دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۲۱ - Nov 10, 2003
فالگيري:
زندگي با اوهام فرار از واقعيت
001228.jpg
آنچه معمولاً براي هر انساني جزو يكي از بديهيات زندگي شناخته مي شود، برخورداري از امكاناتي است كه با تكيه بر آنها، بتواند زندگي خويش را به نحوي مطلوب و ايده آل پيش برده، تا در عرصه هاي مختلف، موفقيت هاي قابل توجه و چشمگيري به دست آورد.
در اين ميان تفكر، منطق و عمل انسان به عنوان مهمترين عوامل، براي طراحي و تعيين اهداف و نيز دستيابي به امكانات براي رسيدن به قله هاي موفقيت، نقش بسزايي دارند. چرا كه انسان همواره با قدرت و توانايي فكري و عملي خود قادر است بسياري از مسيرهاي بن بست را گشوده و خود را در جرياني مطلوب و سازنده و سرشار از توفيق، هدايت نمايد.
به طور حتم در گذر از روزهاي بي شمار عمر، با افرادي كه با خيالپروري و اوهام، در پي فال، فالگيري و طالع بيني بوده اند، برخورد داشته ايد. بطور يقين، در بسياري از اوقات، مشاهده نموده ايد كه آنان در توضيح اين مسأله كه چرا به چنين اموري روي آورده اند، توجيهات بيشماري آورده اند. توجيهي كه چه بسا براي خود اين افراد نيز غيرواقعي و ناباورانه باشد!
تمايل به فال و فالگيري، چرا؟
دلايل متعددي براي روي آوردن شخص به فال، فالگيري و طالع بيني وجود دارد.
معمولاً افرادي كه به اين گونه خرافات و تصورات دور از حقيقت روي مي آورند از اعتقادات ضعيف و سستي برخوردارند، بيش از حد ساده لوح و خوش باورند، راحت طلب و تنوع پرستند و يا آنكه بنابه دلايل ناخوشايندي كه در زندگيشان به وقوع پيوسته است، از همه چيز و خاصه اميد و اميدواري بريده اند!
فالگير ها چه كساني اند؟
فالگيرها بطور خاص افرادي هستند شياد و كلاهبردار كه با سوءاستفاده از ضعف و تزلزل شخصيتي و درماندگي افراد، كه به هرحال به نوعي از مشكلاتشان سرچشمه گرفته است، آنان را با وعده و وعيد هاي كاذب و اميد به آينده اي غيرواقعي و دور از حقيقت، فريب داده و بدينوسيله نه تنها مشكلي از مشكلات آنها كم يا حل نمي كنند بلكه در مدتي كوتاه، مشكل ديگري به بقيه نارسايي هايشان اضافه مي نمايند؟
فالگيرها هم چند دسته اند!
فالگير ها و طالع بينان با توجه به موقعيت مكاني و هيبت ظاهري، وضعيت خود را تعيين مي كنند. آنها براساس اينكه در كدام منطقه و با چه طيف از مردم روبه رو هستند، يا در هيبتي متجدد مآبانه و با ابهت و وقار ظاهر مي شوند يا در شكلي سنتي و عامي پسند.
فالگيرها و طالع بينان دسته اول، هميشه طعمه هايشان را با دكوري شيك و با آب و رنگ، در منازل شخصي شان و يا درمحلي به نام دفتر كار و نيز باشمرده و محكم صحبت كردن، فريب داده و سركيسه مي كنند.
دسته دوم، با اتاقي شلوغ و درهم و برهم كه مملو از تصاوير و كتابها و نوشته هاي متفاوت و گاه عجيب و غريب است،طعمه هاي خود را مي فريبند! حتي بعضي از اين فالگيران و طالع بينان، با استفاده از آلات و ادوات مختلف، از جمله: استخوان سر و ران و دندان و پارچه هاي رنگارنگ و رمل و اصطرلاب، قفل و زنجير و... سعي مي كنند تا جلوه اي به ظاهر اعجاب انگيز و وهم آور، به محل كسب و اطراق خويش بدهند تا شايد مشتري نگون بخت و خوش باور و درمانده اي كه به قول خودش از همه جا نااميد شده و راه به سوي او آورده است را، هرچه بيشتر، جذب نموده و در اين راه از هر چه كه به آنان در بهتر خالي كردن جيب و كيف مشتري، كمك كند، بهره گرفته و استفاده ببرند.
البته بجز آنهايي كه با ادواتي مانند رمل و اصطرلاب و نوشتن دعا و سحر و جادو، كار مي كنند، دسته ديگري از فالگيرها هم هستند كه در مقام پيشگو يا طالع بين از مردم ساده دل، اخاذي مي نمايند. مبنا و اساس كار بيشتر پيشگويان يا به عبارتي طالع بينان، بر قاعده و ترتيب سال و ماه و روز و ساعت و تطابق اجرام آسماني و فلكي و... با زمان تولد و مثلاً سالي كه فرد در آن قرار دارد سنجيده مي شود! در واقع تمامي اينها، بهانه هاي منطقي است از سوي طالع بين كه با توجه زيركانه او نسبت به تغيير حالات مشتري، عنوان مي شود! جالب آنكه ضمن به باور كشاندن مشتري به مثلاً حقايقي كه طالع بين، آنها را پيشگويي مي كند، اين موضوع را نيز عنوان مي نمايد كه چنانچه موارد ياد شده، صورت ديگري بخود بگيرد، حتماً در بوقوع پيوستن پيش بيني ها، زمان دچار اشتباه شده و يا ستاره فرد مورد نظر، جا به جا شده است!!
مردم چه مي گويند؟
لادن- ب، خانه دار: بعضي از اوقات، بيشترش را درست گفته اند! اما راستش تا الان هيچكدامشان درباره آن چيز اصلي كه مورد نظر من است حرفي نزده اند!
مينو- ج، شاغل: زياد اعتقاد ندارم. اما براي سرگرمي بد نيست! البته در اين ميان يك چيزهايي را هم مي شود فهميد! در ضمن مي شود گفت يك جور اميد هم است!
كاظم. م. صاحب نمايشگاه اتومبيل: يكي از رفقايم نشاني داد! مي گفت كارش خيلي درست است! يكبار وقتي طالع ام را ديد گفت چند روز ديگر معامله نان و آب داري مي كني فقط شيريني من يادت نرود! اتفاقاً همان هم شد. چه خوب كه لااقل اينها هستند و به ما اميدواري مي دهند!!
هما- ع. منشي: اگر اين فالگيرها و طالع بين ها نباشند كه من، دق مي كنم. نشد يك بار پهلوي يكي شان بروم و نااميد بيرون بيايم، هميشه حرفهاي خوب مي زنند و آدم را دلخوش مي كنند!
همانطور كه ملاحظه مي فرماييد، اولاً در حيطه كاري فردي كه كاسب تلقي مي شود آن هم نظير كسي كه نمايشگاه اتومبيل دارد، بسيار طبيعي است كه با تفاوت چند ساعت يا بالاخره چند روز، معامله اي انجام گيرد. متأسفانه آقاي كاظم.م، اين مسأله را به حساب صحت گفته هاي جناب طالع بين گذاشته، بدون آنكه نوع كار و جنبه هاي آن را در نظر بگيرد. دوم هم او و هم خانم ها مينو. ج و، هما- ع، به زبان تقريباً غيرمستقيم به اميد و اميدوار شدن شان اشاره مي كنند. در واقع، اين سه نفر، كه به نوعي مي توانند هر كدامشان نماينده افرادي باشند كه به پيشگو و طالع بين مراجعه مي كنند، از كلمه و انگيزه اي به نام اميد، نام برده و به شكلي معترف مي شوند دنبال نقطه روشني براي دستيابي به اميد است كه چنين تلاش مي كنند. اميدي كه براي بقا و تحمل سرسختي ها و ناكامي هاي زندگي يك نياز ضروري و حتمي است.
اعتقاد و باور به پيشگويي، بر چه اساس؟!
به نظر مي رسد ريشه اينگونه اعتقادها را بايد در مشرق زمين جستجو كرد. به عبارتي بايد گفت، اين نگرش احساسي مشرق زمين است كه براي هر واقعيتي لايه هاي خيالي فرض مي كند. پيشگويي به معناي شرح و تعريف رويداد يا اتفاقي قبل از وقوع آن است. انسان هميشه به دلايل مختلف از جمله كنجكاوي، نجات از نااميدي، آگاهي از آينده و... سعي داشته و دارد از وقايعي كه هنوز پيش نيامده، مطلع و آگاه گردد. به همين جهت دانش هايي را (بدون توجه به صحت و سقم آن) بر اين مبنا، پي ريزي كرده است. مانند عدد شناسي، اخترگويي، كف بيني و... كه همه، نشان از تلاش براي پيش بيني وقايع يا شناخت و آگاهي آنها دارد. وقايعي كه يا شخصي است يا نيمه گروهي و يا جمعي.
سلمان. د. كارمند: كمي به سركتاب و طالع بيني عقيده دارم. اما اينكه درست است يا نه، فقط بايد بگويم، اگر كسي واقعاً دانشمند باشد، مي تواند راست بگويد البته شنيده ام در خارج، آدمهاي دانشمندي هستند كه حتي به تو مي گويند در فلان جيب فلان پيراهنت چه داري! اما اينجا را نمي دانم. ولي گمانم درست باشد!
فريده. الف. فروشنده: چندين بار به فال بين و طالع بين مراجعه كرده ام راستش، راست نگفتند. ولي در سفري كه به هند داشتم، يك مرتاض، خيلي چيزها را به من گفت. اول باور نكردم. اما بعد...
پيشگويي و طالع بيني در كشورهاي ديگر
بشر هميشه وسوسه كشف آينده را داشته است. پس طبيعي است اين احساس وسوسه بدون مرز باشد. چون به هرحال انسان با وجود برخورداري از فرهنگي متفاوت با ديگر فرهنگها، باز انسان است و از نظر احساسي، داراي وجوهي مشترك با ساير همنوعان خويش. پس زياد دور از ذهن نمي تواند باشد اگر بدانيم فردي كه در كشور هند يا چين، يا غرب زندگي مي كند نيز نسبت به آگاهي يافتن از آينده اش، به فالگير يا طالع بين مراجعه نمايد. در اينجا آنچه جالب است، نوع و نحوه كار پيشگو يا طالع بين، در ارتباط با وقايعي است كه مثلاً قرار است، در آينده (دور يا نزديك) براي فردي اتفاق بيفتد. چرا كه براي پيشگو يا طالع بين تاريخ تولد و سال و روز و ماه و موارد مشابه ديگر، به عنوان ابزار كار مورد استفاده قرار مي گيرد. به عنوان مثال خانم الف كه براساس احتساب  موجود در طالع بيني و فال گيري، در سال سگ و ماه مرداد يا «برج شير» به دنيا آمده است نبايد با آقاي ب، كه در سال خروس و ماه شهريور يا «برج سنبله» متولد گرديده، ازدواج كند! يا بهتر است متولدين سال شير و ببر، با يكديگر كار مشتركي انجام بدهند، اما در زير يك سقف و در كنار هم هرگز زندگي نكنند!
تفاوت هايي در كار طالع بينان
طالع بيني يا پيشگويي چين با هند و ايران و مغرب زمين (غرب) در ۲ نكته اساسي متفاوت است.
۱- در كشور چين، براساس گردش ماه، اين محاسبات صورت مي پذيرد و در هند و ايران و غرب، براساس گردش خورشيد.
۲- طالع بينان و پيشگويان هند و ايران و غرب (آرياتبارها) بر صورت هاي فلكي كه در گردش زمين به دور خورشيد، در مقابل زمين قرار مي گيرند اتكا دارند، اما چيني ها معتقدند هر سال، وقايع و اتفاق هايي كه در آن سال رخ مي دهد، يا افرادي كه در آن سال متولد مي شوند تحت تأثير حيواني است كه بر آن سال چيره مي شود و حكومت مي كند. در ضمن اين دو طالع بيني، يك وجه مشترك با هم دارند و آن، اتكا بر استفاده و گردش دوازده صورت حيواني است كه در چرخه سالها، بر يكي از آنها انطباق مي يابد.
گذشته از فال بينان و پيشگويان كه در وهله نخست، بايد گفت به دنبال پر كردن جيب هايشان هستند تا مطلع كردن مشتري از آينده و اصولاً آگاهي واقعي براي آنچه پيش خواهد آمد، متأسفانه بسياري از مردم عامي نيز، پايبند اين خرافات بوده و هنگام به قول معروف بدشانسي در زندگي بلافاصله دنبال فال بين و طالع بين و... مي روند. آن وقت هرچه شكست و بدبياري است به گردن قسمت و شانس و سرنوشت و... مي اندازند بدون آنكه كوچكترين منطق يا تفكر صميمي نسبت به علت ها، داشته باشند.
مجيد- ن، كارخانه دار: هم اعتقاد دارم، هم ندارم! اما تا به حال در ۲ نوبت ازدواجي كه برايم پيش آمد ولي بهم خورد وقتي به طالع بين و فالگير مراجعه كردم، گفتند هيچكدام مقصر نيستيد، برج هاي سماوي شما، اين طور مي گويند. ستاره هاي شما دو نفر با هم جفت و جور نيست!
اعتقاد يا عدم اعتقاد به برجهاي سماوي
براي پذيرش يا عدم پذيرش برجهاي سماوي، مي توان مردم را به ۳ دسته مختلف تقسيم كرد.
اول، دسته يا گروهي كه پذيراي صد در صد اينگونه مسائل هستند و حتي تمام برنامه هاي زندگي خود را اعم از روابط شغلي، كاري، دوستي، ازدواج و عاطفي را با آنها تنظيم مي كنند!
دوم، دسته اي كه به هيچ شكل و تحت هيچ عنواني با چنين مسائلي ميانه اي نداشته و از آنها به آساني گذشته و طردشان مي كنند.
سوم، گروهي كه نه آن را رد مي كنند و نه بطور كامل در پي تأييد و قبول آن برمي آيند! ولي هر چند وقت، به عنوان يك عامل كمكي، به لحاظ تقويت روحيه و كسب آگاهي و شناخت هرچه بيشتر خصوصيات مشترك در بين انسانها، از اين عامل كمك گرفته و در عين حال، عملكردها و داوري هاي خويش را بر اين اساس كه فلان انسان متولد سال فلان يا ماه فلان است و نبايد اين كار را با او انجام داد و بالعكس، نمي سنجند.
اعتقاد به برجهاي سماوي و تأثيرشان در نمايش آينده، توسط فالگير و طالع بين و دعانويس و پيشگو و متعاقب همه اينها، دخالت دادنشان در زندگي انسان، رويدادي است كه بيشتر جنبه فرهنگي داشته و دارد. فرهنگي كه از نسلي به نسل ديگر منتقل شده و كم كم ريشه در اجتماع دوانيده است.
به هرحال در زمان فعلي، آنچه بيشتر افراد در جستجوي آن بايد باشند حقايق و واقعيت هاي تلخ و شيريني است كه همواره از روز اول در زندگي انسان وجود داشته و تا ابد نيز، ادامه خواهد داشت. چون اعتقاد و سپردن تماميت يا بخشي از وجود به اطلاع محض از آينده و قرار دادن نقش جدي و تأثيرگذار برجهاي سماوي و ساير موارد، در زندگي فرد، جز آنكه انسان را از آنچه كه به عنوان حداقل هاي مورد نياز تلقي مي شود، دور مي نمايد و فرد را در رويا و توهمي شيرين نسبت به آينده دلخوش مي كند، نتيجه ديگري در پي ندارد. چرا كه پيوند زدن چيزي به نام زندگي، كه ثانيه به ثانيه اش به دليل برخورداري از واقعي بودن، كاملاً قابل لمس مي باشد، با چيزي كه حواله آن را به زماني كه هنوز قادر به درك و لمس آن نيستيم، تلاشي بيهوده و چه بسا نگران كننده و در قضاوتي خوش بينانه، تخيلي شيرين و اميدوار كننده، مي باشد. به همين دليل ائمه بزرگوار تشيع(ع) به پيروان خود امر نموده اند كه از نزديكي جستن به اين امور، حتي اگر در مواقعي توهم نباشد، احتراز نمايند.در هر صورت بايد گفت، سپردن آينده و سرنوشت و تصميم ها و نيز انجام آنها به مقوله اي نظير طالع بيني و فالگيري و پيشگويي نه تنها انسان را به آنچه كه در دسترس و پيرامون وي قرار دارد نزديك نمي كند ،بلكه او را از حداقل هاي موجود و واقعي زندگي نيز دور مي نمايد.
فاطمه مشهدي رستم

پوزش از خوانندگان
توضيح و حل جدول كلمات متقاطع روزنامه همشهري در دو روز گذشته بر اثر اشتباه فني،غلط چاپ شده است كه بدينوسيله از خوانندگان ارجمند به ويژه علاقه مندان به جدول پوزش مي طلبيم.

بيماران خاص تحت پوشش خدمات حمايتي قرار مي گيرند
گروه اجتماعي: بيماران مبتلا به بيماريهاي خاص مي توانند با مراجعه به مراكز درماني دانشگاههاي علوم پزشكي سراسر كشور و همچنين مركز بنياد امور بيماريهاي خاص تحت پوشش خدمات اين بنياد قرار گيرند.
به گزارش خبرنگار ما اين مطلب عصر ديروز در همايشي كه از سوي بنياد امور بيماريهاي خاص جهت تجليل از نيكوكاران و آگاهي مردم و مسئولان از خدمات اين بنياد برگزار شده بود اعلام شد.دكتر اميرعلي معصومي مسئول روابط عمومي اين بنياد نيز در اين همايش گفت: در اين همايش بيماران مبتلا به سرطان، هپاتيت، ديابت، ام اس و حتي ايدز از جمله اشخاصي هستند كه اين بنياد از آنها حمايت مي كند و در تلاش است تا حمايت قانوني دولت را نيز جلب كند.

دبير شوراي اجتماعي كشور:
كشور به سمت بهبود شرايط اجتماعي پيش مي رود
دبير شوراي اجتماعي كشور آمار ارائه شده در خصوص آسيب اجتماعي در همايش بررسي آسيب هاي اجتماعي قرص هاي شادي آور كه ديروز برگزار شد را خلاف واقع، غيرقابل تصور و قابل پيگيري قانوني توصيف كرد.
اشرف بروجردي در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران با استناد به آمار پايگاه داده هاي اجتماعي كه در ۲۸ استان كشور فعال است، آمار ارائه شده در اين همايش را در خصوص سن فحشا، شمار باندهاي فساد فعال در تهران، آمار فحشا و مصرف مشروبات الكلي را كذب خواند و گفت: ارائه  اين آمار بدان معناست كه بخش عمده اي از جامعه به اين آسيب ها مبتلا هستند و يا اين آسيب ها را هر روز مشاهده مي كنند.
وي گفت: آمار آسيب هاي اجتماعي با حساسيت در تمامي استان ها رصد مي شود و آمار مستند نيروي انتظامي نيز حاكي از كاهش آسيب هاي اجتماعي در كشور است.
بروجردي افزود: نمي توان صرفا با آمار شفاهي آن هم در جمع رسانه ها بدون پشتوانه تحقيقات و مشخصات لازم تحقيق، اقدام به ارائه آمار كرد.وي گفت: ارائه  دهنده آمار در همايش مذكور با چه پشتوانه و رويكردي اقدام به بيان چنين ارقامي كرده؛ در حالي كه ذكر چنين آمار غيرمستندي به نگراني خانواده ها دامن زده و اذهان عمومي را تشويش مي كند.
به گفته  وي، شوراي اجتماعي كشور اين موضوع را پيگيري خواهد كرد؛ چرا كه بيان كردن آمار بدين شيوه به نااميدي جامعه مي انجامد و خانواده ها هيچ آينده اي را براي فرزندان خود متصور نخواهند بود.
بروجردي تصريح كرد: آمار آسيب هاي اجتماعي و سطح خودكشي كاهش يافته، ما به سمت بهبود شرايط اجتماعي كشور حركت مي كنيم.

ميزان تصادفات در ماه رمضان ۱۷ درصدكاهش يافت
آمار مركز كنترل  و نظارت  ترافيك  تهران  نشان  مي دهد ميزان  تصادفات  شهر تهران  در ماه مبارك رمضان حدود ۱۷ درصد نسبت  به  ميزان  تصادفات  در روزهاي  قبل  كاهش  يافته  است .
به  گزارش  ايرنا، علاوه  بر كاهش  ميزان  تصادفات ، رفتار ترافيكي  تهران  در ماه  مبارك رمضان  تغيير كرده ، به  طوري  كه  ساعات  اوج  ترافيك  تهران  تغيير قابل  ملاحظه اي يافته  است .
تصاوير دوربين هاي  اين  مركز كه  در نقاط مختلف  شهر مستقر هستند نشان  مي دهند با نزديكي  ساعت  اذان  مغرب  و زمان  افطار، معابر تهران  به  ويژه  شريان هاي  اصلي  از قبيل  بزرگراه  مدرس ، بزرگراه  همت ، خيابانهاي  شريعتي  و ولي  عصر و ساير معابر اصلي  با سيلي  از خودروها مواجه  مي شوند.
ترافيك  تهران  در اين  زمان  به  اوج  خود مي رسد، تردد مشكل  و به  اصطلاح  ترافيك  تهران  قفل  مي شود.
اكثر شهروندان  تهراني  مي خواهند در اين  زمان  در منازل  خود حضور داشته  باشند، علاوه  بر اين ترددهاي  ناشي  از ميهماني هاي  افطار به  اين  سفرها افزوده  مي شود و باري  مضاعف  را بر معابر پايتخت  تحميل  مي كند.
پس  از اين  ترافيك  سنگين ، حدود يك  ساعت  پس  از زمان  اذان  مغرب  معابر پايتخت  به  كلي  از تردد خودروها تهي  مي شود.
اين  در حالي است  كه  در روزهاي  پيش  ازماه  مبارك  رمضان  در اكثر بزرگراهها از جمله  بزرگراه  همت  تا ساعت  ۲۰ ترافيك  سنگين  وجود داشت .
بر اساس  مشاهدات  مركز نظارت  و كنترل  ترافيك  تهران ، ساعات  اوج  ترافيك عصرگاهي  در ماه  رمضان  دو ساعت  زودتر اتفاق  مي افتد، بدين  صورت  كه  قبل  ازماه  مبارك  رمضان  ساعات  اوج  ترافيك  شهر ۱۶ تا ۲۰ بود، اما در ماه  مبارك  اين ساعات  به  ۱۴ تا ۱۸ تغيير پيدا كرد.
پس  از ساعت  ۱۸ ترافيك  تهران  به  شدت  كاهش  مي يابد، به  طوري  كه  در حدودساعت  ۳۰/ ۱۸ دقيقه  معابر تهران  از انبوه  خودروها رها مي شود و ترافيك  رواني در معابر پايتخت  برقرار مي شود.

بيماران خويش فرما مي توانند در بيمارستان هاي خيريه بستري شوند
بنابر مصوبه شوراي عالي بيمه بيمارستان هاي خيريه با رعايت تعرفه هاي مصوب دولتي مي توانند نسبت به پذيرش بيماران خويش فرما در مناطقي كه امكان ارائه خدمات توسط دانشگاه ها نيست اقدام كنند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، همچنين در هشتاد و چهارمين جلسه شوراي عالي بيمه خدمات درماني در خصوص لزوم تبعيت سازمان هاي بيمه گر تجاري از مصوبات كلي شوراي عالي بيمه درماني در امور درمان مقرر شد مفاد صورت  جلسه كميسيون حقوقي رياست جمهوري در اين خصوص به كليه شركت هاي بيمه بازرگاني، بيمه مركزي ايران، تعزيرات حكومتي، سازمان نظام پزشكي، وزارت اقتصاد و دارايي جهت اجرا منعكس شده و در صورت عدم اجرا مورد پيگيري قرار گيرد.
همچنين، در اين شورا درخصوص الحاق درمان اعتياد به تعهدات سازمان هاي بيمه گر مقرر شد كميته اي مركب از سازمانهاي ذيربط از جمله بهزيستي تشكيل و نسبت به بررسي كليه جوانب اقدام شده و نتايج حاصله به شوراي عالي بيمه ارائه شود.
در اين نشست گزارش سازمان مديريت و برنامه ريزي در خصوص پيشرفت كار كميته تعيين تعرفه واقعي ارائه و مقرر شد به منظور بهره برداري از كار كميته، گزارش جامع حاوي اعداد و ارقام حاصله در اسرع وقت به شوراي عالي بيمه ارائه شود.

بانك ها اعتبار وام ازدواج را هزينه تكاليف ديگر مي كنند
001252.jpg
گروه اجتماعي: دبيرستاد ازدواج دانشجويي گفت: «اين ستاد به هيچ وجه يك ريال، بودجه دولتي ندارد و سازمان برنامه و بودجه با قراردادن بودجه ازدواج جوانان به صورت كلان در رديف ديگر دستگاه ها، خود را از اختصاص بودجه مستقيم به ازدواج دانشجويي مبرا مي داند.»
وكيلي گفت: «پشتوانه اصلي اين جشن ۱۴ هزار سكه اهدايي مقام معظم رهبري، ۱۵ هزار تومان مشاركت از جانب هر زوج شركت كننده در جشن و ۱۴ هزار خط تلفن ثابت اهدايي از وزارت پست و مخابرات است.»
دبير ستاد ازدواج دانشجويي به ايسنا گفت: «تسهيلات دولت براي ازدواج جوانان ۱۶۴ ميليارد تومان به صورت اعتبار تكليفي به بانك هاست كه اگر طبق نظر شوراي عالي اقتصاد به هر زوج، ۳۰۰ هزار تومان وام قرض الحسنه تعلق گيرد و ۶۵۰ هزار ازدواج در سال صورت بگيرد، اين اعتبار جوابگوي نيمي از زوج هاي مراجعه كننده نيز، نيست.»
وكيلي گفت: «طبق آمار سال گذشته، ۶۳۰ هزار ازدواج در كشور به ثبت رسيد كه اگر اين تعداد در سال ۸۲ به ۶۵۰ هزار ازدواج برسد و قرار باشد به هر جواني كه ازدواج مي كند ۳۰۰ هزار تومان وام قرض الحسنه تعلق گيرد، نياز به ۳۹۰ ميليارد تومان اعتبار است.»
وي با اعتقاد به اين كه همين مقدار موجود اعتبار نيز به ازدواج جوانان تعلق نمي گيرد، تصريح كرد: «دولت همه ساله عددي مشابه اين رقم را به نام بودجه تكليفي ازدواج به بانك ها اعلام مي كند، اما در پاسخ به جوانان مراجعه كننده گفته مي شود يا اين اعتبار هنوز ابلاغ نشده و يا تمام شده و بايد در نوبت ۷ تا ۸ ماهه قرار بگيرند، و در نتيجه جوانان نيز منصرف شده و معمولا اين مبلغ نيز يا بلوكه مي شود و يا هزينه تكاليف ديگر مي شود.»
وكيلي با بيان اين كه بانك ها مجبور به هزينه كردن اعتبار تكليفي براي ساير تكاليف اعم از وام خود اشتغالي هستند، خاطرنشان كرد: «دولت نسبت به وام خوداشتغالي از آن ها گزارش عملكرد مي خواهد، ولي درباره وام ازدواج به كسي پاسخگو نبوده اند.»

شمار قربانيان تصادف مرگبار جاده يزد - مشهد به ۳۶ نفر رسيد
گروه اجتماعي: طي ۴۸ ساعت گذشته سه حادثه رانندگي در جاده هاي يزد، اراك و خرم آباد ۴۰ كشته و ۲۵ مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش ايرنا هولناك ترين حادثه رانندگي ساعت ۲۱ شنبه شب در جاده طبس به يزد رخ داد كه به واسطه آن ۴۴ مسافر يك دستگاه اتوبوس كه عازم مشهد بودند همگي كشته و مجروح شدند.
در اين حادثه كه در ۲۵ كيلومتري شهر طبس ميان يك دستگاه اتوبوس مسافربري با يك دستگاه كاميون باري رخ داد ۳۴ مسافر اتوبوس كشته و ۱۰ تن مجروح شدند.
حادثه ديگري در محورهاي اراك و خرم آباد به وقوع پيوست كه در جاده اراك چهار نفر كشته و يك نفر مجروح شد.
در جاده خرم آباد نيز چهار دستگاه خودروسواري و يك لندرور در محدوده شهرك پارسيلون با يكديگر برخورد كردند كه متعاقب اين حادثه دو نفر كشته و ۱۴ نفر مجروح شدند.
از ميان حوادث هولناكي كه طي ۴۸ ساعت گذشته در كشور اتفاق افتاد حادثه مسير يزد به طبس بسيار دردناك و پرقرباني بود به گونه اي كه رئيس مجلس شوراي اسلامي و نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه يزد را به واكنش واداشت تا اين حادثه را به بازماندگان آنها تسليت بگويند.
معاون راهنمايي و رانندگي ناحيه انتظامي يزد دو پوسته بودن لاستيك جلوي سمت چپ اتوبوس را علت انحراف به چپ اين خودرو و بروز تصادف در جاده يزد اعلام كرد.
سرهنگ محمدرضا محرمي به ايرنا گفت: كارشناسان راهنمايي و رانندگي، دو پوسته بودن لاستيك را اعلام كرده اند، با اين وجود تحقيق بيشتر در اين زمينه ادامه دارد.
از سوي ديگر راننده كاميون وسرنشينان آن كه گفته مي شود اعضاي خانواده وي بوده اند از جمله كشته شدگان اين حادثه هستند.
سرهنگ محرمي همچنين خبر داد يك دختر ۱۳ ساله و كمك راننده اتوبوس از اين حادثه جان سالم به در برده اند.
گفته مي شود اتوبوس مسافربري حامل زائران حرم شريف رضوي بوده است.

سازمان هواشناسي كشور هشدار داد:
احتمال وقوع سيل در هفت استان كشور
001250.jpg
گروه اجتماعي: احتمال وقوع سيل درهفت استان كشور شدت گرفت.
سازمان هواشناسي كشور در هشداري اعلام كرد: درپي ادغام دو سامانه كم فشار مديترانه اي و سوداني انتظار مي رود طي روزهاي دوشنبه و سه شنبه ميزان بارش در استان هاي خوزستان، چهارمحال و بختياري، لرستان، كرمانشاه، كردستان و جنوب استان هاي آذربايجان شرقي و غربي قابل توجه بوده و بنابراين وقوع آبگرفتگي معابر عمومي و طغيان رودخانه ها در استان هاي يادشده محتمل است.
در همين زمينه و باتوجه به جاري  شدن  سه  سيل  طي  سال هاي  اخير در نوشهر اكنون  سيل به  عنوان  يك  معضل  ونگراني  جدي  براي  اهالي  اين  منطقه  نيز مطرح  است .هنوز زخم  سيل زدگان  سال هاي  ۷۰ و ۷۳ در اين  شهرستان  التيام  نيافته است  كه  سيل  مهرماه  سالجاري  زندگي  آنان  را ويران  كرد.
شماري  از مسئولان ، استادان  دانشگاه  و شهروندان  نوشهري ، تخريب  جنگل ، فرسايش خاك ، برداشت  بي رويه  شن  و ماسه  از بستر رودخانه ها، عدم  زهكشي  ولايروبي  نهرها و رودخانه ها، تصرف  حريم  رودخانه ها و نبود مديريت  شهري  را دربروز سيل  اخيردر اين  شهرستان  دخيل  مي دانند.آنان ، سيل  اخير نوشهر را در ۵۰سال  اخير بي سابقه  عنوان  مي كنند.
جعفر قمي دكتراي  زمين  شناسي  و استاد دانشگاه  آزاد نوشهر و چالوس  خاطرنشان  كرد: متاسفانه  نابودي  عمدي  شاخه هاي  اصلي  سيستم  زهكشي  شهر نوشهر و نامناسب بودن  آن  در افزايش  مخرب  سيلاب  موثر بود.
به  گفته  وي ، برداشت هاي  بي رويه  از بستر رودخانه هاي  اين  شهرستان  فرايند تخريب  را به  صورت  تصاعدي  افزايش  داد و بي توجهي  مسئولان  نسبت  به  اين  مهم  جاي تامل  دارد.
شهردار شهرستان  نوشهر علل  وقوع  سيل  در اين  شهرستان  را از دو جنبه  مديريت  شهري  و تخريب  جنگل  قابل  بررسي  مي داند.
سيد اسماعيل  افتخاري ، حد فاصل  قانوني  شهر نوشهر با حوزه  آبريز دريا را حداكثر ۲ كيلومتر ذكركرد و گفت : با اين  توصيف  امكان  اين  كه  در بارندگي ، اين  شهر اسير سيلاب  شود، وجود ندارد.
افتخاري اظهارداشت: براساس نظريات كارشناسان محيط زيست در دهه اخير، قطع بي رويه درختان و عدم ايجاد مهاركننده هاي آب به عنوان آبخيزداري در حد كافي، از علل وقوع سيل در شهرستان نوشهر است.
در رامسر نيز رئيس آموزش و پرورش رامسر گفت: سيل اخير بيش از يك ميليارد ريال به مدارس اين شهرستان خسارت وارد كرد.
سيل بامداد دوشنبه هفته گذشته در رامسر خسارت فراواني برجاي گذاشت.
اسماعيل گوهر رستمي افزود: در سيل اخير سه مدرسه ابتدايي طي رانش زمين و شش آموزشگاه به دليل شدت آبگرفتگي تخريب شد.وي از ستاد حوادث غيرمترقبه استان مازندران خواست تا با تخصيص اعتبار اين نهاد را در رفع اين مشكل ياري رسانند.

اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |