مدير كل دفتر برنامه ريزي پژوهشي وزارت علوم در گفت و گو با همشهري دانشجو:
تعداد پژوهشگران كشور در پايان برنامه چهارم دو برابر مي شوند
|
|
با تدوين برنامه ملي توسعه علم و فناوري كشور مي توان براي پژوهش هاي ملي و موضوعات پژوهش هايي كه بايد طي دو دهه آينده انجام شود برنامه ريزي كرد.
دكتر بهزاد سلطاني، مديركل دفتر برنامه ريزي پژوهشي معاونت پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ضمن بيان اين مطلب در گفتگو با خبرنگار ما افزود: اين برنامه بايد آينده جهان را در زمينه توسعه علم و فناوري ببيند، وضعيت كنوني كشور را در اين خصوص ارزيابي كند و براساس آرمان ها و علايقي كه وجود دارد، براي علم و فناوري كشور و محيط پيرامون آن برنامه ريزي راهبردي طراحي كند.
وي گفت: حدود ۱۰ سال پيش در شوراي پژوهش هاي علمي كشور، بيشتر پژوهش هاي ملي مطرح بود ولي اكنون آن دوران سپري شده است.
مديركل دفتر برنامه ريزي پژوهشي وزارت علوم، تعداد پژوهشگران ايران را ۷۰۰ نفر به ازاي هر يك ميليون نفر جمعيت عنوان كرد و افزود: اين در حالي است كه متوسط جهاني، دو هزار پژوهشگر به ازاي يك ميليون نفر و آمار كشورهاي صنعتي، شش هزار پژوهشگر به ازاي يك ميليون نفر است.
وي ادامه داد: براساس هدف گذاري انجام شده، تا پايان برنامه چهارم توسعه سعي مي كنيم تعداد پژوهشگران كشور را به دو برابر ميزان كنوني، يعني يك هزار و ۴۰۰ پژوهشگر به ازاي يك ميليون نفر برسانيم.
دكتر سلطاني اظهار داشت: از آنجا كه تنها افرادي كه در يك موسسه حقوقي پژوهشي مشغول به كار مي باشند، نه همه افرادي كه مدارك بالاي تحصيلي دارند، پژوهشگر تلقي مي شوند، در نظر داريم براي افزايش تعداد پژوهشگران، تعداد واحدهاي پژوهشي كشور را افزايش دهيم.
وي از بودجه خاصي براي اين موضوع ياد نكرد و موفقيت اجراي اين برنامه را وابسته به روند معمول افزايش بودجه كشور دانست.
بهزاد سلطاني ضمن اشاره به نبود مركزي براي جمع آوري اطلاعات طرح هاي پژوهشي در حال انجام كشور گفت: اطلاعات مربوط به پژوهش ها تنها يك سال بعد در مركز تحقيقات وزارت علوم در دسترس قرار مي گيرد.
وي با اين وجود، احتمال دوباره كاري را در انجام پژوهش ها ضعيف دانست و اظهار داشت: كمتر اتفاق مي افتد كه دو پژوهش كاملا مشابه در دو منطقه از كشور انجام شود و در صورت بروز اين اتفاق نيز دوباره كاري ها در حدي كه قابل توجه و مضر باشد نيستند.
دكتر سلطاني اعتبار پژوهشي سالانه كشور را ۶۳۵ ميليارد تومان عنوان كرد و گفت: حدود ۸۰ درصد اين بودجه در وزارتخانه ها و دستگاه هاي اجرايي و ۲۰ درصد نيز در وزارت علوم و دانشگاه ها هزينه مي شود.
وي افزود: علاوه بر استاداني كه در كنار كار تدريس، به كار پژوهشي اشتغال دارند، تعدادي از اعضاي هيأت دانشگاه ها، صرفا پژوهشگر هستند. واحدهاي پژوهشي مستقل از دانشگاه ها كه شامل ۱۱ واحد پژوهشي از پژوهشكده تا پژوهشگاه هستند و همچنين واحدهاي پژوهشي دانشگاهي مي توانند پژوهشگر استخدام كنند.
مديركل دفتر برنامه ريزي پژوهشي وزارت علوم در پاسخ به سئوالي درخصوص به روز كردن اطلاعات پژوهشگران گفت: از پنج سال پيش تاكنون، دانشگاه ها به شبكه اينترنت متصل شده اند و استادان و پژوهشگران مي توانند از اطلاعات مربوط به رشته خود استفاده كنند.
وي افزود: تنها در رشته هاي علوم انساني ارتباطات ما با جهان خارج كمتر از ساير رشته هاست كه دليل اين مسئله هم تفاوت فضاي فكري كشور ما با ساير كشورها و آشنايي كم انديشمندان اين علوم با زبان هاي خارجي است.
دكتر سلطاني درخصوص سطح كيفي پايان نامه هاي دانشجويي نيز گفت: سطح اين پايان نامه ها پايين نيست، من اين موضوع را حدود ۱۰ سال پيش، هنگامي متوجه شدم كه پايان نامه كارشناسي ارشدم را چند هفته پس از ارائه در تهران در يكي از دانشگاه هاي سوئد ارائه كردم و مدرك ليسانس راكه بنا بر مدارج دانشگاهي آن كشور، يك سطح بالاتر از كارشناسي ارشد است، دريافت كردم.
وي افزود: در حال حاضر ممكن است نسبت به ۱۰ سال قبل با افت اندكي در كيفيت مواجه باشيم ولي به هر حال اين افت نيز به طوركلي سطح كيفي پاييني را براي دانشگاه ها به همراه نداشته است.
|