شنبه ۱ آذر ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۲۳۲
دانشجو-۵
Front Page

سخنراني ديويد آرنولد در ميزگرد جهاني شدن آموزش عالي در هند
جهاني شدن وآموزش عالي در هند
000178.jpg
ترجمه: نيلوفر قديري
اشاره: پديده جهاني شدن حوزه هاي اقتصاد و سياست را درنورديده و وارد عرصه  هاي فرهنگ و آموزش شده است. سالهاست كه حاميان جهاني شدن آن را فرصت دانسته در حمايت از آن مقالات مي نويسند و سخنراني ها مي كنند و مخالفان آن با تهديد خواندن اين پديده كشورها را از نزديك شدن به آن برحذر مي دارند. ديويد آرنولد از پژوهشگران مؤسسه آ مريكايي آموزش بين المللي در سخنراني در ميزگرد جهاني كردن آموزش عالي در انجمن دانشگاههاي هند، جهاني شدن در حوزه دانشگاه و آموزش عالي را با نگاهي از منظر تحولا ت در آموزش عالي هند بررسي كرده است.
پديده جهاني شدن كه تجارت، ارتباطات و روابط اقتصادي دنيا را در نيمه دوم قرن بيستم تغيير داد، در شروع قرن بيست و يكم تاثير شگرف مشابهي بر آموزش دارد. گزينه هاي پيش روي دانشجويان براي آموزش عالي و ادامه تحصيل ديگر به مرزهاي ملي و خاك كشورهايشان محدود نمي شود. اشكال ابتكاري آموزش فراكشوري همچون آموزش از راه دور از طريق اينترنت، تحصيل در شعبه هاي دانشگاهها و استفاده از بورسيه هاي آموزشي، فرصت هاي آموزشي را براي دانشجويان در تحصيل و يادگيري خارج از كشورشان گسترش داده است. از سوي ديگر رقابت جهاني براي دانشجويان برتر رو به افزايش است چر اكه هر روز كشورهاي بيشتري ظرفيت بالقوه اقتصادي آموزش عالي و ادامه تحصيل را به عنوان يكي از بخش هاي خدمات صادراتي تشخيص مي دهند.براي نخستين بار در تاريخ بخش هاي بزرگي از جمعيت دانشجويي دنيا دسترسي حقيقي به «بازار جهاني» آموزش عالي دارند.
براي سردمداران آموزش عالي در هند اين فضاي جديد هم تهديد است و هم فرصت. تهديدها روشن هستند: وقتي هر روز تعداد بيشتري از دانشجويان هندي براي تحصيل در مقطع كارشناسي و بالاتر به استراليا، انگليس و آمريكا بروند، كيفيت آموزش در دانشگاههاي هند با افت همراه مي شود. بسياري از مؤسسات و دانشگا ههاي بدون امكانات هند كه با كمبود كامپيوتر و عدم دسترسي به اينترنت روبرو هستند، مانند كالج هاي مناطق روستايي دور افتاده، در طرف ضعيف تقسيم بندي ديجيتال قرار مي گيرند. حتي مؤسسات برجسته هند همچون III و IIM، در جذب و حفظ اعضاء هيأت علمي در سطح جهاني با مشكل روبرو مي شوند، چرا كه اين افراد با پيشنهادهاي جذابي از سوي دانشگاههاي خارجي، نهادهاي پژوهشي و شركت هاي چند مليتي روبرو هستند كه چشم پوشي از آن دشوار است. به همين دليل اين خطر جدي وجود دارد كه دانشگاههاي هند و دانشجويان آن در «بازي» آموزش عالي جهاني بازندگان جدي باشند.
اما فرصت  هاي حقيقي هم براي هند در سود بردن از انقلاب جهاني در آموزش عالي وجود دارد. براي استفاده از اين فرصت ها اصلاحات اساسي در خط مشي ها، ساختار دانشگاهها، مقررات آموزشي و مالي آن ضروري به نظر مي رسد. همچنين روابط نزديك تر ميان صنعت هند به ويژه بخش رو به رشد مبتني بر تكنولوژي با دانشگاههاي هند كمك بسياري مي كند.
هند ظرفيت استفاده از مزاياي جهاني شدن را دارد و مي تواند قوي تر، بهتر ورقابتي تر ظاهر شود و فرصت هاي بيشتري در اختيار دانشجويان هندي بگذارد.
در اين زمينه اختلاف نظرهايي وجود دارد و مسئولان و صاحب نظران آموزش عالي و سياستگذاران نظرات مختلفي ارائه مي كنند.
تاثيرات جهاني در آموزش عالي هند
با نگاهي دقيق به افق امروز آموزش عالي هند، مي توان ميراث موج هاي پيشين جهاني و تاثيرات آن را در همه حوزه ها ديد و تشخيص داد. تاثير آموزش عالي انگليس نه تنها در ساختار اوليه آموزش عالي هند يعني نظام امتحانات، ترم هاي تحصيلي و ساختار كالج ها كاملا باقي مانده و مشهود است، بلكه مي توان اين تاثير را در نهادهاي آموزشي دوران استعماري كه هنوز در هند وجود دارند، ديد.
كالج «سنت استفان» در دهلي و كالج «پرزيدنسي» در كلكته تنها دو نمونه از دانشگاههاي مقطع كارشناسي هستند كه هنوز ميراث انگليسي خود را حفظ كرده اند.
همچنين هند اشكال مختلف مؤسسات ميسيونري پيش از استقلال را حفظ كرده است، كالج هايي كه در اواخر قرن ۱۹ و اوائل قرن ۲۰ توسط ميسيونر هاي خارجي مذاهب مختلف تاسيس شد. كالج «سنت جوزف» در تريچي، كالج «سنت خاوير» در چناي و كالج پزشكي «كريشن» در ولور نمونه هاي برجسته آن است. بعضي از اين كالج  ها همچون كالج پزشكي «ولور» كه در سال ۱۹۰۰ توسط يك پزشك زن آمريكايي براي آموزش پزشكان و پرستاران تاسپس شد، برنامه هاي اصلاحات اجتماعي را با فلسفه هاي مذهبي خود ادغام كرده اند.
در دوران بعد از استقلال مؤسسات تكنولوژي و آموزشي هند كه با توجه به الگوي مؤسسه تكنولوژي ماساچوست در آمريكا ايجاد شد، از كمك هاي خارجي بسياري بهره برد.
بعضي از اين مؤسسات با حمايت چهار كشور خارجي ميزبان هيأت علمي هايي از خارج از هند بوده اند و همچنين از امكان اعزام استادان به خارج براي آموزش و تجهيزات آزمايشگاهي مدرن بهره بردند. مؤسسات آموزش مديريت هند مثلا در احمد آباد نيز از ارتباطات بين المللي مشابهي برخوردار بوده اند. مثلا كالج احمد آباد روابط بسيار نزديكي با دانشكده اقتصاد و بازرگاني هاروارد دارد.
دانشگاه «باز ملي اينديراگاندي» شايد جديدترين نوآوري در آموزش عالي هند باشد كه از تجريه انگليس در آموزش از راه دور و مفهوم دانشگاه باز استفاده كرده است.
حتي هندي  ترين مؤسسات آموزشي هند، همچون كالج «سانتي نيكتان» هم دريچه هاي خود را به روي تفكرات جهاني و تاثيرات و تجربيات آن گشوده است. «سانتي نيكتان» براساس تعاليم مؤسس آن «رابين رانات تاگور» مركزي بين المللي براي مطالعات فرهنگي و انساني است و اصل زبان باستاني سانسكريت؛ «دنيا در يك لانه» را سرلوحه كار خود قرار داده است. تاگور زماني از «ثروت فكري هند» سخن گفت. تاگور مي گفت كه هدف از تاسيس اين مؤسسه ايجاد مركزي است كه در آن شرق و غرب در كنار هم باشند و با اين كار بر ضرورت ارائه برخي جوانب فرهنگي هند به خارج و قبول برخي جوانب علمي و فرهنگي جهان تاكيد كرد.
جايگاه هند در جهان امروز
شايد موضوعي كه تاگور از منظر فرهنگي آن را مطرح كرد همان تبادل آموزشي در «بازار جهاني» امروز باشد. متاسفانه واقعيات امروز جهاني شدن نشان دهنده رابطه به شدت تحريف شده ميان شرق و غرب است. از ۵۱۴هزار دانشجوي خارجي كه اكنون در آمريكا مشغول به تحصيل هستند، بيش از ۵۴ درصد آسيايي اند. ده كشور اول اعزام كننده دانشجوي خارجي به آمريكا آسيايي اند، در حالي كه حتي يك كشور آسيايي در ميان ده مقصد نخست دانشجويان آمريكايي مشغول به تحصيل در خارج وجود ندارد.
هند به تنهايي بيش از ۴۲ هزار دانشجو در آمريكا دارد و اين در حاليست كه تنها ۷۰۷ آمريكايي در سال ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۹ در هند تحصيل كردند. آمار مربوط به نقل و انتقال دانشجويان در جهان كه هر سال توسط يونسكو جمع آوري مي شود، عدم توازن در تبادل دانشجو ميان هند و ديگر كشورهاي صنعتي را نشان مي دهد.آزادسازي اقتصاد هند، روندي كه در سال ۱۹۹۱ آغاز شد يكي از عوامل اصلي حضور دانشجويان هندي در خارج از اين كشور براي ادامه تحصيل است. تا پيش از دهه ۱۹۹۰ تنها خانواده هاي مرفه هندي كه تعداد آنها هم چندان زياد نبود مي توانستند فرزندان خود را براي ادامه تحصيل به دانشگاههاي خارج از هند بفرستند.
با ظهور طبقه متوسط جديد در هند و افزايش ثروت طبقه بالاي اين كشور شمار دانشجويان هندي مشغول به تحصيل در آمريكا افزايش يافت. اين افزايش از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۹ به ۴۶ درصد رسيد.
پژوهش ها نشان مي دهد كه دانشجويان هندي براي تحصيل در رشته مورد علاقه اشان و در جستجوي آن رشته مورد علاقه به خارج نمي روند، بلكه كيفيت آموزش و ارزش مدرك دانشگاهي خارج از كشور مهمترين عاملي است كه آنها را به فكر ادامه تحصيل در خارج مي اندازد. يكي از انگيزه هاي اصلي اين است كه تجربه خود را با زندگي و كار در يك كشور خارجي افزايش دهند.
با اين حال ظرفيت محدود مؤسسات هند در تحقق نيازهاي آموزش در مقطع كارشناسي ارشد مشكل بزرگي است. بيش از ۷۰ درصد دانشجويان هندي كه در آمريكا تحصيل مي كنند در مقطع كارشناسي ارشد مشغول به تحصيل هستند و تنها ۲۲ درصد دانشجوي كارشناسي مي باشند. بيش از ۷۵ درصد از همه دانشجويان هندي مشغول به تحصيل در آمريكا،  در رشته هاي مديريت و بازرگاني مهندسي، رياضيات و علوم كامپيوتر تحصيل مي كنند.
از سوي ديگر تقاضا براي كرسي هاي دانشگاههاي هند در رشته هاي پرطرفداري همچون مهندسي و مديريت بسيار بيشتر از عرضه و ظرفيت آن است.
سياست هاي رزرو كردن كه براي تضمين فرصت هاي آموزشي براي افراد كم بضاعت در درون جامعه هند طراحي شده، ظرفيت هاي داخل كشور را كه مي تواند در دسترس دانشجويان قرار داشته باشد محدود مي كند.به همين دليل دانشگاههاي خارجي فرصت هاي بهتري براي دانشجويان هندي در اختيار مي گذارند.نكته آخر، رقابت فعال و رو به رشد براي دانشجويان هند در دانشگاههاي خارجي است. در حالي كه انگليس و اخيرا آمريكا، اهداف شناخته شده دانشجويان هندي هستند، استراليا و كانادا نيز به سرعت در حال بدست آوردن سهمي در اين بازارند. در سالهاي اخير استراليا، انگليس و فرانسه برنامه هاي فشرده اي را براي جذب دانشجو در آسيا آغاز كرده اند.
دانشگاههاي آمريكايي نيز كه بعد از بحران مالي آسيا در اواخر دهه ۱۹۹۰ با كمبود دانشجو از شرق و جنوب شرق آسيا روبرو شدند، اقدامات بازاريابي خود را براي دانشجويان جنوب آ سيا شدت بخشيده اند.
همه اين عوامل در دريافتن دليل افزايش شمار دانشجويان هندي مشغول به تحصيل در خارج كمك مي كند.
راهي به آينده
حتي تندروترين افراد خوش بين نيز نمي توانند نسبت به مشكلات عظيم پيش روي نظام آموزش عالي هند بي  تفاوت بمانند. اين نظام گسترده از ۳۰۰ دانشگاه و بيش از ده هزار كالج و ۵/۶ميليون دانشجو تشكيل شده است. اين نظام با كمبود امكانات و با موانع بزرگي روبروست. كيفيت آموزش هم در سالهاي اخير افت كرده است.
بروكراسي متمركز آموزش عالي هند و انعطاف ناپذيري آن، فشارهاي سياسي بر نهادهاي آموزش عالي و مشكل رو به رشد فساد در جنبه هاي مختلف دانشگاهي (مثلا پذيرش، امتحانات و ارتقاء سطح) وضعيت را پيچيده تر كرده است. در چنين نظام پرمشكلي جهاني شدن و سياست  هاي آن چگونه مي تواند مؤثر باشد.سه راه مي تواند نويدبخش آينده باشد. راه اول اصلاح خط مشي هاست كه شامل بازكردن فضا براي دانشگاههاي خصوصي، تسهيل يا حذف محدوديت هاي پژوهشي براي استادان و فارغ التحصيلان خارجي و تشويق به همكاري خارجي در بخش دانشگاهي است. براي آنكه هند بتواند از فرصت هاي فضاي جديد جهاني استفاده كند آموزش عالي بايد آزادسازي شود.راه ديگر گسترش همكاري ميان دانشگاه و حوزه هاي ديگر است. در رشته هايي چون مهندسي و مديريت و كامپيوتر همكاري ميان دانشگاه و صنعت براي هر دو حوزه مفيد واقع مي شود. حضور رو به رشد شركت هاي چند مليتي در هند به همراه صنعت نوظهور تكنولوژي پيشرفته در اين كشور ضرورت همكاري دانشگاه با حوزه هاي ديگر را بيش از گذشته گوشزد مي كند.
شركت هاي جهاني چون جنرال الكتريك نسبت به حمايت از طرحهاي آموزش بين المللي علاقه و تمايل نشان داده اند و طرحهايي چون بورسيه تحصيلي براي دانشجويان با استعداد هندي از جمله اولويت هاي آنهاست.
مخالفان آموزش عالي جهاني مي گويند همانطور كه مك دونالد صنعت غذاي سرد جهان را تحت سلطه درآورده، دانشگاههاي غربي هم فضاي آموزشي دنيا را تسخير مي كنند. اما دنياي آموزش عالي در قرن ۲۱ دنياي بدون مرز علم و تفكرات است كه براي همه كشورها منفعت دارد.
منبع: www.iie.org

شرايط تحصيل در دانشگاه هاي هلند
000176.jpg
مهتاب صفرزاده خسروشاهي
دانشگاه هاي هلند
پس از اخذ ديپلم، دانش آموزان براي ورود به دانشگاه دو راه در پيش دارند:
۱- ورود به «دانشگاه».
۲- ورود به «مدارس عالي» يا «دانشگاه هاي فني - حرفه اي».
۱۴ دانشگاه و بيش از ۹۰ مدرسه عالي (دانشگاه فني - حرفه اي) در هلند وجود دارد. دانش آموزان، بر اساس نمرات ديپلم، دانشگاه خود را انتخاب مي كنند. پس از انتخاب دانشگاه، هزينه ها توسط دانشگاه برآورد شده و هزينه آن توسط دولت پرداخت مي شود. دانشجويان در صورت نياز، از دولت وام دريافت مي كنند.
اما از جهت ارائه مباحث درسي و مدارك تحصيل، دانشگاه ها متفاوت بوده و اينطور تقسيم بندي مي شوند:
۱- دانشگاه هاي شهرهاي: ليون، آمستردام، گرونيگن، اوتريخ، ليمبورگ، نگيمگن، تيلبورگ، دانشگاه ايروسموس روتردام و دانشگاه دولتي آمستردام؛ اكثر رشته هاي تحصيلي را دارند و ادامه تحصيل در اكثر رشته ها در اين دانشگاه ها ميسر است.
۲- دانشگاه هاي شهرهاي: دلف، توئنتي، ايندهاون، فقط دروس فني - مهندسي را ارائه مي دهند.
۳- و تنها دانشكده كشاورزي هلند دانشكده وگينگن است كه كليه رشته هاي مهندسي كشاورزي در آنجا تدريس مي شود.
اما مدارس عالي يا دانشكده هاي فني - حرفه اي اين دانشكده ها در اغلب شهرهاي بزرگ و كوچك هلند داير هستند. رشته هايي مثل: كشاورزي، آموزگاري، تكنولوژي آموزشي، بازرگاني، علوم اجتماعي، علوم سياسي، روابط بين الملل، بهداشت كاري و كليه رشته هاي هنري را  آموزش مي دهند. طبق قانوني كه در اول آگوست ۱۹۹۳ به تصويب دولت رسيد؛ هزينه تحصيلات دانشگاهي و پس از آن تحصيلات تكميلي، به طور كامل بايد از طريق دولت پرداخت شود. نحوه پرداخت هزينه ها، هر ۲ سال يكبار توسط دولت بازبيني مي شود. علت اين بازبيني، اطمينان دولت براي تأمين كامل هزينه ها است. به علاوه نام نويسي در دانشگاه ها به صورت نيمه وقت (پاره وقت) و تمام وقت انجام مي شود تا دانشجويان زمان كافي براي پرداختن به تحصيل و كار را داشته باشند.
* مراحل تحصيل در دانشگاه:
پس از اخذ ديپلم از دبيرستان، دانش آموزان وارد دانشگاه مي شوند. همه دانشجويان، سال اول دانشگاه دروس مشترك دارند. يعني همگي واحدهاي يكساني را مي گذرانند در انتهاي سال؛ يك آزمون عمومي به نام «آزمون مقدماتي» از كليه دانشجويان به عمل مي آيد. افرادي كه علاقه مندند كه در رشته مهندسي كشاورزي، حقوق و مهندسي هاي مختلف فارغ التحصيل بشوند؛ پس از موفقيت در اين آزمون و ارائه يك پايان نامه (تز)، درجات عملي خود را دريافت كرده و فارغ التحصيل مي شوند. كليه مهندسين، با درجه «مهندسي» و دانشجويان رشته حقوق با درجه «ليسانس حقوق» فارغ التحصيل مي شوند.
اما دانشجوياني كه علاقه مند به ادامه تحصيل در رشته هاي پزشكي هستند، وارد سال دوم دانشگاه شده و در يكي از رشته هاي پزشكي، دندانپزشكي، دامپزشكي و يا داروسازي، ادامه تحصيل مي دهند. دوره هر يك از اين رشته ها (بدون احتساب سال اول كه دروس عمومي بوده است) ۴ سال است. پس از اين دوره، دانشجويان با مدرك «دكتراي حرفه اي» فارغ التحصيل مي شوند.
* مراحل تحصيل در مدارس عالي (دانشگاه هاي فني - حرفه اي):
اما افرادي كه مي خواهند در يكي از رشته هاي محيط زيست، بازرگاني، روابط بين الملل، تكنولوژي آموزشي، علوم پايه، هنر و علوم اجتماعي تحصيل كنند، پس از اخذ ديپلم از دبيرستان، وارد اين مدارس عالي مي شوند. بسته به رشته انتخابي بين ۲-۱ سال تحصيل كرده و مدرك فني - حرفه اي دريافت مي كنند. مدارك آنها كاملاً معتبر و قابل قبول «دولت» و «مراكز كاريابي» است.
* شرايط تحصيل دانش آموزان خارجي در دانشگاه هاي هلند به عنوان دانشجو:
افرادي كه در كشورهايي غير از هلند، ديپلم گرفته اند، ابتدا بايد مداركشان از نظر علمي با سيستم آموزشي هلند مطابقت داده شود. پس از تأييد، از آنها امتحان «زبان» به عمل مي آيد. چون زبان آموزشي دانشگاه هاي هلند (غير از مدارس عالي) «آلماني» است، بنابراين علاقه مندان به ادامه تحصيل بايد به زبان آلماني از جهت «نوشتن، خواندن، درك مطلب» مسلط بوده و نمره قبولي دريافت كنند. اين امتحان هر سال در ۱۵ آگوست (۲۴ مرداد) انجام مي شود. دانشجوياني كه در اين امتحان موفق نشوند؛ پس از تكميل «زبان آلماني» مجدداً  مي توانند در امتحان سال بعد شركت كنند.
اما افرادي كه علاقه مند به ادامه تحصيل در «مدارس عالي» هستند، بايد به «زبان انگليسي» مسلط باشند. به علاوه اينكه باز هم بايد مداركشان از جهت علمي با سيستم  آموزشي هلند مطابقت داشته باشد. طول مدت تحصيل در اين مدارس بسته به رشته ۲ سال است.
اما نكته مهم اينكه، افرادي كه از «مدارس عالي» فارغ التحصيل مي شوند؛ با مدرك ليسانس فارغ التحصيل مي شوند ولي اگر علاقه مند به ادامه تحصيل باشند، نيازي به گذراندن دروس تئوري ندارند، بلكه بايد «سابقه كار» داشته باشند. بنابراين پس از فارغ التحصيلي، به هر ميزان كه مهارت كاريشان را افزايش بدهند و بتوانند در امتحان «عملي» موفق بشوند، مدرك فوق ليسانس و دكترا دريافت مي كنند.
* كمك هزينه تحصيلي:
از نظر تسهيلات؛ دانشجويان دانشگاه ها و مدارس عالي به كمك هزينه تحصيلي كمي از دولت دريافت مي كنند. خدماتي مثل، خوابگاه، خدمات پزشكي، دندانپزشكي، مشاوره اي، ورزش و تغذيه، براي همه دانشجويان خارجي مجاني است. البته توجه كنيد براي دريافت كمك هزينه كامل (معافيت از پرداخت پول به دانشگاه) نمرات دانشجو بايد ممتاز باشد.

معرفي انجمن هاي علمي ايران - ۷
انجمن آهن و فولاد ايران
اكرم قديمي
سيدعبدالله محمدي
اين انجمن با هدف رشد، ارتقاء و توسعه تكنولوژي، شكوفايي فناوري، آموزش و پژوهش و نشر اطلاعات درزمينه هاي تخصصي آهن و فولاد و صنايع وابسته در تاريخ ۲۸/۴/۷۸ از وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مجوز خود دريافت كرد.
وظايف:
- ايجاد پايگاهي مناسب جهت برقراري ارتباط علمي، فني، تحقيقاتي، آموزشي و تبادل نظر بين محققان و ساير متخصصاني كه به نحوي با شاخه هاي گوناگون آهن و فولاد سروكار دارند.
- همكاري با وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، وزارت معادن و فلزات و ساير وزارتخانه ها و دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي و مراكز تحقيقاتي و انجمن هاي علمي و مؤسسات صنعتي در برنامه ريزي امور آموزشي، پژوهشي، صنعتي و برگزاري گردهمايي هاي علمي و فني
- ارزيابي و بازنگري در برنامه هاي صنعتي، علمي، پژوهشي، آموزشي و ارايه پيشنهادهاي لازم در رابطه با آهن و فولاد
- ارايه خدمات آموزشي، علمي، پژوهشي، فني و صنعتي
- ترغيب، تشويق و حمايت از پژوهشگران، صنعتگران و دانشجويان
- تهيه و تدوين و انتشار نشريات و مجموعه هاي علمي، آموزشي
- شناسايي و جذب اشخاص فعال در رشته هاي مربوطه و تشويق و هدايت آنها
- ايجاد ارتباط با انجمن ها و سازمان هاي علمي بين المللي
- كسب اطلاعات از آخرين دستاوردهاي علمي و صنعتي و ارايه آنها به اعضاء
- حمايت از حقوق قانوني اعضاء مرتبط با اهداف انجمن
تعداد اعضا: ۲۹۴ نفر عضو پيوسته، ۱۶۳ نفر عضو وابسته، ۷۳ نفر عضو افتخاري، ۶۱۸ نفر عضو دانشجويي و ۴۳ عضو حقوقي.
برنامه هاي جاري:
برگزاري سمپوزيوم فولاد ۸۲ (بهمن ماه در يزد)
- برگزاري سمينار توسعه صنايع فولاد ايران و جهان و موقعيت شركت سهامي ذوب آهن (ارديبهشت ماه ۸۲).
- برگزاري ۱۲ دوره آموزشي با عناوين مختلف
- اعلام آمادگي برگزاري كارگاه هاي آموزشي به شركت هاي مختلف

معرفي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي خارج از كشور
نظام آموزش عالي «انگلستان»
* الهام رضاخاني
كساني كه مايل به ادامه تحصيل در مراكز آموزش عالي كشور انگلستان هستند، بايد پس از گرفتن گواهينامه G.C.S.E دوره موسوم به A-level را طي دو سال با موفقيت بگذرانند.
نمرات اين دروس، به درجات A,B,C,D تقسيم مي شود و كساني كه حداقل دو درس A-level آنها در سطح A,B,C باشد، مي توانند وارد دانشگاه شده و براي دوره «كارشناسي» ادامه تحصيل دهند و افرادي كه نمرات دروس آنان E,D باشد وارد دانشگاه ها و دوره هاي با كيفيت پائين تر مي شوند. (H.N.D)
براي ورود به دانشگاه هاي انگلستان گذراندن موفقيت آميز امتحانات A-level حداقل در دو درس الزامي است و ديپلمه هاي خارج از كشور براي ورود به مراكز آموزش عالي اين كشور، بايد امتحانات فوق را بگذرانند.
دوره هاي تحصيلي و نحوه ارزشيابي مدارك تحصيلي
- اولين دوره تحصيل در مراكز آموزش عالي كشور انگلستان، دوره هاي هنري و حرفه اي است كه دارندگان ديپلم كالج و دبيرستان پس از دو يا سه سال تحصيل در دانشگاه اين دوره را طي مي كنند و مدرك آنان كارداني ارزشيابي مي ش ود.
- طول دوره «كارشناسي» در دانشگاه هاي انگلستان، سه يا چهار سال تحصيل تمام وقت يا چهار سال تحصيل با كار توام است. (Sandwich Course) داوطلباني كه فاقد نمرات A-level هستند مي توانند در برخي از دانشگاه ها دوره Bachelor (كارشناسي) را به شرط پشت سر نهادن يك سال ابتدايي، آغاز كنند كه در مجموع اين دوره چهار سال تحصيلي است.
مدارك كارشناسي در اين كشور به دو سطح Honours (بالاترين) و Ordinary (پائين ترين) تقسيم مي شود.
- براي ورود به دوره «كارشناسي ارشد» امتحاني صورت نمي گيرد، بلكه با توجه به نمرات دوره «كارشناسي»، مصاحبه و نظر معرف ها، دانشجو پذيرش مي شود.
اين دوره به دو صورت ارايه مي شود: الف - درس و پژوهش (By Course) در اين حالت دانشجو پس از شش ماه حضور در كلاس و موفقيت در امتحانات، پژوهش كوتاه مدتي را انتخاب مي كند، كه پس از دفاع موفقيت آميز از آن، موفق به دريافت مدرك Master (كارشناسي ارشد) مي شود. ب- پژوهش (By Research) در اين حالت كلاس درسي وجود ندارد و تنها كار پژوهشي ارايه مي شود و طول آن معمولا دو سال است.
- دوره آخر Ph.D است، اين دوره منحصرا با پژوهش طي مي شود و در اين دوره بايد مجهولي كشف، يا موضوع جديدي در يكي از رشته هاي علوم ارايه شود. مدت متوسط اين دوره سه سال است و در نظام تحصيلي انگلستان اخذ مدرك Ph.D مستقيما پس از دوره Bachelor (كارشناسي) نيز ممكن است، كه در اين صورت دانشجو بايستي وضعيت علمي كاملا مطلوبي داشته باشد. هيچيك از مدارك اخذ شده از مراكز آموزش عالي خصوصي (Private) و نيز تحصيلات غيرحضوري، مكاتبه اي و ترددي ارزشيابي نمي شود.

سايت هاي مفيد
دانشگاه «كليولند» آمريكا Cleveland
ترجمه: نازنين زاغري
www.csuohio.edu
آدرس اينترنتي دانشگاه «كليولند» آمريكاست.
اين دانشگاه به چهار قسمت اصلي تقسيم مي شود كه شامل واحدهاي دوره كارشناسي، كارشناسي ارشد، حقوق و تحصيلات تكميلي هستند كه در هر يك، رشته هاي متفاوت و جامعي ارائه مي شود.
رشته هاي ارائه شده در بخش كارشناسي به شرح زير است:
دانشكده هنر و علوم دانشگاه كليولند رشته هاي هنر، هنر انتزاعي، آموزش هنر- تاريخ هنر- معرفي علوم و هنر به زندگي دانشجويان- هنر دراماتيك - تاريخ- موسيقي- فلسفه- روانشناسي- انسان شناسي- دروس مذهبي - مطالعات زنان - دانش كلاسيك و قرون وسطي- ارتباطات- بسياري از زيرمجموعه ها و حركات بدني موزون.
دانشكده بازرگاني James J.Nance رشته هاي حسابداري - معرفي اقتصاد و بازرگاني به زندگي دانشجويان- حقوق بازرگاني- قضاوت- اقتصاد- امور مالي و بودجه- بازاريابي- مديريت امنيت ملي.
دانشكده مهندسي Fenn مهندسي راه و ساختمان- رايانه- علوم رايانه و سيستم هاي اطلاعاتي- مهندسي الكترونيك- علوم مهندسي- تكنولوژي مهندسي- رياضي- فيزيك- علوم نظامي- مهندسي پزشكي.
دانشكده آموزش First انواع شاخه هاي آموزش زبان- زيرمجموعه هاي زبان انگليسي شامل ادبيات، زبان شناسي،  ترجمه و تدريس- زبان فرانسه- زبان يوناني- زبان ايتاليايي- زبان اسپانيايي- زبان آلماني.
دانشكده پزشكي تمامي رشته هاي پزشكي و پرستاري.
با رجوع به بخش«ثبت نام» دانشگاه كليولند كه به راحتي مي توان به آدرس اينترنتي:
www.csuohio.edu/acdepts.html به آن دسترسي پيدا كرد، نام تمامي دانشكده هاي اين دانشگاه همراه با شماره تلفن و نشاني پست الكترونيكي هر يك قيد شده است. در اين قسمت به خوبي مي توان از برنامه هاي ترم آتي دانشكده ها و واحدهاي آموزش ارائه شده در رشته هاي مختلف آگاه شد و جهت ثبت نام، با يك برنامه ريزي صحيح و از پيش تعيين شده اقدام كرد.
در بخش كارشناسي، اين دانشگاه به علاقمندان و دانشجويان تمامي رشته هايي كه در بالا به آنها اشاره كرديم، مدرك كارشناسي ارائه مي دهد. در قسمت كارشناسي ارشد، در رشته هاي حسابداري و بودجه، سيستم هاي اطلاعاتي، ارتباطات كاربردي، تئوري و روش شناسي، هنر، بازرگاني، رايانه، علوم انساني، حقوق، موسيقي، درمان فيزيكي، ارتباطات جمعي و بهداشت عمومي، مدرك فوق ليسانس به دانشجويان اعطا مي شود.
حذف واحد مطالعات خاور دور در دانشگاه دورهام انگلستان
دانشگاه دورهام انگلستان اخيرا در صدد برآمده تا با حذف بخش مطالعات خاور دور و زبان شناسي هزينه هشت ميليون پوندي آن را صرف واحدهاي مهم تري نمايد.
طرح بحث برانگيز حذف اين بخش دانشجويان و كاركنان سابق اين رشته را متعهد ساخته تا تلاش خود را براي متوقف كردن اين حركت ادامه دهند. آنان مدعي هستندكه اين حركت ممكن است به كاهش اهميت هر گونه رشته تخصصي، به ويژه در زمينه مطالعات خاور دور، كه از جمله فعال ترين بخش هاي اين دانشگاه است،  منجر شود.
«ليزا مكنزي» از فارغ التحصيلان اين دانشگاه، در رشته زبان چيني و مديريت، مي گويد: « بخش مطالعات خاور دور انگلستان يكي از معدود بخش هاي فعال در اين زمينه و نيز از جمله بهترين آنهاست كه بايد حفظ شود.» اين طرح، اكنون در مرحله ۹۵ روزه براي بحث و مشاوره قرار دارد و رؤساي اين دانشگاه قصد دارند بودجه اين واحد را صرف تغيير و تحول در سيستم آموزشي دانشگاه كنند.
رئيس دپارتمان مطالعات خاور دور در مخالفت با طرح تعطيلي اين بخش مي گويد: «بسياري از همكاران ما در اين قسمت، در زمينه هاي بسيار تخصصي نظير باستان شناسي و نظام ارتشي ژاپن يا اقتصاد چين مشغول به كار و تحصيل هستند و كشور ما با از دست دادن چنين افرادي در حقيقت متخصصان با ارزشي را از دست داده است.»
دانشگاه هاي بريتانيا روي اينترنت
دولت بريتانيا همراه دوازده دانشگاه اين كشور و شماري از شركت هاي خصوصي، دست به ابتكاري تازه زده  است تا همه دانشجويان سراسر جهان بتوانند از طريق اينترنت از امكانات آموزشي اين كشور بهره مند شوند.
مؤسسه يو كي اي يو يا دانشگاه الكترونيكي جهاني بريتانيا (e-Universities Worldide UK) با برخورداري از ۶۲ ميليون پوند كمك مالي دولت مجموعه اي از دوره هاي آموزشي نظير زبان انگليسي، علوم و فناوري و مديريت بازرگاني را در مقطع كارداني و كارشناسي از طريق اينترنت در اختيار دانشجويان سراسر جهان قرار مي دهد.
هيات علمي اين مؤسسه با همكاري هيات هاي علمي دانشگاه هاي مختلف مطالب درسي رشته هاي مختلف را به گونه اي كه براي آموزش الكترونيكي مناسب باشد تدوين كرده اند و قرار است اين دوره ها نخست توسط دانشگاه هاي كمبريج، يورك و شفيلد هالام عرضه شود.
برخي دوره ها چه از لحاظ ارائه دروس و چه از لحاظ برگزاري آزمون  به طور كامل از طريق اينترنت صورت خواهد گرفت اما برخي دوره ها نيز هستند كه برگزاري آزمون آن در محلي در نزديكي محل اقامت دانشجو خواهد بود.
مؤسسه يو كي اي يو با همكاري شركت معروف سان ميكروسيستمز مبلغ ۲۰ ميليون پوند براي استقرار يك پلاتفرم آموزش الكترونيكي قابل اعتماد، سرمايه گذاري كرده و كوشيده است با همكاري شركت فوجيتسو از يك اتصال پرسرعت ۲۴ ساعته در هفت روز هفته براي همه نقاط دنيا برخوردار شود.
براي اطلاعات بيشتر مي توانيد به پايگاه اينترنتي اين مؤسسه به نشاني زير مراجعه كنيد: www.ukeu.com

|  دانشجو-۲  |   دانشجو-۳  |   دانشجو-۴  |   دانشجو-۵  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |