سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۹۴
بورس بين المللي
001868.jpg
فرصت هاي مطلوب سرمايه گذاري در ايران دليلي بر فعال بودن بازار سهام در سال هاي آتي است
بين المللي شدن بورس محدود به حضور سرمايه گذار خارجي در ايران نيست، بلكه مهم تر از آن فروش اوراق بهادار بوسيله شركت هاي پذيرفته شده در بورس تهران در ساير بورس هاست.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر حسين عبده تبريزي - دبيركل بورس اوراق بهادار تهران - در جمع مديران شركت هاي سرمايه گذاري گفت: از طريق ابزار رسيدهاي سپرده جهاني (Global Depository Receipts (GDR مي توانيم درصدي از سهام مثلا يك شركت پتروشيمي ايراني را در بورس بحرين يا استانبول و يا حتي بورسي مهم تر از اين ها به فروش رسانيم، چنين اقدامي هزينه مالي شركت هاي توليدي و خدماتي ايراني را كاهش مي دهد و بازار سرمايه ايران را رقابتي تر مي كند.
وي گفت: بازار سرمايه ايران حتما با سرعت زياد به پيش خواهد رفت و رشد بسيار بالائي در سنوات آتي براي آن متصور است.وي افزود: ارقام سال هاي ۸۰ ۸۱، و ۸۲ قابل مقايسه با گذشته بورس نيست و خصوصا در سال ۸۲، بورس با شتاب بيشتري به روند رو به رشد خود ادامه داده است.
اين رشد بيانگر بلوغ بازار بوده و افزايش آن در سال هاي بعد دور از انتظار نيست. وي اين رشد را حاصل فرصت هايي دانست كه در اقتصاد ايران نهفته است و با بيان چهار دليل براي رشد بازار سرمايه ايران، گفت: اعتقاد دارم كه در سال هاي بعد رشد بازار سرمايه ايران به روند افزايشي خود ادامه خواهد داد .
تبريزي تصريح كرد: در سال هاي اخير، براي اولين بار در ايران مردم نرخ بازدهي مطلوبي را از دارايي هاي واقعي تجربه كردند.
تنها فرصت باقي مانده سرمايه گذاري در مستغلات و اين هم در ظرف شش تا هفت سال آتي كه تعداد واحدهاي مسكوني از تعداد خانوارها پيشي  بگيرد،  مثل ساير كشورها، فرصت پايان يافته خواهد بود.
وي ادامه داد: حركت بازار مثل ساير نقاط جهان به سمت كالاهاي مالي است و غير از كالاهاي ارائه شده از سوي نظام بانكي، اين كالاهاي بازار سرمايه است كه بايد هر چه بيشتر متنوع شود و نياز به سرمايه گذاري مردم را پاسخ دهد.
او دليل دوم را اقبال مردم به سمت بازار سرمايه به علت سود و بازدهي نسبتا مطلوب اين بازار در سه سال اخير دانست و تأكيد كرد: مردم اين را فهميده اند كه منابع مالي خود را به اين بازار بياورند تا از سود خوب اين بازار استفاده كنند.
دبيركل بورس اوراق بهادار تهران، حجم بالاي دارايي هاي دولت كه در بازار به صورت عرضه اوليه IPO ارائه مي شود و نيز حجم عظيم دارايي هاي قابل عرضه از سوي دولت را كه نوعي فرصت سرمايه گذاري در بازار سرمايه ايجاد مي كند را به عنوان دليل سوم رشد بازار سرمايه خواند.
وي درباره دليل چهارم رشد بازار سرمايه در ايران گفت:  اقبال سرمايه گذاران ايراني خارج از كشور به لحاظ اتفاقات صورت گرفته در آمريكا و به موازات آن فرصت هاي سرمايه گذاري مطلوب در ايران، دليلي ديگر بر فعال بودن بازار در سال هاي آتي است.
عبده تبريزي تأكيد كرد:  كارگزاران بايد اين امكان را ايجاد كنند كه مردم از هر نقطه كشور بتوانند پس انداز هاي خود را به اين بازار وارد كنند، همچنين بايد نهادهاي لازم براي سرمايه گذاري غير مستقيم فراهم شوند تا مردم بتوانند در سبد متنوعي از محصولات در بازار سرمايه سرمايه گذاري كنند، تبعا نهادها و موسسات سرمايه گذاري،  نقش عمده اي به عنوان واسطه ها ايفا مي كنند.
بازار سرمايه بهترين بستر براي گسترش توليد
و ايجاد اشتغال
در اين همايش دكتر ايرواني - كارشناس بورس -  گفت: با تعميق گسترش و افزايش حجم بازار سرمايه اين بازار بهترين بستر براي گسترش توليد، انجام سرمايه گذاري هاي جديد و ايجاد اشتغال است.
وي افزود: گسترش بازار سرمايه در برگيرنده شفافيت بيشتر، گسترش اقتصاد رقابتي،  افزايش كارآفريني، سنجش كارآئي و شايسته سالاري و افزايش نظارت است.
ايرواني گفت: قيمت گذاري منصفانه، تعميم پايه هاي مالكيت و مشاركت گسترده مردم در امور اقتصادي در بورس، مي تواند خصوصي سازي با چشماني باز را قرين موفقيت كند. خصوصي سازي نبايد از منظر تامين مالي براي دولت در كانون توجه باشد؛ بلكه افزايش كارايي بنگاه هاي اقتصادي و رونق توليد و كاهش بيكاري مهمتر از تامين منابع است.
او با اشاره حضور ايراني هاي خارج از كشور گفت: به دليل محدوديت هاي مدني برخوردهاي گزينشي و محدوديت نقل و انتقال سرمايه در خارج بويژه آمريكا، ايرانيان خارج از كشور سرمايه هاي خود را به كشور سوق داده اند، بنابراين فراهم آوردن ظرفيت و بستر لازم براي استفاده از اين سرمايه ها فرصتي مناسب است كه بايستي در اولويت دست اندركاران اقتصادي قرار گيرد و تشكيل هيات ويژه اي بدين منظور ضرورت فوري اقتصاد كشور است.
وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: توليد ناخالص داخلي ايران بر اساس آمار بانك جهاني و بر مبناي روي PPP در رده ۲۳ كشور جهان است.
ايرواني با انتقاد از سياه نمايي هايي كه بعضا در انعكاس وضعيت اقتصادي كشور صورت مي گيرد، گفت:
اصراري هست كه همواره ايران را در آخرين رده معرفي كرده و مردم را مايوس كنند، اگر در توليد ناخالص داخلي رتبه ۲۳ جهان هستيم، مي گويند كه در بين ۲۳ كشور جهان (و نه در ۱۹۰ كشور) در رديف آخر هستيم؛ اگر در بين كشورهاي جهان ۴۵ شويم مي گويند در بين ۴۵ كشور جهان ايران رتبه آخر را بدست آورد.وي گفت:  بر اساس محاسبات انجام يافته در بانك مركزي و ارائه نتيجه آن از سوي رييس كل بانك مركزي، اين رقم حدود ۴۰ درصد اعلام شده است در حالي كه ارقام بسيار متفاوتي و حتي تا ۸۵ درصد و ۹۰ درصد مطرح مي شود، بر اين اساس، هر كسي نتيجه گيري خود را مي كند.
دكتر ايرواني بالندگي و پويايي و استحكام بازار سرمايه را با نقش آفريني متعهدانه شركت هاي سرمايه گذاري كه وزن آنها حدود ۲۵ درصد پرتفوي بورس را تشكيل مي دهد را خواستار شد و اضافه كرد: در واقع شركت هاي سرمايه گذاري با توليد ۱۱/۱۴ درصد كل توليد ناخالص داخلي ايران در سال ۱۳۸۱، لنگري براي تعادل و ثبات و همچنين رشد و رونق بورس و عاملي براي نهادي كردن افزايش پس انداز و سرمايه گذاري در نزد عامه مردم هستند.
وي تعامل سازنده سازمان بورس و سازمان خصوصي سازي و شركت هاي سرمايه گذاري را به سود اقتصاد ملي توصيف كرد و مديران و نخبگان ارزشمند و متعهد بازار سرمايه را يك ثروت ملي براي كشور دانست.

بانك و بورس
اقتصاد
انرژي
بازار
بازرگاني
بين الملل
گزارش
|  اقتصاد  |  انرژي  |  بازار  |  بازرگاني  |  بانك و بورس  |  بين الملل  |  گزارش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |