دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۰۰
اختلا ف قيمت يك نوع كالا  در مناطق مختلف غيرمنطقي نيست
002204.jpg
هنوز بسياري از مردم تصور مي كنند اختلا ف قيمت يك كالا ي خاص در نقاط مختلف شهر نشانه بيماري اقتصاد و ناتواني دولت است. بسياري از ما گلا يه هاي اين چنيني را از همشهريان خود شنيده ايم كه با عصبانيت عنوان مي كنند «چرا قيمت مرغ در فلا ن فروشگاه با فلا ن مغازه تفاوت دارد؟»
حقيقت اين است كه قيمت كالا  را شرايط و عوامل گوناگوني تعيين مي كنند و اصلا ً دليلي وجود ندارد كه قيمت يك نوع كالا  در فروشگاه ها و نقاط مختلف يكسان باشد. در كشورهاي توسعه يافته نيز چنين اتفاقي نيفتاده است. اما اقتصاد دولتي و بسته بودن مرزها به روي واردات و قيمت گذاري از سوي دولت اين تصور را در مردم قوي كرده  است كه بايد قيمتها مشخص و مصوب باشد و همه آن را رعايت كنند.
در حالي كه تجربيات نشان داده است كه ملزم كردن توليدكنندگان و فروشندگان به رعايت قيمتهاي دستوري دولت به كاهش كيفيت، از بين رفتن رقابت و ايجاد بازار سياه منجر مي شود. تجربه سالهاي گذشته كشور نيز اين موضوع را ثابت مي كند.
به عنوان مثال دستوري بودن قيمت لوازم خانگي نظير يخچال موجب شده بود كيفيت توليدات بسيار پايين باشد و تنوع نيز در بازار وجود نداشته باشد. اما قيمتها ثابت بود و بايد خريدار چند ماهي دوندگي مي كرد تا يخچال را به قيمت مصوب مي خريد. در بازار سياه هم مي شد جنس را با قيمت بالاتر اما بدون دردسر خريد.  اما حالا  كه قيمت مصوب حذف شده و رقابت افزايش يافته، انواع و اقسام يخچال فريزر به بازار عرضه شده و قيمتها نيز چندان افزايش نيافته است، ممكن است قيمت يخچال در سه راه امين حضور تهران با خيابان جمهوري و بقيه نقاط تفاوت داشته باشد. اما موضوع اصلي اينجاست كه ديگر بازار سياه وجود ندارد و هر كس بر اساس ذائقه خود مي تواند در بازار جنسي براي خريد پيدا كند. ضمن اينكه نه تنها لا زم نيست خريدار چند ماه منتظر بماند بلكه به صورت اقساطي نيز مي تواند از فروشگاههاي لوازم خانگي مايحتاج خود را تهيه كند.
به عبارت ديگر بازار آزاد كه در آن توليد كنندگان براي فروش بيشتر رقابت مي كنند، به كاهش قيمتها، تنوع محصولا ت و افزايش كيفيت مي انجامد و ديگر نيازي به كنترل قيمتها نيست.
شايد براي مردم كشور ما جالب باشد اگر بشنوند مثلا ً قيمت بنزين هم در كشورهاي توسعه يافته متغير است. يعني ممكن است دو پمپ بنزين براي فروش اين محصول در شهر پاريس دو قيمت متفاوت ارائه دهند.
اما چرا قيمت تفاوت دارد؟ مسلماً هزينه زيبايي فروشگاه، ميزان اجاره بهاي مغازه، مسافت فروشگاه از مركز پخش يك محصول، نحوه بسته بندي، نحوه ارائه خدمات پس از فروش، فروش نقدي و اقساطي و تعداد زياد يا كم مشتريان مي تواند در قيمت تأثيرگذار باشد و خريداران نيز آزادند از هر كجا كه صلا ح مي دانند كالا  خريد كنند. البته استثنائاتي وجود دارد كه در صورت ايجاد كمبودها و مشكلا ت كاذب، مي تواند در بازار دخالت كند. ولي در خارج از اين حالت معمولا ً خود بازار براساس ذائقه مصرف كنندگان تنظيم مي شود.

توجه مردم به بيمه در حال افزايش است
002220.jpg
براساس قانون، دارندگان خودرو در كشور بايد نسبت به خريد بيمه شخص ثالث اقدام كنند، به طوري كه بي توجهي به اين موضوع موجب صدور برگ جريمه براي دارنده خودرو خواهد شد. با چنين تعريفي انتظار اين است كه تمام صاحبان خودرو در كشور نسبت به خريد بيمه شخص ثالث اقدام كنند ضمن اينكه با توجه به بالا  بودن ضريب ريسك رانندگي به ويژه در ايران بسيار بعيد به نظر مي رسد كسي خودرو خود را بيمه نكند. اين در حالي است كه بررسي آمار دارندگان بيمه شخص ثالث نشان مي دهد در خوش بينانه ترين حالت تنها ۶۰ درصد دارندگان خودرو در كشور نسبت به خريد بيمه شخص ثالث اقدام مي كنند. بررسي اين وضعيت نيز نشان دهنده اين است اكثر كساني كه ضريب تصادف آنها بالا  است خريدار بيمه شخص ثالث هستند و به عبارت ديگر آنهايي كه فكر مي كنند ممكن است تصادف كنند بيمه نامه شخص ثالث خريداري مي كنند. براساس آمار غير رسمي هر سال تعداد تمديدكنندگان بيمه هاي شخص ثالث كه تصادف نكرده اند رو به كاهش است.
كاهش رويكرد به بيمه شخص ثالث در كشور به عوامل متعددي بستگي دارد كه از آن جمله مي توان به رفتار نامناسب مسئولا ن بخش پرداخت خسارت و واقعي نبودن خسارت هاي پرداختي از سوي شركت هاي بيمه اشاره كرد.
در ساختار صنعت بيمه، «بيمه گذار» مهم ترين نقش را ايفا مي كند. يعني تمام برنامه ريزي هاي شركت هاي بيمه در راستاي راضي نگه داشتن خريدار بيمه نامه صورت مي گيرد. ولي هنوز شركت هاي بيمه خصوصاً شركت هاي بزرگ نتوانسته اند نسبت به اصلا ح ساختار خود اقدام كنند.
اين عدم اصلا ح ساختار باعث شده بيمه گزار با دوگانگي مواجه شود. از طرفي فروشنده بيمه به اشكال مختلف در زمان فروش بيمه نامه بيمه گذار را تكريم مي كند ولي در زمان بروز خسارت دارنده بيمه در مراجعه به بخش پرداخت خسارت علا وه بر معطلي چند ساعته بعضاً با پرخاش مسئولا ن اين بخش كه معمولا ً نيروهاي جوان و كم تجربه هستند مواجه مي شود.
بيمه مركزي از چند سال قبل به اين موضوع پي برده و در همين ارتباط زمينه ورود شركت هاي بيمه خصوصي را فراهم كرده است حضور بيمه هاي خصوصي حداقل اين مزيت را داشت كه زنگ خطر را براي بيمه هاي دولتي به صدا ميآورد.
طبق اظهار نظر برخي مقامات وزارت اقتصاد ضريب نفوذ بيمه در ميان مردم رو به افزايش است. اين ضريب نفوذ بيشتر در بخش بيمه هاي«اشخاص» و «مسئوليت» است. البته انحصاري بودن ساختار بيمه در سال هاي قبل باعث شده كه اكثر خانواده ها نسبت به مزيت هاي داشتن انواع بيمه نامه از جمله عمر، پس انداز، زلزله و آتش سوزي غافل باشند. اين در حالي است كه كشور ما از نظر فرهنگي در ميان كشورهاي ديگر داراي جايگاه ويژه اي است و نمي توان بي توجهي به بيمه را به حساب بي فرهنگي مردم گذاشت. علت اصلي بي توجهي مردم به بيمه، به عملكرد و انحصاري بودن فعاليت  شركت هاي بيمه بر مي گردد. به طوري كه مي بينيم با اصلا ح ساختار شركت هاي بيمه ضريب نفوذ بيمه در ميان مردم رو به افزايش است و بيمه به آرامي در حال دستيابي به جايگاه مناسب در سبد هزينه هاي خانواده ها است. حال هر چه اين اصلا ح ساختار سرعت بيشتري بگيرد سرعت ضريب نفوذ بيمه نيز بالا تر مي رود.

آيينه تصوير
002236.jpg

تلفيق دو شركت بزرگ سوني ژاپن و اريكسون سوئد، تحولي عمده در صنايع ساخت گوشي هاي تلفن همراه به وجود آورده است. سوني اريكسون به تازگي گوشي هاي جديدي را روانه بازار كرده كه نه تنها از لحاظ قيمت، بسيار نازل تر از ساير رقبا است بلكه كيفيتي متمايز نسبت به ساير محصولات نيز دارد كه به صرفه تر مي نمايد.
002238.jpg

نمايي از هواپيماهاي فرودگاه هنگ كنگ. پس از پيوستن اين سرزمين به چين، اكنون مديران فرودگاه «چك لپ كوك» اعلا م كرده اند مقامات چيني جواز انجام پرواز از اين فرودگاه به پكن رادريافت كرده اند تا گام مو‡ثري در راستاي گسترش هرچه بيشتر آن برداشته شود.
002242.jpg

وحشت از بيماري سارس هنوز در بسياري از نقاط جهان ملموس است. در شرق آسيا دولت ها بيش از پيش تدابير گوناگوني را براي پيشگيري از شيوع مجدد آن به كار بسته  و در اين ميان تكنولوژي را نيز به ياري خوانده اند. به كاربردن شيوه هاي پيشرفته براي تشخيص افراد ناقل، سياقي است كه در چند ماه اخير، خصوصاً در چين كاربرد فراوان دارد.
002240.jpg

دفتر موسسه «هانارو» در سئول. دو شركت بزرگ كره اي و آمريكايي از جملهLG قصد دارند با پيشي جستن از رقباي آمريكايي خود، خدمات «هانارو» بزرگ ترين شركت اينترنتي كره جنوبي را از آن خود سازند. پيشنهاد ۳۴/۱ ميليارد دلا ري آنان مي تواند تحولي عظيم در چرخه اقتصاد شبكه اطلا عاتي كره جنوبي ايجاد كند.

مزيتهاي استفاده از كارتهاي خودپرداز َATM
كلمه پول در اذهان تداعي كننده تعدادي كاغذ رنگي يا سكه هاي فلزي است، به طوري كه كمتر كسي را مي توان يافت كه با شنيدن كلمه پول به ياد كارتهاي الكترونيكي در ابعاد مشخص بيفتد.
اما امروز در مجامع پيشرفته پول سنتي تقريباً جايگاه خود را از دست داده و در اين مجامع كمتر كسي اسكناس با خود حمل مي كند.
حمل نكردن پول به معني بي نيازي به پول نيست بلكه پيشرفتهاي به دست آمده در بخش بانكداري نياز به حمل پول را تقريباً به صفر رسانده است. در چنين شرايطي بازار كارتهاي اعتباري و پولهاي الكترونيكي در بورس قرار گرفته و توانسته در معاملا ت روزمره جايگزين پول نقد شود.
اولين مزيت رويكرد به پولهاي الكترونيكي و كارتهاي اعتباري كاهش هزينه هاي چاپ و نگهداري اسكناس براي دولت است، علا وه بر اين امنيت صاحبان پول نيز به طور چشمگيري افزايش مي يابد. به دليل وجود محدوديتهاي قانوني امكان ترويج كارتهاي اعتباري در كشور ما فراهم نيست و نهادهاي ارائه كننده خدمات پولي نمي توانند در مقوله كارتهاي اعتباري فعاليت كنند. ولي مدتي است كه بانكهاي خصوصي و دولتي با توسعه شبكه خودپرداز و پايانه هاي فروش، زمينه حذف حمل و نقل پول را فراهم كرده اند چرا كه دارندگان كارتهاي خودپرداز (ATM) مي توانند در هر زمان از روز با مراجعه به يكي از اين دستگاهها پول مورد نياز خود را تأمين كنند.
البته هنوز اطلا ع رساني دقيقي از سوي بانكها درباره شرايط استفاده از اين كارتها صورت نگرفته و اكثر اقشار جامعه با كاربرد اين كارتها غريبه اند. در حالي كه با توجه به پايين بودن ارزش پول در كشور، خانواده ها ناچارند براي يك خريد ساده صدها برگ اسكناس با خود حمل كنند كه اين خود مشكلا ت مضاعفي به همراه دارد. اين در حالي است كه اگر كارتهاي خودپرداز در جامعه گسترش يابد خانواده ها با آرامش بيشتري مي توانند به كارهاي روزمره خود برسند ضمن اينكه ديگر نياز به حضور و اتلا ف وقت در باجه بانك نيست. نكته قابل توجه ديگر اينكه اخيراً دستگاههاي دريافت از حساب خودپردازها در فروشگاههاي بزرگ نصب شده و براي خريد ديگر نيازي به حمل و ارائه پول نقد نيست و فروشنده با استفاده از كارت خودپرداز مشتري مستقيماً از حساب وي پول برداشت مي كند. در حال حاضر بانكهاي تجارت، ملي، سپه، ملت، كشاورزي، صادرات، توسعه صادرات و سامان، خودپرداز فعال دارند علا وه بر اينكه دارندگان كارتهاي ۴ بانك كشاورزي، توسعه صادرات، سامان و صادرات مي توانند به طور مشترك از خودپردازهاي اين چهار بانك استفاده كنند و به عبارت ديگر با داشتن كارت يكي از اين بانكها مشتري بانك مي تواند از خدمات هر چهار بانك استفاده كند.
البته براساس دستورالعمل بانك مركزي علا وه بر ۴ بانك فوق تمام بانكهاي كشور نيز بايد به شبكه تبادل اطلا عات بانكي (شتاب) ملحق شوند. پيوستن تمام بانكها به اين شبكه به اين معني است كه مشتري يك بانك مي تواند از خدمات تمام بانكها استفاده كند.
گسترش حوزه كاري نظام بانكي به اين شكل در ابتدا رفع انحصار خدمات را به همراه خواهد داشت ضمن اينكه معطلي مشتري بانك براي انجام عمليات بانكي به حداقل مي رسد.
مزيت ديگر كارت پول ATM بانكها اين است كه مي توان از طريق اين كارتها وجه قبوض آب، برق، تلفن و گاز را پرداخت كرد. ضمن اينكه اخيراً در خودپردازهاي برخي از بانكها امكان واريز و انتقال وجه نيز فراهم شده. به عبارت ديگر مي توان گفت خودپردازهاي بانكها در حال تبديل شدن به يك باجه بانك ۲۴ ساعته است.

پرسشهايي كه  هرگز از خود نپرسيده ايد
من معمولا ً پيش از به صدا درآمدن زنگ ساعت از خواب بيدار مي شوم، آيا قدرتي فرا بشري دارم؟
002234.jpg
چ من يك موسيقي دان هستم و اين مسأله سال ها است برايم اتفاق مي افتد. احتمالا ً شما احساس قدرتمندي در تشخيص زمان داريد. چنين نيرويي به شما اجازه مي دهد تا بدون داشتن ساعت، زمان را تقريباً درست حدس بزنيد.
دليل اصلي اينكه پيش از به صدا درآمدن زنگ ساعت  - فرقي نمي كند براي چه زماني تنظيم شده باشد- بيدار مي شويد در اين نهفته كه ساعتتان قبل از زنگ زدن صداي كوچكي مي كند كه باعث مي شود از خواب بپريد.
بله، ظاهراً شما قدرت هاي ماوراي بشري داريد كه صبح ها از خواب بيدار مي شويد. من دست كم ده دقيقه با ساعتم كشمكش دارم تا سرانجام موفق به انجام اين معجزه شوم.
هم من و هم برخي از دوستانم چنين توانايي را داريم. من حتي زماني كه فراموش مي كنم ساعتم را تنظيم كنم، سر ساعت مقرر از خواب بيدار مي شوم. به تازگي يك روز صبح يك دقيقه بعد از زماني كه مي بايست ساعتم را تنظيم مي كردم بيدار شدم در حالي كه خواب اپرايي را مي ديدم كه در آن خواننده با صداي بلند فرياد مي زد: «نخواب!»
احتمالا  ساعت شما صداي آهسته اي قبل از زنگ زدن ايجاد مي كند كه حتي ممكن است از شنيدن آن آگاه نباشيد و باعث برخاستن تان مي شود.
من هم همواره چيزي مشابه را تجربه مي كنم. معمولا ً از ده تا دو دقيقه قبل  از صداي زنگ بر مي خيزم، در حالي كه ساعت من يا گوشي تلفن همراهم كه براي بيدار شدن از آنها استفاده مي كنم، قبل از زنگ زدن هيچ صدايي هم نمي دهد.
من هم چنين عادتي دارم اما گمان نمي كنم چيزي فراطبيعي باشد، هر چه هست به ضمير ناخودآگاه ما باز مي گردد كه باعث مي شود ساعت بدن از گذشت زمان باخبرتان كند. چگونه است كه ساعت بيدار شدنتان را روي يك تكه كاغذ مي نويسيد و زير رختخوابتان مي گذاريد تا بيدار شويد؟
برخاستن پيش از زنگ ساعت هيچ ربطي به صدايي كه زودتر از آن بر مي خيزيد ندارد بلكه همه به ذهن مربوط است، امري كه ميان روانكاوان كاملا ً معروف است، همه ما يك ساعت دروني داريم، با تنظيم وقت بيدار شدن تنها به ساعت ضمير ناخودآگاهتان مي سپاريد كه قرار است چه هنگامي از خواب برخيزيد.

صداي مصرف كننده ۶۹۵۵۲۵۷
افزايش قيمت سيگار
تا زماني كه سيگارهاي مونتانا، كنت و دانهيل هنوز صاحب نداشتند و تمام و كمال وارد مي شدند، هم كيفيت بهتري داشتند و هم قيمت مناسبي. اما همين كه نوشته فارسي روي پاكت آن درج شد، قيمت آنها به طور عجيبي بالا  رفت و كيفيتشان هم پايين آمد. خواستم بپرسم خاصيت اين روند چيست؟ آيا واقعاً قصد دارند سيگاري ها را از مصرف سيگار ترك دهند؟
محمد نوري 
زمان انتظار: ۱۵ دقيقه 
گرچه زمان انتظار در ايستگاه اتوبوس ها، ۱۵ دقيقه ذكر شده است، اما اين انتظار در بسياري مواقع به بيش از نيم ساعت هم مي رسد. خواهشمنديم شركت واحد بازرسان بيشتري را جهت رسيدگي به وضعيت تردد اتوبوس ها اختصاص دهد.
يك شهروند
شلغم هم نخوريد
روزگاري نه چندان دور، يكي از غذاهاي رايج در خانه هاي مردم مستمند و كم درآمد، شلغم با نان بود. اما امروز گويي خوردن شلغم را هم بايد به جرگه آرزوها سپرد. صبح كه از مغازه ميوه فروشي محله يك كيلو شلغم خريدم ۵۰۰ تومان ناقابل را با دستان لرزان تقديم كردم. البته تقصير خودم بود، چون از همان اول نبايد هوس شلغم مي كردم، بايد به همان نان خالي قانع مي شدم.
يك شهروند درجه چهار!
فقدان تابلوهاي راهنمايي و رانندگي 
به دليل فقدان تابلوهاي راهنمايي و رانندگي در ميدان عالي قاپو، منطقه ۱، هر روزه در اين ميدان تصادفات شديدي رخ مي دهد. در ضمن هر چه نامه و شكايت به اداره راهنمايي و رانندگي منطقه ۱ ارسال كرده ايم ترتيب اثري نداده اند، بار ديگر از اين عزيزان خواهش مي كنيم در رفع اين مشكل بكوشند.
يكي از ساكنين منطقه 
نيمكت در ايستگاه اتوبوس 
طرح تعبيه نيمكت در ايستگاههاي اتوبوس، طرح جالبي است كه در رفع خستگي شهروندان منتظر اتوبوس كمك مي كند. ولي بعضي ايستگاهها مثل ايستگاه بالا ي ميدان كلا نتري و  يوسفآباد فاقد نيمكت هستند. از شركت واحد اتوبوسراني خواهشمنديم طرح فوق را در تمام ايستگاهها پياده كنند.
ديبا
عوارض نوسازي علي الحساب 
از ساكنين اسلا مشهر هستم كه در ۱۰ سال گذشته به طور منظم و بدون وقفه، عوارض نوسازي خانه را پرداخته ام. متأسفانه امسال عنوان كرده اند كه عوارض سال هاي گذشته علي الحساب بوده و در حال حاضر بدهي داريد.
ولي چوپي 
سرعت گير نصب كنيد
با وجود پيگيري و دستورات ۴ ساله شهردار محترم منطقه ۴ بر نصب ۲ سرعت گير در خيابان ۳۵ متري استقلا ل، نرسيده به كوي گلستان، هنوز در اين زمينه اقدامي صورت نگرفته است.
محمود گودرزي- عضو شوراي محلي كوي گلستان 
انسداد پياده رو: خطر تصادف 
پياده رو ضلع جنوبي ايستگاه مترو مصلي به سمت غرب، مدتي است كه مسدود شده و عابرين مجبورند از كناره بزرگراه عبور كنند. اين امر، عابرين را با خطر جدي تصادف روبه رو كرده است.
محمدي- افسر راهنمايي و رانندگي 
تجمع دستفروشان 
تجمع دستفروشان در ميدان ميوه و تره بار شهرك غرب، بلوار شهيد فرحزادي باعث ايجاد آلودگي و ترافيك در منطقه شده است. شكايات ارسالي به كلا نتري و شهرداري هيچ اثر درازمدت نداشته و تنها به صورت مقطعي نتيجه مي دهد. اين بار از شوراي شهر مي خواهيم اگر مي تواند اقدام اساسي انجام دهد.
خانم رشيدخاني - از اهالي محل 
مشكل ايستگاه متروي ترمينال جنوب 
از مدتي پيش ضلع غربي ايستگاه متروي «ترمينال جنوب» مسدود شده و تردد تاكسي،  اتوبوس و ميني بوس در حقيقت ناممكن شده است. اين موضوع آمد و شد سكنه واهالي منطقه بخصوص خانمها را در ساعت واپسين روز و تاريكي هوا با مشكل جدي روبرو ساخته است. از راهنمايي و رانندگي و شهرداري منطقه خواهشمنديم به اين مسأله رسيدگي نمايند.
خانم جلا لي از شهرك سعيديه 
آينه هاي نورشكن چه شد؟
وانت  مزداهاي كارخانه خودروسازي بهمن، تا چند سال پيش از كيفيت خوبي برخوردار بود. به خصوص در مورد آينه هاي داخلي و بغل كه خاصيت نورشكني داشتند. اما آينه هاي كنوني، معمولي هستند و به شدت چشم راننده را در برخورد با نور خودرو عقبي در شب ناراحت مي كنند. در چند مورد، همين مسأله به بروز تصادف منجر شده است. بد نيست باز هم از همان آينه هاي قبلي استفاده شود.
استفاده كننده وانت مزدا

ده پرسش روز
مرد متأهل شاغل  سن: ۴۹،شغل درآمد:۱۸۰هزار تومان
002232.jpg
۱-آيا درآمد شما تكافوي زندگي خانوادگي تان هست؟
اصلا ً.
۲-آيا صاحب خانه هستيد؟
خير.
۳-بيشترين هزينه زندگي شما صرفنظر از مسكن خرج چه چيزي مي شود؟
هزينه خوراك و پوشاك بچه ها.
۴-فكر مي كنيد هزينه مربوط به فرزندان بيشتر است يا والدين؟
فرزندان.
۵-اگر همسرتان ولخرجي كند چه مي كنيد؟
درآمدي نيست كه ولخرجي كند.
۶- آخرين باري كه براي خود لباس خريديد كي بود و چقدر؟
۵ماه پيش يك پيراهن۲هزار تومان.
۷-اگر درآمدتان دو برابر شد چه مي كنيد؟
قرض ها را پرداخت مي كنم.
۸-اگر درآمدتان ده برابر شد چه مي كنيد؟
خدا نكند.
۹-آخرين باري كه با همسرتان به سفر تفريحي رفتيد كي بود؟
۱۰ سال پيش.
۱۰-بين يك اتومبيل نو ماكسيما يا سهام يك شركت به همان قيمت كدام را بر مي گزينيد؟
سهام شركت.

گوناگون
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه حمل و نقل
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |