يكشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۲
شماره ۳۲۱۳- Nov. 2, 2003
ورزش
Front Page

غول خفته
اشتوتگارت از نگاه آمار
سال تأسيس: ۱۸۹۳افتخارات: قهرماني بوندسليگا در سالهاي ۱۹۵۰، ۵۲، ۸۴ و ۹۲ - جام حذفي در سالهاي ۱۹۵۴،  ۱۹۵۸، ۱۹۹۷ - جام يوفا در سالهاي ۱۹۸۹ - جام برندگان جام اروپا ۱۹۹۸.ركورددار بيشترين بازي باشگاهي: كارل آلگاوور (۱۹۸۰ - ۱۹۹۱) - ۳۸۸ حضور.ركورددار بيشترين گل باشگاهي: كارل آلگاوور - ۱۲۹ گل.بهترين بازيكن: كراسمير بالاكوف.نام استاديوم: نكر - گاتلاب دايملر.
000500.jpg

گروه ورزشي : شايد، اگر امسال در ابتداي شروع مسابقات بوندسليگا، به سراغ خوش بين ترين هواداران اشتوتگارت مي رفتيد، تعداد اندكي از آنها تنها به رتبه هاي ميان جدولي راضي بودند، اما امسال نه تنها اين تيم با «فيليكس ماگات» به صدر جدول بوندسليگا چسبيده است، بلكه در ليگ قهرمانان اروپا، حريف قلدري مثل «منچستر» را شكست داد و آلمان ها كه در اين دهه فوتبالشان تنها الگوي مناسبي براي كشورهاي متفرق شده اروپايي بود، حالا مجددا يك پيشرو در سبك جديدي از فوتبال هستند. يك فوتبال فوق العاده تاكتيك پذير! اما به عقيده بسياري از كارشناسان فوتبال آلمان، حركت رو به رشد اشتوتگارت از سال ۱۹۹۰ و بدليل سرمايه گذاري هاي «گرهارد ماير - وورفلود» رياست آن زمان اين تيم آغاز گرديد.
البته پس از آن «رالف راس من» مديريت بعدي نيز چهره موفقي داشت و بالاخره يكي از قديمي ترين باشگاههاي آلمان كه در ۹ سپتامبر سال ۱۸۹۳ تأسيس گرديد تا اين تاريخ ۴ بار قهرمان بوندسليگا شد.
حتي اين تيم در سال ۱۹۳۵ نيز يك بار در ديدار فينال جام حذفي در شهر «كولون» با نتيجه ۶ بر ۴ مغلوب شالكه شد و يكي از استثنايي ترين بازيكنان آن زمان آلمان يعني «اوتوباكل» در آن بازي درخشد. اين تيم در سال ۱۹۸۴ نيز يكبار ديگر قهرمان بوندسليگا شد و در تركيب آن زمان اشتوتگارت كه يك تيم بي نظير به نظر مي رسيد بازيكناني نظير، برادران فورستر (كارل هاينزو برند)، گود و بوخوالد، اسگير سيگوروينسون (مدافع ايسلندي)، كارل آلگوور و دن كورنليسن حضور داشتند.
سال ۱۹۸۹ نيز يك مهاجم استثنايي به اشتوتگارت آمد و اين تيم توانست با «يورگن كلينزمن» به فينال جام يوفا برسد، اما بازي را در آلمان با نتيجه ۲ بر ۱ به «ناپولي» واگذار كردند و در بازي برگشت به تساوي ۳ بر ۳ رسيدند، اما سرانجام «ناپولي» قهرمان شد. سپس «كلينزمن» اشتوتگارت را ترك كرد و نوبت به يك نام بزرگ ديگر رسيد، «كريستوف دام». اين تيم با «دام» به جام يوفا رسيد،  اما به عنواني دست پيدا نكرد، اما موفق به قهرماني در جام برندگان جام اروپا در سال ۱۹۹۸ شد و از آن زمان تاكنون، اين تيم به هيچ پيروزي بزرگي دست پيدا نكرده است. حالا به مصاحبه با فيليكس ماگات سرمربي اين تيم توجه كنيد.
* آقاي «ماگات» هنگامي كه ۲۶ سال قبل به اشتوتگارت آمديد، اوضاع كاملا متفاوت بود، اما حالا هواداران تيم لقب شعبده باز را به شما داده اند، اين روند را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- نه، من به اين حرفها به هيچ وجه اعتقاد ندارم. تنها فاكتور پيروزي ها و موفقيتهاي اشتوتگارت كار گروهي، روح ايمان و يكرنگي بچه ها بوده است. ما به بچه ها آموختيم و مهمتر ازهمه اين كه از آنها خواستيم كه در ابتدا يك خانواده باشند تا يك تيم، يك خانواده با روح جوانمردي و انسانيت و همين فاكتور به عقيده من تيم ما را بيمه و گارانتي كرد. البته اين كار را به مرور زمان انجام داديم، زيرا بازيكنان جوان ما به سختي مي توانستند با چنين انديشه هاي جديدي كنار بيايند. به هر صورت آرزو مي كنم كه در اين فصل بتوانيم جزو بهترين ها و شايد هم برترين باشيم، ما با تمام توان به جلو خواهيم رفت و اين روند را ادامه خواهيم داد.
* از هنگامي كه «رالف راس من» (مديريت اسبق) تيم را ترك كرد. شما هم، بعنوان مديريت باشگاه بوديد و هم مربي تيم ، آيا اين مسئوليتهاي سنگين اوضاع كاري شما را دستخوش تغيير نكرده است؟
000510.jpg

- البته در ابتدا كمي مشكل بود، و مثل بچه گنجشكي كه پيدا كردن كرم برايش سخت است، تا حدودي دچار مشكل مي شدم، اما بايد براي انجام اين همه كار زود استارت مي زدم. البته قبلا اوضاع اينگونه بود كه فقط براي تمرينات بچه ها وارد زمين مي شدم و پابه پاي آنها مي دويدم، اما حالا بايد بر نحوه امضاء قراردادها نيز نظارت كنم و كلا تمام شرايط بچه ها را زير نظر بگيرم،  البته سيستم مديريتي باشگاه پس از رفتن «راس من» هيچ تغييري نكرد و همراه با يك قانون خاص و تدوين شده اداره شد.
* پس تجربيات حضور شما در هامبورگ، اوردينگن و ساربروكن اينجا به دردتان خورد و از آنها كمك گرفتيد؟
- شايد، تا حدودي. البته مسئوليت من در اينجا حل كردن مشكلات بازيكنان نيست، بلكه بايد تيم را از لحاظ قوي يا ضعيف بودن و نحوه عملكرد بازيكنان نيز آزمايش كنم و براي خريد مهره هاي جديد اقدام كنم. البته اين قضيه را با مسائل ترانسفر و نقل و انتقالات اشتباه نكنيد، در آن حيطه من به هيچ وجه دخالت نمي كنم و مسئوليتها را به معاون باشگاه و وكلاي بازيكنان مي سپارم.
* اما چرا از ابتدا هر دو مسئوليت را با هم نپذيرفتيد؟
- بدليل اينكه، هيچ مزاياي خاصي نداشت و مسلما ريسك بزرگي بود، زيرا جايگاه مرا بعنوان يك مربي نيز فوق العاده متزلزل مي كرد و پس از پذيرفتن اين پست خود من هيچگاه بصورت مستقيم در مورد حقوق بازيكنان با آنها صحبت نمي كردم و به دليل همين رفتارها، خيلي از مردم مي گفتند كه «ماگات» مثل مربيان انگليسي است و اين حقيقت داشت و درست بود. شما فكر مي كنيد به چه دليلي مربيان تيمهاي باشگاهي در انگلستان دائما تغيير مي كنند؟ بخاطر اينكه آنها موقعيت شغلي ثابتي ندارند و از طرفي دائما با مديريت باشگاه در حال جدال و جنگ هستند.
* آقاي «ماگات» جدا از اين صحبت كمي از اوضاع «اشتوتگارت» بگوييد، اين تيم مبدل به يك غول بزرگ و قدرتمند در فوتبال آلمان شده است و در اروپا سبك جديدي از فوتبال آلمان را به نمايش گذاشته است، يك فوتبال سرعتي و جذاب....
- اين حركت رو به جلوي تيم نتيجه سرمايه گذاريهاي سالها قبل است كه البته اولين اثر مثبتش از سال قبل شروع شد و هنگامي كه ما در جدول بوندسليگا وضعيت خوبي پيدا كرديم، خوب برنامه ريزي مدون و اصولي داشتيم،  به بچه ها روحيه و انگيزه مضاعف داديم و همانطور كه گفتم از يك تيم، يك خانواده ساختيم. بعد از آن و پس از راه يابي به جام قهرمانان نيز تصميم گرفتيم، براي حفظ اين موقعيت به سختي تلاش و تمرين كنيم و به هيچ قيمتي از دستش ندهيم و از طرفي بايد خودمان را در رقابتهاي ليگ نيز نشان مي داديم و در بين تيمهاي بزرگي نظير، بايرن و يا دورتموند قد علم مي كرديم. اما همه اين ثمرات نتايج يك كار گروهي بود.
* و اگر ناگهان،  اشتوتگارت دچار افت شود، چه مي كنيد؟
-ببينيد به هر صورت تمام تلاش ما اين است، كه چنين اتفاقي نيافتد. جالب اينجاست كه در دوره هاي قبل هرگاه، چنين مشكلي پيش مي آمد، مسئولان تيم سريعا از من مي پرسيدند كه اين قضيه با چقدر پول حل مي شود، مشكل مالي داريد؟ و بيان اين صحبتها اصلا برايم خوشايند و جالب نبود، من براي باشگاه، براي علاقه به فوتبال و براي اينكه شغلم را دوست دارم، كار مي كنم و نه براي پول!
* و در مورد دو بازيكن مطرح تيمتان بگوييد -«كوپن كوراني» و «لواينس آمانتيويس»؟
- كوراني، جوان، جوياي نام و از پتانسيل فوق العاده بالايي برخوردار است و آمانتيويس هم فوق العاده جنگنده است. البته من هميشه با مرور زمان كار مي كنم،يعني براي پيشرفت يك بازيكن وقت و انرژي مي گذارم و يك دفعه، انتظار معجزه ندارم، در مورد «كوراني» نيز همين قضيه صدق مي كند. او بازيكن باهوشي است و بايد چيزهاي فراواني ياد بگيرد و حالا كه در تيم «رودي فولر» نيز بازي مي كند، تجربيات بيشتري را مي آموزد، اما تنها ۲۱ سال دارد و مطمئنا زمان زيادي براي پيشرفت.
* گفته مي شد، باشگاهي مثل «هرتابرلين» بدنبال اوست، آيا شما او را مي فروشيد؟
- بله،  آنها ابراز تمايل كرده بودند، اما او تا سال ۲۰۰۵ با ما قرارداد دارد و از طرفي باشگاه مشكل مالي ندارد، كه تصميم بگيرد بازيكني را بفروشد.
* و در مورد جام قهرمانان....
- خوب پاناتينايكوس، رنجرز و مهمتر از همه منچستر يونايتد، هر ۳ رقباي قدرتمندي هستند، ما تمام تلاش خودمان را براي صعود مي كنيم و به آينده اميدواريم.
* اما در ادامه بهتر است با مربي و تيم اين فصل اشتوتگارت بيشتر آشنا شويد،  اول از همه مربي و فيليكس ماگات:
ماگات متولد ۲۶ جولاي سال ۱۹۵۳ در آلمان غربي بود. او فوتبالش را بعنوان يك هافبك سختكوش و جنگجو از سال ۱۹۸۰ در هامبورگ آغاز كرد و حتي در فينال جام قهرمانان اروپا در سال ۱۹۸۳ به يوونتوس گل زد. وي بعنوان بازيكن ملي نيز ۴۳ بازي در پرونده اش و در عضويت تيم ملي آلمان غربي ثبت كرد و سپس قبل از هدايت اشتوتگارت از ژانويه سال ۲۰۰۱ به مربي گري در تيمهايي نظير ساربروكن، اوردينگن، برمرهافن، هامبورگ، نورنبرگ، وردربرمن و اينتراخت فرانكفورت پرداخته بود.

روياي تامي
000512.jpg

مريم دري منش: با قرار گرفتن در فهرست ده تنيسور برترجهان، بزرگترين روياي تامي هاس صورت تحقق به خود گرفت . اما هزاره جديد پيروزيهاي كمتري را براي وي به همراه داشت و خيلي زود از بهترينهاي دنيا خارج شد و اين زماني بود كه توسط رقيب خود نيكولاس كيفر كه دررده چهارم جهان بود ، كنار زده شد . اما ماه سپتامبر سال ۲۰۰۰ براي هاس يك نقطه عطف بود : كسب مدال نقره مسابقات المپيك سيدني.
اما از يك سال قبل كه او آخرين مسابقه اش را انجام داد،تاكنون دوبارتحت عمل جراحي كتف قرار گرفته است و حالا پس از مصدوميت طولاني مدتش ، تمرينات خود را با يوگا آغاز كرده است. خبرنگار دي ولت ، يورگ آلمه روت گفتگويي با تامي هاس ۲۵ ساله در مورد بازگشتش به صحنه تنيس انجام داده است،در آلمان همه از او انتظار دارند جانشين بوريس بكر كبير باشد.
* آقاي هاس ، آيا اصولا به بازگشت فكر مي كنيد؟
- من خوشبينم،ولي همه چيز اعصابم را ناراحت مي كند. هفته هاست كه مرتب وضعيت خودم را بررسي مي كنم كه ببينم چه موقع مي توانم شروع كنم. بعد از ويمبلدون مي خواستم برگردم كه دكتر خبرناگواري به من داد مبني براينكه كتفم بايد دوباره جراحي شود .اين يك بدبياري كامل بود.
* شما اصولا ورزشكار صبوري نيستيد. كنار آمدن با مصدوميت چه اندازه برايتان سخت بود؟
- مي دانستم كه دوران ركود وحشتناكي به سراغم مي آيد و چون نمي توانستم جلوي اين قضيه رابگيرم،به شدت عصبي مي شدم .
بر سر فيزيوتراپ و دكترم فرياد مي زدم كه اين مصدوميت لعنتي كي تمام مي شود. من به كلي اعصابم را از دست داده بودم .
* برنامه يكنواخت يوگا شما را سر حال نمي آورد. درست است؟
- من هميشه اين كار را دو تا سه هفته عالي انجام مي دهم ولي بعد از آن بايد دو سه روزي تمرينات را قطع كنم و بلافاصله به لاس وگاس يا لس آنجلس بروم تا از تغيير آب و هوا لذت ببرم. گاهي هم تيم ديويس آلمان را همراهي مي كنم.
از اينها گذشته،اين تمرينات يوگا بود كه موجب شد كمي آرامشم را بازيابم.
بزرگترين موفقيت او تا آن زمان در گرنداسلم ملبورن بود كه به نيمه نهايي رسيد و در آن مرحله از قهرمان آن رقابتها يعني يوگني كافلنيكوف شكست خورد. كمي بعد در فينال جام ممفيس اولين عنوان قهرماني را مقابل جيم كورير بدست آورد.
*تمام تورنمنت هاي بزرگ اين فصل بدون حضور شما برگزار شده اند؛ آيا مسابقات ويمبلدون را از تلويزيون دنبال مي كنيد؟
- وقتي ويمبلدون شروع شد،دوباره پس از مدتي طولاني تلويزيونم را روشن كردم . اوايل برايم ساده نبود. واقعا دردناك بود كه بازي ديگران را تماشا كنم. آن موقع درد شديدي در كتفم احساس مي كردم و وضع رقت باري داشتم. مي ديدم كه چگونه قوايم تحليل مي رود و عضلاتم ضعيف مي شود. اما اين اواخر اوضاع طور ديگري بود، براي اين تلويزيون را روشن مي كردم چون فكر مي كردم،حالا دوباره بايد ببينم كه حريفانم چگونه بازي مي كنند و از چه ترفندهايي استفاده مي كنند . در ضمن ورزشكاران زيادي را مي ديدم كه دوباره به صحنه مسابقات بازگشته بودند، مثل مايكل جوردن.
* وبالاخره چه موقع برمي گرديد؟
- تجربيات هفته قبل نشان داد كه نمي توان تاريخ دقيقي را ذكر كرد. اينطوري فقط انتظارات بيهوده بالا مي رود. من بايد ببينم چه موقع از لحاظ جسمي آماده مي شوم . اميدوارم كارم را ژانويه آينده در استراليا آغاز كنم.
* شما در ناحيه دنده هاي قفسه سينه نيز مشكلاتي داشته ايد و دو مصدوميت نيز در هر دو پايتان . آيا از سرنوشتتان ناراضي هستيد؟
- من هيچوقت آدم خوش شانسي نبوده ام . خيلي از مشكلات را تحمل كرده ام، ولي در مقابل مشكل كتفم ، تحملم به حداقل رسيده است. گاهي وقتها تعجب مي كنم كه چگونه بعضي از ورزشكاران بدون هيچ گونه مشكلي از زندگي شكايت مي كنند.
* چيزي وجود داردكه از ژانويه ۲۰۰۴ بخواهيد يا مجبور باشيد كه تغييرش دهيد؟
- فكر مي كنم بايد با جديت بيشتري كار كنم . ديگر زماني ندارم كه بخواهم از امكاناتم صرفنظر كنم. قبلا اغلب به خودم مي گفتم: خوب تو هنوز خيلي وقت داري، اما الان ديگر اين حرفها به كار نمي آيد. من تنيس را خيلي فعالانه تر و با علاقه اي شديدتر از گذشته دنبال خواهم كرد.
تامي هاس متولد ۳/۴/۱۹۷۸ در آلمان است، با ۸۸/۱ متر قد و ۸۲ كيلوگرم وزن و راست دست.
وي تنيس را در كودكي شروع كرد، هم زمان با دوران اوج اشتفي گراف و بوريس بكر. وي با راهنمايي پدرش در سال ۱۹۹۱ ، وقتي كه فقط۱۳ سال داشت به كمپ نيك بوله تيري فلوريدا رفت. مربي او يعني بوله تيري خيلي زود از او به عنوان بزرگترين استعداد تنيس دنيا ياد كرد. تامي در كمپ خيلي زود با ستارگان درجه يك جهان مثل آندره آغاسي ، مونيكا سلز وپيت سمپراس آشنا شد كه در آنجا آخرين متد تنيس را آموزش مي ديدند . وي در سال ۱۹۹۲ قهرمان جام زير ۱۴ سال در Orange Bowl شد و سه سال بعد به فينال جام جهاني زير ۱۸ سال رسيد. بازگشت او به آلمان براي بازي در تنيس بوندسليگا، پيروزي هاي پراكنده اي را برايش به ارمغان آورد.
سال ۱۹۹۶ شروع دوران زندگي حرفه اي او است : در تورنمنت ايندياناپوليس بسيار موثر ظاهر شد و تنها در دور سوم در مقابل پيت سمپراس از اين رقابتها حذف گرديد. در تنيس آزاد آلمان در هامبورگ به نيمه نهايي رسيد. اولين حضور او در فينال تورنمنت ليون باعث شد كه اين جوان آلماني در مكان چهل و يكم ليست بهترينهاي تنيس قرار گيرد و در سال ۹۸ به عنوان بهترين تنيسور آلماني معرفي شد . در ليون دوباره به فينال رسيد و در دو تورنمنت ديگر يعني اسكاتزديل و فيلادلفيا تا مرحله نيمه نهايي پيش رفت.
قدم مهم بعدي تامي، جدا شدنش از بوله تيري در سال ۹۸ بود. سپس وي تحت تعليم ديويد آيمه قرار گرفت كه مربي الگوي بزرگ او بوريس بكر بود كه او نيز اغلب تمرينات اين جوان آلماني را زير نظر مي گرفت.

سايه روشن ورزش

توكلي، افتخار هندبال ايران و آسيا
000506.jpg

علي شاكري - هندبال ايران اگرچه باوجود تلاش بسيار در رقابت هاي آسيايي هنوز موفق به كسب مدال نشده است،  اما همين رشته ورزشي در زمينه كسب پست هاي اجرايي پيشرفت شايان توجهي داشته است. جدا از پست نايب رئيسي عليرضا رحيمي رئيس فدراسيون هندبال ايران،بايد از موفقيت بزرگ داود توكلي ياد كنيم. توكلي به عنوان يكي از داوران ايراني شاغل در بوندس ليگاي آلمان، چندسالي است كه مسئوليت اجرايي مسابقات كنفدراسيون هندبال آسيا را دارد و سال گذشته هم به عضويت كميته اجرايي فدراسيون بين المللي هندبال درآمد.
در اين روزها كه رقابت ۶ تيم برتر اروپايي، آلمان، سوئد، روسيه، كرواسي، فرانسه و اسپانيا در آلمان جريان دارد، نظارت اين رويداد مهم به عهده اين داور خوب و ممتاز بين المللي گذاشته شده است.
توكلي برخلاف ساير همتاهايش در رشته هاي مختلف ورزشي كه به عضويت مجامع بين المللي درآمده اند، همواره به دور از حب و بغض از موقعيت خود براي موفقيت هندبال ايران بهره مي گيرد و همواره مدافع ورزشكاران ايراني در ميادين بين المللي است.
000514.jpg

كاراته در المپيك
بعد از قطعي شدن و رسميت پيداكردن چند رشته از وزرش هاي رزمي همانند تكواندو در المپيك، حالا نوبت به كاراته رسيده است تا به صورت آزمايشي بخت خود را براي حضور قطعي در المپيك هاي بعدي به بوته آزمايش بگذارد. سرانجام و پس از برگزاري نشست هاي متعدد، حضور كاراته در بازي هاي المپيك ۲۰۰۴ آتن قطعيت پيدا كرده است. در المپيك آتن،كاراته نيز در زمره يكي از رشته ها محسوب خواهد شد.با اين تفاوت كه مدال هاي توزيع شده در جمع كلي مدال ها توسط كشورهاي حاضر محاسبه نخواهد شد.
اما حضور رسمي كاراته در بازي هاي المپيك ۲۰۰۸ چين خواهد بود كه مدال هاي آن مدال هاي رسمي المپيك محسوب مي شود. تغيير عمده اي كه اين رشته در بازي هاي المپيك پيدا خواهد كرد، استفاده از محافظ سر است كه جهت افزايش ضريب ايمني ورزشكاران بايد از آن استفاده كنند.
000502.jpg

عدم اعتماد فدراسيون به ساير مربيان
درپي حمايت همه جانبه پولادگر رئيس فدراسيون تكواندو از كادر مربيان تيم ملي و شخص ذوالقدر، محسن عنافچه سرمربي تيم هسا عقيده دارد كه اين امر ناشي از بي اعتمادي به ساير مربيان است. وي باوجود آنكه يكي از دلايل موفقيت تيم ملي در مسابقات جهاني آلمان را ناشي از ثابت بودن تركيب مربيان اين تيم دانست،اما از سوي ديگر با ايرادگرفتن به اين نكته گفت: اين امر باعث خواهد شد كه چهره شاخصي براي جانشيني مطرح نشود و در اين ميان فدراسيون هم به تركيب ديگري اعتقاد ندارد.
فرصت كشتي تمام شد
معراج مژده- به دنبال اعزام تني چند از مسئولان ورزشي به سفرهاي برون مرزي، علي كفاشيان گفت: هر سفري بدون مجوز شوراي بدون مرزي سازمان تربيت بدني، وجاهت قانوني نداشته و تخلف محسوب مي شود.
معاون ورزشي سازمان تربيت بدني در خصوص مجوز سفر آقايان مهدي محمد زاده، الياس حضرتي و بهرام افشارزاده به خارج از كشور گفت: محمد زاده به دعوت كنفدراسيون شمشير بازي آسيا براي حضور در مسابقات آسيايي تايلند به اين كشور سفر كرده است و در ارتباط با سفر الياس حضرتي نيز با سازمان تربيت بدني موافقتي صورت نگرفته است، چرا كه ما براي اعزام وي همراه با يكي از تيم هاي رزمي با فدراسيون ورزش هاي رزمي مخالفت كرديم.
بر اين اساس شايد سفر الياس حضرتي خارج از حوزه ورزشي باشد. معاون ورزشي سازمان تربيت بدني همچنين به دنبال انتشار خبر اعمال نفوذ محمد زاده در اجلاس كنفدراسيون شمشيربازي آسيا براي لغو ميزباني ايران گفت: تصور نمي كنم چنين خبري صحت داشته باشد وليكن پس از بازگشت وي از سفر (امروز)، در اولين فرصت ممكن با دريافت صحت و سقم اين خبر با جديت به موضوع و ساير مصوبات كنفدراسيون شمشيربازي آسيا رسيدگي خواهم كرد.
كفاشيان درخصوص واكنش مسئولان فدراسيون كشتي به مهلت ۱۰ روزه براي اعلام نهايي كادر فني تيم هاي ملي، تصريح كرد: فدراسيون كشتي موظف بوده است تا دهم آبان ماه كادر فني تيم هاي ملي كشتي آزاد فرنگي را به ما معرفي كنند.
000508.jpg

آمريكا: يونان  براي  مبارزه  با حملات  بيولوژيكي  تروريستي  آماده  نيست 
روزنامه اي  به نام  «ويما» به  نقل  از گزارش  محرمانه  بخش  اسناد ايالات  متحده  آمريكا نوشت : نيروهاي  امنيتي  يونان  از آمادگي  لازم  براي  مقابله  با حملات  احتمالي  شيميايي - بيولوژيكي  تروريست ها با هدف  كشتار جمعي  در بازي هاي  المپيك  ۲۰۰۴ آتن  ، برخوردار نيستند.
به  گزارش  خبرگزاري  آسوشيتدپرس  از آتن ، طبق  نقل قول  روزنامه  مزبور دولت  يونان  احتمال  حمله  بيولوژيكي  تروريست ها در طول  بازي هاي  المپيك  آتن  را غيرممكن  مي داند؛به  همين  دليل  خود را براي  پيشگيري  يا نشان  دادن  واكنش مناسب  نسبت  به  چنين  حادثه اي  آماده  نكرده  است .
اين  روزنامه  به  نحوه  دسترسي  خود به  اين  مدارك  محرمانه  كه  به  زبان يوناني  نوشته  شده  و گزارش  سفر ده  روزه  يك  گروه  از مشاوران  امنيتي  آمريكا به  يونان  طي  روزهاي  ۱۰ تا ۲۰ سپتامبر ، اشاره اي  نكرده  است . سفارت  آمريكا در آتن  نيز واكنش  سريعي  نسبت  به  انتشار اين  خبر نشان  نداده  يا آن  را تكذيب  نكرد.

بوندسليگا
لوركوزن و راه جديد براي رسيدن به آرزوهاي قديمي

000504.jpg

طرفداران فوتبال،امروز در بوندسليگا چشم به دو بازي حساس دارند تا لوركوزن صدر جدول را از اشتوتگارت پس بگيرد. باير لوركوزن پيشتاز هفته پيش اين بازي ها در زمين كايزرسلاترن به ميدان خواهد رفت. لوركوزن بعد از اين كه فصل پيش در آستانه سقوط قرار گرفت،در آخرين لحظه از سفر به اعماق جهنم خودداري كرد و راه تازه اي را در پيش گرفت و هم اكنون اين تيم با گذشت ده هفته از رقابتها هنوز در خانه شكست نخورده و پنج بازي متوالي است كه به پيروزي رسيده، البته كارنامه اين تيم در بازي هاي خارج از خانه نيز درخشان است و در مجموع ۵ بازي تنها يك بار تن به شكست داده است.
لوركوزن كه هنوز در رقابتهاي بوندسليگا به مقام قهرماني نرسيده،همچنان در پي تحقق اين آرزوي بزرگ است. لوركوزن در حالي در اين فصل يكه تازي مي كند كه قدرت هاي مطرحي چون اشتوتگارت، وردربرمن، بايرن مونيخ و دورتموند اين تيم را در محاصره قرار داده اند.
البته لوركوزن در زمين حريف ملاقات ساده اي با كايزرسلاترن نخواهد داشت.
رهبري لاترني ها برعهده اريك گرتس است كه اكنون موقعيت بدي را چه در جدول و چه در باشگاه دارد. اين تيم در حال حاضر در رده هاي پاييني جدول ايستاده و در ۵ بازي خانگي، تاكنون دو بار شكست خورده است.
گرتس درباره اين بازي مي گويد: لوركوزن تيم بسيار قدرتمندي است كه يكي از بهترين خطوط حمله را در ليگ آلمان در اختيار دارد. ما در اين بازي بيشتر سعي در كاهش سرعت بازي حريف داريم و با مسدود كردن فضاهاي كناري زمين اجازه نفوذ به بال هاي كناري اين تيم را نخواهيم داد.
000518.jpg

از سوي ديگر اوگن تالر سرمربي لوركوزن نيز در مورد اين بازي گفت: اين ديدار براي ما آسان نخواهد بود و من به بازيكنان گوشزد كرده ام كه بايد با تمام توان به مبارزه با حريف بپردازند. اليور نويل و برند اشنايدر و باشتودك سه مهره كارساز لوركوزن در اين ديدار به حساب مي آيند.
در بازي ديگر يكشنبه شب، بروسيا دورتموند ميزبان تيم  هامبورگ است. دورتموند براي اين كه از مكان پنجم جدول خود را به تيم هاي پيشتاز نزديك كند،بايد در فكر كسب ششمين پيروزي خانگي باشد. اين تيم نيز مانند لوركوزن در تمامي بازي  هاي خانگي در وست فالن موفق ظاهر شده است و تمامي امتيازات را بدست آورده است. تيم هامبورگ هنوز در بازي هاي خارج از خانه به پيروزي نرسيده و تاپ مولر قول داده است اولين پيروزي را بدست آورد.
دورتموند با ۱۹ گل زده بهترين مهاجمان را در اختيار دارد؛ مجموعه اي از برزيلي هاي پرتحرك و آلماني هاي فرصت طلب كه به رهبري ماتياس سامر در انتظار آينده درخشان در اين فصل هستند. بعد از حذف اين تيم از ليگ قهرمانان،براي دورتموند دو هدف بيشتر باقي نمانده : فتح جام يوفا و بوندس ليگا كه مي تواند هواداران اين تيم را راضي كند.
000516.jpg

برنامه ساير ليگ ها در بازي هاي امروز
ليگ برتر انگليس
فولام- ليورپول
لستر- بلكبرن
لاليگا (اسپانيا)
اسپانيول- زاراگوزا
مالاگا- سويل
بتيس- آتلتيكو مادريد
والادوليد- آلباسته
ويارئال- اوساسونا
سوسيداد- بارسلونا
مايوركا- والنسيا
مرثيه اي براي ليدز
پروفسور مك كنزي، رئيس باشگاه ليدز يونايتد تقريباً به اين نتيجه رسيده است كه ديگر ليدز از لحاظ مالي توان رقابت در ليگ برتر انگلستان را ندارد.
گزارش مالي ساليانه باشگاه ليدز يكي از وحشتناك ترين و بي سابقه ترين ضررهاي مالي ميان تيم هاي حاضر در ليگ برتر اين كشور را گزارش مي دهد. ضرر باشگاه ليدز يونايتد در هر سال ۴۹ ميليون پوند است.
مك كنزي از زمان آمدنش به الندرود، تلاش هاي زيادي براي جبران اين مشكل انجام داد. اما رئيس در نجات ليدز موفق نبود. مك كنزي پس از اعلام ضرر باشگاه اعلام كرد:  «ليدز يونايتد با رويا زنده است. من يك فاجعه را براي اين باشگاه پيش بيني مي كنم.»

|  ادبيات  |   سياست  |   فرهنگ   |   موسيقي  |   ورزش  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |