يكشنبه ۲ آذر ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۲۳۳
گوناگون
Front Page

در حاشيه خبرها
بي توجهي در پرداخت ماليات به كاهش قدرت خريد مردم مي انجامد
بررسي هاي اقتصادي نشان مي دهد مشاركت نكردن مردم در پرداخت ماليات به كاهش قدرت خريد مردم و فشار به اقشار آسيب پذير منجر خواهد شد.
در ايران به دليل عدم فرهنگ سازي اكثر مردم از پرداخت ماليات فرار مي كنند.
طي يك سال گذشته با وجود كاهش سقف ماليات دريافتي نيز اقبال مردم به پرداخت ماليات افزايش چنداني نداشته است.
در اكثر كشورهاي توسعه يافته منبع اصلي درآمد دولت، دريافت ماليات از شهروندان است كه در ايران اين رقم ناچيز است.
عدم پرداخت ماليات از سوي شهروندان و سطح پايين مشاركت موجب مي شود دولت با كسري بودجه مواجه شود كه در پي اين اتفاق تورم شدت يافته و قدرت خريد مردم كاهش پيدا مي كند.
در اين شرايط اقشار آسيب پذير بيشترين زيان را خواهند ديد و به اين ترتيب با پرداخت نشدن ماليات به شكاف طبقاتي دامن زده مي شود.
خريد اوراق مشاركت بهترين راه سرمايه گذاري 
كارشناسان معتقدند در شرايط فعلي بهترين راه سرمايه گذاري، خريد اوراق مشاركت است. زيرا اين اوراق به سرعت به پول نقد تبديل شده و پرداخت سود بيش از ۱۵ درصدي سالا نه آن نيز از سوي دولت تضمين شده است.
به اعتقاد اين عده، در شرايطي كه بورس بازي از بازار خودرو و ارز رخت بربسته و بازار مسكن نيز در ركود به سر مي برد بهترين راه سرمايه گذاري خريد اوراق مشاركت، سپرده گذاري در بانك، خريد بيمه نامه پس انداز و سرمايه گذاري در بورس اوراق بهادار است.
اين شرايط مي تواند براي اقتصاد كشور بسيار اميدوار كننده  باشد. زيرا در صورت رواج سرمايه گذاري هاي شفاف و مطلوب، ضمن دستيابي مردم به سود مطمئن اقتصاد كشور نيز رشد بيشتري را تجربه خواهد كرد.
به جز اين موارد امكان سرمايه گذاري در بازار موازي پول نيز وجود دارد كه طي ماههاي اخير با رشد خدمات بانكهاي خصوصي و پرداخت سودهاي بالا تر، مردم پس اندازهاي خود را بتدريج به سمت اين بانكها كشانده اند.
نسيه فروشي انشعاب آب متوقف مي شود
ديوان عدالت اداري چندي پيش دريافت كار مزد براي فروش اقساطي انشعاب آب را غير قانوني تشخيص داد كه اين اقدام موجب توقف فروش اقساطي انشعاب آب شده است. مدير عامل آب و فاضلا ب استان تهران اخيراً  اعلا م كرده است با توجه به ابطال بخشنامه فروش اقساطي انشعاب آب اين حركت متوقف شده و فروش نقدي نيز براي وزارت نيرو و مردم دردسر ايجاد خواهد كرد.در طرح فروش اقساطي انشعاب، مشتركاني كه توان پرداخت حق انشعاب آب را نداشتند مي توانستند ۳۰ درصد مبلغ رانقد و بقيه را به صورت اقساطي طي دو سال پرداخت كنند. استدلال ديوان عدالت اداري براي جلوگيري از دريافت كارمزد در اين طرح بر اساس ربوي تشخيص داده شدن اين سود استوار است زيرا افراد با خريد انشعاب آب سرمايه گذاري نمي كنند ودرآمدي به دست نمي آورند. از سوي ديگر وزارت نيرو معتقد است كارمزد دريافتي رقمي معادل تورم سالا نه است و فقط كاهش ارزش پول را جبران مي كند.
در هر صورت به نظر مي رسد متوقف شدن طرح فوق فقط به زيان خانواده هاي كم در آمد تمام شود كه توان پرداخت هزينه هاي سنگين خريد انشعاب آب را ندارند. در بسياري از كشورهاي جهان انشعاب آب و برق و تلفن فروخته نمي شود واز مصرف كنندگان فقط بهاي خدمات دريافت مي شود.
اعلا م آمادگي براي كاهش قيمت اقامت در هتل
جامعه هتل داران اعلا م آمادگي كرده است در صورت فراهم شدن شرايطي نظير افزايش خدمات تور، بهبود كيفيت حمل و نقل و كاهش قيمت هاي آن، قيمت اقامت در هتل ها را كاهش دهد.
به گفته خسرو ايران پور، دبير جامعه هتل داران ايران قيمت اقامت در هتل از سوي سازمان ايرانگردي وجهانگردي با همكاري هتل داران هم تراز تعيين شده كه اين قيمت ها، قيمت هاي كف (حداقل) است. گرچه هزينه اقامت در هتل هاي ايران به نسبت ساير كشورها رقم بسيار كمتري است اما به نسبت درآمد خانوادهاي ايراني رقم بسيار سنگيني به شمار مي رود. از جمله عوامل بالا  بودن هزينه اقامت هتل دركشور مي توان به ضعف مديريت درهتل ها، عدم درجه بندي، پايين بودن ميزان مشتريان در بسياري از روزهاي سال، پايين بودن سطح خدمات جانبي و ... اشاره كرد. اما ضعفي كه در اداره  هتل هاي كشور مشهود است عدم كاهش قيمت در ماههايي است كه مشتريان هتل كاهش مي يابد.
در اكثر نقاط جهان در اين ماهها هتل ها براي جذب مشتري، ايجاد اشتغال وجبران هزينه هاي ثابت با در نظر گرفتن سودي بسيار ناچيز قيمت هاي خود را به شدت كاهش مي دهند. اما در ايران به دليل عدم استقرار نظام هاي مدرن مديريتي ودولتي بودن اكثر هتل ها، چنين اتفاقي روي نمي دهد.

صداي مصرف كننده ۶۹۵۵۲۵۷
باغ هاي سيب مهرشهر
چند سالي است كه زمين خواران و مال اندوزان به جان باغ هاي سرسبز و باصفاي مهرشهر كرج افتاده  و هر يك به نوعي گوشه اي از آن را خشك كرده، به ساختمان سازي پرداخته اند. اخيراً نيز تنها نواحي سبز باقيمانده اين باغ ها در معرض حمله اين عده قرار گرفته، هر لحظه بيم نابودي آنها مي رود. از مسئولا ن ذيربط تقاضا داريم عاجلا نه تدبيري را اتخاذ كنند و فضاي سبز مهرشهر را نجات دهند.
ساكن مهرشهر كرج 
خاصيت هايCLC
در تبليغات خودرو پرايد، از مزاياي دستگاهCLC كه روي مدل هاي جديد نصب مي شود، مطالب زيادي گفته مي شود. اما در حقيقت اين دستگاه جز افزايش مصرف، خاموشي هاي مكرر موتور و در نهايت افزايش هزينه هيچ خاصيت ديگري ندارد. جالب اين كه در مراجعه به نمايندگي ها، به ما مي گويند۱۵۰ هزار تومان بدهيد تا دستگاه را برداريم.
غلا مي 
تاكسيمترها را روشن كنيد
در تاكسي هاي شهر دوبي، يك اتيكت در معرض ديد مسافر قرار گرفته كه در آن نوشته شده، روشن نكردن تاكسيمتر توسط راننده به منزله اين است كه وي مي خواهد به شما سرويس رايگان بدهد. آقايان راننده ها، مسئولا ن محترم تاكسيراني، عزيزان شهروند، تاكسيمتر همه جاي دنيا عنصري اساسي در سرويس حمل و نقل عمومي است. بيائيد تاكسيمترها را روشن كنيم.عليزاده 
سرعت گيرها،عامل تصادف و سانحه 
سرعت گيرهاي جاده قم- شهرك حسنآباد فاقد علا ئم شبرنگ و به دور از هرگونه اصول مهندسي تعبيه شده اند. به طوري كه تاكنون چندين تصادف سنگين تنها به علت همين سرعت گيرها رخ داده. اما شهرداري محل مي گويد ابتدا بايد رسماً شكايت كنيد تا بعد رسيدگي كنيم. چرا جان مردم بايد در گرو كاغذ بازي هاي پيش افتاده باشد؟
كاظم زاده- از قم 
۲۵ درصد افزايش قيمت در ۲ روز
تاكسي سرويس هاي ولنجك براي مسير ولنجك به پمپ بنزين، كرايه خود را در ۲ روز۲۵ درصد افزايش داده اند. خواهشمنديم اتحاديه مربوطه اقدام كند.
احمدي نژاد
عصر ارتباطات
نامه اي را از طريق پست عادي از منطقه ۱۹ تهران به منطقه ۱۶ فرستادم. اين نامه بعد از ۹ روز به مقصد رسيد. فقط خواستم به خاطر اين سرعت حيرت انگيز در عصر ارتباطات به آقايان تبريك عرض نمايم.
ليدا  دفتري 
توقف فروش نقدي سايپا
شركت سايپا چندي پيش فروش نقدي گذاشته بود كه مردم از آن استقبال كردند. اما همين كه اين امر روي كاهش قيمت هاتأثير گذاشت، فروش نقدي متوقف شد. اين اقدام سايپا فقط خوشآيند دلا ل ها و واسطه ها است كه به مفت خوري شهره آفاقند!
جاويد
درخواست از نيروي انتظامي
از خادمين كوچك و ناچيز آستان حضرت عبدالعظيم حسني(ع) هستم و در يكي از مناطق ورامين سكونت دارم. در اين محله مسكوني، خلا ف و مزاحمت محسوس و مرئي است مخصوصاً بين برخي جوانان و نوجوانان تا سنين ۱۱- ۱۲ ساله كه استعمال سيگار براي آنها امري عادي است. چند بار به اتفاق همسايگان به پليس ۱۱۰ زنگ زده ايم، تأثير چنداني نداشته، به دادسرا شكايت كرده ايم، نتيجه نگرفته ايم. خلا فكاران با راحتي خيال با اعصاب و آسايش مردم در ستيزند. با موتور سيكلت و بدون گواهينامه در كوچه ها با صداي گوشخراش جولا ن مي دهند، ترقه هايي داخل كوچه ها و گاه منازل مي اندازند كه مثل بمب مي تركد و... ملتمسانه منتظر اقدام هستيم.
ورامين-۱۶ متري باغ- علي پورمحبي 
حراج به علت تغيير شغل 
۱۰ سال است كه يك مغازه لباسفروشي در محله ما با پارچه نويسي  و اتيكت هاي مختلف به مردم اعلا م مي كند به علت تغيير شغل تمام اجناس خود را با زير قيمت خريد عرضه مي كند و به اين ترتيب نه ساكنان محله - كه در اين ۱۰ سال ديگر شگرد فروشنده را شناخته  اند-بلكه رهگذران را فريب داده، اجناس بنجل و بي كيفيت را به آنها غالب مي كند. مغازه هايي از اين دست در سطح شهر به وفور يافت مي شوند.
خليلي

پاك كردن لكه چاي
000876.jpg
بسياري اوقات در اثر بي دقتي كودكان، ليوان چاي روي فرش افتاده و لكه اي بزرگ بر جاي گذارده. اگرچه ممكن است در اثر تيره بودن رنگ فرش، در ظاهر، اثر آن به چشم نيايد اما غالباً پس از خشك شدن، فرش حالتي نامطلوب به خود مي گيرد . براي پاك كردن چنين لكه هايي، پيش از انجام هر كاري بايد با يك حوله يا دستمال سفيد، تا جايي كه ممكن است در زدودن لكه تلا ش كرد.
پس از آن نوبت به بهره گرفتن از محلول سركه براي خنثي كردن اثر شيميايي چاي مي رسد. يك سوم ليوان را از سركه سفيد پر كنيد و باقي را آب بريزيد. با استفاده از آب پاش(اسپري) نقطه لك شده را با محلول سركه كاملا ً مرطوب كنيد. اكنون سعي كنيد با دستمال لكه را پاك كنيد.
پس از شستشو با سركه، استفاده از محلول پاك كننده نيز مي تواند پر منفعت باشد. يك چهارم قاشق چايخوري مايع ظرفشويي را در يك ليتر آب حل كنيد و روي محلي كه چاي ريخته شده، بپاشيد و همزمان با دستمال آن را پاك كنيد. اين كار را تا آنجا ادامه دهيد كه ديگر اثري از آلودگي بر جاي نماند، اگرچه به احتمال فراوان اثري كمرنگ از آن بر جاي خواهد ماند.
در وهله بعد نوبت به استفاده از آب مي رسد. با آبپاش، به آرامي سعي در شستن لكه كنيد و آن گاه با دستمال دوباره اهتمام بر پاك كردن آلودگي ببنديد.
در اين برهه آهسته با آب لك را بشوييد، ديگر نيازي به پاك كردن آن نيست و تنها با دستمال روي آن نقطه را بپوشانيد و اجازه دهيد تا خشك شود.
اگر پس از خشك شدن هنوز اثري باقي مانده بود نقطه اي كه به چاي آلوده شده را با آب اكسيژنه با غلظت سه درصد مرطوب كنيد،يك ساعت صبر كنيد و سپس آن را پاك كنيد. اين كار را آن قدر تكرار كنيد تا لك برطرف شود، آنگاه فرش را با آب نمناك كنيد و با دستمال بپوشانيد تا خشك شود.
پاك كردن لكه خون 
با يك دستمال سفيد تا جايي كه ممكن است اثر لكه خون را كمرنگ كنيد، سپس با محلول آمونياك اثر شيميايي آن را خنثي كنيد. براي تهيه محلول آمونياك يك قاشق غذاخوري آمونياكي كه براي تميزكردن خانه به كار مي رود را با نصف فنجان آب مخلوط كنيد و سپس آن را با اسپري روي محل لك بپاشيد، سپس با دستمال سفيد دوباره روي فرش بكشيد تا تميز شود. به ياد داشته باشيد محلول به كار برده شده بايد خنك باشد.
دروهله بعد سودجستن از محلول پاك كننده ضروري مي نمايد. يك چهارم قاشق غذاخوري مايع ظرفشويي با يك ليتر آب را در هم بياميزيد و روي لك بپاشيد، همزمان با دستمال آن را مالش دهيد تا اثر آلودگي رفته رفته محو شود.در نهايت با آب خالي محل را مرطوب كرده و با دستمال اندك اثر باقيمانده را پاك كنيد و سرانجام فرش را بشوييد. روي آن دستمال پهن كنيد تا خشك شود. اگر اين حربه مو‡ثر نبود استفاده از آب اكسيژنه با غلظت سه درصد نيز مي تواند كارگشا باشد.
پاك كردن روغن سالا د
در شرايطي كه مواد خارجي به سطح خارجي فرش چسبيده يا روغن روي آن خشك شده با دستمال سفيد يا چاقوي ميوه خوري كه تيز نباشد آن را بزداييد. سپس پارچه سفيد تميزي را به الكل آغشته كنيد و روي سطح فرش بماليد و اين كار را تا تميز شدن فرش و يا تا زماني كه به پارچه رنگ نداده ادامه دهيد. دقت كنيد الكل به درون فرش رخنه نكند و به جداره پشتي آن نرسد زيرا به پود آسيب مي رساند.
از ديگر سو حركت مالشي را مستمر و چرخشي انجام ندهيد زيرا به سطح فرش آسيب مي رساند. اگر لك بر طرف شد به اين كار خاتمه دهيد در غير اين صورت گام بعدي را بيازماييد. در اين وهله همچون قبل مايع ظرفشويي، شستشو با آب و در صورت ناكارآمد بودن، آب اكسيژنه با غلظت سه درصد را بيازماييد.

نامه هاي شما
اشاره:
چند ماهي است بحث خودروهاي فرسوده و تأثير آلودگي هاي متعدد آنها در بروز ناهنجاريهاي شهري و در نهايت پيشنهاد از رده خارج كردن اين خودروها به يكي از جدي ترين بحثهاي روز كشور تبديل شده و ذهن بسياري از شهروندان به خصوص قشر آسيب پذير و كم درآمد را به خود مشغول كرده است. در همين رابطه نقطه نظرات كارشناسان و صاحبنظران اقتصادي و صنعتي كشور بارها و بارها در تريبونهاي مختلف اعلا م و به اطلا ع مردم رسيده است.
اما را‡ي مردم و مصرف كنندگان واقعي چگونه به گوش دولتمردان خواهد رسيد؟ ستون صداي مصرف كننده «بازارچه» با هدف انتقال اين صداها به سطوح بالا يي و اجرايي جامعه شكل گرفته و پذيراي پيشنهاد، انتقاد و نظرات شما خواننده گرامي است. نظرات خود را در قالب نامه به نشاني تهران، خيابان انقلا ب، خيابان قدس، نبش بزرگمهر، واحد ۹ (ساختمان قدس) طبقه چهارم، تحريريه بازارچه يا به شماره نمابر ۶۹۵۳۳۵۹ ارسال بفرمائيد. حال با هم به نقطه نظرات يك مصرف كننده مي پردازيم.
حكايت خودروهاي فرسوده 
۱- اصولا ً در كشورهاي خارجي به غير از كشورهاي بسيار فقير داشتن اتومبيل براي مردم هيچ دغدغه نداشته و آسان و ساده است. حتي در بعضي از كشورها (استراليا، آمريكا، كانادا و بعضي كشورهاي اروپايي و خاور دور) اقساط اتومبيل پس از يك سال از تحويل خودرو به مصرف كننده شروع مي شود در حالي كه در كشور ما ميليونها تومان پول را مي گيرند تا پس از ماهها اتومبيل بدهند، آن هم خودروهايي كه از نظر كيفيت و قيمت، به هيچ وجه قابل رقابت با خودرو خارجي نيستند.
۲- شركت سايپا اعلا م نموده اتومبيلهاي ساخت آن شركت و شركتهاي وابسته را كه ساخت سال ۴۶ و قبل از آن هستند معرفي كنند و با ۵ ميليون تومان وام ۱۶ درصد و پرداخت الباقي به طور نقد، پرايد تحويل بگيرند. خودروهاي مدل ۴۶ و قبل از آن بسيار اندك است و دارندگان آنها هم نمي توانند اين شرايط را اجرا كنند و از طرف ديگر چنين رويه هايي تحميلي است.
۳- از طرف ديگر اعلا م كرده اند در قبال تحويل پلا ك خودروهاي ۴ سيلندر خارجي از ۱۹۶۲ تا ۱۹۷۲ تا يك ميليون و پانصد هزار تومان براي وارد كننده خودرو خارجي تخفيف در نظر گرفته مي شود. پس تكليف صاحبان چنين خودروهايي چه مي شود؟ آنها هيچوقت صاحب خودرو نخواهند شد و اين مقررات فقط به نفع سرمايه دار و پولدار است. اگر بخواهند با روشهاي اين چنيني خودروهاي فرسوده و قديمي را از رده خارج كنند شايد ۵۰ سال هم كافي نباشد.
۴- با اينگونه رويه ها كه به نظر مي رسد كارشناسي نشده و تمامي جوانب در آن سنجيده نشده است وضع به همين صورت باقي خواهد ماند و آلودگي و مصرف بنزين روز به روز بيشتر و بدتر خواهد شد.
۵- پس از سالها بحث و هزاران ساعت كميسيون، جلسه و صرف وقت و هزينه توسط مسئولين ذيربط و درج مطالب بسيار در نشريات بابت ورود خودرو اينك اعلا م كرده اند عمر خودرو وارداتي حداكثر يكسال و تعرفه ماليات آن ۱۷۰ درصد براي ۵۰۰۰ دلار بوده و به ازاي هر ۲۵۰۰ دلا ر ۱۰ درصد هم اضافه مي شود يعني يك اتومبيل ده هزار دلا ري بايستي حدود ۱۰ هزار دلا ر هم ماليات بدهد.
۶- ملا حظه مي شود كه اين مدت مردم بيهوده معطل بوده اند: در كشوري كه اتومبيل هايي با عمر حتي بيش از ۴۰ سال تردد مي كنند اعلا م اين مطلب كه خودرو وارداتي بايستي عمر يك ساله داشته باشد تعجبآور است. بايستي يك حد تعادل رعايت شود. بنابراين چگونه صاحبان اتومبيلهاي قديمي اتومبيلهايشان را جايگزين كنند. اين مقررات فقط به نفع آنهايي است كه پول دارند و مي خواهند اتومبيلهاي آن چناني سوار شوند.
۷- از طرف ديگر عواقب چنين تصميم هايي اجبار مردم بر خريد همين توليدات بدون كيفيت و گران داخلي است! در حالي كه خيلي از مردم تمايل دارند خودرو خارجي با كيفيت، مصرف كم و قيمت مناسب را سوار شوند. تا ابد نمي شود دروازه ها را بست.
۸ - اگر نمي توانند اتومبيل داخلي با كيفيت خوب و قيمت مناسب به مردم بدهند بايستي مانند بسياري از كشورهاي دنيا كه از ما پيشرفته تر هستند عمل كرد كه عمر مفيد اتومبيل را ۱۰ سال تعيين كرده اند هر چند اتومبيل هاي با عمر بيشتر از ۱۰ سال هم در شهر تردد مي كنند ليكن هم بايد معاينه فني داشته باشند و هم بايستي ماليات بيشتري بدهند و از سوي ديگر دولت تسهيلا ت براي صاحبان اتومبيلهاي قديمي در نظر مي گيرد. براي مثال در كشور فرانسه در قبال معرفي اتومبيل فرسوده و از رده خارج دولت حداقل ۱۶۰۰۰ فرانك تخفيف قائل مي شود كه با معرفي آنها به كارخانه سازنده، خودرو با قيمت مناسب و آسان تحويل داده مي شود. دولت يونان و مجارستان نيز با عقد قرارداد با كشورهاي ثروتمند اتومبيلهاي زير ده سال را خريداري و جايگزين كرده، با قيمت ارزان به مردم مي دهند.
۹- اتومبيل دست دوم در خارج بسيار ارزان است. ضمن اينكه اين دست خودروها از لحاظ فني و كيفي در شرايط بسيار مناسبي هستند و مانند خودروهاي دست دوم در كشور ما زود فرسوده و داغان نمي شوند. دارندگان اتومبيل هاي قديمي كه نمي توانند و نمي خواهند خودرو داخلي بخرند و جايگزين كنند بايستي بتوانند در ازاي معرفي پلا ك خودروشان مجوز ورود اتومبيل هاي خارجي از قبيل: پژو، بنز، بي ام و تويوتا، هوندا، ميتسوبيشي، رنو، فيات، فولكس واگن و بسياري اتومبيل هاي ديگر كه در ساليان دور در ايران تردد كرده و شناخته شده هستند و تعميرات آنها ميسر است را از مدل ۹۵ به بالا وارد كرده و از بخشودگي گمركي، ماليات و عوارض برخوردار شوند.
۱۰ - بدين صورت خودروهاي فرسوده جايگزين شده و صرفه جويي ارزي و بهداشت محيط زيست هم پيآمد خواهد داشت چون  اتومبيل ها سوخت بسيار كمتر دارند، هر روز احتياج به تعمير و لوازم يدكي ندارند، از تصادفات كاسته مي شود، محيط زيست كمتر آلوده مي شود و بسياري مزاياي ديگر.
۱۱- در سالهاي قبل از انقلا ب مصرف كننده مي توانست خوردو دلخواهش را با قيمت مناسب و پرداخت حقوق و عوارض گمركي ۶۰ درصدي وارد كند و پلا ك خودرو هم معرفي نكند و مردم مجبور نبودند خودرو داخلي خريداري كنند و حق انتخاب داشتند.
رزمخواه- كارشناس امور مالي و بانكي بين المللي 

آيينه تصوير
000874.jpg

خريدن ميوه ها در بسته بندي مختلف در بسياري از نقاط دنيا مرسوم است اما آنچه در اين ميان دردسرساز مي شود، عدم آگاهي از كيفيت ميوه هاي هر بسته است كه مي تواند كال يا خراب باشد. هم اكنون دو دانشمند نيوزيلندي براي جلوگيري از هدر رفتن هزينه اي كه ممكن است براي اين قبيل بسته ها پرداخت شود، برچسب هاي حساسي ساخته اند كه رنگ آنها بسته به ميزان رسيدگي ميوه تغيير مي كند و بدين طريق مشتري را از كيفيت محصولي كه قصد خريد آن را دارد، باخبر مي سازد
000868.jpg

رقابت در عرصه ساخت اتومبيلهاي جديد چنان فشرده است كه شركتهاي عظيم هر روز ايده اي جديد را جان مي بخشند و سازه اي نو را روانه بازار مي كنند تا در اين عرصه از سايرين پيشي بگيرند. هم اكنون جنرال موتورز در حال آزمايش اتومبيل جديد است كه گفته مي شود انقلا بي در عرصه ساخت خودروها ايجاد خواهد كرد. سوخت هيدروژني و بسياري از مزاياي ديگر، اين خوردو را از ساير سازه ها متمايز كرده و سازندگان آن اميدوارند با تبليغاتي كه در بازار بزرگ چين انجام داده اند، هزاران دستگاه آن را در طول دو سال آينده روانه بازار اين كشور سازند.
000870.jpg

هم اكنون آمار تكان دهنده اي در چين منتشر شده كه نگراني مسوولا ن و دولتمردان اين كشور را برانگيخته. سالا نه تصادفات باعث كشته شدن حدود صد هزار كودك در چين مي شود و نزديك به چهار صد هزار نفر از آنان را معلول مي سازد. اين در حالي است كه دست كم هر سال ده ميليون كودك كه ده درصد بچه هاي يك تا چهارده ساله چيني را تشكيل مي دهند، در اثر تصادفات دچار آسيب ديدگي مي شوند. همين امر دغدغه هاي زيادي را در جوامع چيني سبب شده است كه رفع آن نيازمند به كار بستن برنامه هايي دقيق است.
000872.jpg

آمريكاي لا تين، يادواره اي از تاريخ و انسان. استقبال جهانگران از مجسمه هاي باستاني در«موآي» حوالي شهر هانگاروآي جزيره شرقي رو به فزوني است . مجسمه هاي سنگي غولآسا كه از دوراني دور به يادگار مانده اند در اثر باد و باران و بي دقتي انسانها و آسيبي كه حيوانات اهلي به آنها زده اند، در معرض نابودي قرار دارند. كارشناسان از سازمانهاي جهاني خواسته اند تا اقداماتي را در پيشگيري از تخريب آثاريكي از عجيب ترين جزيره جهان به كار گيرند تا اين گنجينه هاي عظيم همچنان پابرجا بماند.

|  بازارچه مسكن  |   بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |   بازارچه ارتباطات  |   بازارچه حمل و نقل  |    گوناگون  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |