دوشنبه ۵ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۰۷
توصيه هاي كارشناسان براي تجديد نظر در برنامه غذايي ماه رمضان: تا مي توانيدگوشت، ميوه و سبزيجات مصرف كنيد
معرفي گروه هاي عمده غذايي براي سفره افطار
- به منظور تأمين نيازهاي بدن و جلوگيري از آسيب  رسيدن به سلا مت بدن بايد روزه داران از چهار گروه غذايي گوشت، حبوبات، شير و لبنيات، ميوه و سبزيجات و مواد قندي و نشاسته اي استفاده كنند
000138.jpg
معمولا ً روزه داران در ماه رمضان مصرف ميوه و سبزيجات را كاهش مي دهند كه اين براي بدن بسيار مضر است 
ميزان مصرف كالري مردان به دليل تحرك بدني تقريباً دو برابر زنان است كه بايددر تدوين برنامه غذايي روزه داران به اين موضوع  توجه شود
افرادي كه دچار ديابت نوع دو (خفيف) هستند نبايد بدون خوردن سحري روزه بگيرند
با فرا رسيدن ماه مبارك رمضان طبيعي است كه برنامه غذايي روزانه‡ مردم تغيير مي كند. اما آنچه مردم بايد بدانند اين است كه در اين ماه بيشتر در مورد برنامه غذايي خود دقت كنند و از چهار گروه غذايي گوشت و حبوبات، شير و فرآورده هاي آن، ميوه و سبزيجات و كربوهيدراتها به تناسب استفاده كنند. معمولا ً در اين ماه مصرف مواد قندي و كربوهيدراتها بالا  مي رود و در مقابل مصرف ميوه ها و سبزيجات به شدت كاهش پيدا مي كند.
كارشناسان تغذيه معتقدند، اگر از چهار گروه موادغذايي به درستي استفاده نشود بدن فرد ضعيف شده و توانايي روزه گرفتن به مدت ۳۰ روز را ندارد. عده ديگري مي گويند چون برخي روزه داران در اين ماه برنامه غذايي خود را به شكل مناسبي تغيير نمي دهند، نه تنها روزه گرفتن باعث سلا مت آنها نمي شود؛ بلكه ضرر و زيان هايي را به بدن افراد وارد مي سازد كه جبران آن ممكن است به درازا بكشد.
مريم بختياري، كارشناس تغذيه در اين باره مي گويد: گوشت و حبوبات منبع بسيار خوبي براي تأمين پروتئين ها و ويتامين ها هستند. حبوبات خشك ۲۰ درصد پروتئين دارند و منبع خوبي براي ويتامين »ب« خصوصاً »ب ۱ » به شمار مي روند، جوانه حبوبات نيز حاوي مقدار زيادي از ويتامين »ث« است.
وي ادامه داد: گوشت و تخم مرغ بخش اعظم پروتئين بدن را تأمين مي كنند. گوشت حاوي مقدار زيادي آهن است. خصوصاً در جگر آهن زيادي وجود دارد در عين حال در گوشت ويتامين »ب ۲» و ويتامين نياسين نيز يافت مي شود. تخم مرغ نيز داراي ويتامين »آ«، »ب« و كلسيم و آهن است.
وي با تأكيد بر مصرف شير و فرآورده هاي لبني در ماه رمضان گفت: در شير پروتئين و كلسيم زيادي وجود دارد. در شير كربوهيدراتها به صورت قند لا كتوز باعث افزايش جذب كلسيم مي شود. از بين فرآورده هاي لبني كساني كه مشكل چربي خون نداشته باشند مي توانند از كره به عنوان منبع لبنياتي خوبي براي تأمين انرژي استفاده كنند.
وي در خصوص مصرف ميوه ها و سبزيجات گفت: در ماه رمضان معمولا « مصرف ميوه  و سبزي به دست فراموشي سپرده مي شود. اين در حالي است كه اصولا ً در ميان مردم ما مصرف تنقلا ت نسبت به مصرف ميوه ها و سبزيجات رواج بيشتري دارد.
وي افزود: ميوه و سبزيجات حاوي مقدار زيادي از ويتامين ها و موادمعدني است. كارتن كه در تأمين ويتامينA بدن بسيار مؤثر است در ميوه ها و سبزيجات به مقدار زيادي وجود دارد.
وي با اشاره به اين نكته كه در كشورهاي آسيايي و آفريقايي ۷۰ تا ۸۰ درصد انرژي روزانه از مصرف غلا ت تأمين مي شود، گفت: غلا ت مانند گندم، جو، برنج و ... بهترين منبع براي ويتامين »اي« است. به خصوص جوانه غلا ت همانند جوانه گندم اين ويتامين را به مقدار بسيار زيادي داراست.
اما روزه گرفتن براي آن دسته از مردم كه بيماري هايي نظير قند خون، چربي خون، اوره و ... را دارند بايد مطابق با دستور پزشك باشد.
انوشه رحماني، كارشناس ارشد صنايع غذايي همچنين مي گويد: اگر مردم در ماه رمضان برنامه غذايي خوبي را تنظيم نكنند بدن آنها توانايي گرسنگي و تشنگي به مدت ۳۰ روز را نخواهد داشت، چرا كه در زماني كه پروتئين ها و ويتامين ها كاهش پيدا كنند بدن مجبور است از منابع غذايي ديگر براي ساخت اسيدهاي آمينه استفاده كند كه اين امر ممكن است باعث وارد آمدن صدماتي به بدن شود.
وي با تأكيد بر اين نكته كه در ماه رمضان شير و فرآورده هاي آن بيشتر بايد مورد توجه قرار گيرد، افزود: بيشتر مردم در برنامه غذايي سحري به جاي خوردن غذاهاي سنگين و چرب بهتر است همان وعده صبحانه را به صورت كامل تر مصرف كنند.
اين كارشناس تغذيه افزود: مصرف آب و نوشيدني ها باتوجه به فصل پاييز و گرفتن روزه كاهش مي يابد. اين در حالي است كه براي جذب بيشتر موادغذايي بايد از آب و نوشيدني هاي بدون گاز بيشتر استفاده كرد.
وي با اشاره به اين نكته كه مردم در زمان افطار نبايد پرخوري كنند، افزود: قبل از افطار چون معده كاملا ً خالي است نبايد آن را يكباره پر كرد. بهتر است هنگام افطار مردم با خوردن دو عدد خرما با يك ليوان شيرگرم يا چاي يا يك كاسه كوچك آش يا حليم روزه شان را باز كنند و پس از گذشت دو سه ساعت غذاهاي سنگين و چرب مثل پلو و خورشت مصرف كنند.
وي با تأكيد بر اين نكته كه در خوردن مواد قندي نبايد زياده روي كرد، ادامه داد: خوردن شيريني و مواد قندي زياد علا وه بر اين كه مانع خوردن غذا و مواد غذايي ديگري مي شود فشار خون افراد را نيز دچار نوسان مي كند. خوردن مواد قندي كه در علم تغذيه به آن سم سفيد مي گويند بايد كاملا ً كنترل شده باشد.
وي با اشاره به اين كه ميزان مصرف كالري در بين مردان تقريباً دو برابر زنان است، افزود: مردان باتوجه به انرژي بيشتري كه نياز دارند مي توانند از مواد قندي و كربوهيدراتها بيشتر استفاده كنند.
همچنين يك كارشناس وزارت بهداشت توصيه كرد: افرادي كه ديابت دارند نبايد بدون خوردن سحري روزه بگيرند.
دكترعليرضا مهدوي، كارشناس مسئول ديابت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با ايسنا با بيان اين مطلب كه بيماران ديابتي براي روزه گرفتن بايد با پزشكان مشورت كنند، افزود: بيماران ديابتي تيپ دو در صورتي كه مبتلا  به بيماريهاي مزمن ديگر و يا عوارض ديابت نظير عوارض قلبي و عروقي، كليوي، چشم و عصبي ديابت نيستند و داراي قند خون نهايتاً ۱۶۰ هستند، هيچ محدوديتي براي روزه گرفتن ندارند.
وي با بيان اين كه روزه براي افراد ديابتي با قند خون بالا ي ۲۵۰ توصيه نمي شود، افزود: در صورتي كه قند خون اين افراد حين سحر و افطار دچار نوساناتي شود، بايد رژيم غذايي خود را تغيير دهند و مصرف روزانه سه قرص متاتور مين بايد به دو قرص در وعده هاي افطار و سحر كاهش يابد.
دكتر مهدوي با بيان اينكه در صورت بروز افت شديد قند در حين روزه داري اين بيماران بايد روزه خود را افطار كنند، يادآور شد: علا ئم افت شديد قند شامل ضعف، بي حالي شديد، عرق شديد، طپش قلب، سرگيجه، تاري ديد، لرزش بدن و گرسنگي شديد و در نهايت بي هوشي و كماست.
وي افزود: به منظور جلوگيري از بروز عوارض ناشي از افت قند بايد روزه داران ديابتي با دستگاه گلوكومتري قبل و بعد از افطار و قبل از سحري به كنترل دقيق قند خون بپردازند و در صورت عدم دسترسي به اين دستگاه مشورت با پزشك معالج ضروري است.
به گفته وي، اين دسته از بيماران نيازي به كاهش ميزان تحرك خود ندارند ولي بايد از روزه گرفتن بدون سحري جداً خودداري كنند.
وي صرف افطار، شام و يك ميان وعده  در نيمه شب و در نهايت سحري را براي اين دسته از افراد ضروري دانست.
دكتر مهدوي در پايان يادآور شد: بيماران ديابتي تيپ يك از آنجا كه نياز به تزريق روزانه انسولين دارند،  بهتر است از روزه گرفتن خودداري كنند. اين عده بايد در صورت اصرار با پزشك مشورت كنند.
همچنين يك كارشناس ديگر تغذيه به خانم هايي كه فرزندانشان با شير مادر تغذيه مي كند توصيه كرد، در صورت بروز مشكل براي كودك از روزه گرفتن خودداري كنند.

چگونه صرفه جويي كنيم؟ خريد بهينه كدام است؟
بهترين سبد غذايي خانواده كدام است ؟
بهترين ها، لزوماً در ميان گرانترين ها نيست
اشكان نعمت پور
000096.jpg
000094.jpg

شهرنشيني و پيامدهاي آن، بسياري از افراد را دچار دردسرهاي فراوان ساخته، چه آنها پيش از دانستن اصول اوليه كاميابي در زندگي، غرق ورطه شهرنشيني شده اند و اميد واهي به نجات از ميان تمامي مشكلا ت دارند.
عدم تحرك، رژيم غذايي نامناسب و تشويشهاي فراوان بسياري از مردان و زنان جامعه ما را به افرادي بدل كرده كه از سلا مت مطلوب جسماني - و بعضاً رواني - برخوردار نيستند. براي گريز از اين ورطه، محققان آميزه اي از ورزش - حتي بسيار سبك - و تغذيه مناسب را بهترين راه مي خوانند. از ديگر سو نه تنها با افزايش ميزان بهداشت جسماني هزينه هاي درمان خانواده و در سطحي بالا تر اجتماع كاهش مي يابد بلكه، با تعيين فهرست مواد مناسب غذايي، ارقام هنگفتي از بابت خريد خوراكيهاي بيهوده كه ارزش غذايي خاصي ندارند، صرفه جويي مي شود كه مي توان آنها را در راههاي مو‡ثرتري به كار گرفت. از اين رو است كه آشنايي با بهترين سبد خريد خانواده مي تواند از اهميت ويژه اي برخوردار باشد. به راستي هنگامي كه به فروشگاه موادغذايي مي رويم، بايد خريد چه موادي را در اولويت قرار دهيم؟ در اين ميان بهتر است همواره اين شعار را به ياد بسپريم كه: >كمتر بخوريم اما بهترين ها را مصرف كنيم< كه لزوماً اين بهترين ها در ميان >گرانقيمت ترين ها< جاي نمي گيرند بلكه منظور موادي هستند كه انرژي لا زم براي پويايي روزمره ما را فراهم ميآورند.
استفاده از خوراكيهاي گوناگون 
مهمترين اصل در خريد بهينه، بهره مندي از خوراكيهاي گوناگوني است كه ويتامينها، مواد معدني، فيبر، پروتئين و انرژي مورد نياز بدن را فراهم كنند. هيچ غذايي را نمي توانيد بيابيد كه تمامي اين مواد را يكجا در خود گرد آورده باشند بنابراين ناچاريد براي سالم ماندن، از تركيبي سود جوييد كه ميزان مورد نياز از هر يك را در خود داشته باشد. در اين ميان مي توان پنج دسته مجزا را در نظر گرفت كه خريد هر يك مي تواند از اهميت به سزايي برخوردار باشد. در نخستين رده نان، غلا ت، سيب زميني و برنج جاي مي گيرند كه مهمترين بخش خوراكي ها را تشكيل مي دهند. در وهله بعدي ميوه ها و سبزيجات قرار دارند كه خريد آنها نيز مي تواند حائز اهميت باشد. شير، پنير و ماست در رده سوم از لحاظ اهميت جاي مي گيرند و گوشت قرمز، ماهي، مرغ، تخم مرغ و نخودفرنگي دسته اي ديگر را مي سازند. آخرين بخش نيز به تنقلا ت و خوراكيهاي دانه اي نظير لوبيا بازمي گردد كه بايد در فهرست خريد خود جاي دهيد. اگر خوردني پرچرب يا با قند زياد را در نظر داريد بهتر است هر چه كمتر از آنها بخريد.
000092.jpg
000090.jpg

نكته بعدي استفاده از اين خوراكيها به ميزان مناسب است تا جايي كه منجر به توليد انرژي بيش از نياز بدن و بالطبع چاق شدن نگردد. بهتر است به هنگام خريد به رده بندي انجام شده دقت كنيد زيرا هر چه در اين رده بندي سير نزولي طي مي شود، غذاها انرژي بيشتر و مواد مغذي و سودمند كمتري در خود دارند.
اهميت وافر ميوه و سبزي ها
ميوه و سبزيجات از لحاظ فيبر بسيار غني هستند و داراي مواد معدني و ويتامينهاي زيادي خصوصاً A ،C وE هستند. از ديگر سو، اين دست مواد طبيعي نه تنها كالري چندان زيادي ندارند بلكه هيچگونه چربي مضري نيز در خود ندارند. به هنگام خريد به ياد داشته باشيد براي سلا مت بيشتر هر يك از اعضاي خانواده تان بايد حداقل روزانه چهار وعده ميوه يا سبزي بخورند. آب ميوه خصوصاً آب پرتقال يا گريب فروت، انواع ميوه ها، تازه، يخ زده يا كمپوت، ميوه هاي خشك شده و انواع سبزي ها را در را‡س فهرست خريد قرار دهيد. مطمئن باشيد اگر از اين بابت كمي بيشتر هزينه كنيد زيان نخواهيد كرد. در عوض براي جبران مي توانيد از خريد خوردني هاي بي حاصل چشم بپوشيد. همچنين فراموش نكنيد مواد لا زم براي تهيه سالا د و هويج را نيز بخريد.
در تهيه ميوه يا سبزيها برخي نكات مي توانند به شما ياري برسانند: همواره رنگ آنها راهنماي خوبي برايتان خواهد بود. ميوه هاي نارنجي يا سبزيهايي كه رنگ آنها به سبز تيره مي زند از لحاظ ويتامين غني تر هستند. سبزيجاتي كه ريشه خوراكي دارند كمتر هدر مي روند و قابليت نگهداري بيشتري نسبت به سبزيهاي برگ دار و سبز رنگ دارند. ميوه و سبزيهاي يخ زده نيز از خواص غذايي انواع تازه شان برخوردارند بنابراين مي توانيد آنها را براي مصارف بعدي در فريزر نگهداري كنيد. سعي كنيد تا حد مقدور به جاي خريد اسانس از آب ميوه هاي طبيعي استفاده كنيد. اسانس ها نه تنها قند زيادي دارند بلكه ويتامينC نيز به آنها تزريق شده است كه در مجموع چندان از لحاظ غذايي پرمنفعت نيست.
نان را فراموش نكنيد
وجود فيبر در رژيم غذايي روزانه شما بسيار مهم است. فيبرها بر دو نوع هستند كه يكي در گندم و ديگري در موادي نظير جو ديده مي شود كه دسته دوم باعث كاهش كلسترول خون و ممانعت از بروز بيماريهاي قلبي مي شوند. نان، غلا ت، سيب زميني، ميوه و سبزي ها همگي حاوي فيبر هستند. حتي خوردن بيسكويت،  خصوصاً پس از وعده هاي غذايي مي تواند مثمر ثمر باشد. هر قدر به خريد اين خوراكيها اهميت مي دهيد بهتر است از خريد خوردنيهاي پرچرب اجتناب ورزيد. پرهيز از انواع كيكها، بيسكويتها، شكلا ت، چيپس و موادي نظير آنها نه تنها بودجه شما براي خريد ساير مواد با اهميت را افزايش مي دهد بلكه از چاق شدن مفرط نيز پيشگيري مي كند. انواع روغنها هم منابع لا يزال چربي هستند، تا جايي كه مي توانيد آنها را از سبد غذايي خود حذف كنيد و به جاي چنين موادي از ماهي بهره بگيريد. حتي روغن ماهي نيز براي سلا متي شما مفيد است، به هيچ وجه از مصرف آن - دست كم يك بار در هفته - غفلت نكنيد. به هنگام خريد چاشني هم آنهايي را كه نمك كمتري دارند برگزينيد. در اينجا نيز، طبيعت به ياري شما مي شتابد، سير، فلفل سياه و زنجبيل بهترين ادويه هايي هستند كه مي توانيد با خيالي آسوده آنها را به جاي سس هاي روزمره به كار ببنديد.
اينها تنها دستوراتي براي خريد بهينه بودند اما مهمترين اصل، لذت بردن از غذايي است كه مي خوريد و به ياد داشته باشيد هيچ غذايي خيلي بد يا خوب نيست بلكه آميزه اي از آنها است كه مي تواند رژيم غذايي فوق العاده اي را براي شما ايجاد كند تا براي رويارويي با دلشوره هاي روزانه و فشار روحي زيادي كه تحمل مي كنيد، آمادگي لا زم را داشته باشيد.

بازارچه خوراك
بازارچه خودرو
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه رايانه
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه رايانه  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |