شنبه ۸ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۸
غارها و دره ها در طبقه هشتم
شيوه ژاپني 
آيا به پارك هاي موجود، صرفا به ديد فضاهايي مي نگريم كه در گوشه كنار شهرها با چند عدد درخت و سبزي وجود دارند ودركناري افتاده انديا نه آنها را به عنوان عنصري فعال و شهري قبول داريم. اما ژاپني ها هدفشان تلفيق فضاهاي سبز ومحيط زيست با فعاليت هاي درون شهري مانند خريد، دادوستد، ترافيك و... است
000656.jpg
در عصر ماشين امروز و با به وجودآمدن كلان شهرهاي حاضر، يكي از مسائلي كه مطرح مي شود لزوم وجود فضاهاي سبز در محيط زندگي وكاري ماست.

دليل اين نيز چنين است كه فضاهاي سبز در حكم اعضاي تنفس براي شهرهايي مي باشند كه انباشته از محيط هاي متراكم ساخت وساز شده و ماشين ها ي  آلودگي ساز هستند.
اما در اين بين مشكلي كه وجود دارد فراهم آوردن فضاهاي خالي براي ايجاد محيط هاي سبز مي باشد.
درمكان هايي چون كلانشهرها قيمت زمين يكي از فاكتورهايي است كه باعث محدود كردن ايجاد فضاي سبز مي شود زيراي براي ايجاد اين فضاها ابتدا بايد زمين آن فراهم باشد.
اما بايد ديد كه ما چگونه به اين فضاها مي نگريم آيا صرفا به آنها به ديد پارك هاي حال حاضر كه در گوشه كنار شهرها با چند عدد درخت و سبزي وجود دارد ودركناري افتاده اند وصرفا از آنها استفاده تفريحي مي شود، مي نگريم يا نه آنها را به عنوان عنصري فعال و شهري قبول داريم.
اخيرا در كشور ژاپن چند پروژه در اين زمينه مطرح شده و در حال اجرا هستند.كه هدف آنها تلفيق فضاهاي سبز ومحيط زيست با فعاليت هاي درون شهري مانند خريد، دادوستد، ترافيك و... مي باشد.
چند نمونه از اين پروژه ها را در ذيل مي خوانيد:
پارك هاي نامبا
اين پروژه شامل يك سري ساختمان  هاي غير معمول و يك باغ سه بعدي است كه در يك سايت بسيار منحصر به فرد قرار گرفتند. اين پارك به عنوان يك »مركز خرده فروشي به سبك خاور دور و يك مجموعه تفريحي همراه با يك پارك شهري» مطرح شده است.
اين پارك بين يك آسمانخراش 30 طبقه و يك بزرگراه پر رفت و آمد در شهر اوزاكا قرار گرفته است.
از بالا اين پروژه، يك پارك طبقاتي به نظر مي رسد كه توسط عناصر شهري احاطه شده است. اين پارك از بين بلوك هاي مختلف عبور مي كند و پوشيده شده از درختان، گل ها،صخره ها، آبشارها و آبراه ها مي باشد. راهروهاي سنگي بادگير به صورتي طراحي شده اند كه غارها ودره هاي طبيعي كه به وسيله باد وآب به وجود آمده اند را تداعي مي كنند، البته در ارتفاع 8 طبقه اي سطح زمين!
در طبقه زيرين پارك، يك دره دست ساز، يك راهرو را بين مراكز تجاري ايجاد كرده است. اين راهرو قسمت هاي شرقي و غربي سايت را با نمونه  هاي سيركولاسين شهري به هم مرتبط مي كند. در بالاي اين طبقه لايه هاي ديگري قرار گرفته اند كه بيشتر مربوط به فروشگاه ها ومراكز تفريحي و رستوران ها مي باشند.دو طرف اين دره نيز به وسيله يك پل شيشه اي به هم مرتبط شده اند كه در شب تبديل به قوسهايي نوراني مي شوند.
يان يرده رئيس شركتي كه اين پروژه را در دست دارد اظهار كرده  كه : »پارك هاي نامبا باعث شديدتر شدن ارتباطات كاري مي شود كه نتيجه مستقيم حل شدن قلمروهاي عمومي مردم با فضاهاي تجاري سازگار با آنها مي باشد. او هدف شركتش از اين پروژه را دريك جمله بيان كرده است: »محو كردن خطوط حايل بين طبيعت و محيط هاي ساخته شده.»
لايستادلا
در كاوازاكي ژاپن يكي ديگر از پروژه هاي شركت يرده به صورت كاملا متفاوتي در حال انجام است اين پروژه شامل يك مركز شهر به سبك تپه هاي ايتاليايي مي باشد. اين پروژه رستوران ها، مراكز خريد، سينماها و كلوپ هاي شبانه را با 155 واحدمسكوني ادغام نموده است.
كارفرماي اين پروژه شركت (ميسو) مي باشد كه اولين مجموعه سينمايي را در ژاپن اجرا كرده است. ميسو از يان يرده يك مركز شهر را خواستار شد، كه باعث ايجاد تصوير جديد از ماليكت شود تا يك انرژي و توان تازه در كالبد اين شهر در زمينه فرهنگي و تفريحي بدمد.مانند طرح هاي سنتي در تپه هاي ايتاليايي، طرح لايستادلا يك تاثير آبرو مانند و شيب دار را دارد كه داراي يك شيب ملايم است و يك نوع راه جستجوگر را تداعي مي كند.اين راه از سطح خيابان شروع مي شود و با يك شيب كم از ميان كافه ها، مغازه ها و رستوران ها به طبقات بالاتر مي رسد. برعكس طرح هاي معمول شهري كه در آنها ترافيك در سطوح پايين تر آسانتر است اين پروژه طوري طراحي شد كه بازديدكنندگان را ترغيب به پيشروي و صعود به سمت بالا مي كند. اين پروژه شامل يك سينماي 13 پرده اي، يك برج 14 طبقه مسكوني، يك آمفي تئاتر با 250 صندلي و نمايشگاه ايجاد شده توسط آب و نور و يك پاركينگ با گنجايش 500 ماشين مي باشد.
در امتداد رودخانه 
سومين پروژه اين شركت، در شهر كيتاكيوشو اجرا مي شود و هدف آن ايجاد يك قلب فرهنگي براي شهري است كه مركز ندارد.
اين شهر بندري در سال 1963 با ادغام پنج شهرك مختلف ايجاد شده است: اين شهر جديد از شلوغي شهري جديد نصيبي نبرده است.
اين پروژه در طول رودخانه موراكامي كه در نزديكي كاخ تاريخي كوكورا قراردارد اجرا مي شود.اين توسعه شهري درنظر دارد تا سنت هاي ژاپني را با مفاهيم زيبايي شناسانه مدرني ادغام نمايد.اين پروژه كاخ موراكامي و پارك كاتسوياما را با جزئيات سنتي و شهري مرتبط خواهد نمود.
با نگاه به خط آسمان چيزي كه جلب نظر مي كند 5 فرم تمثال وار است كه تداعي گر 5 شهرك فوق الذكر مي باشند. تنش فعال بين اين فرم ها به وسيله استفاده از رنگها تشديد مي شود. »زرد نشانه گندم، قهوه اي نشانه زمين و سفيد به عنوان خطوط زندگي.» در سطح خيابان يك سري فرم هاي هندسي مشخص ايجادشده تا باعث راهنمايي و آهسته نمودن حركت شود. در بين راه و در ميان اين فرم ها در نقاط مختلف يك سري آب نما جلب نظر مي كند. مانند دو پروژه ديگر، اين طرح نيز شامل فضاهاي گوناگون با عملكردهاي متفاوت مي باشد. اين پروژه شامل 17500 مترمربع فضاي اداري مي باشد. اما به عنوان يك مركز براي هنرهاي متعالي و مردمي، موضوع اصلي آن اصولاً فرهنگي است.در كنار مغازه ها و مراكز تفريحي، اين مركز شامل اتاق هاي كنفرانس و دو سالن نمايش مجهز نيز مي باشد.
حتي در مدت وضع شكننده اقتصادي حاضر، اين پروژه به طور كامل پيش فروش شده است. در سال 2001 شركت يرده براي طراحي اين پروژه برنده جايزه سال انجمن معماران آمريكا شده است.
پس مي توان نتيجه گرفت كه چنين فضاها و پروژه هايي مي توانند جنبه اقتصادي نيز داشته باشند علاوه بر اينكه مسائل زيباشناسانه و هنري آنها نيز رعايت مي شود.
همچنين با چنين طرح هايي است كه مي توان فضاهاي سبز شهري را از وضع حاضر بيرون آورد و مفهومي تازه به آنها بخشيد.
منبعArchitecture Week:
برگردان: هارميك هنبرچيان

خانه هاي ماسوله ديگر فرو نمي ريزد
000654.jpg
عمليات مرمت خانه هاي تاريخي ماسوله با همكاري ميراث فرهنگي و شهرداري منطقه آغاز شده است.
دكتر »نيكروز شفيعي» مدير پروژه بزرگ ماسوله در اين زمينه گفت: »پس از مذاكرات مفصل و مصوبه دولت در خصوص موظف بودن شهرداري براي هزينه در بافت و محوطه هاي تاريخي و مجاب شدن مديريت ميراث استان، عمليات مرمتي و فعاليت هاي ديگر در اين روستاي تاريخي آغاز شد.»
وي در ادامه افزود: »در بخش مرمت بناهاي تاريخي روستاي ماسوله خانه هايي كه ساكنين دايم و يا ارزش معماري بالايي دارند، در اولويت مرمت قرار گرفتند. همچنين مرمت پروژه مستقل بازار دو طبقه ماسوله كه بسيار حائز اهميت است، نيز آغاز شده است.»
در اين فعاليت 65 درصد عمليات بر عهده پروژه بزرگ ماسوله و 35 درصد باقي مانده بر عهده شهرداري است.
شفيعي همچنين اضافه كرد: »يكي ديگر از برنامه هاي اجرايي، ساخت سرويس بهداشتي براي ميهمانان و بازديدكنندگان ماسوله است كه محل ساخت، رونما، طراحي و نظارت بر عهده ميراث فرهنگي و اعتبار مورد نظر برعهده شهرداري قرار دارد.»
مدير پروژه بزرگ ماسوله از ديگر فعاليت هاي در حال انجام در ماسوله را نصب نقشه سايت عنوان كرد و گفت: »شايد براي نخستين بار است كه نقشه سايت تاريخي با تمامي عناصر معماري و فضاها در ايران آماده و نصب شده است و در حال حاضر در تلاشيم تا دو نقشه ديگر با ابعاد بزرگ تري را آماده كنيم تا علاقه مندان بتوانند با اطلاعات مناسبي از منطقه بازديد كنند.»

كاشي هاي تاريخي ، مدفون زير آسفالت
در صورت تخصيص اعتبار از سوي شهرداري منطقه 11، سقاخانه قديمي كل عباس، يكي از ارزنده ترين ميراث تاريخي در محدوده تهران قديم با همكاري ميراث فرهنگي استان تهران مرمت مي شود.
»محسن شيخ الاسلامي» كارشناس ارشد مرمت ميراث فرهنگي استان تهران با بيان اين مطلب افزود: »سقاخانه كل عباس كه يكي از قديمي ترين بناهاي تاريخي تهران محسوب مي شود و به دليل عدم رسيدگي هاي لازم طي سال هاي گذشته، بخشي از معماري سنتي آن در معرض نابودي قرار گرفته و هم اكنون نيازمند مرمت و احيا است كه با رايزني هاي انجام شده با شهرداري منطقه 11، مقرر شد با تامين اعتبار از سوي اين دستگاه و نظارت ميراث فرهنگي، عمليات مرمت اين سقاخانه قديمي آغاز شود.»
وي افزود: »در صورت ادامه همكاري ها بين شهرداري منطقه 11 و ميراث فرهنگي، ساير سقاخانه هاي قديمي منطقه 11 نيز در سال هاي آينده و طي پروژه هاي جداگانه، مرمت خواهند شد.»
»شيخ الاسلامي» با اشاره به حفظ ارزش هاي تاريخي - فرهنگي سقاخانه هاي قديمي تهران گفت: »سقاخانه ها، بناهاي ارزشمندي از گذشته تاريخي تهران قديم هستند كه در صورت بي توجهي نسبت به حفظ آنها و اجرا نشدن عمليات مرمتي، به تدريج و با گذر زمان رو به نابودي و تخريب مي روند.»
وي در ادامه گفت: »معماري اين سقاخانه تاريخي به اواخر دوران قاجار برمي گردد و شاخص هاي يك سقاخانه سنتي را به طور كامل داراست؛ اما در سال هاي گذشته به دليل برخي اقدامات عمراني، بخش هايي از آن تخريب و كاشي هاي قديمي و تاريخي اين سقاخانه زير آسفالت خيابان مدفون شده است.»

آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
حوادث
در شهر
درمانگاه
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |