چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۲۹
عزم جمعي براي رفع مشكلا ت اقتصادي
قلكهاي سنتي مؤثرتر از بانكهاي مدرن
در ماه ۱۰هزار تومان از مبلغ دريافتي خود را به عنوان حق السهم در اين حساب پس انداز مي كنيم و به صورت قرعه كشي هر ماه يك نفر از مبلغي كه به عنوان وام پرداخت مي شود، برخوردار مي گردد. شايد ۱۰ هزار تومان مبلغ زيادي نباشد ولي وقتي به صورت يكجا پس از چند ماه به شما بازمي گردد متوجه مي شويد چه تأثير خوشايندي دارد. حتي اگر اين مبلغ چشمگير هم نباشد ولي مي تواند گوشه اي از مشكلا ت را مرتفع كند.
000796.jpg
فريدالدين جنت 
وقتي مشكلا ت اقتصادي به نقطه اوج نزديك مي شود، عناصر درگير با اين مشكل كه همان شهروندان هستند به دنبال راه چاره مي روند و از هرفرصتي براي استفاده بهينه از شرايط موجود سود مي برند. اگر بحث صرفه جويي و پس اندازهاي خانواده را به حساب فعاليتهاي درون خانوادگي بگذاريم، فعاليتهاي ابتكاري و جمعي ديگري را نيز مي توانيم پيدا كنيم كه در يك پروسه اجتماعي تبديل به اجماع محدود شده و در نهايت روند رو به جلويي را ايجاد مي كنند.
شايد يكي از اين روندهاي مناسب و قابل اتكا تشكيل حسابهاي پس انداز قرض الحسنه محدود با نام >قلك< باشد كه اعضاي آن را در حالتي بسيار مناسب صاحب مبلغي هر چند اندك مي كند. قلكها كه نمونه آنها را در ادارات، محلا ت و حتي درون مناسبات فاميلي مي توان يافت،ادامه نسل سنتي حسابهاي پس انداز قرض الحسنه هستند كه تعدادي از شهروندان پس از اجماع و اختصاص درصدي از درآمد ماهانه خود به خزانه صندوق هم اقدام به پس انداز گوشه اي از درآمد ماهيانه خويش مي كنند و هم به صورت قرعه كشي صاحب مبلغي در درازمدت مي شوند كه مي تواند گوشه اي از نيازِِهاي مالي آنها را مرتفع كند.
>قلكها< جدا از مناسبات بانكي عمل مي كنند و قوانين خاص خود را دارند، به گونه ا ي كه بر اساس توافقات اوليه اعضاء تشكيل شده و مورد بهره برداري قرار مي گيرند. در حقيقت در پديده قلك سود وام بي مفهوم مي شود و آنچه كه مورد نظر قرار مي گيرد تنها پس انداز و استفاده مؤثر و جمعي از آن تلقي مي گردد. يعني در قلكها عده اي دور هم جمع مي شوند و مبلغي را به صورت جمعي پس انداز مي كنند و ماهانه يك نفر از اين پس اندازها بهره برداري مي كند و مجموع پس اندازهاي ماهيانه چند نفر به صورت وام تكليفي به يكي از اعضاء پرداخت مي شود. منظور از وام تكليفي اين است كه گيرنده وام مكلف مي شود مثل سابق درصدي از درآمد ماهيانه خويش را به خزانه قلك واريز كند تا وام به صورت چرخشي ماهانه به يكي از اعضاء تعلق بگيرد.
قلكهاي محلي 
ثريا عامري ۳۵ ساله و خانه دار، از اعضاي يكي از قلكهاي موجود در تهران است. وي در مورد نحوه تشكيل اين قلك مي گويد: چهار سال پيش به همت خانمهاي محل تصميم گرفتيم براي كمك رساندن به اقتصاد خانواده، اقدام به تشكيل يك قلك در محلمان كنيم. يك جمع ۲۰ نفره تشكيل شد و شرايط مطرح گرديد و در نهايت به يكي از خانمهاي معتمد محل وظيفه >قلك داري< محول شد. در سال اول تشكيل قلك، هر نفر ماهانه ۵ هزار تومان به خزانه واريز مي كرد. تصميم گرفته بوديم تا ۵ ماه هيچ پولي از قلك برداشت نشود و پس از آن يك سوم موجودي خزانه به صورت قرعه كشي هر ماه به يكي از اعضاي قلك به عنوان وام پرداخت شود. در سال دوم سهم اعضاء براي پرداخت حق خزانه دو برابر شد. سال سوم به ۱۵ هزار تومان رسيد و امسال هم نفري ۲۰ هزار تومان در قلك پس انداز مي كنيم. امروز تعداد اعضاي قلك به ۵۰ نفر رسيده است، به همين دليل هم هر ماه اين وام به ۵ نفر پرداخت مي شود تا همه بتوانند از فرصت دريافت وام بهره بگيرند. البته كساني كه وام مي گيرند به صورت خودكار از قرعه كشي خارج مي شوند تا پس از دريافت وام توسط تمامي اعضاء يك بار ديگر وارد ليست قرعه كشي بشوند.
عامري در مورد احتمال سوءاستفاده از قلك مي گويد: البته اين احتمال وجود دارد ولي خيلي كم است. خزانه دار قلك مورد اعتمادترين عضو آن است و طبيعتاً وي با اين مبلغ اندك حاضر نمي شود آبروي خود را ببرد. كسي هم كه وام دريافت كند يا مبلغ دريافتي خود را قبلا ً به طور كامل پرداخت كرده است و يا بيشتر از نصف پول دريافتي را پرداخت كرده، پس دليلي ندارد به خاطر يك مبلغ كم خودش را جلوي ديگر همسايه ها بي اعتبار كند.
رعنا ايماني ۴۲ ساله و خانه دار، نيز از اعضاي يكي ديگر از اين قلكها است. وي نيز در مورد طريقه تشكيل قلك محل خود مي گويد: در حدود ۱۲ سال پيش تصميم گرفتيم اين قلك را راه اندازي كنيم. از همان اول تعداد نفرات زياد بود، يادم ميآيد در سالهاي اول هركس بيش از ۵۰۰ تومان نمي د ا د، ولي سالهاي بعد حق السهم ها را افزايش داديم تا جايي كه امروز نفري ۲۵ هزار تومان بابت حق عضويت در قلك پرداخت مي كنيم. از تعداد دقيق اعضاء اطلا ع درستي ندارم ولي بايد بيش از ۵۰ نفر عضو داشته باشيم.
ايماني اين نوع پس انداز كردن را بسيار مفيد مي داند و مي گويد: شايد اگر خودمان بخواهيم پس انداز كنيم دچار مشكل شويم و گهگاه مجبور شويم از مبلغ پس انداز خودمان برداشت كنيم. ولي در اين نوع پس انداز كردن وقتي مجبور شويم ماهيانه مبلغي پرداخت كنيم هم كمكي به ديگران مي كنيم و هم پس اندازمان دست نخورده باقي مي ماند.
وي استفاده از قلكها را در رفع مشكلا ت خانواده ها مؤثر مي داند و مي گويد: >غير از اينكه خودمان در موعد مقرر مي توانيم از آن پول برداشت كنيم و به صورت وام مبلغي به ما واگذار مي شود، بسيار اتفاق افتاده كه مشكلا ت همسايه ها با اين پس انداز مرتفع شده است. تا حالا  جهاز چند تن از دختران محل از اين طريق تأمين شده، چند بار خارج از نوبت به كساني كه نياز ضروري داشتند وام پرداخت شده و... به همين دليل هم است كه ما فكر مي كنيم اين نوع پس انداز بسيار بهتر از پس انداز در بانكها و جاهاي اين چنيني است.
رضا غياثي، كارشناس امور اقتصادي، پديده قلكها را در ساختار اقتصادي بسيار مؤثرمي داند و معتقد است: هر مبلغي كه پس ا نداز مي شود حال چه به صورت قلكهاي محلي باشد يا صندوقچه هاي خانگي، از ميزان نقدينگي كم مي كند. مبلغ محدودي هم كه به دست وام گيران مي رسد طبعاً صرف مايحتاج ضروري زندگي مي شود به همين دليل است كه گرچه قلكها بسيار سنتي اداره مي شوند ولي مي توانند در روند حل مشكلا ت اقتصادي مؤثر واقع شوند.
وي ادامه مي دهد: اين وامها هيچگاه در زمان بازپرداخت (البته گاه پيش پرداخت مي شود) سودي را در برنمي گيرد به همين دليل هم مي توان مدعي شد كه جزو پاكترين و شرعي ترين وامهايي است كه به اعضاء پرداخت مي گردد.
قلكهاي اداري - صندوقهاي قرض الحسنه 
اما قلكها فقط اختصاص به خانمهاي يك محل ندارند و آقايان هم سعي مي كنند با همكاري هم در محيطهاي كاري هر ماه مبلغي را پس انداز كنند و در موقع نياز از آن بهره بگيرند.
رحمان ناصرزاد در اين رابطه مي گويد: >در محيط اداره اقدام به تشكيل صندوق قرض الحسنه كرده ايم كه البته دقيقاً مثل قلك ها عمل مي كنيم. هر ماه ۲ درصد از حقوق دريافتي خودمان را به صندوق واريز مي كنيم و در نهايت به صورت چرخشي هر ماه به يكي از همكاران وام تعلق مي گيرد.
وي ادامه مي دهد: رئيس اين صندوق، رئيس شركت است كه البته ايشان بيش از سايرين به صندوق كمك مي كنند و تابحال هم اتفاق نيفتاده كه وامي از صندوق دريافت كنند. خزانه داري هم به قسمت حسابداري محول شده است تا براساس معيارهاي اصولي نسبت به پرداخت وام و دريافت آن اقدام شود. شركت ما ۱۳۰ كارمند دارد و تمامي كاركنان در اين صندوق عضو هستند.
ناصرزاد در مورد تأثير وامها در رفع مشكلا ت اقتصادي اعضا مي گويد: قطعاً تأثير بسيار بالا يي دارد. شما مي توانيد با پس اندازهاي اندك صاحب مبلغ مناسبي بشويد كه مي تواند مرهمي باشد بر گوشه اي از زخمهاي مالي شما و گرهي را از گره هاي زندگي شما باز كند. البته اتفاق افتاده كه چون برخي از همكاران نياز ضروري داشته اند بدون نوبت به آنها وام پرداخت شده و به نظر من اين مي تواند از محسنات اين صندوق قرض الحسنه باشد.
فيروزه كريمي نيز مي گويد: اختصاص بخشي از درآمد به عنوان پس انداز در برنامه اكثر خانواده ها وجود دارد، ما هم چنين بودجه اي را پس انداز مي كنيم ولي نه در حساب بانكي بلكه در صندوق قرض الحسنه محل كارمان تا به وقت نياز بتوانيم با دريافت وام، آن را رفع كنيم. در ماه ۱۰هزار تومان از مبلغ دريافتي خود را به عنوان حق السهم در اين حساب پس انداز مي كنيم و به صورت قرعه كشي هر ماه يك نفر از مبلغي كه به عنوان وام پرداخت مي شود، برخوردار مي گردد.
وي تأثير اين صندوق را بسيار مثبت مي داند و معتقد است: شايد ۱۰ هزار تومان مبلغ زيادي نباشد ولي وقتي به صورت يكجا به شما پس از چند ماه بازمي گردد متوجه مي شويد كه چه تأثير خوشايندي دارد. حال حتي اگر اين مبلغ چشمگير هم نباشد ولي مي تواند گوشه اي از مشكلا ت را مرتفع كند. البته قلكهاي سنتي فقط به اين دو مورد منتهي نمي گردندو صندوقهاي قرض الحسنه مساجد و نيز صندوقهاي دانشجويي نيز نمونه ديگري از اين قلكها هستند. گرچه اين دو نمونه با صورتي متفاوت و به صورت پيشرفته تري اداره مي شوند ولي در حقيقت برگرفته از قلكهاي محلي هستند كه در قياسي وسيع تر و مدرن تر به ارائه خدمات مالي مشغولند.
خديجه اسحقي نژاد، كارشناس روانشناسي در مورد قلكها مي گويد: قطعاً حس دروني انسانها در راه رفع نيازهاي مالي باعث تمايل به سمت اينگونه پديده ها مي شود. البته بايد بگويم در ابتدا ممكن است فرد از شركت در اين نوع كارهاي جمعي احساس ناراحتي كند ولي با گذشت زمان به صورت عادت درميآيد و در نهايت منجر به نتايج مورد قبول مي شود.
مجيد ابراهيمي، كارشناس جامعه شناسي نيز معتقد است: با توجه به اينكه انسانها ذاتاً تمايل به اجتماع دارند به همين دليل شركت در قلكها نيز مي تواند ضمن اينكه پايه گذار حل بسياري از مشكلا ت اقتصادي مردم باشد، در صورت داشتن يك مديريت كارآمد به نتايج بسيار پربارتري نيز نائل آيد. در حقيقت كاري كه امروزهNGO  هاي دانشجويي انجام مي دهند نوع مترقي همين اجتماعهاي سنتي است كه توانسته ميل به اجتماعي شدن را در بين جوانان افزايش دهد و در نهايت منجر به ايجاد انجمنهايي شود كه هم فعاليت فرهنگي انجام مي دهند و هم اعضاي تشكيل دهنده در صورت نياز مي توانند از تسهيلا ت موجود به بهترين نحو استفاده كنند.وي ادامه مي دهد: در هر صورت بايد اين قلكها به صورت سنتي پيشرفت كنند و وارد معاملا ت پيچيده مدرنيته نشوند چون در اين صورت مشكلا ت فراواني براي اعضاي آنها به وجود خواهد آورد.به نظر مي رسد قلكها در آينده مي توانند بخش اعظمي از مشكلا ت اعضاء را حل كنند و نيازهاي آنها را برآورده سازند. اين انجمنهاي كوچك كه در هيچ ديواني نيز ثبت نشده اند و به صورت خودجوش و در راستاي حس همكاري تشكيل شده اند، تا به امروز كمك شايان توجهي را به اعضاي خانواده خود كرده اند. گرچه اين كمكها محدود بوده ولي بسيار مثبت و كارساز ظاهر شده اند. آيا شما هم در محل كار يا سكونت خويش قلك داريد؟ اگر نداريد به شما پيشنهاد مي كنيم حتماً براي تشكيل آن اقدام كنيد.

افزايش تدريجي قيمت طلا  و سكه
با نزديك شدن به پايان ماه مبارك رمضان و با توجه به افزايش قيمت جهاني طلا ، قيمت طلا  و سكه در بازار تهران نيز به تدريج رو به افزايش است.
به گزارش خبرنگار ما طبق روال هر سال قيمت سكه و طلا  در ماه رمضان به دليل كاهش تقاضا براي خريد، كاهش مي يافت اما امسال با گذشت سه هفته از ماه رمضان اثري از كاهش قيمت ديده نمي شود و برعكس قيمتها رو به افزايش است.
كارشناسان دلا يل متعددي را براي افزايش قيمت سكه و طلا  عنوان مي كنند كه از آن جمله مي توان به رشد كنترل نشده نقدينگي اشاره كرد. طي يكي، دو سال گذشته با افزايش توليد خودرو و كاهش سودي كه نصيب دلا لا ن مي شود سرمايه هاي سرگردان از اين بخش بيرون آمده است و با ركود در بازار مسكن اين بازار نيز قابليت جذب سرمايه  را ندارد. از سوي ديگر با يكسان سازي و تثبيت نرخ ارز خريد و فروش ارزهاي معتبر نيز جذابيت خود را از دست داده است. با اين حساب تنها راه باقي مانده هجوم به بورس اوراق بهادار و طلا  و سكه است. قيمت سكه طرح قديم طي اين هفته در بازار تهران از ۸۷ هزار تومان گذشته است و قيمت سكه طرح جديد، نيم سكه و ربع سكه نيز به ۷۸، ۴۱ و ۵/۲۴ هزار تومان رسيده است.همچنين قيمت هر مثقال طلا ي آب شده در بازار تهران به ۳ هزار و ۳۵۰ تومان رسيد و قيمت هر گرم طلا ي ۱۸ عيار نيز از مرز ۷ هزار و ۹۰۰ تومان گذشت.كارشناسان پيش بيني مي كنند افزايش قيمتهاي جهاني طي ماههاي آينده بر بازار ايران نيز تأثير بگذارد.كارشناسان اعلا م كرده اند، انفجارها در خاورميانه و بويژه عربستان موجب افزايش نا امني در جهان شده كه اين موضوع از مشتريان بورس اوراق بهادار در ديگر كشورها كاسته و بر مشتريان طلا  در بورسهاي كالا يي افزوده شده است.به اعتقاد اين عده احتمال افزايش قيمت طلا  بيش از رقم فعلي (۳۸۵ تا ۳۸۶ دلا ر در هر اونس) نيز وجود دارد.

عضو شوراي صنفي نمايش:
ركود سينماها در ماه رمضان بي سابقه است
وحيد مجتهدي عضو شوراي صنفي نمايش گفت: كه اكران رمضان ۸۲ ضعيف ترين اكران در طول سال هاي اخير بوده است.
اين سينمادار افزود: برخي از سينماهاي تهران در ماه رمضان با مخاطباني يك رقمي به نمايش فيلم ها مي پردازند.
وي با اشاره به اينكه ركود اقتصادي اكران در سال جاري به نقطه اوج خود رسيده است، گفت: كيفيت نامناسب آثار نمايشي، ناچيز بودن درآمد تجاري فيلم ها، تبليغات نامناسب و نبود تناسب مضامين فيلم ها با ماه مبارك رمضان، از جمله دلا يل ركود اقتصادي نمايش است.
عضو شوراي مركزي انجمن سينماداران ادامه داد: به دليل فروش ضعيف فيلم ها برنامه اكران سينماها دستخوش تغيير شد و برخي از فيلم ها زودتر از برنامه به نمايش درآمدند.
وي گفت: فيلم هايي كه در ماه رمضان به نمايش گذاشته شد، مناسب سينماي ورشكسته ايران نيستند و نه تنها باعث جذب مخاطب نمي شوند بلكه مخاطب را فراري مي دهند.آثار اكران شده در ماه رمضان چگونه مي توانند با تلويزيون، ويدئو و شبكه هاي مختلف ماهواره اي مقابله كنند؟
اين سينمادار خواستار برنامه ريزي مناسب براي بهبود وضع اكران شد.

آيينه تصوير
000812.jpg

كارگري ميان محصولا ت جديد شركت خودروسازي شانگهاي، مشغول يادداشت برداري است. در حالي كه چين، به سرعت در حال تبديل شدن به يكي از بزرگ ترين سازندگان اتومبيل در جهان است، ورود بيش از حد محصولا ت اروپايي به اين كشور، فروش خودرو داخلي در آن را كاهش داده است.
اتومبيل هاي ساخت آلمان در چين، هند و ديگر كشورهاي بزرگ آسيا - اقيانوسيه به سرعت متقاضيان زيادي يافته كه براي صنعت اين دست كشورها دردسرساز شده است.
000816.jpg

پيتري، اورانگوتان هفت ساله اي كه در مركز نگهداري اورانگوتان زندگي مي كرده است. پس از اينكه سيل اين مركز را در سوماتراي اندونزي نابود كرد ميمونهاي آن كه عادت كرده بودند غذاي خود را از دست مربيانشان بگيرند خود ناچار به تهيه غذا شده اند و همين امر براي اين موجودات مشكل ساز شده. طرفداران محيط زيست در اندونزي براي جمعآوري و نجات اين ميمونها دست به كار شده اند تا از نابودي شان پيشگيري كنند.
000814.jpg

يك دوربين ديجيتال ژاپني با كيفيت تصوير بالا . شركتهاي ساخت دوربين و فروش تصوير در ژاپن امسال فروش قابل ملا حظه اي داشته اند تا جايي كه سود نيم سال اول آنها نسبت به مدت مشابه در سال پيش ۶/۱۵ درصد افزايش داشته و به ۵/۱۵ ميليارد ين بالغ شده است. اقبال عمومي در ژاپن براي خريد اين قبيل محصولا ت و رقابت شديد كارخانجات براي فروش بيشتر به عرضه محصولا ت جديدتر، متنوع و كم بهاتر منجر شده است.
000810.jpg

غرق شدن يك تانكر نفتي و شناور شدن لكه هاي بزرگ نفت در سواحل اسپانيا، سبب شده تا اراضي اين منطقه به شدت تهديد شود. صدها پرنده دريايي، بسان اين موجود شوربخت، با آغشته شدن به لكه هاي نفتي كه از نفتكش به آب نفوذ كرده اند، جان خود را از دست داده اند و اكنون هزاران نفر از دوستداران محيط زيست به ياري ارتش و ديگر سازمانهاي دولتي برخاسته اند تا ساحل را از دغدغه نابودي حيات وارهانند.

ده پرسش روز
سالمندها
سن:۶۸ سال 
۱-با چه كساني زندگي مي كنيد؟
همسرم و ديگر هيچ.
۲-آيا حقوق بازنشستگي، درآمد يا مسكني از آن خود داريد؟
بله، مبلغي را به عنوان مستمري بازنشستگي آموزش و پرورش مي گيرم. روزي چهار، پنج هزار تومان هم از راه مسافركشي با پيكان مدل ۵۰ خودم كسب مي كنم. خانه اي هم كه دارم ماحصل نيم قرن تلا ش و دوندگي است.
۳-فكر مي كنيد جامعه ما قدر سالمندان را مي داند؟
احترام به سالمندان امري نسبي است، در يك خانواده رعايت مي شود و در يك خانواده رعايت نمي شود. ولي در كل فكر مي كنم حال سالمندان را فقط درسطح خانواده ها رعايت مي كنند. اما در سطح جامعه آنچه هر روز مي بينيم چيز ديگري است.
۴-طي ماه چقدر براي خود خرج مي كنيد؟
كمتر از ۱۵ هزار تومان. مابقي هرچه هست خرج ماشين است.
۵-شرايط اقتصادي جامعه براي جوان هاي امروز در قياس با سال هاي جواني شما چگونه است؟
آن موقع تلا ش زياد بود و دغدغه نان شب كم. امروز دوندگي است و دغدغه.
۶-آخرين باري كه به سفر تفريحي رفتيد كي بود و به كجا؟
سه سال پيش توفيق داشتم كه به مشهد مقدس بروم.
۷-هزينه ماهيانه تهيه روزنامه و كتاب شما چقدر است؟
كتاب نمي خرم. اما هزينه خريد روزنامه در ماه ناچيز است.
۸-اگر امروز صاحب پنج ميليون تومان شويد و مكلف باشيد آن را ظرف دو روز خرج كنيد، چه خواهيد كرد؟
مي دهم به پسرم كه مي دانم اگر ۳ ماه است به من سر نزده فقط به خاطر گرفتاري هاي مالي است.
۹-بين يك اتومبيل لوكس و صفر كيلومتر و كتابخانه اي لبالب از روزنامه هاي پنجاه سال اخير كدام را بر مي گزينيد؟
هيچ كدام، آفتاب لب بام فقط التماس دعا دارد.
۱۰-اگر به بيست سالگي بازگرديد ،چه شغلي را برمي گزينيد؟
باز هم به سراغ آموزش و پرورش مي روم و معلمي كه پيشه انبياست.

صداي مصرف كننده ۶۹۵۵۲۵۷
000452.jpg
مزاياي بيمه و همكاري بيمارستان 
براي عمل جراحي ستون فقرات همسرم، وي را همراه با ارائه كارت سبز و معرفي نامه بيمه ايران در بيمارستان ... بستري كردم. در بدو پذيرش ۳۰۰ هزار تومان بابت وديعه، براي۵۷ MRI هزار تومان، يك ساعت قبل از عمل ۵۲۵ هزار تومان بابت وسايل عمل، ۴ ساعت پس از شروع عمل ۳۰۰ هزار تومان بابت كسري پيچ و مهره هاي پلا تين و ۲ روز بعد ۵۰۰ هزار تومان براي ترخيص (در مجموع ۲ ميليون و ۶۷۵ هزار تومان) پرداختم.
اما بنابه گفته بيمارستان چون بايد پرونده مالي همراه با پرونده درماني به بيمه ارسال مي شد حتي رسيد و قبض هم به من ندادند. امروز با گذشت ۳ ماه بيمه پول نمي دهد، بيمارستان انكار مي كند و در عين حال از بيمه طلب پول مي كند!غلا مرضا گنجي - كارمند
بيماري هاي ريوي ناشي از آلودگي 
پاركينگ شركت واحد تهران در خيابان هنگام مدتها پيش قرار بود جمع آوري شود. اما هيچ اقدامي در اين جهت صورت نگرفته. آلودگي ناشي از تجمع اتوبوسها و ميني بوسها آنقدر زياد است كه تعداد زيادي از ساكنان اطراف، مثل دختر خود من، مبتلا  به بيماريهاي مختلف ريوي شده اند.اميني - ساكن خيابان هنگام 
حق محضر ماشين هاي خارجي 
چندي پيش براي تأمين هزينه ۵ ميليوني عمل جراحي مادرم، اتومبيل مزدا ۹۲۹ خود را به قيمت ۳ ميليون تومان فروختم. اما ۵/۲ ميليون تومان گرفتم! چون حق محضر ۴۸۵ هزار تومان شد. جالب اين كه هزينه محضر مزداي مدل ۷۸ من با مزداي صفر كيلومتر ۳۰ ميليوني يكي است.
آخر آقايان با كدام منطق هزينه هاي محضري خودرو خارجي را چند برابر كرده اند؟ضيائي 
۱۷۶ساعت حق التدريس را بدهيد
ما جمعي از فرهنگيان آموزش و پرورش منطقه دو هنوز حق التدريس ۱۷۶ ساعت تدريس ضمن خدمت را دريافت نكرده ايم. متأسفانه به اعتراض ها هم هيچ وقعي نمي نهند. گويي بايد تا ابد منتظر بمانيم.زارع 
فرهنگ آپارتمان نشيني 
ضمن تشكر از اداره راهنمايي و رانندگي در رابطه باپخش تيزرهاي تلويزيوني كه در نوع خود جالب و سودمند است، از صدا و سيما مي خواهيم نسبت به تهيه و پخش برنامه هاي اين چنيني در مورد فرهنگ آپارتمان نشيني اقدام كند.ارژنگ 
پاداش بازنشستگان چه شد؟
از بازنشستگان قبل از سال ۷۹ هستم و از مسئولا ن محترم سو‡الي دارم، پاداشي كه در مجلس شوراي اسلا مي تدوين شده و مورد تصويب قرار گرفت، چه شد؟ پس از ۸ ماه امروز و فردا كردن و نتيجه نگرفتن مجبور شده ايم از همسايه و بقال محل پول قرض كنيم تا بلكه آبرويمان را نزد دامادها و عروس ها حفظ كنيم.مقبلي 
انژكتور در آتش!
حمايت بي چون و چراي وزارت صنايع از خودروسازان آنان را در برابر مصرف كننده بي تفاوت و غيرمسئول ساخته است. عليرغم گذشت ۲۵ روز از آتش گرفتن انژكتور خودرو سمند اينجانب كه ۴ ماه پيش آن را تحويل گرفته ام و داراي گارانتي و كارت طلا يي است، هنوز هيچ گونه اقدامي جهت تعمير آن صورت نپذيرفته، هر روز به بهانه هاي مختلف من را سر مي دوانند. رضايي، مالك سمند دلسوخته!
قانون كار در شركتهاي خصوصي 
حقوق كارمندان در اغلب شركتهاي خصوصي پايمال مي شود.در بسياري از اين شركتها نه از قرارداد و استخدام خبري هست و نه از بيمه و ساير مزايا؛ از طرف ديگر اگر مثل من استخدام هم بشويد تازه مي بينيد چندان خوش شانس نبوده ايد. ۱۰ سال است كه به استخدام يك شركت خصوصي درآمده ام و حقوقم ۱۱۰ هزار تومان است. عملاً حقوق بيشتر نمي دهند تا به ستوه آيم و با پاي خودم از شركت بيرون روم. بدين ترتيب مجبور نيستند مبلغ سنوات را پرداخت كنند. لطفاً اداره كار اعلا م كند براي شكايت هاي اين چنيني به كدام مرجع قضايي مراجعه كنيم؟حسن قرباني

پاسخ مسؤولا ن
به زباله سازها تذكر داديم 
عطف به مطلب مندرج در شماره ۳۲۱۹ مورخ ۱۷ آبانماه در ستون صداي مصرف كننده تحت عنوان>ميوه فروشي هاي بي دقت< به اطلا ع مي رساند: توسط عوامل خدمات شهري به ميوه فروشي واقع در خيابان جلفا اخطار كتبي داده شد تا از ريختن زباله و ضايعات به داخل نهر عمومي خودداري كند. در غير اين صورت از سوي اين منطقه برخورد قانوني با متخلف به عمل خواهد آمد.روابط عمومي شهرداري منطقه ۳
مشخصات را بگوئيد، اقدام مي كنيم 
در پاسخ به مطلب مندرج در تاريخ ۱۱ آبانماه تحت عنوان زنده باد توليد كننده داخلي كه نسبت به كيفيت پايين يخچال خريداري شده توليد داخل معترض بودند، به اطلا ع مي رساند از آنجا كه محصول يخچال مشمول استاندارد اجباري است مقتضي است مشخصات يخچال خريداري شده را به اداره كل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان تهران با نمابر ۸۸۲۸۶۱۹ اعلا م نماييد تا در اسرع وقت پيگيري لا زم به عمل آيد.
روابط عمومي اداره كل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان تهران

يك مقام سازمان مديريت و برنامه ريزي:
بهاي خدمات بخش دولتي و عمومي در سال آينده افزايش پيدا نمي كند
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان سمنان گفت: قيمت كالا  و خدمات بخش هاي دولتي و عمومي در سال ۸۳ بر پايه آخرين نرخ مصوب قابل عمل در سال ۸۲ خواهد بود.
مجيدي نادري به خبرنگار ايرنا گفت: بر اساس بند >ت< بخشنامه بودجه سال ۸۳ كشور و به منظور كنترل تورم و حمايت از اقشار و خانواده هاي كم درآمد، نرخ كالا ها و خدمات بخش هاي دولتي و عمومي كه داراي رديف بودجه اي هستند و نيز تمامي شركت ها و مو‡سسات زيرمجموعه آنها برپايه آخرين نرخ مصوب قابل عمل در سال ۸۲ بود.
وي تصريح كرد: در موارد استثنايي هرگونه افزايش در سال ۸۳ منوط به انجام مطالعات و بررسي هاي لا زم است.
نادري بررسي و تبيين ضرورت افزايش و برآورد عواقب ناشي از عدم افزايش قيمت، محاسبه و برآورد تأثير افزايش قيمت بر ساير كالا ها و خدمات و شاخص هزينه مصرف خانوار و نيز تنظيم و ارائه روش مناسب براي جبران آثار و تبعات افزايش قيمت بر قدرت خريد مردم در قالب پيشنهاد تصميمات جبراني همراه با پيشنهاد افزايش قيمت را شامل اين مطالعات عنوان كرد.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان سمنان همچنين اظهار داشت: در اين بخشنامه كليه دستگاههاي اجرايي مخصوص وزارت امور اقتصادي و دارايي مكلف شده اند ضمن بررسي مجدد منابع درآمدي راه هاي دستيابي به منابع جديد را به همراه ساز و كارهاي، اجرايي آن پيشنهاد كنند.
به گفته وي، پنجاه درصد از منابع جديد به صورت درآمد هزينه در اختيار دستگاه ذيربط قرار خواهد گرفت.

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه مسكن
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه ارتباطات
بازارچه رايانه
بازارچه مصالح ساختماني
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه ارتباطات  |  بازارچه رايانه  |  بازارچه مصالح ساختماني  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |