دوشنبه ۵ آبان ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۲۰۷
حمل و نقل
Front Page

نهضت اتوبان سازي
000032.jpg
*  ميزان  خسارات  ناشي  از حوادث  رانندگي  كشور هفت  هزار ميليارد ريال  برآورد مي شود
 * ميانگين  كشته شدگان  تصادفات  جاده اي  در دنيا به  ازاي هر ۱۰ هزار خودرو سه  نفر است  در حالي  كه  در كشور ما به ازاي هر ۱۰ هزار خودرو ۳۳ نفر است 
براي كاهش  تصادفات  جاده اي ، طرح  نهضت  اتوبان سازي  از سال  گذشته  در كشور آغاز شده  است .
مهندس  احمد خرم  وزير راه  و ترابري  در جمع  مردم  و مسئولان  اليگودرز گفت: در حال  حاضر يك  هزار و ۷۰۰ كيلومتر اتوبان  در دست  ساخت داريم  ضمن  آنكه  ۹۷۰ كيلومتر هم  از گذشته  اتوبان  داريم .
وي  افزود  : توسعه  شبكه  ريلي  (راه  آهن ) و اجراي  طرح  ضربتي  ايمن سازي  راه ها از ديگر اقدامات  وزارت  راه  براي  كاهش  آمار تصادفات  جاده اي  بوده است .
خرم  با بيان   اين  مطلب  كه  در حال  حاضر ۵/ ۵ ميليون  دستگاه  خودرو در كشور وجود دارد گفت : سال  گذشته  ۲۲ هزار نفر در اثر تصادفات  جاده اي  جان  خود را از دست  دادند و با  اين  شتاب  افزايش  ناوگان  حمل  و نقل  جاده اي ، آمار كشته هاي  ناشي  از تصادفات  در سال  ۱۴۰۰ به  ۱۷۰ هزار نفر خواهد رسيد.
وزير راه  و ترابري  افزود: هم  اكنون  ميانگين  كشته شدگان  تصادفات  جاده اي  در دنيا به  ازاي هر ۱۰ هزار خودرو سه  نفر است  در حالي  كه  در كشور ما به ازاي هر ۱۰ هزار خودرو ۳۳ نفر است .
وي  گفت : امروز سه  هزار و ۴۰۰ كيلومتر راه  آهن  در كشور در حال  ساخت  است اين  در حالي  است  كه  طي  ۷۰ سال  گذشته  تنها هفت  هزار كيلومتر راه آهن  احداث شده  است .
وزير راه  گفت : براي  اجراي  طرحها و پروژه هاي   ايمن سازي  راه هاي  ارتباطي نياز به  حمايت  مالي  بيشتر داريم  كه  ما از دولت  و مجلس  افزايش  اعتبار نمي خواهيم  بلكه  مجوز استفاده  از سرمايه گذاري  داخلي  و خارجي  را مي خواهيم .
وي  گفت : ما امسال  به  ميزان  ۵/۱ ميليارد دلار اعلام  نياز كرديم  كه  تنها۷۰۰ ميليون  دلار آن تحقق  يافت  كه   اين  مبلغ  ظرف  شش  ماه  گذشته  هزينه  شده است .
خرم  با عنوان   اينكه  دنيا از سرمايه گذاري  داخلي  و خارجي  نهايت  استفاده را مي برد افزود: ما نبايد با ترس  از عنوان  بازپرداخت ، خود را از منافع سرمايه گذاري  خارجي  محروم  كنيم .
وي  گفت : براي  موفقيت  در پيشبرد كارها و رسيدن  به  اهداف  نهائي  بايد عقل را به  كار انداخت  و با شهامت  و جسارت  تمام  وارد ميدان  عمل  شد.
خرم  گفت : طرح  اتوبان  اراك  به  خرم  آباد، خرم  آباد به  پل  زال  و راه آهن  اصفهان  به  ازنا دردست  اجراست  كه  براي  تسريع  در انجام  آن نياز به  پيگيري استاندار و نمايندگان  مجلس  دارد.
نيمي از راه هاي كشور
به بهسازي و روكش نياز دارند
از سوي ديگر معاون  راهداري  و هماهنگي  امور استان هاي  وزارت  راه  و ترابري ، روكش آسفالت  را در افزايش  ايمني  جاده ها مهم  دانست  و گفت : بررسي هاي  انجام  شده نشان  مي دهد ۵۰ درصد راه هاي  كشور به  بهسازي  و روكشي  نياز دارد.
احمد مجيدي  در گفت وگو با ايرنا افزود: در حاليكه دولت  سال  گذشته  براي  ترميم  و روكش  جاده ها ۵۰۰ ميليارد ريال  اعتبار تخصيص داده  بود، اما در سال  جاري   اين  رقم  با ۲۳۰ درصد كاهش  به  ۲۲۰ ميليارد ريال رسيد.
وي  گفت : بررسي هاي  انجام  شده  نشان  مي دهد ۷۰ تا ۷۵ درصد علت  تصادفات جاده اي  عامل  انساني ، ۱۰ تا ۱۵ درصد ايمني  خودرو و ۱۰ تا ۱۵ درصد ديگر مربوط به  اشكالات  جاده اي  است .
به  گفته  مجيدي ، براي  كاهش  حوادث  و مشكلات  جاده هاي  كشور از ابتداي  سال جاري  كميته  ايمني  راه هاي  كشور با عضويت  دست  اندركاران  مربوطه  تشكيل  شده است .
وي  يادآور شد: براساس  آمار پزشكي  قانوني  كشور در سال  گذشته  ۲۱ هزار و۸۷۳ نفر در حوادث  رانندگي  كشته  و ۱۶۷ هزار نفر ديگر مجروح  شده اند.
مجيدي  گفت : هرچند كه  ميزان  خسارات  ناشي  از حوادث  رانندگي  كشور هفت  هزار ميليارد ريال  برآورد مي شود، اما يك  تحقيق  دانشگاهي   اين  رقم  را با احتساب خسارات  حاشيه اي  حدود چهار تريليون  ريال  اعلام  كرده  است .
معاون  راهداري  و هماهنگي  امور استان هاي  وزارت  راه  و ترابري  با اشاره  به وجود ۲ هزار و ۴۰ نقطه  حادثه خيز در جاده هاي  كشور تأكيد كرد، با وجود كمبود اعتبارات  در اين  بخش  طي  پنج  سال  گذشته  ۳۷۶ مورد از نقاط حادثه  خيز جاده هاي  كشور اصلاح  شده  است .
وي  تصريح  كرد، علاوه  بر احداث  جاده هاي  چهاربانده  در ورودي  شهرها، ۱۶۴نقطه  حادثه خيز راه هاي  كشور نيز در دست  ترميم  قرار دارد.
معاون  وزير راه  و ترابري ، كمبود اعتبارات  تخصيصي  سالانه  در اين  بخش  را يادآور شد و گفت : كمي اعتبار سبب  مي شود تا اصلاح  نقاط حادثه  خيز جاده هاي  كشور ۱۰ سال  طول  بكشد.
وي  تأكيد كرد، علاوه  براين  نقاط، ۱۰۰ نقطه  حادثه خيز ديگر با اولويت  دوم توسط ادارات  كل  راه  و ترابري  استان ها در حال  ترميم  است .
وي  احداث  باندهاي  سبقت ، نصب  علايم  عمودي  مانند تابلوها و علايم  افقي  نظير خط كشي  و احداث  حفاظهاي  بتني ، فلزي  و نصب  روشنايي  در كاهش  حوادث  جاده اي  را مهم  ذكر كرد.
معاون  راهداري  و هماهنگي  امور استان هاي  وزارت  راه  و ترابري  با اشاره  به تحليل هاي  آماري  ارايه  شده ، گفت : براي  كاهش  حوادث  جاده اي  آموزش  فرهنگ ترافيك ، نوع  خودرو و ميزان  ايمني  آن و شرايط جاده  بايد مورد توجه  قرارگيرد.
وي  بر ضرورت  گسترش  فرهنگ  نگهداري  جاده هاي  كشور تأكيد كرد و گفت : براي نگهداري  جاده ها كه  ارزش  آن بالغ  بر ۱۶۰ تريليون  ريال  است ، حداقل  بايد معادل  چهار درصد آن در سال  هزينه  شود كه   اين  امر نيز اعتباري  معادل  ۴/۶ تريليون  ريال  است .

|  آب و كشاورزي  |   اقتصاد  |   انرژي  |   بازار  |   بين الملل  |   حمل و نقل  |
|  صنعت  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |