شنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۲۱۲
حمل و نقل
Front Page

افزايش اعضاي كريدور شمال - جنوب
000098.jpg
زير ساخت هاي مناسب حمل و نقل مهمترين عامل در تسهيل تجارت بين المللي است.
مسعود خوانساري رئيس سازمان حمل ونقل و پايانه هاي كشور در گفت وگو با خبرگزاري  ايلنا، افزود: رشد تجارت و توسعه حمل ونقل جاده اي جز از طريق همكاري، هماهنگي و همگرايي حول منافع مشترك اقتصادي امكان پذير نيست.
وي گفت: باتوجه به جايگاه و نقش تاريخي  ايران در ايجاد همگرايي، توسعه منطقه اي، رشد و گسترش فرهنگ، تمدن، توليد و تجارت در قرن هاي متمادي  ايجاد شده است.
وي، يكي از مهمترين و مؤثر ترين چارچوب هاي همكاري  مشترك اقتصادي و تجاري را ترانزيت كالا و مسافر دانست و خاطر نشان كرد: كريدور شمال- جنوب يكي از بسترهاي مهم همكاري اقتصادي-تجاري است كه با همكاري سه كشور ايران، هند و روسيه در سال دو هزار تشكيل شد و در حال حاضر اعضاي آن به پنج كشور رسيده و هفت كشور نيز در حال پيوستن به اين كريدور هستند. همچنين ۱۵۴ كشور نيز علاقمندي خود را براي عضويت در موافقتنامه كريدور ياد شده ابراز داشته اند.
خوانساري، در بخش ديگري از سخنان خود به توسعه زير ساختهاي حمل ونقل جاده اي اشاره كرد و گفت: زير ساختهاي با كيفيت مناسب حمل و نقل, قابليت تحرك و امكان جابه جايي را براي محصولات توليدي فراهم كرده و اصلي ترين عامل در تسهيل تجارت بين المللي محسوب مي شود.
وي گفت: زير ساختهاي با كيفيت حمل ونقل از طريق كاهش هزينه هاي حمل و مدت زمان سفر بر الگوي توليد ومصرف جامعه تأثير زيادي گذاشته و مي توانند منافع موجود را در ميان مناطق يا گروه هاي مختلف اقتصادي باز توزيع كنند.
خوانساري افزود: سرمايه گذاري در زير ساختهاي حمل و نقل مي تواند با افزايش بهره وري نياز به نيروي كار برخي سرمايه گذاريهاي ديگر را كاهش دهد كه اثرات ناشي از آن در سطح بنگاه ها و مناطق مختلف كشور قابل رويت است.
رئيس سازمان حمل ونقل و پايانه هاي كشور، تصريح كرد: زيرساختهاي حمل و نقل همچنين مي توانند بر اشتغال و سرمايه گذاري بخش خصوصي از طريق تغيير در هزينه هاي دسترسي و نيز هزينه هاي بهسازي حمل ونقل اثرگذار باشند.
وي گفت: امروزه روند جهاني شدن با شتاب در حال شكل گيري است و فقدان سرمايه گذاري لازم در زيرساختهاي حمل ونقل بر پيكره اقتصادملي لطمه خواهد زد.
به گفته وي، مسيرهاي حمل و نقل ايران دو راه تجارت شرق و غرب هستند كه مي توانند حلقه اتصال اقتصادهاي بزرگ جهاني مانند اتحاديه اروپا باشند.
وي در ادامه افزود:در دهه گذشته با توجه به تحولات منطقه سهم ترانزيت عبوري از جمهوري اسلامي ايران سالانه چهار درصد افزايش يافته كه بخش عمده آن از طريق حمل و نقل جاده اي صورت گرفته است.وي گفت: براي تسهيل در امر ترانزيت در چند سال اخير اقدامات زيادي انجام شده, از جمله مي توان به بهره برداري از ۵۷ مجتمع خدماتي و رفاهي و ۶۵ مجتمع در دست ساخت اشاره كرد.
خوانساري، به تكميل ۱۴ پايانه مرزي و مكانيزه كردن امور در پايانه هاي ياد شده اشاره كرد و گفت:به منظور كاهش زمان انتظار، بهسازي و احداث مسيرهاي جديد ترانزيتي، فعال كردن كريدور شمال-جنوب,تشكيل كميته هماهنگي ترانزيتي مركب از وزرا و رؤساي سازمانها براي  ايجاد ارتباط و هماهنگي ميان دستگاه هاي ذي ربط در امر ترانزيت در دست اقدام است.
وي گفت: طراحي سامانه ارتباط مكانيزه بين سازمانهاي دست اندركار ترانزيت ،كاهش تصدي گري دولت و واگذاري امور اجرايي به انجمن هاي صنفي، هماهنگي با گمرك و نيروي انتظامي براي به حداقل رساندن بازديد و كنترل وسايل نقليه ترانزيت كه منجر به كنترل وسايل نقليه در مرزهاي ورودي و خروجي شده است از جمله موارد موردنظر در اين زمينه است.
وي افزود:اضافه كردن، بيش از ۴ هزار و ۲۰۰ دستگاه كاميون و تريلر مطابق با استانداردهاي جهاني به ناوگان حمل و نقل جاده اي از ديگر اقدامات زيربنايي براي توسعه و تسهيل ترانزيت در كشور بوده است.
از سوي ديگر دبيركل همكاريهاي منطقه اي انجمن حمل ونقل جاده اي درحوزه درياي سياه نيز گفت: دربخش حمل و نقل جاده اي با محدوديت هايي مواجه هستيم.
به گزارش ايلنا حيدر آستان گفت: در حال حاضر جهاني شدن اقتصاد ،حمل و نقل جاده اي را نيز متحول كرده است و بايد راهكارهاي جديدي براي ايجاد حمل و نقل روان و ايمن در جاده هاي كنوني اتخاذ شود.
وي خاطر نشان كرد: توسعه انساني دربعد جهاني،افزايش توليدات را به همراه داشته و اين درحالي است كه در بخش حمل و نقل با محدوديت هاي بسياري روبه رو هستيم.
وي گفت: هركشوري بايد ظرفيت خاص خود را در اين امر به كار گيرد و نسبت به توسعه زير ساختهاي حمل و نقل توجه كافي واقدام هاي لازم را به عمل آورد.
وي گفت: ترسيم و نوسازي جاده ها و راه هاي قديمي  ،استفاده از فناوري هاي الكترونيكي در حمل ونقل و به كارگيري ساير محركها از سوي كشورها از جمله مواردي است كه بايد مورد توجه جدي قرار گيرد.
دبيركل همكاري هاي منطقه اي انجمن حمل ونقل جاده اي، به راههاي اصلي دراطراف درياي خزر اشاره كرد و گفت: به رغم اهميت خاص اين منطقه درترانزيت و قرارگيري كريدور شمال وجنوب و بخش اعظمي از راههاي ارتباطي بين اروپا و آسيا در آن متاسفانه دراين منطقه تعداد بنادر ،پايانه ها ، كشتي ها و كاميونها محدود است و تبادل الكترونيك بين گمركها وجود ندارد. وي گفت: توجه به كم كردن هزينه هاي حمل و نقل براي توسعه حمل و نقل منطقه درياي خزر امري ضروري محسوب مي شودكه نيازمند بررسي تمامي فرآيند هاي اين بخش است.
حيدر آستان تصريح كرد: ايجاد شبكه هاي ريلي با كاركرد بالا ،جلوگيري از انحصار طلبي،بهينه سازي مديريت ،بهره وري و هماهنگ كردن دستورالعمل هاي گمركي از جمله عواملي محسوب مي شود كه در توسعه حمل ونقل در منطقه درياي خزر نقش موثري ايفا مي كند و براي دستيابي به اين اهداف، كمك هاي دولتي ضروري است.

|  اقتصاد  |   انرژي  |   بين الملل  |   حمل و نقل  |   گفت وگو  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |