گزارش وضعيت آموزشي دانشگاههاي كشور
طرح جامع توسعه آموزشي دهساله ۳۵ دانشگاه
رضا بابايي
در آخرين گزارش منتشره توسط معاونت آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ،اهم فعاليت هاي آموزشي دانشگاه ها طي سال هاي ۸۲-۱۳۷۶ اعلام شده است.
در دوره زماني ياد شده مهم ترين سياست هاي وزارت علوم در حوزه امور آموزشي دانشگاه ها، براساس توسعه آموزش عالي در دانشگاه هاي دولتي و مقاطع تحصيلات تكميلي، توجه به همكاري هاي بين دانشگاهي و همكاري هاي بين المللي، تصويب طرح جامع توسعه آموزش دهساله دانشگاه ها، جلب مشاركت دانشگاه ها در تهيه برنامه هاي درسي، ارتقاي كمي و كيفي اعضاي هيأت علمي، حمايت از دانشگاه هاي تازه تأسيس، تلاش براي افزايش دسترسي علاقه مندان جهت ورود به آموزش عالي و توسعه آموزش هاي علمي- كاربردي، نيمه خصوصي، غيردولتي- غيرانتفاعي قرار داشته و گزارش حاضر حاكي از آن است كه: در بخش فعاليتهاي آموزشي انجام شده، تعداد رشته محل هاي داير در مقطع كارداني طي سالهاي ۷۶ تا ۸۲ ، ۵ برابر شده و تعداد دانشجوي پذيرفته شده در اين مقطع نيز به ۵/۷ برابر رسيده است.
در مقطع كارشناسي تعداد رشته محل هاي داير ۳۰ درصد افزايش يافته و تعداد دانشجوي پذيرش شده در اين مقطع نيز تقريباً دو برابر شده است كه عمده اين دوره ها در مقطع كارشناسي ناپيوسته و كارشناسي پيوسته و در دانشگاه پيام نور، مؤسسات آموزش عالي غيردولتي غيرانتفاعي، دوره شبانه دانشگاه هاي دولتي و به طور محدود در دانشگاه هاي تازه تأسيس و در حال توسعه بوده است.
در مقطع دكتري تعداد رشته محلهاي داير و نيز تعداد دانشجوي پذيرش شده ۷۰ درصد افزايش داشته كه اين امر نيز مطابق با برنامه سوم توسعه مي باشد.
در راستاي پاسخگويي به درخواست عمومي جهت ورود به آموزش عالي با اعمال سياستهاي تنوع بخشي، ظرفيت كل پذيرش دانشگاه ها از سال ۷۶ تا ۸۲ به ۳ برابر افزايش يافته كه عمده افزايش ظرفيت در دوره هاي كارداني و در مراكز علمي- كاربردي، آموزشكده هاي فني و حرفه اي و مراكز تربيت معلم بوده است و در مقطع كارشناسي نيز افزايش ظرفيت دانشگاه پيام نور قابل توجه مي باشد.
براساس گزارش مزبور، طي دوره زماني يادشده، شاخص نسبت استاديار به بالا به كل اعضاي هيأت علمي تمام وقت از ۴۰ درصد در سال ۷۶ به ۶۰ درصد در سال ۸۲ رسيده و نسبت دانشجوي تحصيلات تكميلي به كل دانشجويان از ۱۲ درصد به ۱۸ درصد رشد يافته است.
|