يكشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۲۰
پيشگيري از افزايش جمعيت، كمك به اقتصاد و خانواده
در حالي كه در جامعه امروزي، بسياري از خانواده ها در شرايط نامطلوب اقتصادي به سر مي برند، پيشگيري از افزايش جمعيت خانواده مي تواند كمك بزرگي براي بهبود شرايط پرورش كودكان و حتي پيشرفت اقتصادي در يك خانواده باشد.
نتايج يك بررسي نشان داد طي ۱۰ سال گذشته ۴۵ درصد كودكان ايراني به صورت ناخواسته متولد شده اند و اين به دليل ناآگاهي خانواده ها در زمينه پيشگيري از بارداري و استفاده بجا از وسايل آن است. بحث انفجار جمعيت پديده اي جدي در مطالعات جمعيت شناسي است و عمدتاً مربوط به كشورهاي جهان سوم است. در شرايطي كه هزينه انفجار جمعيت بر مردم وارد ميآيد و آنان ناچار به تحمل معضلا ت فراوان هستند جمعيت ايران كماكان سيري صعودي را طي مي كند.
تورم، نابرابري اجتماعي، كاهش يارانه ها و امكانات رفاهي در شهرهاي بزرگ ناشي از اثرات مخرب اين افزايش جمعيت است.به هر روي در حال حاضر كشور توانايي آموزش و مهارت يابي براي نيروي جوان را ندارد و آمادگي براي اين كار نيازمند تغيير در استراتژي و تغييرات بنيادي در نظام برنامه ريزي و آموزشي است. متأسفانه نظام برنامه ريزي كلا ن نيز توانايي برنامه ريزي براي جمعيت رو به رشد را ندارد و جمعيتي كه به نيروي انساني تبديل نشود نه تنها عامل توسعه نخواهد بود بلكه زمينه فقر و شوربختي جامعه را فراهم ميآورد.

مزاياي ماه رمضان براي سالمندان
000552.jpg
روزه داري در سالمندان به دليل پايين بودن تحرك و فعاليت بدني و نياز كمتر آنها به كالري و انرژي در قياس با نوجوانان و جوانان در صورت رعايت مسائل بهداشتي و پزشكي مي تواند بسيار مفيد باشد. زيرا روزه گرفتن فرصتي مناسب براي حذف مواد غذايي مضر مانند چربي هاي جامد، غذاهاي حاضري و غذاهاي سرخ شده است و سالمند مي تواند با محدود كردن رژيم غذايي، به يكسري مواد غذايي سالم و سبك علا وه بر تأمين نياز بدن خود گامي مو‡ثر در رسيدن به سلا مت بيشتر بردارد. سالمندان بايد از غذاهاي سبك استفاده كنند، زيرا افطار سنگين موجب مشكلا ت هاضمه اي و بي خوابي اين افراد مي شود.
پزشكان توصيه مي كنند سالمندان در هنگام افطار نبايد براي جبران دوره روزه داري در خوردن غذا افراط كنند، زيرا حساسيت دستگاه گوارشي آنها بيشتر مي شود. ولي متأسفانه اكثر خانواده هاي ايراني به اين موضوع كمتر توجه مي كنند. همچنين مصرف فراوان آب و ديگر مايعات مي تواند علا وه بر بهبود جريان خون و عملكرد ساير اعضاي بدن، مشكلا تي كه براي دستگاه هاضمه (از جمله يبوست كه يكي از عوارض شايع در دوران روزه داري سالمندان است) پيش ميآيد را مرتفع كند.

آيينه تصوير
000540.jpg

پس از برگزاري موفقيتآميز نمايشگاه خودرو توكيو،  آمريكايي ها نيز در پي رقابت با مردمان سرزمين آفتاب تابان برآمده اند و اقدام به برگزاري نمايشگاه اتومبيل مشابهي در نيويورك كرده اند. در اين ميان شركت فورد، يكي از بزرگترين توليدكنندگان خودرو در سراسر جهان، گونه جديدي ازمحصولات خود را به نمايش گذاشته كه ظاهراً با اقبال عمومي روبه روشده است. چندي است اتومبيل هاي ژاپني، به دليل كيفيت بالا و بهاي اندك بازار شركت هاي بزرگ آمريكايي را دچار ركودي نسبي كرده اند.
000544.jpg

ماكتي بزرگ از مرد عنكبوتي، فيلمي كه به تازگي با عنوانSpiderman ساخته شد و به فروشي قابل توجه دست يافت.
تهيه كنندگان فيلم براي رسيدن به سود بيشتر تبليغات بيشماري نظير آنچه در تصوير ديده مي شود. را تدارك ديدند.
هم اكنون يك انگليسي با الهام گرفتن از اين فيلم و پوشيدن لباس نظير مرد عنكبوتي پنج شب متوالي، بر فرازTower bridge لندن، در ارتفاع سي متري تحصن كرده تا دولت دخترش را به او بازپس دهد.
000542.jpg

مردم فقير اندونزي نيز هرازگاهي دچار مصايب گوناگوني مي شوند كه براي مدتي به دغدغه اصلي آنان تبديل مي شود. با آغاز بارش باران هاي سيلآسا و طغيان رودخانه ها، ساكنان مناطق نزديك به اين رودها خسارات مالي و جاني بسياري را متحمل مي شوند. با فروريختن يك پل در باهوروك در شمال ايالت سوماترا، چندين تن جان خود را از دست داده اند كه اكنون سايرين در پي يافتن اجساد آنان و يا نجات يافتگان احتمالي هستند.
000548.jpg

منظره اي بديع در ميان زندگي صنعتي امروزي. پارك، كودكي دو ساله در بعدازظهر آفتابي يك روز دل انگيز پاييزي، در پاركي در ورشو، مشغول بازي با سنجابي زيبا است. پارك لا زينكي كه بسياري از مردم ورشو اوقات فراغت خود را در آن سپري مي كنند، با وجود حيوانات وحشي زيبا، در كنار بناهاي تاريخي شهر- البته اگر در جنگ دوم جهاني نابوده نشده باشند- بر جاذبه هاي جهانگردي پايتخت لهستان افزوده است تا جايي كه افراد زيادي از سراسر جهان، براي بازديد از آن، راهي شرق اروپا مي شوند.

پرسشهايي كه  هرگز از خود نپرسيده ايد
چرا انسانها حيوانات را نگه مي دارند؟
000550.jpg
- خيال مي كنم خيلي ها فقط مي خواهند يك موجود زنده ديگر در خانه شان باشد.
- بعضي ها به حيوانات عادت كرده اند، برخي هم از انزوا و تنهايي فرار مي كنند. بنابراين سعي مي كنند اعضاي يك راسته ديگر از جانداران را نگاه دارند.
- اگر يك مريخي آدمي را در حال قدم زدن با سگش در پارك، در حالي كه سگ صاحب خود را به دنبال مي كشد، ببيند، گمان مي كند حيوان بيچاره از آدم نگهداري مي كند.
- خب خيلي ها دوست دارند يك شريك واقعي، كسي كه هميشه با خوشحالي به استقبالشان مي شتابد، با اشتها در هر وعده غذايي همراهي شان مي كند و در طول عمر خود همواره صادقانه به حمايت از آنها مي پردازد، داشته باشند.
- اصلا ً به فرارهاي گاه و بيگاه سگم كه هر گاه فرصتي مي يابد، از خانه مي گريزد اهميتي نمي دهم. مردم معمولا ً حيوانات خانگي را به دليل همراهي، تأثير آنان، تفريح يا مصاحبت! نگاه مي دارند. حيوانات هم به خاطر همين دلا يل به علا وه غذاي آماده و جاي امن و گرم نزد صاحبان خود مي مانند.
- جانوران خانگي مي توانند حيواناتي باشند كه در حيات وحش، مجبورند براي بقا مبارزه اي سخت را آغاز كنند اما انسانها برايشان محيطي امن و راحت فراهم ميآورند و از گزند خطرات احتمالي در امانشان مي دارند.
- اين كار باعث مي شود احساس آدميت كنيم.
- جي بيكر مي گويد: >گربه هاي باهوش مالك ندارند، بلكه در واقع برده هايي رنگارنگ در اختيار دارند.<

ده پرسش روز
زن متأهل غيرشاغل
000512.jpg
سن: ۵۰ سال 
۱-چند سال است ازدواج كرده ايد و چند فرزند داريد؟
۲۶سال و سه فرزند.
۲-چه احساسي در مورد زناني كه كار مي كنند داريد؟
مستقل هستند و بيشتر قدر زندگي را مي دانند.
۳-در چه زمينه اي اسراف مي كنيد و در چه زمينه هايي محافظه كارانه خرج مي كنيد؟
در زمينه هاي خرج كردن جهت خودم محافظه كار مي شوم اسراف زيادي نمي كنم فقط مواقعي كه ميهمان دارم.
۴-فكر مي كنيد هزينه مربوط به فرزندان بيشتر است يا والدين؟
مربوط به فرزندان.
۵-هزينه پوشاك شما بيشتر است يا همسرتان؟
همسرم.
۶-ماهيانه چقدر صرف خريدن هديه براي نزديكان خود مي كنيد؟
به مناسبت هاي مختلف حداقل دو تا كادو در ماه مي خرم.
۷-اگر پيشنهاد كاري با حقوق ماهيانه دويست هزار تومان در يك دفتر اداري مي شد مي پذيرفتيد؟
بله.
۸-اگر درآمد همسرتان دو برابر شود چه مي كنيد؟
خيلي خوشحال مي شود شوهر من بعد از ۲۹ سال ۱۲۰ هزار تومان مي گيرد. كارمند يكي از واحدهاي دانشگاه ايران است كه خيلي حقوقشان كم است حتي اجاره خانه يك ماه هم نمي شود.
۹-اگر پنج ميليون تومان به دست آوريد آن را چگونه خرج مي كنيد؟
پنج ميليون تومان خرج چند روز زندگي است.
۱۰-اگر به روزهاي اول ازدواج باز گرديد چه برنامه هاي مالي را رعايت مي كنيد؟
به روزهاي اول زندگي برگردم خيلي بهتر از اين مي توانم زندگي كنم چون ۲۶ سال پيش هم پس انداز داشتيم هم وسائل خانه مي خريدم الا ن اين قدر مخارج بالا  است كه نمي توانيم پس انداز كنيم يا مسكن تهيه نمائيم.

صداي مصرف كننده ۶۹۵۵۲۵۷
000452.jpg
عدم پرداخت حقوق سربازان نيروي انتظامي 
مدتي است كه نيروي انتظامي پرداخت حقوق افسران و سربازان وظيفه را به صورت رايانه اي كرده و سربازان را موظف به دريافت حقوق خود از شعب صندوق هاي قرض الحسنه قوامين كرده است. ولي متأسفانه با مراجعه به اين شعب مي گويند هنوز دستورالعمل پرداخت حقوق فلا ن ماه نيامده است و سربازان حقوق خود را چندين ماه بعد دريافت مي كنند. ضمناً طبق آئين نامه اي كه نيروي انتظامي صادر كرده است مي بايست به سربازان متأهل ماهانه مبلغي به عنوان كمك هزينه عائله مندي پرداخت شود ولي افسوس اين دستور هم اجرا نمي شود. از فرماندهي محترم نيروي انتظامي تقاضا ي رسيدگي داريم.جمع كثيري از سربازان وظيفه 
سرمايه هاي ملي را هدر مي دهيم 
در مورد گزارشي كه در مورد قيمت بنزين نوشته بوديد در ابتداي گزارش به موضوع خوبي پرداختيد، اما بعد شما هم از ارزان ماندن قيمت آن طرفداري كرديد كه اين درست نيست. مشخص است كه مردم دوست ندارند بنزين مانند هر چيز ديگر گران شود. اما دولت با ادامه وضع فعلي فاصله فقرا و ثروتمندان را بيشتر كرده و در نتيجه با هدر رفتن سرمايه هاي ملي بحران هايي نظير ترافيك، آلودگي هوا و ... به وجود آمده است.رضايي، بازنشسته وزارت نفت 
بازارچه باعث افزايش قيمت هاست!
مدير يك دفتر مشاوره املا ك در صادقيه هستم. تا قبل از اقلا م بازارچه در خصوص اعلا م قيمت زمين و مسكن در مناطق مختلف تهران، قيمت مسكن در حالت ثبات قرار داشت و حتي رو به كاهش بود. اما به محض اعلا م قيمت ها در ستون هاي بازارچه قيمت ها رو به افزايش گذاشت. من مطمئن هستم از انبوه سازان براي اين كار پول مي گيريد!صالحيان 
بازارچه: قيمت ها مستقيماً از خود مشاورين املا ك گرفته مي شود و صرفاً در جهت اطلا ع رساني و آگاهي عموم از نوسانات بازار اعلا م مي گردد.
اين هم يك اظهار نظر جالب!
ما مصرف كنندگان كم درآمد جامعه مثل مرغي مي مانيم كه هم در عروسي سرمان را مي برند و هم در عزا.محبوبي 
دستفروشان خيابان شكوفه 
تجمع دستفروشان در خيابان شكوفه منطقه ۱۹ و پهن كردن بساط كاسبي كنار خيابان باعث بروز ترافيك و شلوغي شده و تردد مردم را با مشكل روبه رو ساخته است.ساكن خيابان شكوفه 
جداول بازارچه را كامل كنيد
اقدام بازارچه مبني بر معرفي اجناس و ارائه قيمت ها در جهت اطلا ع رساني ستودني است. در صورت امكان تنوع اجناس را بيشتر كنيد مثلا ً در بخش لوازم خانگي هنوز خيلي از اجناس مثل ريش تراش كه انواع مختلفي نيز دارد، كار نشده اند.يك خواننده همشهري از اصفهان 
پاسخ پارس خزر
احتراماً در پاسخ مطلب مورخ ۱۳/۸/۸۲ در ستون صداي مصرف كننده با عنوان (اين قيمت ها را از كجا ميآوريد) به استحضار مي رساند: شركت صنعتي پارس خزر تاكنون در مدل هاي مختلف اتو توليد و عرضه نموده است كه در حال حاضر ۷ مدل آن قابل فروش در فروشگاههاي معتبر مي باشد. دليل اعلا م قيمت مدل هاي توليد شده، امكان وجود مدل هاي قديمي تر در شبكه توزيع فروشگاهي و خرده فروشي مي باشد.
ضمناً به اطلا ع مي رساند كليه مصرف كنندگان محترم جهت خريد انواع محصولا ت پارس خزر مي توانند با استفاده از سايت شركت پارس خزر به آدرسWWW.Parskhazar.COM خريد اينترنتي نموده و كالا ي مورد نظر خود را ظرف ۲ ساعت با هزينه حمل رايگان در محل منزل خود تحويل بگيرند.
گارانتي، تزئيني است 
خدمات گارانتي لوازم خانگي و يا صوتي تصويري توسط فروشندگان و نمايندگي ها چندان رعايت نمي شود. چندي پيش يك ضبط كن وود سي دي دار در جزيره قشم به صورت قسطي خريداري كردم كه پس از دو ماه خراب شد. اما فروشنده مرا به نمايندگي بندرعباس ارجاع داد، نمايندگي هم گفت قطعه مورد نياز را فعلا ً ندارم. هر وقت آوردم به شما خبر مي دهم. خلا صه آن قدر معطل كردند كه مدت گارانتي تمام شد. اين نحوه سرويس دهي و ارائه خدمات پس از فروش به مشتريان است؟اميني 
خنده بازار در اتوبان
ناديده گرفتن ابتدايي ترين اصول رانندگي در بزرگراه مدرس، خروجي پل صدر كه تا پنج رديف اتومبيل هاي گران قيمت! به زور مي خواهند از يك خروجي با ظرفيت تنها دو خودرو از ديگران سبقت بگيرند، مضحكه اي است كه انسان را عميقاً متأسف مي كند. اين سواره هاي اهل فرهنگ چطور به خود اجازه مي دهند بجاي دو رديفي حركت كردن، با ناديده گرفتن حق تقدم آنهايي كه درست رانندگي مي كنند، هر روز اين صحنه اسفبار را تكرار كنند. راننده تابع قانون 
آلودگي نهر كنار خيابان
در شهرري، خيابان شهيد داود نبي پور ظاهراً مدتي است نهرهاي كنار خيابان لا يروبي نشده و بوي تعفن بخصوص براي كودكان آزار دهنده است. خواستم از طرف اهل محل صدايم را به گوش مسئولا ن برسانم تا مشكل برطرف شود. علي محمدي - شهر ري

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه مسكن
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه ارتباطات
بازارچه حمل و نقل
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه ارتباطات  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |