شنبه ۸ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۸
جوش صورت را جدي بگيريد
000652.jpg
بيش از 18 سال است كه متخصصان پوست و موي آمريكا در مورد دليل و درمان جوش هاي صورت نوجوانان و جوانان تحقيق مي كنند. موضوع اصلي اين است كه چگونه مي توان لكه ها و آثار باقي مانده از جوش ها را از بين برد.

آنها در مورد اين مساله مي گويند: »والدين بايد بدانند كه استفاده از لوازم آرايشي عامل ايجاد جوش صورت در دختران نيست. علاوه به آن نبايد با اتكا به اين نظريه كه اين كرم هاي آرايشي، آثار باقي مانده از جوش ها را مي پوشانند درمان را دنبال نكرد زيرا بي توجهي به جوش هاي صورت و آثار باقي مانده از آنها براي مدت طولاني باعث ايجاد فرورفتگي ها وجراحات بزرگي روي صورت فرد مي شود و مشكلات عاطفي و اجتماعي زيادي را براي او ايجاد مي كند. گاهي جواناني كه چنين مشكلي دارند از اجتماع كناره گيري كرده، به افرادي منزوي تبديل مي شوند. براي مثال يكي از دلايل طغيان گري يك موسيقيدان عاصي آمريكايي به نام جيمز هتفيلد جوش هاي صورت او عنوان شده است.
دكتر كاتز يكي از پژوهشگران اين مركز مي گويد: »جوش صورت بايد جدي گرفته شود اين جوش ها معمولا در سن بلوغ بروز مي كنند و مي دانيد كه اين دوران، حساس ترين دوران زندگي يك انسان است. در اين دوران احساسات فرد شدت مي يابد و احساس نياز به مورد توجه بودن و ارتباط، از اصلي ترين نيازهاي فرد است. بنابراين باقي ماندن آثاري اين چنيني روي صورت فرد حتي مي تواند او را تا مرحله افسردگي هم ببرد و عواقب بسيار نامطلوبي را به دنبال دارد.
ممكن است تصور كنيد كه رژيم غذايي نامناسب و اضطراب و فشار عصبي عامل ايجاد جوش صورت در شماست. اما بدانيد كه تصور شما نادرست است. كارشناسان مي گويند اضطراب هاي زندگي روزمره نمي تواند عامل ايجاد جوش صورت باشد. علاوه بر آن تا به حال دانشمندان هيچ ارتباط منسجمي را بين رژيم غذايي و جوش صورت كشف نكرده اند. اگر چه رژيم غذايي كم چربي مي تواند باعث كاهش جوش هاي صورت شود اما ناپديدي كامل آنها احتياج به روش هاي درماني دارد. آنها معتقدند مصرف نكردن يا كم مصرف كردن انواع شكلات ها، سيب زميني سرخ كرده و غذاهاي پرچربي وضعيت عمومي پوست شما را بهتر مي كند. دانشمندان مركز تحقيقات پوست و موي آمريكا براي حفظ سلامت پوست ومو پيشنهاد مي كنند:
- روزي چند بار صورت خود را با صابون ملايم و آب گرم بشوييد تا چربي هاي اضافي پوست و سلول هاي مرده از سطح پوست شما پاك شود.
علي رغم اينكه برخي تصور مي كنند آلودگي و گرد و غبار عامل ايجاد جوش صورت است اما پژوهشگران چربي هاي موجود در سطح پوست را عامل جوش مي دانند. آنها مي گويند هر چه سطح تحرك شما افزايش يابد و فعاليت شما افزايش يابد، سطح چربي هاي موجود در سطح پوست شما افزايش پيدا مي كند و احتمال بروز جوش در صورت شما زياد مي شود. در اين صورت شستن مداوم صورت ضرورت بيشتري دارد. اما در حين شستن صورت به جوش ها فشار وارد نكنيد زيرا اين مساله باعث از بين رفتن جوش ها يا لكه هاي صورت نمي شود.
-مرتب موهاي خود را با شامپو بشوييد. اما از شامپوهاي روغني يا ژل مو استفاده نكنيد چون در حين شانه زدن به مو، اين ژل ها و مواد چربي زاي شامپو به پوست صورت شما آسيب مي رساند و باعث ايجاد جوش در صورت شما مي شود. حتي برخورد موهاي شسته شده با اين شامپوها به پوست صورت به وقت خواب مي تواند عامل ايجاد جوش در صورت شما باشد.
- ا ز لوازم آرايش چرب استفاده نكنيد. هنگام خريد لوازم آرايش آنهايي را بخريد كه روي برچسب آنها نوشته شده باشد nonacegenic ياdogenic وnoncom
اگر پوست شما چرب است استفاده از كرم هاي مرطوب كننده ضرورتي ندارد.
- هميشه از كرم هاي ضدآفتاب استفاده كنيد اما بدانيد كه اين كرم ها مانع بروز جوش صورت در شما نمي شوند. استفاده از اين كرم ها مانع سرطان پوست در انسان مي شود. در نظر داشته باشيد كه استفاده از داروهاي پوستي، حساسيت پوست شما را در مقابل نور آفتاب افزايش مي دهدو در اين شرايط استفاده از كرم ضد آفتاب ضرورت بيشتري دارد. موارد ياد شده به تنهايي درماني براي جوش صورت شما نيست بلكه بايد تحت درمان پزشك متخصص دوم قرار بگيرد.
داروهايي كه پزشكان تجويز مي كنند مي توانند بنزويل پروكسايد يا ساليسيليك اسيد باشند.
بنزويل پروكسايدBenzoyl Peroxide) )اين دارو به صورت كرم، لوسيون يا ژل وجود دارد و باكتري هايي را كه باعث بروز جوش در صورت مي شود از بين مي برد. از زمان آغاز مصرف تا مشاهده نتيجه آن حدود دو هفته زمان لازم است.
(ساليسيليك اسيد(Salicylic acid) ( اين دارو هم به صورت كرم، ژل و لوسيون وجود دارد و مانع ايجاد لك در صورت تا پس از درمان جوش هاي صورت مي شود.
به هر حال جوش ممكن است عوامل مختلفي داشته باشد پس در صورت مشاهده آنها در صورت خود حتما به پزشك مراجعه كنيد تا هر چه سريع تر درمان آن صورت گيرد. گاهي اختلالات هورموني هم مي تواند باعث بروز جوش در صورت خانم ها باشد كه در اين صورت علاوه بر متخصص پوست بايد از داروهاي تجويز شده توسط متخصص غدد هم استفاده نماييد. در هر صورت اين مساله را جدي بگيريد.
منبع Health- discovery :
ترجمه: مونا مشهدي رجبي 

يك قضيه
مي دانيم جواناني كه اين قدر عزيزند و كاملا مورد توجه و سازمان هاي زيادي هم ازآنها حمايت مي كنند و از كار، سرگرمي و اوقات فراغتشان گرفته تا نحوه زندگي و صحبت كردن و پوشش آنها، مورد توجه وحتي مداقه است، در معرض خطرهايي  هستند كه از مهمترين آن خطرها يكي  اعتياد است و ديگري مشكلات و نگراني هاي روحي كه مي تواند منجر به اعتياد شود و منجر  به چيزهاي خيلي بد و نامطلوب ديگر. در همه جاي دنيا از جمله مشكلات جوانان، جوش صورت قابل ذكر است و از راه  حل هاي آن، محلول هاي تركيبي است و كپسول هاي آنتي بيوتيك و تركيب اين دو و همچنين داروهاي گياهي و انواع مختلفي از درمان هاي پزشكي. داروي »رواكوتان» اگر درست و طبق نظارت، پزشك مصرف شود، يك راه حل قطعي جوش صورت است. اما گران هم هست و اين يادداشت براي تشكر از مسوولاني است كه اين دارو را با قيمت مناسب (كه البته اصلا كم نيست) در دسترس بيماراني كه به آن محتاجند قرار مي دهند.
اديب وحداني
yahoo.com؛Adib- vahdani

مسموميت در خانه
انجمن رژيم شناسان آمريكا بيان مي كند كه خانه معمول ترين مكان در بيماري هاي ناشي از آلودگي غذا مي باشد. در دهه اخير ميزان مسموميت غذايي 25 درصد افزايش يافته است. به منظور اينكه خود وخانواده تان بتوانيد از غذاي سالم بهره ببريد چهار نكته كنترل سلامتي غذاي خانه در آشپزخانه آورده شده است كه عبارتند از:
۱-شست شوي دست ها:اين مساله باعث كاهش ميزان بيماري هاي ناشي از آلودگي غذا به ميزان 50 درصد مي شود. كف و پشت دست ها را با آب گرم و صابون به مدت دست كم 20 ثانيه بشوييد. قبل و در ميان انجام كارهايي مانند خرد كردن گوشت هاي خام وخرد كردن سبزيجات دست هاي خود را بشوييد و به وسيله دستمال كاغذي يك بار مصرف خشك كنيد.
۲ - گوشت هاي خام و غذاهاي آماده مصرف را جدا از يكديگر نگهداري كنيد:
از دو نوع مختلف تخته براي خرد كردن مواد غذايي استفاده كنيد يكي از آنها براي خرد كردن گوشت ، ماهي و مرغ و ديگري براي خرد كردن نا ن ها و سبزيجات.
۳-غذاها را در حرارت مناسب بپزيد: باكتري هاي بيماري زا در حرارت مناسب از بين مي روند، اگر مي توانيد از دماسنج مخصوص گوشت استفاده كنيد تا مطمئن شويد كه حرارت براي از بين بردن باكتري هاي موجود در گوشت مناسب است و بعد از استفاده حتما آن را در آب گرم و صابون بشوييد.
۴-موادغذايي را به سرعت در يخچال در دماي زير پنج درجه سانتيگراد نگهداري كنيد:
غذاها را به سرعت در يخچال نگهداري كنيد تا ميزان سرعت رشد باكتري ها كاهش يافته و از مسموميت جلوگيري گردد. اطمينان حاصل كنيد كه يخچال شما درجه حرارتي پايين تر از پنج درجه سانتيگراد دارد و به اين منظور از يك دماسنج در يخچال استفاده كنيد.
با رعايت اين نكات شما و خانواده تان مي توانيد از مواهب سلامت غذا در خانه بهره مند شويد.
ايمان محسني - كارشناس تغذيه 
توصيه عمومي فائو به مردم دنيا مصرف ميوه را فراموش نكنيد
رژيم غذايي اكثر مردم دنيا داراي ويتامين ها و مواد معدني مورد نياز بدن آنها نيست. همين مساله باعث ايجاد اختلالات و بيماري هاي رواني و جسمي، ضعف سيستم دفاعي بدن، عفونت هاي حين زايمان براي مادر و نوزاد و حتي كوري و مرگ مي شود. به نظر مي رسد مصرف كم ميوه ها و سبزي ها در روز باعث ايجاد اين مشكل شده است. پژوهشگران پيشنهاد مي كنند هر فرد عادي در روز 9تا۱۰ واحد ميوه و سبزي مصرف كند. در حالي كه مصرف روزانه مردم جهان از نصف اين مقدار هم كمتر است!توصيه مصرف بيشتر ميوه به اين دليل است كه ميوه ها علاوه بر تامين ويتامين ها و مواد معدني مورد نياز بدن انسان ها، مانع بروز بسياري از بيماري هاي قلبي و عروقي و انواع سرطان ها در انسان مي شوند؛ بيماري هايي كه عامل اصلي مرگ و مير در جهان هستند. آمار نشان مي دهد سالانه سه ميليون نفر درجهان در اثر مصرف كم ميوه و سبزي جان خود را از دست مي دهند. از سوي ديگر مصرف بيش از حد مواد غذايي انرژي زا و پركالري هم مي تواند عامل مرگ در ثروتمنداني باشد كه فعاليت بدني آنها بسيار كم است.بايد بدانيد كه ميوه ها و سبزي ها داراي ويتامين ها و مواد معدني ضروري بدن هستند.ويتامين هايي از قبيل ويتامينA كه براي سلامت چشم، قدرت بينايي و افزايش مقاومت سيستم دفاعي بدن هنگام مقابله با عفونت ها ضروري است. ويتامينB كه براي تبديل غذا به انرژي استفاده مي شود و در كاهش بيماري هاي قلبي و خطر ابتلا به بيماري هاي عفوني در هنگام زايمان در مادر و نوزاد بسيار تاثيرگذار است. ويتامينC جذب كلسيم را توسط بدن افزايش مي دهد و از سلول ها در مقابل عوامل ايجادكننده بيماري سرطان محافظت مي كند. علاوه بر آن در جذب آهن هم به بدن كمك مي كند.پژوهشگران مي گويند فيبرهاي موجود در ميوه باعث كاهش كلسترول خون مي شود و عوامل بيماري زا را از بافت هاي رحمي دور مي سازد. البته جذب برخي از ويتامين ها و مواد معدني مستلزم حضور مواد و عناصر خاصي است. بنابراين پيشنهاد مي شود همه نوع غذايي بخوريد و تنها به خوردن يك يا چند نوع خاص از مواد غذايي اكتفا نكنيد زيرا در اين صورت نيازهاي بدنتان را نمي توانيد مرتفع كنيد.

دندانپزشكي با 22 تومان
000648.jpg
سرانه مصوب دولت در بيمه اوليه براي انجام درمان هاي دندانپزشكي پيشگيري، مثل معاينه، جرم گيري، كشيدن دندان و آموزش بهداشت تنها حدود 22 تومان براي سال 82 بوده است.دكتر »امين سبحاني»، دبير علمي دومين همايش سراسري دندانپزشكي نيروهاي مسلح اين خبر را اعلام كرد.
به گزارش ايسنا دكتر سبحاني اعلام كرد: بيمه درماني نيروهاي مسلح، اين تعداد را با استفاده از امكانات بيمه به سرانه ماهانه 200 تومان رسانده است كه از اين نظر قابل تقدير است، اما هنوز هم درمان هاي پيشگيري (مثل فلورايد تراپي،نيشور سيلنت و آموزش بهداشت به كودكان) جزو اين خدمات نيست. فردا يادداشتي را درباره همين قضيه بخوانيد.

مهمترين عامل مرگ در ايران
000650.jpg
نماينده سازمان جهاني بهداشت در ايران اعلام كرد: »مهمترين عامل مرگ در ايران بيماري هاي رفتاري است كه مي توان با اطلاع رساني از آنها پيشگيري كرد.»
بيماري هاي رفتاري را مي توان بيماري هايي تعريف كرد كه اراده شخصي فرد بيمار و انتخاب خود او در وي بروز مي يابد.
بسياري از مبتلايان به ايدز، معتادان، قربانيان خشونت و حوادث و سوانح و مصرف كنندگان دخانيات از مصاديق بيماران رفتاري شمرده مي شوند. همچنين دكتر السماني، حوادث رانندگي، تحرك كم و تغذيه نامناسب را نيز از جمله عوامل مرگ در ايران برشمرد.

ذخاير عضلاني
توان يك عضله با قدرت آن تفاوت دارد. توان نشانگر مقدار كل كاري است كه عضله مي تواند در يك واحد زمان انجام دهد. توان يك عضله توسط قدرت انقباض، مسافت انقباض آن و تعداد دفعاتي كه عضله در هر دقيقه منقبض مي شود تعيين مي گردد. توان عضله معمولا بر حسب كيلوگرم متر بر دقيقه تعيين مي شود، يعني عضله اي با توان يك كيلوگرم متر بر دقيقه قادر است وزنه اي يك كيلوگرمي را در مدت يك دقيقه، يك متر حركت دهد. حداكثر تواني كه تمام عضلات بدن يك ورزشكار حرفه اي همزمان با هم مي توانند ايجاد كنند به شرح زير است:
۸ تا 10 ثانيه اول: 7 هزار كيلوگرم متر بر دقيقه 
يك دقيقه بعدي: 3 هزار كيلوگرم متر بر دقيقه 
نيم ساعت بعدي: 1700 كيلوگرم متر بر دقيقه 
بدين ترتيب مشخص مي شود كه عضلات يك ورزشكار دو صدمتر چه توان فوق العاده اي دارند كه او را قادر مي سازند مسافت دوي صدمتر را در زماني حول و حوش 10 ثانيه به پايان برساند در حالي كه مثلا براي رشته هاي دو استقامت اين توان به يك چهارم توان فوق العاده زياد اوليه كاهش مي يابد.
ولي اين مساله به اين معني نيست كه بازده يك ورزشكار در جريان ايجاد توان عضلاني در ابتدا 4 برابر نيم ساعت بعدي است زيرا بازده تبديل توان عضلاني به عملكرد ورزشي در جريان يك فعاليت سريع اغلب بسيار كمتر از فعاليت آهسته تر اما مداوم است. بدين ترتيب به رغم اختلاف 4 برابري فوق، سرعت دوي صدمتر فقط 75/1 برابر سرعت يك مسابقه 30 دقيقه اي است.
مساله بعدي در مورد عضله قدرت تحمل آن است. تحمل يك عضله به ميزان قابل ملاحظه اي به تغذيه عضله و بيشتر از آن به مقدار گليكوژني دارد كه قبل از آغاز فعاليت در عضله ذخيره شده است. (گليكوژن مهم ترين منبع تغذيه اي سلول هاي بدن است كه عمدتا از مواد قندي (كربوهيدرات) مصرفي ايجاد و در بافت هاي بدن ذخيره مي شود.) شخصي با رژيم پر كربوهيدرات به مراتب واجد گليكوژن ذخيره بيشتري در عضلاتش است. در مقايسه با كسي كه از رژيم غذايي مخلوط يا رژيم پرچربي استفاده مي كند. حال يك مسابقه دوي ماراتون را در نظر بگيريد. در اين مسابقه 3 ورزشكار با وضعيت عضلاني مشابه و رژيم غذايي متفاوت شركت مي كنند. در نتيجه تحمل عضلاني اين ورزشكاران، يعني مدت زمان فعاليت تا مرز از پا افتادن، به اين شكل خواهد بود:
ورزشكار با رژيم پركربوهيدرات: 240 دقيقه 
ورزشكار با رژيم مخلوط: 120 دقيقه 
ورزشكار با رژيم پرچربي: 85 دقيقه 
اين اختلاف فاحش با توجه به ميزان ذخيره گليكوژن در عضلات اين ورزشكاران قبل از شروع مسابقه به خوبي توصيه مي شود.
رژيم پركربوهيدرات: 40 گرم براي هر كيلوگرم عضله 
رژيم مخلوط: 20 گرم براي هر كيلوگرم عضله 
رژيم پرچربي: 6 گرم براي هر كيلوگرم عضله 
گرچه در بالا تاكيد خاصي بر رژيم پركربوهيدرات و ذخاير گليكوژن براي ايجاد حداكثر فعاليت ورزشي صورت گرفت ولي اين موضوع قطعا به معناي نفي مصرف چربي ها توسط عضلات براي ايجاد انرژي نبوده و نيست. مطالب فوق صرفا بدين معناست كه عضلات به طور ارجح از كربوهيدرات ها براي توليد انرژي استفاده مي كنند. در واقع بايد گفت عضلات مقادير زيادي چربي را به شكل اسيدهاي چرب و اسيد استواستيك مصرف مي كنند و در مقابل به ميزان بسيار كمتري پروتئين ها را به اسيدهاي آمينه تبديل و از آنها استفاده مي كنند. در واقع حتي در بهترين شرايط در آن دسته از ورزش هاي استقامتي كه بيش از 5-4 ساعت طول مي كشند ذخاير گليكوژني عضله تقريبا به طور كامل تهي مي شوند. در اين حالت عضله به ناچار به ساير منابع به خصوص چربي ها براي توليد انرژي روي مي آورد.
بايد گفت در جريان يك ورزش 5-4 ساعته، چند ثانيه يا چند دقيقه اول انرژي عضلاني عمدتا از منابع كربوهيدرات تامين شود اما در زمان از پا افتادن، 60 تا 85 درصد اين انرژي از چربي ها منشا مي گيرد.
بدين ترتيب عملا هرگاه گليكوژن عضلاني و گلوكز خون در دسترس باشند، منابع اصلي ايجاد انرژي عضلاني خواهند بود. با اين وجود در مورد يك مسابقه استقامتي واقعي مي توان انتظار داشت كه چربي بيش از 50 درصد انرژي مورد نياز را براي 3 تا 4 ساعت اول تامين نمايد.

درمانگاه
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
حوادث
در شهر
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |