پنج شنبه ۸ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۱۰
آنچه بيمه شدگان بايد بدانند
عليرضا قراگوزلو
نظام بيمه اجتماعي كشور به منظور حمايت از نيروي كار در برابر خطرات و رويدادهاي طبيعي و غيرطبيعي به وجود آمده و برپايه مشاركت سه جانبه كارگر، كارفرما و دولت شكل گرفته است.
رابطه‡ بين اجزاي سه گانه اين نظام به گونه اي طراحي شده كه منابع مالي صندوق بيمه اجتماعي بدون اتكا به بودجه دولتي تأمين شود و از پشتوانه لا زم براي جبران حوادثي كه نيروي كار با آن مواجه مي شود برخوردار باشد.
در كشور ما سازمان تأمين اجتماعي تعهداتي را نسبت به بيمه شدگان زير پوشش خود پذيرفته است كه اين تعهدات نه بر مبناي توافقات بلكه بر مبناي احكام قانون شكل گرفته است. بنابراين هر فردي كه تحت پوشش قانون تأمين اجتماعي باشد در مقابل اين سازمان از حقوقي برخوردار است كه دانستن اين حقوق مي تواند در احقاق دقيق آن مؤثر باشد.
براساس قانون هر فردي كه نزد كارفرما مشغول به كار است و حقوق يا دستمزد دريافت مي كند اگر مشمول ساير قوانين بيمه اي كشور نباشد تحت پوشش قانون بيمه تأمين اجتماعي قرار مي گيرد و از زماني كه تحت پوشش قرار گرفت بيمه شده محسوب مي شود.
بنابراين بيمه شده به كسي اطلا ق مي شود كه راساً مشمول مقررات تأمين اجتماعي بوده و با پرداخت مبلغي به عنوان حق بيمه از مزاياي مقرر در اين قانون استفاده مي كند.
حقوق بيمه  شدگان ناشي از تكاليف و تعهداتي است كه بر پايه قانون و مقررات تأمين اجتماعي برعهده سازمان تأمين اجتماعي قرار گرفته است.
برخي از اين حقوق عبارتند از:
000202.jpg

- هر فرد شاغل كه مشمول قانون تأمين اجتماعي است حق دارد از اولين روز اشتغال به كار تحت پوشش بيمه اجتماعي قرار بگيرد. وي مي تواند در چارچوب اختيارات قانوني حقوق خود را از اين سازمان درخواست كند.
- بيمه شدگان حق دارند به قوانين و مقررات و دستورالعمل هايي كه حقوق و تكاليف آنان را نسبت به سازمان تأمين اجتماعي بيان مي كند دسترسي داشته باشند، ضمن اينكه در اين باره سازمان تأمين اجتماعي وظيفه دارد ضمن ارائه اطلا عات مناسب ابهامات موجود در آنها را برطرف كند.
- بيمه شدگان حق دارند در ازاي ايام اشتغال و پرداخت حق بيمه از مزاياي مقرر در قانون مانند بيمه حوادث، بيماريها، بارداري، غرامت دستمزد ايام بيماري و بارداري، بازنشستگي، از كارافتادگي، فوت و غيره برخوردار شوند. بنابراين سازمان تأمين اجتماعي مكلف است با تشكيل پرونده انفرادي براي بيمه شدگان در گردآوري و نگهداري مدارك بيمه شدگان تلا ش لا زم را انجام دهد.- بيمه  شدگان و افراد تحت تكفل آنان حق دارند متناسب با نياز خود از خدمات درماني سازمان تأمين اجتماعي برخوردار شوند. اين خدمات صرفاً تابع نياز است و سازمان نمي تواند خدمات درماني قابل ارائه به هر بيمه شده را با ميزان حق بيمه پرداختي او مرتبط كند.
- بيمه شدگان حق دارند در صورتي كه برخي تصميمات، مصوبات يا عملكرد سازمان تأمين اجتماعي موجب تضييع حقوق قانوني آنان شود ابطال آن و احقاق حق خود را از ديوان عدالت اداري خواستار شوند.
- قانون همچنين به بيمه شده حق داده به هنگام تغيير شغل يا جابجايي محل اشتغال از شعب تأمين اجتماعي بخواهد كه كل سوابق بيمه اي وي را به شعبه آخرين محل اشتغال ارسال كنند.
- سازمان تأمين اجتماعي مكلف به پذيرش اين درخواستها بوده و درصورتي كه در اين جابجايي ها به سوابق بيمه شده لطمه اي وارد شود، مسئول است.
- بيمه شدگان اين حق را هم دارند كه در صورتي كه سوابق آنان نزد سازمان تأمين اجتماعي منجر به ايجاد مزاياي قانوني نزد ساير سازمان ها و مؤسسات مي شود گواهي اين سوابق را از شعب تأمين اجتماعي تقاضا كنند.

اين بار عليرضا خمسه از بازيگري و اقتصاد و شهرت و پول و مصرف و ... مي گويد؟
بين توليد، توزيع و مصرف بايد رابطه منطقي  وجود داشته باشد!
در جامعه اي كه نيازهاي طبيعي و معمولي اش برآورده نشده، ايجاد نياز جديد با هيچ منطقي سازگار نيست
000200.jpg
عليرضا خمسه، در مورد تاريخ تولدش به كسي چيزي نمي گويد، چون اقتصادي نيست. خمسه از بازيگران تئاتر، تلويزيون و سينما است. او عاشق روانشناسي و بازيگري است و هر چقدر بيشتر مطالعه مي كند، احساس مي كند كه كمتر مي داند.
عليرضا خمسه تا به حال ۲۰ فيلم سينمايي، ۲۰ سريال و مجموعه تلويزيوني و ۲۰ تئاتر كار كرده. بنابراين كلا ً معدلش ۲۰ است(منتهي از ۱۰۰) چون قرار است كه ۸۰ تاي ديگر فيلم سينمايي، تئاتر و سريال هم كار كند.
مصاحبه با وي در لوكيشني انجام شد كه براي توليد يك برنامه آموزشي و نمايشي براي گروه نوجوان شبكه ۲ سيما، در حال آماده سازي بود، قرار است برنامه اي تحت عنوان «حياط خلوت» به نويسندگي، كارگرداني و بازيگري عليرضا خمسه، در اين مكان تهيه شود.
خمسه استاد بازيگري در دانشگاه تهران، آزاد اراك و سوره اصفهان است. حتماً همه شما برنامه او و همسرش را جمعه ها، با عنوان «جمعه تعطيل نيست» تماشا كرده ايد: حال نقطه نظرات اين هنرمند با سابقه را در باب: خريد، مصرف، شهرت، پول و اقتصاد با هم بخوانيم:
محورهاي اصلي يك اقتصاد سالم چيست؟
بين توليد، توزيع و مصرف بايد يك رابطه منطقي وجود داشته باشد.
جامعه كنوني را با چه معضلا ت اقتصادي روبه رو مي بينيد؟
تعدادش زياد است. به طور خلا صه اين جامعه هنوز به مرحله تعادل نرسيده و بايد كوشش هاي مدبرانه اي در اين راه صورت گيرد.
فكر مي كنيد مشكلا ت اقتصادي خانواده ها از چه ناشي مي شود؟
از عدم رابطه منطقي بين درآمد و هزينه ها ناشي مي شود.
اساس خانواده واقتصاد آن چه رابطه اي با هم دارند؟
خانواده متشكل از افرادي است كه در آن به سر مي برند، پدر، مادر و فرزندان. در خانواده بزرگتر پدربزرگ و مادربزرگ هم جا دارند. معيشت خانواده هاي سنتي مبتني بر مشاركت اعضاي خانواده در توليد بوده، اما در شكل نوين زندگي صورت ها و اهداف تغيير كرده، منتهي اين تغيير روش ها هنوز با باورهاي مردم يا باورهاي اعضاي خانواده سازگار نشده، زن و شوهر همزمان كار مي كنند، زن درآمدش را جدا از هزينه هاي جاري مي داند. به علت اينكه نقش سنتي مرد تأمين نيازهاي مادي بوده است.
روحيه بازيگري شما چطور با اقتصاد كنار آمده؟
اصولا ً اگر كه محور عمده بازيگري و هنر را بخواهيم شناسايي كنيم، مي بينيم نظم، محور همه هنرها است، چيزي كه اقتصاد هم مبتني بر همان است. با اين محور رويدادهاي اقتصادي خانواده را سر و سامان داده ايم.
همه هنرمندان مدعي هستند كه بيشتر براي مردم، عشق و دلشان كار مي كنند و به پول اهميت نمي دهند، نظر شما هم همين است؟ آيا عاشق نبايد نان بخورد؟
نظر من برعكس است، من چون جور ديگري فكر مي كنم. بهتر بگويم من براي خودم كار مي كنم. به قول والت ويتمن شاعر آمريكايي كه مي گويد: «من از خود مي سرايم، انساني ساده و تنها. اما كلمه مردم را بر زبان مي رانم.»
آنچه كه من دوست دارم بخشي از آن به مردم هم مربوط مي شود.
درآمد ماهانه شما مازادي دارد؟ با آن چه مي كنيد؟
ما كارمان مثل كارگرهاي فصلي است، در فصولي از سال پر كار و در فصولي كم كار و حتي بيكار هستيم، اين است كه اگر عقل معاش نداشته باشيم ممكن است دچار مخمصه و مشكلا ت عديده اي شويم.
اگر يك پارو به شما بدهند، دوست داريد با آن پول پارو كنيد يا برف را؟
دوست دارم باهاش اتاق را جارو كنم، براي اينكه كار خلا قه اي انجام دهم!
آيا شما آدم پولداري هستيد؟
نسبت به داراها، خير!
آيا درآمد ثابتي داريد؟
درآمد ثابت من حقوق اداري است كه كفاف همه مخارج را نمي دهد.
واژه اقتصاد در ذهن يك رابطه سريع با خانواده پيدا مي كند؟ شما چه هماهنگي در خانواده خود و اقتصاد مربوط به آن ايجاد كرده ايد؟
آدم منظمي هستيم، سعي مي كنيم دخل و خرج مان هماهنگ باشد.
برنامه اي با عنوان «جمعه تعطيل نيست» مدت هاست حول محور خانواده با بازي دوست داشتني شما پخش مي شود، به نظر شما اين برنامه و نمونه هايي مثل اين تا چه اندازه مي توانند در حل مشكلا ت اقتصادي خانواده ها مؤثر باشند؟
خيلي مي توانند، اما اينكه ما توانسته باشيم يا نه، نمي دانم. به مصداق اينكه مي گويد: « مرا به خير تو اميد نيست شر نرسان» سعي مي كنيم شري به خانواده ها نرسانيم.
معمولا ً دردهاي اقتصادي تان را با چه كسي در ميان مي گذاريد؟
متأسفانه چون من بزرگ خانواده  هستم، بيشتر سنگ صبور اقتصاد خانواده خودم هستم، به قول قديمي ها كه مي گفتند: «الهي هيچ وقت بزرگ قافله نشي» كه ما شديم، اين نفرين براي ما گرفت، پسر بزرگ خانواده  هستم ، سنگ صبور همه، بنابراين وقتي دچار مشكلا ت اقتصادي مي شوم فقط به خدا رو ميآورم.
بفرماييد شما معمولا ً با چه رويي پول قرض مي كنيد؟
چون شيمي نخوانده ام، نمي توانم فرمول دقيق شيميايي «روي» را بگويم. اما مطمئنم كه از نوعCu كه مس است، نيست.
شما يك بازيگر موفق با چهره آشنا و مردمي هستيد، اگر به اختيار خودتان برنامه اي براي اقتصاد طراحي و اجرا كنيد، فكر مي كنيد بر چه اساسي آن را بنويسيد؟
گاهي رفع مزاحمت هاي مديريتي يا دفع سوء مديريت و برگشت به طبيعت راهگشا است، چون به صورت ساده نگاه كنيم در طبيعت همه چيزهست، در سرزمين ما منابع متعددي است، ذخاير زيرزميني ، منابع زيست محيطي كه اگر موانع موجود(كه همه اش هم انساني است) از بين برود، اقتصاد سالم خواهد شد.
فكر مي كنيد چرا صحبت جامعه همه جا پول است؟ قيمت،گراني و اينجور چيزها؟
براي اينكه ارزشي است كه به صورت ناپيدا و نامرئي به جامعه ما تزريق شده است.
چه چيز در جامعه كنوني ما باعث در پيش گرفتن اين رويه ناپسند شده كه سعي مي كنند تنها كلا ه خود را محكم بچسبند؟
اگر در و پنجره آدم باز باشد و هواي بيرون توفا ني باشد، اين اتفاق مي افتد. به قولي:«با آنكه بركتيبه نوشته اند گل ها نبايد چيده شوند، اين نوشته به كار نميآيد، چون باد خواندن نمي داند.»
آقاي خمسه فكر كنيد كه يك برداشت كوتاه از شما راجع به مسأله «خريد» و «تبليغ» قرار است گرفته شود و همه ببينند و بشنوند، چه خواهيد گفت؟
در مورد خريد مي گويم: «نوبت را رعايت كنيد.» حق ساده اي كه در زندگي روزمره ناديده گرفته مي شود. در مورد تبليغ هم بايد گفت: تبليغ يك جور ايجاد نياز است، در جامعه اي كه هنوز نيازهاي طبيعي و معمولي برآورده نشده، ايجاد نيازهاي جديد با هيچ منطقي سازگاري ندارد.
شما چه آرزوهاي اقتصادي داريد؟ براي خانواده يا براي جامعه؟
آرزويم در پاسخ به سؤالا ت قبلي هم گفته شد: رفع موانع انساني و غيرانساني از مسير منابع توليدي، تا توزيع و مصرف.
چه مقدار خريد شخصي داريد؟
خيلي كم،يك چيزي نزديك به صفر.
آيا تا به حال به شما پيشنهاد شده كه از تصويرتان براي تيزر استفاده شود، برخوردتان چه بوده؟
بله شده، ولي استقبال نكرده ام، صلا ح كار خويش خسروان دانند، يك موقع دستت در آتش است، براي اينكه درآوري، حاضري در هر ظرف ديگري بكني، يك وقتي دستت در شرايط معمولي است و يك وضعيت عادي است، آن موقع مي پرسي و مي خواهي بداني كه دستت را در چه كاسه اي و چرا بكني!
آيا تا به حال آرزو كرده ايد كه يك گوني اسكناس از آسمان برايتان بيافتد؟
نه، نكرده ام.
در مورد صرفه جويي چه ديدگاهي داريد؟
همان ديدگاه سنتي خودمان كه معمولا ً پدربزرگ ها مي گفتند: «پسِ دستتون را داشته باشيد» يعني به روز مبادا هم فكر كنيد.
آيا خريد را دوست داريد؟ اگر داريد چه چيزهايي را؟
من خودم يكي از مشكلا تم با همسرم در رابطه با خريد است، براي خريد كردن مشكل دارم، در موقعيت هاي خريد كه قرار مي گيرم، به دليل توجه مردم به من، از تمركز خريد خارج مي شوم، اين براي من باعث مسأله مي شود. مخصوصاً براي همسرم كه همراه من است.
آيا يك راه حل براي كساني كه هشت شان گرو نه شان است داريد؟ آيا براي خودتان هم پيش آمده؟
بله دارم، براي خودم هم پيش آمده، راه حل اين است كه شش شان را گرو هفت، يا نه شان را گرو ده بگذارند، روش هاي «اين ستون به آن ستون»، هشت را از گرو نه در بياورند، خود نه را گرو ده بگذارند، يا از پايين به بالا ، يا از بالا  به پايين و عمل گرو گذاشتن را تجربه كنند، در اين فاصله فرجي شود، به اين سيستم اقتصادي مي گويند: «كلا ه كلا ه» يا «از اين كلا ه به آن كلا ه»!
براي دوستانتان زياد خرج مي كنيد؟
به اندازه شايستگي خودم.
چه چيزي را براي هديه دادن انتخاب مي كنيد؟
بسته به علا قه مندي دوست و فاميل دارد.
اگر قرار بود شغل ديگري داشته باشيد، چه شغلي را انتخاب مي كرديد؟
متأسفانه در زمينه اقتصاد تجربه اي ندارم و هيچ وقت هم فكر نكردم، هميشه فكر مي كردم كه بازيگر خواهم شد، تجربيات و تلا ش هاي اقتصادي من هميشه منجر به شكست شده است.
آيا مشكلا ت مالي ديگران را حل مي كنيد؟ تا به حال به كسي پول قرض داده ايد؟
اگر به كسي برنخورد، بله!
همسرتان چه نقشي در اقتصاد خانواده دارد؟
با كم خرج كردن، بزرگ ترين كمك را به من مي كند.
شغل پولساز چه جور شغلي است؟
يك شغلي است كه غيرقانوني است و كساني گاهي دستگير شدند با دستگاههاي چاپ. اينها توجه ندارند كه خود دولت بايد پول بسازد و وارد بازار كند، اين كلاهبرداري است. من جعل اسكناس را پولسازي مي دانم.
آياتا به حال به شما پيشنهاد سرمايه گذاري شده است؟
بله، كساني هستند كه فكر مي كنند بازيگرها سرمايه  دارند. البته اين تصور پايه درستي ندارد.
حسابتان از چه نوع حسابي است؟
براي رد گم كردن همه جور حسابي دارم، ارزي، طولي، فرمايشي، جاري و ... اگر همه را با هم جمع كني مبلغ خنده داري مي شود.
آيا قسطي جنس مي خريد؟
هر بار كه تلا ش كردم، عقل مانع شده است.
آيا اهل چانه زدن هستيد؟ و آيا به خاطر محبوبيت تان تخفيف هم مي گيريد؟
فراوان مي گيرم، البته گاهي «دولا پهنا» حساب مي كنند كه تأثيرات اين فراواني را كاهش مي دهد، به دليل آن تصورات واهي كه از بازيگران دارند، در بخش خدمات مثلا ً كاري كه با ۳۴، هزار تومان تمام مي شود از ما ۷۸، هزار تومان طلب مي كنند و فكر مي كنندكه ما وضع مان خيلي خوب است، يعني يا نمي گيرند، يا ۲۳، برابر مي گيرند.
كار چانه زدن را هم به همسرم مي سپارم، چون عضلا ت چانه اش قوي تر است.
چه مقدار خريد فرهنگي انجام مي دهيد؟
تقريباً خوراك  اصلي مان همان بخش است، چون كارمان به گونه اي است كه بايد كتاب بخريم، فيلم بگيريم، شايد آن بخش هزينه هاي شخصي مربوط به اين زمينه باشد.
چقدر به لباس و ظاهرتان اهميت مي دهيد؟
كمتر از همسرم اهميت مي دهم، او بيشتر به من فكر مي كند تا من به خودم.
به نظر شما چطور فرزندان را براي فرداي اقتصادي شان آماده  كنيم؟
من فكر مي كنم اگر ما درست عمل كنيم اين خود به خود يك الگو به اعضاي خانواده ارائه مي كند.
به دليل اينكه اين مصاحبه را خيلي ها به خاطر محبوبيت شما خواهند خواند، فكر مي كنيد هنرمندان چه مقدار مي توانند روي مردم تأثير بگذارند؟
تأثيرات ما، تأثيرات دو جانبه است، آنقدر كه تاثير مي گيريم، شايد گاهي كمتر تأثير بگذاريم، بيشتر تأثيرپذير هستيم تا تاثيرگذار.
آيا تا به حال تلويزيون، با برنامه هاي مختلفي كه داشته، توانسته راهكارهايي براي حل معضلا ت اقتصادي ارائه كند؟
تأثيرش را روزنامه ها بهتر مي توانند در سطح جامعه ارزيابي كنند.
شما چه مقدار پول لا زم داريد كه داشته باشيد؟
در شرايط مختلف متفاوت است، الا ن يك ماشين مي خواهم بخرم و ۱۲۱۳، ميليون تومان كم دارم، يك زماني هم بوده كه ۲۰ هزار تومان كم داشتم.
چه تعريفي از پول داريد؟
به دليل حضور ارزشمند و تأثيرگذارش روزي ۳ دفعه قبل از غذا بهش فكر مي كنم.

تعطيلا ت پايان هفته
يافتن چشم اندازهاي نو
000216.jpg
بسياري از خانواده هاي تهراني تعطيلا ت آخر هفته را با ماندن در خانه و تماشاي برنامه هاي تلويزيوني سر مي كنند و برخي ديگر نيز حضور در پارك ها يا محيط سر سبز كوهستان را ترجيح مي دهند. هر چند پناه بردن به زيبايي هاي طبيعت و گريز از زندگي روزمرهِ شهرنشيني، بسيار دلپذير مي نمايد اما تكرار مداوم آن و نداشتن هيچ جايگزيني، بازديد ازطبيعت را نيز به تدريج به عادتي ملا لت بار و يكنواخت تبديل خواهد كرد، از اين رو است كه يافتن مكان هايي متناسب با خوي جوانان و خصلت پيران، مهم مي نمايد.
مي توان به سادگي با آگاهي از برنامه هاي نزديك ترين سينما، گالري هاي گوناگون نقاشي و عكاسي و... سالن هاي اجراي تئاتر يا موسيقي و حضور در موزه هاي مختلفي كه برنامه هاي خود را خصوصا براي روزهاي پاياني هفته ساماندهي كرده اند، افراد خانواده را با چشم انداز جديدي آشنا كرد كه در عين حال، هيچ هزينهِ قابل توجهي را نيز در پي ندارد.
هم اكنون مسؤولا ن نرخ ورودي بسياري از موزه ها را تا حد چشمگيري كاهش داده اند بطوريكه مي توان بدون پرداخت مبلغ چنداني، روزي پرنشاط را در بيرون از خانه سپري كرد. روزي كه در آن مردم با گذشته، تاريخ و دريچه هاي بديعي از قوميت و يا طبيعت آشنا مي شوند.

فرهنگسراها، گامي نو
دغدغه  بسياري از خانواده ها در مسافتي است كه بايد براي رسيدن به يك موزه يا ديگر مكانهاي تفريحي طي كنند، بعدي كه ممكن است بسيار زياد باشد. اما چندي است شهرداري همت به افتتاح فرهنگسراهاي گوناگون كرده و غالب اين فرهنگسراها برنامه هاي متنوعي را در ازاي مبالغي بسيار ناچيز ارائه مي دهند. پخش فيلم هاي گوناگون، اجراي تئاتر، موسيقي، برگزاري نمايشگاه هاي مختلف در قالب نمايشگاه عكس، نقاشي از جمله ... فعاليت هايي است كه اين فرهنگسراها -كه در تمام سطح تهران پراكنده هستند- به آن مي پردازند. تنها مشكل برگزاري اين دست برنامه ها، عدم تبليغات مناسب است تا جاييكه خيلي از خانواده ها از چنين امكاناتي آگاهي ندارند.

صرفه جويي در ماه رمضان
با فرارسيدن ماه مبارك رمضان، اقبال عمومي براي خريد خوراكي هاي شيرين افزايش فراوان مي يابد اما شايد كمتر كسي دقت چنداني به وضعيت سلا مت جسماني خود در قبال استفاده از زولبيا و باميه- پرطرفدارترين شيريني ماه رمضان- داشته باشد.
خوردن اين شيريني به لحاظ داشتن مواد قندي زيانبار و چربي نامناسب، براي سلا مت افراد بسيار خطربار است و با توجه به اينكه توان بدني روزه داران، در قياس با ساير روزها كاهش قابل توجهي مي يابد، مي تواند اثرات مخربي بر بهداشت جسماني آنها باقي بگذارد. افزايش وزن و فراتر از آن افزايش چربي خون، كه بيماري هاي قلبي و متعاقب آن هزينه هاي فراواني را در پي دارد، مي تواند در اثر مصرف باميه يا زولبيا حاصل شود؛ از اين رو متخصصان توصيه مي كنند به جاي مصرف اين نوع شيريني، از خرما بهره برده شود.
خرما علا وه بر تأمين قند مورد نياز بدن- كه در زمان گرفتن روزه به ميزان زيادي كاهش مي يابد- حاوي مقادير قابل توجهي از ويتامين ها و نمك هايي است كه مصرف روزانه آنها بر سلا متي فرد مي افزايد.
وراي تمام مسايل غذايي، خريد خرما از ديد اقتصادي نيز بسيار به صرفه است، چه با توجه به حجم بالاي خريد اين دست خوراكي ها در طول يك ماه، هرگونه صرفه جويي در پايان به پس انداز مبلغي هنگفت براي خانواده منتهي مي شود. در حال حاضر قيمت هر كيلو زولبيا و باميه درجه يك در تهران، هزار و دويست، درجه دو هزار و صد و درجه سه، هزار تومان عنوان شده كه با توجه به افزايش قيمت مواد اوليه، بهاي آن نسبت به سال گذشته هجده تا بيست درصد افزون تر شده است. در مقابل بهاي يك بسته خرماي درجه يك نهصد، درجه دو، ششصد و درجه سه، سيصد تومان ذكر شده كه با قياس كميت، كيفيت مواد مغذي و زمان مصرف مي توان دريافت خريد خرما، چه از لحاظ اقتصادي و چه از ديد بهداشتي، به صرفه تر مي نمايد.
در نهايت برخي از محققان مصرف بيش از اندازه زولبيا و باميه را به دليل پخت آن با روغن نباتي توصيه نمي كنند. زيرا با اثرگذاردن بر سلا متي قلب، دغدغه هاي بعدي و مخارج هنگفت درمان را نيز در پي خواهد داشت.

آيينه تصوير
000236.jpg

سرانجام عمل جراحي دشوار پزشكان براي جداسازي دوقلوهاي به هم چسبيده مصري فرجامي خوش يافت تا محمد ابراهيم و احمد ابراهيم به انتظار آينده اي روشن بنشينند. اين دو كودك كه براي نخستين بار پس ازجدايي روبه روي يكديگر، به نظاره هم نشسته اند، طي عملي سخت در مركز پزشكي كودكان دالا س از هم جدا شده اند و هم اكنون تحت مراقبت هاي ويژه اي قرار دارند تا در نهايت وضعيت عادي خود را بازيابند. پزشكان ابراز اميدواري كرده اند اين دو كودك، كه در كنار پدر و مادرشان ديده مي شوند، به زودي سلا مت خود را بازيابند.
000238.jpg

يك سرباز چيني در حال عبور از پيشاروي تابلوي تبليغاتي بزرگي كه تصوير گوشي تلفن همراه موتورولا  بر آن نقش بسته. شركت بزرگ موتورولا  با توليدكنندگان چيني به توافق رسيده تا مالكيت برخي اقمار خود را به كارخانجات چيني واگذار نمايند. اكنون چين گام هاي بزرگي را به سوي موفقيت هاي صنعتي و تجاري در سطح جهاني برداشته و روي آوردن به اين دست مبادلا ت و توافقات، اين كشور را به سوي پيشرفت هرچه بيشتر سوق داده است.
000240.jpg

اين بار نيش پشه ها مرگ آفرين بوده است. تب حاصل از گزش پشه ها، تاكنون نوزده نفر را در دهلي نو، پايتخت هند، به كام مرگ فرستاده است. فقر، شرايط بهداشتي نامطلوب و آلودگي محيط زيست از عواملي است كه زندگي مردمان هند را به خطر انداخته است. مسئولا ن بهداشتي سنگاپور از هم اكنون براي پيشگيري از بروز حوادثي مشابه، اقدامات امنيتي بسياري را فراهم آورده اند. يك كارگر مشغول ضدعفوني كردن لباس هاي آلوده است.
000242.jpg

انتظار بيهوده و طولا ني در فرودگاه. پروازهاي فرودگاه بين المللي لسآنجلس در پي آتش سوزي هاي گسترده و پردامنه كاليفرنيا به تعويق افتاده كه خسارات مالي بسياري را برجاي گذارده است. اين آتش سوزي تا به حال موجب مرگ سيزده نفر شده و هزاران نفر را ناچار به ترك خانه هاي خود كرده است. سوختن وسعت زيادي از جنگل ها و خانه ها تا به حال خسارات مالي بسيار سنگيني برجاي گذاشته و برخي خانواده ها را با بحران هاي اقتصادي روبه رو ساخته است

صداي مصرف كننده ۶۹۵۵۲۵۷
كرايه ميني بوس ها را اعلا م كنيد
روي بدنه يا شيشه جلو بسياري از ميني بوسهاي خطي، اطلا عيه نرخ آنها درج مي شود كه كاري شايسته است. به مسئولا ن خط ميني بوس راني آزادي-جنت آباد توصيه كنيد نرخ اين مسير را روي بدنه ميني بوسها نصب كنند.
ساكن جنت آباد
درخواست از شهرداري منطقه ۱۳
خيابان عظيم زادگان در ميدان شهدا در همسايگي شهرداري منطقه ۱۳ با تردد بسيار خودروها روبرو است كه با سرعت زياد حركت مي كنند. درخواست مي كنيم شهرداري منطقه براي رفع مشكل عابران چاره جويي كند.
يكي از ساكنان محل 
پاسخگويان عصباني
با كمال تأسف برخي پاسخگويان تلفن ۱۱۸ عصباني هستند و تند حرف مي زنند و گاه شماره را هم اشتباهي مي دهند. لطفاً مسئولا ن مربوطه با زباني دوستانه، اهميت مهرباني با مردم را به آنان گوشزد كنند.
ليلي سرخابي
معجزه قيمت گذاري
قيمت ماست ... بدون چربي تا هفته پيش ۵۰۰ تومان بود، در اين هفته روي همان بسته ها قيمت را ۵۴۰تومان نوشته اند. معجزه قيمت گذاري از اين بهتر نمي شود.
ساكن شهرك آپادانا
اطلا عاتي درباره ويتامينD
لطفا درباره موادي كه داراي ويتامينD هستند و در سبد غذايي خانواده ها وجود دارند اطلا عات بيشتري منتشر كنيد.
نصرت كرمي - اسدآباد همدان
خاموشي و افت ولتاژ
مدتي است در منطقه ايل گلي تبريز خاموشي هاي كلي و نوسان ولتاژ روي مي دهد. گويا فرسودگي شبكه سيم كشي موجب بروز اختلا ل است. مسئولا ن برق هم با بي اعتنايي پاسخ اعتراض ما را مي دهند. آيا وزارت نيرو نمي خواهد درباره فرسودگي شبكه برق اين منطقه توضيحي بدهد.
رمضاني - تبريز
اندر حكايات منطقه فكوري پونك 
خواستم در چند سطر از مزايا و تسهيلا ت اعطايي به منطقه فكوري پونك برايتان بگويم: ما مردم اين منطقه بايد براي تأمين آب آشاميدني، گوش به زنگ باشيم تا با طنين صداي يك برادر افغاني كه اعلا م يك ساعت آبگيري از تانكر آب مي كند، مقداري آب دريافت كنيم. همچنين از آنجا كه گاز شهري نداريم و كپسول هاي گاز هم درگير مشكلا ت مافيايي و باندبازي است، گاهي مجبور هستيم هر كپسول را به ۱۵۰۰ تومان تهيه كنيم.
يك شهروند
سردرگمي مسافران اتوبوس 
به دليل كم بودن تعداد اتوبوس ها در خط ميدان وليعصر- دانشگاه الزهرا،مسافران مدت زيادي در ايستگاه معطل مي شوند. از آنجا كه تعداد مسافرين در اين مسير بسيار زياد است، خواهشمنديم چند دستگاه اتوبوس بيشتر به اين مسير اختصاص داده شود.
ديبا
پخش برنامه هاي خارجي به زبان اصلي 
تا چندي پيش، شبكه چهارم سيما اقدام به پخش برنامه هاي خارجي با زبان اصلي و زيرنويس فارسي مي كرد كه در امر آموزش زبان انگليسي، بسيار موثر مي نمود. چرا اين روند ادامه نيافت و قطع شد؟ خواهشمنديم مجدداً به جريان بيافتد و حتي درصورت امكان، شبكه هاي ديگر سيما و شبكه هاي راديويي نيز اقدام به اين كار كنند.
دكتر محسني 
كارمندان بانك حق دارند
شهروندان عزيز دائم گلا يه دارند كه چرا چند دقيقه در بانك معطل شده اند و يا چرا در اسرع وقت به كار آنها رسيدگي نمي شود. خواستم بگويم اگر نگاهي به تعداد پرسنل بانك و حجم كار محوله به آنها بياندازيم مي بينيم اين بندگان خدا از ۷ صبح تا ۵ بعدازظهر فرصت خاراندن سر خود را هم ندارند. مشكل از رو‡سا و مسئولين بانك ها است كه به تعداد پرسنل اضافه نمي كنند.
مهدوي 
كارت اعتباري مترو
چندي پيش وقتي براي شارژ مجدد كارت اعتباري مترو، به باجه مربوطه در ايستگاه امام خميني مراجعه كردم، كارت سوخت. از آنجا كه هنوز مبلغ ۲۰۰۰ تومان در كارت موجود بود، از مسئول مربوطه خواستم هم مبلغ مانده در كارت و هم ۵ هزار توماني را كه براي شارژ پرداخته بودم عودت دهد؛اما قبول نكرد و گفت بايد كارت جديد بخرم تا پس از بررسي كارت قبلي و اثبات سوختگي، مبلغ مانده و مبلغ شارژ (در مجموع ۷ هزار تومان) را برگرداند. ولي متأسفانه بعد از خريد كارت جديد،  نه تنها مبلغ به من برگشت نشد، حتي كارت سوخته را هم به من تحويل ندادند تا به عنوان مدرك، به ارگان يا سازماني شكايت كنم.
آرزو معصومي

پرسشهايي كه  هرگز از خود نپرسيده ايد
آيا فيلم مي تواند به خوبي كتاب باشد؟
بله،«اوديسه فضايي ۲۰۰۱ » استنلي كوبريك بهتر از رمان «آرتور سي كلا رك» بود.
در برخي موارد اين گونه است. مثلا ً رمان«سياره ميمون ها» ايده جالبي داشت كه منجر به ساخت يكي از بزرگترين فيلم هاي تاريخ شد ؛ بازي فوق العاده چارلتون هستون و گريم فوق العاده، از عوامل موفقيت اين فيلم بودند.
فيلم ها و كتاب ها به دو گونه متفاوت سنجيده مي شوند بنابراين شايد بهتر بود مي پرسيديد: آيا تا به حال فيلم خوبي از يك كتاب بد ساخته شده يا نه؟ كه جواب اين پرسش مثبت است. به طور نمونه بيشتر نوشته هاي استيفن كينگ را نمي شود خواند اما «درخشش» و چند رمان ديگر او به فيلم هاي قابل توجهي تبديل شده اند.
در مجموع اين كتاب هاي به دردنخور هستند كه اساس فيلم هاي خوب قرار مي گيرند، چون داستان فيلم است كه باعث مي شود درباره آن قضاوت كنند اما كتابها را بر اساس شيوه نگارش شان مي سنجند. به همين خاطر كتابي مثل «پدرخوانده» به فيلمي بزرگ تبديل مي شود. در مقابل هستند كتاب هاي خوبي كه فيلم هاي شرمآوري از آن ساخته شده است.
بله «سرگيجه» هيچكاك بسيار بهتر از رمان آن است. فيلم هاي ديگري را هم مي توان نام برد كه چنين ويژگي داشته باشند.
شما تنها به يك فيلمنامه نويس زبر دست نياز داريد كه داستان كتاب را چنان قوام دهد كه فيلمي اعجابآور براساس آن ساخته شود.
اين سؤال سبب شده تا ايده هاي خطايي شكل بگيرند. هر هنري قابليت هاي خاص خود را دارد و براساس كيفيات خود ارزيابي مي شود. يك فيلم موفق هم نبايد بر اساس كتاب آن سنجيده شود. فراموش نكنيد لزومي ندارد فيلم هاي خوب به اصل داستان كتاب وفادار بمانند. كوبريك در اين كار مهارت به سزايي دارد.
خيال مي كنم برخي سريال هاي تلويزيوني در اين كار موفق تر بوده اند. بازي هاي خوب هنرپيشه ها و آزمودگي نويسنده فيلمنامه، بعضي وقت ها به ساخت سريال هاي خوبي منجر مي شود.

ده پرسش روز
مرد مجرد غير شاغل  سن:۲۲ سال
000234.jpg
۱-چند سال است دنبال كار مي گرديد؟
سه سال تمام.
۲-هزينه هاي پوشاك و سلماني شما در ماه چقدر است؟
تقريباً ۱۵۰۰۰ تومان.
۳-آيا فكر مي كنيد شغل مورد علا قه خود را پيدا خواهيد كرد؟
هرگز، الا ن ديگر كسي به فكرشغل مورد علا قه نيست فقط به فكر كسب درآمد و به قول معروف يك پول بخور و نمير است.
۴-فكر مي كنيد چه چيزي استعدادهاي حرفه اي تان را بارور مي كند؟
داشتن فكر اقتصادي صحيح.
۵-كار كارگري با درآمد بالا  را ترجيح مي دهيد يا كار اداري با درآمد اندك؟
كار اداري، چون حداقل راحت تر است.
۶-آيا روزي ميليونر خواهيد شد؟
اميدوارم.
۷-آيا زناني كه شاغل هستند حاضرند با شما كه غير شاغل هستيد ازدواج كنند؟
والله تا به حال از كسي سو‡ال نكرده ام.
۸-اگر به شما يك ميليون تومان بدهند و بگويند بايد در عرض دو ساعت آن را خرج كنيد چه خواهيد كرد؟
يك موتور مي خرم و مي روم توي يك پيك موتوري و مشغول كار مي شوم.
۹-اگر صاحب بيست ميليون تومان شويد چه مي كنيد؟
براي خريد خانه سرمايه گذاري مي كنم.
۱۰-آيا حاضريد در ازاي يك كار خوب با درآمد مكفي به يك شهرستان كوچك برويد؟
اصلا ً. زيرا زندگي در تهران را بسيار دوست دارم.

پارچه، تقاضاي زياد،توليد ناچيز
000232.jpg
از ديرباز نشستن رنگ سياه برقامت لباس هاي بيرون زنان ايراني رايج بوده، تا جايي كه اينك استفاده پوشش هاي رنگين از جانب برخي جوانان، با نوعي ترديد همراه است.
براساس آمارهاي موجود، زنان پانزده تا پنجاه و چهار ساله حدود بيست ميليون نفر از جامعه ايراني را تشكيل مي دهند كه بسياري از آنان به استفاده از چادر، به عنوان پوشش مناسب، روي آورده اند. با اين وجود در ايران هيچ كارخانه اي به توليد پارچه  چادري نمي پردازد.
گمان مي رود در ايران بيش از هر كشور ديگري مصرف پارچه هايي از اين دست رواج داشته باشد اما فقدان توليدات داخلي آن حيرتآور مي نمايد.
هم اكنون خريد هر متر از نوع پاكستاني اين پارچه ها بين چهار هزار و پانصد تا شش هزار و پانصد و نوع ژاپني آن هشت هزار و پانصد تومان هزينه در بر دارد كه اگر به سوي توليد نوع داخلي آن روي آورده شود، قيمتي به مراتب اندك تر خواهد داشت. بسياري از خانواده هاي ايراني با وجود درآمدهاي  اندك، ناچارند سالا نه مبالغ هنگفتي را صرف خريد پارچه براي چادر كنند، در حالي كه اگر حدود سي ميليارد تومان هزينه واردات آن بر توليد پارچه متمركز شود، قطعاً نه تنها اشتغال زايي و در پي آن افزايش درآمد خانواده ها  را در پي خواهد داشت كه با توجه به كاهش قيمت چادر، از هزينه هاي خانواده به ميزان قابل توجهي كاسته خواهد شد. هزينه اي كه اكنون بيهوده صرف مي شود.

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه آخر هفته
بازارچه حمل و نقل
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |