چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۱۶ - Nov 5, 2003
رئيس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي:
در صورت پرداخت مابه التفاوت قيمت بنزين به مردم با افزايش قيمت موافقيم
رئيس كميسيون انرژي مجلس در خصوص افزايش قيمت بنزين به ۲۰۰ تومان گفت: اگر مابه التفاوت اين قيمت با قيمت فعلي به مردم داده شود،  با آن در مجلس موافقت مي كنيم.
حسين آفريده در گفت وگو با خبرگزاري فارس با اشاره به اين كه حقوق و دستمزد در ايران پايين است، گفت: افزايش قيمت بنزين و واقعي كردن قيمت آن، اگرچه به كاهش مصرف و قاچاق آن به خارج مرزها مي انجامد، اما بايد راههاي جبراني آن آثار تورمي نداشته باشد.
نماينده مردم شيروان همچنين گفت: وزارت امور اقتصادي و دارايي، فرمهاي مخصوص ضمانتنامه، براي ساخت نيروگاه به روشهاي بي.او. تي وبي.او.او را ارايه كرده است.وي گفت: مشكل ضمانت قراردادهاي بي .او.تي و بي.او.او حل شده است.وي افزود: وزارت نيرو بايد فعاليت خود را افزايش دهد تا بتواند سرمايه هاي بيشتري را جذب كند.
در همين حال علي ياري عضو كميسيون انرژي مجلس نيز تأكيد كرد: افزايش قيمت بنزين به ۲۰۰ تومان نظر شخصي آقاي ستاريفر است و مجلس و دولت با اين افزايش موافق نيستند.
وي با اشاره به اين كه «اين افزايش كمك بزرگي به تورم و افزايش نگراني در جامعه خواهد كرد» گفت: شرايط جامعه تحمل بيش از قيمت فعلي بنزين را ندارد.
وي افزود: مگر اتفاق خاصي در اقتصاد به وجود آمده است و مثلا سطح درآمدها افزايش يافته و يا تورم كنترل شده است كه بخواهيم قيمت بنزين را به ۲۰۰ تومان افزايش دهيم.

مديرعامل مركز سنجش از دور ايران:
شبكه ترابري هوشمند ايران راه اندازي مي شود
مديرعامل مركز سنجش از دور ايران گفت: شبكه  ترابري هوشمند ايران تا پنج ماه ديگر راه اندازي مي شود.
علي اصغر عميديان در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: يكي از كاربردهاي اطلاعات سنجش از دور، مكان يابي، هدايت و كنترل ترابري شهري و بين شهري است.
وي افزود: شبكه هوشمند ترابري ايران براي نخستين بار در مركز سنجش از دور طراحي شد.اما برخي مراكز دولتي متاسفانه به انجام كارهاي موازي و خريدهاي خارجي تجهيزات مربوط مي پردازند.
مديرعامل مركز سنجش از دور در توضيح شبكه ياد شده گفت: سيستم گسترده ناوبري با روش مكان يابي جهاني و با استفاده از تفاصل اطلاعات تصحيح مختصات مكان يابي يا امكانات موجود طراحي مي شود.
عميديان در مورد دقت اين سيستم گفت: در ترابري داخل شهري با خطاي ۳ متر و در خارج شهري ۱۰ متر دقت خواهد داشت كه براي ارتباط با مراكز كنترل كاربران از شبكه هاي پيام هاي كوتاه استفاده مي شود و شبكه اينترنت در اين زمينه كمك مي كند.
وي گفت: با نصب و راه اندازي اين شبكه، دارندگان خودروهاي شخصي، شركت هاي بيمه خودرو مي توانند هر لحظه مكان خودروهاي موردنظر را پيدا كرده و به اين ترتيب ريشه سرقت خودرو خشكانده مي شود.
همچنين اطلاعات ترافيك لحظه به لحظه مخابره و ترافيك راحت تر قابل هدايت خواهد بود.
عميديان در مورد مراحل اجرايي اين شبكه گفت: در مناقصه انجام شده ۳۱ شركت داخلي شركت كرده، پيشنهاد ۷ شركت قبول و برنده آن اعلام و قرار شد ۳ تا ۵ ماه ديگر فاز صفر اين پروژه تحويل داده شود.

مديرعامل شركت توسعه صنايع خودرو:
بزرگترين قرارداد صادرات قطعات خودرو به روسيه امضاء شد
مديرعامل شركت توسعه صنايع خودرو گفت: بزرگترين قرارداد صادرات قطعات اتومبيل در روز يكشنبه چهارم آبانماه امسال به مبلغ ۲۰ ميليون يورو بين دو شركت توسعه صنايع خودرو و «يو.ضد.اي» روسيه منعقد شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، بيوك عليمرادلو تصريح كرد: توان جذب قطعه سازان ايران و كيفيت محصولات آنها به همراه قيمت رقابتي باعث شد تا شركت توسعه صنايع خودرو بتواند با برنده شدن در يك مناقصه بين المللي، قراردادي را با شركت«يو.ضد.اي» روسيه براي تكوين، توليد و تحويل ۶۹ هزار دستگاه داشبورد كامل را در طي مدت چهار سال منعقد كند. وي گفت: شركت «يو.ضد.آي» روسيه يكي از شركتهاي وابسته به گروه صنعتي سوراستال بوده و بزرگترين شركت خودروساز روسيه در زمينه توليد خودروهاي دوديفرانسيال و جيپ است كه اخيرا نسبت به توليد محصولات جديد خود به نام يو.ضد.آي _ ۳۱۶۲ اقدام كرده و در اين ارتباط داشبورد اين اتومبيل توسط طرف ايراني تأمين خواهد شد.
عليمرادلو با بيان اين كه تمامي پرداختهاي اين قرارداد توسط اعتبار اسنادي بانكهاي مورد وثوق بانكهاي طرف ايراني و به صورت تاييد شده بود، تصريح كرد: اين روش باعث تسهيل امور صادرات به كشور روسيه در آينده خواهد شد.
وي خاطرنشان كرد: اجراي اين قرارداد از دهم آذر ماه(اول دسامبر) آغاز و يك سال بعد به توليد مي رسد.
وي همچنين با اشاره به امضاي تواقفنامه همكاري تكنولوژيك بين شركتهاي پروتون مالزي و توسعه صنايع خودرو، اظهار كرد: توان خوب خودروسازان در توليد و جذب بازار و نيز توانايي خوب پروتون در طراحي بدنه و شاسي موتور كه مالزي را در رده كشورهاي قادر به طراحي كامل خودرو قرار داده است، منجر به ايجاد يك هم پيماني استراتژيك بين اين دو گروه شد.
وي افزود: در قالب اين تواقفنامه، يك شركت مشترك طراحي و تكوين بين شركتهاي پروتون و توسعه صنايع خودرو در ايران ايجاد خواهد شد كه اين شركت تعدادي خودرو را مطابق با استانداردهاي روز جهاني و در پاسخ به نياز بازار دو كشور و بازارهاي صادارتي طراحي خواهد كرد.

برگزاري همايش صنعت حمل و نقل هوايي در تهران
گروه اقتصادي: همايش صنعت حمل و نقل هوايي كشور صبح ديروز براي بررسي فرصت ها و چالشهاي اين صنعت با شركت كارشناسان و دست اندركاران اين بخش در دانشگاه صنعتي شريف آغاز شد.
در اين همايش سه روزه سياست هاي نرخ گذاري و آزادسازي نرخ بليت هواپيما، حذف انحصارات، بهره برداري بهينه اقتصادي و بازرگاني از فرودگاه ها، تحريم و تبعات آن بر صنعت حمل و نقل هوايي مورد بحث و تبادل نظر قرار مي گيرد.در اين همايش همچنين چالش هاي صنعت حمل و نقل هوايي پس از ورود هواپيماهاي كوچك، چگونگي حمايت دولت از ساخت هواپيما در ايران، توانمندي ها و چشم اندازهاي صنعت تعمير و نگهداري هواپيما مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد. اين همايش فردا به كار خود پايان مي دهد.

خودروهاي فرسوده مدل سالهاي ۴۷ تا ۴۹ سايپا با پرايد تعويض مي شود
گروه اقتصادي: گروه خودروسازي سايپا در مرحله دوم، خودروهاي فرسوده مدل ۴۷ و ۴۸ و ۴۹ ساخت اين گروه را با خودروهاي نو جايگزين مي كند.
احمد قلعه باني مدير عامل سايپا گفت: زمان بندي اجراي مرحله دوم طرح جمع آوري خودروهاي فرسوده گروه سايپا شامل خودروهاي فرسوده مدل ۴۷ و ۴۸ و ۴۹ ساخت شركتهاي سايپا، پارس خودرو و زامياد ماه آينده اعلام مي شود.
مدير عامل گروه خودروسازي سايپا افزود به صاحبان اين خودروها در قبال ابطال سند و از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده و آلاينده، ۵۰ ميليون ريال وام با بهره ۱۵ درصدي براي خريد خودروي جديد و كم آلاينده پرايد پرداخت مي شود.به گفته وي زمان باز پرداخت اين وام ۵ ساله مي باشد و مالك خودروي فرسوده با پرداخت ما به التفاوت وام و قيمت پرايد صفركيلومتر، يك خودروي پرايد نو دريافت خواهد كرد. قلعه باني گفت: در مرحله نخست اجرايي اين طرح كه تا پايان آبان ۸۲ ادامه دارد تا كنون مراحل از رده خارج كردن ۱۰۰۰ خودروي فرسوده ساخت گروه سايپا مدل ۴۶ و قبل از آن انجام شده است.

تعطيلي بزرگ ترين كارخانه توليد نخ ابريشم در كشور
خبرگزاري دانشجويان ايران: شركت صنايع توليد نخ ابريشم صومعه سرا، بزرگترين كارخانه كشور و خاورميانه در زمينه توليد نخ ابريشم تعطيل شد و ۳۰۰ كارگر اين كارخانه كارشان را از دست دادند.عده اي از كارگران با تحصن در جلوي در ورودي كارخانه خواهان برگشتن بر سر كار خود هستند. يكي از نمايندگان كارگران در اين زمينه گفت: از ۲۵ مهر ماه اعلام كرده اند كه كارخانه تعطيل است و ما هم پشت در جمع شديم تا بدانيم دليل نداشتن كار چيست، ما ۳۰۰ نفر پرسنل كارخانه بوديم كه حدود ۱۸۰ نفر از ما رفتند، بعضي بازنشست شدند، بعضي مشمول كار سخت و زيان آور شدند، ولي بقيه را با زور بازخريد كردند.
حاجي خاني مديرعامل اين كارخانه گفت: بند الف قانون ۱۱۱ برنامه سوم توسعه اعلام مي كند كه بانك صنعت و معدن در دو سال نخست برنامه، سهام كليه قسمت هاي تحت پوشش خود را به بخش تعاوني داخلي واگذار كند، همين قانونگذار را مكلف كرده است كه شركت ما را نيز كه تحت پوشش صنعت و معدن است به بخش خصوصي واگذار كند كه در اين خصوصي سازي بستر براي فعاليت هاي بيشتر آماده شود.

صادرات  صنعت  نساجي  و پوشاك  به  ۲۲۱ ميليون  دلار رسيد
تهران  - خبرگزاري  جمهوري  اسلامي: مدير كل  صنايع  نساجي  و پوشاك  وزارت  صنايع  و معادن  اعلام  كرد: صادرات نساجي  و پوشاك  و محصولات  چرمي  و غيرچرمي  در هفت  ماهه  امسال  در مجموع  به ۲۲۱ ميليون  دلار رسيد كه  نسبت  به مدت  مشابه  سال  گذشته  ۳۶ درصد رشد داشت .
گلنار نصراللهي  ديروز   در جمع  خبرنگاران  گفت : در نيمه  نخست امسال  نسبت  به  مدت  مشابه  سال  گذشته  توليد پارچه هاي  پنبه اي  والياف  مصنوعي ، فاستوني ، فرش  ماشيني  و نخ  افزايش  يافت  ولي  توليد الياف  و تاپس  پلي استركاهش  داشت .
وي  در مورد بازسازي  و نوسازي  واحدهاي  نساجي  افزود: از مجموع  ۵۰۰ ميليون دلار تسهيلات  درنظر گرفته  شده  براي  صنعت  نساجي  حدود ۴۰۰ ميليون  دلار آن  دربانك ها مورد پذيرش  قرار گرفته  و تاكنون  براي  ۱۹ طرح  به  ميزان  ۸۰ ميليون دلار گشايش  اعتبار شده  و بقيه  بايد توسط متقاضيان  دنبال  شود.
وي  با بيان  اينكه  در بحث  بازسازي  و نوسازي  صنايع  نساجي  اجازه  ورودماشين آلات  دست  دوم  داده  نشده ، افزود: بازسازي  و نوسازي  صنعت  نساجي  به  يك يا دو برنامه  محدود نمي شود و وزارت  صنايع  و معادن  براي  آن  برنامه هاي درازمدتي  را در دست  دارد.
نصراللهي  توضيح  داد: در مجموع  ۷۵ واحد نياز به  بازسازي  و نوسازي  داشتندكه  ۴۰ درصد آنها در اصفهان  فعاليت  داشتند كه  بتدريج  در حال  بازسازي  ونوسازي  هستند و در مهر ماه  امسال  چهار واحد در اصفهان  افتتاح  شده  وتعدادي  نيز تا پايان  امسال  و اوايل  سال  آينده  افتتاح  مي شوند.
به  گفته  وي ، بالغ  بر ۷۰۰۰ واحد صنعتي  نساجي  و پوشاك  در كشور فعاليت دارند كه  از وزارت  صنايع  و معادن  مجوز صنعتي  اخذ كرده اند و حدود ۸۰ درصدآنها متعلق  به  بخش  خصوصي  است .

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعدادسهام معامله شده
نام شركت
۲۵
۴‎/۳۳۹
۳۵‎/۵۱۷
چادر ملو
۵
۳‎/۱۹۴
۱۶‎/۰۱۰
تامين ماسه
۵
۲‎/۷۸۸
۱۰‎/۰۰۲
روغن نباتي پارس
۲۸
۳‎/۴۷۴
۱۵۶‎/۵۷۴
مهرام
۲۲۳
۵‎/۴۵۸
۲۱‎/۰۱۰
بهنوش
۲۲
۳‎/۵۵۶
۲۰‎/۳۳۸
ساسان
۸۰۴
۴۸‎/۸۵۳
۱۳‎/۶۲۰
نفت بهران
۱۳
۱۰‎/۲۹۷
۲۷‎/۲۴۰
پتروشيمي فارابي
۱۰۸۳۸-
۸‎/۰۱۰
۱۱‎/۲۱۸
صنايع شيميايي
۱۰-
۸‎/۴۰۹
۱۸۷‎/۲۹۸
پتروشيمي خارك
۹۷۶
۲۳‎/۱۲۹
۱۳۲‎/۱۲۹
پتروشيمي اصفهان
۶۱۷
۷‎/۶۷۵
۹۹۸‎/۲۰۴
پتروشيمي اراك
۳۰۲-
۹‎/۴۸۷
۳۷‎/۴۸۷
پتروشيمي آبادان
۵
۱۲‎/۷۰۷
۲۳‎/۲۷۲
جابربن حيان
۱۳۴-
۸‎/۲۵۴
۸‎/۵۳۵
داروسازي كوثر
۲۵-
۹‎/۵۲۷
۵‎/۱۵۸
پارس دارو
۲۶۵-
۱۴‎/۹۵۴
۲۱‎/۵۱۰
داروسازي فارابي
۱۵۱-
۱۶‎/۱۱۱
۱۳‎/۹۹۸
كربن ايران
۱-
۲۰‎/۳۱۴
۲۲‎/۴۵۹
لاستيكي سهند
۱
۱‎/۱۳۸
۱۹‎/۴۰۵
درخشان تهران
۴۸-
۱۰‎/۵۵۰
۱۸‎/۳۰۲
گاز لوله
۱۰
۱۱‎/۱۰۰
۱۰‎/۰۱۰
شيشه قزوين
۱۴۲-
۴‎/۹۲۴
۱۵‎/۰۱۰
فرآورده هاي نسوز
۱۰۳
۲‎/۱۷۷
۵۵۵‎/۹۹۶
فارسيت دورود
۲۱
۲‎/۱۰۱
۳۱‎/۵۱۰
نورد ولوله اهواز
۷
۱‎/۰۰۹
۲۷‎/۵۰۸
ت-نورد ولوله اهواز
۱
۱‎/۳۵۹
۶۸۶‎/۴۳۷
فروسيليس
۵۰-
۳‎/۳۰۰
۶۸۸‎/۳۰۴
ت-صنعتي سپاهان
۳۴۴
۷‎/۲۴۳
۹۹۸‎/۰۰۷
فولاد كاويان
۴۷۴-
۱۹‎/۰۱۴
۱۵‎/۶۴۶
آلومتك
۱۹۵
۴‎/۱۶۳
۱‎/۰۶۹‎/۳۵۹
ماشين سازي اراك
۱۷۰
۷‎/۰۳۴
۷۳۶‎/۲۲۰
آذرآب
۹۵-
۵‎/۲۱۰
۷‎/۰۳۰
لاميران
۴
۱‎/۴۶۴
۲۹‎/۱۱۰
بسته بندي ايران
۹۹
۲‎/۲۰۰
۱۴‎/۲۸۲
ماشين سازي نيرو محركه
۹-
۱‎/۸۲۴
۲۱‎/۵۸۹
آبسال
۲۸۳-
۹‎/۶۸۰
۲۱۵‎/۴۷۳
تراكتورسازي
۶-
۳‎/۶۵۸
۲۱‎/۳۹۶
موتوژن
۱۳۳-
۱۴‎/۸۶۹
۱۱‎/۷۴۰
كابل البرز
۱۴۳-
۴‎/۱۳۵
۲۹‎/۸۴۰
مخابراتي راه دور
۴۲
۸۹۵
۱۸۱‎/۲۷۰
پارس الكتريك
۲۲۱-
۴‎/۲۰۲
۳۵۵‎/۸۰۰
آبفر
۱۴۳-
۳‎/۷۱۹
۲۰۱‎/۰۱۲
ايران خودرو ديزل
۱۸۹-
۸‎/۷۲۴
۱‎/۰۳۰‎/۰۲۹
ايران خودرو
۲۱-
۱۷‎/۹۷۳
۳‎/۴۴۵
سايپا ديزل
۶۹
۲۵‎/۷۲۲
۸۲‎/۵۷۲
سايپا
۹۷-
۱۴‎/۱۰۲
۳۳‎/۳۵۲
سايپا آذين
۳۹۱
۱۶‎/۳۲۶
۵۹‎/۱۰۰
صنعتي دريايي(صدرا)
۴۲۰
۱۷‎/۰۲۳
۴۴۰‎/۹۲۶
ت-صنعتي دريايي(صدرا)
۳۸
۱‎/۹۳۳
۱۲‎/۸۵۶
ساختمان اصفهان
۴۴
۱‎/۹۴۹
۲۶‎/۹۷۰
سامان گستراصفهان
۱۱۵
۲‎/۴۲۳
۱۰۰‎/۰۰۰
سرمايه گذاري البرز
۲۱۷
۴‎/۶۵۶
۶۸۱‎/۲۷۳
توسعه صنايع بهشهر
۲۴
۴‎/۰۹۷
۳۵۶‎/۹۳۰
سرمايه گذاري ملي
۱۹
۲‎/۳۸۹
۱۷۹‎/۷۷۰
سرمايه گذاري سپه
۴۴-
۲‎/۱۹۰
۶۳۹‎/۷۳۹
سرمايه گذاري پتروشيمي
۱۲-
۱‎/۸۴۰
۷۸‎/۶۲۰
سرمايه گذاري ملت
۱۰۳-
۶‎/۱۸۶
۱۲۴‎/۹۲۰
سرمايه گذاري رنا
۱۴۴-
۵‎/۶۳۸
۴۶۲‎/۷۰۵
سرمايه گذاري غدير
۱۱-
۳‎/۵۴۶
۸‎/۶۱۰
پارس توشه
۵۶۲
۱۱‎/۸۱۹
۴۵‎/۳۴۸
گروه صنعتي سديد
۶۷
۳‎/۵۹۸
۱۳۳‎/۳۰۶
سرمايه گذاري ساختمان
۶۳
۳‎/۸۸۶
۱۰۰‎/۰۱۰
صنعت و معدن
۱۷
۳‎/۶۱۷
۱۶‎/۵۶۷
معادن و فلزات
۱
۱‎/۶۳۱
۱۳۳‎/۴۷۸
توسعه صنعتي
۱۲۸
۲‎/۸۵۶
۶۱۸‎/۱۸۳
سرمايه گذاري بيمه
۶
۲‎/۲۳۱
۵۸‎/۵۱۷
سرمايه گذاري صنعت نفت

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۴۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۱۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۴۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۷۷۵۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۳۸۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۳۵۴
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۹۵۸۳

اقتصادي
اجتماعي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |