چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۲۹ - Nov 19, 2003
امروز با حافظ
من نيز دل به باد دهم هر چه باد باد
دوش آگهي زيار سفر كرده داد باد
هر شام برق لامع و هر بامداد باد
كارم بدان رسيد كه همراز خود كنم
دعاي روز بيست و چهارم
بِسْم اللّه الرّحمن الرّحيم
اَلّلهُمَّ اِنّي اَسْئَلُكَ فيهِ ما يُرْضيكَ وَ اَعُوذُ بِكَ مِمّا يُؤْذيكَ
وَ اَسْئَُلكَ التَّوْفيقَ فيهِ لِاَنْ اُطيَعكَ ولا اَعْصيكَ
ياجَوادَ السّآئِلينَ.

چشم انداز سينماي فلسطين و لبنان در ايران
همزمان با سالگرد قيام انتفاضه و روز همبستگي و همدردي با كودكان و نوجوانان فلسطيني ۴ دي ماه «چشم انداز سينماي مستند فلسطين و لبنان » در تهران و يزد برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري «مهر» براساس اعلام روابط عمومي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي در اين چشم انداز كه طي روزهاي دوم تا پنجم دي ماه ۱۳۸۲ در هر سه سالن «سينما فلسطين» تهران و با دو روز اختلاف در شهر يزد برگزار خواهد شد ۵۰ فيلم كوتاه از هنرمندان فلسطيني و لبناني با موضوع زندگي و مبارزات مردم مسلمان اين دوكشور به نمايش در خواهد آمد.
برگزاري اين چشم انداز با دبيري «فريد فرخنده كيش» و مديريت هنري «شيرين نادري» حاصل يكسال و نيم فعاليت اين مركز در محافل فرهنگي كشور هاي عربي است و براي نخستين بار ۱۶۰۰ دقيقه از توليدات برگزيده فيلمسازان فلسطيني و لبناني در قالب فيلم هاي مستند و كوتاه در كشورمان به نمايش عمومي در مي آيد.
در طول برگزاري «چشم انداز سينماي فلسطين و لبنان» ميهمان برجسته اي از فيلمسازان و مسئولين فرهنگي عربي نظير اليا سليمان، ليانه بدر، ماي ماسري، جيسي سالوم، نيزار حسن، رشيد مشاوري، صبحي زبيدي، هشام قاعد و... به ايران سفر خواهند كرد تا در جلسات نقد و بررسي و گفت و گو با علاقه مندان شركت كنند.
جشنواره فيلم هاي مستند بيروت، شبكه العالم، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، موسسه توسعه سياحتي كيش، بنياد انديشه اسلامي، سفارت لبنان در تهران، سفارت فلسطين در تهران، دفتر رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در بيروت، سفارت جمهوري اسلامي ايران در بيروت، جشنواره فيلم هاي كودكان الجنا، شبكه جهاني سحر، اداره آموزش و پرورش تهران، بنياد سينمايي فارابي، انجمن سينماي جوانان ايران و سازمان ميراث فرهنگي كشور، سازمان ها، نهاد ها و موسساتي هستند كه در برگزاري اين چشم انداز همكاري دارند.

دو نمايش براي بچه ها
نمايش هاي «صندوقچه مرواريد» و «گربه هاي شهر خاكستري» روز هاي آذرماه در تالار هنر، وابسته به معاونت هنري وزارت ارشاد اسلامي بر پرده مي رود.
به گزارش روابط عمومي تالار، «گربه هاي شهر خاكستري» يك نمايش عروسكي ميله اي است كه متن آن را نغمه ثميني نوشته و شيوا مسعودي آن را كارگرداني كرده است.اين نمايش ماجراي يك گربه سياه و يك گربه سفيد است كه تمام خانواده خود را از دست داده اند و بايد با شرايط تازه كنار بيايند. نمايش «صندوقچه مرواريد» هم ماجراي گروه حافظان شادي است كه به ياري پسر بچه اي مي روند كه دندان درد دارد.اين نمايش شاد و موزيكال را ناصر آويژه براساس نوشته گيتا داوري كارگرداني كرده است و در آن بهداشت دهان و دندان به بچه ها آموزش داده مي شود.

اعتراض به نابساماني در مراسم اهداي جايزه به كيارستمي
در پي  برنامه  ريزي  نامطلوب  براي  نمايش  فيلم هاي  عباس  كيارستمي  كارگردان ايراني  در مراسم  اعطاي جايزه  آكادمي  هنر برلين  به  وي ، تعداد زيادي  ازحاضران ، به  نحوه  نمايش  فيلم ها و نبود سازماندهي  در برگزاري  اين  آئين بشدت  اعتراض  كردند.
به  گزارش  ايرنا، آكادمي  هنر برلين  دوشنبه شب  با حضور شخصيت هاي فرهنگي و هنري  برلين ، جايزه  «كنراد - ولف  سال  ۲۰۰۳ ميلادي » را به  كيارستمي  اعطاءكرد.در اين  آئين  كه  حدود ۳۰۰ نفر شركت  داشتند، حتي  به  طور دقيق  مشخص  نبودكه  كداميك  از فيلم هاي  كيارستمي  قرار است  به  نمايش  گذاشته  شود.
پس  از پايان نمايش  بخشي  از مجموعه  فيلم هاي  كوتاه  كيارستمي ، نوار فيلم  همچنان  به  طورخالي  ادامه  داشت  و عباس  كيارستمي  خود مجبور شد كه  در جلوي  دستگاه  نمايش فيلم  (پروژكتور) بيايستد تا از پخش  فيلم  خالي  بر روي  پرده  جلوگيري  به  عمل آيد.
يكي  از برگزاركنندگان  اين  مراسم    بدليل  اين  وضعيت  از حاضران عذرخواهي  كرد اما بااعتراض  آنان  مواجه  شد.

۳ فيلم پروانه ساخت گرفتند
شوراي  صدور پروانه  فيلمسازي  ۳۵ ميليمتري  در جلسه  اخير خود پروانه ساخت  سه  طرح  سينمايي  را صادر كرد.
به  گزارش  روابط عمومي معاونت  امور سينمايي  و سمعي  و بصري  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  و بنابر اعلام  اداره  كل  نظارت  و ارزشيابي  اين معاونت  ، شوراي  ياد شده  پروانه  ساخت  سه  طرح  سينمايي  به  نام هاي  تنهادر تاريكي  به كارگرداني  منوچهر مصيري  و تهيه  كنندگي  هوشنگ  نوراللهي ، رسوايي  به  كارگرداني  قدرت الله  صلح  ميرزايي  و تهيه  كنندگي  سيد جمال  ساداتيان  و رستگاري  در هشت  و بيست  دقيقه  به  كارگرداني  و تهيه كنندگي  سيروس  الوند را صادر كرد.

۵۰ فيلم انتخاب شد
مسابقه فيلم مفاهيم قرآن در فرهنگ ايران
موضوع ۵۰ فيلم انتخاب شده در نخستين جشنواره فيلم مفاهيم قرآن در فرهنگ ايران در بخش هاي مستند، داستاني، تجربي و پويانمايي، مفاهيم قرآن را در فرهنگ ايران متجلي مي كند.
به گزارش واحد مركزي خبر، آفريده مسئول بخش ماوراء از دريچه سينماي يازدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم در مصاحبه با راديو فرهنگ افزود: مهمترين موضوعات اين جشنواره زندگي پيامبران و ياران آنان، كتاب مقدس، احكام شريعت، مساجد، معابد، مناسك و آيين هاي ديني و اخلاقي، معارف و مفاهيم معنوي و اخلاقي است.
وي خاطرنشان كرد: بيشترين زمان اين فيلم ها ۴۰ دقيقه است و به بهترين فيلم ها ۵ ديپلم افتخار و ۶ سكه بهار آزادي اعطا مي شود.
وي با بيان اينكه در بخش عكس نيز از ميان ۵۱۳ عكس ارسالي ۱۰۰ قطعه عكس انتخاب شده است افزود: موضوع اين عكس ها تجلي مفاهيم قرآن در زندگي مردم، آيين ها و مراسم مذهبي، اعياد و جشنها، فرهنگ عامه ايران و فضا و معماري است.
علاقه مندان مي توانند به طور همزمان در سالن شماره ۳ سينما فلسطين به صورت نيم بهاء و در سالن حجاب به صورت رايگان اين فيلم ها را تماشا كنند.

نگارستان
001550.jpg
مرگ
۱-كريستين بولتانسكي Christian Boltanski
۲-تولد: پاريس ۱۹۴۴
۳-سبك هنرمند: نيواكسپرسيونيسم (اين شيوه در آمريكا، اروپا و خصوصاً آلمان از سال ۱۹۷۰ رواج يافت. در اين سبك انسان و احساسات او در مقابل مسائل مختلف، آزادانه و گاهي غيرمتعارف بيان مي شود).
۴-زندگينامه هنرمند: عكاس (كه نقاش نيز هست)؛ كارش را با عكاسي از چهره كودكان يهودي آغاز كرد. اما دغدغه اصلي نقاش، بر مساله مرگ و خصوصاً عموميت مرگ است. منحصر به فرد بودن موضوعات و نگاه خاص عكاس به «زندگي» و مرگ او را در زمره يكي از عكاسان معروف قرن حاضر قرار داده است. او در كارهايش از نشانه هاي (سمبول ها) فراواني استفاده مي كند.
۵-نام اثر و مشخصات آن: «اندوخته مردگان سوئيسي/ تايخ عكس: ۱۹۹۰/ در عكس؛ قوطي هاي فلزي بيسكويت و لامپهاي الكتريكي وسيله كار بوده است/ ۸۰*۲۰۳ سانتي متر.
دو ديوار در عكس ديده مي شود. ديوار عقبي، عكسهاي متوفياني است كه در يك روزنامه به چاپ رسيده است همه عكسها سياه-سفيد اند. ديوار جلويي، قوطي هاي فلزي بيسكويت است. بالاي ديوار جلويي، چراغهاي كوچكي كار گذاشته شده كه ديوار را روشن كرده. ديوار جلويي، محل استقرار جسد مردگان است! اين دو ديوار در يك زيارتگاه قرار دارد و فضاي خالي اطراف و سكوت فضا، جلوه اي از آرامش ابدي مردگان را القاء مي كند!
۶-محل نگهداري اثر: گالري ماريان كودمن/نيويورك.

بهارستان
شاعر، سفر مي كند در مه
تا مي رسد به سبو
اما نمي نوشد
مي نوشاند
شاپور بنياد

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
تصوير
عصاي سفيد خود را باز كرد كه صداي برخورد آن با زمين موسيقي متن هميشه زندگي اش بود.
با خود فكر كرد: امروز هم مانند روزهاي گذشته آسمان چه آبي است و ابرهاي سفيد كوچك در پهنه آسمان چه تابلوي زيبايي را آفريده اند. مي توانست لبخند آدميان را حس كند و به گفته خودش با هر نفس، طعم جاري عشق را بچشد.
غافل از اينكه آسمان شهرش سال ها بود كه خاكستري شده بود و از ابرهاي سفيد خبري نبود. كار زياد و مشكلات، لبخند آدميان را به غنيمت برده بود و عشق  سال ها بود كه به فراموشي سپرده شده بود.
مرجان كاشانيان

روزنگار
رآكتور
۲۸ آبان ۱۳۵۳، ايران قرارداد خريد دو رآكتور اتمي ۹۰۰ مگاواتي توليد برق را با فرانسه امضاء كرد. قرار بود اين رآكتورها در بندر عباس نصب شود . امضاي اين قرارداد شانزده سال پس از آن بود كه ايران به آژانس بين المللي انرژي اتمي پيوسته بود و با ايالات متحده موافقتنامه همكاري اتمي در امور غير نظامي امضاء كرده بود. حدود يك سال پس از پيوستن ايران به آژانس، يك مركز تحقيقات هسته اي با كمك كارشناسان آمريكايي در دانشگاه تهران آغاز به كار كرد و هشت سال بعد نخستين رآكتور اتمي ايران كه يك رآكتور تحقيقاتي كوچك بود در دانشگاه تهران تكميل شد و سال بعد از آن ايران به پيمان منع گسترش سلاح هسته اي (ان. پي. تي) پيوست.
سال ۱۳۵۳در اثر افزايش درآمد نفتي كشور فعاليت هاي هسته اي ايران اوج گرفت: سازمان انرژي اتمي تاسيس شد، نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي بر فعاليت هاي ايران آغاز شد و قرارداد خريد ۴ نيروگاه هسته اي با آلمان و فرانسه امضاء شد. فرانسوي ها سه سال بعد موافقت قطعي خود را با ساخت نيروگاه ها -اين بار در دارخوين - اعلام كردند، اما با وقوع انقلاب اسلامي در ايران، ساخت آن ها متوقف شد.
مداخله نظامي
در چنين روزي در سال ۱۳۵۷، راديو مسكو از احتمال دخالت نيروهاي نظامي آمريكايي در سركوب تظاهرات مردم ايران خبر داد. به گفته اين راديو ايالات متحده تصميم گرفته بود چنانچه دولت نظامي ازهاري كه روز قبل از مجلس شوراي ملي راي اعتماد گرفته بود نتواند آشوب هاي كشور را فرونشاند، به ايران نيروي نظامي اعزام كند. برژنف، دبير كل وقت حزب كمونيست شوروي در مصاحبه اي با روزنامه پراودا كه در شماره همان روز چاپ شد، گفت مداخله آمريكايي ها در امور ايران، به ويژه اگر مداخله نظامي باشد، امنيت شوروي را تهديد مي كند و اين كشور نمي تواند به چنين تهديدي بي اعتنا باشد. سايروس ونس،  وزير وقت خارجه آمريكا بلافاصله اعلام كرد، ايالات متحده قصد ندارد براي حفظ حكومت شاه ايران، در امور اين كشور دخالت نظامي كند
در داخل ايران نيز ۲۱ زنداني سياسي به مناسبت عيد غدير خم آزاد شدند. هر چند نه اين اقدام و نه كارهاي ديگر دولت ازهاري براي آرام كردن اوضاع كشور و مهار انقلاب ثمري نبخشيد و اين دولت نظامي هم حدود يك ماه بعد با بستري شدن ازهاري به دليل حمله قلبي، از ادامه كار بازماند و سقوط كرد.

rooznegar@hamshahri.org

گشتي در دنياي خبرها
تخريب تابلوهاي تبليغاتي صوتي
پاريس: در بسياري از ايستگاههاي متروي شهر پاريس تابلوهاي تبليغاتي صوتي نصب شده است. به محض اينكه رهگذران از كنار تابلوها عبور مي كنند، تابلو شروع به پخش صوت و تبليغ براي كارخانه و يا كالاي نمايش داده شده روي آن مي كند.
البته اين شيوه تبليغاتي بامخالفت شديد مخالفان سرمايه داري و شهروندان مواجه شده و برخي از آنان به محض شنيدن صداي اين تابلوها به تخريب آن مي پردازند.
انتقال ويولن با اسكورت
مسكو: دو ويولن منحصر به فرد جهان با اسكورت از شهر جنوا ايتاليا به روسيه انتقال داده مي شود.
اين دو ويولن در سال ۱۷۴۳ ساخته شده اند و در ايتاليا نگهداري مي شوند. قرار است هفته آينده كنسرتي در روسيه با حضور نوازندگان برجسته ويولن برگزار شود كه به همين دليل اين دو ويولن از ايتاليا با تدابير شديد امنيتي و با اسكورت افراد مسلح به روسيه منتقل خواهند شد.
هتل هاي يخي
آلاسكا: اخيرا يك هتل يخي با ۷ اتاق در آلاسكا ساخته شده كه هزينه دو شب اقامت در آن ۸۷۸ دلار و هزينه سه شب اقامت در حدود ۱۰۶۷ دلار است.
افرادي كه وارد اين هتل مي شوند بايد در اتاق هاي آن كه از ديوارهاي يخي ساخته شده درون كيسه خواب استراحت كنند.
چنين هتل هايي در كانادا، سوئد و گرينلند نيز وجود دارد.
به كبوترها غذا ندهيد
لندن: «كن ليومينگ استون» شهردار جنجالي شهر لندن غذا دادن به كبوترها را در ميدان ترافالگار اين شهر ممنوع اعلام كرد. از ديرباز جهانگردان در اين ميدان كه در مركز شهر واقع است تجمع مي كردند و به ۴ هزار كبوتر حاضر در اين مكان غذا مي دادند.
اما پس از اينكه شهرداري به بازسازي اين ميدان پرداخت، شهردار، غذادادن به كبوترها را ممنوع كرد تا ميدان ترافالگار همواره پاكيزه بماند.
جريمه افرادي كه اين قانون را رعايت نكنند ۵۰ پوند خواهد بود.
كلاس براي تبهكاران
سيدني: گروهي از خطرناك ترين تبهكاران كشور استراليا از اين پس در كلاس هاي روان درماني شركت خواهند كرد. در اين كلاس ها به تبهكاران آموزش داده مي شود كه به جنايت فكر نكنند، با قربانيان خود همدردي نمايند و جرم و جنايت را از چرخه زندگي خود خارج كنند.
به گفته روانشناسان در صورتي كه اين كلاس ها مؤثر واقع شود، تبهكاران پس از آزادشدن از زندان ديگر مرتكب خطا نخواهند شد.
چوب در مغز
كوآلالامپور: يك مرد مالزيايي كه به دليل تورم چشم به پزشك مراجعه كرده بود متوجه شد كه يك تكه چوب به طول ۶ سانتيمتر در سر او وجود دارد.اين تكه چوپ در جايي ميان زير چشم راست وي تا نزديكي پشت چشم چپ او قرار گرفته است.
گويا اين تكه چوب ۵ سال قبل، هنگامي كه چند جوان به شدت وي را كتك زدند وارد سرش شده و در فاصله ۵/۰ سانتيمتري مغزش قرار گرفته است.
درمان چين و چروك گردن
شيكاگو: جراحان پلاستيك اخيرا روشي را براي درمان گردن هاي پرچين و چروك مردم ابداع كرده اند. در اين روش يك رسن پلاستيكي بسيار نزديك زير چانه قرار داده مي شود تا خاصيت ارتجاعي بار ديگر به پوست گردن باز گردد و چين و چروك پوست از بين برود.
نكته جالب اينكه ۹۹ درصد افرادي كه يكسال پيش اين عمل جراحي را انجام داده اند از وضعيت پوست گردن خود كاملا راضي هستند.
اين روش از ساير روش هاي جراحي پوست بسيار كم  خطرتر است.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۱ و ۵۰ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۱۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۱۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۴۵ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* گالري آتشزاد: نمايشگاه نقاشي ياسمن معنوي / ۲۹ آبان تا چهارم آذر / خيابان ولي عصر، نرسيده به ونك، توانير، ساختمان ۴۳ / تلفن: ۸۸۸۴۵۷۲.
* نگارخانه آريا: نمايشگاه نقاشي شراره زنديان / تا دوم آذر / خيابان ولي عصر، بالاتر از شهيد بهشتي، كوي زرين، شماره ۱۱ / تلفن: ۸۷۱۶۴۰۱
* نگارخانه بامداد: نمايشگاه گروهي چيدمان / ۲۹ آبان تا چهارم آذر / خيابان مطهري، خيابان جم، كوچه ماگنوليا، شماره ۳۵ / تلفن: ۸۸۳۰۳۱۷
* نگارخانه دريابيگي: نمايشگاه نقاشي محمدرضا پورفرزانه / ۳۰ آبان تا پنجم آذر / شهرك قدس، فاز ۳، خيابان دوم، شماره ۱۱۶۵، تلفن: ۸۰۸۳۳۲۷
* نگارخانه سيحون: نمايشگاه نقاشي و مجسمه معصومه سيحون / اول تا ششم آذر / خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، شماره ۳۰ / تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
* نگارخانه شاهد: نمايشگاه نقاشي مرضيه صفرزاده / از اول تا نهم آذر / خيابان جمهوري، خيابان بابي ساندز، شماره ۳۴ / تلفن: ۶۷۲۶۸۲۲
* نگارخانه شيث: نمايشگاه نقاشي بهار حيدرزاده / تا ۲۹ آبان / چهارراه ولي عصر، ضلع جنوبي پارك دانشجو، كوچه شيرزاد شرقي / تلفن: ۶۷۰۷۶۸۱
* نگارخانه طراحان آزاد: نمايشگاه نقاشي صبا معصوميان/ اول تا ششم آذر/ ميدان فاطمي، ميدان گلها، ميدان سلماس، شماره ۴۱ / تلفن: ۸۰۰۸۶۷۶

گل و گياه
تنباكوي زينتي
001552.jpg
نام علمي: Nicotiana Sylvestris
خانواده: SOLANACEAE
گياهي است دائمي كه اغلب به صورت يكساله رشد مي كند. برگهاي آن ضخيم و سبزرنگ و گلهاي لوله اي سفيد رنگ خوشبوي آن مجتمع در گل آذين خوشه اي در اواخر تابستان ظاهر مي شوند. بلندي آن به ۱۵۰ سانتي متر و گستردگي آن به ۷۵ سانتي متر مي رسد.
نيازها: مكان پر نور همراه با خاك حاصلخيز با زهكش خوب براي اين گياه مناسب است. حداقل دماي قابل تحمل آن۵- درجه سانتيگراد است.
تكثير:  از طريق كاشت بذر در اوايل بهار امكانپذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
روزنگار
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |