دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۲۱۴ - Nov.3,2003
بررسي عوامل جامعه شناختي موثر بر تداوم زندگي زناشويي
همسان همسري
000718.jpg
با توسعه و پيشرفت تكنولوژي، موضوع ازدواج و انگيزه هاي افراد براي تشكيل خانواده ابعاد تازه اي به خود گرفته است. گزينش همسر در گذشته با توجه به شيوه هاي سنتي و مبتني بر مداخله و تصميم گيري بزرگان خانواده صورت مي گرفته است. در دنياي امروز، فرد پيش از آنكه با شاخصهاي اجتماعي نياكان و يا اقوام خود معرفي شود با ويژگيهاي فردي خود معرفي شده و مورد ارزيابي قرار مي گيرد،  با پيشرفت تحصيلي فرزندان و به تبع آن تغيير درخواست ها و اميال جوانان،  مقوله «همسرگزيني» هم شكل تازه اي به خود گرفته است،  به شكلي كه دختر و پسر قبل از ازدواج،  تفكرات،  خواسته ها و ايده هاي خود را در باب تشكيل خانواده و مسائل مرتبط با آن درميان مي گذارند،  سپس با استفاده از نظرات و تجارب والدين اقدامات بعدي را انجام مي دهند. با توجه به نقش «گزينش همسر» در حيات خانواده،  در اين مقاله موضوع «همسان همسري» با رويكرد جامعه شناختي مورد بررسي قرار مي گيرد.
ازدواج و گزينش همسر
كارلسون در تعريف ازدواج مي گويد: «ازدواج فرآيندي از كنش دوسويه (متقابل) است ميان دو انسان، يك مرد و يك زن كه به پاره اي نيازهاي مشروع خود پاسخ داده اند و اين عمل ايشان همراه با تشريفات رسمي زناشويي بوده و در هر حال به عنوان ازدواج توسط قانون پذيرفته شده است.» از اين تعريف آشكارا چنين استنباط مي شود كه هر ازدواج برخورداري دراماتيك ميان طبيعت و فرهنگ يا ميان قواعد اجتماعي و تحريكات جنسي است.(۱)
واژه همسان همسري به معناي گزينش همسر از بين آناني است كه تشابه يا سنخيت بيشتري با فرد دارند. باورمن مي گويد: «انسان، دانسته يا ندانسته در پي گزينش همسري است كه صفاتي همگون با او داشته باشد.» همساني ميان دو فرد نه تنها آنها را به سوي يكديگر جذب مي كند، بلكه پيوند و وصلت ايشان را استوارتر مي سازد. به سخن ديگر ناهمساني ميان دو همسر، سرچشمه كشمكشهاي خانوادگي است.(۲) به عقيده برگس ووالين در بررسيهاي مربوط به انتخاب همسر، پنج عامل تعيين كننده وجود دارد:
۱- همجواري
۲- تصوري از همسر آرماني (ايده آل)
۳- تصويري از والدين و زناشويي آنان
۴- همسان همسري يا گرايش به گزينش كسي كه همگون با او باشد.
۵- نيازهاي شخصيت
از نظر «ويژگيهاي اجتماعي» عوامل تعيين كننده عبارتند از: خصوصيات مذهبي، پيشينه خانوادگي،  شيوه رفتار و معاشرت در طي دوران جواني، نوع تلقي در باب ازدواج، درجه شركت در زندگي اجتماعي، مناسبات با خانواده خويش.(۳)
عامل سن در ازدواج
گذشته از هماهنگي و شباهتي كه اشخاص دم بخت را به سوي يكديگر سوق مي دهد و نيز گذشته از تحولاتي كه در تفاوت سني همسران برحسب گروه سني يا برحسب منزلت اجتماعي - اقتصادي ايشان ظاهر مي شوند، بسياري از دانشمندان بادر نظر گرفتن سعادت زناشويي، اين پرسش را پيش نهاده اند كه آيا تفاوت سني بسيار ميان همسران موجب تغيير در نحوه انديشه و كردار و در نتيجه ايجاد دشواري ويژه اي در راه خرسندي زناشويي نخواهد شد؟ هر چند دانشمندان در پذيرش اينكه تفاوت وسيع سني ميان زن و شوهر در اكثر موارد همچون عاملي زيان مند بر سلامت خانواده تأثير مي گذارد، جملگي همداستان هستند؛ با اين حال در تعيين مرزهايي كه اختلاف سني نبايد از آن فراتر رود، وحدت نظر ندارند. حيات خانواده از عناصر متعددي تشكيل مي شود كه سن زوجين و فاصله آن يكي از آنهاست. بنابراين، لزوماً در نتيجه يك عامل، اين حيات خانوادگي در معرض تهديد قطعي قرار نمي گيرد. تنها مي توان گفت چنانچه عوامل ديگري بر اين عامل افزوده شوند و با آن بياميزند و موجبات تقويت آن را فراهم سازند،  زندگي خانوادگي به مخاطره مي افتد.(۴)
انواع همسان همسري
۱- همسان همسري جغرافيايي
در ميان موانعي كه امكانات انتخاب همسر را محدود مي سازند، وضع جغرافيايي كماكان اثر خود را بر انسان اعمال مي كند. به گمان والر (waller.w) جغرافيا عامل غير شخصي است كه زناشويي را تحت تأثير قرار مي دهد. وي در سال ۱۹۳۰ نشان داد كه هيچ كس زن خود را از ميان بي نهايت همسر ممكن انتخاب نمي كند، بلكه تنها از ميان كساني كه در تماس با آنهاست به انتخاب مي پردازد.(۵) كرنولد مي گويد: «نظريه همجواري مي پذيرد كه ازدواج در ميان اشخاصي كه از نظر مكان با يكديگر نزديك هستند، به مقياس گسترده تري انجام مي شود تا ازدواجي كه معلول تصادف باشد. معناي اين سخن سلطه و چيرگي مكان بر اراده انسان نيست، بلكه بدين معناست كه كساني كه به هم نزديك هستند، مقدار زيادي صفات و عادات همگون دارند.»(۶)
۲- همسان همسري جسماني
به زعم كريكمانز تنها تفاوت زن و مرد در اندام هاي جنسي نيست، بلكه استخوان بندي، عضلات، بافتها، وزن، قد و بسياري صفات ديگر بين زن و مرد تفاوت دارند؛ بر اين پايه پيرسون اعتقاد دارد، به هنگام گزينش همسر، اين ويژگيهاي جسماني بي تأثير نيست و زوجين به نوعي تكميل متقابل از اين ديدگاه در هنگام گزينش يكديگر تمايل نشان مي دهند.(۷)
۳- همسان همسري تحصيلي
به نظر مي رسد كه تحصيل نيز همه جا به عنوان معياري در گزينش همسر مطرح باشد و گرايش انسانها به گزينش همسري مشابه از نظر تحصيلي به چشم مي خورد. همسان همسري از نظر تحصيلي همه جا به نفع زن صورت مي پذيرد؛ بدين معني كه موجبات ارتقاي زن را فراهم مي سازد. وجود يك موقعيت تحصيلي همسان يا دست كم همسنگ و معادل، خواهد توانست به ايجاد توافق ميان زن و شوهر كمك كند. زيرا همگوني تحصيلي، به عنوان يك شاخص، مظهر و مبين تناسب انديشه و جهان بيني انسانهاست. (۸) جي برنت در تحقيق خود به نام «تحرك اجتماعي و ازدواج» مشاهده مي كند كه در ۷۱ درصد ازدواجها، نظام فكري و سطح تحصيلات زن و شوهر يكي بوده است. آي. استوارت ملاحظه كرده است كه ميان پرورش و آموزش فرد با آنچه كه از همسر او انتظار مي رود يك نوع تناسب منطقي وجود دارد. به نظر ترمان، زماني نيكبختي كامل بدست مي آيد كه شوهر در حدود پنج سال بيش از زن تحصيل كرده باشد.(۹)
۴- همسان همسري اجتماعي
با توجه به گروه هاي اجتماعي كمابيش بسته مي توان گفت كه بايد به عواملي چون نزديكي محل اقامت، خصوصيت جسماني و سن، همگوني منزلت اجتماعي همسران را نيز بيفزاييم. و.والر در گفتاري به نام زناشويي هاي درون گروهي تأكيد مي كند كه مهمترين واقعه در امر همسر گزيني، گرايش آن به سوي وصلت  هاي اجتماعي يكسان است. بررسي هاي لوب و ژاكوبسن حاكي از آن است كه هرچه اختلاف فرهنگي ميان همسران بيشتر باشد، آنان در درك يكديگر به دشواري هاي زيادتري برخورد خواهند كرد. به تعبير ديگر هرقدر زن و شوهر از نظر اجتماعي به يكديگر نزديك تر باشند، سازگاري آنها پس از ازدواج آسان تر خواهد بود.(۱۰)
۵- همسان همسري بر مبناي منش ها
محققاني كه منحصراً اقبالشان به سوي جامعه شناسي است، اختلافات رواني ميان زن و مرد را تابعي از تحولات زمان و مكان مي دانند؛ يعني در واقع تابع نقش و منزلتي مي پندارند كه جامعه براي دو جنس قايل است. آنچه در اينجا با اهميت بيشتري براي ما مطرح است دانستن آن است كه همگوني يا ناهمگوني منش افراد تا چه اندازه مي تواند در جلب آنها به سوي يكديگر مؤثر باشد. طرفداران نظريه ناهمسان همسري مي پندارند كه اگر يكي از دو جنس داراي منشي چيره گر باشد و ديگري داراي منشي چيره پذير، آنها خواهند توانست با يكديگر وصلت كنند و ازدواج مي تواند برايشان خرسند كننده باشد. حال آنكه اگر هر دوي آنها از منشي يگانه برخوردار باشند (هر دو سلطه جو باشند يا هر دو سلطه پذير) گمان نمي رود كه به سوي يكديگر بگرايند، در چنين وضعي وصلت آنان قرين ناكامي خواهد شد. پس هر يك از همسران براي آنكه نيكبخت و سازگار باشد،  بايد به نوبه خود در حل مسايل زندگي به نوعي در تبادل و تكميل متقابل اهتمام ورزد.(۱۱)
۶- همسان همسري از نظر امور ذهني و معنوي
زن و شوهر مي بايد پيش از آنكه به يك سطح فرهنگي نزديك و نه حتي همگون نائل شوند، هر دو از سطح هوشي همانند برخوردار باشند. ترمان براساس تحقيقات خود درباره بستگي هوشي ميان همسران و سعادت خانوادگي، مي نويسد: «زناني كه شوهران خود را كم هوش تر از خويش مي دانند، خوشبختي بي رمق تر و بي جان تري از ديگران احساس مي كنند و نيز خوشبختي مردان هنگامي كاملاً تحقق خواهد يافت كه همسران خود را از نظر هوشي با خود برابر بيابند. برعكس، اين احساس نيكبختي هنگامي كاستي خواهد گرفت كه به طور قابل ملاحظه اي از زنانشان هوشمند تر باشند.»(۱۲)
مذهب يكي از مهم ترين جلوه هاي لطيف ذهن انسان است كه از سرچشمه هاي معنوي و الهي تغذيه مي كند. از اين رو، بدون بررسي روابط مذهبي همسران نمي توان تحليل همسرگزيني از نظر ذهني را پايان يافته پنداشت. بدين قرار، يكي از مهم ترين عواملي كه هنگام انتخاب همسر بر تصميم فرد و جامعه اثر مي نهد، اعتقاد ديني است. ازدواج در درون گروه هاي مذهبي، يا به سخن ديگر، همسان همسري بر بنيان تعلق ديني، در دوره ما به صورتي روشن و استوار تجلي مي كند و همچون گذشته بر پيوندهاي زناشويي اثر مي گذارد و حتي گاه بر عوامل ديگري كه به تدريج اهميت خود را از كف مي دهند پيشي مي گيرد.(۱۳)
نتيجه گيري
كانون خانواده و اهميت آن از جنبه هاي مختلف قابل مطالعه و بررسي مي باشد. مهم ترين بعد ازدواج، موضوع «همسرگزيني» و تشكيل خانواده است. زندگي مشترك يك زن و يك مرد، با توجه به دارا بودن ويژگي هاي شخصيتي و رفتاري متفاوت چندان آسان نيست. جنسيت، شرايط جغرافيايي و خانوادگي كه فرد در آن رشد و نمو يافته است، طرز تلقي و نگرش فرد نسبت به مسايل زناشويي، ميزان تحصيلات، اعتقادات و بالاخره خواسته ها و آرزوهاي متفاوت زوجين، ساختار جديدي را شكل مي دهد كه هدف هاي مشترك را در گروه جديدي به نام خانواده دنبال مي نمايد. در شهرهاي بزرگ، با توجه به اينكه روابط افراد در يك شبكه وسيع اجتماعي شكل مي گيرد، محدوديت شناخت بيشتر خواهد شد و چنانچه در انتخاب همسر، هر كدام از طرفين به همساني در ويژگي هاي فردي توجه ننمايند، در ادامه زندگي با مشكل مواجه خواهند شد. ازدواج بر مبناي «همسان همسري» به معناي وصلت يك زن و يك مرد است با بيشترين وجوه تشابه. مطالعات علمي در اين زمينه نشانگر آن است كه هر اندازه اين نزديكي بيشتر باشد امكان بروز اختلاف و يا ناسازگاري بين زوجين كمتر شده و در نتيجه دوام و بقاي زندگي زناشويي بيشتر خواهد شد. بنابراين، «گزينش همسر» به عنوان مهم ترين مرحله زندگي اجتماعي انسان، مستلزم دورانديشي و دقت نظر فراوان است و چنانچه بر پايه شناخت كافي و معيارهاي عقلاني و عاطفي بنا نشود، دير يا زود تاوان سنگيني بايد پرداخت.
بهرام باقري
كارشناس ارشد جامعه شناسي
پي نوشتها:
۱- دايرةالمعارف علوم اجتماعي، ساروخاني (باقر)،انتشارات كيهان، ص ۴۱۸
۲- همان منبع، ص ۴۰
۳- مقدمه اي بر جامعه شناسي خانواده،ساروخاني(باقر) انتشارات سروش ،ص ۴۴.
۴- همان منبع، ص ۵۳.
۵- دايرةالمعارف علوم اجتماعي، ص ۳۲۷.
۶- مقدمه اي بر جامعه شناسي خانواده، ص ۴۶.
۷- دايرةالمعارف علوم اجتماعي، ص ۳۲۷.
۸- مقدمه اي بر جامعه شناسي خانواده،ص ۶۱
۹- دايرةالمعارف علوم اجتماعي، ص ۳۲۸.
۱۰- مقدمه اي بر جامعه شناسي خانواده، ص ۶۰.
۱۱- همان منبع، ص ۶۹.
۱۲- همان منبع، ص ۶۳.
۱۳- همان منبع، ص ۶۵.

معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد: آزادي مطبوعات تهديد نيست
معاون  مطبوعاتي  و تبليغاتي  وزير ارشاد گفت : نقش  رسانه ها در تنويرافكار عمومي در جريان  اعلام  آمادگي  ايران  براي  امضاي  پروتكل  الحاقي  نشان داد كه  نبايد «آزادي  مطبوعات » را به  عنوان  يك  تهديد و يا اسباب  تشويش اذهان  عمومي قلمداد كرد.
محمد صحفي ، ضمن اعلام اين مطلب در گفتگو با خبرنگاران بحث  پروتكل  را بزرگترين  چالش  در عرصه  سياست  خارجي  ايران  پس  ازانقلاب  توصيف  كرد و افزود: در اين  ميان  رسانه ها توانستند با طرح  آزادانه  ديدگاه هاي  صاحبنظران ، امكان  تصميم گيري  دقيق  و منطقي  را براي  مسئولان  فراهم كنند.
معاون  مطبوعاتي  و تبليغاتي  وزارت  ارشاد در بخش  ديگري  از اين  گفت  و گوبا اشاره  به  انتخابات  مجلس  هفتم  تصريح  كرد: براي  برگزاري  انتخاباتي  شكوهمند، بايد جريان  آزاد اطلاع رساني  براي  مطبوعات  فراهم  شود.
صحفي  تصريح  كرد: به  دليل  اثرگذاري  بالاي  نظام  رسانه اي  در انتخابات  آتي كشور، بايد فضاي  آزاد رسانه اي  را براي  همه  احزاب  و تشكلهاي  سياسي  قانوني  فراهم  كرد تا آنها بتوانند به  طرح  نظرات  و ديدگاه ها و برنامه هاي  خود بپردازند.
صحفي  خاطرنشان  كرد: وزارت  ارشاد در نظر دارد براي  همكاري  موثررسانه ها براي  برگزاري  انتخابات  آتي  جلسه  مشتركي  با وزير محترم  كشور ومديران  مسئول  روزنامه ها برگزار كند.
به  گفته  وي ، زمينه سازي  براي  حضور گسترده تر مردم ، نيازمند رعايت  حقوق مطبوعات  و آزادي  بيان  مصرح  در قانون  اساسي  توسط همه  اركان  نظام  است .
صحفي  به  حجم  شكايات  عليه  مطبوعات  اشاره  كرد و اظهار داشت : احضارهاي  مكرر مديران  مسئول  كه  تبديل  به  خط تبليغاتي  براي  برخي  جريانهاي  سياسي  و به خصوص  اپوزيسيون  خارج  از كشور مي شود، بايد كاهش  يابد.
وي  با اشاره  به  اينكه  برخي  از اين  شكايات  بدون  طرح  در محاكم  قضايي قابل  حل  است ، افزود: وزارت  ارشاد در مكاتبات  خود با نهادها و سازمانهاي دولتي  از آنها خواسته  است  تا پيش  از طرح  شكايت  از مطبوعات ، موارد اعتراض خود را به  معاونت  مطبوعاتي  اعلام  كنند.
در اين  گفتگو از صحفي  درباره  شايعه  فشار دادستان  تهران  براي جلوگيري  از چاپ  گزارش  كميسيون  اصل  ۹۰ بر مطبوعات  سوال  شد. وي  پاسخ  داد:هنوز گزارش  رسمي توسط مديران  مسئول  روزنامه ها درباره  دخالت  دادستان  تهران ، به  اين  معاونت  ارسال  نشده  است  و در صورت  دريافت  اين  گزارش ها در اين  خصوص  اقدام  خواهيم  كرد.
معاون  مطبوعاتي  و تبليغات  وزارت  ارشاد، تصريح  كرد: براساس  قانون مطبوعات  هيچ  مقامي حق  ندارد براي  درج  مطلبي  به  مطبوعات  فشار وارد كند و مديران  مسئول  مي توانند اعتراض  خود را در اين  خصوص  به  اداره  كل  مطبوعات  داخلي  ارسال  كنند.
صحفي  به  سفر نماينده  ويژه  كميسيون  حقوق  بشر به  ايران  اشاره  كرد و گفت :در جريان  اين  سفر يك  هفته اي  نماينده  اين  كميسيون  ديدارهايي  را با مقامات  قضائي ، قوه  مجريه  و مقننه  خواهد داشت  و گزارش  خود را در زمينه  آزادي  بيان  در ايران  به  كميسيون  مذكور ارائه  خواهد كرد.

۳ هزار واحد مسكوني براي نيازمندان احداث مي شود
000734.jpg
گروه اجتماعي: نيكوكاران و سازمان بهزيستي براي تامين بخشي از مسكن نيازمندان شامل معلولان، سالمندان، ايتام و زنان سرپرست خانوار عمليات ساخت سه هزار واحد مسكوني را آغاز مي  كنند.
به گزارش روابط عمومي سازمان بهزيستي كشور عمليات ساخت اين واحد ها در ماه مبارك رمضان آغاز مي شود و بعد از آماده سازي به مناسب بررسي تقاضا و نياز گروه هاي ياد شده در اختيار آن ها قرار مي گيرد.
سازمان بهزيستي از مومنين روزه دار و هموطنان نيكوكار خواسته است براي شركت در اين كار خير وخداپسندانه كمك هاي نقدي خود را به حساب شماره ۹۹۹۹ سازمان بهزيستي كشور ويژه تامين مسكن نيازمندان نزد بانك ملت شعبه لاله زار تهران واريز كنند.

نگراني سازمان بهزيستي از پيوستن معلولان شاغل به جمع بيكاران
معاون توانبخشي سازمان بهزيستي با انتقاد از نابرابري مبلغ مستمري خانواده هاي تحت پوشش با حداقل دستمزد تعيين شده وزارت كار تصريح كرد: خط پايه در نظر گرفته شده براي سطح زندگي معلولان بسيار پايين تر از سطح زندگي معمولي افراد است و معلولان با مستمري ۱۱ هزار توماني نمي توانند خانواده را اداره كنند.
دكتر مكارم، در گفتگو با خبرگزاري دانشجويان ايران اعتبار ۵ ميليارد توماني اشتغال معلولان و پوشش ۲۰ هزار خانواده داراي معلول را بسيار ناچيز دانست و تأكيد كرد: وامهاي پرداختي به كارفرمايان براي استفاده از معلولان، بايد از ۳ به ۵ ميليون تومان افزايش يابد.
وي بودجه سازمان براي پرداخت حق بيمه سهم كارفرما را نيز ۲۴۰ ميليون تومان عنوان و خاطرنشان كرد: با توجه به افزايش حق بيمه، اعتبار موجود افزايش نيافته است و از سوي ديگر با كسر بودجه ۲۴۰ ميليون توماني در پرداخت حق بيمه مواجهيم و بيم پيوستن معلولان شاغل به جمع بيكاران در صورت افزايش نيافتن بودجه مي رود.
معاون توانبخشي سازمان بهزيستي، بيمه كردن افراد خانواده معلولان را از اشكالات «طرح بيمه معلولان» عنوان و اظهار كرد: با توجه به محدوديتهاي اعتباري سازمان، تنها بيمه كردن فرد معلول، امكان بيمه شدن معلولان بيشتر را در اختيار قرار مي دهد.
وي با اشاره به انعقاد قرارداد بيمه تكميلي معلولان شديد و ضايعات نخاعي با صندوق ذخيره بيمه، افزود: اعتبار ۱۴۰ ميليون توماني اين طرح بين استانها توزيع شده و معلولاني كه مشكلاتي علاوه بر مشكلات درماني دارند مي توانند از كمكهاي بلاعوض اين طرح استفاده كنند.
دكتر مكارم ادامه داد: با توجه به مشكلات مالي سازمان و اعلام دولت مبني بر عدم افزايش بودجه سازمان در سال آينده بر مشكلات بهزيستي افزوده مي شود.
معاون توانبخشي سازمان بهزيستي، برخوردار نبودن معلولان از حقوق مساوي در جامعه را بزرگترين مشكل كنوني آنها خواند و گفت: از آنجا كه زيرساختهاي مربوط به معلولان معادل با زيرساختهاي ساير قسمتهاي جامعه نيست، فراهم كردن شرايط زندگي مناسب براي معلولان با هدف خلاق و مولد كردن آنها در جامعه ضروري است. وي با تأكيد بر حل مشكلات اياب و ذهاب، درمان، بهداشت و حداقل مستمري زندگي معلولان گفت: به دليل مشكلات چند ساله ناشي از جنگ تحميلي و پس از آن به معلولان چندان توجهي نشد؛ بنابراين بايد زيرساختهاي اوليه زندگي معلولان را براي رساندن آنها به خط پايه فراهم كرد.
دكتر مكارم در پايان با اشاره به ارائه نشدن گزارش شهرداري در خصوص مناسب سازي محيط براي معلولان بر اساس آيين نامه اجرايي ماده ۱۹۳ قانون برنامه سوم توسعه، از سوي دستگاههاي ذيربط گفت: بسياري از موارد برنامه سوم به لحاظ شرايط خاص موجود عملي نشده كه اين امر نيز يكي از آن موارد است و در زمينه ارائه نشدن گزارش بايد از شهرداري و نهادهاي موظف در آيين نامه جواب خواست.

انتقاد همسر مستندساز دربند عراق از رسانه ها
همسر سعيد ابوطالب  در آيين  دريافت  يكي  از جوايز «پنجمين  جشنواره  خبرنگاران  دفاع  مقدس » خواهان  آن شد كه  خبرنگاران ، اطلاع  رساني  شفاف  و كارحرفه اي  را در زمينه  دستگيري  دو مستند ساز ايراني  به  نحو احسن  انجام  دهند.
وي  شامگاه  شنبه  در جمع  خبرنگاران  افزود: ما مي خواهيم  يك  حركت  ملي  براي آزادسازي  اين  دو مستند ساز صورت  گيرد زيرا اين  اتفاق  ممكن  است  براي  هرخبرنگاري  روي  دهد.«سعيد ابوطالب » و «سهيل  كريمي » دو تن  از مستند سازان  شبكه  دوم  سيماي جمهوري  اسلامي ايران  افزون  بر يكصد روز پيش  از سوي  نظاميان  آمريكايي  درعراق  بازداشت  شدند.بيش  از يكصد هنرمند و روزنامه  نگار برجسته  كشور نيز پيشتر در نامه  اي به  كوفي  عنان  دبير كل  سازمان  ملل  متحد خواهان  آزادي  بي قيد و شرط و فوري  مستندسازان  شدند.از سوي ديگر يكي از اعضاي تحريريه  روزنامه همشهري، واكنش هاي داخلي صورت گرفته نسبت به دستگيري مستند سازان ايراني را كافي ندانست.
علي شيد فر ديروز به خبرنگار ايسنا گفت: تاكنون، تنها يكسري اطلاعيه، بيانيه و اعتراض صادر شده است كه بعضا منسجم نبوده است.وي افزود: بايد اعتراض به اين اقدام گسترش يابد و اعتراض خود را به مراجع و مقامات بين المللي برسانيم و خواستار آزادي اين دو مستندساز شويم.
وي تصريح كرد: اطلاع رساني اندكي درباره وضعيت اين دو مستند ساز، صورت گرفته است و وزارت ارشاد، صدا و سيما و خبرگزاري ها بايد در اين زمينه اقدام كنند.
شيدفر همچنين پيشنهاد داد كه خبرنگاران ايراني در اعتراض به ادامه دستگيري مستند سازان ايراني، در يك روز مشخص تجمعي را برگزار كنند و اعتراض خود را به اين شكل نشان دهند.

قدرداني سه عضو فراكسيون زنان مجلس از رئيس قوه قضائيه
سه  عضو فراكسيون  زنان  مجلس  شوراي  اسلامي در نامه اي  سرگشاده  به  رئيس قوه  قضائيه  از وي  درخصوص  توقف  حكم  و رسيدگي  مجدد به  پرونده  افسانه  نوروزي  تشكر كردند.
افسانه  نوروزي  بيش  از دوسال  پيش  به  اتهام  قتل ، زنداني  و محكوم  به اعدام  شد.
نمايندگان  مذكور معتقدند كه  سال  ۷۶ خانم  نوروزي  به دليل  وظيفه  شرعي  و انساني  خويش  و حرمت  زن  مسلمان  در دفاع  از ناموس  خويش  قتلي  انجام  داد.
در اين  نامه  كه  نسخه اي  از آن روز يكشنبه  در اختيار خبرنگار پارلماني ايرنا قرار گرفت ، آمده  است : براي  آن جناب  برخود فرض  دانستيم  به واسطه  حسن نيت  و درايت  و حساسيت  و سرعت  عمل  كه  ناشي  از توجه  جنابعالي  به  حقوق  انساني  و مسائل  زنان  است ، مراتب  تشكر و سپاسگزاري  خود را به  عنوان  نمايندگان  ملت  از حضرت  عالي  اعلام  نموده  و آرزو مي كنيم ،خداوند متعال  همچنان  جنابعالي  را در استيفاي  حقوق  مظلومان  تاييد كند.
جميله  كديور، اعظم  ناصري پور و طاهره  رضازاده  دراين  نامه  از داديارديوان  عالي  كشور نيز كه  به  دستور رئيس  قوه  قضائيه  پس  از بررسي  ۱۱۹۰ برگ  پرونده  بانظريه  خود به  اين  شرح  «در اجراي  ماده  ۲ قانون  وظايف  و اختيارات رئيس  قوه قضائيه  مصوب  ۱۳۷۸ به  منظور رسيدگي  لازم  و اقدام  قانوني  و اعلام نتيجه  به  ديوان  عالي  كشور فرستاده  شود»، تشكر وقدرداني  كردند.
رئيس  قوه  قضائيه  ششم  مهرماه  امسال  دستور توقف  حكم  و رسيدگي  مجدد به پرونده  خانم  نوروزي  را صادر كرده  بود.

راننده تاكسي بيرون از اتومبيلش جان سپرد
000744.jpg
گروه اجتماعي: راننده تاكسي در مجاورت بزرگراه جلال آل احمد حين تعمير خودرواش بر اثر يك حادثه رانندگي جان سپرد.
حادثه زماني اتفاق افتاد كه راننده تاكسي در قسمت جلوي اتومبيل سرگرم رفع نقص از خودرواش بود كه خودروي پرايد از پشت سر به شدت با اتومبيل وي برخورد كرد به گونه اي كه فرصت هرگونه عكس العملي را از راننده تاكسي سلب كرد و در نتيجه راننده با اتومبيل بر روي آسفالت خيابان پرت شد.
به گفته شاهدان عيني با وجود آنكه اين حادثه در مجاورت چندين بيمارستان در محدوده بزرگراه جلال آل احمد حد فاصل كارگر و پل گيشا رخ داد اما مدت زيادي پيكر نيمه جان اين راننده تاكسي بر روي زمين قرار داشت و هنگامي كه يكي از راننده هاي عبوري تصميم به انتقال وي به بيمارستان گرفت، كار از كار گذشته بود و راننده تاكسي با دهان روزه جان به جان آفرين تسليم كرد.

انجمن صنفي روزنامه نگاران دفاتر استاني داير مي كند
گروه اجتماعي: انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران آيين نامه تأسيس دفاتر استاني اين انجمن را تصويب كرد.
به گزارش ايسنا هدف از راه اندازي دفاتر استاني انجمن، افزايش دامنه فعاليت ها و حمايت هاي صنفي از تمام روزنامه نگاران نشريات محلي و سراسري است . مقرر شده است اين دفاتر زير نظر اعضاي هيأت مديره انجمن مركزي تأسيس شوند و به عنوان نماينده انجمن در استان ها پاسخگوي نيازهاي روزنامه نگاران باشند. در آيين نامه راه اندازي دفاتر استاني انجمن همچنين آمده است كه دفاتر استاني ملزم به رعايت مفاد اساسنامه انجمن و مقررات جاري كشور از جمله قانون كار هستند و از آنجا كه زير نظارت مستقيم هيأت مديره مركز فعاليت مي كنند در مقابل آن بايد پاسخگو باشند.
آيين نامه دفاتر استاني انجمن راه اندازي اين دفاتر را تنها در مراكز استان ها مجاز دانسته و يادآور شده است كه تقاضاي تأسيس دفاتر بايد به صورت كتبي حداقل با امضاي ۲۰ نفر از اعضاي انجمن استان به دبيرخانه انجمن مركز تحويل شود.
بنابراين گزارش شرايط عضويت در شوراي سرپرستي دفاتر سكونت در استان مورد نظر، سابقه سه سال كار در مطبوعات، شاغل در يكي از نشريات در زمان انتخاب، داشتن حداقل
۲۰ سال سن و داشتن حسن شهرت و نداشتن سوءپيشينه شده است.

پنجمين نمايشگاه كتاب زنان ناشر آغاز به كار كرد
پنجمين نمايشگاه كتاب زنان ناشر با حضور ۶۴ ناشر زن در خانه هنرمندان ايران آغاز به كار كرد.
در مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه هما نيابتي مدير انتشارات ورجاوند، با بيان اينكه اين نمايشگاه گوشه كوچكي از رستاخيز بزرگ امروز زن ايراني است، گفت: ما جمع صنفي فرهنگي زنان ناشر پا به پاي همه دوستداران فرهنگ در تلاشيم كه با چراغي در دست، در شاهراه انديشه گام برداريم.
وي هدف از برگزاري اين نمايشگاه را ارتقاي سطح كتاب و كتابخواني، كمك مالي به ناشران زن و فراهم ساختن زمينه جذب زنان به بازار نشر برشمرد و افزود: اين نمايشگاه علاوه بر اهداف فوق درصدد بسترسازي براي باور و پذيرش ناشران زن در جامعه است. نماينده هيأت دبيران نمايشگاه با اشاره به اينكه پنجمين نمايشگاه كتاب جمع صنفي - فرهنگي زنان ناشر به مناسبت اعطاي جايزه صلح به يك زن ايراني «زن، صلح، كتاب» نام گرفته است،  گفت: زنان در حوزه نشر مي توانند نمادي از صلح و دوستي باشند.
حسن كيائيان عضو هيأت مديره اتحاديه ناشران و كتابفروشان نيز با تقدير از تلاش زنان ناشر در ايجاد جمع صنفي - فرهنگي زنان ناشر، گفت:  استقامت شما زنان كه همواره گفته ايد نشر جنسيت پذير نيست، موجب شد كه با گذشت ايام اين نهال كوچك به بار بنشيند. وي افزود: برگزاري سالانه اين نمايشگاه به همت شما ناشران زن، يكي از ميوه هاي اين درخت به ثمر نشسته است.اين نمايشگاه تا پنجشنبه ۱۵ آبان ماه همه روزه از ساعت ۱۵ الي ۲۰ پذيراي علاقمندان به كتاب است و معرفي تازه هاي نشر زنان، تقدير از زنان ناشر برگزيده شده در مجامع بين المللي، شاهنامه خواني و نقالي توسط خانم گردآفريد و سخنراني عبدالحسين آذرنگ پيرامون مشكلات حوزه نشر از برنامه جانبي فرداي اين نمايشگاه است.

۷ كشته و زخمي در محور اهواز - مسجد سليمان
رئيس راهنمايي و رانندگي فرماندهي انتظامي خوزستان اعلام كرد: در يك سانحه رانندگي كه صبح ديروز بر اثر برخورد يك پرايد سواري با يك كاميون ولوو در محور اهواز به مسجد سليمان رخ داد شش تن كشته و يك نفر بشدت زخمي شد.
سرهنگ محمد كاظم خاني در گفت وگو با ايرنا علت اين حادثه را انحراف به چپ راننده پرايد به شماره پلاك (۷۷۵ ب ۱۹) اهواز و برخورد با كمپرسي ولوو به شماره پلاك ۱۷۳۴۸ تهران ۱۷ ذكر كرد.

اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |