانسه را رقيبان بازنده رنگرز در سال هاي گذشته مي بينيم، آنوقت پي مي بريم كه چه آسان مدال طلاي اين ميدان معتبر جهاني از اردوي كشتي ايران خارج شده است.
شايد كسب سهميه حضور در المپيك ۲۰۰۴ آتن كه حسن رنگرز آن را به دست آورده است، تنها نكته مثبت حضور اين قهرمان در فرانسه باشد كه او از همين امروز برنامه هاي تمريني و آماده سازي خود براي حضور در المپيك را آغاز كند.
داوران دشمن ما نيستند
اينكه از روي يك كار غلط و غيراصولي عادت كرده ايم كه بعد از هر شكستي زمين و زمان را به هم مي دوزيم و با ارائه دلايلي غيرمنطقي كاستي هاي خود را به گردن اين و آن مي اندازيم،عادتي است كه به دليل تكرار فراوان كمتر كسي ظرفيت پذيرش آن را دارد.
واقعيت اين است كه كشتي فرنگي در فرانسه شكست خورده است و اين چيزي است كه بر اساس اطلاعات دريافتي نبايد آن را به گردن داوران انداخت.
چه خوب است به جاي آنكه اين همه انرژي خود را مصرف اين قضيه كنيم كه حق با كشتي گيران ما بوده يا داوران، براي يك بار هم كه شده بياييم و به اين نتيجه برسيم كه چرا بايد همه داوران دنيا عليه ما سوت بزنند؟
بياييد مرد و مردانه براي يك بار هم كه شده مشكلات خود در برنامه ريزي ها و آموزش را به گردن داوران نيندازيم.
عليرغم اين همه اعتراض مربيان و سرپرستان تيم كشتي فرنگي ايران در فرانسه مهدي خالدي رئيس سابق كميته داوران كشتي كه در اين دوره يكي از داوران اعزامي كشورمان بوده است، صراحتاً  اعلام كرده است كه داوران اين مسابقه ها قضاوت هاي درستي داشتند و اين كشتي گيران ايراني بودند كه خوب كشتي نگرفته اند.
بياييد واقع بينانه بپذيريم كه داوران دشمن كشتي ايران نيستند.
محمد رضا منصوريان

خبرهايي از واليبال
مشكل ذوب آهن حل مي شود
016378.jpg
گروه ورزشي: باوجود انجام مراسم قرعه كشي و اعلام بازي هاي هفته اول، هنوز معلوم نيست كه ليگ برتر واليبال باشگاه هاي ايران در موعد مقرر قبلي ۱۶ مهرماه آغاز شود. در همين رابطه محمدرضا يزداني خرم رئيس فدراسيون واليبال در گفت وگو با سرويس ورزشي همشهري اعلام كرد كه تكليف آغاز اين بازي ها امروز با جمع بندي صحبت هاي صورت گرفته در جلسه مسوولان تيم هاي شركت كننده مشخص مي شود. وي احتمال تعويق يك هفته اي اين مسابقات را رد نكرد و گفت چند تيم خواهان تعويق بازي ها شدند كه درحال بررسي اين موضوع هستيم. رئيس فدراسيون واليبال پيرامون انحلال تيم ذوب آهن و اينكه در نبود اين تيم تكليف قرعه كشي انجام شده چه خواهد شد گفت: خوشبختانه با انجام دو قرعه كشي با بودن ذوب آهن و نبودن آن مشكلي در راه برگزاري اين بازي ها وجود ندارد.
وي افزود: طبق همان آئين نامه مورد استناد واقع شده مسئولان ذوب آهن اين باشگاه نمي تواند اعلام انحلال كند و چون انحلال پس از انجام نقل و انتقالات صورت مي پذيرد، مسئولان اين باشگاه موظف به پرداخت كليه حق و حقوق بازيكنان و مربيان خواهند بود.
وي همچنين از جلسه كارشناسان حقوقي سازمان تربيت بدني خبر داد كه قرار است درمورد حل مشكل باشگاه ذوب آهن تشكيل جلسه دهند.
تيم ملي و اردوهاي مقطعي
تيم ملي واليبال ايران درپي بازگشت «پارك كي ون» از ايتاليا با اردوهاي مقطعي به استقبال مسابقات انتخابي المپيك آتن مي رود. قرار است سرمربي كره اي بعد از بازگشت با حضور در مسابقات ليگ برتر بازيكنان آماده را به اردو فراخواند و تيم ملي با بازيكنان آماده ليگ برتر كارش را براي حضور در اين بازي ها آغاز كند. البته «پارك كي ون» در اين راه تنها نيست و دستيارانش هم او را كمك خواهند كرد.

فوتبال معلولان جهان- آرژانتين
گروه ورزشي:مسابقات چهارمين دوره مسابقات فوتبال معلولين جهان در آرژانتين ميزبان اين مسابقات قرعه كشي شد و تيم ايران با تيم هاي آرژانتين، پرتغال، اوكراين، آمريكا و انگليس در گروه اول قرار گرفت. در اين دوره از مسابقات ۱۳ تيم برتر جهان در دو گروه شش و هفت تيمي به رقابت مي پردازند كه در گروه دوم تيم هاي روسيه، كره جنوبي، برزيل، هلند، استراليا، اسپانيا و ايرلند قرار دارند. تيم ايران در روز شنبه ۱۹ مهر با تيم پرتغال اولين ديدارش را انجام خواهد داد.

رئيس كميته ملي المپيك:
تيم فوتبال اميد ايران بايد در مسابقات آسيا - آفريقا شركت كند
گروه ورزشي: رييس كميته ملي المپيك با اشاره به انتخاب برانكو ايوانكوويچ گفت: برانكو شايستگي خود را قبلا اثبات كرده است. سيدمصطفي هاشمي طبا تصريح كرد: ازبين گزينه هاي موردنظر براي مربيگري تيم ملي فوتبال ايران مناسبترين گزينه انتخاب شد. زيرا برانكو با موفقيت هايي كه تيم ايران به همراه وي در بازي هاي آسيايي بوسان كسب كرد، لياقت و شايستگي خود را نشان داد. وي ادامه داد: او از نقاط ضعف و قوت تيم آگاهي دارد و به خوبي مي داند از هر بازيكن در چه پستي استفاده كند.
رئيس كميته ملي المپيك خاطرنشان كرد: نبايد هميشه از تيم انتظار پيروزي داشته باشيم. دليلي ندارد هر تيمي كه متحمل شكست مي شود تيم ضعيفي باشد،  بايد به اين مربي فرصت دهيم تا بتواند خواسته ها و برنامه هايش را پياده كند.
هاشمي طبا بااشاره به نزديكي اولين دوره مسابقات آسيا - آفريقا و حضور تيم ملي فوتبال ايران در اين مسابقات اظهارداشت: بايد تيم ملي اميد در اين مسابقات حضور پيدا كند اما متأسفانه هنوز در ارتباط با اعزام تيم اميد ايران از سوي فدراسيون فوتبال تصميم قطعي به كميته ملي المپيك اعلام نشده است.

فوتبال پيشكسوتان
گروه ورزشي: ياران، شاهين، پرسپوليس و تهرانجوان مقابل رقباي خود پيروز شدند. تيم  ياران  با گلزني  «فرشاد پيوس » مهاجم  اسبق  تيم  ملي فوتبال  ايران  مقابل  تيم  دارايي  به  برتري  رسيد. مسابقات  فوتبال  پيشكسوتان  جام  يونس  شكوري  در مجموعه  ورزشي شهيد شيرودي  تهران  ادامه  يافت  و در آن  تيم  ياران  با درخشش  و گلزني  «پيوس » با نتيجه  ۵ بر ۳ حريف  خود را شكست  داد.
نتايج  ديدارهاي  انجام  شده  به  شرح  زير است :
رده  سني  بالاي  ۴۰ سال :
* ياران  ۵ دارايي ۳
گلهاي  تيم  ياران : فرشاد پيوس
۳ گل،  حسين  گنجيه  و هوشنگ  كاظمي 
گلهاي  تيم  دارايي : محسن  حافظي ، شهرام  سيرپور و علي  دادي 
* شاهين  ۵ راه آهن ۳
گلهاي  تيم  شاهين : محمود سجادي  ۳ گل  و محمد ضيايي ۲ گل
گلهاي  تيم  راه آهن : مصطفي  ملكي ، پرويز باستاني  و رسول  پيرمرادي
 رده  سني  بالاي  ۴۷ سال :
* پرسپوليس  ۳ شعاع  ۳
گلهاي  تيم  پرسپوليس : محمد صادقي ۲ گل و علي  مناجاتي
 گلهاي  تيم  شعاع : غلام  كوهنورد، حميد داسچي  و مجيد ميرمقدم 
* شيرودي  ۲ كيان  ۲
گلهاي  تيم   شيرودي : سعيد كيادي  و عباس  رضايي 
گلهاي  تيم  كيان : محمد نعيما ۲ گل
رده  سني  بالاي  ۵۵ سال :
* هما صفر تهران  جوان ۱
گل  تيم  تهران  جوان : محمود محمدي
 دوشنبه  ۱۴/۷/ ۸۲:
ساعت  ۱۳: برق  با اكباتان  در رده  سني  ۴۰ سال 
ساعت  ۱۴: هما با آرارات  در رده  سني  ۴۷ سال

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي
محيط زيست
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   محيط زيست   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |