شنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۱۹
مؤسسه اطلاعات علمي «آي.اس.آي»
000138.jpg

در سال ۱۹۷۸ مجموعه مجله هاي فهرست شده در آي.اس.آي شامل ۵۲۰۰ مجله به ۳۱ زبان مختلف بوده است. اين تعداد اكنون به بيش از ۸۰۰۰ مجله علمي در رشته هاي گوناگون رسيده، كه در حدود ۵۰۰۰ عنوان از آنها مربوط به علوم پايه و بقيه مربوط به علوم اجتماعي و هنر و علوم انساني اند. آي. اس. آي هر ساله محصولات متنوع جديدي فراهم و به پژوهشگران عرضه مي كند. حجم عظيم اطلاعات آي. اس. آي به محققان امكان مي دهد كه از پيشينه تحقيقاتي موضوع مورد علاقه شان و همچنين از آخرين تحولات و پيشرفت ها در زمينه هاي آن مطلع شوند. به اين ترتيب آي.اس.آي فراگيرترين پوشش براي نشريات پژوهشي جهان به زبانهاي مختلف است و به همين مناسبت در بررسي وضعيت علمي كشورها معمولاً به آمارها و داده هاي آن استناد مي شود (لازم نيست كه مجله حتماً به زبان انگليسي باشد و مجلات فارسي نيز مي توانند در آي.اس.آي فهرست شوند.)
هسته علم سنجي مركز تحقيقات سياست علمي كشور براي تشويق مجلات علمي (پژوهشي) ايران به فهرست شدن در آي.اس.آي، اين جزوه را بر مبناي اطلاعات پايگاه اين مؤسسه تهيه كرده است.
مأموريت اصلي آي.اس.آي به عنوان شركتي براي نشر دادگان (پايگاه  داده ها)، تهيه فهرست جامعي از مهمترين و تأثيرگذارترين پژوهش ها در سطح جهان است. امروزه دادگان آي.اس.آي شامل بيش از شانزده هزار مجله، كتاب، گزارش و همايش در حوزه هاي علوم پايه، علوم اجتماعي، ادبيات و علوم انساني است. بخش مهمي از اين داده ها مستخرج از ۸۶۰۰ مجله از كشورهاي جهان است كه اطلاعاتشان به صورت سالانه فهرست مي شود. آي. اس. آي تمام اطلاعات كتاب شناختي مجلات تحت پوشش خود را ثبت مي كند، اين اطلاعات شامل نام مجله، شماره مجله و صفحات آن، چكيده هاي مقالات به زبان انگليسي(كه خود مؤلفان نوشته اند)، نام و نشاني مؤلف و ناشر و همچنين مراجع استنادي هر مقاله است.
آي.اس.آي، چنان كه گفته شد، متعهد است كه با پوشش جامعي از مهمترين و تأثيرگذارترين مجلات دنيا، اطلاعات لازم براي آگاهي از پيشرفت هاي اخير و مرور تحولات گذشته را در دسترس مشتركانش بگذارد، اما اين جامعيت الزاماً به معناي فهرست شدن همه مجلات نيست. فهرست كردن همه مجلات نه فقط از لحاظ اقتصادي غيرعملي است بلكه تحليل نوشتارهاي علمي نشان داده است كه ضرورتي هم ندارد. طبق آنچه غالباً اصل برادفورد ناميده مي شود، معلوم شده است كه تمام نتايج علمي اصلي و مهم را مي شود در مجموعه نسبتاً كوچكي از مجلات پيدا كرد. در اواسط دهه۱۹۳۰ برادفورد دريافت كه نوشتار اصلي هر رشته علمي حداكثر متشكل از ۱۰۰۰ مجله است. از اين هزار مجله تعداد نسبتاً كمي ارتباط خيلي قوي با مباحث معين دارند و آنهايي كه ارتباطشان ضعيف است خيلي بيشترند. اما اين دسته اخير نوعاً مناسبت بيشتري با مباحث ديگر دارند. برادفورد به اين نتيجه رسيد كه مجموعه نسبتاً كوچكي از مجلات، دربرگيرنده نوشته هاي پايه براي همه رشته هاست و مهمترين مقالات هم بيشترشان در همين مجموعه يافت مي شوند.
تحليل هاي اخير برمبناي استنادهاي علمي نشان داده است كه تنها مجموعه اي از ۱۵۰ مجله جهان تقريباً نصف استنادها و ۴/۱ كل مقالات را شامل مي شود همچنين معلوم شده است كه هسته اي از حدود ۲۰۰۰ مجله تقريباً ۸۵ درصد كل مقالات منتشر شده و ۹۵ درصد مقالات استنادي را دربرمي گيرد. اما تركيب اين هسته ثابت نيست و مدام تغيير مي كند. گروه ويراستاران آي. اس.آي مأمورند مجلات جديدي را كه براي مشتركان اين مؤسسه مفيد مي نمايند شناسايي و ارزيابي كنند و مجلاتي را كه ديگر چندان مفيد نيستند كنار بگذارند.
000136.jpg

فرآيند ارزيابي
ارزيابي و انتخاب مجله در آي. اس. آي فرآيندي مستمر است كه در آن هر دو هفته يكبار، مجلات جديدي به دادگان هاي اين مؤسسه اضافه يا از آن حذف مي شوند. هيأت ويراستاران آي.اس.آي هر سال به ارزيابي دو هزار مجله جديد مي پردازد، اما معمولاً فقط ۱۰ تا ۱۲ درصد از آنها را انتخاب مي كند. علاوه بر اين، مجلات موجود در فهرست هاي آي.اس.آي مدام تحت نظارت اند تا اطمينان حاصل شود كه استانداردهاي لازم را حفظ كرده اند و هنوز ارتباط روشني با فهرستگان مربوط به خود دارند. ويراستاران ارزيابي كننده در زمينه هاي مرتبط با حوزه مسئوليتي خود تحصيل كرده اند و همچنين در علوم اطلاعات آموزش ديده اند و تجربه دارند. آنها همچنين به شبكه اي از مشاوران خبره دسترسي دارند و در صورت نياز از آنها در كار ارزيابي كمك مي گيرند. عوامل كمي و كيفي متعددي در ارزيابي مجلات در نظر گرفته مي شوند، كه از جمله آنها معيارهاي انتشاراتي، محتواي مقالات، تنوع مليت هاي مؤلفان و اطلاعات استنادي مربوط به مجله است. هيچ يك از اين عوامل به تنهايي در نظر گرفته نمي شود؛ با تلفيق و مرتبط كردن همه اطلاعات است كه ويراستار مي تواند قوت يا ضعف كلي مجله اي را مشخص كند.
يكي از مهم ترين معيارهاي اصلي در فرآيند ارزيابي هر مجله و در واقع اولين معيار، انتشار به موقع آن مجله است. مجله بايد بر طبق تواتر اعلام شده اش منتشر شود تا قابليت بررسي براي ثبت در آي.اس.آي را داشته باشد. توانايي انتشار به موقع يك مجله، دلالتي ضمني براعتبار مستمر آن مجله است. تأ خيرهاي چشمگير و مكرر در انتشار هيچ مجله اي براي آي.اس.آي پذيرفتني نيست. براي ارزيابي بهتري از تداوم انتشار، معمولاً حداقل سه شماره مجله لازم است و اين سه شماره شامل آخرين شماره از زمان تقاضا و دو شماره بعدي است، نه دو شماره قبلي.
مسئله مهم ديگر براي آي.اس.آي تبعيت مجله از «قواعد بين المللي ويراستاري» است كه قابليت بازيابي مقالات منبع را بهينه مي كنند. اين قواعد شامل: گويا بودن نام مجله، توصيفي بودن عنوان مقالات و چكيده آنها، كامل بودن اطلاعات كتاب شناختي براي همه مراجع مورد استناد و ذكر نشاني كامل هر مؤلف است. عنوان مقالات، چكيده ها و واژه هاي كليدي ضرورتاً بايد به زبان انگليسي ترجمه شده باشند. مراجع مورد استناد هم بهتر است به زبان انگليسي باشد. (براي ويراستاران آي.اس.آي عملي نيست كه اينها را به انگليسي ترجمه كنند). به كارگيري نظريات متخصصان در رشته مربوط نشانه ديگري از استاندارد بودن مجله و دال بر كيفيت كلي تحقيق ارائه شده و جامعيت منابع مورد استفاده است.
محتواي مجله
گفتيم كه هسته اصلي نوشتارهاي علمي فقط در تعداد نسبتاً كمي از مجلات متمركز است، اما تحقيقات علمي همچنان منجر به ايجاد حوزه هاي تخصصي و مطالعاتي تازه و انتشار مجلات جديد مي شود. ويراستاران آي.اس.آي تعيين مي كنند كه آيا محتواي يك مجله جديد دادگانهاي آي.اس.آي قرار گرفته است و نيازي به مجله جديد نيست. ويراستاران آي.اس.آي، با استفاده از مقادير عظيم اطلاعاتي كه در دسترس دارند و با مشاهده روزانه عملاً هر مجله علمي جديدي كه منتشر مي شود، در جايگاهي قرار دارند كه به راحتي مي توانند عرصه هاي جديد را بشناسند و «موضوع هاي داغ» يا «حوزه هاي داغ» روز را تشخيص بدهند.
گوناگوني بين المللي
عامل ديگري كه به آن توجه مي شود فراگيري جغرافيايي مجله است. آي. اس.آي براي برآورده كردن نيازهاي مشتركانش در همه نقاط جهان، بيشتر مايل به پوشش مجلاتي است كه مليت مؤلفان مقالاتش، چه مقالات اصلي و چه مقالات استنادي متنوع تر باشد. آي.اس.آي براي انعكاس مناسب زمينه جهاني اي كه تحقيقات علمي در آن انجام مي شود و براي پوشش متعادل در هر رده، بهترين مجلات منطقه اي را هم شامل تحت پوشش خود قرار مي دهد. اما ويراستار مؤسسه به جاي مقايسه يك مجله منطقه اي با كل مجلات آن رده موضوعي در سطح جهان، آن را فقط با ديگر مجلات همان رده در همان منطقه مقايسه مي كند.
000140.jpg

تحليل استنادها
فرآيند ارزيابي در آي.اس.آي، به خاطر اطلاعات استنادي عظيمي كه ويراستارانش در اختيار دارند، منحصر به فرد است. از آنجا كه تعداد مجلات رشته هاي مختلف بسيار متفاوت است، ميزان استنادهاي اختصاصي رشته ها هم خيلي با هم فرق مي كند. در حوزه هاي كوچكي نظير گياه شناسي يا رياضي، در مقايسه با حوزه هاي وسيع تري مانند زيست،  فناوري يا ژنتيك، نه مقالات زيادي توليد مي شود و نه استنادهاي زيادي به اين مقالات مي شود. همچنين در بعضي حوزه ها، بخصوص در ادبيات و علوم انساني، زمان نسبتاً زيادي لازم است تا تعداد استنادها به يك مقاله معني دار شود، در حالي كه در حوزه هاي ديگري مثل علوم زيستي بسيار پيش مي آيد كه يك مقاله در طي يكي دو سال به اوج تعداد استنادهاي خود برسد.
داده هاي استنادي در شاخص هاي گوناگوني مورد استفاده قرار مي گيرند. براي مجلات جاافتاده اين داده ها شامل ميزان استناد، ضريب تأثير و شاخص بي واسطگي استناد است. در مورد مجلات جديد، ويراستاران آي.اس.آي سابقه انتشاراتي مؤلفان مجله و اعضاي هيأت ويراستاران آن را بررسي مي كنند تا ببينند كه كجاها مقاله چاپ كرده اند و آيا قبلاً به مقالاتشان استناد شده است يا نه. همچنين، از آنجا كه آي.اس.آي تك تك مراجعه و مستندات تمام مقالات ۸۶۰۰ مجله تحت پوشش خود را فهرست مي كند، اطلاعات استنادي آن، علاوه بر مجلات تحت پوشش، مجلاتي را هم كه تحت پوشش نيستند، يعني مجلاتي كه در هر يك از ۸۶۰۰ مجله تحت پوشش به آنها استناد شده است، شامل مي شوند.
مجلات الكترونيكي
آي.اس.آي براي نيل به اهداف خود مجلات الكترونيكي را هم با درنظر گرفتن همان معيارهاي مربوط به مجلات متعارف(استانداردهاي انتشار، گوناگوني مليت مؤلفان و تحليل استنادها) بررسي و انتخاب مي كند. در مورد به موقع بودن انتشار، اگر مجله الكترونيكي به جاي جمع آوري مقالات و انتشار همزمان آنها در يك «شماره»، آنها را به صورت غيرهمزمان و برحسب زمان دريافت منتشر كند، فرآيند ارزيابي شامل نظارت بر انتشار مرتب مقالات در طي يك دوره چند ماهه خواهد بود.
قالب كلي مجله الكترونيكي براي آي.اس.آي بسيار اهميت دارد. رعايت الگوي زير موجب مي شود كه استناد به مقالات مجله الكترونيكي آسان و صحيح و بي ابهام باشد.
پيشنهاد مجله براي ارزيابي و انتخاب در آي.اس.آي
اگر مي خواهيد مجله خود را براي ارزيابي و فهرست شدن در آي.اس.آي پيشنهاد كنيد مدارك و اطلاعات زير را به نشاني مندرج در پايين اين بخش بفرستيد.
۱- آخرين شماره مجله و پس از آن هم حداقل دو شماره بعدي به محض انتشار.
۲- نام كامل مجله به زبان انگليسي
۳- شماره ISSN
۴- نام و نشاني كامل مؤسسه ناشر
۵- نام و نشاني كامل ويراستاران
۶- شرح خلاصه اي از ويژگي هايي كه مجله شما را از ديگر مجلات اين رشته متمايز مي كند.
هيأت ويراستاران آي.اس.آي پس از دريافت سه شماره اي كه گفته شد مي تواند نتيجه ارزيابي را اعلام كند. اين روند ممكن است ماهها وقت بگيرد. مثلاً براي بررسي يك فصلنامه، حداقل ۹ ماه وقت لازم است.
نشاني ISI:
Publication Processing Department. ISI
Market Sreeet 1035
Philadelphia,PA 4019, USA

انجمن اسلامي دانشگاه شيكاگو
مترجم: نازنين زاغري
بسياري از متقاضيان تحصيل در دانشگاه شيكاگو آمريكا، دانشجويان مسلماني هستند كه از كشورهاي اسلامي و يا حتي ايالت هاي مختلف آمريكا عازم شهر شيكاگو مي شوند. از آنجا كه در همه مراكز تحصيلي و دانشگاههاي دنيا با دانشجويان مسلمان به خوبي رفتار نمي شود و در بسياري از موارد حقوق آنها پايمال مي گردد، بسياري از آنها، تشكل ها و انجمن هاي دانشجويي ويژه اي را در دفاع از حقوق خود برپا كرده اند.
«انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه شيكاگو» با هدف ايجاد محيطي مذهبي در ميان دانشجويان تأسيس شد و فعاليت هاي خود را نه تنها در ساختمان اصلي دانشگاه، بلكه به خوابگاههاي دانشجويان نيز تسري بخشيد. موسسان اين انجمن، در نظر دارند مسلمانان اين دانشگاه را با اصول دين و مذهب آشنا كنند و آنها را براي شركت در همايش هاي ماهانه (در «هايدپارك» شيكاگو) تشويق نمايند. انجمن كه با نام شناخته شده «MSA» (Muslim Studentشs Association) معروف است، برنامه هايي كاملاً مذهبي براي تقويت فهم و درك دانشجويان از اسلام و مسلمانان تدارك ديده است كه در خلال مشاركت هاي جمعي دانشجويان و اتفاقات اجتماعي و آكادميك دانشگاه، تمامي دانشجويان مسلمان را به اسلام ترغيب مي كند و ذهن آن را نسبت به دينشان، آگاه نگاه مي دارد. ياري رساندن به مسلمانان دانشجو در افزايش اعتقادات مذهبي آنها، دانش هاي اسلامي و داشتن شخصيت اسلامي، از ديگر اهداف انجمن «MSA» است.
انجمن اسلامي دانشجويان شيكاگو، مكان بسيار مناسبي براي اقامه نماز دانشجويان در زيرزمين يكي از ساختمانهاي خوابگاه دانشگاه در نظر گرفته است كه مجهز به كتابخانه كوچكي شامل كتب اسلامي، به زبانهاي عربي، انگليسي و فرانسه و همچنين «قرآن» مي باشد. هر هفته، نماز جمعه رأس ساعت يك بعد از ظهر، در «باند چيپل»، محلي در محوطه بيروني ساختمان دانشگاه و درست در وسط حياط برپا مي شود. جلسات گردهمايي اعضاي «MSA»، هر دوشنبه ساعت ۶ بعدازظهر، در زيرزمين خوابگاه اصلي دانشگاه برگزار مي شود. شركت در اين جلسات براي عموم دانشجويان آزاد بوده و آنها مي توانند در اين همايش ها، با ابراز عقايد و نظرات خود، در مباحث ديني و مذهبي انجمن شركت نمايند.
چارچوب انجمن اسلامي دانشجويان شيكاگو، بر پايه تعريف دقيقي از اسلام و بررسي  مفاهيم آن استوار است. به عقيده اعضاي «MSA»، واژه «اسلام»، به معناي تسليم شدن و برگرفته از واژه اي به مفهوم «صلح» است.
يكي از وظايف اين انجمن، شناسايي مسلمانان شيعه و سني سراسر دنيا و برقراري ارتباط با آنهاست. تني چند از اعضاي اين گروه موظف هستند آمار و ارقام دقيق و درستي را از تعداد مسلمانان جهان به انجمن «MSA » ارائه دهند تا از اين طريق دانشجويان بتوانند اعتقادات مذهبي و ديني خود را با ديگر مسلمانان در نقاط مختلف دنيا مبادله نمايند.
بخش ديگري از اين انجمن، به تفسير و روخواني قرآن مي پردازد. دانشجويان عضو اين انجمن، با روخواني قرآن و معناي عبارات آن آشنا مي شوند و احاديث ديني را مورد بحث و بررسي قرار مي دهند. معرفي سايت هاي ديني، جهت پاسخگويي به سؤالات دانشجويان مسلمان و آشنايي بيشتر آنها با احاديث اسلامي از ديگر اهداف انجمن است. به طور مثال،  آدرس اينترنتي http: www.islam-guide.com/ در زمينه هاي مختلف ديني، دانشجويان انگليسي زبان دانشگاه شيكاگو را با اسلام آشنا مي سازد و اين امكان را به دانشجويان مي دهد كه براي تكميل يافته هاي خود در اين موارد و جهت انجام پژوهش ها و تحقيقات خود، منبعي براي جست وجو در اختيار داشته باشند.
اعضاي «MSA»، داراي يك شوراي اسلامي متشكل از رئيس كل ، نايب رئيس، روحاني، مدير روابط عمومي، مدير تبليغاتي، مدير امور خيريه، مدير امور مالي و مشاور و منشي است كه در پايان هر سال، با رأي دانشجويان عضو انجمن، تغيير پيدا كرده و يا مدت فعاليتشان تمديد مي شود. در بخش «وقايع و اتفاقات»، تمامي جلسات بحث و مشاوره، همايش ها و گردهمايي هاي انجمن، با قيد ساعت شروع و اتمام و نيز مكان برگزاري برنامه ها به طور دقيق قيد شده است و دانشجويان مي توانند از طريق آدرس اينترنتي «MSA »، از اين اطلاعات بهره مند گردند.
انجمن از دانشجويان علاقه مند به مقاله نويسي، داستان نويسي و شعر دانشگاه شيكاگو دعوت مي كند تا آثار خود را به آدرس پستي ماهنامه «انجمن اسلامي دانشجويان شيكاگو» ارسال و يا به پست الكترونيكي سردبير ماهنامه بفرستند. ماهنامه مربوطه به انجمن « MSA» مفتخر است كه با چاپ مقالات و يادداشت هاي دانشجويان، مسير را براي شكوفايي اذهان دانشجويان مسلمان هموار سازد تا آنها با تكيه بر راههاي درست در شناخت خداوند، دين و اسلام و مذهب، راه درستي را در زندگي انتخاب نمايند.
براي كسب اطلاعات بيشتر به آدرس اينترنتي: http://muslim-association.uchicago.edu مراجعه شود.

معرفي انجمن هاي علمي ايران - ۵
انجمن فيزيك ايران
براي ارتقاي فرهنگ فيزيك، ايجاد و تحكيم روابط علمي و تحقيقاتي در زمينه فيزيك ميان فيزيكدانان و هيأت آموزشي مؤسسات آموزش عالي، اعتلاي سطح آموزش فيزيك در كشور و بالا بردن سطح دانش و اطلاعات هيأت آموزش فيزيك و آگاهي از پيشرفت هاي حاصل در امر آموزش و پژوهش فيزيك در ساير كشورهاي جهان ، انجمن فيزيك ايران راه اندازي شد.
وظايف:
- آشنا كردن معلمان فيزيك با تازه ترين روش هاي آموزش
- همكاري متقابل با مقامات مسئول در تحقيق و ارزشيابي مستمر و تجديد نظر در برنامه ها و كتب درسي و هماهنگ كردن اصطلاحات علمي
- برقراري ارتباط با مؤسسات علمي ساير كشورها و مجامع بين المللي
- انتشار نشريات حاوي آخرين تحولات و تازه هاي علمي رشته فيزيك
- تشكيل كنفرانس ها و سمينارهاي علمي و آموزشي
- تجليل و قدرداني از محققان و مدرسان ممتاز رشته فيزيك كشور
- شناخت ومعرفي دانشمندان مشهور فيزيك جهان
- بررسي و ارايه راهكارهايي كه به پيشرفت فيزيك كمك كند.
- ايجاد و تحكيم ارتباط بين تحقيقات فيزيكي وصنايع كشور
تاريخ اخذ مجوز از وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ۲/۱۰/۷۱
تعداد اعضا: ۷۶۰ نفر عضو پيوسته، ۱۲۸۵ نفر عضو وابسته، ۳۰۵۴ نفر عضو دانشجويي، يك نفر عضو افتخاري و ۳۴ عضو حقوقي
برنامه هاي جاري:
- برگزاري كنفرانس سالانه فيزيك ايران و هشتمين همايش دانشجويي فيزيك (شهريور ۸۲).
- برگزاري هشتمين كنفرانس ديناميك شماره ها.
- برگزاري يازدهمين گردهمايي دانش آموزي فيزيك (شهريور ۸۲).
- برگزاري مدرسه تابستاني كيهان شناسي در دانشگاه مازندران.
- برگزاري چهارمين همايش ملي كيهانشناسي (آبان ماه در دانشگاه صنعتي شريف).
- برگزاري هفتمين كنفرانس ماده چگال و دهمين همايش فوتونيك (بهمن ماه)
- برگزاري چهارمين همايش سزامي (ديماه در دانشگاه صنعتي شريف).
- برگزاري نهمين دوره آموزش ويژه فيزيك در مركز تحصيلات تكميلي علوم پايه زنجان.

سايت هاي مفيد
www.inet-tool box.com
اين سايت يك خبرنامه رايگان حاوي اخبار، اطلاعات و فرصت هاي جست وجو در اينترنت است كه ماهانه از طريق پست الكترونيكي به آدرس مشتركين ارسال مي شود.
در اين خبرنامه مي توانيد دانستني هاي مختلفي را از ساخت و طراحي صفحات web، معرفي موتورهاي جست وجوگر و نشريه هاي اينترنتي تا مباحث و پروژه ها و خلاصه هر نوع مطلبي كه بتواند به دانش پژوهان كمك كند، به دست آوريد.
www.nss.org
جامعه بين المللي فضا با داشتن ۲۲۰۰۰عضو و ۷۵ شعبه در جهان، با هدف ايجاد تغييرات اجتماعي، اقتصادي، سياسي و فني براي رسيدن به روزي كه كار و زندگي در فضا ممكن باشد، تأسيس شده است.
با مراجعه به اين سايت علاوه بر دسترسي به گزارش فعاليت هاي جامعه، اخبار پيشرفت هاي فضايي در سرتاسر جهان مي توانيد پرسش هاي تخصصي خود را از فضانوردان عضو اين جامعه بپرسيد.
www.tulane.edu/~dmsander/garryfavweb.html
فهرست جامعي از سايت هاي مربوط به ويروس شناسي در دو سطح حرفه اي و عمومي به همراه آلبوم كاملي از تصاوير ويروس ها كه در سايت هاي مختلف منتشر شده است را مي توانيد با مراجعه به اين سايت به دست آوريد.
www.ipl.org
در اين سايت امكان پرسش و پاسخ به همراه مجموعه اي از منابع علوم مختلف؛ هنر، كامپيوتر، علوم طبيعي تجارت و... در اختيار بازديدكنندگان قرار گرفته است.
اين سايت علاوه بر ارايه دايرة المعارف، راهنماي مقاله نويسي و نرم افزارهاي ترجمه، امكان خواندن كتب، مجلات و روزنامه هاي مختلف را در بخش «اتاق مطالعه» فراهم كرده است.
http://Nzsm.spis.co.nz
سايت ماهنامه علمي نيوزلند گزارش آخرين اخبار علمي جهان را به صورت Online در اختيار علاقه مندان قرار مي دهد.
همچنين مي توانيد از آرشيو ۱۵ شماره اخير اين ماهنامه در صفحه اصلي اين سايت استفاده كنيد.
www.esgold.com
اين سايت يك پايگاه آموزشي زبان انگليسي به عنوان زبان دوم است كه با توجه به نياز بازديدكنندگان به هر يك از زمينه هاي گرامر، خواندن، نوشتن، مكالمه و لغات و اصطلاحات آموزش هاي مختلفي را در سطوح مختلف ارايه مي كند.
فرنوش مرتضوي

معرفي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي خارج از كشور
«آمريكا»
الهام رضاخاني
براي ورود به دانشگاههاي كشور آمريكا داشتن ديپلم دبيرستان الزامي است، ضمناً نتايج آزمون  عمومي كه هر سال از دارندگان ديپلم، توسط دانشگاهها به عمل مي آِيد جزو شرايط ورود به دانشگاه است و دانشجويان خارجي بايد از آزمون زبان انگليسي TOFEL  نمره مناسبي كسب كنند. دانشگاهها در آمريكا متمركز هستند و مدارك را خودشان صادر مي كنند و نظام آموزشي در كليه مراكز آموزش عالي آمريكا واحدي است.
دوره ها و نحوه ارزشيابي مدارك تحصيلي در اين كشور
دوره هاي تحصيلي در كشور آمريكا شامل چهار دوره است و مدارك دانشجويان بسته به مدت زمان تحصيل در دانشگاه و ميزان واحدهاي گذرانده شده ارزشيابي مي شود.
Associate Degree ؛ اين دوره شامل دو سال تحصيل بعد از ديپلم دبيرستان از كالج هاي دو ساله، يا پس از گذراندن دو سال تحصيلي از يك دوره چهار ساله دانشگاهي است. به دانشجوياني كه ۲ يا ۳ سال تحصيل (معادل حداقل ۷۲ واحد با شرط تحصيل پيوسته و همگن كه منجر به اخذ مدرك كارشناسي نمي شوند) در صورت داشتن مدرك ديپلم دبيرستان، مدرك «كارداني» اعطاء  مي شود و اگر از ۷۲ واحد، حداقل ۳۶ واحد تخصصي باشد، كارداني با گرايش مربوط ارزشيابي مي شود.
- دوره دوم تحصيلي در آمريكاBachelor است: اين دوره شامل چهار سال تحصيل تمام وقت بعد از ديپلم دبيرستان است و دانشجو در پايان اين دوره موفق به كسب مدرك «كارشناسي» مي شود.
- سومين دوره تحصيلي master نام دارد: اين دوره شامل دو سال تحصيلي تمام وقت است و براي ورود به اين دوره، داشتن مدرك «كارشناسي»، با ارائه نتايج ورودي مانند GRE، شرط معدل و معرفي استادان الزامي است. اين دوره در بيشتر دانشگاهها، همراه با ارائه پايان نامه عملي است و مدرك اين گروه از دانشجويان «كارشناسي ارشد» ارزشيابي مي شود.
- دوره چهارم تحصيلي در كشور آمريكا D.H. P است. براي دورهD.H. P در اين كشور، دانشجو بايد دروس تعيين شده، امتحان جامع، پايان نامه تحصيلي و دفاع شفاهي را با موفقيت بگذراند. طول اين دوره در دانشگاههاي آمريكا چهار سال است و گاهي مدرك D.H. P مستقيماً  بعد از دوره كارشناسي و بدون گذراندن دوره كارشناسي به دانشجو اعطا مي شود. مدارك صادره از كليه مراكز آموزش عالي وابسته به دانشگاههاي آمريكا در ديگر كشورها بر اساس ضوابط و مقررات آن كشور ارزشيابي مي شود.

دانشجو-۵
دانشجو-۲
دانشجو-۳
دانشجو-۴
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |