پنج شنبه ۸ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۱۰
عمليات واكسيناسيون سرخك ۱۵ آذر ماه در كشور آغاز مي شود
000206.jpg
در حالي كه از چند سال قبل بيماري سرخك در كشورهاي توسعه يافته ريشه كن شده صاحب نظران امور درماني درباره احتمال بروز اپيدمي وسيع اين بيماري در كشور هشدار مي دهند.
ريشه كن كردن اين بيماري از سال ۱۹۸۵ در دنيا آغاز شد و كشورهاي توسعه يافته توانستند به عنوان پيشگامان حذف بيماري سرخك به موفقيت دست پيدا كنند.
براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته ريشه كني بيماري سرخك در سال ۲۰۱۰در منطقه مديترانه نهايي خواهد شد. براساس آمار غيررسمي سالا نه ۸۰۰ هزار نفر در دنيا جان خود را به دليل ابتلا  به اين بيماري از دست مي دهند كه اكثر اين افراد كودكان هستند.
رئيس مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت درباره برنامه هاي اين وزارتخانه براي ريشه كني بيماري سرخك گفت: بزرگترين واكسيناسيون ريشه كني بيماري سرخك از ۱۵ آذر ماه به مدت ۳ هفته در كشور اجرا مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر محمد مهدي گويا كه در همايش يك روزه سرخك و سرخجه سخن مي گفت، درباره چگونگي اجراي اين طرح افزود: براي اجراي اين طرح از پايگاههاي ثابت و موقت بهره خواهيم جست، ضمن اينكه در مناطق دوردست از اكيپهاي سيار استفاده مي كنيم.
وي مراجعه به دانشگاهها، مدارس، پادگانها و خوابگاههاي دانشجويي را از راههاي اجراي اين طرح در شهرهاي بزرگ اعلا م كرد و گفت: در اين عمليات از سرنگهاي يك بار مصرف اتوديسبل استفاده خواهد شد.
به گفته وي پايين بودن ضريب آسيب، علت استفاده از اين سرنگها است.رئيس مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت در ادامه به چند مرحله اي بودن برنامه واكسيناسيون سرخك اشاره كرد و ادامه داد: جمعآوري اطلا عات، اپيدمولوژيك و يافتن حدود سني، ايجاد پوشش بالا ي ۹۰ درصد، ايجاد ضمانت از سوي مسوولا ن وزارت بهداشت براي جلوگيري از عوارض و تكرار واكسيناسيون هر ۳ تا ۵ سال از مهمترين مراحل اجراي طرح بزرگ واكسن سرخك و سرخجه است.
يك عضو كميته ايمن سازي نيز در همايش سرخك و سرخجه گفت: در صورتي كه بسيج واكسيناسيون سرخك تا قبل از پايان امسال اجرا نشود احتمال بروز اپيدمي وسيع فرم غير رايج سرخك در كشور وجود دارد.
دكتر مو‡من زاده بهترين سن براي تزريق واكسن سرخك را ۵ تا ۲۵ سال دانست و اظهار داشت: عوارض واكسن سرخك در اين فاصله سني بسيار كم است.
وي افزود: با توجه به اينكه كودكان ۲ بار واكسن سرخك را دريافت كرده اند لذا احتمال بروز بيماري در اين مقطع سني بسيار كم است.
دكتر نيلفروشان عضو كميته ايمن سازي كشور نيز درباره بيماري سرخجه گفت: سرخجه بيماري خفيف و بي عارضه اي در افراد بزرگسال و كودكان است. اما مشكل اين بيماري مختص جنين مادران است كه در ۳ ماهه اول بارداري به سر مي برند.
وي افزود: ولي از هفته يازدهم به بعد احتمال بروز اين عوارض كاهش مي يابد.
نيلفروشان مرده زايي و سقط جنين را از عوارض ابتلا ي مادر به اين بيماري دانست و اظهار داشت: در صورت تولد جنين مبتلا  به سرخجه نوزاد دچار مشكلا ت عصبي و عوارض مغزي شديد خواهد بود.
وي تأكيد كرد واكسيناسيون در ۴۴ كشور باعث كاهش چشمگير سندرم مادرزادي سرخجه شده است.

«موسيقي درماني» بيش از ۴۰ روش دارد
000204.jpg
دبير انجمن موسيقي درماني مشهد گفت: مقوله «موسيقي درماني» بيش از ۴۰ روش مختلف دارد و براي هر بيمار خاص از تركيب آنها استفاده مي شود.
دكتر رامين ظفري در همايش موسيقي درماني در مشهد افزود: خود درماني و گوش دادن به يك موسيقي بر اساس سليقه شخصي را نمي توان «موسيقي درماني» دانست. وي گفت: اين روش درماني يك كار تخصصي است كه حتما بايد توسط «موسيقي درمانگر» انجام شود. او با اشاره به ديدگاه هاي غلطي كه از موسيقي درماني در جامعه وجود دارد افزود: موسيقي درماني به معني اين نيست كه همه بيماريها با اين روش قابل درمان هستند.
وي گفت: موسيقي يك نوع دارو است و بسياري از بيماريهاي روحي و رواني و حتي برخي از بيماريهاي جسمي كه عامل رواني در آن دخيل است مانند «زخم معده» با موسيقي قابل درمان هستند. او كاربرد موسيقي و تاثيرات آن در ايران را داراي يك پيشينه طولا ني ذكر كرد و افزود: فارابي ۱۰۰۰ سال پيش در كتاب «موسيقي الكبير» نتها را مشخص كرده است.
اين موسيقي درمانگر با بيان اينكه موسيقي درماني نوين از ۵۰ سال گذشته در دنيا مطرح است افزود: اين روش درماني علمي هم اكنون در دنيا اجرا مي شود و متخصصين زيادي در اين زمينه تعليم ديده اند. به گفته وي موسيقي همانند دارو مي تواند اثرات جانبي داشته باشد بطوري كه استفاده بيش از حد از آن مي تواند حتي سلا متي انسان را به مخاطره انداخته و فرد را بيمارتر كند.

درمان بيماري هاي رواني، گران تر از هزينه پيشگيري
000228.jpg
كارشناسان معتقدند عدم توجه مسئولا ن وزارت بهداشت به پيشگيري و درمان بيماري هاي رواني،موجب شيوع و رواج اين بيماري ها و دو چندان شدن روند صعودي هزينه هاي درمان در كشور خواهد شد.
تا به حال هيچ گونه اطلا ع رساني براي جلوگيري و شناسايي بيماري هاي رواني نشده است و هنوز مردم تصور خوبي نسبت به اين نوع بيماري ها ندارند. به همين دليل بسياري از مراجعه خود و بستگان خود به پزشك امتناع مي كنند. اين در حالي است كه بسياري از مردم نيز ابتلا  به بيماري هاي رواني را پنهان مي كنند. از سوي ديگر مشكلا ت مالي اقشار كم درآمد به رواج اين بيماري ها دامن زده است. زيرا از طرفي همزمان با صنعتي شدن جامعه زمينه ابتلا  به اين بيماري ها افزايش يافته و از سوي ديگر به دليل درآمد پايين اكثر مردم، پرداخت هزينه هاي درمان بيماران رواني بسيار دشوار است.برخي بيماران رواني گاه لا زم است مدت هاي طولا ني در بيمارستان بستري شوند. معمولا ًبيمه ها از پرداخت هزينه درمان بيماران رواني كه به درد مزمن مبتلا  هستند خودداري مي كنند و براي نزديكان بيمار پرداخت هزينه هاي چند صد هزار توماني بسيار دشوار است. اين مشكل گاه به فرار بيمار به كمك نزديكان (هنگام ترخيص از بيمارستان) مي انجامد و هزينه سنگيني را به بيمارستان تحميل مي كند. برخي بيماران نيز مدت ها در بيمارستان مي مانند و كسي براي ترخيص آنها مراجعه نمي كند. بيمارستان ها نيز كه با اجراي طرح خودگرداني مجبورند هزينه هاي خود را تأمين كنند براي جلوگيري از اين گونه مشكلا ت مبالغ پيش پرداخت بيمار را افزايش داده و تنها در شرايط فوريت پزشكي، اقدام به بستري كردن وي مي كنند. به همين دليل بسياري از بيماراني كه به بستري شدن براي درمان نياز دارند، اما بيماري آنان فوريتي را القا نمي كند از خدمات پزشكي محروم مي شوند.
براساس اين گزارش در برخي موارد نيز اتفاق مي افتد كه بيمارستان هاي دولتي تخت خالي براي درمان بيماران رواني ندارند و بسياري از شهرستان ها نيز از وجود چنين امكاناتي بي بهره اند. مجموعه اين مشكلا ت، با كاهش توان مالي بيمارستان هاي دولتي به كاهش كيفيت خدمات درماني ارايه شده به بيماران رواني نيز منجر شده است. در همين حال رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلا مي كمبود متخصصان رواني و نيروي انساني در شهرستان ها را از مشكلا ت بخش بهداشت رواني ذكر مي كند.
چندي پيش سراج الدين وحيدي مهرجردي  در گفت و گو با ايسنا اظهار داشت: با توجه به اين كه بيمارستان ها بايد به طور خودگردان اداره شوند و با توجه به اين كه بيماران رواني كساني هستند كه معمولا ً نمي توانند هزينه درمان خود را پرداخت كنند، لذا اين بيماران با مشكلا ت متعددي جهت پرداخت هزينه درمان مواجه خواهند بود. اين در حالي است كه طي سال هاي آينده بيماري رواني يكي از ده بيماري شايع در كشور خواهد بود.
اين نماينده مجلس در خصوص مشكل كمبود تخت بيماران رواني تأكيد كرد: كمبود تخت هاي رواني در بيمارستان هاي شهرستان ها تنها مختص بيماران رواني نيست، بلكه اين مسأله در مورد ساير بيماران شهرستاني نيز صادق است.
وي تأكيد كرد: شهرستان ها امكانات قابل توجهي براي بستري كردن بيماران اعم از رواني و يا عادي ندارند، و بيماران ناگزيرند براي درمان به شهرها و مراكز استان ها مراجعه كنند.
رئيس كميسيون بهداشت و درمان در پايان خاطر نشان كرد: متخصصين رواني نيز در شهرستان ها اندك هستند و بيمارستان ها نيز لزوماً روانپزشك ندارند؛ اين در حالي است كه در يك بيمارستان گاه همه متخصصان مختلف گرد هم ميآيند.

لا مپهاي ويژه برنزه كردن پوست سرطانزاست
بر طبق نتايج به دست آمده از يك تحقيق جديد استفاده از لا مپهاي ويژه برنزه كردن پوست 
يك بار يا بيشتر در ماه خطر بروز سرطان پوست در زنان را ۵۵ درصد بيشتر مي كند. در اين تحقيق كه در طي هشت سال و با شركت بيش از صد هزار نفر از مردم كشورهاي اسكانديناوي انجام شده خطر استفاده از اين لا مپ ها در زنان از سنين ۲۰ سال به بعد مورد بررسي قرار گرفت. نتايج به دست آمده نشان داده است كه لا مپهاي برنزه كردن پوست خطر بروز سرطان پوست را همانند اشعه آفتاب بطور قابل توجهي افزايش مي دهد. به گفته پژوهشگران نتايج به دست آمده نشان مي دهد كه زنان در هر گروه سني با هر نوع رنگ پوست چنانچه بطور مرتب ماهي يك بار يا بيشتر در معرض اشعه لا مپهاي مخصوص برنزه شدن قرار گيرند، خطر ابتلا  به سرطان پوست را در خود ۵۵ درصد افزايش مي دهند. اما نكته مهم اينجاست كه اين خطر در زناني كه در سنين بيست تا ۲۹ سالگي به سر مي بند به مراتب بيشتر از سنين ديگر است.
نتايج حاصله نشان مي دهد كه زناني كه در سنين ۲۰ تا ۲۹ سالگي به سر مي بند و ماهيانه بطور مرتب يك بار يا بيشتر از ماشينهاي برنزه شدن استفاده مي كنند در مقايسه با زناني كه هرگز از اين لا مپها استفاده نكرده اند خطر بروز سرطان پوست در خود را تا حد خطرناكي افزايش مي دهند.

بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه خوراك
بازارچه آخر هفته
بازارچه حمل و نقل
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |