دوشنبه ۵ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۰۷
گراني پروتز، اصلي ترين مشكل ناشنوايان ايراني است
عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: مراكز كاشت حلزون شنوايي، به دليل ناكافي بودن تعداد پروتز و گراني آن، در سرويس دهي به ناشنوايان با مشكل روبه رو هستند.
دكترمسعود متصدي، متخصص گوش، گلو و بيني در حاشيه هشتمين كنگره‡ انجمن علمي جراحان گوش، گلو، بيني، سر و گردن ايران با اعلا م اين مطلب افزود: بدليل كاستي در روند توليد داخلي، پروتز هاي به كار رفته براي كاشت حلزون شنوايي به قيمت ۱۸ ميليون دلا ر از خارج وارد مي شود.
وي با اشاره به اينكه پروتزهاي كاشت حلزون شنوايي در تعهد بيمه ها نيست و در حال حاضر تنها دو مركز دولتي نسبت به كاشت حلزون شنوايي اقدام مي كنند، خاطرنشان ساخت: در حال حاضر هيأت امناي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با پرداخت قيمت پروتزها تا حدي مشكلا ت ناشنوايان متقاضي كاشت حلزون شنوايي را حل مي كنند، اما تعداد متقاضيان در ليست انتظار بيشتر از تعداد پروتزهاي خريداري شده در اين دو مركز است.
وي بهترين سن كاشت حلزون گوش را قبل از ۱۸ ماهگي دانست و يادآور شد: با افزايش سن كودك، نتيجه به دست آمده، از مطلوبيت كمتري برخوردار خواهد بود.
عضو كميته علمي هشتمين كنگره جراحان گوش، گلو و بيني افزود: افرادي كه مشكل شنوايي داشته و قادر به استفاده از سمعك نيستند، كانديداي عمل كاشت حلزون هستند.
وي گفت: بررسي شنوايي كودكان از بدو تولد ضروري بوده و بايد در اين زمينه برنامه ريزي هاي خاص درماني در سطح كشور انجام پذيرد.
دكتر متصدي اضافه كرد: باوجود گذشت بيش از ۱۰ سال از عمل كاشت حلزون در كشور، هنوز بيماراني كه مشكل شنوايي دارند، براي اقدامات درماني به پزشك دير مراجعه مي كنند.
وي در پايان تصريح كرد: ضروري است، مادراني كه به شنوايي كودك خود مشكوك هستند، هرچه سريع تر براي انجام معاينات لا زم به پزشك متخصص مراجعه كنند.

رابطه مستقيم پوسيدگي دندان با درآمد خانواده ها
بررسي ها نشان مي دهد پوسيدگي دندان ها در نواحي جنوب شهر به مراتب بيشتر از قسمت هاي شمالي شهر است و به همين نسبت نيز در شهرستان هاي اطراف تهران آمار بيماري هاي دهان و دندان افزايش مي يابد.
000140.jpg
بيماري دهان و دندان در بين كودكان شايع تر از ديگر گروهها است و والدين كودكان به جاي درمان اصولي اين گونه بيماري ها كه مستلزم پرداخت هزينه هاي بالا ي درمان است، اقدام به كشيدن زودهنگام دندان كودكانشان مي كنند. در خيلي موارد دندانپزشكان، بيماري دهان و دندان يك بيمار را تشخيص مي دهند اما بيمار به علت عدم توانايي مالي يا هزينه بالا  كوشش براي درمان به عمل نميآورد. اكثر والدين زماني كه كودكان شان شروع به در آوردن دندان هاي اصلي مي كنند به اين موضوع بي توجه هستند كه بايد رشد دندان هاي كودكان تحت نظر دندانپزشك باشد. از اين رو اگر بسياري از كودكان جنوب شهر كه داراي دندان هاي نامرتب هستند در همان ابتدا تحت نظر پزشك قرار گيرند در سنين بالا تر نياز به اورتودنسي نخواهند داشت. در حال حاضر درمان در سنين بالا  هزينه هاي هنگفت نزديك به ۷۰۰ هزار تومان را مي طلبد كه افراد زيادي قادر به پرداخت آن نيستند.
متأسفانه واقعيات غيرقابل انكاري چون بالا  بودن نرخ تورم جامعه و گراني تجهيزات دندانپزشكي، اعمال تعرفه هاي اعلا م شده از سوي وزارت بهداشت را غيرممكن مي كند. با در نظر گرفتن هزينه اجاره مطب دندانپزشكي در شمال شهر كه در مقايسه با جنوب شهر تفاوت بسياري دارد شايد بهتر باشد براي هر منطقه تعرفه جداگانه اي در نظر گرفته شود كه در تعيين تعرفه ها به اين نكته توجهي نشده است. اين يكي از دلا يل گراني حق معاينه پزشكان در مناطق پايين تهران است كه تأثير مستقيم بر وضعيت دندان هاي مردم اين منطقه مي گذارد.
از ديگر سو فقدان اطلاعات درست در مورد بهداشت دهان و دندان در بين خانواده هاي جنوب شهر نيز يكي از علل پوسيدگي دندان ها در اين مناطق است. ديده شده كه خيلي از خانواده ها درآمد مناسب و خوبي دارند و هزينه هاي پزشكي براي آنها مهم نيست ولي آگاهي كافي در اين زمينه ندارند. بدين منظور بهتر است در مدارس مناطق جنوب تهران به كودكان آموزش لا زم داده شودو البته طرح كنترل شرايط دهان و دندان كودكان در مدارس نيز مي تواند بسيار راهگشا باشد.

كرمهاي ضدآفتاب، هم گران، هم بي فايده
تازه ترين تحقيقات نشان مي دهد كه كرمهاي ضدآفتاب از ابتلا ي افراد به سرطان پوست جلوگيري نمي كند.
000122.jpg
كرمهاي ضدآفتاب به ظاهر مانع از بروز اين آسيب مي شوند اما پزشكان انگليسي سه نوع كرم ضدآفتاب متداول را بر روي نمونه هاي پوست افراد استعمال كردند و نتيجه آزمايش نشان داد كرمها مانع از آفتاب سوختگي پوست مي شوند، اما از نفوذ پرتوهاي سرطان زا به داخل پوست جلوگيري نمي كنند.
در حال حاضر قيمت كرمهاي ضدآفتاب در بازار حدود پنج هزار تومان و يا بيشتر است و افراد به تصور اينكه با مصرف كرم از پوستشان در برابر آفتاب محافظت مي كنند در واقع خود را در معرض افزايش خطر ابتلا  به سرطان پوست قرار مي دهند. پزشكان معتقدند كرم هاي ضد آفتاب محافظت كامل را در برابر سرطان پوست ايجاد نمي كنند و تقريباً آخرين مرحله دفاعي به شمار مي روند. ولي بهترين و ارزان ترين روش براي جلوگيري از آفتاب سوختگي، استفاده از كلا ه و پوشاك مناسب در زير آفتاب و گام برداشتن در سايه است.
محققين همچنين بر پوشاندن بدن در مقابل آفتاب و عدم اكتفا به كرم هاي ضد آفتاب براي محافظت از پوست برابر شعاع هاي زيان بار نورخوشيد كه ممكن است شما را به بيماري مهلك سرطان پوست گرفتار آورد، تاكيد مي كنند. اما در اين ميان بارقه هايي از اميد نيز براي گريز از اين عارضه شكل گرفته است.
گروهي از پژوهشگران اعلا م كرده اند به زودي آزمايش واكسن سرطان پوست روي انسان ها آغاز خواهد شد. واكسن جديد سيستم ايمني بدن انسان اين امكان را خواهد داد كه سلول هاي سرطاني را نابود كند. آزمايش اين واكسن پيش از اين روي حيوانات و سلول هاي انساني با موفقيت انجام شده بود.

بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه رايانه
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه رايانه  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |