چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۹۵
خصوصي سازي در كشتيراني
001874.jpg
وزير راه  و ترابري  گفت : سهام  شركتهاي  كشتيراني  و بخش  حمل  و نقل  دريايي دولتي  بايد مانند ناوگان  هوايي  آسمان  و سازمان  توسعه  راهها از طريق بورس  اوراق  بهادار به  بخش  خصوصي  واگذار شود.
احمد خرم  در حاشيه  اولين  همايش  ارگانهاي  دريايي  بندري  و كشتيراني كشورهاي  عضواكو در گفت  و گو با ايرنا افزود: كشور ما در بخش  دريايي اكنون  فاقد ناوگان  بخش  خصوصي  است  و در اين  مورد ضعيف  عمل  كرده  است .
وي  با اشاره  به اينكه  ناوگان  دولتي  بيش  از ۱۲۰ فروند كشتي  دارد و زمينه براي  فعال  كردن  بخش  خصوصي  بايد افزايش  يابد، گفت : اين  وزارتخانه  امسال  درمجموع  ۴۵۰ ميليارد ريال  وجوه  اداره  شده  به  بخش  خصوصي  تخصيص  داده  كه  اين رقم  تا مبلغ  ۱۹۰۰ ميليارد ريال  قابل  افزايش  است .
وي  افزود: با اختصاص  اين  مبالغ  بخش  خصوصي  مي تواند در زمينه  بندري ، تجهيزات  و ناوگان  مربوط به  آن سرمايه گذاري  كند تا با مجموعه  دولتي  و نيمه دولتي  رقابت  جدي  داشته  باشد.
خرم  در زمينه  ايجاد ترمينال ، اسكله  و تهيه  تجهيزات  حمل  و نقل  كانتينري اظهار داشت : بنادر ما سال  ۸۰ حدود ۵۰۰ هزارتي اي  يو (كانتينر) جابه جاكردند كه  اين  رقم  در سال  گذشته  به  ۸۰۰ هزارافزايش يافت  و در سال  جاري  به  يك ميليون  كانتينر افزايش  خواهد يافت .
وي  در عين  حال  اضافه  كرد: حمل  و نقل  كانتينري  ايران  در سه  سال  گذشته حدود ۴۰ درصد رشد داشته ، در اين  زمينه  چنانچه  ميزان  سرمايه گذاري  را درمدت  ۳ تا ۴ سال  آينده  افزايش  دهيم  رقم  جابه جايي  كانتينر به  دو ميليون دستگاه  در سال  افزايش  خواهد يافت .
وزير راه  و ترابري  بااشاره  به  اين كه بندر امام  خميني  (ره ) اكنون  امادگي براي  حمل  و نقل  كانتينري  ندارد، اضافه  كرد: بندر شهيد رجايي  قادر به  حمل يك  ميليون  كانتينر است  و ما مصمم  هستيم  بخش  خصوصي  را در بخش  كانتينريخچالي  تقويت  كنيم .
وي  توضيح  داد: بخشي  از محصولات  صادراتي  ما ميوه  و گل  است  كه  لازم  است  درمورد خريد تجهيزات  يخچالي  قدمهاي  بيشتري  برداشته  شود.
خرم  اصلاح  تعرفه ها را مورد تأكيد قرار داد و افزود: با اصلاح  تعرفه  هاسازمان  بنادر و كشتيراني  مي تواند نسبت  به  جذب  بيشتر كشتيها و جابه جايي كانتينر جهت  واردات  و ترانزيت  براي  صادرات  گام  بردارد.
اين  مقام  در مورد توسعه  بندر تجاري  اميرآباد گفت : اين  وزارتخانه  باتوجه  به  اهميت  اين  بندر در نظر دارد تجهيزات  رو رو ريلي  را تا پايان سال  اينده  مورد بهره برداري  قرار دهد كه  از اين  طريق  تفاوت  هزينه  حمل  درهر تن  كالا ۳۰ دلار كاهش  خواهد يافت .
به  گفته  وي ، فازاول  بندر امير آباد در حال  احداث  است  و فاز دوم  و سوم آن  ظرفيت  فعلي  را از چهار ميليون  تن  به  ۱۰ ميليون  تن  در سال  افزايش  خواهدداد.
خرم  درباره  جذب  سرمايه گذار خارجي  براي  توسعه  بنادر بوشهر، شهيد رجايي ، چابهار و امير آباد اظهار داشت : ميزان  سرمايه گذاري  بندر چابهار از ۴۰ميليارد ريال  در سال  گذشته  به  ۴۰۰ ميليارد ريال  و در بندر بوشهر نيز حجم سرمايه گذاري  از ۳۰ ميليارد ريال  به  ۳۰۰ ميليارد ريال  در سال  جاري  افزايش يافته  است .
وي  افزود: ضمن  آن كه اسناد سرمايه گذاري  در بندر شهيد رجايي  به  مبلغ  ۵۰۰ميليون  دلار براي  حوضچه  دوم  و سوم  تهيه  شده  كه  به  دنبال  سرمايه  گذار مناسب هستيم .
وي  گفت : سازمان  بنادر و كشتيراني  سال  گذشته  ۱۶۰۰ ميليارد ريال  براي توسعه  و تجهيز بنادر سرمايه گذاري  كرد در حالي  كه  امسال  ۱۱۰۰ ميلياردريال  به  صورت  ارزي  و ۲۳۰۰ ميليارد ريال  ديگر از طرف  خود سازمان  به  صورت ريالي  سرمايه گذاري  خواهد شد كه  نسبت  به  سال  گذشته  ۸۰ درصد افزايش  يافته است .
خرم  در مورد تقويت  بخش  خصوصي  و واگذاري  فعاليت هاي  بندري  به اين  بخش  گفت :امسال  ۴۹ درصد سرمايه  شركت  تايد واتر كه  در زمينه  عمليات  بندري  ودريايي  فعاليت  دارد و دولتي  است ، براي  واگذاري  به  بخش  خصوصي  در بورس ارائه  خواهد شد.
با تكميل  راه آهن  فاصله  بندرعباس  و سرخس  ۱۰۰۰ كيلومتر كاهش  مي يابد
احمد خرم  وزير راه  و ترابري  در همايش  روساي  سازمانهاي  مرجع  دريايي  كشورهاي عضواكو تحت  عنوان  « توسعه  همكاريهاي  منطقه اي  در زمينه هاي  دريايي ، بندري و كشتيراني»  نيز گفت: طرح  خط آهن  بافق  - مشهد با سرعت  در حال  اجرا است  وسال  آينده  با ۳۰۰ ميليون  دلار سرمايه گذاري  مورد بهره برداري  قرار خواهدگرفت .
وي افزود: با احداث  راه آهن  بافق  - مشهد، فاصله  موجود بين بندرشهيد رجايي (بندرعباس ) و سرخس  ۱۰۰۰ كيلومتر كاهش  خواهد يافت .
خرم  باتأكيد براينكه  پس  از آماده  شدن  خط ريلي  كرمان  - بم ، خط آهن  بم  -زاهدان  ظرف  سه  سال  اينده  به  بهره برداري  خواهد رسيد، اضافه  كرد: با اجراي كامل  اين  طرح ، شبكه  راه آهن  ايران  به  اروپا متصل  خواهد شد.
وي  همچنين  خاطرنشان  كرد، با بهره برداري  از طرح  ريلي  كرمان  - زاهدان نيز آسياي  ميانه  را به  شبكه  راه  آهن  اروپا متصل  خواهد كرد.
وزير راه  و ترابري  اهميت  بندر اميراباد در استان  گلستان  را با توجه  به اتصال  آن به  خط آهن  سراسري  خاطر نشان  كرد و گفت : اين  بندر از جايگاه ويژه اي  در ترانزيت  كالا در راهگذر (كريدور) شمال  - جنوب  برخوردار است  وطرح هاي  توسعه  و احداث  اسكله  و باراندازهاي  جديد آن به  سرعت  در حال  انجام است .
وي  افزود: ساخت  محور مشهد سرخس  با هدف  ايجاد ارتباط ريلي  بين  آسياي ميانه  و ابهاي  خليج  فارس ، افزايش  ظرفيت  بنادر تجاري  تا ۵۰ ميليون  تن  درسال ، تجهيز پايانه هاي  ترانزيت  در بندر شهيد رجايي ، توسعه  شبكه هاي  جاده اي به  طول  بيش  از ۸۵ هزار كيلومتر و ساخت  ۸۱ فرودگاه  محلي  و بين المللي  ازاقدامات  اين  وزارتخانه  براي  ظرفيت سازي  و توسعه  بنادر است .
خرم  اضافه  كرد: توسعه  حمل  و نقل  كانتينري  با نرخ  ۴۰ درصد رشد در سه  سال اخير و رشد ۱۲ درصد در ترانزيت  كالا در كشور و رسيدن  به  مرز ۸/۴ ميليون  تن از برنامه هاي  وزارت  راه  و ترابري  است .
وزير راه  و ترابري  در مورد توسعه  بندر چابهار گفت : با توسعه  اين  بندر، چابهار قادر به  پذيرش  كشتي هايي  با ظرفيت  ۱۰۰ هزار تن  خواهد بود.
به  گفته  وي ، اجراي  طرح  جامع  بندر چابهار به  عنوان  منطقه  آزاد تجاري  واقتصادي  مي تواند اصلي ترين  مسير ترانزيت  كالا به  كشورهاي  شرق  و شمال  شرقي مانند افغانستان ، تركمنستان ، تاجيكستان ، قزاقستان  و ازبكستان  و سايركشورها باشد.
وي  ادامه  داد: اولين  جلسه  همكاريهاي  منطقه  اكو در زمينه هاي  دريايي ، بندري ، كشتيراني  و تجاري  دستاردهاي  مثبتي  در زمينه  گسترش  و رشد مشاركت كشورهاي  عضو و نيز توسعه  ترانزيت  با بهره برداري  از مسير كريدور شمال  -جنوب  خواهد داشت .
خرم  در پايان  ابراز اميدواري  كرد، با مشاركت  و همكاريهاي  كشورهاي  عضوشاهد سرمايه گذاري  بخش  خصوصي  در پروژه هاي  بندري  و دريايي  باشيم .
همايش  روساي  سازمانهاي  مرجع  دريايي  كشورهاي  عضو اكو فردا پايان مي يابد.

حمل و نقل
اقتصاد
انرژي
بانك و بورس
صنعت
گزارش
|  اقتصاد  |  انرژي  |  بانك و بورس  |  حمل و نقل  |  صنعت  |  گزارش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |