شنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۲۶
در خبرها
سازمان دانشجويي كشور تأسيس مي شود
نخستين سازمان دانشجويي كشور با هدف ساماندهي بهتر امور رفاهي، فرهنگي و معيشتي دانشجويان و ايجاد بسترهاي مناسب مشاركت دانشجويان و بخش خصوصي در انجام امور ياد شده تأسيس مي شود.
دكتر علي محدث خراساني مدير كل امور دانشجويان داخل وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در گفت وگويي اختصاصي با «همشهري دانشجو» ضمن اعلام اين خبر گفت: در حال حاضر و در ساختار فعلي طيف وسيعي از امور دانشجويي از جمله امور رفاهي دانشجويان در دانشگاه ها، امور فوق  برنامه ورزشي، فرهنگي و اجتماعي، امور انضباطي و سلامت روحي و جسمي دانشجويان، اعطاي بورس هاي تحصيلي داخل و خارج، امور دانشجويان غير ايراني، صدور دانشنامه هاي تحصيلي، نظام وظيفه، ارزشيابي مدارك تحصيلي دانش آموختگان خارج و... بر عهده معاونت دانشجويي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مي باشد كه با توجه به امكانات موجود و حجم رو به افزايش دانشجويان و مخاطبان آموزش عالي كه با به كارگيري شيوه هاي متنوع آموزش مثل روش هاي غيرحضوري، دانشگاه هاي مجازي و نظاير آن به سرعت رو به رشد است، عملاً امكان پاسخگويي به نيازها و انجام مأموريت هاي ياد شده در ساختار موجود عملي نمي باشد.
وي با تأكيد بر ضرورت انتقال امور دانشجويي به محيطي خارج از دانشگاه و كاهش دغدغه هاي موجود در اين زمينه اظهار داشت: در تمام دنيا مأموريت  اصلي دانشگاه توليد علم و تربيت نيروي متخصص است و نيازهاي رفاهي و خدمات دانشجو نبايد به صورت يك دغدغه ، تمام وقت مديريت را به خود اختصاص دهد.
در كشورهاي دنيا اين خدمات به صورت غيردولتي و كاملاً منفك در مجموعه ها و اتحاديه هاي دانشجويي انجام مي شود و شهرداريها هم كمك هاي فراواني مي كنند و ما نيز اميدواريم با تشكيل سازمان دانشجويي دغدغه هاي مديريت هاي دانشگاهي را از بين ببريم.
دكتر محدث افزود: از آنجا كه مطابق قانون برنامه سوم توسعه مجاز به ايجاد ساختار جديد و جذب نيروي اضافي نيستيم، در صدد هستيم تا با تطبيق معاونت دانشجويي، صندوق رفاه دانشجويان و بخشي از معاونت فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري سازمان دانشجويي را شكل دهيم و در فضايي متفاوت به انجام بهتر مأموريت ها بپردازيم.
وي گفت: سازمان دانشجويي حداكثر تا يك سال آينده راه اندازي خواهد شد و ما در حال حاضر در حال تدوين و طراحي ساختار و سازمان مربوط هستيم و جلسات متعددي را با حضور نمايندگان دستگاه هاي مختلف تشكيل داده ايم.
مدير كل دانشجويان داخل همچنين اظهار داشت: سازمان دانشجويي به صورت نيمه دولتي- نيمه خصوصي اداره خواهد شد و در امور مختلف آن دانشجويان به مشاركت گرفته خواهند شد و به لحاظ حقوقي از استقلال بيشتري برخوردار خواهند بود.
۱۰ دانشگاه برتر كشور در توليد علم
براساس ارزيابي هاي به عمل آمده از سوي دفتر بررسي و ارزيابي پژوهش معاونت پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري رتبه دانشگاه هاي كشور در توليد دانش اعلام شد.
به گزارش خبرنگار ما، ازنظر تعداد مقاله هاي منتشرشده اعضاي هيأت علمي دانشگاه ها در نشريات معتبر بين المللي «ISI»، دانشگاه صنعتي شريف در ميان ساير دانشگاه هاي كشور را به خود اختصاص داد.
براساس ارزيابي هاي به عمل آمده رتبه هاي اول تا دهم دانشگاه ها ازنظر توليد مقالات علمي بين المللي به ترتيب به دانشگاه هاي ذيل اختصاص يافته است:
۱ - دانشگاه صنعتي شريف با ۲۱۹ مقاله و ۳۷۳ نفر...
۲ - دانشگاه تهران با ۲۱۴ مقاله و ۱۳۸۸ نفر اعضاء هيأت علمي
۳ - دانشگاه شيراز با ۱۷۷ مقاله و ۵۵۸ نفر اعضاء هيأت علمي
۴ - دانشگاه تربيت مدرس با ۱۵۲ مقاله و ۳۷۹ نفر...
۵ - دانشگاه صنعتي اصفهان با ۱۲۵ مقاله و ۳۸۹ نفر...
۶ - دانشگاه رازي كرمانشاه با ۸۲ مقاله و ۲۴۶ نفر...
۷ - دانشگاه گيلان با ۶۷ مقاله و ۲۹۲ نفر...
۸ - دانشگاه علم و صنعت ايران با ۶۷ مقاله و ۳۵۸ نفر...
۹ - دانشگاه بوعلي سينا همدان با ۵۶ مقاله و ۲۹۸ نفر...
۱۰ - دانشگاه كاشان با ۲۰ مقاله و ۱۱۷ نفر اعضاء هيأت علمي...
تعداد مقالات چاپ شده دانشگاه ها در ISI در سال ۲۰۰۲ نسبت به سال ۲۰۰۱، افزايش چشمگيري داشته است و اين روند صعودي همچنان ادامه دارد و چنانچه توليد علمي ايران به ۴ الي ۵ هزار مقاله برسد، يك درصد توليد جهاني علم را دراختيار گرفته است. كل مقالات ارايه شده توسط دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي در سال ۲۰۰۲، يك هزار و ۹۸۶ مقاله در ۱۴۸ مركز است.

نگاه
كارآفريني پيامد دانشگاه نتيجه گرا
مهدي سعيدي كيا كارشناس دانشگاه جامع علمي كاربردي
دانشگاه در بدو تأسيس، متولي تربيت افرادي نخبه بود و كساني كه از اين نهاد نخبه گرا فارغ التحصيل مي شدند، براساس سطح علمي خود از مديريت اجرايي تا رهبري سياسي مشغول فعاليت مي شدند.
اما به تدريج دانشگاه در برابر انبوه تقاضاي عمومي براي ادامه تحصيل درهاي خود را به روي آنان گشود و با اين كار دانشگاه انبوه شكل گرفت كه در آن افت كيفيت با توسعه كمي توجيه شده و ديگر ورود به دانشگاه به منزله تضمين شغل متناسب با تخصص نبود و ماموريت توليد علم به فراموشي سپرده شد. اين دانشگاه كه ناشي از يك نگاه وظيفه مند به آموزش عالي است، تنها وظيفه خود را توليد كادر تخصصي دستگاه هاي اجرايي دانسته و به خروجي، پيامد، مشتري و نتيجه به عمل آمده توجه كمتري دارد.
اما امروزه باتوجه به بحران بيكاري بايد اين سئوال را مطرح كرد كه:
چگونه مي توان با درنظرداشتن نياز مشتري، تكنولوژي و دانش كنوني به مهندسي مجدد دانشگاه پرداخته و سازماني نتيجه گرا و مشتري گرا از آن ترسيم نمود؟
يكي از راهكارهاي اساسي در اين زمينه نگرش سيستمي به مقوله دانشگاه است، دانشگاهي سيستمي كه تمام وظايف آن منجر به نتيجه ارزشمندي براي جامعه مي گردد و اين نتيجه ارزشمند عبارت از فردي است كارآفرين كه محور توسعه اقتصادي بوده، دانش فني و فرصت هاي تكنولوژي را با فرصت هاي بازار تركيب كرده، محصول و يا خدمت جديدي را به جامعه ارايه مي دهد و يا منجر به بهبود مستمر ساختار توليد مي شود.
بنابراين دانشگاه نتيجه گرا بايد با كاركردهاي فرهنگي، پژوهشي و آموزشي خود فرآيند كارآفريني را تسهيل، تسريع، گسترش و اثربخش كند.

كوچه گردان عاشق
جمعي از دانشجويان خير دانشگاه صنعتي شريف با اجراي طرحي به نام «كوچه گردان عاشق» در ماه مبارك رمضان، خانواده هاي محروم و كودكان بي سرپرست را تحت پوشش كمك هاي خود قرار مي دهند.
به گزارش خبرنگار ما اين طرح توسط جمعيت دانشجويي امام علي(ع) اجرا مي شود و طي آن دانشجويان خير ضمن گردآوري كمك هاي نقدي و غيرنقدي مردمي به افراد نيازمند كمك مي كنند.
به گفته موسس اين جمعيت؛ ميمندي نژاد، طرح مزبور با همكاري دانشجويان دانشگاه هاي سراسر كشور در سطحي گسترده هرسال اجرا مي شود و در سال جاري حدود ۱۰۰۰ خانوار را تحت پوشش قرار مي دهد. در حال حاضر، كميته اي ده نفره متشكل از دانشجويان صنعتي شريف، علامه طباطبايي و خواجه نصير و آزاد در حال شناسايي خانواده هاي محروم و نيازمند هستند و به گفته زهرا رحيمي دانشجوي دانشگاه علامه طباطبايي طرح كوچه گردان عاشق علاوه برآن كه يك حركت دانشجويي و خودجوش است در نهايت موجب مي شود تا قشر جوان در يك اقدام مردمي در راستاي محروميت زدايي به مشاركت گرفته شوند و در عمل با مشكلات و گرفتاري هايي كه خانواده هاي بي سرپرست با آن دست به گريبان هستند آشنا شوند و گاه در ابعاد بهداشتي تحصيلي و مسايل اجتماعي اين خانواده ها نيز برنامه ريزي نمايند.
جمعيت دانشجويي امام علي، با نام جهاني «اولين برادر بزرگتر»، اولين جمعيت مستقل غيرسياسي، اجتماعي، دانشجويي ايران است كه در سال ۱۳۷۸ تأسيس و در سال ۱۳۷۹ اولين دفتر رسمي اين جمعيت در دانشگاه صنعتي شريف تأسيس شده است.
فعاليت هاي اين جمعيت در زمينه كمك به كودكان (سرطاني- كار- بي سرپرست- بزهكار) است و براي رسيدگي به مشكلات خانواده ها اقدام به تشكيل كميته هاي بهداشت و درمان، تحصيلات اجتماعي و فرهنگي هنري كرده است.

برگزاري مراسم جشن در ساعات آموزشي ممنوع شد
برگزاري مراسم جشن واعياد و نظاير آن در طول ساعات اداري و آموزشي ممنوع شد.
دكتر جبرائيل سراجي مدير كل آموزش دانشگاه علوم پزشكي تهران با بيان اين مطلب افزود: برگزاري هرگونه مراسم جشن و اعياد در ساعات اداري و آموزشي در دانشگاه به منظور كاهش صدمه و لطمه هاي آموزشي ممنوع شد.
وي گفت: البته در موارد استثنايي برگزاري اينگونه جشن ها در اين ساعات بايد با هماهنگي مسئولين دانشگاهي انجام شود.

دانشجو-۳
دانشجو-۲
دانشجو-۴
دانشجو-۵
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |