پنج شنبه ۱ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۰۳
لباس و پوشاك از چه اهميت و جايگاهي بين خانواده هاي ايراني برخوردار است
هر سال چقدر براي تهيه پوشاك هزينه مي كنيد
002308.jpg
اگر فردي را براي نخستين بار ملا قات كنيم و بخواهيم بدون هيچ صحبتي او را بشناسيم شايد اولين نگاهمان روي پوشش ظاهري او معطوف مي شود و اين تنها معياري خواهد بود كه براي ارزيابي شخصيت او در اختيار داريم.
ظاهر شدن شهروندان در مناسبات اجتماعي در هر شرايطي سبب مي شود كه آنها به يك پوشش آراسته، شيك و با كيفيت بيش از يك غذاي مقوي و مرغوب اهميت بدهند. اگرچه از نظر اقتصادي، پوشاك در طبقه بندي سبد كالا ي خانوار در رديف دوم قرار دارد. اما از نظر اجتماعي در بسياري خانواده ها حرف اول را مي زند و نقش اول را دارد.
تابع مد بودن، چشم و هم چشمي و اينكه مردم ظاهر آدم ها را مي بينند، در جوامع نوين سبب شده تا هزينه پوشاك بخش مهمي ازدرآمد خانواده ها را به خود اختصاص دهد.
مد در ايران 
پوشش و مد نزد ايرانيان از ابتداي تاريخ حائز اهميت بوده، تصاويري كه از آثار تاريخي به دست آمده حاكي از آن است كه بازگذاشتن هر يك از قسمت هاي بدن را خلا ف ادب مي شمردند و به همين جهت سرتا پاي خود را با سربند يا كلاه و پاپوش مي پوشاندند و كمربندي بر ميان خود مي بستند. اين گونه لباس پوشيدن بهر آن بود كه از گزند گرماي شديد تابستان و سرماي جانكاه زمستان در امان بمانند و امتياز پادشاه در آن بود كه شلوار قلا ب دوزي شده با نقش و نگار سرخ مي پوشيد و دكمه هاي كفش وي به رنگ زعفراني بود، اختلا ف لباس زنان با مردان تنها در آن بود كه گريبان پيراهنشان شكافي داشت.
به طور كلي لباس مردان پارسي باستان (دوره هخامنشي) عبارت بود از يك بالا  پوش شبيه شنل، يك دامن پرچين كه بالا  پوش و دامن آن در محل كمرداراي يك كمربند چرمي بوده است، كلا ه پارسي از جنس نمد و يك نوع كفش كه از لحاظ شكل ساده بوده و اغلب به رنگ هاي زرد حنايي و ارغواني تهيه مي شده است.
پوشاك زنان پارسي اندك اختلافي با پوشاك مردان داشت و تفاوت در تزئينات پيش سينه و شكل آن بود.كفش هايشان نيز همان بود كه مردان پارسي به پا مي كردند. فقط در چند مورد لباس زنان بومي عبارت بود از پوشش ساده و بلند يا داراي راسته چين و آستين كوتاه. نوع ديگر اين پوشش، چادري مستطيلي بود، كه بر سر مي افكندند و در زير آن يك پيراهن بلند بر تن مي كرده اند. ديگر پوشاك، جامه جنگي پارسي بوده كه از سلا ح هايي شامل تير، سپر، شمشير، قمه، زره، جوشن و كلا ه خود با پر استفاده مي كرده اند.
در سال هاي اخير در كشور ما مدگرايي و افت كيفيت پارچه ها سبب شده كه توليدكنندگان به پارچه هاي خارجي بيشتر توجه كنند.اين توجه در مصرف كنندگان و به خصوص جوان ترها نيزمشاهده مي شود.
مدير يك شركت توليدكننده كت و شلوار مي گويد: كيفيت پارچه كت و شلوار و پيراهن هاي مردانه با پارچه  لباس هاي زنانه متفاوت است. مثلا ً اغلب پارچه هايي كه ما براي دوخت كت و شلوار استفاده مي كنيم فاستوني تحت ليسانس است و همانطور كه مي دانيد اين پارچه از كيفيت بالا يي برخوردار است. حتي ما در اين بخش صادرات نيز داريم به طوري كه اين پارچه چندي پيش از كشور انگليس لوح تقدير دريافت كرد، اما پارچه اغلب پيراهن هاي با كيفيت مردانه، خارجي هستند و يا لباس هاي اسپرت معمولا ً از خارج وارد مي شوند. وي در مورد كيفيت پارچه هايي كه در توليد لباس هاي زنانه كاربرد دارند مي گويد: در ايران شايد يكي دو شركت هستند كه در اين زمينه پارچه هاي مرغوب توليد مي كنند اغلب اينگونه پارچه ها به شكل قاچاق از كشورهاي آسياي شرقي (مثل تايلند، تايوان، ژاپن، كره و...) وارد مي شود و با قيمت مناسب تري در اختيار توليد كننده قرار مي گيرد و توليد كننده ها نيز اغلب از آن راضي هستند چرا كه به راحتي مي توانند جنس شان را از لحاظ مرغوبيت نزد مشتري تضمين كنند، اما ما پارچه هاي ايراني را به هيچ وجه نمي توانيم تضمين كنيم.
وي رونق فروش توليدات خود را در ماه هاي شهريور، بهمن و اسفند و روز پدر بيشتر از ماههاي ديگر ذكر مي كند.
لباس هاي مارك دار
اين روزها تب لباس هاي مارك دار در ميان جوانها پرحرارت است. آنها حتي ترجيح مي دهند لباس ترك بپوشند تا لباس ايراني، شايد مرغوبيت و قيمت مناسب اين لباس ها در مقايسه با پوشاك ايراني اين نياز را در ميان آنها پديد آورده، اما در اين ميان استثناها را هم بايد در نظر گرفت؛ پوشاكي كه فروشنده ها به عنوان جنس خارجي به مشتري ارائه مي دهند حتماً پوشاك خارجي نيست و ماركها نيز اغلب تقلبي است. البته در خود اروپا نيز اجناس مارك دار به خصوص پوشاك نسبت به بقيه اجناس، گران تر است. بنابراين اينگونه اجناس چه در خارج و چه در ايران فقط در اختيار طبقه مرفه جامعه مي تواند قرار بگيرد كه از لحاظ كيفيت تقريباً حرف اول را مي زند.
پوشاك ركن اصلي صنعت نساجي 
مهندس بصيري دبير سنديكاي صنايع نساجي مهمترين قسمت نساجي را بخش پوشاك آن ذكر مي كند و خاطر نشان مي سازد كه در حال حاضر اين دو بخش از هم جدا هستند اما به زودي قرار است بخش نساجي با توليدكنندگان پوشاك كنفدراسيون تشكيل دهند تا به اين طريق ما بتوانيم با توليدكنندگان پوشاك هماهنگ شويم و نيازهاي كيفي و كمي آنها را برآورده سازيم. چرا كه صنعت نساجي ماهيتاً سودآور، ارزآور و اشتغال زا است. ما نيز اگر بخواهيم خود توليد كنيم و توليد موفق داشته باشيم بايد پوشاك را در كنار اين صنعت همراه كنيم و به آن بها بدهيم.
وي در مورد كيفيت پوشاك ايراني مي گويد: كالا يي كه امروز در ايران توليد مي شود از لحاظ كيفيت و قيمت مناسب است اما متأسفانه معمولا ً توليدكنندگان بر روي كالا ي صد در صد ايراني برچسب هاي خارجي مي زنند و آن را به عنوان يك كالا ي خارجي به مشتري مي فروشند و يا حتي با اين برچسب آن را صادر مي كنند.
مهندس بصيري دليل افزايش قيمت را موانع و ضوابطي مي داند كه قيمت تمام شده پارچه را بالا  مي برد.
وي در مورد راهكاري كه مي تواند جلوي قاچاق پارچه را بگيرد و توجه مردم را به پوشاك داخلي معطوف كند مي گويد: بايد تعرفه پارچه پايين بيايد و توليدكنندگان مواد اوليه علا وه بر رنگ و مد و ظاهر به كيفيت مناسب و قيمت مناسب توجه داشته باشند و در اين زمينه بايد كاملا ً رقابتي عمل كرد. چرا كه دنيا، دنياي گذشته نيست، مردم جنس خوب با قيمت مناسب مي خواهند. كشورهايي كه در حال حاضر ما از آنها كالا  به شكل قاچاق مي خريم در چند سال گذشته توانستند بر روي مواد اوليه و ماشين آلا ت خود سرمايه گذاري كنند و در نتيجه كيفيت را بالا  ببرند. او مي افزايد: بسياري از عوامل بيروني توانسته بر روي صنعت نساجي ما اثر نامطلوب بگذارد مثلا ً در يك كارگاه توليدي وقتي از سال ۷۸ تا ۶ ماهه اول سال ۸۲ قيمت برق آن ۲۳۴ درصد افزايش مي يابد و قيمت پنبه آن نيز ۶۲ درصد افزايش نشان مي دهد اما از آن طرف قيمت نخ يا مواد اوليه توليدي آن ۱۸ درصد كاهش نشان مي دهد (چرا كه اين ماده اوليه به شكل قاچاق وارد بازار مملكت شده). آن توليد كننده با اين شرايط مجبور است براي ادامه بقاي خود يا كيفيتش را كم كند و يا با تقلب قيمت فروش را بالا  ببرد كه در اين صورت راه اول را كه به صرفه است انتخاب مي كند.
مهندس بصيري ادامه مي دهد: دولت بايد براي جلوگيري از اين وضعيت اجازه ندهد كالا ي بدون شناسنامه وارد بازار شود و از كالا هايي كه با برچسب هاي غيراستاندارد و يا برچسب هاي تقلبي و خارجي وارد بازار مي شوند جلوگيري به عمل آورد.
طبق نظرخواهي محدودي كه از مردم بخصوص جوانها انجام شد هر فرد به طور متوسط سالا نه ۶۰ هزار تومان هزينه پوشاك پرداخت مي كند. هزينه ناخالص پوشاك و كفش سالا نه يك خانوار شهري طبق آمار بانك مركزي ۲۶۳۵۲۶۲ ريال مي باشد كه اين هزينه در مورد ساير اقلا م يك خانوار به شرح جدول شماره يك است:
نسرين ميرزايي 
جدول شماره ۱
متوسط هزينه ناخالص سالا نه يك خانوار شهري به تفكيك گروههاي مختلف هزينه در سال ۱۳۸۱

درصد تغيير سال ۱۳۸۱ نسبت ۱۳۸۰
درصد توزيع 
هزينه ناخالص (ريال)
شرح 
۲/۲۵
۰/۱۰۰
۴۳۸۷۵۸۰۵
كل هزينه ناخالص 
۹/۱۸
۳/۲۷
۱۱۹۶۶۷۲۳
۱- خوراكي ها، آشاميدني ها و دخانيات 
۵/۹
۰/۶
۲۶۳۵۲۶۲
۲- پوشاك و كفش 
۴/۲۶
۰/۲۷
۱۱۸۵۲۵۷۰
۳- مسكن، آب، برق و سوخت 
۳/۲۲
۱/۶
۲۶۹۲۵۶۴
۴- لوازم، اثاث و خدمات مورد استفاده در خانه 
۰/۴۴
۶/۵
۲۴۴۶۰۰۴
۵- درمان و بهداشت 
۳/۴۱
۵/۱۵
۶۷۸۶۷۹۴
۶- حمل و نقل و ارتباطات 
۲/۲۳
۹/۳
۱۷۳۷۹۸۴
۷- تفريح، سرگرمي، تحصيل و خدمات فرهنگي 
۳/۲۲
۶/۸
۳۷۵۷۹۰۴
۸- كالا ها و خدمات متفرقه
جدول شماره ۲
متوسط درآمد ناخالص سالا نه يك خانوار شهري به تفكيك گروههاي مختلف درآمد در سال ۱۳۸۱

درصد تغيير سال ۱۳۸۱ نسبت ۱۳۸۰
درصد توزيع 
درآمدناخالص (ريال)
شرح 
۱/۲۷
۰/۱۰۰
۴۰۲۵۳۲۸۷
كل درآمد ناخالص 
۶/۲۶
۲/۷۴
۲۹۸۸۷۷۸۸
الف - درآمد پولي ناخالص 
۰/۲۶
۸/۱۸
۷۵۷۶۱۴۵
۱- درآمد از مزد وحقوق - بخش دولتي و عمومي 
۶/۲۶
۹/۱۱
۴۷۸۴۵۷۸
۲- درآمد از مزد حقوق - بخش خصوصي 
۳/۱۷-
۶/۱
۶۶۰۴۰۰
۳- درآمد از مشاغل آزاد كشاورزي 
۱/۲۴
۹/۲۳
۹۶۱۷۹۲۷
۴- درآمد از مشاغل آزاد غيركشاورزي 
۳/۳۷
۶/۱۲
۵۰۵۶۳۱۷
۵- درآمدهاي متفرقه 
۶/۳۷
۴/۵
۲۱۹۲۴۲۱
۶- درآمد حاصل از فروش كالا هاي دست دوم 
۶/۲۸
۸/۲۵
۱۰۳۶۵۴۹۹
ب- درآمد غيرپولي 

با پوشيدن لباس هوشمند
مخارجتان را تقليل دهيد!
002316.jpg
پيش از عصر تكنولوژي و به وجود آمدن دستگاههاي پيشرفته امروزي، بشر براي انجام بسياري از كارهاي روزمره خود نيازمند صرف وقت و هزينه بسيار زيادي بود. امروز اما، اوضاع نسبت به سابق بسيار دگرگون شده و هر روز با ساخت دستگاهي جديد، بشر يك گام ديگر به سوي صرفه جويي در وقت، هزينه و انرژي بر مي دارد.
هم اكنون دانشمندان لباس  هوشمندي را طراحي كرده اند كه قابل شستشو نيز مي باشد. آنها موفق به ساخت پارچه اي شده اند كه سيم هاي تنيده شده در تار و پود آن انعطاف پذير، مقاوم و قابل شستشو هستند. اين دستگاه كه از مانيتوري كوچك، يك صفحه كليد و تلفن تشكيل شده از سال آينده ميلا دي روانه بازار خواهد شد.
صفحه كليد عجيب 
در حالي كه روزانه بر تعداد اين دست وسايل افزوده مي شود، براي ورود اطلا عات و كار با آنها صفحه كليدي را به كار مي بندند كه حربه اي بسيار كارا است. اينك نسل صفحه كليدهاي كوچك، تا شونده و با قابليت جدا شدن از دستگاه مي تواند كار با كامپيوترهاي قابل حمل،MP3PLAYER و يا تلفن هاي همراه را بسيار ساده تر سازد. تنها مشكل بر سر استفاده از چنين وسيله اي ظريف بودن كليدهاي آن است كه كار با آن براي انگشتان قطور و زمخت آدمي كمي دشوار مي نمايد. در مقابل، شركتELEKTEN انگليس در دستگاه جديد خود چنين مشكلي را مرتفع ساخته. صفحه كليدهاي جديد ديگر چنين مشكلي را ايجاد نمي كنند همچنين مي توان آنها را در پايان كار به سادگي تا زد و در جيب لباس جا داد. پيش بيني مي شود صفحه كليدهاي هوشمند جديد فروش بسيار خوبي در سراسر جهان داشته باشند و مشتريان زيادي را به خود جلب نمايند.
<>ELEKTEN براي ساخت چنين وسيله شگفتآوري سيم ها را همچون نخ در تار و پود لباس ها بافته است. البته سراسر اين سيم ها به وسيله رشته هاي مخصوصي پوشانده شده اند تا از هر گونه آسيب احتمالي بر حذر بمانند. جالب اينكه اين شركت، اختراع خود را در پارچه هايي با جنس هاي مختلف، مخمل، كتان و يا چيت با طرح هاي گوناگون و براي سليقه هاي مختلف روانه بازار كرده است. با انديشيدن چنين تمهيداتي قطعاً افراد زيادي به سوي امتحان اين وسيله كوچك و كم حجم گام خواهند برداشت. سخنگوي شركت در اين باره مي گويد: > از اين پس مي توانيد صفحه كليد تلفن همراه خود را در آستين پيراهنتان جاي بدهيد.< فشار روي نقاط مختلف اين پارچه قابليت هدايت سيم ها را تغيير مي دهد و بدين وسيله پيام هاي الكتريكي مختلفي توليد مي شود كه هر يك نشانگر فشرده شدن كليد خاصي هستند.
كيفيت مانيتور دستگاه هم مثل صفحات پخش كامپيوترهاي شخصي با خريد لباس هاي گوناگون تغيير مي كند. با خريد لباسي كه تراكم سيم بيشتري را در خود دارد مي توانيد به كيفيت بالا يي از تصوير دست بيابيد تا حتي در خارج از خانه، كامپيوتر شخصي خود را همراه داشته باشيد، البته به شرطي كه آن را پوشيده باشيد!
ساخت چنين وسايلي كه سبب مي شود افراد كامپيوترهاي خود را در شرايطي ساده همراه داشته باشند، مي تواند از لحاظ اقتصادي نيز بسيار پر بار باشد چرا كه، بدين گونه از وقت هاي هدر شده هر فرد به ميزان قابل توجهي كاسته خواهد شد و با كاهش اين زمان ها، جامعه شاهد صرفه جويي هنگفت مالي كه بر اثر گرفتار آمدن در ترافيك و ... از ميان مي رود، خواهد بود.
مانيتورهاي قابل حمل 
شركت >>Xybernaut هم كامپيوتر پوشيدني و قابل حملي را ساخته كه >پوما< نام گرفته است. پوما به افراد پر مشغله اجازه مي دهد تا در خيابان نامه هاي الكتريكي(E-mail) خود را بررسي كنند، به موسيقي گوش فرا دهند يا حتي به هنگام راه رفتن بازي كنند. يك پردازنده يا گوشي تلفن همراه كه در دست گرفته يا به كمر بسته مي شود و البته يك صفحه پخش كوچك كه پيش روي چشم قرار مي گيرد، بخش هاي اصلي اين وسيله را تشكيل مي دهند. طراحان پوما معتقدند مانيتور پانزده اينچي (سي و هشت سانتي متر) آن هيچ مشكلي براي راه رفتن فرد ايجاد نمي كند و عليرغم قيمت بالا ي آن (حدود هزار و پانصد دلا ر)، به دليل ابعاد كوچك و وزن كم به سرعت مشتريان زيادي خواهد يافت.
به هر روي كارشناسان اين شركت عنوان مي كنند ساخت صفحه كليدي با اين قابليت ها نخستين گام از طرح بزرگ ايشان براي آينده است. درست كردن صندلي ماشين يا شلوارهاي هوشمند نيز در راستاي اين طرح قرار دارد.
تكنولوژي هر روز يك گام به جلو بر مي دارد و بدين طريق هر روز سبب مي شود تا افراد بيش از پيش در وقت و انرژي و بالطبع هزينه هاي روزمره خود صرفه جويي كنند و اين سازه ها نيز گام مهمي در اين مقولا ت فوق به شمار مي رود.

بازارچه آخر هفته
002330.jpg
002306.jpg

بازارچه آخر هفته
بازارچه خوراك
بازارچه حمل و نقل
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |