چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۲۲۹
بازارچه خوراك
Front Page

كاهش سهم برنج ايراني در سبد مصرفي خانواده ها
در شرايطي كه وزارت بازرگاني واردات برنج را مشروط به پايان مراحل خريد تضميني برنج داخلي كرده، بازار مملو از انواع برنج خارجي شده است.
000800.jpg
به گزارش خبرنگار >بازارچه<، گرچه واردات ۴۰۰ هزار تن برنج برا ي تأمين كمبود نياز بازار به آينده موكول شده است انواع برنج خارجي از مرزهاي غربي و شرقي وارد كشور مي شود.
اين برنج ها از كشورهاي پاكستان، عراق، اكوادور و تايلند وارد كشور مي شود و قيمت آن بين ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان در هر كيلوست. اين درحالي است كه قيمت برنج ايراني از ۶۵۰ تا ۱۳۰۰ تومان در هر كيلوست كه باتوجه به بالا  بودن سهم برنج در هزينه هاي مصرفي خانواده ها، بسياري از مردم به تدريج برنج ايراني را از سبد مصرفي خود حذف كرده اند.
يكي از عوامل بالا  بودن كيفيت برنج، ميزان برداشت آن از سطحي مشخص است به طوري كه اگر از سطح مشخصي برنج بيشتري استحصال شود كيفيت آن كاهش مي يابد. با اين حال افزايش برداشت برنج از سطح مشخصي در ايران به كاهش قيمت نمي انجامد و حتي برنج هاي درجه ۳ ايراني قابليت رقابت با انواع خارجي را از لحاظ قيمت ندارند.مردم معتقدند دولت بايد به جاي ممنوعيت واردات برنج ارزان خارجي براي حمايت از كشاورزان، مشكلا تي را كه به افزايش قيمت برنج توليدداخل منجر شده حل كند.
برنج كاران كه طي يكي دو سال گذشته با وجود افزايش ۲۰ درصدي هزينه ها نتوانسته اند قيمت محصولا ت خود را افزايش دهند، به همين دليل در وضعيت بد معيشتي قرار گرفته اند.
كارشناسان استفاده نشدن از روشهاي مدرن كشاورزي و عدم رواج بيمه را در ميان برنج كاران از مهمترين ريشه هاي اين مشكلا ت مي دانند.

افزايش قيمت، مانع افزايش مصرف لبنيات است
وزارت بهداشت مصرف سرانه مطلوب فرآورده هاي لبني را در كشور ۱۵۰ كيلوگرم در سال مي داند.
اين در حالي است كه معاون امور دام وزارت جهاد كشاورزي مصرف سرانه لبنيات را در حال حاضر در كشور ۹۵ كيلوگرم اعلا م كرده است.
اما در شرايطي كه كارشناسان پيش بيني كرده اند اگر قيمت ها ثابت باشد تغيير الگوي مصرف به افزايش سالا نه ۱۵ تا ۲۰ درصدي لبنيات خواهد انجاميد، وزارت جهاد كشاورزي افزايش توليد شير را سالا نه ۱۰ درصد اعلا م كرده است.
اين وزارتخانه وعده داده است با اجراي طرح جامع توليد شير، ظرف ۱۰ سال آينده به دو برابر ميزان فعلي يعني ۱۲ ميليون و ۵۰۰ هزار تن خواهد رسيد.
در همين حال افزايش ۲۰ تا ۱۰۰ درصدي هزينه هاي دامداران موجب شده قيمت فرآورده هاي لبني با افزايش روبه رو شود. صاحبنظران معتقدند در شرايطي كه دولت قصد دارد به تغيير الگوهاي مصرف و افزايش مصرف لبنيات سرعت بخشد افزايش قيمت ها موجب خنثي شدن اين تلا ش ها خواهد شد.اين موضوع را به وضوح مي توان در بازار مشاهده كرد چنانكه با وجود افزايش ۱۶ درصدي توزيع شير يارانه اي به استناد آمار ارائه شده از سوي وزارت جهاد كشاورزي مردم با تشديد كميابي اين فرآورده روبه رو شده اند.كارشناسان اقتصادي معتقدند؛ همزمان با اجراي برنامه هاي دولت براي افزايش توليد و ترويج فرهنگ مصرف لبنيات بايد مكانيزم هايي براي كاهش قيمت و جلوگيري از نوسانات شديد بازار ايجاد شود.

درآمد سرانه موجود پاسخگوي تهيه ماده غذايي مطلوب براي دانش آموزان نيست
رئيس شوراي نظارت بر تغذيه دانش آموزان ،درآمد سرانه كنوني اولياي دانش آموزان را براي پاسخگويي به تهيه ماده غذايي پر محتوا براي دانش آموزان ناكافي اعلا م كرد.
000798.jpg
نصر الله سجادي، رئيس شوراي نظارت بر تغذيه دانش آموزان ، در گفت وگو با ايلنا افزود :بحث تغذيه در سلا مت دانش آموزان بايد مورد توجه مسئولا ن آموزش و پرورش قرار گيرد، چرا كه مشكلا ت تغذيه در خانواده هايي كه از نظر اقتصادي در وضعيت مناسبي نيستند، بسيار مشهود است.
سجادي از فرهنگ سازي در زمينه استاندارد سازي تغذيه مدارس با همكاري وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشكي خبر داد.
رئيس شوراي نظارت بر تغذيه دانشآموزان از تداوم اجراي طرح شير رايگان در مدارس ياد كرد و افزود: امسال نزديك به ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر دانشآموزان مناطق محروم زير پوشش اين طرح قرار گرفتند.

|  بازارچه خوراك  |   بازارچه مسكن  |   بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |   بازارچه ارتباطات  |   بازارچه رايانه  |   بازارچه مصالح ساختماني  |
|   گوناگون  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |