دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۲۱۴ - Nov.3,2003
مقام معظم رهبري تشريح كردند
تدبير جمهوري اسلامي براي درهم شكستن
توطئه آمريكا و صهيونيست ها
* نظام اسلامي در زمينه فعاليتهاي صلح آميز هسته اي يك قدم عقب نخواهد نشست
* بايد راههاي مسالمت آميز و توأم با عزت جمهوري اسلامي را براي حفظ فناوريهاي هسته اي طي كنيم
000770.jpg
رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر ديروز در ديدار رئيس جمهور، رئيس مجلس، رئيس قوه قضاييه، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، اعضاي هيأت دولت، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، مسئولان قضائي، فرماندهان عاليرتبه نظامي و ديگر مسئولان نظام، عرصه هاي اجتماعي از جمله تلاش براي آباد كردن دنيا و آخرت مردم را مهمترين عرصه بروز تقواي مسئولان و مديران ارشد كشور خواندند و با تبيين علل تصميم گيري اخير جمهوري اسلامي در قبال پروتكل الحاقي تأكيد كردند: آنچه اتفاق افتاد كاري درست و تدبيري براي درهم شكستن توطئه آمريكا و صهيونيست ها بود و اگر طرف هاي گفتگو با ما يا مراكز قدرت جهاني زياده خواهي كنند و ما به نقطه اي برسيم كه منافع كشور و ارزش هاي نظام بخواهد مورد خدشه  قرار گيرد بدون هيچ ترديدي اين روند را قطع خواهيم كرد.
حضرت آيت الله خامنه اي در تشريح علل تصميم گيري اخير نظام اسلامي به تلاش صهيونيست ها و دولت آمريكا براي ايجاد اجماعي جهاني بر ضد ايران اشاره كردند و افزودند: جامعه جهاني از سلاح اتمي بيم دارد و دشمنان قسم خورده اسلام و ملت ايران با توجه به اين مسئله، افكار عمومي جهان و بسياري از دولت ها را با طرح شعار دروغين تلاش ايران براي دستيابي به سلاح هسته اي حساس كردند و به هدف خود يعني ايجاد اجماعي بين المللي بر ضد جمهوري اسلامي ايران نزديك شدند، به همين علت نظام اسلامي با درايت و تدبير، روشي را انتخاب كرد تا ضمن حفظ فناوري هسته اي، فعاليت هاي هسته اي خود را در معرض بازديد قرار دهد و به اين وسيله تبليغات دروغ آمريكايي ها و صهيونيست ها را افشا كند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي دستاوردهاي ايران در دانش هسته اي را بسيار برجسته خواندند و با تأكيد بر اينكه هيچ كس و هيچ دستگاهي حق ندارد از اين دستاورد بزرگ ملت ايران صرف نظر كند افزودند: اگر كسي بخواهد با جمهوري اسلامي ايران در زمينه فعاليت هاي صلح آميز هسته اي وارد چالش شود و يا در امور داخلي ما دخالت كند قطعاً تودهني خواهدخورد زيرا نظام اسلامي در اين زمينه حتي يك قدم عقب نشيني نخواهد كرد.
ايشان با اشاره به روند گفتگوي ايران با طرف هاي اروپايي افزودند: اگر كار به همين منوال پيش رود مسئله ادامه خواهد يافت اما اگر طرف هاي گفتگو با ما يا دشمنان ما و مراكز قدرت جهاني فزوني طلبي كنند و بخواهند قدم به قدم جلو بيايند همه چيز به هم خواهد ريخت.
رهبر معظم انقلاب اسلامي طرز فكري كه اقدام اخير را نوعي تسليم مي داند غير منطبق با واقعيات برشمردند و تأكيد كردند: حركت اخير يك كار سياسي، ديپلماتيك و يك گفت وگو و قرارداد بود و هيچ تسليمي در آن وجود ندارد.
ايشان همچنين ديدگاهي كه انفعال را در مقابل دشمن توصيه مي كند كاملاً رد كردند و افزودند: دشمنان نظام در خيال خام خود تصور نكنند كه جمهوري اسلامي گير افتاده است چرا كه در ادامه حركتي كه انجام داده ايم در هر نقطه اي كه احساس كنيم منافع ايران و ارزش هاي نظام ممكن است مورد خدشه قرار گيرد، بدون هيچ ترديدي به اين حركت خاتمه خواهيم داد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي با اشاره به اينكه ما بايد راه هاي مسالمت آميز و توأم با عزت جمهوري اسلامي را براي حفظ فناوريهاي هسته اي طي كنيم دغدغه و بي تابي گروه هايي از دانشجويان و مردم را در قبال تصميم اخير جمهوري اسلامي ايران نشان دهنده حساسيت بالاي جامعه در مورد عزت و استقلال ملي برشمردند و در عين حال تأكيد كردند: اين مسئله نبايد به وسيله اي براي ايجاد اختلاف و دودستگي تبديل شود كه در اين زمينه نخبگان، مسئولان، مطبوعات، نمايندگان مجلس، ائمه جمعه و كساني كه به تريبونها دسترسي دارند، مسئوليت بسيار سنگيني دارند.
ايشان خاطرنشان كردند: كاري كه دولت مي كند مقدمه  است و بر اساس قانون، تصميم گيري نهايي در مورد پروتكل الحاقي بر عهده مجلس است. ضمن آنكه شوراي نگهبان نيز مانند هر قرارداد ديگري، آن را با شرع و قانون اساسي مطابقت خواهد داد.
رهبر معظم انقلاب با تشكر از دقت و زحماتي كه آقاي خاتمي رئيس جمهور، آقاي روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي و ديگر دست اندركاران تصميم گيري اخير انجام داده اند، افزودند: تاكنون كاري برخلاف مباني و اصول انجام نشده است ضمن آنكه هر جا احساس كنم برخلاف ضوابط و جهت گيريهاي نظام و اهداف انقلاب قدمي برداشته مي شود جلوي آن را خواهم گرفت.
حضرت آيت الله خامنه اي اراده و ايمان ملت ايران را سلاحي قوي تر از سلاح اتمي خواندند و خاطرنشان كردند: طرف هاي ايران در گفت وگوهاي اخير بايد اين واقعيت را درك كنند كه اين مردم، با دولت و نظام همراه و همدلند و خود را سرباز نظام مي دانند، بنابراين اروپايي ها و غيراروپايي ها گول ورشكستگان سياسي داخلي و مطرودان امام و انقلاب و مردم را نخورند و به دروغ هاي كساني كه تأثيرشان در فضاي عمومي ايران نزديك صفر است دلشان را خوش نكنند.
ايشان در همين زمينه با اشاره به خرسندي برخي عناصر مطرود از تهديدهاي آمريكا و صهيونيستها بر ضد ايران افزودند: تا وقتي اين ورشكستگان سياسي شرارت نكنند نظام با آنها كاري ندارد اما در غير اين صورت با آنها برخورد قانوني صورت خواهد گرفت.
رهبر معظم انقلاب اسلامي با اشاره به موضوع برخي كشورها در مورد اينكه لازم نيست ايران سوخت هسته اي توليد كند افزودند: اين كشورها در واقع تلاش مي كنند با در دست گرفتن روند تأمين سوخت هسته اي مورد نياز نيروگاه ايران، در واقع ايران و ايراني را گروگان بگيرند و از اين طريق جمهوري اسلامي را تحت فشار قرار دهند، اما ما زير بار اين حرف نمي رويم و با استناد به مقررات بين المللي، سوخت هسته اي مورد نياز نيروگاه را با تكيه بر دانشمندان و متخصصان داخلي توليد خواهيم كرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در بخش ديگري از سخنانشان تشويق مردم به شركت در انتخابات هفتمين دوره مجلس را وظيفه مسئولان دولت، نمايندگان مجلس و ديگر مسئولان خواندند و افزودند: مسئولاني كه خود را امين نظام مي دانند بايد بر اساس مصالح نظام سخن بگويند.
ايشان با تأكيد بر لزوم برگزاري انتخاباتي آزاد، سالم و مطابق قانون افزودند: مردم و جوانان ما بسيار خوب و فهيم هستند و همچون ۲۳ انتخابات قبلي در انتخابات مجلس هم شركت مي كنند. مهم اين است كه مسئولان با رفتار احترام آميز با مردم و خدمت به آنها، فضاي شوق انگيزي را براي برگزاري انتخاب پرشور آماده كنند.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين ماه مبارك رمضان را فرصت ذيقيمتي براي رعايت تقواي الهي برشمردند و خاطرنشان كردند: تقواي مسئولان بايد در رفتار آنها و در عرصه عمل به مسئوليت هاي اجتماعي، آباد كردن زندگي دنيا و آخرت مردم و دنبال كردن اهداف انقلاب بروز يابد.
ايشان پرهيز از همراهي و هم جهتي با دشمنان انقلاب و نظام اسلامي را از ديگر نشانه هاي وجود تقوا در مسئولان خواندند و افزودند: مسئولان و مديران نظام بايد از هر حركتي كه با مواضع دشمن همسو باشد كاملاً پرهيز كنند.
حضرت آيت الله خامنه اي رعايت قانون اساسي و تخطي نكردن از حدودي را كه قوانين براي مسئولان و دستگاه ها مشخص كرده اند از ديگر زمينه هاي بروز تقوا در مسئولان خواندند و افزودند: رعايت نكردن حدود قانون به فساد مالي يا تعارض و اختلاف دستگاه ها منجر مي شود و همه بايد از آن پرهيز كنند.
در اين ديدار حجت الاسلام والمسلمين خاتمي رئيس جمهور طي سخناني با تبريك فرا رسيدن ماه مبارك رمضان موقعيت كشور را از لحاظ تاريخي و جغرافيايي و همچنين منابع انساني و مادي در شرايط كنوني ممتاز و كم نظير و همچنين حساس دانست و تصريح كرد: امروز كشور در آستانه يك جهش بزرگ قرار گرفته و جامعه به درجه بلوغ خود نزديك شده است و بر همين اساس مهمترين وظيفه تلاش براي استفاده از تمام ظرفيت ها در جهت زمينه سازي پيشرفت سريعتر در همه عرصه ها است.
رئيس جمهور با برشمردن ظرفيت هاي كشور در زمينه بنيان هاي اقتصادي و ملي بويژه تلاش هاي انجام گرفته طي سالهاي گذشته در مسائل اقتصادي، كشاورزي، نفت و پتروشيمي و افزايش اعتبار كشور در جهان، تأكيد كرد: ادامه اصلاح ساختار اقتصادي كشور، كاهش وابستگي به نفت، مقررات زدايي، جذب سرمايه هاي داخلي و خارجي، اهتمام بيشتر به علوم و فن آوري و تحقيق، ادامه سياست تنش زدايي، بهانه ندادن به دشمن و عزم و وحدت ملي از شروط تسريع حركت در مسير پيشرفت است.
وي مردم سالاري ديني را تجربه اختصاصي جمهوري اسلامي ايران دانست و با تأكيد بر اينكه مردم سالاري ديني ابداع انقلاب، امام و جامعه بود، خاطرنشان كرد: از ديگر لوازم سرعت بخشيدن به حركت به سوي پيشرفت، استوار كردن پايه هاي مردم سالاري ديني در كشور است.
رئيس جمهور با اشاره به تصويب چشم انداز ۲۰ سال آينده كشور و همچنين سياست هاي كلي برنامه چهارم در مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: اميد است با لحاظ چشم انداز ۲۰ سال آينده كشور در برنامه چهارم و استفاده از تمام ظرفيت ها، روند حركت به سوي پيشرفت شتاب بيشتري بگيرد.
آقاي خاتمي همچنين با اشاره به تهديدهاي فراروي ملت ايران و نظام اسلامي گفت: دشمنان ملت ايران و در رأس آنها آمريكا و اسرائيل، همواره تلاش داشته اند و دارند تا از راه هاي گوناگون مانع پيشرفت نظام اسلامي ايران و موفقيت الگوي مردم سالاري ديني در ايران شوند و هياهو و جنجال هاي اخير در زمينه فن آوري هسته اي ايران نيز در همين جهت مي باشد.
رئيس شورايعالي امنيت ملي، جهت ديگر اين هياهو و جنجال را به اثبات رسيدن توان جمهوري اسلامي ايران در دفاع از حقوق و امنيت كشور و تأمين مصالح ملي در عين حفظ حرمت و عزت ملي برشمرد و افزود: دشمنان در توطئه اي از قبل طراحي شده تلاش داشتند تا با تبليغات گسترده چنين القاء نمايند كه ايران درصدد دستيابي به سلاح هسته اي است تا افكار عمومي جهان را بر ضد ايران بسيج نمايند اما با كمك خداوند و با كارشناسي و شجاعت در تصميم، مسيري طي شد كه دشمنان قسم خورده نظام اسلامي نيز به تدبير و درايت ايران اعتراف كردند.
رئيس جمهور افزود: من به ملت ايران مي گويم، مسئولان كشور هيچ تعهد غيرقابل بازگشتي را نداده اند و اين طرف مقابل است كه بايد به قول هايي كه داده عمل كند.
آقاي خاتمي با تأكيد مجدد مبني بر اينكه جمهوري اسلامي ايران از لحاظ اخلاقي، ديني و وجداني به دنبال سلاح اتمي نبوده و نخواهد بود گفت: جمهوري اسلامي ايران در خصوص امضاي پروتكل الحاقي نگراني هايي در مورد امنيت ملي و حيثيت ديني خود داشت كه در مذاكرات اخير اروپاييان و آژانس بين المللي انرژي اتمي در مورد لطمه نخوردن اين مسائل تأكيد كردند.
رئيس جمهور همچنين با اشاره به تعليق داوطلبانه غني سازي اورانيوم خاطرنشان كرد: به رغم فشار اروپاييان براي توقف كامل همه فعاليت هاي مرتبط با غني سازي، جمهوري اسلامي ايران با ايستادگي توانست آنان را وادار به قبول تعليق داوطلبانه غني سازي اورانيوم نمايد.
آقاي خاتمي ضمن قدرداني از تلاش هاي هوشمندانه و تدبير آقاي روحاني دبير شورايعالي امنيت ملي و همچنين زحمات وزارت امور خارجه و سازمان انرژي اتمي افزود: البته در كشور ما نظرات مختلفي وجود دارد و ما هم همواره از نقد منطقي استقبال مي كنيم اما اين نقد بايد همراه با آگاهي از تمام جوانب و با استدلال صحيح باشد.
در پايان اين ديدار نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت حضرت آيت الله خامنه اي اقامه شد.
سپس حاضران روزه خود را به همراه رهبر معظم انقلاب اسلامي افطار كردند.

در بيانيه وزيران خارجه همسايگان عراق توصيه شد
تعيين جدول زماني
خروج نيروهاي اشغالگر از عراق
چهارمين  نشست  وزيران  خارجه  كشورهاي  همسايه  عراق  به اضافه  مصر عصر روزيكشنبه  در دمشق  با صدور يك  بيانيه  ۸ بندي  به كار خود پايان  داد.
اين  نشست  ظهر روز يكشنبه  بدون  حضور «هوشيار زيباري » وزير خارجه  دولت  موقت  عراق  كار خود را بطور رسمي در دمشق  آغاز كرد.
در اين  نشست  كه  در محل  هتل  شرايتون  دمشق  برگزار شد، فاروق  الشرع ، سيد كمال  خرازي ، سعود الفيصل ، احمد ماهر، مروان  المعشر ، شيخ  محمد سالم الصباح  و عبدالله گل  وزيران  خارجه  كشورهاي  سوريه ، جمهوري  اسلامي ايران ، عربستان ، مصر، اردن ، كويت  و تركيه  و هياتهاي  همراه  آنان  حضور داشتند.
به گزارش ايرنا از دمشق در بيانيه  نشست  دمشق  كه  توسط فاروق  الشرع  و با حضور كشورهاي  شركت كننده  قرائت  شد با تأكيد بر حق  مردم  عراق  در تعيين  سرنوشت  سياسي  آينده  خود، تقويت  نقش  اساسي  سازمان  ملل  در اين  كشور بويژه  نظارت  بر تدوين  قانون  اساسي ، برگزاري  انتخابات  و تعيين  جدول  زماني  براي  پايان  دادن  به  اشغال  عراق  وتسريع  درانتقال  قدرت  به  مردم  اين  كشور ضروري  خوانده  شده  است .
وزيران  خارجه  كشورهاي  همسايه  عراق  دراين  زمينه  و نظر به  تاثير فقدان ثبات  و رفاه مردم  عراق  برمسايل  كشورهاي  همجوار تأكيد كردند كه  نمايندگان آنهادر سازمان  ملل  متحد بطور جمعي  مساله  فعال  شدن  نقش  اين  سازمان  در عراق را پيگيري  كنند.
شركت كنندگان  در نشست  دمشق  با ابراز همبستگي  بامردم  عراق  بدليل رنجهايي  كه  در جريان  نابسامانيهاو اوضاع  سخت  امنيتي  و اقتصادي  كشورشان  متحمل  شده اند و ضمن  احترام  به  حاكميت ، استقلال  و تماميت  ارضي  عراق ،خاطرنشان  كردند: مردم  عراق  بايد بتوانند حقوق  و حاكميت  خود را بر اراضي كشورشان  بازيابند.
برپايه  بيانيه  نشست  دمشق ، وزيران  خارجه  كشورهاي  همسايه  عراق  با تأكيدبراصل  عدم  دخالت  كشورهادر امور داخلي  عراق ،از تلاشهاي  شوراي  حكومت  انتقالي  اين  كشور و تحمل  پذيرش  مسئوليتهاي  دوره  انتقالي  با هدف  برقراري  حكومت  عراقي  منتخب  مردم  و فراگير كه  بتواند منافع ، آرزوها و مصالح  اين  مردم  را تأمين  كند، حمايت  كردند.
در اين  بيانيه  آمده  است : كشورهاي  همسايه  عراق  بر مسئوليتهاي  نيروهاي اشغالگر براساس  قطعنامه هاي  شوراي  امنيت  سازمان  ملل  متحد و مقررات  بين  المللي  و كنوانسيون  ژنو ۱۹۴۹ براي  حفظ امنيت  و ثبات  در عراق  تأكيد كردند.
وزيران  خارجه  كشورهاي  همسايه  عراق  انفجارهاي  تروريستي  را كه  جان  شهروندان  عادي ، اعضاي  سازمانهاي  خيريه  و مذهبي  و سازمانهاي  بين المللي  و نمايندگان  سياسي  مقيم  در عراق  مورد هدف  قرار داده ، محكوم  كردند و خواستار شناسايي  عاملان  اين  اقدامات  شدند.
آنان  همچنين  وجود گروههاي  تروريستي  در عراق  را تهديد كشورهاي  همجوار آن  خواندند و بر اين  اساس  از دولتمردان  و مقامات  عراقي  خواستند براي  از ميان  بردن  اين  تهديد و خطر كه  مرزهاي  كشورهاي  همسايه  عراق  را ناامن  كرده  با همكاري  اين  كشورها اقدام  كنند.
در بيانيه  پاياني  نشست  دمشق  با اشاره  به  دعوت  جمعي  از هوشياري زيباري  وزير خارجه  دولت  موقت  عراق  آمده  است : زيباري  به  مسئوليتهاي  خود عمل  نكرد و از وي  جوابي  دريافت  نشد.
در اين  بيانيه  ابراز اميدواري  شده  كه  نماينده  عراق  در نشستهاي  بعدي  حضور داشته  باشد.

با دستور رئيس قوه قضائيه:
عمليات تخريب سلولهاي انفرادي زندا ن اوين آغاز شد
مرتضي بختياري در گفتگو با خبرگزاري فارس با اعلام اينكه عمليات تخريب سلولهاي انفرادي زندان اوين از صبح ديروز به دستور رئيس قوه قضائيه آغاز شد تصريح كرد:  عمليات تخريب سلولهاي انفرادي همزمان با زندان اوين در تمامي زندانهاي كشور به اجرا در مي آيد. رئيس سازمان زندانهاي كشور افزود: در اين عمليات ديوار سلولهاي انفرادي تخريب مي شود تا فضاي مناسب تري براي نگهداري كساني كه مرتكب تخلفات انضباطي مي شوند و يا بنا به عللي نگهداري آنان بايد به صورت جداگانه باشد، ساخته شود.
بختياري هدف از اين عمليات را ارزش گذاري به شخصيت زندانيان عنوان كرد و افزود: با اين عمليات فضاي مناسب تري براي نگهداري افرادي كه بنا به دستور محاكم، يا به دليل ملاحظاتي و يا تخلفاتي كه انجام مي دهند بايد به صورت جداگانه نگهداري شوند، تهيه مي شود.

كمال خرازي در دمشق اعلام كرد
پيشنهاد ايران درباره نقش همسايگان عراق در بازسازي اين كشور
000760.jpg
محور پيشنهاد وزير خارجه ايران كمك رساني هماهنگ همسايگان عراق و تشكيل كميته مشترك در زمينه راه و ترانزيت است
كمال خرازي وزير خارجه ايران ديروز در دمشق با اعلام حمايت تهران از سوريه در برابر تهديدات فراروي اين كشور، گفت كه تحولات عراق طي چند دهه گذشته تاثيرات گسترده اي بر ايران و ساير كشورهاي منطقه داشته است.
به گزارش ايرنا از دمشق، خرازي كه در چهارمين نشست وزيران خارجه كشورهاي همسايه عراق به اضافه مصر سخن مي گفت، افزود: جراحات و همچنين نشانه ها و تصاوير شقاوت هاي صدام و تجاوز او به ايران و متعاقبا كويت هنوز تازه است و به همين خاطر ايران به تلاشها براي ارتقاي صلح، امنيت، ثبات، توسعه اجتماعي و توفيقات اقتصادي در عراق اهميت زيادي داده و از اين تلاشهاحمايت به عمل مي آورد.
وي تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران ضمن تاكيد بر احترام به حاكميت، وحدت، يكپارچگي و تماميت ارضي عراق، احترام به حقوق همه شهروندان بطور مساوي، تلاش فوري براي تشكيل يك دولت منتخب ملي كه پايبند به تعهدات خود در قبال همسايگان باشد، خواستار فراهم نمودن فرصت لازم به منظور ايفاي نقش مردم عراق در تعيين سرنوشت خود و خروج هرچه سريعتر اشغالگران از عراق است.
وزير خارجه ايران تصريح كرد: ما معتقديم كه شوراي حكومتي به عنوان اولين گام در سپردن امور به مردم عراق و اعاده حاكميت ملي اين كشور و تشكيل دولت موقت و منتخب ملي عراق تلقي مي شود و اين شورا بايد از اختيارات كامل در رسيدن به اين اهداف برخوردار باشد.
وي برافزايش تعامل سازنده شوراي حكومتي عراق با همسايگان بر اساس معاهدات دو جانبه و بين المللي تاكيد كرد و اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران اميدوار است اقدامات اين شورا و همچنين تشكيل هيات وزراي عراقي، گامي در جهت خروج سريعتر نيروهاي اشغالگر و اعاده حاكميت بدست نمايندگان مردم عراق باشد.
خرازي ادامه داد: ايران با تاكيد بر ضرورت ايفاي نقش محوري سازمان ملل در آينده عراق معتقد است كه مردم و نهادهاي داخلي عراق توانايي تعيين سرنوشت آينده خود را دارند و ضرورت دارد سازمان ملل متحد زمينه هاي توسعه و تقويت اين روند را فراهم آورد.
وي خاطرنشان كرد: علي رغم بي توجهي و بي اعتنايي اشغالگران به حقوق بين الملل و سازمان ملل و اقدام يكجانبه گرايي آمريكا در حمله نظامي به عراق، اشغالگران توجه به نظرات و آراي جامعه بين المللي را مد نظر قرار داده و هم اكنون يك توافق همگاني آشكار در خصوص نقش محوري سازمان ملل در عراق بوجود آمده است.
خرازي اضافه كرد: جمهوري اسلامي ايران تصميم گرفته است در بازسازي عراق فعالانه مشاركت نمايد و ما مجموعه كاملي از برنامه هاي همكاري اقتصادي شامل كمك توسعه اي، سرمايه گذاري، تجارت، گردشگري و طرحهاي تامين مالي را در نظر داريم.
وزير خارجه ايران بر اين اساس پيشنهادكرد كه اولا مكانيسم مناسبي به منظوركمك رساني هماهنگ همسايگان به مردم عراق ايجاد و ثانيا به عنوان اولين گام عملي براي توسعه اقتصادي عراق،كميته مشترك همسايگان در زمينه راه و ترانزيت از مسير اين كشور تشكيل شود.
خرازي در ادامه با تشريح روند تشديد ناامني و بي ثباتي در عراق كه باعث گسترش بحران در سراسر اين كشور شده است تصريح كرد كه ناكاميها و اشتباهات راهبردي اشغالگران در عراق عامل اصلي آشفتگي هاي امنيتي در اين كشور مي باشد.
وي با بيان اينكه نتيجه سياستهاي غلط اشغالگران در عراق، عدم برخورد با گروههاي تروريستي كه امنيت همسايگان را هدف قرار داده اند، مي باشد، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران ضمن محكوميت و ابراز نگراني صريح از اين موضوع اعلام مي نمايد وجود پايگاههاي تروريستي در عراق غيرقابل تحمل بوده و هر گونه حمايت اشغالگران از گروههايي كه عليه كشورهاي همسايه اقدامات تروريستي انجام مي دهند، رويه اي خطرناك و عامل مهمي در بي ثبات سازي منطقه خواهد بود.
وي در ادامه با اشاره به اخبار متعدد مبني بر حضور و فعاليت رژيم صهيونيستي درخاك عراق، اين اقدام را گامي در راستاي بي ثباتي و تشديد ناامني در عراق دانست.

سفير جديد ايران در دمشق منصوب شد
گروه سياسي: بنا به پيشنهاد دكتر سيدكمال خرازي وزير امور خارجه و تصويب سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري، محمدرضا باقري به سمت سفير جمهوري اسلامي ايران در سوريه منصوب شد.
به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، باقري پيش از اين به عنوان مديركل اروپاي شمالي و مركزي، سفير جمهوري اسلامي ايران در تركيه و كاردار جمهوري اسلامي ايران در كويت و ليبي و مشاور وزير امور خارجه مشغول به كار بوده است.

در راهروهاي مجلس
* يكي از مسئولين مجلس از رفت و آمد رابطين و معاونان وزير پست به مجلس خبر داد و گفت: از روز شنبه رايزني هاي زيادي با نمايندگان براي دادن رأي اعتماد به معتمدي آغاز شده است.
* بعد از مدت ها ديروز تعداد نمايندگان حاضر در يك جلسه عادي مجلس چشمگير بود. در اواسط ديروز حتي تابلو مجلس تعداد نمايندگان را تا ۲۱۰ نفر هم نشان داد كه در ماه هاي اخير كم سابقه است.
* علي تاجرنيا عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت گفت: اكثر اعضاي فراكسيون مشاركت قصد ندارند به معتمدي رأي اعتماد بدهند ولي در اين زمينه هنوز تصميم فراكسيون اتخاذ نشده است.
* حاجي بابايي عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در گفتگو با خبرنگار همشهري در مورد طرح تقسيم خراسان به خراسان شمالي و جنوبي گفت: تا قبل از انتخابات مجلس، اقدام عملي در رابطه با تقسيم استان خراسان صورت نخواهد گرفت.

سخنگوي وزارت خارجه:
ابهامات آژانس را درباره قطعات آلوده به اورانيوم رفع كرديم
سخنگوي  وزارت  امور خارجه  ديروز در پاسخ  به  سئوال  خبرنگاران  گفت :گزارشي  كه  در اختيار البرادعي گذاشتيم  بسيار جامع  و كامل  بود. ما با شفافيت  آماده  همه گونه  همكاري  هستيم تا احيانا اگر جزئيات  ديگري  مدنظر دارند در اختيار آنها بگذاريم .
حميدرضا آصفي  ديروز در پاسخ  به  سئوالي درباره  روند امضاي  پروتكل  الحاقي با بيان اين خبر گفت : ما در چارچوب  وظايف  و مسئوليتهايي  كه  داريم  گزارش  خود راارائه  كرديم ، در مورد قطعات  آلوده  هم  گفت  و گوهاي  خوبي  صورت  گرفت  و تلاش داشتيم  كه  ابهامات  را برطرف  كنيم ، اميدواريم  اين  موضوع  هر چه  زودتر به اتمام  برسد و آژانس  به  پاسخ  سئوالات  خود برسد.
به گزارش ايرنا خبرنگاري  سئوال  كرد با توجه  به  اظهارات البرادعي ، آيا روندغني سازي  اورانيوم  دوباره  مختل  نمي شود؟
آصفي  روند غني سازي  اورانيوم  را در مراحل  بسيار مقدماتي توصيف كرد و افزود: ما روند غني سازي  را كه  زيرنظر آژانس  و در چارچوب  پادمان آژانس  بوده  داوطلبانه  معلق  مي كنيم  تا حسن  نيت  ما ثابت  شده  باشد.
وي كه در جمع خبرنگاران صحبت مي كرد در عين  حال  تأكيد كرد: استفاده  صلح  آميز از فناوري  هسته اي  را حق ملت  ايران  مي دانيم ، نه  حق  داريم  و نه  مي خواهيم  كه  از اين  حق  طبيعي بگذريم  و هيچ  كشوري  هم  نمي تواند ما را محروم  كند.
خبرنگاري  از اقدامات  وزارت  خارجه  متعاقب  احضار سفير انگليس  سئوال  كرد.
آصفي  پاسخ  داد: روز شنبه سفير انگليس  را احضار كرديم  و گلايه مندي  خود را اعلام كرديم ، ايشان  باز هم  تأكيد داشتند كه  سياست  دولت  انگليس  تغييري  نكرده  و بر اساس  ادامه  همكاري  با ايران  استوار است .
سخنگوي  وزارت  امورخارجه درموردتاريخ  سفر دكتر حسن روحاني دبير شورايعالي امنيت  ملي  به  مسكو گفت : با توجه  به  روابط گسترده  با روسيه  اين  سفر طراحي شده  و در آينده  نزديك  اين  سفر انجام  مي پذيرد.
يكي  از خبرنگاران  پرسيد شوراي  همكاري  خليج فارس  اعلام  كرده  كه  شكايت از ايران  را به  دادگاه  جهاني  ارجاع  مي دهد، آيا ايران  موافق  ارجاع  است ؟آصفي  اظهارداشت : مذاكرات  خوبي  براي  رفع  سوءتفاهم پيرامون  جزيره  ابوموسي  بر اساس  يادداشت  سال  ۱۹۷۱ انجام  شد. فكر مي كنيم در جو دوستانه  ايران  و امارات  مي توانند در مورد اين  جزيره  ايراني  به توافق  برسند.
سخنگوي  وزارت  امور خارجه  پيرامون  ادعاهايي  كه  در زمينه  عبور غيرمجاز از مرزهاي  ايران  به  داخل  عراق مطرح  مي شود،اظهارداشت :مرزهاي  ما تحت  كنترل است  و با هرگونه  تردد غيرقانوني  برخورد مي شود و اجازه  نمي دهيم  هيچ  گروهي از ايران  به  داخل  عراق  برود.
سخنگوي  وزارت  امورخارجه درمورد عكس العمل  آمريكا و عراق  در قبال  فعاليت ايران  براي  بازسازي  عراق  گفت :كار ما در چارچوب  راهكارها و تصميمات  سازمان ملل  است . مقامات  عراقي  از ابتدا به  مشاركت  ايران  در عراق  ابراز علاقمندي كردند، فكرنمي كنيم  از ديد عراقي ها مشكلي  وجود داشته  باشد.
آصفي  در پاسخ  به  سئوال  ديگري  در مورد حضور نيروهاي  نظامي تركيه  درعراق  گفت :حضور هر نيرويي  در عراق  بايد بر اساس  خواست  مردم  اين  كشور ودر چارچوب  مقررات  سازمان  ملل  باشد. حضور تركيه  را خيلي  مفيد ارزيابي نمي كنيم  هر چند كه  ظاهرا مقامات  ترك  در تصميم  خود تجديدنظر كرده اند.
يكي  از خبرنگاران  در مورد آخرين  تحولات  مربوط به  داريوش  زاهدي  استادايراني  مقيم  آمريكا كه  در تهران  دستگير شده  و نيز آزادي  مستند سازان ايراني  در عراق  سئوال  كرد.
آصفي  پاسخ  داد: بر اساس  درخواست  مادر آقاي  زاهدي  وزارت  خارجه  مداخله كرد و با قوه  قضائيه  وارد مذاكره  شد و بر اساس  درخواست  خانواده  ايشان همچنان  فعاليتهاي  خود را پيگيري  مي كنيم . ابهاماتي  در پرونده  ايشان  وجودداشت  كه  وزارت  امور خارجه  نظر مثبت  خود را به  دادسرا اعلام  كرد.
وي  افزود: با همكاري  كه  از سوي  قوه  قضائيه  صورت  گرفت ، فكر مي كنيم كه  قرار بازداشت  ايشان  به  قرار وثيقه  تبديل  شود و به  محض  اينكه  وثيقه تامين  شود ظرف  امروز و فردا آزاد مي شوند.
سخنگوي  وزارت  امور خارجه  ادامه  داد: آقاي خرازي  در گفت  و گو با وزير خارجه  انگليس در تهران  موضوع  آزادي  مستندسازان ايراني  را بار ديگر مطرح  كردند و ايشان  قول  داد كه  در بازگشت  به  لندن اين  موضوع  را با جديت  دنبال  كند.وي  افزود: انتظار داريم  كه  تلاشهاي  ما به  ثمر برسد و در روزهاي  آينده خبرهاي  خوشي  بشنويم .
آصفي  پيرامون  اهداف  سفر هيات عاليرتبه ژاپني به رياست معاون وزارت امور خارجه اين كشور به  ايران  اظهار داشت : ژاپن  ازشركاي  خوب  ما در شرق  آسيا است  و ما علاقه  داريم  از امكانات  صنعتي  وفناوري  آن بهره مند شويم  و اين  سفر را هم  در اين  مقطع  سودمند و مفيدمي دانيم  و اميدواريم  گامي به  جلو در مناسبات  دو كشور باشد.

ديدگاه
درباره انتخابات مجلس هفتم:
«آيا مردم خواهند آمد؟»
محسن آژيني
اين يكي از سئوالات اساسي مربوط به انتخابات مجلس هفتم است. طرح اين سئوال را بويژه با توجه به حضور كم شمار مردم بعضي از شهرهاي بزرگ- مانند تهران- در انتخابات شوراها، بايد طبيعي دانست؛ مهم پاسخي است كه به اين سئوال داده مي شود:
-عده اي با اشاره به ميزان مشاركت در شهرهايي مانند تهران در انتخابات دور اخير شوراهاي شهر و روستا مي گويند آن وضعيت در انتخابات مجلس هفتم هم تكرار خواهد شد و مردم نخواهند آمد.
-عده اي ديگر هر چند بطور قاطع نمي گويند مردم نمي آيند ولي از احتمال كاهش شديد مشاركت سخن مي گويند و با اظهار نگراني، شرط يا شروطي را مطرح كرده و مي گويند در صورت تحقق اين شرطها مردم مي آيند.
-گروه سوم بر خلاف دو گروه فوق، پاسخشان به سئوال صدر اين نوشته مثبت است و مي گويند مردم خواهند آمد.
پاسخ دو گروه اول و دوم مبتني بر بدگماني به مردم است چون بنا را بر نيامدن مردم گذاشته اند.
سئوال از اين دو گروه اين است كه چرا بايد به مردممان بدگمان باشيم در حالي كه:
۱-اين مردم ۲۵ سال است كه بطور متوسط تقريباً سالي يكبار در پاي صندوقهاي راي حاضر شده اند و با انداختن راي خود به صندوقها، ۲۳ بار به نظام راي اعتماد داده اند.
۲-در طول اين ۲۳ انتخابات، متجاوز از ۴۰۰ ميليون راي به صندوقها ريخته شده و در واقع بايد گفت اين نظام تا به اكنون، ۴۰۰ ميليون راي را پشتوانه خود دارد.
۳-متوسط درصد مشاركت مردم در اين ۲۳ انتخابات، بيش از ۶۵ درصد بوده است. آنان در يك انتخابات بالاي ۹۰%، در دو انتخابات بالاي ۸۰%، در سه انتخابات بالاي ۷۰%، در شش انتخابات بالاي ۶۰% و در هشت انتخابات بالاي ۵۰% و تنها در سه انتخابات زير ۵۰% مشاركت داشته اند.
چنين حضوري در چند كشور مدعي دمكراسي هاي چندصد ساله غربي يافت مي شود؟! جالب اينكه معمولاً در همه اين دوره ها مردم ما آماج شديدترين تهاجمات تبليغاتي دشمنان از داخل و خارج براي شركت نكردن در انتخابات بوده اند.
دلايل فوق و دلايل ناگفته ديگر نشان مي دهد مردم ايران اصولاً برخورد فعال با انتخابات و همه پرسي ها را به عنوان نماد مردم سالاري ديني در نظام جمهوري اسلامي پذيرفته و به آن پايبندند. البته اين اصل ممكن است مستثنايي هم داشته باشد اما اين استثناءها نه از جنس ادعاهاي عناصر بريده و مأيوس از مردم است بلكه از نوع رفتار مردم در انتخابات شوراهاي سال گذشته در برخي از شهرهاي بزرگ مانند تهران است . چنانچه برخي از نهادها و دستگاهها نتوانند در دوره فعاليت خود كارنامه قابل قبولي ارائه دهند و از وظايفشان كوتاهي كنند، مردم با كنارزدن آنها در انتخابات و گاهي هم با بي اعتنايي به آن نهاد پيام نارضايتي خود را اعلام مي كنند. عدم حضور گسترده مردم در انتخابات شوراها در واقع پيام رساني مردم از نوع دوم بود.
اگر كساني بويژه نمايندگان محترم مجلس واقعاً دغدغه كمرنگ بودن حضور مردم را در انتخابات آينده دارند بايد تلاش كنند تا مجلس محترم قدري دست از تلاشهاي بي حاصل بردارد و در اين چند ماه باقيمانده هر چند بطور نمادين به مردم نشان بدهد كه دغدغه ها و دلمشغولي هاي واقعي مردم، براي نمايندگان آنان هم اهميت دارد.

مقام بلند پايه آمريكايي:
دو مستندساز ايراني بزودي آزاد مي شوند
يك  مسئول  بلندپايه  آمريكايي  در عراق  ديروز اعلام  كرد كه  سعيدابوطالب  و سهيل  كريمي  دو مستند ساز ايراني  بزودي  آزاد خواهند شد.
به  گزارش  شبكه  العربيه   اين  مسئول  كه  نامش  ذكر نشده ، گفته  است  بازجويي  از اين  دو خبرنگار به  پايان  رسيده  است .
در حال  حاضر ۵۷ تبعه   ايران  در زندان  ام  القصر در جنوب  عراق  زنداني هستند كه  سعيد ابوطالب  و سهيل  كريمي دو مستندساز نيز در ميان  آنها هستند.
به گزارش ايرنا جرمي گرين  استاك  نماينده  ويژه  انگليس  در عراق  نيز به  خبرگزاري  رويترز گفت : دو روزنامه نگار  ايراني  كه  در ماه  ژوئيه  گذشته  توسط نيروهاي آمريكايي  در عراق  دستگير شدند بزودي  آزاد خواهند شد.
سعيد ابوطالب  و سهيل  كريمي كه  چهار ماه  پيش  در حال  ساخت  فيلم  مستند براي  تلويزيون   ايران  بودند به  اتهام  جاسوسي  در ديوانيه  (واقع  در جنوب عراق ) دستگير شدند.
گرين استاك  در عين  حال  گفت : روزنامه نگاران  در صورتي  كه  ثابت  كنند تنها خبرنگار هستند و مدركي  عليه  آنها نباشد، فقط مورد سئوال  قرار گرفته  و سپس آزاد خواهند شد، به  نظر من   اين  امر بزودي  براي  روزنامه نگاران   ايراني  رخ خواهد داد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |