دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۱۴
تلخي صادرات براي شيرين بيان
وي اظهار داشت: از محل صادرات اين محصول سالانه حدود ۱۰ ميليون دلار ارز وارد كشور مي شود بدون اين كه توليد و صادرات شيرين بيان يك دلار ارزبري داشته باشد. از اين رو توجه بيشتر دولت به صادرات اين محصول و تأمين تسهيلات ويژه براي كاهش بهاي تمام شده آن ضروري است
000118.jpg
گياه شيرين بيان يكي از محصولات مهم صادراتي استان فارس است كه معمولاً بعد از فرش دستباف بيشترين مقدار صادرات سالانه اين استان را شامل مي شود.
اين محصول كه به دو صورت پودر و ريشه در كارخانه هاي فرآوري شيرين بيان در مناطق مختلف فارس آماده و صادر مي شود داراي خواص دارويي است و سابقه اي طولاني در سبد كالاهاي صادراتي فارس دارد.
به گفته برخي صادركنندگان شيرين بيان با افزايش بهاي تمام شده اين محصول در سالهاي اخير، صادرات شيرين بيان با نوسان زياد رو به رو شده و مشكلاتي براي صادركنندگان بوجود آمده است.
مديرعامل يك شركت صادركننده پودر و ريشه شيرين بيان با تشريح برخي مشكلات صدور اين محصول گفت: هم اكنون هر كيلوگرم ريشه شيرين بيان به بهاي دو هزار و ۵۰۰ ريال از كشاورزان خريداري مي شود كه اين رقم نسبت به سالهاي گذشته افزايش چشمگيري يافته است.
مهندس جعفر سياه تيري افزود: با توجه به اين كه بعد از فرآوري از هر چهار يا پنج كيلو گرم ريشه گياه شيرين بيان يك كيلوگرم پودر و عصاره بدست مي آيد بنابراين توليد هر كيلوگرم پودر شيرين بيان بيش از ۱۲ هزار ريال هزينه دارد كه اين رقم قابل رقابت در بازارهاي جهاني نيست.
وي يادآور شد: در سال هاي اخير برخي شركت هاي صادراتي از كشورهاي چين، تركيه، عراق و كشورهاي آسياي مركزي محصول شيرين بيان را صادر مي كنند كه رقباي سرسختي براي صادركنندگان فارس به شمار مي آيند.
وي افزايش سالانه ۲۰ درصد بهاي خريد گياه شيرين بيان در فارس را عاملي براي كاهش قدرت صادراتي صادركنندگان اين محصول و از دست دادن بازارهاي هدف دانست.
وي اظهار داشت: از محل صادرات اين محصول سالانه حدود ۱۰ ميليون دلار ارز وارد كشور مي شود بدون اين كه توليد و صادرات شيرين بيان يك دلار ارزبري داشته باشد. از اين رو توجه بيشتر دولت به صادرات اين محصول و تأمين تسهيلات ويژه براي كاهش بهاي تمام شده آن ضروري است.
محصول شيرين بيان كه به صورت خودرو در مزارع و كشتزارها يا حاشيه تالابهاي فارس مي رويد معمولاً در فصل كاشت محصولات كشاورزي با شخم زدن زمين از سطح كشتزارها جمع آوري و به كارخانه هاي فراوري اين محصول عرضه مي شود.
از ديگر مشكلاتي كه صادركنندگان اين محصول مطرح و آن را عاملي براي كاهش قدرت رقابت صادركنندگان قلمداد مي كنند افزايش تعداد واحدهاي صنعتي فعال در امر فراوري و صادرات شيرين بيان است.
به گفته اين افراد در حالي كه سهم عمده صادرات شيرين بيان در اختيار يكي دو شركت عمده توليدكننده شيرين بيان است، برخي شركتها و واحدهاي كوچكتر با اخذ موافقت اصولي صنعتي وارد عرصه توليد و صادرات شيرين بيان شده اند اما قدرت رقابت با شركت هاي بزرگ خارجي و ارزيابي و حفظ بازارهاي موجود را ندارند.
رئيس سازمان بازرگاني فارس با ارائه آماري از روند صادرات شيرين بيان در سالهاي گذشته گفت: صادرات اين محصول از استان فارس داراي نوسان زياد بوده به طوري كه در برخي سالها از رشد منفي يا رشد مثبت چشمگير برخوردار بوده است.
دكتر محمد حسن نكويي مهر افزود: ارزش صادرات محصول شيرين بيان فارس در سال ۱۳۷۸ حدود ۳/۵ ميليون دلار ارزيابي شده اما همين رقم در سال ۱۳۷۹ با كاهش ۵۱ درصدي به حدود ۳ ميليون دلار رسيده است.
وي خاطرنشان كرد: صادرات اين محصول در سال ۱۳۸۰ مجدداً زياد شده و با ۸۴ درصد افزايش به حدود ۶/۵ ميليون دلار رسيد.
رئيس سازمان بازرگاني فارس با بيان اينكه ارزش صادرات شيرين بيان در سال ۱۳۸۱ نيز افزايش يافت اظهار داشت: در اين سال صادرات شيرين بيان از رشد ۳۲ درصدي برخوردار شد و ارزش آن به بيش از ۳/۷ ميليون دلار رسيد.
وي خواستار اتخاذ تدابيري براي فعاليت بهتر صادركنندگان، بكارگيري اهرم هاي تشويق و حمايتي براي صادركنندگان شيرين بيان و كنترل نوسان قيمت و وزن اين محصول صادراتي شد.
بر اساس آمارهاي موجود در نيمه نخست امسال نيز يك هزار و ۵۰۲ تن محصول شيرين بيان به ارزش ۲ ميليون و ۷۲۰ هزار دلار از استان فارس به خارج از كشور صادر شده است.
اين ميزان صادرات ۲/۷ درصد از وزن و ۹/۱۳ درصد از ارزش كل محصولات صادراتي فارس در مدت يادشده را تشكيل مي دهد.
محصول شيرين بيان مصرف دارويي دارد و به لحاظ اثرات جانبي داروهاي شيميايي و گراني اين قبيل داروها هر سال متقاضي بيشتري در ميان كشورهاي جهان پيدا مي كند.
اين گياه داراي بن چوبي و از خانواده نخود است و معمولاً  در مناطق مختلف آمريكا، اروپا و آسيا از جمله ايران، حاشيه درياي مديترانه، روسيه، تركيه، افغانستان مي رويد.
ريشه شيرين بيان داراي بويي مخصوص و طعمي شيرين است كه به تناسب شرايط آب و هوايي در مناطق مختلف تفاوت مي كند، در ايران علاوه بر مناطق مختلف استان فارس اين گياه در استانهاي آذربايجانغربي و شرقي، لرستان و خراسان نيز مي رويد.
شيراز، ممسني، كازرون، جهرم، آباده، فسا، كوار، داراب، ارسنجان، زرقان و بيضا از جمله مناطقي از استان فارس هستند كه گياه شيرين بيان در  آنها به وفور مي رويد.
زمان برداشت اين گياه معمولاً در فصول پاييز و زمستان است و عمده ترين خواص دارويي آن تسكين زخم معده، سينه درد، سرماخوردگي، عفونت ها، تنگي نفس و ناراحتي هاي پوستي است.
بر اساس آمارهاي موجود سالانه ۲۳ هزار تن شيرين بيان در استان فارس توليد مي شود كه در واحدهاي صنعتي منطقه فراوري و صادر مي شود.

پرورش ماهيان خاوياري در مياندوآب
براي اولين بار پرورش ماهيان خاوياري در استان آذربايجان غربي از تيرماه امسال با تخم بچه ماهيان خاوياري از گونه قره بورون در مجتمع فسندوز مياندو آب آغاز شد.
به گزارش ايسنا فخري مديركل شيلات استان آذربايجان غربي اظهار داشت: بعد از گذشت ۱۰۰ روز از مرحله آب انداختن بچه ماهي ها، آنها توانسته اند با محيط آب سازگاري داشته و به نحو مطلوب پرورش يابند.
وي با ابراز خرسندي از اجراي اين طرح خاطر نشان كرد: اين طرح بر طبق بررسي نتايج به دست آمده از مطالعات آن، يكي از فعاليت هاي باارزش اقتصادي در استان است.
وي گفت: تا به حال هيچ گونه تحقيقاتي در زمينه پرورش ماهيان خاوياري صورت نگرفته اما بعد از مطالعه و پرورش علمي در نيم هكتار از مزارع مجتمع پرورش ماهيان گرم آبي فسندوز نتايج بسيار مطلوبي به دست آمده است.
فخري گفت: اكنون ماهيان بعد از گذشت سه ماه به وزن ۱۰۰ گرم رسيده اند كه اميد مي رود در سال آينده بتوانيم با توسعه فعاليت بخش خصوصي ماهيان خاوياري مجتمع فسندوز كه از شوري كمي هم برخوردار است، شاهد پرورش ماهيان بيشتري در استان باشيم.
مديركل شيلات استان آذربايجان غربي اعتبارات استاني براي مطالعه گونه هاي جديد را ۳۰ ميليون ريال عنوان كرد و افزود: علاوه بر اين طرح از گونه هاي ديگري مثل ميگوي آب شيرين و پرورش مصنوعي شاه ميگو در استخر خاكي نيز استفاده خواهد شد كه نتايج بسيار مطلوبي از نظر ارزش اقتصادي خواهند داشت.

پسته نيمي از صادرات كشاورزي ايران
نيمي از يك ميليارد دلار صادرات بخش كشاورزي كشور در سال گذشته به صادرات پسته اختصاص داشته است.
مجتبي خسروتاج معاون وزير بازرگاني در گفت وگو با ايسنا، افزود: به همين دليل توجه به افزايش كيفي توليد پسته صادراتي و توسعه صادرات آن مورد توجه دولت است و در اين زمينه گام هاي اساسي براي ايجاد واحدهاي بسته بندي و فرآوري پسته مطابق با استانداردهاي جهاني برداشته شده است.
وي افزود: در نيمه نخست امسال ميزان صادرات پسته كشور نسبت به مدت مشابه سال قبل، از نظر وزن ۱۰۸ درصد و از نظر ارزش ۱۴۱ درصد رشد داشته است.
معاون وزير بازرگاني افزود: براي اين كه تعاوني توليدكنندگان پسته شهرستان رفسنجان كه از تعاوني هاي موفق كشور در بخش كشاورزي است بتواند به موقع محصولات را از توليدكنندگان خريداري كند، ۵۰۰ ميليارد ريال تسهيلات بانكي از سوي دولت به آن اختصاص يافته و پيش بيني مي شود براي خريد ۱۲۰ هزار تن پسته كشاورزان، اين ميزان افزايش يابد.

بازرگاني
آب و كشاورزي
اقتصاد
انرژي
صنعت
گزارش
|  آب و كشاورزي  |  اقتصاد  |  انرژي  |  بازرگاني  |  صنعت  |  گزارش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |