شنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۲۶
به بهانه طرح كاهش مدت زمان سربازي پسران
مشكل سربازي فارغ التحصيلان دانشگاهي
000158.jpg
مريم پاپي
معاون امور دانشجويان داخل وزارت علوم همان فردي است كه اين روزها قانون ۷۷ ساله سربازي را به طور جدي به چالش كشيده است. او با اشاره به سه سال فاصله اي كه بين فراغت از تحصيل و اشتغال به كار به دليل سربازي رفتن پسران بوجود مي آيد، معتقد است كه سه سال فرصت كافي براي فراموش كردن آموخته هاي دانشگاهي است و اين دانش آموختگان ديگر كارايي لازم را ندارند. او در صورت موافقت نكردن مسئولان با معافيت فارغ التحصيلان دانشگاهي پيشنهاد مي كند كه حداقل با كم كردن مدت سربازي آنها، اين دوره با تحصيل در دانشگاه همزمان شود. البته در اين گفت وگو نظريات ايشان شايد در برگيرنده همه جوانب نباشد. زيرا در نيروهاي مسلح كشور ما مسلما خدمات فني و علمي دانش آموختگان آموزش عالي به خصوص در زمينه هاي صنايع دفاعي و همچنين آموزشي مفيد و مورد نياز است و با تقسيم بهينه و درست
فارغ التحصيلان دانشگاه مي توان هم نياز نيروهاي مسلح را پاسخ گفت و هم ارتباط اين افراد با رشته تحصيلي خود را مستحكم تر نمود.اين تجربه در دوره جنگ تحميلي به خوبي اجرا شد و خدمات اين فارغ التحصيلان به صنايع و تحقيقات نظامي بسيار فراوان بود.
گفت وگو با دكتر محدث، معاون امور دانشجويان داخل وزارت علوم، تحقيقات و فناوري را مي خوانيد.
* آقاي دكتر! قبل از هر چيز براي روشن شدن ابعاد مشكلاتي كه سربازي رفتن فارغ التحصيلان جامعه به همراه دارد، اين سؤال را بايد از شما پرسيد كه چند درصد دانشجوياني كه از تحصيل فراغت مي يابند آماده خدمت مي شوند؟
- يكي از نگاه هايي كه مي توان به سربازي داشت، از بعد مسايل دانشگاهي و آموزشي است. اصولاً بدنه كارشناسي دولت يا هر حاكميتي را فارغ التحصيلان كارشناسي يا ليسانسه ها پر مي كنند. معمولاً كساني كه در مقاطع تحصيلي بالاتر هستند، بيشتر رده هاي مديريتي را پر مي كنند. به طور كلي هر سال ۵ تا ۷ درصد فارغ التحصيلان كارشناسي دانشگاه ها مي توانند وارد مقطع كارشناسي ارشد شوند.
* پس رقم ۱۵ درصدي كه براي جذب فارغ التحصيلان كارشناسي به مقطع كارشناسي ارشد ارايه مي شود مربوط به چه آماري است؟
- اگر حساب كنيم دانشگاه آزاد هم به همين ميزان دانشجو جذب مي كند، در مجموع حدود ۱۵ درصد فارغ التحصيلان مي توانند وارد مقطع كارشناسي ارشد در دانشگاه هاي آزاد دولتي شوند.
* از ميان افرادي كه ديپلم مي گيرند چه درصدي به دانشگاه ها راه مي يابند؟
- در مقطع ديپلم به كارشناسي، اين آمار خيلي بيشتر است. در دانشگاه هاي دولتي حدود ۱۵ درصد و مقداري كمتر از اين هم دانشگاه هاي غيردولتي جذب مي كنند. يعني در مجموع بين ۲۵ تا ۳۰ درصد ديپلمه ها مي توانند وارد دانشگاه شوند. ولي به دليل آنكه نوجوان ۱۹-۱۸ ساله هنوز بچه خانواده به شمار مي آيد و والدين يا خواهر و برادر بزرگتر متولي كارهايش هستند، مسأله ورود به دانشگاه، مشكل خانوادگي خانواده هاي ما شده است اما در مقطع كارشناسي به كارشناسي ارشد كه فرد فارغ التحصيل مستقل مي شود، ورود به مقاطع بالاتر تحصيلي ديگر يك موضوع خانوادگي نيست و چندان ذهن ها را متوجه خود نمي كند.
حالا ببينيد اين ۱۵ درصدي كه از جمع فارغ التحصيلان كارشناسي مي توانند وارد مقطع كارشناسي ارشد شوند، تقريباً تنها كساني هستند كه از سربازي فرار مي كنند. يعني اگر در نظر بگيريم نيمي از ۸۵ درصد باقيمانده پسر باشند، بقيه آنها بايد به سربازي بروند. اين افراد اگر بخواهند ازدواج كنند يا شاغل شوند مجبورند كه دوره سربازي را بگذرانند. اين افراد دو سال سربازي هستند، معمولاً قبل از رفتن به سربازي هم ۵-۴ ماه طول مي كشد تا اعزام به خدمت شوند. بعد از اتمام دوره سربازي نيز ۶-۵ ماه طول مي كشد تا مشغول به كار شوند. پس عملاً بين فراغت از تحصيل و اشتغال به كار آنها حدود سه سال فاصله مي افتد. به لحاظ علمي، با استانداردهايي كه ما داريم، اگر بين فراغت از تحصيل تا مشغوليت به كار يا ادامه تحصيل او سه سال فاصله افتاد، معتقديم كه آموخته هاي قبلي نمي تواند كمكي به فرد كند، چون سه سال مدت كاملاً كافي براي فراموش كردن آن چيزهايي است كه فرد آموخته است. يعني بيش از ۴۰ درصد كارشناسان ما با اين فاصله اي كه مي افتد، عملاً توان ارايه خدمات و تخصص خود را به بدنه كارشناسي دولت ندارند.
اين معضل جدي است كه در جامعه شاهديم يك مهندس معدن كار كامپيوتر انجام مي دهد، يك متخصص كامپيوتر وارد مشاغل بازرگاني مي شود، يك فارغ التحصيل بازرگاني، در روابط عمومي كار مي كند و يك متخصص ارتباطات به بازار آزاد مي رود و اينها ناشي از همين مسأله است. يعني تمام شور و هيجان و دانشي كه در طول ۵-۴ سال در دانشگاه به اين افراد آموخته شده، بعد از سه سال، همگي به مرور از بين رفته اند و تمام انگيزه هايي كه براي استفاده از دانش در ذهن اين جوانان وجود داشته بي مصرف مانده است.
اين يك ضربه اي جدي به بدنه كارشناسي و خروجي هاي دانشگاه است. اينكه ما مي گوييم چرا فارغ التحصيلان دانشگاه كار پيدا نمي كنند يا نرخ بيكاري در فارغ التحصيلان دانشگاهي بيشتر است، به همين دليل است. يك ديپلمه چون تخصصي ندارد دنبال هر كاري مي رود ولي يك فارغ التحصيل دانشگاه مايل است در زمينه تخصص خودش كار كند ولي از طرفي چون سه سال فاصله افتاده، آن تخصص نمي تواند خدمتي به او بكند و از سوي ديگر شركت ها يا اداراتي كه مي خواهند اين فرد را استخدام كنند احساس مي كنند اطلاعاتش نمي تواند مفيد باشد.
نكته ديگر اين است كه معمولاً افرادي كه بي سوادند يا زير ديپلم هستند مثل كارگران يا كشاورزان كه به هر جهت وارد دانشگاه نمي شوند، جذب كارهاي اداري نمي شوند و به مشاغل آزاد راه پيدا مي كنند. در اين مشاغل هم سربازي رفتن يا نرفتن افراد ملاك استخدام نيست پس آنها به راحتي مي توانند از سربازي فرار كنند و بعد از مدتي كه از غيبت آنها مي گذرد، مشمول عفو مي شوند و عملاً به سربازي نمي روند. يعني يك عده از افرادي كه نه علم و تخصصي دارند و نه فرهنگي آموخته اند از رفتن به سربازي معاف مي شوند ولي يك عده دانشگاهي متخصص كارشناس جامعه به دليل تعهدي كه نسبت به جامعه دارند، به خاطر اين كه مي تواند از مدركش استفاده كند و شغلي بيابد، مجبور است برگه پايان خدمت را داشته باشد.
* يكي از پيامدهاي كه شيوه كنوني سربازگيري به دنبال دارد، تلاش ديپلمه ها براي ورود به دانشگاه از هر طريقي و در هر رشته اي است تا بتوانند سربازي رفتن خود را به تعويق بياندازند يا به عنوان سرباز صفر به خدمت نروند. اين مسأله چه عواقبي مي تواند براي اجتماع به همراه داشته باشد؟
- تقريباً تمام جواناني كه در كنكور شركت مي كنند، دانشگاه را مفر سربازي مي دانند و مي گويند از اين ستون تا آن ستون فرج است. يا خيلي از خانواده ها صرفاً به خاطر اينكه فرزندانشان به سربازي نروند، با اشكال خيلي بد و هزينه هاي گزافي آنها را از كشور خارج مي كنند كه اين اقدام هم تبعات نامطلوب فرهنگي دارد.
كساني كه وارد دانشگاه مي شوند برايشان مهم نيست در چه رشته اي تحصيل كنند، بلكه فقط سربازي نرفتن را هدف خود قرار داده اند. اين موضوع موجب شده كه بخصوص در دانشگاه هايي كه مادر نيستند يا رشته هايي كه رشته هاي بالاي دانشگاهي نيستند، افت تحصيلي بسيار شديدي داريم. چون خيلي از اينها براي نجات يافتن ازچاه سربازي به دانشگاه آمده اند و دانشجو و فارغ التحصيلي موفقي نيستند.
* آيا در دوران خدمت هم از تخصص فارغ التحصيلان دانشگاهي استفاده مي شود؟
- خير، ما اين شكايت را نيز داريم كه فارغ التحصيلان دانشگاهي وقتي به سربازي مي روند، معمولاً به كارهايي گمارده مي شوند هيچ رابطه اي با تخصصشان ندارد يعني يك نوع دورريزي و اسراف نيروي انساني را داريم. حال آنكه اگر اين افراد به محض فارغ التحصيل شدن به دنبال مسئوليت و شغلي بروند، حتماً شغل مرتبط با رشته خود را انتخاب مي كنند. به خاطر همين است كه معمولاً كساني كه از ابتدا سربازي مي روند، بعد به دانشگاه موفق ترند. چون بلافاصله پس از پايان تحصيلات خود مي توانند جذب بازار كار شوند.
* شما براي بهبود اين شرايط، بايد به سراغ قوانين مربوط به سربازي هم برويد؟
- قوانيني كه ما در مورد سربازي داريم يادگار سال ۱۹۲۶ است يعني ۷۷ سال از آن مي گذرد و در اين مدت، عملاً در اين قانون از نظر زمان و شكل سربازي رفتن بازبيني جدي صورت نگرفته است. ما احتمالاً در سال ۱۹۲۶ شرايطي داشته ايم كه در جامعه به عده اي سرباز با حداقل آموزش، براي كار نظام نياز بود ولي حالا يك كشور ۶۰ ميليوني داريم و مشكل اشتغال نيز هست. ديگر آن شرايط وجود ندارد. لذا نياز به يك بازبيني جدي در قوانين هست كه متأسفانه دريغ شده است.
* شما چه پيشنهادي براي تغيير شرايط موجود سربازي داريد؟
- اخيراً همايشي از تشكل هاي دانشگاهي و ۷۰۰ انجمن علمي دانشگاهي موجود در كشور داشتيم. يكي از سؤالات طرح شده در يكي از جلسات عمومي همايش اين بود كه آيا نمي توان مجدداً نگاهي علمي، درست و دانشگاهي به مسأله سربازي انداخت؟ يكي از پيشنهاداتي كه در اين جلسه مطرح شد اين بود كه دانشجويان از چهار تابستاني كه در طول دوران تحصيل خود دارند براي رفتن به سربازي استفاده كنند. اگر با كاهش دو سال خدمت به ۱۸ ماه موافقت بشود، شش ماه باقيمانده را نيز بعد از اتمام تحصيلات بگذرانند.
اين روش محاسن زيادي دارد. اولاً، دانشجو در اين سه ماهي كه به سربازي مي آيد، با مشكلات، مسائل و قوانين و روابط آشنا مي شود و ديگر از اين مسائل بريده نيست، ثانياً، چون دانشجوست مي توان از او استفاده هاي تخصصي بسيار خوبي در مجموعه هاي نظامي و مجموعه هاي غيرنظامي وابسته به دولت كرد و ثالثاً اينكه ديگر آن فاصله سه ساله بين فراغت از تحصيل و اشتغال يا ادامه تحصيلاتش بوجود نمي آيد. لذا از تخصص ها به طور كامل مي تواند استفاده كند. انجمن هاي علمي دانشجويي در پي تدوين و امضاي اين پيشنهاد و ارائه آن به فرمانده كل قوا هستند. شايد در آينده شاهد باشيم كه بدنه كارشناسي كشور بتواند استفاده بيشتري از فارغ التحصيلان دانشگاهي كند.
* در حال حاضر بسياري از كارهاي نيروهاي انتظامي و نظامي، از جمله كارهاي كامپيوتري توسط سربازان ليسانسه انجام مي شود. با در نظر گرفتن اينكه يك دانشجوي ترم دو يا چهار به اندازه يك ليسانسه كارايي ندارد پس در صورت اجراي پيشنهاد شما با اين خلأ كه در نيروهاي نظامي و انتظامي پيش مي آيد چه بايد كرد؟
- امروزه بيشتر كار كامپيوتري كه در نيروهاي نظامي يا خيلي از دستگاه هاي ديگر مي شود،   يك كار تكنيكي است. مثلاً از نرم افزارهاي خاصي، با گذراندن دوره مختصري مي توان استفاده كرد. كادر نيروهاي نظامي يا سربازان معمولي كه ديپلم دارند هم مي تواند از اين توانايي بهره مند شوند. البته ديگر ديدگاههايي كه من ارائه كردم از ديد علمي بود. از ديد نظامي و تخصصي هم حرف هاي زيادي مي توان زد، امسال ۸۰۰ هزار نفر متقاضي سربازي داريم و سال آينده احتمالاً از اين ميزان بيشتر خواهد شد. يعني پيك يا اوج جمعيتي امسال، سال آينده و سال بعد خواهد بود. اينها سؤالات جدي هستند كه آيا توانايي آموزش و جذب اين افراد وجود دارد؟
به اين بحث ها بايد بطور جدي پرداخته شود. من تنها از همان بعد از دانشگاهي و علمي خواستم موضوع را بررسي كنم.
* يكي از مسائلي كه مطرح كرديد، بيكاري بيشتر فارغ التحصيلان دانشگاهي نسبت به دانشگاه نرفته ها بود، آيا آماري داريد كه بيانگر اين موضوع باشد؟
- در دانشگاه نرفته ها فكر مي كنم نرخ بيكاري ۱۴ درصد و در فارغ التحصيلان حدود ۲۱ درصد است.

معرفي انجمن هاي علمي ايران - ۶
انجمن ژنتيك
اكرم قديمي
سيد عبدالله محمدي
اين انجمن در تاريخ ۲۴/۵/۷۹ با هدف گسترش، پيشبرد و ارتقاي علم و افزايش توسعه كمي و كيفي نيروهاي متخصص و بهبود بخشيدن به امور آموزش و پژوهش در زمينه هاي مربوطه از وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مجوز اخذ كرد.
وظايف:
- ايجاد ارتباط علمي و فرهنگي در سطوح ملي و بين المللي بين محققان و متخصصان رشته علم و ژنتيك
- همكاري با نهادهاي اجرايي، علمي و پژوهشي در زمينه ارزيابي و بازنگري طرح ها و برنامه هاي مربوطه
- ترغيب و تشويق پژوهشگران و تجليل از محققان و استادان ممتاز
- ارايه خدمات آموزشي و پژوهشي
- تشكيل گردهمايي هاي علمي در سطح ملي و منطقه اي و بين المللي
تعداد اعضا: ۱۷۴ نفر عضو پيوسته، ۵۸ نفر عضو وابسته، ۸ نفر عضو افتخاري، ۳۴۰ نفر عضو دانشجويي و ۲ عضو حقوقي
برنامه هاي سال جاري:
- برگزاري هشتمين كنگره ژنتيك ايران در بهار سال ۸۲.
- برگزاري دومين همايش دانشجويي بيولوژي و بيوتكنولوژي
- برگزاري سومين همايش دانشجويي بيولوژي (مرداد ۸۲).

سايت هاي مفيد
http://mceer.buffalo.edu
مركز چندمنظوره تحقيقاتي مهندسي زلزله (MCEER) كه در زمينه توسعه بخشيدن و كاربردي كردن علوم و فن آوري براي كم كردن بلاياي زلزله فعاليت مي كند، در سال ۱۹۸۶ توسط بنياد ملي علم در آمريكا راه اندازي شد.
اين مركز كه توسط سازمانها و ارگانهاي مختلف علمي كشور آمريكا حمايت مي شود از زمان تأسيس تاكنون بيش از ۱۲۰ ميليون دلار صرف پروژه هاي تحقيقاتي كرده است.
معرفي مراجع و منابع اينترنتي، ارائه تحقيقات نمونه و پيوند سايت هاي مرتبط از خدمات سايت اين مركز به بازديدكنندگان محسوب مي شود.
www.afcesa.af.mil/pubilications/CEMag/default.html
مجله مهندسين عمران نيروي هوايي آمريكا حاوي آخرين دستاوردها در زمينه ساخت و تعمير فرودگاه ها و باندهاي پرواز، برنامه هاي امنيتي جديد، فرصت هاي تحصيلي و ... است با مراجعه به اين آدرس مي توانيد از شماره هاي بهار ۱۹۹۹ تا تابستان ۲۰۰۳ اين مجله كه به صورت فصلنامه منتشر مي شود استفاده كنيد.
www.netsci-journal.com
اين نشريه جديد اينترنتي كه اختصاصاً به شيمي زيست  شناختي مي پردازد سعي دارد مقالاتي را كه از رتبه علمي بالايي برخوردارند در شبكه جهاني منتشر كند.
اين مقالات تمام جنبه هاي شيمي را در برمي گيرند اما توجه ويژه آنها به مطالعه بر روي مولكول هاي مهم زيستي خواهد بود.
به علاوه اين نشريه سعي در پيشرفت جنبه كامپيوتري علم شيمي به خصوص در زمينه مدلسازي مولكولي و شيمي انفورماتيك دارد.
با مراجعه به اين سايت امكان دسترسي به آرشيو ۴ جلدي اين نشريه را خواهيد يافت.
www.asce.org
جامعه مهندسين عمران آمريكا(ASCE) با هدف پرورش علمي اعضا، تأمين شغلي آنها همچنين پيشرفت فن آوري و بالا بردن سطح حرفه اي اين مهندسين تشكيل شده است.
در سايت اين جامعه علاوه بر دسترسي به دستاوردها و برنامه هاي آن مي توانيد از بخش هاي مختلف توليدات و خدمات، فرصت هاي شغلي، بنيادها و مؤسسات، اتاق نشريات و ... استفاده كنيد.
www.cenews.com
اين سايت، يك خبرنامه جامع، براي مهندسان عمران سرتاسر دنياست.
اين خبرنامه كه به صورت online  منتشر مي شود حاوي اخبار و اطلاعات، گروه هاي بحث و گفت وگو پيوند سايت هاي مفيد، موقعيت هاي تجاري و شغلي و ... است.
همچنين امكان عضويت و اشتراك رايگان براي علاقه مندان، فراهم است.
www.soe.VCSC.edu
سايت دانشكده مهندسي دانشگاه سانتاكروز ايالت كاليفرنيا شامل بخش هاي مختلف برنامه هاي فارغ التحصيلان و دانشجويان دوره كارشناسي، برنامه هاي دانشگاهي و مشاوره تحصيلي، اخبار، سايت دپارتمان هاي مختلف، معرفي آزمايشگاه ها، پروژه ها و مراكز تحقيقاتي و تقويم همايش و كنفرانس ها است.
در اين دانشكده رشته هاي رياضي كاربردي و آمار، مهندسي بيومولكولي، مهندسي كامپيوتر، علوم كامپيوتر و مهندسي الكترونيك ارائه مي شود.
www.cse.UCSC.edu/ ~karplus/compbio-pages.html
بخش دانش زيست شناسي كامپيوتري (زيست انفورماتيك) دانشگاه سانتاكروز كاليفرنياي آمريكا به معرفي سايت هاي مختلف،  مراجع، كنفرانس ها، ژورنال ها(نشريات)، واحدهاي دانشگاهي online ، مدلسازي مولكولي و... مي پردازد.
با مراجعه به اين سايت امكان دسترسي به مجموعه طبقه بندي شده اي از اطلاعات علم زيست شناسي را خواهيد يافت.
فرنوش مرتضوي

معرفي رشته هاي دانشگاهي
علوم كامپيوتر
رضا بابايي
هدف: دوره كارشناسي رشته علوم كامپيوتر يكي از دوره هاي آموزشي در نظام آموزش عالي است كه به منظور تحقق اهداف زير ايجاد و فعاليت خود را آغاز كرده است.
۱ - كسب آگاهي جامع از نظريه هاي علمي موجود در علوم كامپيوتر به نحوي كه دانشجويان، مفاهيم اين علم را درك و نظرات عيمق آن را بالقوه كسب كنند.
۲ - آماده سازي دانشجويان و فارغ التحصيلان براي به كارگيري دانش كامپيوتر درحل مسائل بنيادي علوم كامپيوتر از طريق ايجاد قابليت براي شناخت و مطالعه مفاهيم و مسائل پايه اي علوم مربوط به كامپيوتر و كسب زمينه فكري و تحقيقي لازم جهت دستياري تحقيقات در اين علوم.
۳ - ايجاد پايه هاي علمي و تخصصي لازم در تعريف دقيق مسائل و پي گيري حل و اجرا در مراحل طراحي، پياده سازي و اثبات منطقي صحت آنها جهت كاربردهاي كامپيوتر در زمينه علمي، فني، اجتماعي، اقتصادي، مديريت و برنامه ريزي.

طول دوره و شكل نظام
طول دوره كارشناسي علوم كامپيوتر به طور متوسط ۵/۳ سال و حداكثر آن مطابق آيين نامه آموزشي دوره هاي كارشناسي مصوب شوراي عالي برنامه ريزي است. نظام آموزشي آن واحدي است .طول هر نيمسال تحصيلي ۱۷ هفته است و ساعات تدريس هر واحد نظري ۱ ساعت،  عملي و آزمايشگاهي ۲ ساعت و كارگاهي و كارآموزي حداقل ۳ ساعت در هفته است.

تعداد و نوع واحد
تعداد كل واحدهاي درسي اين دوره ۱۳۲ واحد به شرح زير است:
۱ - دروس عمومي ۲۰ واحد
۲ - دروس پايه، اصلي و تخصصي ۸۸ واحد
۳ - دروس تخصصي گرايشي ۹ واحد
۴ - دروس اختياري ۱۵ واحد

نقش و توانايي
فارغ التحصيلان اين دوره توانايي آن را مي يابند تا در حل مسائل علمي كامپيوتر در موسسات و مراكز علمي - تحقيقاتي، صنعتي، اجتماعي و اقتصادي نقش موثر و اساسي داشته باشند. مضافا زمينه هاي لازم را جهت ادامه تحصيل، تدريس و تحقيق در موسسات آ موزش عالي، مراكز صنعتي و خدماتي كسب مي كنند.

معرفي سايت دانشگاه كلرادو - امريكا
http://welcome.colostate.ed u
اين سايت نيز مانند ديگر سايت هايي كه تاكنون به بررسي آنها پرداختيم، داراي بخش هاي متنوع اطلاع رساني است كه در زمينه هاي فرم  هاي تقاضانامه ثبت نام، پذيرش دانشجو، شرايط فارغ التحصيلي، مدارك نهايي، پشتيباني مالي، زندگي دانشجويي، موقعيت دانشكده ها و خوابگاه هاي دانشجويي و هزاران مورد ديگر به دانشجويان و علاقه مندان اطلاعاتي را ارائه مي كند.
ترجمه: نازنين زاغري

نخستين قرآن ديجيتالي در نمايشگاه قرآن كريم
نخستين  قرآن  ديجيتالي  ساخته  عبدالله  كانو تازه  مسلمان  اهل  كره  در يازدهمين  نمايشگاه  بين المللي  قرآن  كريم  عرضه  شد.اين  قرآن كه به شكل  دستگاه  پخش  طراحي  شده ، حاوي  صوت  و متن  كامل  قرآن  است .
اين  دستگاه  ضمن  فراهم  كردن  جستجوي  سوره ها و آيات ، امكان  پخش  صوت  به دو زبان  انگليسي  و عربي  را نيز دارد.بااستفاده  از قرآن  ديجيتالي ، فرد مي تواند سوره  انتخابي  خود را همراه با تصوير آيه ، با صداي  يكي  از دو قاري  قرآن  كريم  شيخ السعود الشريم  وشيخ  عبدالرحمن  السوديسي  بشنود.يازدهمين  نمايشگاه  بين المللي  قرآن  كريم  تا پايان  ماه  مبارك  رمضان  و در مركز آفرينش هاي  هنري  كانون  برپاست .

دانشجو-۵
دانشجو-۲
دانشجو-۳
دانشجو-۴
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |