دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۱۴
يك سوم از راه هاي كشور۸۵ درصد سفرها را پوشش مي دهد
رئيس گروه برنامه ريزي، دفتر برنامه ريزي و آموزش وزارت راه و ترابري اعلام كرد:۲۵ هزار كيلومتر از راه هاي كشور، ۸۵ درصد تقاضاي سفر را پوشش مي دهد.
مهدي مخبر، به خبرگزاري ايلنا، گفت: از مجموع ۷۳ هزار و ۵۵۰ كيلومتر از راه هاي تحت نظارت وزارت راه و ترابري، ۲۵ هزار و ۹۲ كيلومتر آن جزو محورهاي شرياني هستند كه اين محورها ۸۵ درصد تقاضاي سفر را پوشش مي دهد.وي تصريح كرد : در سال گذشته با اقدامات انجام شده در اين زمينه تعدادي از محورها به صورت تقريبي مشخص شده كه تلاش مي شود در سال جاري اين كار با دقت بسيار بالا و با در نظر گرفتن ملاك هاي معين انجام شود.وي در ادامه افزود: چند معيار به عنوان شرياني بودن راه ها در نظرگرفته شده كه اولين ملاك ترانزيتي بودن مسير است.
وي گفت: براساس آخرين اطلاعات ارائه شده ۱۸ هزار و ۷۱۱ كيلومتر جاده ترانزيتي در كشور وجود دارد كه از اين ميزان ۱۵۴ كيلومتر آزاد راه، ۲۳۶۱ كيلومتر بزرگراه، ۱۲ هزار و ۳۴۶ كيلومتر راه اصلي، ۲۲۹۲ كيلومتر راه فرعي، ۱۴۴۵ كيلومتر در حوزه شهري و ۱۱۳ كيلومتر نيز شامل ساير راهها است.وي گفت: براي استخراج محورهاي ترانزيتي مهم، تقاضاي ترانزيتي سال ۸۱ در شبكه ترانزيتي كشور مطرح شده كه حدود ۱۶ هزار و ۳۰۰ كيلومتر از راه ها به عنوان محورهاي ترانزيتي مهم استخراج شده است.وي گفت: ملاك شرياني بودن راه ها از عوامل اتصال آن به مراكز استاني محسوب مي شود كه به اين ترتيب ۱۸ هزارو ۱۵ كيلومتر از راههاي كشور مراكز استاني را به يكديگر متصل مي كنند و از مجموع راه هاي يادشده حدود ۶۷۰ كيلومتر آزاد راه ۲۸۵۰ كيلومتر بزرگراه، ۱۲ هزار و ۱۴۱ كيلومتر راه اصلي و ۱۲۵۰ كيلومتر راه فرعي و بقيه نيز راه هاي دسترسي و حوزه شهري است.
مخبر گفت: براي تعيين شرياني بودن راه ها نيز ميزان تقاضاي سفر در محورها مطرح است كه در اين ملاك ميزان تقاضا نيز معدل هزار دستگاه سواري درساعت درنظر گرفته شد و در اين دسته بندي نيز حدود ۱۵ هزار و ۱۷۹ كيلومتر راه قرار گرفت.

معرفي كتاب
توسعه و آزادي
000112.jpg
آمارتيا سن
Developmet as Freedom
Sen, Amartya kumar
ترجمه حسن فشاركي
ادبيات توسعه و نوشتارهاي پيرامون آن در كشور ما اخيراً گسترش فراوان يافته است. اين روند حاصل توجه به توسعه و پيشرفت در محافل علمي و دانشگاهي و اجرايي بوده است. بدون ترديد گسترش ادبيات توسعه به شكل گيري استراتژي توسعه در كشور ايران كمك خواهد كرد. امروزه مباحثي مانند مقدم بودن توسعه بر عدالت اجتماعي، بالعكس يا همزماني اين دو مانع از ايجاد يك اجماع دروني در امر توسعه شده است اين خود حكايت از ضعف تئوريك توسعه در ايران دارد.
كتاب توسعه و آزادي نوشته آمارتياسن كه اخيراً توسط انتشارات وزارت امور خارجه منتشر شده است مي تواند گامي در جهت رفع نقيصه فوق باشد. آمارتياسن استاد فلسفه و اقتصاد در دانشگاه هاروارد و اولين رئيس غيربريتانيايي مركز تاريخ و اقتصاد در كالج سلطنتي دانشگاه كمبريج با تأليف اين كتاب موفق به دريافت جايزه نوبل اقتصاد در سال ۱۹۹۸ شد. دريافت اين جايزه توسط وي همه را شگفت زده كرد، چرا كه او در اين كتاب برخلاف گفتمان حاكم بر ادبيات توسعه نظر داده است. بخش عمده اي از ادبيات ليبراليستي و مبتني بر اقتصاد بازار امروزه توسعه را به مثابه يك امر صرف اقتصادي، فاقد ابعاد اجتماعي و فرهنگي به بهانه اينكه نمي توان ابعاد فرهنگي و اجتماعي را شاخص بندي و اندازه گيري كرد مي دانند. در نتيجه امروزه شاهد عوارض فراواني در كشورهايي هستيم كه معتقد به نظريه توسعه بي رحم و عدم توجه به عدالت اجتماعي در امر توسعه هستند. آقاي سن با انتشار اين اثر باعث تلطيف سيماي توسعه شد و به عنوان كسي كه بعد اخلاقي توسعه را به آن بازگردانده است معروف گرديد.
وي در اين كتاب درصدد ارائه تحليل، اثبات و رويكردي خاص به توسعه بوده است، لذا توسعه را فرايندي مي داند كه طي آن آزادي هاي خودبنياد مردم گسترش مي يابد و از الزامات اين رويكرد به توسعه در سياستگذاري اقتصادي صحبت كرده است. بنا بر اين سعي در بيرون آوردن آموزه هاي جديدي براي توسعه دارد. با بحران ۱۹۹۷ اقتصادي به خصوص در جنوب و شرق آسيا ركود جهاني توأم با آن اين استدلال را كه رشد مي بايستي با تصميم گيري هاي دمكراتيك، توجه به تأمين و رفاه اجتماعي مردم و... همراه باشد كاملاً صحيح به نظر آمد و نظريه سن مبني بر حمايت از جامعه در روند توسعه تأييد شد.
اين كتاب كه برپايه پنج سخنراني سن در مقام يكي از اعضاي هيأت مديره بانك جهاني در پاييز ۱۹۹۶ تأليف شده است يك اثر عمومي در زمينه توسعه است و از دلايل عملي مندرج در آن به منظور مشاركت دادن مردم صحبت شده است. مباحث كتاب فوق در ۱۲ فصل تنظيم شده است كه مهمترين مباحث آن مربوط به رابطه توسعه و آزادي، عدالت و توسعه، نقش زنان و كودكان در امر توسعه، فرهنگ و حقوق بشر، اهميت دمكراسي در امر توسعه و.. اختصاص يافته است.
نويسنده در مقدمه كتاب به رابطه توسعه و آزادي مي پردازد و آزادي را نه تنها اهداف اوليه توسعه بلكه از ابزارهاي عمده آن نيز به حساب مي آورد. آزادي ديد نويسنده از چنان اهميتي برخوردار است كه چهار فصل را به آن اختصاص داده است. در فصل اول چشم انداز آزادي را بحث مي كند. فصل سوم به رابطه آزادي و عدالت اجتماعي مي پردازد و اهميت عدالت و توجه به آن را در امر توسعه مشخص مي كند. فصل نهم تحت عنوان جمعيت، غذا و آزادي آمده است و فصل دوازدهم آزادي را به مثابه تعهد اجتماعي تلقي مي كند و فرايند افزايش آزاديهاي فردي در فرايند توسعه و تعهد و مسئوليت اجتماعي براي كمك به تحقق آنرا بررسي مي كند. در فصول ديگر نيز كه به فقر، قحطي، كنش زنان و تحولات اجتماعي، فرهنگي و حقوق بشر، گزينش اجتماعي و رفتار فردي پرداخته است استدلال اصلي كتاب ديده مي شود. از ويژگي هاي مهم اين كتاب نوع نگارش و پردازش آن مي باشد كه براي خوانندگان غيرحرفه اي نيز مفيد به نظر مي آيد چرا كه مباحث اقتصادي و اجتماعي را با شواهد در مثال هاي فلسفي، تاريخي و حتي داستاني توضيح داده است. از ديگر ويژگي هاي مهم اين كتاب داشتن كتابنامه غني و واژه نامه فارسي به انگليسي و انگليسي به فارسي است. مصاحبه اي توسط عكاش كاپور، خبرنگار نشريه آتلانتيك آنباند نيز با نويسنده در ابتداي كتاب آمده است كه ديدگاه كلي نويسنده را از نگاهي انتقادي به انديشه هاي وي بررسي مي كند.
تاكنون دو ترجمه ديگر نيز از اين كتاب با عناوين توسعه در مقام آزادي و توسعه به مثابه آزادي منتشر شده است. انتشار كتابهايي از اين نوع براي ادبيات توسعه در ايران بسيار مهم و درخور توجه است.

قاچاق  چوب  از جنگل هاي  ايران  ۳۰ درصد كاهش  يافته  است
مدير روابط عمومي  و امور بين الملل  سازمان  جنگل ها، مراتع  و آبخيزداري ايران  از كاهش  ۳۰ درصدي  قاچاق  چوب  از جنگل هاي  كشور در سال  گذشته  خبر داد.
به گزارش ايرنا دكتر علي محمد شاعري  گفت : اين  امر با مشاركت و همكاري  نيروهاي  مردمي ، نظامي  و انتظامي  تحقق  يافته  است .
وي ، فرهنگ سازي  و جلب  مشاركت هاي  مردمي  براي  دستيابي  به  مديريت  پايدار درعرصه  منابع  طبيعي  و محافظت  از اين  منابع  را از مهمترين  برنامه هاي  دولت  وسازمان  جنگل ها، مراتع  و آبخيزداري  عنوان  كرد.
شاعري با اشاره  به  اين كه ۸۰ درصد مساحت  ايران  را منابع  طبيعي  اعم  از جنگل ، مرتع  و بيابان  تشكيل  مي دهند، حفظ اين  منابع  را امري  پيچيده  و وظيفه  تمام مردم  و دستگاهها دانست .
به  گفته  وي ، در سالهاي  اخير فعاليتهاي  خوبي  جهت  فرهنگ سازي  براي  حفظ اين منابع  از طريق  بالا بردن  سطح  آگاهي  مردم  و مسئولان  آغاز و مطالبي  در اين خصوص  در كتاب هاي  درسي  مدارس  گنجانده  شده  است .
شاعري ، سرعت  بخشيدن  به  تصويب  طرحها و لوايحي  در خصوص  حفظ منابع  طبيعي را نشان  از وقوف  مسئولان  به  اهميت  اين  منابع  در چند سال  اخير ذكر كرد وافزود: مجموع  اين  فعاليتها، افزون  بر پيشگيري  از قاچاق  چوب ، موجب  كاهش چشمگير حريق  در عرصه  منابع  طبيعي  شده  است .
وي ، برنامه  ملي  نهضت  سبز و طرحهاي  صيانت  از جنگلهاي  شمال  و تعادل  دام و مرتع  را از جمله  طرحهاي  خوبي  عنوان  كرد كه  براي  حراست  از منابع  طبيعي به  اجرا درآمده  يا در حال  اجراست .

گزارش
آب و كشاورزي
اقتصاد
انرژي
بازرگاني
صنعت
|  آب و كشاورزي  |  اقتصاد  |  انرژي  |  بازرگاني  |  صنعت  |  گزارش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |