يكشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۱۳- Nov. 2, 2003
گفت و گوي شبكه تلويزيوني المنار با آيت الله هاشمي رفسنجاني
تعهد دوجانبه
000472.jpg

شبكه  تلويزيوني  المنار، روز پنجشنبه  مشروح  گفت وگوي  خبرنگار اين  شبكه  با آيت الله  هاشمي  رفسنجاني  رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  را پخش كرد.
به گزارش ايرنا آيت الله  رفسنجاني  در اين گفت وگو به  سئوالات  خبرنگار شبكه  ماهواره اي  المنار در زمينه هاي  مختلف  از جمله  توان  هسته اي  ايران ، روابط خارجي جمهوري  اسلامي  ايران  و نيز موضوع  فلسطين  پاسخ  داد.
آيت الله هاشمي  رفسنجاني  درباره  فعاليتهاي  هسته اي  ايران  به  شبكه  المنار گفت : در مرحله  اول  كه  آقاي  البرادعي  به  ايران  آمد به  ايشان يادآوري  كرديم  كه  كشور ما پروتكل  الحاقي  را در صورتي  امضا مي كند كه  انجام شرطهاي  ما نيز تضمين  شود.
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  افزود: گفت وگوهاي  ما ادامه  داشت  تا اينكه  به اين  مرحله  كنوني  رسيديم ، ايشان  بخش  مهمي  از شروط ما را پذيرفتند و طبيعتا ما اكنون  در مرحله  گفت و گوهاي  مقدماتي  هستيم .
ايران  با امضاي پروتكل  الحاقي  در صورتي  كه  آنان  شروط ما را به  طور رسمي  بپذيرند، موافقت مي كند.
آيت الله هاشمي  با تأكيد بر اين كه مساله  هنوز تمام  نشده  و گفت  وگوهايي  در ايران  و وين  در جريان  است ، گفت: زماني  كه  اين  گفت وگوها مثمر ثمر باشد ما پروتكل  الحاقي  را امضا مي كنيم .
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  در مورد مساله  غني سازي  اورانيوم  گفت : ايران هنوز غني سازي  اورانيوم  را آغاز نكرده  است ، در واقع  ما در مرحله آماده سازي  آن هستيم  و هيچ  گونه  عملياتي  شروع  نشده  است .
آنچه  كه  ما بر سر آن  توافق  كرديم  اين  بود كه  صبر كنيم  تا آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  نسبت به  شفاف  بودن  برنامه هاي  هسته اي  ايران  قانع  شود، در واقع  هنوز فعاليتي انجام  نشده  كه  متوقف  شود.
آيت الله هاشمي  در ادامه  گفت : آنچه  كه  تاكنون  مشاهده  كرده ايم  استفاده  از سلاح  هسته اي  بر ضد ژاپن  بود كه  در اين  حادثه  بسياري  از مردم  كشته شدند و يا جراحت هاي  سختي  برداشتند، طبيعتا اسلام  با اين  عمل  مخالف  است .
پيامبر اسلام  در جنگها به  سپاه  خود توصيه  مي كرد كه  حتي  يك  درخت  را قطع نكنيد، اسيران  را نكشيد و به  زنان  تعدي  نكنيد و يا حتي  هيچ  ديري  را خراب نكنيد.
همه  اين  مسايل  نشان دهنده  اين  است  كه  اسلام  به  تمام  مسايل  انساني در جنگ  توجه  دارد.
پس  چگونه  ممكن  است  ما اقدام  به  ساخت  بمبهاي  اتمي  كنيم  و آن را در شهرهايي  رها كنيم  كه  آثار وحشتناكي  از كشتار و ويراني  براي سالهاي  متمادي  بر جاي  بگذارد.
طبيعي  است  كه  ايران  اسلامي  و هر كشور ديگر مسلمان  با استفاده  از اين  سلاح  مخالف  است .
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  درباره  سياستهاي  آمريكا گفت : در گذشته  و در زمان  نظام  سابق  پادشاهي  در ايران ، آمريكا ايران  را كشوري  امن  براي خود مي دانست  و حتي  اين  كشور را يكي  از سرزمينهاي  خود به  حساب  مي آورد.
اين  در حالي  بود كه  هزاران  تن  از آمريكاييان  و اروپاييان  در اين  كشور حضور داشتند و مراقب  اين  كشور بودند و شاه  جز به  فرمان  آمريكا عملي  انجام  نمي داد. با پيروزي  انقلاب  اسلامي ، اين  كشور از نظارت آمريكا كه  هيچ  تمايلي  به  آن نداشت  خارج  شد، خارج  شدن  ايران  از دست  آنان  به  منزله  از دست  دادن  قدرت سياسي  منطقه اي  و نقش  بر آب  شدن  بسياري  از برنامه هاي  آمريكاييان  بود.به  همين  جهت  آمريكا از همان  ابتدا آزار خود را عليه  جمهوري  اسلامي  شروع كرد و در طول  اين  ۲۵ سال  هيچ  گونه  فرصتي  به  اين  كشور نداد، اين  نشان دهنده  كينه  و دشمني  آنان  عليه  جمهوري  اسلامي  ايران  است .
آمريكا در اقدامات  خود عليه جمهوري  اسلامي  ايران  از تحريم  اقتصادي  ، طرفداري  از صدام  در جنگ  با ايران  و اقدام  عليه  منافع  ما در محافل بين المللي  و همچنين  تبليغات  منفي  گسترده ، استفاده  كرد.
در اصل  آمريكاييان  با انقلاب  اسلامي  مخالف  بودند، بنابر اين  مخالفت  خود را در اعلام  ترديد نسبت  به فعاليت هاي  هسته اي  و گاهي  نيز با اتهام  تروريست بودن  و يا مساله  فلسطين  نشان  دادند.
واضح  است  كه  ما اختلاف  اساسي  با آمريكا در مساله  فلسطين  داريم ، ما با مواضع  آمريكا و تلاشهاي  اين  كشور در اسرائيل  مخالف  هستيم ، اين  يك  مساله زيربنايي  است  و حتي  اگر ما در هيچ  مساله اي  با آمريكا اختلاف  نداشته  باشيم ، نمي توانيم  در موضع  زيربنايي  خود با آمريكا در اين  مساله  كنار بياييم .
آيت الله هاشمي  رفسنجاني  در ادامه  گفت  وگو با شبكه  تلويزيوني  المنار لبنان  در ارتباط با سياست هاي  آمريكا در منطقه  گفت : ما دست  آمريكا را از ايران  كوتاه  مي كنيم ، سياست  ما تا جايي  كه  بتوانيم  بر رهايي  جهان  اسلام  از استعمار غرب  تكيه  دارد، اين  سياستي  است  كه  آن را مخفي  نكرده  و صراحتا بيان  مي كنيم ، زيرا كشورهاي  اسلامي  بايد مستقل  باشند، نه  تابع  آمريكا.
قرآن  كريم  نيز در اين باره  مي گويد «و لايكون  للكافرين  علي  المومنين  سبيلا» اين  موضع  ما است .
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  افزود: تا زماني  كه  ايران  بر پايه  مواضع اصولي ، اسلامي ، ملي  و استقلال طلبانه  خود تكيه  كند آمريكاييها از ايران راضي  نخواهند بود.
آيت الله هاشمي  رفسنجاني  در مورد ابراز نگراني  مقامهاي  آمريكا از تاثير انقلاب  اسلامي  ايران  بر مردم  عراق  گفت : به  نظر من  اين  يك  بهانه  است ، طبيعتا آمريكا از اين  نگران  است  كه  عراقي ها كه  مردماني  مسلمان  هستند، مانند مردم ايران  خواستار برپايي  حكومتي  اسلامي  باشند، چنانچه  اين  اتفاق  بيافتد، ضرورتي  ندارد كه  تحت  نفوذ ما باشند.
آمريكاييان  اكنون  از اوضاع  داخلي عراق  نگران  هستند و سعي  مي كنند مسئوليت  بحران  كنوني  را به  خارج  از عراق ارتباط دهند، به  همين  جهت  مي گويند ايران  در عراق  دخالت  مي كند.
آمريكا كه  مي گويد با آزادي  مردم  عراق  موافقت  مي كند، با اين  اقدام  اهداف ديگري  را در اين  كشور در سر دارد كه همانا نفت  و حمايت  از اسرائيل  و تسلط بر خاور ميانه  است .
آمريكاييان  به  خوبي  مي دانند كه  آنان  بسياري  از كشورها را از طريق رهبران  مزدور استعمار كرده اند، آزادي  مردم  اين  كشورها و ثروتهاي  آنان  از همين  طريق  به  غارت  مي رود، مساله  آزادي  مردم  چيزي  است  كه  آمريكا آن را نمي خواهد.
000474.jpg

برخي  از مقامهاي  آمريكايي  و همچنين  مردم  آمريكا در تظاهراتي  كه  اخيرا در آمريكا بر پا شد، گفتند كه  بوش  با توسل  به  دروغ  و تزوير اقدام  به اعزام  نيرو به  عراق  كرده  است ، به  نظر مي رسد كه  فضاي  آمريكا هر روز بدتر شود.
آيت  الله هاشمي  رفسنجاني  در بخش  ديگري  از سخنانش  گفت : در جنگي  كه  عراق  عليه  ما راه  انداخته  بود، مقامات  ايراني  خواستار بازخواست  صدام  شدند ولي  آمريكاييان  براي  حمايت  از صدام  داخل  ماجرا شدند و زماني  كه  عراق  جنگ  عليه  كويت  را به  راه  انداخت  آمريكاييان  كويت  را آزادكردند و زماني  كه  ديدند صدام  در حال  سقوط است  به  صورت  رسمي  به  صدام  اجازه دادند كه  انتفاضه  عراق  را سركوب  كند و بسياري  از عراقي ها را به  قتل برساند، بطوري  كه  اجساد آنان  هم  اكنون  از زير خاكها بيرون  آورده  مي شود.
ما معتقديم  كه  آمريكا در طول  زمان  گذشته  در ابقاي  صدام  با پيروي  از اهدافي  كه  از جمله  آن فشار بر ايران  بود، بسيار نقش  داشت .شايد حذف  صدام  هديه اي  براي  مردم  عراق  و منطقه  بوده  باشد و ما با اين مساله  هيچ  مخالفتي  نداريم .
مخالفت  ما در اين  است  كه  آمريكا به  جاي  حكومت  بعثي  حكومتي  دست  نشانده  در عراق  تشكيل  دهد.
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  افزود: چنانچه  اين  اتفاق  روي  دهد و آمريكا بخواهد در كشور عراق  حكومتي  به  جاي  حكومت  صدام  در منطقه  كه  تحت  نظر آمريكا باشد تشكيل  دهد اين  به  مثابه  مثل  از مار به  عقرب  پناه  آوردن  است  و اين  بدترين  چيز براي  مردم  عراق  است .
آيت  الله هاشمي  رفسنجاني  مقاومت  مردم  عراق  را از زمان  اشغال  اين  كشور به  دست  آمريكا، براي كسب  استقلال  و آزادي  دانست و گفت: ملت  عراق ، ملت شجاعي  است  كه  از سلطه  يك  ديكتاتور خارج  شده  و هم  اكنون  اين  مردم  خواهان آزادي  و استقلال  هستند و نيازي  به  كمك  ديگران  براي  رسيدن  به  آزادي  و استقلال  ندارند، زيرا عراق  ثروتهاي  زيادي  دارد.
عراقي ها خود بايد راهشان  را انتخاب  كنند، آنان  در فعاليتهاي  سياسي  و نظامي  آزاد هستند و هيچ  كسي  حق  ندارد ملت  عراق  را در انتخاب  راهي  كه  در پيش  گرفته  سرزنش  كند.
زماني  كه  يك  تانك  آمريكايي  يك  اتومبيل  عراقي  را هدف  قرار مي دهد و وقتي كه  مردم  بدون  هيچ  دليلي  كشته  و يا دستگير مي شوند، زماني  كه  هر منزلي  مورد يورش  قرار مي گيرد، طبيعي  است  كه  عراقي ها با هر وسيله اي  از خود دفاع  كنند.
زماني  كه  دزدي  به  خانه اي  دستبرد بزند صاحب خانه  حق  دارد كه  با هر وسيله ممكن  از خود و خانه اش  دفاع  كند.
رئيس  تشخيص  مصلحت  نظام  در ادامه  درباره  سياست  ايران  نسبت  به  آينده عراق  گفت : سياستي  ما كه  همواره  بر آن تكيه  كرده ايم  اين  است  كه  آمريكا بايد عراق  را در اولين  فرصت  ترك  كند. امروز حكومت  عراق  ساقط شده  و آمريكا بايد اين  كشور را به  سازمان  ملل بسپارد تا مردم  عراق  بتوانند راه  خود را انتخاب  كنند، مسئوليت  هر گونه تاخير در اين  مساله  بر عهده  آمريكا است . در مورد انتخاب  مردم  عراق  نيز هيچ  كس  نمي تواند در چگونگي  اداره  امور آنان  مشاركت  كند.
مثلا زماني  كه  آنان  شوراي  حكومت  انتقالي  را انتخاب كردند شايسته  نيست  كه  ما با آنچه  كه  آنان  انتخاب  كرده اند مخالفت  كنيم  وبايد با منتخبان  آنان  در كليه  مسايل  همكاري  كنيم .
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  همچنين  درباره  روابط ايران  و سوريه  گفت : ما از همان  زمان  پيروزي  انقلاب  اسلامي  همكاري  خود را با كشورهاي  عربي  آغازكرديم ، روابط ما با سوريه  به  همان  اوايل  پيروزي  انقلاب  اسلامي  بر مي گردد.
بين  ما و حافظ اسد ارتباطات  و گفت وگوهايي  كه  بر سر بيشتر آنان  با يكديگر توافق  داشتيم ، انجام  شده  است ، مثل  مساله  اسرائيل ، لبنان ، عراق  و بسياري  از مسايل  ديگر.مواضع  ما و سوريه  به  شدت  به  يكديگر نزديك  است  و اين  يك  امر عادي  براي دو كشور مسلمان  است  و اين  چيزي  است  كه  آمريكا نمي خواهد.آمريكا مي خواهد كه  روابط بين  كشورهاي  مسلمان  تيره  باشد، اين  امر به خصوص  در مورد مسايلي  كه  مربوط به  اسرائيل  است ، بيشتر صدق  مي كند. همكاري ما با كشورهاي  عرب  براي  آمريكا بسيار تلخ  است .
آيت  الله هاشمي  رفسنجاني  همچنين  در ارتباط با مساله  فلسطين  گفت : ما دخالت  عملي  در صحنه  فلسطين  نمي كنيم .
ما نظرات  خود را مطرح  مي كنيم ، شايد برخي  از كشورهاي عربي  باشند كه  نمي خواهند نظرات  خود را در اين  خصوص بر اساس  سياست  خود بيان  كنند.
ما معتقديم  صلح  حقيقي  تا زماني  كه  اسرائيل  در منطقه  حضور دارد، محقق  نخواهد شد.
درست  نيست  در حالي  كه  ۵ ميليون  پناهنده  فلسطيني  هم  اكنون  در خارج  از وطن  خود سكونت  دارد به  محقق  شدن  صلح  فكر كرد يا مثلا اسرائيل  نبايد در بيت المقدس  حضور داشته  باشد و مسايل  بسيار ديگري  كه  از جمله  نظرات  ماست .اسرائيل  يك  رژيم  غاصب  و وجودش  غير قانوني  است ، اسرائيل  غده  سرطاني در منطقه  خاور ميانه  است .
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  در مورد اين  كه  پشتيباني  از گروههاي فلسطيني  و لبناني  مثلا حزب الله  و يا گروههاي  ديگر كه  آمريكا از آن به عنوان  پشتيباني  از گروههاي  تروريستي  نام  مي برد، اظهار داشت : اول  بايد بدانيم  كه  آيا مقاومت  حزب  الله  لبنان  و يا گروههاي  فلسطيني  به  معناي تروريسم  است ، تا ايران  را متهم  به  پشتيباني  از تروريسم  كنيم ؟ و چه  كسي اتهام  تروريست  بودن  را به  مبارزان  قبول  مي كند؟ سرزمينهاي  لبنان  اشغال  شده  و لبناني ها مي خواهند كه  اسرائيل  از سرزمينهاي  آنان  خارج  شود.
اين  مقاومت  حق  قانوني  اين  مردم  است  و تروريسم نيست  بلكه  اين  اسرائيل  است  كه  پيوسته  اقدامات  تروريستي  انجام  مي دهد.
شما در فلسطين  مشاهده  مي كنيد كه  چگونه  اسرائيليان  به  مردم  فلسطين يورش  مي برند و با تانكها و توپها و بالگردهاي  خود آنان  را هدف  قرارمي دهند آيا اين  تروريسم  نيست  ؟ اما زماني  كه  فردي  به  سربازان  اسرائيلي  با سلاح  و يا بمب  حمله  مي كند وي  را تروريست  مي خوانند.
ما اين  مقاومت  را تروريسم  نمي دانيم  بلكه  آن را دفاعي  قانوني  مي دانيم  كه  استحقاق  دفاع  كردن  دارد و ما از آن پشتيباني  مي كنيم .
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  همچنين  درباره  توطئه ها عليه  ايران  گفت : توطئه  در ايران  امر جديدي  نيست  ما بعد از پيروزي  انقلاب  دائما در تيررس توطئه هاي  دشمنان  بوده ايم .
فرزندان  ما بعد از پيروزي  انقلاب  اسلامي  عليه شورشيان  مسلح  در داخل  كشور و برنامه هايي  كه  براي  براندازي  اين  نظام  به راه  افتاده  بود، جنگيدند، پس  از آن نيز جنگ  تحميلي  را عليه  ما به  راه انداختند، زماني  كه  نزديك  بود جنگ  به  نفع  ما پايان  يابد با انواع  سلاحها و كشتي هاي  جنگي  خود داخل  ماجرا شدند و به  ما تحت  عناوين  مختلف  حمله  كردند .اين  نقشه ها و توطئه هايي  است  كه  براي  ما تازگي  ندارد.
000476.jpg

آيت  الله هاشمي  رفسنجاني  در بخش  ديگري  از سخنان  خود گفت : آمريكا در مهلكه  عراق وارد شده  و معتقدم  كه  در باتلاق  عراق  فرو رفته  است . بهتر است  كه  آمريكا سربازان  خود را از اين  مهلكه  نجات  دهد. چنانچه  آمريكا از عراق  عقب  نشيني  كند اين  امر براي  آمريكا به  منزله شكستي  محسوب  خواهد شد، چنانچه  بخواهد در اين  كشور بماند همانطور كه  امروز شاهد آن هستيم  هر روز با وضعيت  بدتري  روبرو خواهد بود.
مثلا با موشك  و خمپاره  به  هتل  الرشيد كه  محل  اقامت  معاون  وزير دفاع آمريكا بوده  حمله  مي شود، اين  حمله  كشته ها و زخمي هاي  زيادي  بر جاي  گذاشت ، چنانچه  آمريكاييان  نتوانند مكان  امني  در عراق  براي  خود بيابند، پس  چگونه مي توانند در اين  كشور بمانند.
عمليات  مقاومت  مردم  عراق  اكنون  در مرحله  ابتدايي  آن است  و با گذشت زمان  اين  عمليات  به  صورت  سازمان  يافته  انجام  خواهد شد. در طول  هفته هاي  گذشته  از خمپاره  و يا موشك  در بغداد استفاده  نمي شد ولي  امروز مي بينيم  كه  در هر كجايي  كه  بخواهند از اين  سلاح  استفاده  مي كنند .در واقع  آمريكا اكنون  در اداره  عراق  ناتوان  است . بنابراين  آمريكاييان  كاملا در امور عراق  ناتوان  هستند و سوالات  بسياري در زمينه  چگونگي  اداره  عراق  مطرح  مي باشد كه  آمريكاييان  از پاسخ  دادن  به آنها عاجز هستند، نشانه  آن تظاهراتي  بود كه  چند روز پيش  در واشنگتن  صورت گرفت ، تظاهركنندگان  نسبت  به  سياست هاي  غير عاقلانه  آمريكا اعتراض  كردند.
آيت الله هاشمي  رفسنجاني  همچنين  در پاسخ  به  اين  سئوال  كه  گفته  مي شود چنانچه  ايران  سلاح اتمي  داشته  باشد رژيم  صهيونيستي  را هدف  قرار خواهد داد گفت : من  قبلا به  اين  سئوال  پاسخ  گفتم  ما هيچ  گاه  به  توليد سلاح  هسته اي  فكرنكرده ايم .
ما بارها اين  مساله  را تكرار كرده ايم  ولي  با اين  حال  باز هم اين  اتهام  تكرار مي شود.اما چنانچه  دشمنان  جرات  كنند كه  به  ايران  حمله  كنند با پاسخ  سختي مواجه  خواهند شد، جمهوري  اسلامي  اكنون  در وضعيت  بسيار خوبي  از جهت  موقعيت دفاعي  قرار دارد.
آيت  الله هاشمي  رفسنجاني  در مورد تهديدهاي  رژيم  صهيونيستي  گفت : معتقدم كه  اسرائيل  خيلي  مايل  است  كه  به  جمهوري  اسلامي  حمله  كند ولي  ما در مقابله به  مثل  بسيار جدي  هستيم .
ما اين  را خوب  مي دانيم  كه  آمريكا جز براي  محاصره  ايران  به  منطقه  نيامده است ، چه  در افغانستان  يا عراق  و يا در جنوب  خليج  فارس ، سعي  مي كند كه پايگاهي  نظامي  در شمال  ايران  براي  خود ايجاد كنند.
آمريكا مي خواهد ايران  را محاصره  كند اما اكنون  مي بينيم  كه  خودشان  در هتل  الرشيد و همچنين  در مقرهاي  نظامي  در عراق  و همينطور در افغانستان  در محاصره  قرار گرفته اند.
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  درباره  رابطه  ايران  با كشورهاي  عربي  گفت : ما بسيار علاقه مند به  تعميق  روابط با كشورهاي  عربي  كه  بيشتر آنها از كشورهاي  اسلامي  هستند، مي باشيم ، اولويت  در سياست  خارجي  ما در قانون  اساسي بر اساس  روابط با كشورهاي  اسلامي  است .از شروع  انقلاب  اسلامي  در ايران ، آمريكاييان  سعي  كردند به  جاي  اسرائيل  برخي  از كشورهاي  عربي  را وادار به  اقدام  عليه  جمهوري  اسلامي  كنند كه  ازجمله  آن جنگ  تحميلي  عراق  عليه  ايران  بوده  است . اما ما هرگز مقابله  به  مثل نكرديم ، همچنان  آنان  را كشورهاي  دوست  و برادران  عرب  مي دانيم .زيرا كه  با آنان  در يك  مسير مشترك  هستيم ، بهتر است  كه  در كنار يكديگر باشيم  و با هم كار كنيم .
آيت  الله هاشمي  رفسنجاني  درباره  روابط ايران  و عربستان  نيز گفت : روابط ما با اين  كشور خوب  است  و در طول  ۵ يا ۶ سال  گذشته  چندين  بار با اميرعبدالله  ديدار كرده ايم .
عربستان  سعودي  نقش  بزرگي  در زمينه  سياست هاي  عربي  در منطقه  دارد و ما امروز با هيچ  كشور عربي  مشكلي  نداريم .
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  همچنين  در ارتباط با روابط ايران  و روسيه  گفت : از زماني  كه  تصميم  گرفتيم  روابط خود را با روسيه  افزايش  دهيم  تاكنون روابط خوبي  با اين  كشور داريم .
در زمان  گورباچف  از روسيه  ديدار كرديم ، توافقنامه اي  را با رئيس جمهوري  وقت  به  امضا رسانديم  كه  تاكنون  ادامه  دارد كه  از جمله  آن ساخت نيروگاه  بوشهر بوده  است .
روسيه  با فشار آمريكا روبرو است  و با توجه  به  فشاري  كه  از سوي  آمريكا بر روسيه  وارد مي شود، همكاري  بين  ايران  و روسيه  كاهش  يافته  است .
اما اين مساله  هيچ  گاه  به  توقف  روابط و توافق هاي  ما كه  همچنان  ادامه  دارد، اثري نخواهد گذاشت .
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  همچنين  درباره  روابط ايران  با كشورهاي اروپايي  گفت : روابط ما با اروپا كمتر از روسيه  است . مثلا در مورد نيروگاه  بوشهر برخي  از اروپاييان  از ساخت  و تكميل  آن خودداري  كردند در حالي  كه روسيه  براي  تكميل  و ساخت  آن اقدام  كرد. برخي  از كشورهاي  اروپايي  با ما همكاري  مي كنند ولي  به  طور كلي  بايد بگويم  كه  به  نسبت ، همكاري  اروپاييان با ما خوب  نبوده  است .
آيت  الله هاشمي  رفسنجاني  در ادامه  سخنانش  همچنين  در ارتباط با مساله اعضاي  القاعده  گفت : همه  مي دانند كه  ما هيچ  روابط نزديكي  با اين  گروه  نه در قبل  و نه  در زمان  كنوني  نداشته  و نداريم .
ايران  كشور بزرگي  است  و مرزهاي  طولاني  دارد و احتمال  اين كه برخي  به  صورت  غير قانوني  وارد اين  كشورشوند، وجود دارد.مسافران  به  راحتي  مي توانند وارد ايران  شوند و ما نمي دانيم  افرادي  كه داخل  ايران  مي شوند از اعضاي  القاعده  هستند و يا از طالبان ، گاهي  اتفاق  افتاده  كه  برخي  از اعضاي  القاعده  كه  به  ايران  نفوذ كرده اند را دستگيركرده ايم  و در صورتي  كه  عملياتي  در اين  كشور انجام  نداده  باشند آنان  را به كشورهايشان  تحويل  مي دهيم  نه  به  آمريكا. ما هيچ  توافقي  با آمريكا و يا هيچ  كشور ديگري  در زمينه  تسليم  اعضاي  القاعده  نداشته ايم  و چنانچه اعضاي  القاعده  مرتكب  اعمال  خلافي  در داخل  ايران شده  باشند در همين  جا محاكمه  خواهند شد.
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  در بخش  ديگري  از گفتگوي  خود با شبكه  المنار درباره  مسايل  داخلي  ايران  گفت : در هر صورت  در داخل  ايران  اختلافات سياسي  بر خلاف  سابق  وجود دارد، آمريكاييان  مي خواهند كه  از اين  مساله  براي محقق  ساختن  اهداف  خود استفاده  كنند.اختلافهاي  سياسي  در داخل  ايران  تنها منحصر به  اين  كشور نيست .
اختلافهاي سياسي  امري  طبيعي  براي  هر كشوري  كه  داراي  دموكراسي  و آزادي  است ، مي باشد، اساسا وجود دموكراسي  منجر به  اختلاف  بين  آراء، افكار و نظرات  مي شود.
چندين  ماه  پيش  آشوبي  در ايران  بر پاشد، راديوهاي  بيگانه  و همچنين تلويزيونهاي  آمريكايي  به  صورت  مستقيم  اقدام  به  پشتيباني  از اين  آشوبها كردند، آشكارا اين  شورشها را رهبري  مي كردند. بيشتر اقدام كنندگان  به  اين شورشها نيز از اراذل  و اوباش  بودند كه  به  خيابانها ريخته  و در كنار آنان نيز تعدادي  از دانشجويان  يا برخي  از سياستمداران  بنابر منافع  خود نيز حضور داشتند. معتقدم  كه  اين  گونه  عمليات  در خدمت  آمريكا و آن چيزي  است  كه آمريكا هم اكنون  مي خواهد.

نگاه امروز
موضع رسمي
نهادهاي جمهوري اسلامي ايران براساس سه مؤلفه سياستگذاري كلان، تقسيم اجرايي قوا و مصلحت انديشي هاي كلان شكل گرفته اند و هريك از اين نهادها به فراخور اوضاع و احوال تصميم مي گيرند و عمل مي كنند. مسئوليت اول در اختيار مقام معظم رهبري است، مسئوليت دوم به عهده قواي سه گانه است و مسئوليت سوم از آن مجمع تشخيص مصلحت نظام است. به همين علت مجمع تشخيص در واقع به علت اين نقش و مسئوليت مشورتي اش در برابر مقام معظم رهبري و همچنين بافت اعضاي آن، برآيند اراده سياسي نظام به شمار مي رود.
به علت اين ويژگي مجمع تشخيص مصلحت نظام و همچنين جايگاه و خصيصه شخصي رئيس آن، اظهارات آيت الله هاشمي رفسنجاني معمولا معدل آراء مسئولان و گردانندگان نظام در سطوح مختلف آن به شمار مي رود.
اكنون كه ايران در مرحله يكي از تصميم گيري هاي حساس و بزرگ خود در زمينه مسائل هسته اي به سر مي برد، سخنان هاشمي رفسنجاني روشنگر سياست كلي نظام تلقي مي شود و غور در آن بسياري از مسائل را روشن مي كند. تازه ترين موضع رئيس مجمع تشخيص مصلحت در گفت وگو با شبكه تلويزيوني المنار گوياي اين واقعيت است كه ايران براي جلوگيري از بحراني كه آمريكا و اسرائيل قصد برپا كردن آن را داشتند با شجاعتي كم نظير تن به مصالحه اي تاريخي با آژانس بين المللي انرژي اتمي داده است كه اعتبار آن به پايبندي طرفين مصالحه به مفاد تعهدات است. ايران با اين استدلال كه اساسا هيچگاه در پي دستيابي به سلاح هسته اي نبوده است حاضر شد درهاي كشور را به روي بازرسان و كارشناسان آژانس بين المللي انرژي اتمي بگشايد تا جامعه جهاني را متقاعد سازد كه چيزي براي پنهان كردن ندارد. اين همه كاري بود كه از ايران خواسته شده بود و ايران به نحو احسن و اكمل به تعهد خود عمل كرد. محمد البرادعي رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي پريروز با وجود پاره اي اما و اگرها به اين واقعيت اذعان كرد و از جامع بودن گزارش ايران درباره برنامه هسته اي اش سخن گفت.
هاشمي رفسنجاني در گفت وگوي خود كه پيش از انتشار سخنان البرادعي ايراد شده بود، بر همين نكته تأكيد ورزيد و از جامعه جهاني و آژانس بين المللي اتمي خواست به تعهدات متقابل خود عمل كند. تعهدي كه ايران انتظار آن را دارد و در بيانيه دو هفته پيش تهران نيز بر آن تأكيد شد اين است كه آژانس و كشورهاي دارنده تكنولوژي هسته اي، براساس مفاد روشن معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي به ايران براي دستيابي به تكنولوژي هسته اي صلح آميز كمك كنند.
تأكيد بر پايبندي آژانس و كشورهاي صنعتي به تعهدات خود در برابر ايران، در كنار يك واقعيت بنيادي درون ايران معنايي خاص مي يابد كه طرف هاي بين المللي متعهد در برابر ايران را با مسئوليتي دشوار و سرنوشت ساز روبه رو مي كند.
با وجود آن كه ايران رسما پذيرفته است كه به سوي امضاي پروتكل الحاقي معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي پيش برود و ظاهرا آخرين رايزني ها براي ارائه درخواست الحاق ايران در حال انجام است، هنوز در ايران صداهاي مخالفي وجود دارد كه انتقاد آنان قابل اعتنا است و دولت ايران اگر نتواند از جامعه جهاني در برابر پيوستن خود به پروتكل الحاقي ما به ازاي مؤثري دريافت كند، طبيعي است كه به منطق مخالفان الحاق تمكين كند. بر همين اساس مي توان گفت، انذار هاشمي رفسنجاني به جامعه جهاني كه انتظار اجراي يكسويه قرارداد توسط ايران را نداشته باشند به نوعي واگويي موضع رسمي جمهوري اسلامي است كه اگر طرف هاي بين المللي بر عهد خود كه در مذاكرات با البرادعي و وزيران خارجه سه قدرت اروپايي پذيرفته اند باقي نمانند، توافقنامه تهران و توافقات ديگر با آژانس عقودي جايز به شمار مي روند كه مي توانند در صورت اقتضاء كأن لم يكن تلقي گردند.

يك  مقام  روس  خبر داد
پيشرفت سريع نيروگاه بوشهر
نيكلاي  شينگاريف  سخنگوي  وزارت  انرژي  اتمي  روسيه  از پيشرفت  سريع كارها در نيروگاه  اتمي  بوشهر خبرداد.
شينگاريف  در گفت وگو  با ايرنا گفت : در مذاكرات  هفته پيش  الكساندر روميانتسف  وزير انرژي  اتمي  روسيه  با هيأت  ايراني  به  رياست اسدالله  صبوري  معاون  سازمان  انرژي  اتمي  در مسكو مسايل  مورد علاقه  مورد بحث و بررسي  قرار گرفت .
وي  هدف  از بازديد اين  هيأت  ايراني  را هماهنگي  مسايل  كاري  بين  دو كشوردر زمينه  ادامه  عمليات  ساخت  و تكميل  نيروگاه  بوشهر خواند.
شينگاريف  در پاسخ  سئوالي  در مورد وضعيت  كنوني  نيروگاه  بوشهر گفت :عمليات  احداث  اولين  واحد اين  نيروگاه  با آهنگي  سريع  و شتاب  انگيز جريان دارد.
وي  افزود: برخي  از عوامل  فني  و يا آماده  نبودن  بعضي  از دستگاهها ممكن است  باعث  به  تاخير افتادن  زمان  راه اندازي  اين  نيروگاه  شود.
به  گفته  وي  همه  تجهيزات  بنا به  دلايل  فني  براي  مونتاژ و انتقال  به ساختمان  نيروگاه  بوشهر آماده  نشده  است .
سخنگوي  وزارت  انرژي  اتمي  روسيه  در پاسخ  سئوالي  در مورد وضعيت  سوخت نيروگاه  و زمان  امضاي  موافقت  نامه  مربوط گفت : روسيه  و ايران  در مورد بازگرداندن  سوخت  مستعمل  از نيروگاه  بوشهر به  توافق  رسيدند و پيش  نويس موافقت  نامه  مربوط به  سوخت  در دست  بررسي  است .
وي  افزود: ما خواستار امضاي  هر چه  زودتر اين  موافقت  نامه  هستيم  كه هماهنگي  فني  متن  آن هم  اكنون  جريان  دارد.
شينگاريف  افزود: متن  اين  موافقت  نامه  به  وسيله  طرف  ايراني  ارايه  شده  و ما در حال  بررسي  آن هستيم  كه  اميدواريم  حداكثر تا يك  ماه  آينده  به  امضا برسد.
وي  در مورد زمان  سفر الكساندر روميانتسف  وزير انرژي  اتمي  روسيه  به  ايران گفت : روميانتسف  براي  بررسي  مسايل  نيروگاه  بوشهر از نزديك  احتمالا اواخر ماه  ژانويه  سال  آينده  ميلادي بهمن  به  ايران  سفر خواهد كرد.
شينگاريف  در پاسخ  سئوالي  در مورد ابراز تمايل  روميانتسف  براي  مذاكره  با ايران  در مورد ساخت  واحد دوم  نيروگاه  بوشهر گفت : ساخت  و راه  اندازي دومين  واحد نيروگاه  بوشهر بوسيله  روسيه  امري  كاملا واقع  گرايانه  است .وي  افزود: ما مطالعات  مقدماتي  اوليه  در زمينه  مسايل  فني  و اقتصادي  را در محل  انجام  داديم  و حالا بايد با طرف  ايراني  در اين  زمينه  به  توافق برسيم .
سخنگوي  وزارت  انرژي  اتمي  روسيه  گفت : در زمان  حاضر يك  گروه  كاري  مركب  از نمايندگان  وزارتخانه هاي  انرژي  اتمي  و امور خارجه  روسيه  و همچنين  ارگانهاي مربوط در ايران  بايد تشكيل  و امكانات  مربوط به  ساخت  واحد دوم  نيروگاه  بوشهر را بررسي  كند.
در ديدار روز چهارشنبه  وزير انرژي  اتمي  روسيه  با سفير ايران  در اين  كشور و معاون  سازمان  انرژي  اتمي  روند همكاري  دو كشور در زمينه  انرژي  هسته اي ، ساخت  نيروگاه  بوشهر و سوخت  مورد نياز آن مورد بحث  و بررسي  قرار گرفت .

گفت و گو با پيكو نماينده دبيركل سازمان ملل در امور گفت و گوي تمدن ها
مرد بدون اسلحه
000478.jpg
وحيدرضا نعيمي: در واپسين ساعات روز پيش از آغاز رمضان منتظر پايان جلسه يك ديپلمات باسابقه در عرصه روابط بين الملل با شماري از كارشناسان ايراني هستم. نهايتا جيان دومنيكو پيكو پس از نشست و صرف شام موافقت مي كند به دو سئوال من جواب دهد، دو سئوالي كه به چند سئوال و جواب سريع و كوتاه بدل شد.
پيكو در حال حاضر نماينده شخصي دبير كل سازمان ملل در امور گفتگوي بين تمدنهاست. وي مدير اجرايي شركت جي دي پي اسوشيتس در نيويورك و رئيس طرح غيردولتي راهبردهاي صلح در ژنو است. وي از سال ۱۹۷۳ تا ۱۹۹۲ دستيار دبير كل سازمان ملل در امور سياسي بود. وي در چند رشته مذاكرات حساس خاورميانه از جمله آزادي گروگانهاي غربي در لبنان، موافقت نامه آتش بس بين ايران و عراق و نيز موافقت نامه ژنو در مورد خروج سربازان شوروي از افغانستان نقش چشمگيري داشت.زندگينامه پيكو به نام «مرد بدون اسلحه» شرح واقعي تلاش يك ديپلمات سازمان ملل براي تحقق صلح در خاورميانه است. داستان وي بيشتر مانند موضوع داستانهاي پليسي جان لوكاره است.
دولتهاي آلمان، ايتاليا، لبنان، آمريكا و انگليس از تلاشهاي وي در خاورميانه قدرداني كرده اند. وي جوايز و مدارك افتخاري بي شماري دريافت كرده است. وي از دانشگاه پادوا در ايتاليا مدرك ليسانس علوم سياسي و از دانشگاه كاليفرنيا در سانتاباربارا فوق ليسانس روابط بين الملل و سياست تطبيقي گرفت.
***
* شما نماينده دبير كل در امر گفتگوي بين تمدنها هستيد. آيا اين ايده در سطح بين المللي به نتايج محسوسي انجاميده است؟
- به نظر من نظريه گفتگوي بين تمدنها پاسخ مناسبي به تحولات پس از ۱۱ سپتامبر است. اي كاش مي توانستيم آن را به منشور ضد تروريسم بدل كنيم. چرا كه اين نظريه راهي براي متحد كردن دنيا عليه اين نوع فعاليتها بود. متأسفانه هنوز موفق نشده ايم. مي گويم هنوز چون گفتگوي بين تمدنها در مقام يك مفهوم به بخشهاي مختلف جهان گسترش نيافته است. تدريجا برخي نتايج پديدار شده است. مثلا حدود يك ماه و نيم پيش نشست جالبي در بالكان درباره مفهوم گفتگوي بين تمدنها داشتيم و براي نخستين بار تمام رؤساي جمهور كشورهاي بالكان شامل كشورهاي يوگسلاوي سابق با يكديگر ديدار كردند. اين گام بسيار محسوسي بود.
يك روز پس از اين نشست، رئيس جمهوري صربستان و رئيس جمهوري كرواسي رسما از مردم يكديگر عذرخواهي كردند. اين تحول بسيار بسيار مهمي است كه مستقيما از مفهوم گفتگوي بين تمدنها سرچشمه گرفته است.
گفتگوي بين تمدنها اكنون به مانند كيسه اي بذر است كه افراد خوش نيت از آقاي خاتمي گرفته تا بقيه در سراسر جهان افشانده اند و اكنون برخي از اين دانه ها ميوه داده اند. برخي ديگر مدتي بيشتر طول مي كشد تا به بار بنشيند.
* برخي تحليلگران اروپايي توافق سعدآباد را كودتاي ديپلماتيك اروپا خوانده اند. به نظر شما اين موافقت نامه از چه نظر مهم است؟
- اهميت عمده موافقت نامه در وجود آن است. اين تحول نشان داد توافق وقتي حاصل مي شود كه درجه اي از اعتماد بين دو طرف وجود دارد. صرف وجود اين موافقت نامه حاكي از آن است كه اعتماد وجود دارد. اين مهمترين، مثبت ترين دستاورد آن براي صلح و امنيت است.
* آيا اين دستاورد پيروزي اروپا در برابر سياست مخاصمت آميز آن سوي اقيانوس اطلس است؟
- اين امر نمايانگر وجود خط مشي براي تمام كساني است كه به دستيابي به راه حل از طريق مذاكرات مسالمت آميز اعتقاد دارند. در نتيجه تصور مي كنم اين موقعيت برد - برد براي همه است. فكر نمي كنم كسي از جنگ خوشش بيايد. شايد كساني كه از سلامت فكري برخوردار نيستند، دليل خاصي براي آن داشته باشند. صرف نظر از اين قبيل افراد، اين موقعيت برد - برد براي همه است و همه بايد از آن راضي باشند.
* شما سابقه فعاليت طولاني در عرصه سياست و روابط بين الملل و نيز سازمان ملل داريد، در نگاه به گذشته، نظر پيكو در مورد دستاوردهاي خود در مقام يك ديپلمات كاركشته چيست؟
- مايل نيستم خودم را ديپلمات بخوانم، بلكه دوست دارم خودم را كسي بخوانم كه با اقبال كافي در منصبي قرار گرفته است كه اين امكان را به من مي دهد كه كار مورد علاقه ام را انجام دهم،  يعني چيزي كه به آن اعتقاد دارم و در برخي مواقع تأثير اندكي داشته باشم. به نظرم همه مي توانيم چنين كاري كنيم.
* شما در دوره هاي كاري چند دبير كل مانند دكوئه يار، پطروس غالي و كوفي عنان در سازمان ملل فعاليت كرده ايد. چگونه با رويه كاري اين افراد كنار آمده ايد؟
- من با پطروس غالي كار نكرده ام. فكر مي كنم شخصيت افراد نقش مهمي دارد. شخصيت افراد تأثير بسزايي در كارايي افراد دارد. در نتيجه گاه در مقاطعي از زندگي اگر تعامل ما با افرادي كه با آنان كار مي كنيم، خوب باشد، كارآمدتر هستيم و گاه اين تعامل خوب نيست و اين مي تواند نقطه ضعف باشد. اما زندگي همين است. گاه در قله هستيم و گاه در دره.
* شما زندگي خود را مصروف گسترش صلح كرده ايد. اما كتاب خود را «مرد بدون اسلحه» نام نهاديد. به علاوه دكوئه يار شما را «يك سرباز و نه ديپلمات» خواند. چرا براي توصيف شما از واژگان جنگ استفاده مي شود؟
- شايد به اين علت كه من با اراده يك نظامي در خدمت صلح هستم.
* چگونه اين دو امر متضاد را با هم جمع آورده ايد؟
- لزومي به ايجاد سازگاري بين اين دو صفت نيست. فكر مي كنم وقتي دكوئه يار اين اصطلاح را در مورد من به كار برد، مي دانست من هرگز در خدمت ارتش و نظامي نبوده ام.
* تصويري كه شما از جهان يا به طور اخص خاورميانه داريد، چيست؟
- تصوير آرماني من بسيار ساده است. وقتي كشورها به صورتي درآيند كه هر كس به تأثيرگذاري خود اعتقاد داشته باشد و در نتيجه بكوشد تأثيرگذار باشد، وضع بهتر خواهد شد اما وقتي فضايي پديد آيد كه مردم به خصوص جوانان اميد به تأثيرگذاري را از دست بدهند، آنگاه است كه مشكل درست مي شود.
* به نظر شما براي تبديل خاورميانه به منطقه اي مسالمت آميزتر و آبادان تر چه كار بايد كرد؟
- جواب اين سئوال براي من بسيار ساده است. آنچه در خاورميانه به آن نياز داريم اين است كه همه بدانند حقيقت فقط نزد آنان نيست.
* آيا جلد دوم مرد بدون اسلحه را منتشر خواهيد كرد؟
- خير من نويسنده نيستم.
* آيا فكر مي كنيد روزي خواهد رسيد كه اسلحه به دست بگيريد؟
- تنها سلاحي كه مي توانم از آن استفاده كنم، عقايدم است.

گفت وگو با ماهاتير محمد (بخش دوم)
مي خواهم منصف باشم
000484.jpg
*آيا باز هم قصد داريد به مسافرت هاي خود ادامه دهيد يا اين كه مي خواهيد پس از بازنشستگي در يك روزنامه مقاله بنويسيد؟
-نمي  دانم اما دوست دارم مسافرت كنم. كشورهاي زيادي صرف نظر از اين كه من نخست وزير باشم يا نه، از من دعوت كرده اند تا در آنجا سخنراني كنم. قصد دارم به برخي از اين كشورها بروم. در خصوص مقاله نوشتن در يك روزنامه بايد بگويم كه قصد ندارم خود را در يك شغل پاي بند كنم. اگر احساس نوشتن كنم خواهم نوشت.
* برخلاف چهره بسيار مصمم تان، گفته مي شود كه شما فردي خيلي خجالتي هستيد. اما شما توان فولادي به نمايش گذاشته و در مواردي بسيار نطاق بوده ايد ،چگونه اين ويژگي هاي متضاد را با هم سازش مي دهيد؟
- بله، وقتي من كوچك بودم خيلي خجالتي بودم و نمي توانستم با مردم بجوشم. من احساس مي كردم كه مردم خيلي به من توجه نمي كنند. اما ياد گرفتم كه بر اين موضوع فائق آيم. من هنوز بخاطر دارم كه وقتي پسر بچه كوچكي بودم از سگ ها مي ترسيدم و فرار مي كردم و البته وقتي فرار كنيد، سگ ها شما را دنبال خواهند كرد. اما وقتي كه مي ايستادم و به پشت سر نگاه به سگ مي كردم، سگ  متوقف مي شد. در مورد سخن گفتن نيز قبلا من توانايي چنداني نداشتم اما شغلم مرا مجبور به اين كار كرد.
شما مي دانيد كه سخن گفتن مالايي من لكنت دار است به اين خاطر من نمي توانم مالايي يا انگليسي را به صورت ادبي صحبت كنم. اما از آنجا كه اين امر بخشي از كار من است مجبورم آن را انجام دهم. پس مدتي كه من كارها را به تكرار انجام مي دهم بهتر و بهتر مي شوم.
* سياستمدارشدن شما يك نقطه عطف در زندگي تان بود. درست است؟
-من احساس بسيار شديدي درباره استعمار انگليس داشته ام. من عادت داشتم درباره اين فكر كنم كه چرا مردم اين يا آن كار را انجام مي دهند و يك روز از خود پرسيدم چه كاري من انجام داده ام و پس از آن من توانستم بنويسم، توانستم با دوستانم صحبت كنم و به دليل عصبانيت شديدم از استعمار احساس كردم كه بايد براي موفقيت خود بر خجالتي بودن و نبود اعتماد به نفس خود غلبه كنم.
* برخي مقامات كشورهاي جهان شما را به نام هاي متفاوت ناميده اند. پال كيتينگ (نخست وزير سابق استراليا) و همچنين مادلين آلبرايت و جيمز بيكر (وزراي پيشين امور خارجه امريكا) و ال گور (معاون سابق رئيس جمهور آمريكا) شما را سركش ناميدند. آيا اظهارات آنها در باره شما به شما صدمه نزد و ثانيا چرا با آنها مقابله به مثل نكرديد؟
اول من از آنها انتقاد نكرده ام. من بندرت از ژاپني ها يا چيني ها يا ويتنامي ها انتقاد كرده ام زيرا آنها از من يا مالزي انتقاد نكرده اند. درباره كساني كه اشاره كرديد اين آنها بوده اند كه كشور ما را تا آخرين نفس دنبال كردند. به نظر مي رسد آنها احساس مي كرده اند كه ما در كار آنها دخالت مي كنيم و بايد به ما بگوئيد كه چه كار بكنيم يا اين كه ما كار اشتباهي انجام مي دهيم. در حالي كه برداشت آنها كاملا اشتباه بود. بنابراين پاسخ من به آنها اين بود كه آنها نيز به اندازه ما در اشتباه هستند. اگر ما اين را به آنها گوشزد نمي كرديم آنها با اين تصور كه آنها بر حق هستند و ما در اشتباه، باقي مي ماندند.
شما مي دانيد كه من درباره اروپا چيزهايي گفته ام. تاريخ اروپا پر از جنگ است. كشورهاي اروپايي به طور مدام با هم جنگيده اند. آنها سرزمين هاي مردمان ديگر را بدون توجه به مردمي كه در آنجا زندگي مي كرده، گرفته اند. در آمريكا سرخپوستان بومي نابود شدند. در استراليا، بوميان كشته شدند و سرزمين آنها غصب شد. بنابراين شما بايد به آنها بگوييد... نگاه كنيد شما زمين مردم ديگر را غصب مي كنيد. اما وقتي ما گزارش هاي منتشره از سوي آنها را مي خوانيم در آن نمي بينيم كه آنها به گرفتن سرزمين هاي ديگران اشاره كرده  باشند. ما هيچ چيزي را نگرفته ايم. اين دقيقا همان چيزي است كه من به چيني ها گفته ام، شما خيلي به ما شبيه هستيد. شما هرگز سرزمين ما را فتح نكرديد اما اروپايي ها از ۸ هزار مايل آن طرف تر آمدند و ما را فتح كردند ما چه بايد با آنها بكنيم. آنها مي خواهند تجارت كنند اما ايده آنها براي تجارت فتح كشور و گرفتن همه چيز براي خود با ارزان ترين قيمت ممكن است.
* زماني كه شما در سال ۱۹۸۱ به قدرت رسيديد به شما برچسب يك مالايي متعصب زدند و بسياري از غيرمالايايي ها نسبت به شما بيمناك بودند. اما اكنون پس از گذشت ۲۲ سال حمايت غيرمالايي ها از شما بسيار بالاست كه شاهد آن هم انتخابات عمومي گذشته است. آيا فكر نمي كنيد اين برچسب را غيرمنصفانه به شما زده بودند؟
برچسب زدن يك حيله سياسي است. وقتي به كسي برچسب زده مي شود همه كارهاي او نيز به آن برچسب مرتبط مي شود. بنابراين مخالفان من، شايد حزب اقدام خلق حاكم سنگاپور كه مرا دوست نداشت به من برچسب يك مالايي متعصب زد، اما آنچه من انجام مي دادم هرگز افراطي و متعصبانه نبود. من فقط خواستار اين بودم كه با مالايايي ها منصفانه رفتار شود. اين يك درخواست افراطي نبود اما چون بر من برچسب متعصب خورده بود، هرچه من مي گفتم يا انجام مي دادم، افراطي و متعصبانه به نظر مي رسيد و اين برچسب به دليل پافشاري و اصرار آنها در كاربرد واژه متعصب با من باقي ماند. البته آنها همچنين مي گويند كه من مخالف چيني ها و هندي ها هم هستم. چيني ها و هندي ها مرا نمي شناسند. آنها گزارش هايي در باره من خوانده اند كه مرا يك متعصب ناميده است، بنابراين بسيار بد خواهد بود كه من نخست وزير آنها باشم.
اساسا آنها نسبت به من بي اعتماد بودند اما بتدريج من به آنها نشان دادم كه من نسبت به همه حتي كساني كه مخالف من هستند منصف مي باشم. اگر شما به كابينه نگاه كنيد خواهيد ديد كه اعضاي كابينه كساني هستند كه مخالف من بودند. آقاي عبدالله البداوي يكي از اعضاي گروه تنگ كورازاليق بود كه مي خواست مرا سرنگون كند اما اكنون من او را به عنوان جانشين خود بالا مي برم. رايس يتيم، قدير شيخ فدزير، سيد حامد البار همگي از مخالفان من بودند. من هيچ كينه اي نسبت به افراد ندارم.
* روابط خود با غير مالايايي ها را در دوران ۲۲ ساله نخست وزيري چگونه توصيف مي كنيد؟
- بله اين يك فرآيند تدريجي است. ابتدائاً آنها به من بي اعتماد بودند، به مرور زمان دريافتند كه من عليه آنها نيستم بلكه مي خواهم نسبت به آنها منصف باشم. اما من بايد منافع اكثريت يعني مالايايي ها را نيز در نظر مي داشتم. وقتي من اين كار را بكنم توازن برقرار مي شود. مردم مي دانند كه من گاهي مالايايي ها و گاهي چيني ها و هندي ها  را به خاطر اعمال غيرمنصفانه اشان نسبت به ديگران سرزنش كرده ام. من در انتقاداتم بسيار منصفانه و متوازن بوده ام. من فكر مي كنم به مرور زمان آ نها دريافته اند كه من عليه آنها نيستم. در واقع من آماده كمك به آنها بودم.
* در گذشته پيشنهاداتي براي عرضه پست هاي سياسي بالاتر كشور همچون معاون دومي نخست وزيري- در صورتي كه وجود داشته باشد- به غير مالايايي ها مطرح بود، نظر شما در اين خصوص چيست و آيا فكر مي كنيد چنين امري امكان پذير است؟
- اين امر شدني است. من قبلاً گفته ام كه ممكن است زماني بيايد كه يك غيرمالايايي نخست وزير بشود. اما البته كه شرايط وجود دارد و آن اينكه فرد منتخب بايد مورد پذيرش مالايايي ها قرار بگيرد. اگر چنين فردي مورد قبول مالايايي ها واقع نشود از آنجا كه آنها اكثريت را دارند نخست وزير شدن او مشكل و البته ممكن است. اگر يك غيرمالايايي  نسبت به مالايايي ها و مسايل آنها نگران باشد و با همه منصفانه رفتار كند، من فكر مي كنم ترس مالايايي ها از نخست وزير شدن يك غير مالايايي خواهد ريخت.
* آيا فكر مي كنيد كه روزي برسد كه سياست در مالزي مبتني بر نژاد نباشد؟
- بله اگر همه افراد از شأن و جايگاه يكساني برخوردار باشند اين امر امكان پذير است. اين شكوه وجود دارد كه در بخش دولتي به اندازه كافي غيرمالايايي مشغول كار نيست اما اگر شما به بخش خصوصي نگاه كنيد تعداد مالايايي بسيار اندك است. بايد توازن برقرار شود.
* سال ۲۰۲۰ خيلي دور نيست. انديشه هاي شما براي ايجاد يك نژاد مالزيايي چيست؟
- به تدريج ما ترس از يكديگر را فراموش خواهيم كرد. اما بايد مطمئن شويم كه هر كس از جايگاه و ثروت يكسان همچون سايرين برخوردار است. من هميشه خاطر نشان كرده ام كه در يك جامعه چند قوميتي اگر يك گروه از يك نژاد فقير باشد دقيقاً به مفهوم آن نيست كه كل آن قوم فقير هستند. اگر در مورد مالزي يك دايره را در نظر بگيريم و مالايايي ها، چيني ها و ديگران را در داخل آن بگذاريم و ارتباط قوميت با ثروت را در نظر بگيريم متوجه خواهيم شد كه چيني ها نه تنها چيني بلكه ثروت و مالايايي ها نه تنها مالايايي بلكه فقير هستند. بنابراين،  تفاوت هاي قوميت در مالزي چنين است و همين امر مانع از همگرايي آنها مي شود. اما اگر ما عامل ثروت را در نظر نگيريم چيني ها به اندازه مالايايي ها و مالايايي ها به اندازه چيني ها فقير هستند. اما اگر همه ما همچون مالزيايي ها فكر كنيم و فرهنگ يكديگر را بفهميم آن وقت مي توانيم با يك زبان مشترك سخن بگوييم. من فكر مي كنم سرانجام قوميت هاي مختلف در مالزي با هم خواهند شد.
* چرا ما اقدامات مثبتي همچون سياست جديد اقتصادي اتخاذ كرديم؟
- بلكه همانطوري كه گفتيد اين يك سياست ايجابي است كه تا حدودي موفق بوده است. دليل اتخاذ آن هم اين بود كه در طول بحران مالي سال هاي ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸ شرق آسيا، مبارزه اي بين چيني ها و مالايايي ها وجود نداشت.
* طبق اكثريت احساساتي كه در سرويس  پيام هاي كوتاه و نيز وب سايت  برناما نسبت به شما ابراز شد، به نظر نمي رسد مالزيايي ها فكر كنند شما بيش از حد در مسند قدرت باقي مانده  ايد.
- درست است. وقتي يك فرد در حال كناره گيري است مردم به طول دوران زمامداري فكر نمي كنند بلكه آنها فقط چيزهاي خوب را به خاطر مي آورند. اين بر خلاف گفته مارك آنتوني است كه «كارهاي بد انسان بعد از او زنده مي ماند و خوبي هايش در درون استخوانهايش پنهان مي شود.» واقعاً اين گفته صحيح نيست. وقتي يك فرد مي ميرد ويژگي ها و خصوصيات خوب او به خاطر مي ماند. اما وقتي او زنده است، به ويژه زماني كه او بايد انتخاب شود، وضعيت فرق مي كند. به عنوان نمونه كسي نمي دانست كه آرنولد شوارتزنگر فرماندار جديد كاليفرنيا يك آدم شرير يا چيزي شبيه آن است، اما همين كه وارد عرصه انتخابات شد به يكباره همه چيزهاي كثيف سر برآورد. اين طبيعت انسان است. من آن را مي پذيرم.
* از زماني كه ايالت هاي صباح و سراواك به فدراسيون مالزي پيوسته اند حدود ۴۰ سال مي گذرد، اما هنوز ساكنان مالزي شبه جزيره اي از نظر اين دو ايالت مشمول رويه هاي مهاجرتي خاص هستند. آيا فكر نمي كنيد اين ايالت ها بايد خيلي وقت قبل براي تقويت همبستگي ملي اين مقررات را كنار مي گذاشتند؟
- من فكر مي كنم مقامات ما در (صباح و سراواك) به اين درك خواهند رسيد كه همه ما مالزيايي هستيم. ما (مالزيايي هاي شبه جزيره اي) بر ضد آنها تبعيضي نداريم. شركت هاي سراواكي به خوبي در مالزي غربي فعاليت مي كنند و قراردادهاي خوبي مي بندند، اما در طرف مقابل شركت هاي مالزي غربي در آن منطقه با مشكلاتي مواجه است. اما اين مشكل نيز به تدريج در حال رفع شدن است و ديگر وضعيت به اندازه سابق بد نيست.
* فكر نمي كنيد ترسي كه ايالت هاي صباح و سراواك درباره مالزيايي هاي غربي دارند تا حدودي موجه است؟
- بلكه آنها هنوز اين نگراني را دارند. اين ترس و نگراني قابل توجيه نيست هر چند وجود دارد. ما بايد منتظر بمانيم تا آنها بر اين احساس فائق آيند.
* شما وقتي به قدرت رسيديد زمان را استاندارد كرديد. حتي سنگاپور هم از اين برنامه تبعيت كرد. اما هنوز ايالت هاي مالزي تعطيلي آخر هفته اشان يكي نيست. فكر نمي كنيد بايد براي تبديل تعطيلات آخر هفته به يك تعطيلي مشترك كار كرد؟
- چرا بايد اين كار را كرد. اين ايده جديدي است. قبل از اينكه انگليسي ها به اينجا بيايند ما اصلاً تعطيلات آخر هفته نداشتيم. اما انگليسي ها آمدند و روز يكشنبه را به عنوان تعطيلي آخر هفته تعيين كردند. روز يكشنبه هم يك روز تعطيلي مسيحي است. واكنش به اين امر تعيين روز جمعه به عنوان تعطيلي ايالت هاي مسلمان نشين كه عضو فدراسيون ايالات مالايايي نبودند، بود. اما واقعاً در اسلام هيچ تعطيلي آخر هفته وجود ندارد. ما تعطيلي نداريم. بلكه يك روز نماز و نيايش و ديد و بازديد داريم. جمعه به مفهوم تبريك و شادباش است. اين به مفهوم آن است كه وقتي شما نماز جمعه را خوانديد برويد كارهايتان را انجام دهيد. اما از آ نجا كه تعطيلي روز يكشنبه يك تعطيلي مسيحي تلقي مي شود برخي از مسلمانان فكر مي كنند اگر شما تعطيلي آن روز را حذف كنيد كار اسلامي كرده ايد و حالا كه آنها با تعطيلي روز يكشنبه يك كار مسيحي كرده اند شما هم بايد يك كار اسلامي بكنيد. اما باز هم تأكيد مي كنم كه در اسلام تعطيلي آخر هفته وجود ندارد، تعطيلي آخر هفته يك تعطيلي ساختگي است و ما مي توانيم آن را در هر روز ديگري اعم از يكشنبه يا دوشنبه يا هر وقت ديگر داشته باشيم. حتي اگر تعطيلي آخر هفته ما در روز يكشنبه باشد اين امر هيچ دلالت ديني ندارد. به علاوه اكنون مالزيايي ها در روز «ديپاوالي» كه مختص هندوهاست تعطيل هستند و آن را جشن مي گيرند. هر چند در اين روز ما مسلمانان آن را جشن مي گيريم و به ديدار دوستان خود مي رويم اما هرگز هندو نمي شويم.
ادامه دارد

نگاه
ثبات ،بنيان تغيير
000480.jpg
علي صباغيان
ماهاتير محمد نخست وزير مالزي پريروز پس از ۲۲ سال نخست وزيري داوطلبانه از كار كناره گيري كرد و اين مقام را به معاون خود عبدالله احمد بداوي واگذار كرد. اگر چه در جهان رهبراني كه مدت بيشتري از ماهاتير محمد بر سر قدرت باقي بوده اند بسيارند اما او با همان ۲۲ سال نخست وزيري توانسته است تاكنون عنوان ديرپاترين رهبر انتخابي جهان را از آن خود كند، امري كه در عرصه سياست مي تواند واجد ارزش هاي معنايي خاص باشد.
هر چند ورود ماهاتير محمد در سال ۱۹۸۱ به پست نخست وزيري يك رويداد عادي محسوب مي شد اما خروج او، آن هم به طور داوطلبانه از دنياي سياست كه با چسبندگي شديد قدرت همراه است اقدام او را به يك تصميم بزرگ تبديل كرده كه مي تواند در حافظه ملت مالزي و بسياري از ملت هاي جهان كه در مسير مردم سالاري حركت مي كنند به عنوان يك رويداد مهم و يك تجربه ارزشمند ثبت كند.
بعلاوه اين تصميم او حكايت از وقت شناسي دقيق براي خروج از دنياي سياست دارد كه در جهان قدرت و دولت عموما امر نادري تلقي مي شود.
ماهاتير محمد طي مدت بيست و دو سال نخست وزيري خود تحولات زيادي در مالزي بوجود آورد كه اكنون از آن به عنوان ميراث ماهاتير محمد ياد مي شود و بسياري از جوامع آن را همچون الگويي براي خود مد نظر قرار داده اند.
در حالي كه بسياري از رهبران كشورهاي در حال توسعه و به ويژه كشورهاي اسلامي - كه مالزي در جرگه آنها قرار دارد - سعي كرده اند در مسير ترقي حركت كنند اما چه امري باعث شده تا در اين ميان جامعه مالزي و ماهاتير محمد به چنان موفقيتي دست يابد؟ براي اين امر شايد بتوان دلايل زيادي را برشمرد اما جوهر همه اين تحولات در زيركي ماهاتير محمد در تلفيق دقيق دو عنصر ثبات و تغيير با يكديگر يا به عبارت ديگر انجام تغييرات در عين ثبات بود.
يكي از چالش هاي بزرگي كه جوامع عقب نگه داشته شده در حركت به سمت مدرنيسم هميشه با آن مواجه بوده اند، جداشدن از گذشته خويش و از دست دادن تمامي ارزش ها و سنتي هاي ملي  و بومي بوده است.
اين وضعيت در بسياري موارد يا باعث طرد ارزش هاي مدرن شده و يا موجب نفي ارزش هاي ملي بومي كه در هر دو وضعيت زيان اين جوامع را بدنبال داشته است.
آنچه در مالزي عصر ماهاتير محمد اتفاق افتاد و تا حد زيادي نشان موفقيت بر پيشاني خود دارد تلفيق دو عنصر ثبات و تغيير در مسير حركت مالزي به سمت پيشرفت است. مالزي در اين دوران در عين حال كه به ارزش هاي مثبت مدرنيسم متوسل شد و از آ نها براي پيشرفت و ترقي خود سود جست هيچگاه از ارزش هاي ملي و بومي و فرهنگ ديني خود نيز غافل نشد و محكم و استوار آن را حفظ كرد.
چنين امري باعث شده تا امروزه هر ناظري كه از نزديك جامعه مالزي را ملاحظه مي كند با يك واقعيت دوگانه و در عين حال همساز مواجه شود: از يك سوي پاي بندي مردم به ارزش ها و سنت هاي اسلامي و مالايي و از سوي ديگر بهره جستن از مظاهر مدرنيسم در عرصه هاي گوناگون جهات اجتماعي.
بدون ترديد ايجاد اين همزيستي مثبت بين سنت و مدرنيسم بزرگترين ميراثي است كه ماهاتير محمد براي آينده جامعه مالزي و بلكه كل جهان در حال توسعه و به ويژه جهان اسلام باقي گذاشته است.

سايه روشن سياست
واسطه هاي ايران و آمريكا
سخنگوي كاخ سفيد در واشنگتن با اشاره به موضوع زندانيان القاعده در ايران مدعي شد كه تهران بايد از آنچه كه كاخ سفيدآنرا «حمايت از تروريسم» مي خواند، دست بردارد و شيوه اش را در قبال نوع ارتباط با اعضاي اين سازمان و انصارالاسلام تغيير دهد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن، اسكات مك كلان،  سخنگوي كاخ سفيد در واشنگتن گفت كه ايران بايد اعضاي القاعده را از كشورش بيرون كند.
وي ادامه داد: در صورتي كه ايران بتواند اين مسأله را حل كند، در حقيقت در نوع ارتباطش گام بزرگي برداشته است.
مك كلان اظهار داشت كه آمريكا از مدت هاي مديدي از طريق برخي افراد با ايران در ارتباط بوده است و ما نيز هم چنان از طريق اين افراد براي ارتباط با ايران استفاده مي كنيم  تا درباره برخي از مسايل مهم بين دو كشور به توافق برسيم.
سخنگوي كاخ سفيد همچنين گفت تا زماني كه تهران به آنچه كه آنرا «تعهدات ايران در قبال مسأله منع تكثير سلاح هاي هسته اي و حمايت از تروريسم» مي ناميد، عمل نكند، سياست واشنگتن در قبال اين كشور تغيير نخوهد يافت.

اشتباه مرگبار -۱۰
آماده سازي نهايي
عباس لقماني
فلوريدا ۲۱ دسامبر ۲۰۰۰
سه روز پيش از جشن هاي كريسمس محمد عطا و مروان گواهينامه خلباني خود را دريافت كردند.
پيش از آغاز سال نو آنها «شبيه ساز» بوئينگي را به مدت شش ساعت اجاره كردند. آنها تا آن موقع فقط با هواپيماهاي كوچك «سسنا» تمرين كرده بودند و حالا تصميم داشتند هر چه سريعتر طرز كار با هواپيماهاي بزرگ را هم بياموزند.
000482.jpg

واشنگتن مه ۲۰۰۱
در مركز سيا اين انديشه هر روز قوت بيشتري گرفت كه رها كردن تروريستها پس از ملاقاتهاي آنها در مالزي كار اشتباهي بوده است. مأموران سيا پس از بررسي مدارك و شواهد يقين حاصل كردند كه حمله به يك كشتي آمريكايي در سواحل يمن بطور مستقيم و يا حداقل غيرمستقيم به نوعي به اين گروه گره خورده بود. يكي از اين افراد مسلما در فراهم كردن مقدمات حمله به كشتي آمريكايي «كول» در ۱۲ اكتبر سهيم بود.
او با دختر يكي از اعضاي اصلي القاعده ازدواج كرده بود و بارها از شماره تلفن پدر زنش براي اطلاع يافتن از حمله به كشتي آمريكايي در يمن استفاده كرده بود.
سيا بيش از يك سال و نيم بود كه كپي رواديد ورود او به آمريكا را در دست داشتند ولي هرگز زحمت پيگيري اين موضوع را بخود ندادند.
اطلاعات به اف  بي  اي نيز منتقل شده بود ظاهرا در مركز سيا اين فكر وجود داشت كه اف بي اي احتياجي به دانستن اين موضوع ندارد. آنها از اين مي ترسند كه اشتباهات و قصور آنها روشن شود. ولي از طرف ديگر بسيار علاقه مند بودند كه از تحقيقات اف بي اي مطلع شوند. اف بي اي به اين نتيجه رسيده بود كه «توفيق به عتاش» معروف به «يك پا» برنامه ريز اصلي حمله به كشتي آمريكايي  در يمن بوده است. مأموران سيا براي دستيابي به اطلاعات اف بي اي قرار ملاقاتي را در مركز اف بي اي در شهر واشنگتن گذاشتند.
آنها عكس هاي ديدارهاي مالزي را نيز به همراه آورده بودند و از مأموران اف بي اي خواستند نگاهي به آنها بيندازند.
مأموران اف بي اي فقط يك نفر را كه سيا نيز مي شناخت تشخيص هويت كردند.ولي مأموران سيا در مورد اين كه يكي از افراد اين جمع كه داراي رواديد آمريكا بود و همراه دو نفر ديگر اكنون در آمريكا به سر مي برد ، سكوت كردند و مأموران اف بي اي را بي اطلاع گذاشتند.
جده ۱۳ ژوئن
عمليات ربايندگان هواپيما به مراحل پاياني خود نزديك شده است. خالد در وطنش است و خيال دارد به آمريكا باز گردد ولي تاريخ رواديد او گذشته است. اين جوان سعودي با مراجعه به كنسولگري آمريكا در جده تقاضاي رواديد جديدي مي كند. او اين مرتبه گذرنامه جديدي را ارائه مي كند كه اسامي نوشته شده در آن با گذرنامه قبلي اش برابر است. خالدبن محمدبن عبدالله آل المحذار متولد ۱۹۷۵ در عربستان سعودي. مأمور كنسولگري آمريكا در جده نمي داند كه دو روز پيش از آن مأموران سيا و اف بي اي در مورد اين تروريست با هم تبادل نظر كرده اند. خالد در جواب اين سئوال مأموران كنسولگري آمريكا در جده كه از او مي پرسند آيا تاكنون در آمريكا بوده است يا نه بطور نادرست پاسخ مي دهد كه خير. مأمور آمريكايي نام وي را به كامپيوتري مي دهد كه با كامپيوتر اصلي در آمريكا در تماس است و نام بيش از شش ميليون افراد مختلف در آن ذخيره شده است. براي اطمينان نام او حتي به كامپيوتر وزارت امور خارجه نيز داده مي شود ولي هيچ علامتي كه مبني بر مورد شك بودن او باشد بدست نمي آيد .خالد رواديد معتبري تا تاريخ سوم اكتبر ۲۰۰۱ دريافت مي كند.
گرافورت - تگزاس - ۶ آگوست ۲۰۰۱
پرزيدنت بوش در مزرعه شخصي خود استراحت مي كند. هر روز صبح كارمندان عاليرتبه سيا او را در مورد مسائل امنيتي آگاه مي كنند يك روز صبح رئيس سيا جرج تنت شخصا به تگزاس پرواز كرده است. مداركي كه او به همراه دارد اين بار مانند هميشه سه يا چهار صفحه نيست بلكه شامل يازده صفحه است و تحت عنوان «بن لادن تصميم حمله به آمريكا دارد» تنظيم شده است. بوش سئوال مي كند لطفا به من بگو القاعده در آمريكا چه كار مي تواند بكند. تنت حرف زيادي براي گفتن دارد و در خلال گفته هاي او حمله به مركز تجارت بين الملل در سال ۱۹۹۳ نيز مطرح مي شود همچنين موضوع حمله اي به فرودگاه لس آنجلس را نيز او عنوان مي كند. تمام صحبتهاي اين دو نفر كه بدون حضور اشخاص ديگر انجام شد بعدا به عنوان مدارك محرمانه دولتي بايگاني شد.
لانگ لي- ويرجينيا- ۲۱ آگوست ۲۰۰۱
به دستور تنت مأموران سيا بار ديگر تمام مدارك را بررسي مي كنند. رئيس آنها تحت فشار است و اخطارهايي كه دريافت كرده است حاكي از آن است كه يك حمله انتحاري در پيش است ولي چيز دقيقي را رئيس سيا براي ارائه به رئيس جمهوري ندارد. حتي اخباري كه در مورد ديدار تروريست ها در مالزي روي ميز او است برايش كافي نيست. وظيفه بررسي و بازبيني تمامي اين اطلاعات به عهده يك مأمور اف بي اي واگذار مي شود كه تازه از سيا به آنجا منتقل شده است. براي او بسيار ساده است كه اطلاعات به دست آمده را به هم ربط بدهد، اينكه شخصي به اسم خالد عضو القاعده است و در گردهمايي مالزي شركت داشته و رواديد آمريكا را نيز داشته و سيا ۱۸ ماه است كه از آن اطلاع دارد فوري به چشم او مي خورد و حتي اين موضوع كه شركت كنندگان ديگر در اين جلسه از جمله نواف در ژانويه سال ۲۰۰۲ به آ مريكا سفر كرده است نيز مشهود است.
ظاهراً نواف هيجده ماه است كه در آمريكاست. خالد مدتي خارج از آمريكا بوده ولي او هم از چهارم ژوئيه ۲۰۰۱ مجدداً وارد آمريكا شده است. در بخش ضد تروريستي سيا جنب و جوشي پديد مي آيد .اين دو نفر هنگامي به آمريكا آمده بودند كه در مرز آمريكا و كانادا تروريست  الجزايري طرفدار بن لادن يعني احمد رسام با مواد منفجره اي كه همراه داشت بازداشت شده بود. امكان داشت بين اين دو موضوع رابطه اي وجود داشته باشد. مأموران تصميم مي گيرند كاري را انجام دهند كه بايد هيجده ماه قبل از آن انجام مي دادند. آنان وزارت امور خارجه، اداره مهاجرت، كمرگ و اف بي اي را مطلع مي كنند و از آنها مي خواهند كه اين دو را در ليست افراد تحت پيگرد قرار دهند.

سياست
ادبيات
فرهنگ
موسيقي
ورزش
|  ادبيات  |  سياست  |  فرهنگ   |  موسيقي  |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |