دوشنبه ۵ آبان ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۲۰۷ - Oct. 27,2003
معاون اجتماعي سازمان بهزيستي كشور:
تهران بالاترين نرخ طلاق را در كشور دارد
معاون اجتماعي سازمان بهزيستي كشور گفت: تهران در بين شهرهاي ديگر كمترين نرخ خودكشي و بيشترين نرخ طلاق را به خود اختصاص داده است؛ بطوري كه ۲۰ الي ۲۵ درصد ازدواجها در تهران به طلاق مي انجامد.
دكتر علم الهدايي در گفت و گو با خبرگزاري دانشجويان ايران، با اشاره به «افزايش سن ازدواج»، «كاهش سن طلاق و ازدواج» و «رشد نرخ طلاق» در جامعه ، طلاق را منشاء بروز آسيب هاي اجتماعي فراوان دانست و گفت: طبق آمار موجود، ميانگين رشد طلاق در سال ۸۱، ۶/۱۴درصد بوده است كه ۳۰ درصد از طلاقها در دو سال اول زندگي مشترك اتفاق مي افتد.
دكتر علم الهدايي نخستين قربانيان طلاق را زنان و سپس فرزندان طلاق عنوان كرد و افزود: حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد متقاضيان طلاق زنان هستند و زنان خانه دار نسبت به زنان شاغل بيشتر در معرض آسيبهاي ناشي از طلاق و شوكهاي عصبي، رواني و عاطفي قرار دارند.
وي فقدان تفاهم اخلاقي و همساني هاي فرهنگي و اجتماعي، اختلافات شديد سني ، مطلوب نبودن فرآيند همسريابي، اعتياد، بيكاري و مشكلات اقتصادي خانواده، خشونتهاي خانگي عليه زنان، رويكردهاي مردسالارانه و تحقير زنان، نارضايتي هاي جنسي، دخالت اطرافيان، اختلاف سطح تحصيلات، عدم توجه به ارزشهاي ديني، فقدان آموزشهاي مهارت زندگي، نقص قانون، عدم ارايه خدمات مناسب مشاوره اي قبل از طلاق و تعدد همسران را از دلايل اصلي بروز طلاق دانست و تصريح كرد: با توجه به شرايط مكاني و زماني هر منطقه، اولويتهاي دلايل مطرح شده تغيير مي كند.
معاون اجتماعي سازمان بهزيستي با اشاره به اختلاف سني زياد بين زن و شوهر در مناطق مرزي، عشايري و روستايي، گفت: فاصله سني بين زن و شوهر بايد به حدي باشد كه تفاوت نسل ايجاد نشود كه اين تفاوت بطور طبيعي حداكثر پنج سال است.
دكتر علم الهدايي، گسترش ازدواج هاي اينترنتي، انتخابهاي عجولانه و احساسي را از دلايل مطلوب نبودن فرايند همسريابي عنوان كرد و افزود: جوانان بايد علاوه بر آزادي انتخاب شريك زندگي خود از تجربيات و حمايتهاي خانواده استفاده كنند؛ زيرا ازدواج هاي احساسي و سست بنيان، زودتر به طلاق مي انجامد.
وي بروز خشونتهاي خانگي عليه زنان را بيشتر در نقاط غيرشهري دانست و گفت: در بين خانواده ها خشونتهاي فيزيكي و همسرآزاريهاي پنهان وجود دارد كه به دليل حفظ آبرو در بين اقوام اين موضوع مخفي مي ماند.

لايحه سازمان رفاه و تأمين اجتماعي فضا را براي بيمه همگاني ايجاد مي كند
نمايندگان مجلس ششم سعي خواهند كرد كه لايحه ي سازمان رفاه و تامين اجتماعي تا پايان اين دوره مجلس به تصويب برسد تا به اين وسيله مشكلات زيادي برطرف شود.
سليم مرعشي نماينده  مردم رودبار در مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در خصوص لايحه ي سازمان رفاه و تامين اجتماعي گفت: شور دوم اين لايحه در كميسيون مشترك به تصويب رسيد و قرار است كه اين لايحه در صحن علني مطرح شود. در اين راستا بسياري از نمايندگان خواستار آن شده اند كه با در نظر گرفتن اولويت در زمان باقيمانده مجلس، اين لايحه در صحن مطرح شود.عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس تصريح كرد: همچنين در صورت ايجاد مشكل يا نارسايي، اين سازمان ها يكديگر را مقصر نمي دانند. در حقيقت اين لايحه دريچه اي خواهد بود كه اگر به تصويب برسد مشكلات زيادي را برطرف كرده و فضايي را براي بيمه همگاني كشور به وجود خواهد آورد.

۴۰ هزار مجروح شيميايي ثبت شده با گاز خردل در كشور وجود دارد
ايسنا: رئيس نخستين سمينار بيماريهاي ريه جانبازان شيميايي كه در مركز تصويربرداري مجتمع بيمارستاني امام خميني تهران برگزار شد، گفت: ۴۰ هزار مجروح شيميايي ثبت شده با گاز خردل در كشور وجود دارد.
دكتر زاهدپور اناركي هدف از برگزاري اين سمينار را ارتقاء سطح اطلاعات علمي پزشكان در سطوح فوق تخصصي پيرامون بيماريهاي ريه جانبازان شيميايي و ارتقاء سطح اطلاعات علمي پزشكان در سطوح تخصصي داخلي و پاراكلينيك مرتبط با بيماريهاي جانبازان شيميايي دانست و تصريح كرد: هدف از برگزاري سمينار دستيابي كادر درماني به اطلاعات لازم پيرامون درمان بيماريهاي ريه جانبازان شيميايي بوده است. وي كه با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، گفت وگو مي كرد، در ادامه اظهارداشت: از زمان شروع استفاده از مواد شيميايي تاول زا حدود ۱۶۰ سال مي گذرد كه گازخردل سولفور يكي از دو عامل مهم تاول زاي شناخته شده است.

طرح ارزشيابي توصيفي در ۱۰۰ مدرسه ابتدايي كشور اجرا مي شود
مديركل  دفتر ارزشيابي  تحصيلي  و تربيتي  وزارت  آموزش  و پرورش  اعلام  كرد: طرح  آزمايشي  «ارزشيابي  توصيفي» امسال  در ۱۰۰ مدرسه  ابتدايي  سراسر كشوراجرا مي شود.
حسين  احمدي  روز يكشنبه  به   ايرنا گفت :  اين  طرح از مهرماه  امسال  در ۲۰۰ كلاس  پايه  اول  ابتدايي  مدارس  ياد شده  به  اجرا درآمده  است .
وي  گفت : در اجراي  اين  طرح  كه  باتصويب  شوراي  عالي  آموزش  و پرورش  صورت مي گيرد، معلمان  و مديران ، قبل  از آغاز سال  تحصيلي ، با شركت  در كلاسهاي آموزشي  اين  طرح ، طبق  دستورالعمل  صادره ، آموخته هاي  خود را به  دانش آموزان مدارس  ياد شده  انتقال  مي دهند.
احمدي  افزود: در اجراي  اين  طرح  و براي  ارتقاي  سطح  دانش  معلمان  ومديران ، به  آنان  جزوات  آموزشي  و كتاب  ارائه  يا معرفي  مي شود.وي  اظهارداشت : در اجراي  اين  طرح  همچنين  بعد از پايان  ماه مبارك  رمضان براي  برخي  از معلمان  برنامه هاي  آموزشي  و كارگاه  آموزشي  برپاخواهد شد.احمدي  توضيح  داد: طرح  آزمايشي  ارزشيابي  توصيفي  در مدارسي  اجرا مي شود كه  قبلا چگونگي  انجام  آن به  والدين  توضيح  داده  شود.
مدير كل  دفتر ارزشيابي  تحصيلي  و تربيتي  گفت  كه  نتايج  اجراي  آزمايشي اين  طرح ، تابستان  سال   آينده  ارزيابي  خواهد شد و در صورت  انجام  موفقيت آميز آن ، به صورت  رسمي در تعدادي  از مدارس  ديگر گسترش  خواهد يافت .
عباس  حاجي  آقالو مديركل  دفتر آموزش  و پرورش  ابتدايي  پيشتر گفته  بود كه  براساس  طرح  ارزشيابي  توصيفي  ۵۰ درصد نمرات  دانش آموزان  پايه  اول ابتدايي  در قالب  ارزشيابي  مستمر و ۵۰ درصد براساس  نتيجه  آزمون  كتبي محاسبه  مي شود.

رضايت عباس عبدي از وضعيت خود در زندان
يك منبع آگاه پارلماني از ديدار سه ساعته شريعتمداري وزير بازرگاني به عنوان نماينده رئيس جمهور با عباس عبدي خبر داد.
وي در گفتگو با خبرنگار همشهري گفت: در اين جلسه عباس عبدي به صراحت بيان كرده كه اعتصاب غذا نكرده و حتي به شوخي گفته كه روزي چهار وعده غذا مي خورد.
وي افزود: عبدي گفته است: از امكانات رفاهي راضي هستم و در فضاي مناسب با ساير زنداني ها به سر مي برم. وي حتي حاضر نشده كه بنا به درخواست شريعتمداري با ساير زندانيان سياسي مثل گنجي در يك فضا قرار بگيرد.
وي اعلام كرده كه قصد ندارد پس از پايان اين جريان، ديگر به مسائل سياسي بپردازد و قصد دارد به مسائل روزمره زندگي خود مشغول شود.

تحصيل، اشتغال، تفريح و منزلت اجتماعي مطالبات اصلي جوانان كشور است
ايسنا: رييس سازمان ملي جوانان با اشاره به نياز «تحصيل»، «اشتغال»،
« داشتن منزلت اجتماعي» و «تفريح» جوانان گفت: بلوغ زودرس جوانان همراه با تحولات انجام شده در دنيا شرايط جديدي را بوجود آورده است؛ اين درحاليست كه هنوز مهمترين چالش جوان ما ناديده گرفته شدن از سوي برخي مسئولان است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر عبادي در جلسه شوراي اداري استان اصفهان با اشاره به آينده رو به رشد جوانان گفت: در سالهاي اخير جوانان وارد مرحله جديدي از زندگي اجتماعي شده اند و مي توانند جامعه را متاثر سازند.وي همچنين ميانگين سني جامعه را  ۲۱ سال اعلام و اضافه كرد: نرخ رشد جمعيت جوان جامعه در دو دهه اول انقلاب، ۱‎/۲ تا ۱‎/۳ درصد بوده و در حال حاضر۳‎/۶۸ درصد است. همچنين در سه سال آينده اين رقم
به۴‎/۰۱ درصد خواهد رسيد.
رييس سازمان ملي جوانان گفت: هم  اكنون  ۲۲‎/۵ ميليون از جمعيت جامعه بين ۲۹-۱۵ سال سن دارند و در سال  ۸۵ اين رقم به  ۲۵ ميليون نفر خواهد رسيد؛ يعني  ۳۳ درصد جامعه در گروه سني جوان قرار دارند و اگر نوجوانان را هم در اين آمار به شمار آوريم،  ۶۸ درصد جامعه زير ۳۰ سال سن دارند.

اطلاعيه نيروي انتظامي در آستانه ماه مبارك رمضان
نيروي انتظامي با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد: با افرادي كه شئونات اسلامي را در ماه مبارك رمضان رعايت نكرده و مبادرت به روزه خواري به عنوان جرم مشهود در ملاء عام كنند، برخورد قانوني مي شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران ناجا در اين اطلاعيه با تبريك فرارسيدن ايام نوراني ماه مبارك رمضان و آرزوي قبولي طاعات و عبادات مؤمنان روزه دار، ضمن دعوت آحاد شهروندان به رعايت شعائر اسلامي، از آن دسته از هموطنان كه عذر شرعي داشته و قادر به روزه گرفتن نيستند تقاضا كرده است از هرگونه اعمال و رفتاري كه دلالت بر تظاهر به روزه خواري دارند، جدا پرهيز كرده و با رعايت موازين شرعي، به حقوق ساير هم ميهنان احترام بگذارند.
از سوي ديگر رئيس كل دادگستري استان فارس يادآور شد: با آغاز ماه مبارك رمضان نيز با همكاري همه دستگاه هاي متولي امنيتي استان شعبه خاصي براي رسيدگي به جرايم مربوط به افرادي كه در اين ماه اقدامات منافي اعتقادات عمومي مانند روزه خواري انجام مي دهند، تشكيل شد.
اين شعبه ويژه به طور خارج ازنوبت به پرونده هاي روزه خواري رسيدگي مي كند و حكم آن در اسرع وقت صادر خواهد شد.

۷ روش براي كاهش افسردگي و تجديد شادابي
رهايي از استرس در ۱۰ دقيقه
000246.jpg
اگر روند زندگي تان به نحوي پيش مي رود كه در معرض خارج شدن از كنترلتان قرار گرفته، خانم شلي ويل عملي فراتر از كند كردن اين روند را در مورد خودش تجربه كرده است .يعني آن را بطور كامل متوقف نموده است. وي مي گويد: «چشمهايم را مي بندم و چند نفس بسيار عميق مي كشم. فقط يك تا دو دقيقه كل زمان بازگشت به آرامش مجدد مي باشد.» شغل ويل تهيه گزارش هاي پزشكي براي دكترها مي باشد - شغل استرس زايي كه ضرب الاجلها در آن نقش حياتي بازي مي كنند - بنابراين او مجبور به كنترل استرس و يا تحمل فشار كاري مي باشد.
وليكن اين زن ۵۳ ساله بعد از تصادف بداقبالانه توسط اتومبيلش كه باعث شروع مبارزه او با درد كمر و ضربه روحي وارده به او شده بود، نحوه توانايي در رهايي از استرس را درك كرد. وي به مركز مديريت استرس مارين كاليف مراجعه كرد و در آنجا چند تكنيك ساده آموخت. تغييري كه در سلامت و رفتار او بوجود آمده بود چنان شگرف بود كه همسر و دو فرزندش از او تبعيت كردند و خانواده ويل را به يكي از آرام ترين خانواده هاي بخش مارين تبديل كرد. اين شاهكار كوچكي نبود .
با وجود مشكلات كوچك يا بزرگ، يافتن راهي براي رهايي كامل از استرس نه تنها سلامت رواني را حفظ مي كند بلكه مي تواند نجات دهنده زندگي باشد. استرس هميشگي مي تواند به قلب آسيب رساند و حتي گرفتگي شريانهاي قلبي را تشديد كند. تحقيقات جديد نشان مي دهد اين شرايط باعث ايجاد برخي از هورمونهاي استرس در جريان خون مي شود كه ضعف سيستم دفاعي بدن را موجب مي گردد و ما را در مقابل بيماريهاي عفوني مانند سرماخوردگي و آنفلوآنزا آسيب پذيرتر مي كند، همينطور ارتباط تنگاتنگي بين بيماريهايي از قبيل سوزش معده و تبخال تا آسم و سرطان با سطوح بالاي استرس در بدن وجود دارد. افزايش استرس حتي مي تواند افت حافظه را با بالا رفتن سن تشديد كند.
ولي نگران نباشيد. راههاي اثبات شده اي وجود دارند كه استرس را از بين مي برند. در دانشگاه ويرجينياي غربي، دانشمندان به ۵۹ تن از بزرگسالان روش هاي ذهني اي را براي كنترل استرس آموزش مي دهند، پس از آن داوطلبان نه تنها احساس اضطراب كمتري دارند، بلكه علائم كمتري از استرس (مانند سردرد) را گزارش مي كنند. هنگامي كه دانشجويان دانشگاه موردوك استراليا راههاي آساني را براي از بين بردن فشار آموختند، از آن پس در مواجهه با بيماري سرماخوردگي تعداد روزهاي كمتري بيمار بودند و سريعتر بهبودي يافتند. همينطور تحقيقي در دانشگاه ميامي نشان داد كه بيماران داراي HIV مثبت با تمرين براي كاهش استرس، مي توانند تعداد سلولهاي دفاعي گردشي در جريان خون خود را افزايش دهند.
فردريك لوسكين فيزيولوژيست دانشگاه استنفورد مي گويد: «نيازي نيست زندگي خود را براي كاهش استرس متحول كنيد. بسياري از مردم مي گويند كه فرصت ندارند تا كارهاي خود را متوقف كنند و به درمان استرس بپردازند. اما كارهايي وجود دارند كه مي توانيد در هر محلي انجام دهيد و بيش از چند دقيقه از وقتتان را نمي گيرند و مي توانند از آسيب هاي ناشي از استرس قبل از آنكه از كنترل شما خارج شود جلوگيري كنيد. واقعيت اين است كه با يادگيري به دست آوردن آرامش، در واقع شما احساس درگيري كمتري مي كنيد.»
در طول اين هفته، روزانه يك روش از تكنيكهاي پيشنهاد شده را امتحان كنيد. بعضي از آنها بهتر از روشهاي ديگر اثر مي كنند. آنچه مهم است اينست كه دو يا سه روش موثر در مورد خودتان را به هنگام افزايش استرس دنبال كنيد.
كاري انجام ندهيد
بدين ترتيب: حداقل يك بار در روز، پنج يا ده دقيقه آرام بنشينيد و كاري انجام ندهيد. به صداهاي اطراف، احساستان و هر گونه كششي در گردن، شانه ها، بازوها، سينه و غيره تمركز كنيد.
رابين گيوث، موسس و مدير مركز مديريت استرس مارين مي گويد: «اين يكي از مشكلترين كارها براي اكثر مردم است. چرا كه شديداً عادت كرده ايم راجع به ارزش كارهايي كه انجام مي دهيم فكر كنيم. انجام ندادن هيچ كاري يك جنگ واقعي است.»
نشستن، به تنهايي ضربان قلب را كاهش مي دهد و فشارخون را پائين مي آورد، يعني با دو مورد از آشكارترين تاثيرات استرس مقابله مي كند. همچنين ديدگاه شما را عوض مي كند و احساس كنترل بر موقعيتها را افزايش مي دهد. جيمز كارمودي فيزيولوژيست و مدير تحقيقات مركز تكامل ذهن در دانشگاه ماساچوست مي گويد: «مطالعات نشان مي دهد كه موقعيتهاي بسيار استرس زا مواردي هستند كه نمي توانيم آنها را كنترل كنيم. ما نمي توانيم گذشته را تغيير دهيم، آينده را هم نمي توانيم پيش بيني كنيم. تنها چيزي كه هر كدام از ما قادر به كنترل آن هستيم زمان حال است.» او ادامه مي دهد: «هنگامي كه مردم در برنامه ارائه شده توسط ما اين روش را امتحان مي كنند، احساس كنترل خود را دوباره به دست مي آورند و استرس را كاهش مي دهند.»
با صداي بلند بخنديد
بدين ترتيب: هميشه موضوعي براي خنده در دست داشته باشيد، اين موضوع مي تواند ، مجموعه اي از تكه هاي طنز مورد علاقه تان، يا صداهاي بامزه اي كه فرزندتان يا يك دوست از خودش درمي آورد، باشد. حتي مي توانيد چند لحظه در مورد تماشاي سريال كمدي مورد علاقه تان فكر كنيد. اغلب در طول روز يكي از اين موارد را انجام دهيد.
لي بارك يك پژوهشگر مي گويد: «يكي از موثرترين روش هاي كاهش استرس شب هنگام اتفاق مي افتد، يعني هنگامي كه مشغول تماشاي سريال مورد علاقه تان پس از يك روز طولاني هستيد. تحقيقات برك در دانشگاه لوماليندا موسسه بهداشت عمومي در كاليفرنيا نشان مي دهد كه خنده خوب سطوح كورتيزول و اپينفرين هورمونهاي استرس را كاهش مي دهد و سيستم دفاعي بدن را بهبود مي بخشد. علاوه بر آن، تاثيرات مفيد يك خنده از ته دل و خوب، به مدت ۲۴ ساعت باقي مي ماند. براي يادآوري مجدد مي توانيد آن را براي دوستان خود نيز تعريف كنيد.
حتي در انتظار خنده ماندن نيز، به انسان آرامش مي دهد. در نتايجي كه سال گذشته گزارش شده، برك و همكارانش دريافتند كه گفتن اين موضوع به داوطلبان كه در يك آزمايش، فيلم ويدئويي خنده داري را تماشا خواهندكرد، خوش خلقي بيشتري در آنها ايجاد نموده و فوراً سطوح استرس آنها را كاهش داد.
موسيقي گوش دهيد
بدين ترتيب: هنگامي كه با يك كار دلهره آور مواجه مي شويد، به موسيقي گوش فرا دهيد - اين موسيقي مي تواند از نوع كلاسيك، ملي يا جاز باشد - در محل كار هم مي توانيد از سي دي درايو كامپيوتر خود استفاده كنيد تا موسيقي قابل دسترستان باشد.
در تحقيقي كه در دانشگاه موناش در ويكتورياي استراليا انجام شد، به دو گروه از دانشجويان گفته شد تا يك نطق شفاهي تهيه كنند. بعضي در سكوت كار كردند، عده اي ديگر به مجموعه موسيقي گوش دادند. استرس باعث افزايش فشارخون و بالا رفتن ضربان قلب كساني كه در سكوت كار مي كردند شد، وليكن در داوطلباني كه در گروه موسيقي بودند، مقادير فوق ثابت باقي ماند. از طرفي آنها اعلام نمودند كه استرس كمتري در ضمن كار احساس نمودند.
آيا موسيقي اي وجود دارد كه نبايد به آن گوش دهيد؟ فيزيولوژيست اليس لابه مي گويد:  «بسياري از مردم فكر مي كنند كه با موسيقي كلاسيك احساس آرامش بيشتري دارند، ولي اين در مورد همه صادق نيست.»
لابه در مورد تاثيرات آرامش بخش موسيقي در آزمايشات دانشگاه آلاباماي جنوبي تحقيق مي كند. «داوطلبان ما همه موارد را از گروه موسيقي ملي انتخاب مي كنند. آنچه كه باعث مي شود موسيقي به شما احساس آرامش دهد، اين است كه به كم شدن استرس كمك مي كند.»
مثبت بينديشيد
بدين ترتيب: به شخص يا چيزي كه عميقاً مورد علاقه تان است (در هر مكان) از ۵ ثانيه تا ۵ دقيقه فكر كنيد. يا منظره اي از يك تعطيلات آرام را تصور كنيد يا عبارتي كه باعث ايجاد احساس مثبتي نسبت به خود و جهان اطرافتان مي شود را در ذهنتان مرور كنيد.
به نظر مي رسد كه فكر كردن همانند پندي از يك كارت تبريك است! شاد فكر كردن و افكار آرامش بخش مي تواند با تغييرات فيزيولوژيك كه هنگام بوجود آمدن استرس اتفاق مي افتند مقابله كند. آقاي لوسكين كه در مورد قدرت درمانگر گذشت و بخشش تحقيق مي كند مي گويد: «بسياري از استرس هايي كه تجربه مي كنيم از احساسات منفي كه در اطرافمان هستند - دشمني ها، حسودي ها، عصبانيت ها و ضربه هاي روحي - ناشي مي شوند.» (او نويسنده كتاب «ببخش براي خوب بودن» است.) او ادامه مي دهد: «در مورد شخصي كه نسبت به او عصباني هستيد بينديشيد، رئيسي كه احمق است يا دوستي كه احساسات شما را جريحه دار كرده است. اين عمل مي تواند هورمونهاي عصبي زيان آوري را در سيستم بدن به جريان اندازد و انديشيدن به اشخاص يا چيزهايي كه به آنها عشق مي ورزيد آثار عكس را به دنبال دارد.»
قدم بزنيد
بدين ترتيب: از پشت ميز، صندلي - در هر موقعيتي كه هستيد -، بلند شويد و ۱۰ دقيقه راه برويد. بسياري از مردم اين حس دروني را دارند كه پياده روي به آرامششان كمك مي كند. امروزه دانشمندان در حال اثبات اين موضوع هستند. در تحقيقاتي كه در دانشكده پزشكي دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۰۲ انجام گرفته، محققان اشخاصي را كه از بستگان بيمار خود نگهداري مي كردند مورد توجه قرار دادند. (اين موقعيت به گونه اي است كه هركدام از ما نيز در اين شرايط با استرس مواجه مي شويم.) در اين مورد تحقيقات دانشمندان نشان داد، افرادي كه ۴ بار در هفته پياده روي مي كنند استرس كمتري دارند و راحت تر مي خوابند. همچنين آزمايشات نشان دادند كه فشارخون اين افراد در هنگام استرس ثابت باقي مي ماند.
آيا نيم ساعت وقت اضافي نداريد؟ تقلاي بيش از حد نكنيد. پنج تا ده دقيقه پياده روي مي تواند در مواقع استرس مفيد باشد. لوسكين فيزيولوژيست دانشگاه استنفورد مي گويد: «تحقيقات ما نشان مي دهد بهترين روش اين است كه چند دقيقه يا حتي براي چند لحظه كه ميزان استرس در حال افزايش است آرامش پيدا كنيم.»
نفس عميق بكشيد
بدين ترتيب: براي پنج دقيقه، تنفس خود را آهسته تر كنيد و در حدود ۶ بار در دقيقه نفس بكشيد. به عبارت ديگر، مدت ۵ ثانيه عمل دم، ۵ ثانيه عمل بازدم انجام دهيد.
عموماً تمايل داريم كه تنفس تند و سطحي داشته باشيم، به خصوص هنگامي كه احساس فشار مي كنيم. چند نفس عميق شما را مجبور مي كند كه شانه هاي خود را بكشيد و ماهيچه هاي سفت را شل كنيد. براساس يك تحقيق بين المللي در سال ۲۰۰۱، تنفس آرام مزاياي غير قابل پيش بيني ديگري نيز دارد. محققان دريافته اند هنگامي كه مردم يوگا مي كنند و يا در حال عبادتند، تنفس آنها به يك ريتم ۵ ثانيه دم و ۵ ثانيه بازدم كاهش مي يابد كه با ده ثانيه نوسان دوره اي كه به طور طبيعي در فشارخون اتفاق مي افتد برابري مي كند. همزماني تنفس با اين ريتمهاي واقعي عروق قلبي، باعث مي شود كه نه تنها فرد احساس آرامش بيشتري كند، بلكه پيشرفت در سلامت سيستمهاي قلبي - عروقي را نيز موجب مي گردد.
اگر روز شما از جر و بحثهاي كوچك و رنجش مملو است، پيشنهادهاي گيوث به شما اين است كه يك نقطه سفيد بر روي ساعت مچي يا ساعت روي ميزتان بگذاريد. وي خاطر نشان مي كند كه: «هر زمان كه اين نقطه سفيد را مشاهده نموديد، دو يا سه نفس بلند و عميق بكشيد، و بدين ترتيب از اينكه به سرعت احساس آرامش مي كنيد متعجب خواهيد شد.»
با آرامش برخيزيد
بدين ترتيب،  درست قبل از ترك تختخواب و بلافاصله بعد از اينكه زنگ ساعت در صبح به صدا درآمد، ۵ دقيقه براي آرام كردن بدنتان وقت صرف كنيد. با منقبض كردن انگشتهاي پا شروع كنيد، سپس با اختيار خود آنها را شل كنيد. بعد در مورد ماهيچه هاي كف پا و سپس عضله هاي ساق پا و ران پا و باسن همين كار را انجام دهيد. به طرف بالا اين روش را ادامه دهيد تا بالاخره با جمع كردن و سپس شل كردن عضله هاي صورت به آن خاتمه دهيد.
گيوث متخصص استرس مي گويد: «اگر روز خود را با تنش آغاز كنيد، موقعيتها به گونه اي خواهد بود كه تمام روز احساس تنش مي كنيد. اگر مشكلاتتان را باخود به رختخواب ببريد، احتمالاً خواب شما را مختل مي كند و اين به معناي تنش بيشتر است. تحقيقات نشان مي دهد، افرادي كه از خواب محروم مي شوند، ميزان هورمونهاي استرس در آنها افزايش پيدا مي كند.» او همچنين مي گويد: «هر روز خود را، با يك يا دو دقيقه آرامش بخشيدن به خود آغاز كنيد و به پايان برسانيد.»
روشي كه در بالا شرح داده شد روش موثري است كه آرامش تدريجي نام دارد. در تحقيقي كه در سال ۲۰۰۲ در دانشگاه مي سي سي پي جنوبي انجام شد، ۴۶ داوطلب كه تحت تعليم آرامش تدريجي قرار گرفته بودند افت قابل ملاحظه اي را در تعداد ضربان قلب، استرس و ميزان كورتيزول بدنشان تجربه نمودند.
شلي ويل مي گويد: «بيشتر اوقات روز، سگ دو مي زنم. نمي خواهم روزم را به اين شكل آغاز كنم. پس پنج دقيقه قبل از اينكه به مرز جنون برسم، فكرم را آرام مي كنم. اين كار هميشه آسان نيست. ولي اگر قسمتي از زندگي روزمره تان شود، بدون آن احساس خوبي نخواهيد داشت.»
نويسنده: پيتر جارت
ترجمه: سپيده اميري
منبع: ريدرز دايجست

اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |