گزارشي از نمايشگاه آثار هنري دانشجويان در يازدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم
مفاهيم قرآني در خلق اثر هنري
|
|
سهيلا نياكان
مي گويند قرآن كريم هفت ظاهر و هفت باطن دارد. در پس هر ظاهري، باطني هست و الي آخر. جوينده راه حق در گذر از مسير شناخت ظواهر و باطن هاي قرآن خداي خود، عالم كبير و صغير و ذات وجودي اش را مي شناسد. نوعي شناخت آفاق از طريق مراقبه نفس.
از اين رو براي شناخت چنين درياي علم و معرفتي نياز به ابزارهاي مختلفي است و در نمايشگاه هاي بين المللي قرآن، اين ابزارها به لحاظ نرم افزاري و سخت افزاري در اختيار اهل شناخت قرار مي گيرد. پيشرفت كمي و كيفي وسايل تحقيقاتي- آموزشي در حوزه قرآني، گسترش زمينه هاي شناخت، علاقه مندي روزافزون دانش پژوهان و دانشجويان و تمركز هر چه بيشتر بر روي مبناي نظري و كاربردي در قرآن شناسي از جمله دستاوردهاي يازده دوره برگزاري اين مهمترين نمايشگاه تحقيقاتي در ايران است.
اميد است در ديگر نقاط كشور و با برنامه ريزي منظم، نمايشگاه قرآن آماده پذيرايي از علاقه مندان شهرستاني بخصوص دانشجويان در اقصي نقاط كشور باشد.
در همين راستا نمايشگاهي از ۳۰ اثر هنري دانشجويان دانشگاههاي سراسر كشور در بخش دانشجويي يازدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن برپا شده است. آثار هنري دانشجويان دانشگاههاي سراسر كشور در پي درج يك فراخوان براي برپايي نمايشگاه آثار هنري بخش دانشجويي در نمايشگاه قرآن به نمايش درآمده اند و تا پايان ماه مبارك رمضان در مركز آفرينش هاي فرهنگي هنري كانون به معرض ديد علاقه مندان گذاشته مي شوند.
در پي فراخواني كه به اين منظور اعلام شد، حدود ۱۳۰۰ اثر هنري در رشته هاي خوشنويسي، تذهيب، نقاشي، خط و طراحي به بخش دانشجويي ارسال شده كه پس از انجام مراحل اوليه۳۰، اثر برتر دانشجويان كشور براي نمايش در بخش دانشجويي انتخاب شده است.
به گفته مسئولان اين بخش، به دليل محدوديت فضاي بخش، آثار هنري برگزيده دانشجويان اين تعداد محدود به نمايش درآمده اند.
هيأت داوران از مجموع اين آثار، سه اثر را در سه رشته به عنوان آثار برگزيده انتخاب مي كند و علاوه بر دانشجويان رشته هاي هنر، دانشجويان ديگر رشته ها نيز آثار متنوع خود را به نمايش گذاشته اند. در مدت برگزاري اين نمايشگاه نيز، هر شب يكي از هنرمنداني كه اثرش پذيرفته شده، در بخش دانشجويي حاضر مي شود و به خلق آثار هنري مي پردازد.
در نهايت، پس از داوري بر روي آثاري كه هم از جانب وزارت علوم و نيز از طرف دانشگاه آثار اسلامي براي هيجدهمين جشنواره قرآني ارسال و انتخاب شده اند، در روز۳۰ آبان ماه طي مراسمي، به آثار برتر هدايايي تعلق مي گيرد.
هادي ذاكري معاون بخش دانشجويي نمايشگاه در زمينه كمبودها و مشكلات كار مي گويد: معمولاً آثار هنري جنبه هاي مختلفي دارد و يك باب آن مي تواند برگرفته از مفاهيم قرآني باشد. طبيعتاً دانشجويان ما مشكلات خاص خود را دارند و كمبود امكانات و كمبود حمايت از ناحيه متوليان امر، برايشان مطرح است. ما تا آنجا كه توانسته ايم سعي كرديم در جشنواره قرآني دانشجويان كشور فقط به مسايل حفظ، قرائت و مفاهيم و اين گونه مسايل پرداخته نشود، بلكه جنبه هاي مختلف هنري نيز تحت پوشش قرار گيرد. اما واقعيت اين است كه در اين زمينه هنوز بايد كار بيشتري صورت پذيرد. چرا كه يك هنرمند واقعاً تمام آنچه را كه دارد، در قالب تابلو و يا هر اثر ديگري به همراه مي آورد و اگر اين آثار به سمت مسايل قرآني و مذهبي سوق يابند، قطعاً مي تواند نتيجه بسيار خوبي در بر داشته باشد.
معاون بخش دانشجويي همچنين از محدوديت در ارائه آثار ياد مي كند و مي گويد: چنانچه مجموعه اين سالن را در اختيار بخش هنر دانشجويي قرار دهند، آثار هنرمندان، ظرفيت آن را پر خواهد كرد، اما در محدوده اي كه براي اين منظور اختصاص داده شده، در نهايت مي توان۲۰ تا۳۰ اثر هنري را قرار داد. به همين دليل روند نمايش آثار به اين ترتيب است كه هر تابلو يك هفته فرصت نمايش عمومي دارد.
ذاكري اشاره كرد كه شركت كليه دانشجويان كشور در جشنواره قرآني دانشجويان آزاد بوده است و از دانشگاههاي آزاد اسلامي، پيام نور، دولتي و خصوصي مانند دانشگاه علوم قرآني و نظامي حضور داشته اند.
علاوه بر اين، به غير از دانشجويان رشته هنر كه به شكل تخصصي در اين زمينه كار مي كنند، دانشجويان ساير رشته ها نيز آثار هنري شان را ارائه داده اند. به هر حال هنر، يك مسئله ذوقي است.
وي همچنين از اضافه كردن بخش فيلمنامه نويسي به اين مجموعه خبر داده و مي گويد: در جشنواره نوزدهم قرآني دانشجويان كشور، قرار است بخشي را هم مربوط به فيلمنامه نويسي قرآني يا فيلمنامه با محوريت قرآن و با مضمون آيات الهي داشته باشيم. به اين ترتيب، طيف دانشجوياني كه در اين زمينه كار مي كنند نيز تحت پوشش اين جشنواره قرار مي گيرند.
وي درباره بحث كارشناسي اين بخشها مي گويد: در هر رشته هنري از نظرات كارشناس خاص آن رشته بهره مي گيريم. در زمينه فيلمنامه هاي قرآني نيز قطعاً از كارشناسان سينما استفاده مي شود. چرا كه در كار هنري علاوه بر مضمون اثر، كيفيت فني كار نيز اهميت دارد. در زمينه فيلمنامه هم، ابتدا بحث مضمون مطرح است و سپس استادان اين رشته به لحاظ فني يعني چارچوب فيلمنامه نويسي به همراه استادان مسايل قرآني همكاري مي كنند.
|