دوشنبه ۵ آبان ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۲۰۷ - Oct. 27,2003
امروز با حافظ
حقوق بندگي مخلصانه ياد آريد
معاشران ز حريف شبانه ياد آريد
به صوت و نغمه چنگ و چغانه ياد آريد
به وقت سرخوشي از آه و ناله عشاق
دعاي روز اول
بِسْم اللّه الرّحمن الرّحيم
اَلّلهُمَّ اجْعَلْ صِيامي فيهِ صِيامَ الصّآئِمينَ وَ قِيامي فيهِ قِيامَ الْقآئِمينَ وَ نَبِّهْني فيهِ عَنْ نَوْمَهِ الْغافِلينَ وَهَبْ لي جُرْمي فيهِ يا اِلهَ الْعالَمينَ وَاعْفُ عَنّي يا عافِيًا عَنِ الْمُجْرِمينَ.

برگزيدگان جشنواره فيلم كوتاه معرفي شدند
بيستمين جشنواره ملي و هشتمين جشنواره بين المللي فيلم هاي كوتاه با اعلام فيلمهاي برتر در تالار وحدت به كار خود پايان داد.
در مسابقه سينماي ايران بخش «الف»، فيلم انيميشن «خسته و هيچ» ساخته «بهاره طباطبايي ماسوله»، فيلم تجربي «طوفان سنجاقك» ساخته «شهرام مكري»، فيلم مستند «پنجره» ساخته بهزاد رسول زاده و فيلم داستاني «دردسر پسر بودن» ساخته «جميل رستمي» ديپلم افتخار دريافت كردند.
همچنين فيلم «آخرين روستاي سرشماري نشده» به كارگرداني «شهرام علي مددي» به عنوان بهترين فيلم اين بخش معرفي شد.
فيلم انيميشن «گفتگوي تمدنها» كاري از «ابوالقاسم حيدري»، فيلم تجربي «درباره باران» كاري از «محمود سعيدي»، فيلم مستند «برويم يا بمانيم حالا» كاري از «اردشير پورنعمت» و فيلم داستاني «كدئين» كاري از «پيمان ماندگار» توانستند عناوين بهترين فيلم در مسابقه سينماي ايران بخش «ب» را به دست آورند.
ديپلم افتخار بخش «ب» مسابقه سينماي ايران، به فيلم «روزي مثل هر روز» ساخته «احسان جهانبخشيان» اهدا شد و فيلم «آب در خوابگه مورچگان» كاري از «فردوس خسروي نژاد» عنوان بهترين فيلم بخش «ب» مسابقه سينماي ايران را به خود اختصاص داد.
جايزه بخش بين المللي جشنواره فيلمهاي كوتاه به آثار «مژگان» به كارگرداني «كيم جو هو»، «حفره» به كارگرداني «وحيد نصيريان»، «چكمه پلاستيكي» از كشور بوسني و «فردينال» به كارگرداني «آندره لوپ» از استوني اختصاص يافت.
جايزه ويژه انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي به فيلم «روياي پسر ناخدا» ساخته «ابوالفضل توكلي» اهدا شد.
مجله «فيلم نگار» جوايز خود را به فيلمهاي «عشق تنها نيست و...»، «طعم خاك» و «روايت مرگ نازلي از زبان يك جن گير عاشق» اختصاص داد.
جايزه ويژه داوران به فيلم چراغ راهنمايي از انگلستان اهدا شد.

جلد دوم دايرة  المعارف سازهاي ايران منتشر مي شود
محمد رضا درويشي كه اين روزها نمايش شب هزارويكم بهرام بيضايي با آهنگسازي او بر صحنه است، مشغول به اتمام رساندن جلد دوم دايره المعارف سازهاي ايراني است. درويشي در گفت و گو با ايران بين ضمن اعلام اين خبر گفت: هفتادوپنج درصد متن به ناشر تحويل و ويرايش آن هم تمام شده است. قراربود از ماه گذشته حروفچيني جلد دوم هم شروع شود. بقيه  مطالب هنوز دست من باقي مانده كه فكر مي كنم ظرف يكي دو ماه آينده اينها را هم تحويل دهم.
وي افزود: احتمالا كارهاي آماده سازي آن پنج شش ماه طول خواهد كشيد و اين كتاب اواخر سال ۸۲ يا اوايل سال ۸۳ منتشر خواهد شد. پس از آن كارهاي تدوين جلد ۳ شروع خواهد شد. به گفته درويشي جلد دوم به دو گروه اصلي سازهاي كوبه اي مي پردازد. در ابتدا قرار بود اين دو گروه در دو جلد مستقل سازهاي كوبه اي داراي پوست و ساز هاي كوبه اي بدون پوست منتشر شود اما بنا به تصميم انتشارات ماهور اين دو جلد در هم ادغام شد . به همين دليل آماده سازي آن طولاني تر از پيش بيني هاي قبلي صورت گرفت و با تاخير دو ساله مواجه شد .
همين گزارش حاكيست كه درويشي كتاب ديگري با نام « ليلي كجاست؟ » را زير چاپ دارد كه تا دو هفته  ديگر توسط انتشارات ماه ريز منتشر مي شود. اين كتاب ديدگاه هاي درويشي را در ۲۰ سال گذشته درباره فرهنگ و موسيقي ايران شامل مي شود و تأملات كوتاه و پراكنده اي در موسيقي و فرهنگ است كه در ۸۵ صفحه در قطع رقعي منتشر خواهد شد.

ميزگرد نقش نگارخانه ها در توسعه هنري
معاونت پژوهشي فرهنگستان هنر به مناسبت افتتاح نگارخانه خيال ميزگردي با عنوان نقش نگارخانه ها در توسعه هنري برگزار مي كند.به گزارش خبرگزاري «مهر» به نقل از روابط عمومي فرهنگستان هنر اين ميزگرد سه شنبه ششم آبان در ساعت ۱۵ در «نگارخانه خيال» مركز فرهنگي هنري صبا برگزار مي شود.دراين ميزگرد حسين خسروجردي، زهرا رهنورد، يگانه، حبيب درخشاني، منصوره حسيني، طهوري، بهمن نامور مطلق، احمديان، سجودي و سهراب هادي به بحث و تبادل نظر در مورد نقش نگارخانه ها در توسعه هنرهاي تجسمي ايران خواهند پرداخت.

نگارستان
مسيح
000284.jpg
۱- باسيو دلا پورتا
معروف به فرابارتولومئو
Baccio della porta Fra Bartolommeo
۲- تولد: فلورانس ۱۴۷۴/ وفات: فلورانس ۱۵۱۷
۳- سبك: ازنقاشان دوره رنسانس بوده است (پيرو سبك لئوناردو داووينچي)
۴- زندگينامه: او نقاشي را در فلورانس آغاز كردو آموخت او عميقا تحت تاثير سخنان پدر «ساوونارولا» درباره دين مسيح قرار گرفت. بعد از آن وقتي پدر ساوونارولا را در سال ۱۴۹۸ سوزاندند، نقاش نام خود را تغيير داد ونامش را فرابارتولومئو گذاشت. نقاشي هاي خود را سوزاند وبا نام جديد وبا الهام از لئوناردو داووينچي به نقاشي از مضامين مذهبي پرداخت .
اودوست ميكل آنژ و رافائل بود .
۵- نام و مشخصات تابلو: زنده كردن مسيح در حضور زاهدان / تاريخ نقاشي: ۱۵۱۶ / رنگ روغن روي بوم/ ۲۰۴*۲۸۴ سانتيمتر مسيح را در حال زنده كردن مردگان ؛در حاليكه با قدرت دستش را بالا برده و گويي نيرويي از آسمان دريافت مي كند، مي بينيم.
۶- محل نگهداري تابلو: موزه پالازوپيتي/ فلورانس .

بهارستان
مي خواستم
شعري براي جنگ بگويم
از خانه هاي خون
از شام ناتمام
از آن شب سياه
آن شب كه مردي خميده پشت و شتابان
سر رابه ترك بند دوچرخه
سوي مزار كودك خود مي بردچيزي ميان سينه او كم بود.
قيصر امين پور

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
جاده
صداي بوق، هواي گرم و تب دار و آدم هاي كلافه كه تنها يك فكر در سر داشتند و آن سبقت از يكديگر بود. همه بي تاب براي رسيدن.
راه باز شد. كمي جلوتر دوباره اتومبيل ها توقف كردند، گاوي عازم آن طرف جاده بود. باز هم صداي بوق، داد و بيداد...
و گاو بي اعتنا، با خونسردي، حتي بدون يك نيم نگاه، آهسته طي مسير مي كرد.
انگار از ميان تمام حاضرين، تنها او بود كه مي دانست كه آن سوي ديگر هم خبري نيست!
آرين دخت فرناد پور

روزنگار
راهپيمايي براي نفت
روز پنجم آبان ماه ۱۳۲۳، تهران شاهد راهپيمايي عظيمي بود كه حزب توده ايران عليه دولت ساعد مراغه اي، نخست وزير وقت ترتيب داده بود. در آن هنگام كشور در اشغال نيروهاي متفقين بود و گفته مي شود تعداد زيادي از سربازان شوروي در ميان تظاهركنندگان بوده اند. هدف راهپيمايي، حمايت از پيشنهاد اعطاي امتياز نفت شمال به اتحاد جماهير شوروي بود.
چندي پيش از اين راهپيمايي، كافتارادزه، معاون كميسر امور خارجي شوروي به همراه هيأتي به تهران آمده بود و از طريق سفارت شوروي، پيشنهادهايي در مورد امتياز نفت شمال كشور به دولت ايران داده بود. شوروي ها هدف خود از اين درخواست را علاوه بر مسائل اقتصادي، به وجود آوردن گونه اي موازنه نفوذ در ايران با بريتانيا عنوان مي كردند. بهانه طرح اين موضوع توسط همسايه شمالي، پيشنهادي بود كه شركت هاي آمريكايي و انگليسي در مورد نفت بلوچستان داده بودند و دولت ايران مشغول مطالعه آن بود. مطبوعات در اين مورد وارد مناقشه شده بودند و گروهي از آنها دولت را براي پذيرش اين پيشنهاد تحت فشار مي گذاردند. سرانجام دكتر رادمنش، عضو فراكسيون حزب توده در مجلس، به اتفاق داوود طوسي، نماينده منفرد، از ساعد در مورد مذاكرات نفت سئوال كردند. ساعد پاسخ داد هدف از مذاكره، تنها اين است كه بدانيم پيشنهاددهندگان چه مي گويند و هرگونه تصميمي در مورد نفت به تصميم مجلس بستگي دارد. ساعد همين پاسخ را به كافتارادزه هم داده بود و افزوده بود هرگونه مذاكره در مورد امتياز نفت به پس از پايان جنگ موكول شده است. كافتارادزه از اين پاسخ رنجيد و سفارت شوروي رابطه خود را با ساعد قطع كرد. حزب توده و نشريات توده اي به مخالفت با ساعد پرداختند و در بسياري از شهرهاي شمال و شرق كشور عليه او راهپيمايي به راه انداختند. تظاهرات بزرگ تهران اوج اين مخالفت ها بود.
دو روز بعد از اين تظاهرات، در روز هفتم آبان، ساعد به مجلس رفت و درباره مذاكره با شركت هاي آمريكايي و انگليسي توضيحاتي داد. پس از او دكتر محمد مصدق، نماينده اول تهران، سخنراني مفصلي درباره امتياز نفت كرد. اين فرصتي بود كه مصدق سياست موازنه منفي خود را مطرح كند و پيش ببرد. مبناي استدلال او اين بود كه واگذاري امتيازهاي تجاري به خارجي ها در سده نوزدهم ميلادي باعث شد كشورهايي چون انگلستان و روسيه هر روز بر ميزان مداخله هاي خود در امور داخلي ايران بيفزايند و براي حفظ منافع خود، در بيشتر موارد به تقويت خودكامگي و ممانعت از پيشرفت دموكراسي در كشورمان بپردازند. بنابراين براي ايجاد موازنه ميان نفوذ و منافع بيگانگان در كشور، بايد به شيوه عدمي روي آورد و از اين پس به هيچ كشور خارجي امتياز اقتصادي واگذار نكرد. اين پيشنهاد دكتر مصدق روز يازدهم آذرماه در ماده واحده اي به تصويب مجلس رسيد.
دولت شوروي بعد از پايان جنگ، به سوداي به دست آوردن امتياز نفت شمال ايران، از فراخوان ارتش خود اجتناب كرد و به حمايت از قيام پيشه وري در آذربايجان پرداخت. احمد قوام (قوام السلطنه) كه نخست وزير شده بود با اتكا بر همان ماده واحده مجلس موفق شد شوروي ها را به ترك ايران راضي كند و بعد هم اعطاي امتياز نفت شمال را كه به آنها وعده داده بود، از طريق تأكيد بر همين مصوبه، در مجلس ناكام گذارد.دكتر محمد مصدق بعدا فرصت يافت نگره موازنه منفي خود را در قالب ملي كردن صنعت نفت ايران پي گيري كند و پافشاري بر همين نگره بود كه سرانجام به سقوط دولت وي در كودتاي ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ انجاميد.
گمشده
ام.اي.۵ (يكي از سرويس هاي امنيتي بريتانيا) در چنين روزي در سال ۱۹۵۰ جستجو براي يافتن دانشمند اتمي، پروفسور برونو پونته كوروو را آغاز كرد كه چند هفته پيش از آن مفقود شده بود. پونته كوروو و خانواده اش اوايل سپتامبر وارد فنلاند شدند و پس از آن ناپديد شده بودند. ظن آن مي رفت كه آنها به شوروي رفته باشند.
پروفسور به تازگي سمت خود را به عنوان يك دانشمند پرنفوذ در آزمايشگاه اتمي هارول از دست داده بود، اما قرار بود از ماه ژانويه تدريس در دانشگاه ليورپول را آغاز كند. ده ماه پيش از گم شدن پونته كوروو، يك دانشمند ديگر آزمايشگاه هارول به نام كلاوس فوخس به  جاسوسي براي اتحاد شوروي اعتراف كرده بود و اين موضوع، بر نگراني مقامات امنيتي بريتانيا در مورد پونته كوروو مي افزود. وزير تداركات انگليس در مجلس عوام گفت دسترسي پونته كوروو به «اطلاعات محرمانه» محدود بوده است، اما مي توانسته در هارول و يا در مدتي كه در كانادا بوده است، اطلاعاتي جمع آوري كند كه براي «دشمن» مفيد باشد. به گفته او پرفسور پونته كوروو در سال هاي پيش از آن بارها تحت نظر مأموران امنيتي بوده است. وي در ايتاليا به دنيا آمد و در سال ۱۹۳۶ به فرانسه و ۴ سال بعد به آمريكا رفت. در سال ۱۹۴۳ به يك آژانس اتمي در مونترال وارد شد و در ژانويه سال ۱۹۴۷ كار خود را در آزمايشگاه هارول آغاز كرد.
پنج سال پس از ناپديد شدن پونته كوروو و خانواده اش، او در يك كنفرانس خبري در شوروي شركت كرد و معلوم شد نگراني در مورد رفتن او به اين كشور بي مورد نبوده است. وي در مقالاتي كه در روزنامه هاي پراودا و ايزوستيا منتشر كرد، از درگير بودنش در پژوهش هايي خبر داد كه براي استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي در شوروي انجام مي شد. اسناد محرمانه دولت انگلستان كه ۵۰ سال بعد منتشر شد نشان مي دهد در سال ۱۹۴۳ در جستجوي خانه پونته كوروو مداركي پيدا شده كه گرايش او به كمونيسم را آشكار مي كرده است.
اما او در اثر يك اشتباه اداري، اجازه يافته است در شغلي حساس در آزمايشگاه هارول مشغول به كار شود. او در سال ۱۹۶۳ براي پژوهش هاي هسته اي اش جايزه لنين دريافت كرد و در سال ۱۹۹۳ درگذشت.
rooznegar@hamshahri.org

سلامتي
براي افسرده ها
افسردگي نوعي بيماري است كه به تغييرات بيوشيميايي مغز مربوط مي شود. برخلاف تصور بسياري از مردم، افسردگي يك اختلال شخصيتي نيست و در اكثر مواقع قابل درمان است، هرچند درمان آن به سادگي و سرعت درمان بسياري از بيماري هاي جسمي نيست.در بسياري از موارد، افسردگي تنها با روانكاوي و مشاوره قابل درمان است. چنانچه دچار افسردگي هستيد، درمان آن را سرانجام روزي بايد آغاز كنيد، پس آن را مدام به تعويق نياندازيد. انتظار درمان فوري نداشته باشيد و براي خود اهداف كوتاه مدت درنظر بگيريد.

گشتي در دنياي خبرها
حمله به سگ با شمشير سامورايي
فلوريدا: هنگامي كه يك مرد ۷۰ ساله در فلوريدا از دست سگ هاي پسرش به ستوه آمد با شمشير سامورايي به جان اين دو حيوان افتاد و آنها را به شدت مجروح كرد.
هنگامي كه اين دو سگ وارد خانه شدند، پيرمرد خشمگين با شمشير به تعقيب آنها پرداخت و با چند ضربه كاري دو حيوان بي دفاع را نقش بر زمين كرد.
البته پس از اينكه پسر خانواده به خانه برگشت، سگ هاي بيهوش را به بيمارستان حيوانات انتقال داد اما پليس پيرمرد مهاجم را دستگير كرد.
آمار طلاق در مالديو
مالديو: سواحل زيبا و پاكيزه كشور مالديو مكاني مناسب براي گذراندن ماه عسل زوج  هاي جوان كشورهاي خارجي است اما نكته جالب اينكه، زوج هاي مالديوي كمتر مي توانند از اين طبيعت زيبا استفاده كنند چون اين كشور صاحب يكي از بالاترين آمار طلاق در جهان است.
در سال ۲۰۰۰، ۳۸۲۹ ازدواج و ۱۹۲۸ طلاق در اين كشور ثبت شد.به عبارتي ديگر در هر ۱۰۰۰ نفر از مردم اين كشور، ۱۱ مورد طلاق مشاهده مي شود يكي از عوامل مؤثر در افزايش آمار طلاق در مالديو، نوع فعاليت مردان در اين جزيره است. آنها كه اغلب ماهيگير هستند براي صيد بيشتر و بهتر به جزاير ديگر سفر مي كنند كه در طول اقامت طولاني خود دور از خانه ازدواج ديگري انجام مي دهند.
خودكشي و لطمه به اقتصاد
توكيو: آمار بالاي خودكشي در ژاپن، هر سال بيش از ۹ ميليارد دلار به اقتصاد اين كشور زيان مي رساند.براساس آمار منتشر شده توسط پليس اين كشور، در سال گذشته ميلادي ۳۲۱۴۳ نفر خودكشي كردند كه ۵/۳ درصد نسبت به سال قبل از آن افزايش نشان مي دهد.علت اغلب اين خودكشي ها، بيماريهاي لاعلاج بود. البته مشكلات اقتصادي نيز در خودكشي شهروندان بي تأثير نبوده است.
اختلاس ۱۳ ميليون دلاري
پرث: يك رئيس بانك در استراليا كه براي شرط بندي كردن، ميليون ها دلار از شعبه محل خدمت خود اختلاس كرده بود از مديرعامل اين بانك درخواست كرده، خانه اش را مصادره نكند.اين مرد ۳۶ ساله از سال ۱۹۹۸ تاكنون بيش از ۱۳ ميليون دلار اختلاس كرد و اين مبلغ را در حين شرط بندي از دست داد.به همين دليل او بايد تمام دارايي خود را بفروشد تا بتواند بدهي بانك را پرداخت كند.
اما اين مجرم ديروز از مديرعامل درخواست كرده است، خانه ۳۰۰ هزاردلاري اش را نفروشد چون در اين صورت همسر و پسرش بي خانمان خواهند شد.
بازگشت جسد موميايي شده
قاهره: جسد موميايي شده يكي از پادشاهان كشور مصر كه متعلق به ۳ هزار سال قبل است، پس از ۱۴۰ سال از آمريكاي شمالي به مصر بازگردانده شد.
اين جسد موميايي شده در سال ۱۸۶۱ به كانادا منتقل شد، سپس به نيويورك رفت. سه سال پيش موزه آتلانتا آن را با پرداخت ۲ ميليون دلار خريداري كرد اما مسئولان اين موزه، جسد را به طور رايگان در اختيار مصري ها قرار دادند.
گاوصندوق از دست رفت
آمستردام: ديروز سارقان مسلح تصميم گرفتند به يك بانك دستبرد بزنند. به همين دليل آنها با سوراخ كردن ديوار بانك، وارد شعبه شدند و گاوصندوق را از اين مكان خارج كردند. آنها سپس گاوصندوق را پشت وانت  بار زدند و به سرعت متواري شدند.اما در حين دورشدن سارقان از محل سرقت گاوصندوق از پشت وانت در خيابان روي زمين افتاد .آنها متوجه اين موضوع نشدند و هنگامي كه به پناهگاه خود رسيدند به خطاي خود پي بردند.
آرتروز دست
واشنگتن: اغلب مردم شرق آسيا براي صرف غذا از دو چوب استفاده مي كنند. اما اخيرا دانشمندان به اين نتيجه رسيده اند كه استفاده از اين چوبها براي صرف غذا باعث بوجود آمدن بيماري آرتروز در دست ها مي شود.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۱ و ۴۸ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۳۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۵۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۲۲ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه شاهد: نمايشگاه آثار نقاشي محمدرضا اسلام پرست / سوم تا دهم آبان / خيابان جمهوري، بابي ساندز، شماره ۳۴، تلفن: ۶۷۲۶۸۲۲
* نگارخانه برگ: نمايشگاه نقاشي گروه هفت / تا هفتم آبان / خيابان ولي عصر، نرسيده به ميرداماد، كوچه دامن افشار، شماره ۱/۱۲
* گالري ضرابي: نمايشگاه آثار سياه قلم گروهي «چهره هاي برتر» / از ۸ تا ۱۳ آبان / شريعتي، بين حسينيه ارشاد و شهرداري منطقه ۳، كوچه كاميار، پلاك ۱۹ / تلفن: ۹-۲۲۲۶۲۱۳
* نگارخانه شفق: نمايشگاه طراحي و نقاشي گروهي / تا ۱۰ آبان / خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي، خيابان ۲۱، پارك شفق، تلفن: ۸۵۵۴۰۱۶
* نگارخانه دريابيگي: نمايشگاه آثار نقاشي گروهي / ۹ تا ۱۴ آبان / شهرك قدس، فاز ۳ خيابان دوم، پلاك ۱۱۶۵ / تلفن: ۸۰۸۳۳۲۷
* خانه هنرمندان: نمايشگاه آثار معماري كانون معماران علم و صنعت / ۶ تا ۸ آبان / خيابان ايرانشهر، موسوي شمالي، باغ هنر.

گل و گياه
سيكلامن
000282.jpg
نام علمي: Cyclamen hederifolium
خانواده: Primulaceae
ريشه اين گياه به شكل غده بوده و گلهاي صورتي رنگ آن در فصل پاييز پيش از و يا همراه با ظهور برگها ظاهر مي شوند.برگها اغلب شبيه برگ گياه پاپيتال بوده و سطح آنها داراي طرح هايي به رنگ سبز - نقره اي است. حداكثر بلندي ۱۰ و گستردگي آن به ۱۵-۱۰ سانتيمتر مي رسد. برگهاي آن در فصل زمستان تا اواسط بهار باقيمانده و مانند يك گياه پوششي عمل مي كنند و در فصل تابستان از بين رفته و غده ها دوره استراحت خود را طي مي كنند.
نيازها: مكان سايه آفتاب، خاك غني از هوموس كه داراي زهكش خوب باشد. براي كاشت زير سايه درختان و درختچه ها مناسب است. حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در اواخر تابستان يا پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
شناسنامه
داستانك
روزنگار
سلامتي
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |