دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۰ - Dec 1, 2003
مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي:
افزايش حقوق مستمري بگيران از نيمه دوم سال ۸۱ محاسبه مي شود
مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي با اشاره به همسان سازي حقوق مستمري بگيران و تلاشهاي صورت گرفته در اين زمينه، از اختصاص اغلب اعتبارات به صندوقهاي دولتي و ناكافي بودن سهم تامين اجتماعي انتقاد كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، سيدحسين شريف زادگان روز يكشنبه در آيين تجليل از بازنشستگان سازمان تأمين اجتماعي، سهم اختصاص يافته به تامين اجتماعي از صندوقهاي دولتي را ۱۵۰ ميليارد تومان عنوان و تصريح كرد: به دليل ناكافي بودن اين سهم، براي پرداخت افزايش حقوق مستمري بگيران، حدود ۴۵۰ ميليارد ريال از محل منابع سازمان تأمين اجتماعي برداشت شد كه اين افزايش، از اول مهر ماه ۸۱ تا كنون محاسبه و پرداخت خواهد شد.
وي افزود: سازمان تأمين اجتماعي طي سال هاي گذشته به دلايل مشكلات اقتصادي، علي رغم وجود ذخاير و امكانات، قدرت خريد خود را از دست داده است و به همين دليل حقوق مستمري بگيران كفاف زندگي آنها را نمي دهد.
شريف زادگان با اظهار تأسف از كافي نبودن حقوق بازنشستگان براي تامين زندگي آنها گفت: كل مبلغي كه براي مستمري بگيران و بازنشستگان در سال ۷۹ هزينه مي شد، ۶۸۰ ميليارد تومان بود كه اين رقم امسال به يكهزار و ۲۰۰ ميليارد تومان رسيده و پيش بيني مي شود سال آينده بيش از يكهزار و ۷۰۰ ميليارد تومان شود.
وي به ايجاد تسهيلاتي براي بيمه شدگان و بازنشستگان سازمان تأمين اجتماعي اشاره كرد و گفت: به منظور جلوگيري از رفت و آمدها، معطلي و سرگرداني مراجعين، كميته روان سازي در سازمان تأمين اجتماعي تاسيس شد كه عمليات شعبه هاي تامين اجتماعي، بيمارستانها و درمانگاهها را بازبيني مي كند و طرح هاي مختلفي را براي كاهش مشكلات مراجعين در سراسر كشور به اجرا درمي آورد.
وي افزود: همچنين مذاكراتي با وزارت پست و تلگراف و تلفن در زمينه كاهش رفت و آمد بيمه شدگان و يا بازنشستگان انجام شده تا آنان خدمات را از طريق پست دريافت كنند.
همچنين در طرح ديگري با باز سازي سيستم، از تردد افراد در طبقات ادارات جلوگيري و اغلب كارها از طريق سيستم كامپيوتري انجام مي شود.
مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي همچنين در جمع خبرنگاران با بيان اين كه بازنشستگان ذخاير تجربه ايران هستند و توسعه اقتصادي و اجتماعي كشور مرهون تلاشهاي كارگران و كارمندان تحت پوشش است، گفت: بر اساس مصوبات شوراي عالي كار و قوانين سازمان تامين اجتماعي، سالانه تغييراتي در دريافتي بازنشستگان و مستمربگيران صورت مي گيرد؛ اما در هر صورت مشكلاتي در اين زمينه وجود دارد كه تمامي حقوق بگيران از آنها بري نيستند.
وي تأكيد كرد: سازمان تامين اجتماعي، حداكثر توانايي  براي افزايش حقوق مستمري بگيران را بكار مي گيرد و سال آينده نيز مبتني بر مصوبه شوراي عالي كار حقوق آنان افزايش مي يابد.

بازتاب
متهم نخست حوادث رانندگي
انديشمندي مي گويد، وقتي قدرت نداريد همزمان چندكار را براي اصلاح و همواري كجي ها انجام دهيد، دست كم تمام تلاش و توان خود را روي يك نقطه متمركز كنيد بقيه اصلاحات را به مراحل بعد بسپاريد.
بر اساس آمار و ارقام موجود از ميان سه عامل انسان، جاده و وسيله نقليه در بروز حوادث رانندگي در جاده هاي كشور، متهم رديف نخست در اين ميان عامل انساني است. تدابير پيشگيرانه براي كاهش شمار حوادث رانندگي در جاده هاي كشور زماني اهميت مي يابد كه بدانيم تعداد قربانيان اين حوادث در ايران هر روز بيشتر و روند تصاعدي را طي مي كند.
آنچه در اين ميان بيشتر از همه جلوه گري مي كند اينكه بايد اغلب تلاش ها، فعاليت ها و ايمن سازي ابتدا بر روي انسان متمركز شده و سپس به جاده و وسيله نقليه به عنوان دو متهم ديگر حوادث رانندگي معطوف شود.
وقتي در آزادراه تهران - قم كه در مقايسه با ديگر جاده هاي كشور از استاندارد نسبي برخوردار و رفت و آمد خودروها در اين گونه آزادراه ها با كمترين حوادث رانندگي همراه است، شاهد تصادف زنجيره اي بيش از ۷۰ اتومبيل هستيم تأييد اين نكته است كه اهرم انساني بيش از ساير عوامل در بروز اين حادثه نقش داشته است.
اين حادثه و حوادث مشابه ديگر در جاده ها كه انسان ها نقش نخست  در بروز آن دارند به مسئولان راهنمايي و رانندگي كشور مي گويند: بايستي همزمان با تجهيز و نوسازي ناوگان حمل و نقل و مرمت و ساخت جاده هاي جديد، فعاليت هاي آموزشي و پيشگيرانه را بر روي انسان متمركز كنند.
نخست: آموزش فراگير رانندگان به هنگام تخلف از قوانين راهنمايي و رانندگي در دستور كار مسئولان قرار گيرد و اگر تخلفي مشاهده شد،بدون اغماض با فرد خاطي برخورد شود.
دوم: صدور گواهينامه رانندگي در ايران به شرايط صدور جواز رانندگي در كشورهاي پيشرفته نزديك شده و علاوه بر آن با توجه به مختصات جغرافيايي و روحيات روانشناسي ايرانيان، شرايط سخت تري براي صدور گواهينامه پيش بيني شود.
سوم: سن دريافت گواهينامه به عنوان يكي از عوامل تأثيرگذار مورد تجديد نظر قرار گيرد.
چهارم: راهكاري انديشيده شود كه در صورت تكرار تخلف، فرد از رانندگي محروم شده و صلاحيت فرد براي رانندگي همزمان با خودرو مورد سئوال واقع شود.
عباس اسدي

باز هم حادثه چرخ گوشت
002034.jpg
گروه اجتماعي: در يك حادثه دلخراش دو انگشت دست كودكي دوساله در ميان چرخ گوشت قطع شد.
حادثه هنگامي روي داد كه مادر كودك چرخ گوشت را در كف آشپزخانه قرار داده و مشغول چرخ كردن گوشت بود. كودك دوساله كه زهرا نام دارد در كنار مادر با كنجكاوي شاهد اين كار بود. مادر با شنيدن صداي تلفن و براي پاسخگويي به آن يك لحظه آشپزخانه را ترك كرد كه كودك با استفاده از غفلت مادر و از روي كنجكاوي دست راست خود را داخل چرخ گوشت روشن فرو برد.
مادر با شنيدن صداي دلخراش فرزندش سراسيمه خود را به آشپزخانه رساند و برق دستگاه را قطع كرد اما ديگر دير شده بود و انگشتان كوچك كودك تا مچ به داخل چرخ گوشت فرو رفته و گير كرده بود.
امدادگران ايستگاه ۶ آتش نشاني به محض اطلاع از اين حادثه به سرعت خود را به خاني آباد رسانده و كودك را در حالي كه دستش در داخل چرخ گوشت بود، به بيمارستان حضرت رسول(ص) واقع در خيابان ستارخان منتقل كردند.
ولي الله زارعي رئيس ايستگاه ۳ امداد و نجات آتش نشاني درباره اين حادثه گفت: چون بيمارستان در محدوده ايستگاه ما قرار داشت ما به سرعت خود را به بيمارستان مذكور رسانده و در اتاق عمل و پس از بيهوش كردن كودك توسط پزشكان متخصص، بدنه چرخ گوشت را بريده دست كودك را آزاد نموديم. متأسفانه در اين حادثه دلخراش ۲ انگشت دست راست زهرا قطع و به انگشت ديگر آسيب جدي وارد شد. البته پزشكان بيمارستان پس از انجام معاينات اوليه احتمال دادند كه با انجام كارهاي ترميمي دست كودك بهبود يابد.

همايش بين المللي « تغيير در آموزش پزشكي» آغاز به كار كرد
گروه اجتماعي: نخستين  همايش  بين المللي  اصلاحات  و مديريت  تغيير در آموزش  پزشكي  با حضور وزير بهداشت  ودرمان  و يازده  مهمان  خارجي  در دانشگاه  علوم  پزشكي  شهيدبهشتي  آغاز بكار كرد.
دكتر«مسعود پزشكيان » وزير بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  كشور در ابتداي اين  مراسم  گفت : با توجه  به  نياز امروز مردم  به  اطلاعات  پزشكي،  دانشگاه ها موظف  هستند مشكلات  پزشكي  جامعه  را پاسخ  دهند.وي  افزود: رسالت  مسئولان  دانشگاه هاي  علوم  پزشكي ، آموزش  و ارائه  اطلاعات  دقيق  و صحيح  پزشكي  به  مردم  است . وي  اظهار داشت : بيماريهاي  مختلفي  همه  روزه  در دنيا شيوع  پيدا مي كنند ودر واقع  بيماريها در حال  تغيير هستند كه  برخي  از آنان  مي توانند بسيارمضر و كشنده  باشند كه  مي طلبد پزشكان  و متخصصان  با آموزش  پزشكي  صحيح  در جهت  شناسايي  و ريشه  كن  كردن  اين  بيماريها در جامعه  گام  بردارند.

همايش آموزش طرح ملي واكسيناسيون سرخك و سرخجه برگزار شد
گروه اجتماعي: همايش يك روزه آموزش پزشكان عمومي در زمينه بسيج همگامي براي حذف سرخك وسرخجه ديروز در تهران برگزار شد.
دكتر وحيد زنوبي مدير گروه بيماريهاي معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكي تهران در اين همايش گفت: اپيدمولوژ ي بيماري سرخك و سرخجه در جهان و ايران، ضرورت انجام بسيج همگاني براي حذف سرخك و سرخجه مادرزادي در اين همايش مورد بررسي قرار مي گيرد.بررسيهاي اخير در كشور نشان مي دهد كه برغم پوشش ايمن سازي بالاتر از ۹۵ درصد، هر سال تعدادي از افراد جامعه به سرخك مبتلا مي شوند و لذا انجام ايمن سازي به تنهايي موجب كنترل، حذف و ريشه كني اين بيماري نمي شود و انجام واكسيناسيون تكميلي ضرورت پيدا مي كند.
ميزان مرگ ناشي از سرخك در كشورهاي درحال توسعه
از سوي ديگر رئيس انجمن كودكان ايران اعلام كرد: بيماري سرخك در بزرگسالان باتظاهرات شديدتري همراه است.
دكتر سيداحمد سيادتي در گفت وگو با ايسناخاطرنشان كرد: بيماري سرخك كه مخصوص انسان است بيشتر در ميان كودكان ديده مي شود ولي اگر شخص بالغي به آن مبتلا نشده باشد با تظاهرات شديدتري به آن مبتلا مي شود.به گفته وي، سرايت بيماري سرخك و سرخجه از فرد مبتلا به شخص مستعد از طريق تماس مستقيم، قطرات معلق در هوا و دستگاه تنفسي است.وي در مورد بيماري سرخك اظهارداشت: دوره واگيري اين بيماري يك تا دو روز قبل از شروع بيماري تا ۴ روز بعد از ظهور بصورت دانه هاي قرمزرنگ است لذا بعد از ورود ويروس به بدن ۸ تا ۱۲ روز طول مي كشد كه علائم بيماري به صورت تب شديد (۳۸ تا ۴۱ درجه)، عطسه، سرفه، گرفتگي بيني، تورم چشم و بروز دانه هاي قرمز كه ابتدا در صورت و سپس در بدن و ساير اندام ها بروز مي كند ظاهرمي گردد.

نقش زنان در صحنه انكارناپذير است
گروه اجتماعي:نماينده ولي فقيه در سپاه ناحيه شمال تهران با اشاره به نقش مهم و حساس زنان در جامعه گفت:  زنان عامل موثري براي انقلابي بودن مردان هستند.
حجت الاسلام «عباس ادبي» ديروز در همايش يك روزه «خاطرات سبز» ويژه خواهران بسيجي در سپاه ناحيه شمال تهران افزود: نقش زنان از صدر اسلام تاكنون در صحنه انكارناپذير است.وي اظهار داشت: زنان امروز جامعه ما بايد الگوي خود را فاطمه زهرا(س) و زينب كبري قرار دهند تا با ادامه دادن راه آنان نقشه هاي دشمنان اسلام را نقش برآب كنند.
همچنين سردار «بهروز خادم حسيني» فرمانده سپاه ناحيه شمال تهران گفت: اگر از جانب مردان در دوران انقلاب و دفاع مقدس مقاومتي صورت گرفته از بركت شهامت، ايثار و ايستادگي مادران و زنان جامعه ما بوده است.
در پايان مراسم به برخي خواهران بسيجي هدايايي اهدا شد.

فردا اعلام مي شود
اسامي پذيرفته شدگان كارداني پيوسته دانشگاه آزاد
مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي اعلام كرد كه اسامي حدود سه هزار و ۶۰۰ نفر از پذيرفته شدگان تكميل ظرفيت رشته هاي آزمون كارداني پيوسته سال ۸۲ اين دانشگاه يازدهم آذر اعلام مي شود.
به گزارش ايرنا، اسامي اين پذيرفته شدگان از طريق هفته نامه فرهيختگان روز سه شنبه به اطلاع عموم خواهد رسيد.بر اساس اعلام مركز آزمون دانشگاه  آزاد اسلامي، زمان ثبت نام از پذيرفته شدگان در واحدهاي دانشگاهي مربوطه، از بيست و دوم تا بيست و چهارم تعيين شده است.

مدارس كشور در برابر زلزله مقاوم سازي مي شوند
معاون  فني  و اجرايي  سازمان  نوسازي ، توسعه  و تجهيز مدارس  كشور اعلام  كرد: ۲۵ درصد مدارس  كشور تا پايان  برنامه  چهارم  توسعه ، در مقابل  زلزله  مقاوم سازي  مي شود.
كريم  رشيدي پور روز يكشنبه  به  ايرنا گفت : مبلغ  دوهزار و ۸۰۰ ميليارد ريال  براي  مقاوم سازي  مدارس  پيش بيني  شده  كه  ۱۶۰ميليارد ريال  آن مربوط به  سال  ۱۳۸۳ و بقيه  مربوط به  سالهاي  آينده  خواهدبود.
وي  افزود: اكنون  مطالعه  فاز نخست  اين  طرح  به  عنوان  نمونه  در ۵۰ مدرسه  شهر تهران  در دست  اقدام  است .
رشيدي پور گفت : بالغ  بر ۸۵ هزار فضاي  آموزشي  در سطح  كشور وجود دارد كه  بخشي  از اين  فضاها از سال  ۱۳۶۷ قبل  از ابلاغ  آيين نامه  ۲۸۰۰ استاندارد طراحي  ساختمانها در برابر زلزله  ساخته  شده است .
وي  افزود: اطمينان  از ايمني  اين  ساختمانها براي  حفظ بالاترين  سرمايه  كشور يعني  منابع  انساني  از اهداف  اين  سازمان  است .
معاون  سازمان  نوسازي ، توسعه  و تجهيز مدارس  كشور درباره  طرحهاي  اين  سازمان  براي  مقاوم سازي  مدارس  گفت : مدارس  به  سه  گروه  مستحكم ، نيازمند به  مقاوم سازي  و تخريبي  طبقه بندي  و پس  از آن ، براي  رفع  مشكلات  آموزشگاههايي  كه  در معرض  خطر هستند، اقدام  خواهد شد.

رئيس سازمان ملي جوانان:
ساختار جامعه با مسائل جوانان بيگانه است
گروه اجتماعي: رئيس سازمان ملي جوانان گفت: ساختار جامعه با مسائل و مقتضيات جوانان بيگانه است؛ چرا كه مديريت جامعه تا زماني كه مسئله اي تبديل به بحران نشود، به آن توجه نمي كند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، رحيم عبادي در «نخستين هم انديشي ملي جوانان» با اشاره به اين كه جامعه در تعامل منطقي با جوانان دچار تضاد است، افزود: نيازهاي طبيعي كنوني جوانان كه به دليل مشكلات اجتماعي در قالب مطالبات اجتماعي ظاهر شده اند، چالشي جدي در اين زمينه است؛ بنابراين جوانان بايد به عنوان فرصتي استثنايي براي نجات و پيشرفت جامعه تلقي شوند.
وي تأكيد كرد: بر اين اساس اگر مجموعه جوانان به صورت كمي و كيفي ديده نشده و جوانان احساس كنند كه منزلت اجتماعي آنها مورد توجه قرار نمي گيرد، به حاشيه پناه برده، در نتيجه تهديدي جدي براي نظام خواهند بود. رئيس سازمان ملي جوانان با تأكيد بر اين كه مسائل جوانان دغدغه ملي كشور است گفت: رفع اين دغدغه نيازمند مشاركتي ملي بوده و در اين زمينه، استادان و دانشگاهيان مناسب ترين و شايسته ترين افراد براي اين مشاركت هستند.
رئيس سازمان ملي جوانان نرخ رشد جمعيت جوان در دنيا را ۷/۰ و در ايران ۷/۳بيان كرد و افزود: در حال حاضر ۵/۲۲ ميليون نفر جوان در كشور وجود داشته و پيش بيني مي شود در سال ۸۵ اين رقم به ۵/۲۴ ميليون نفر برسد.
از اين تعداد در حال حاضر ۸ ميليون جوان در حوزه آموزش و پرورش، يك ميليون و ۶۰۰ نفر در حوزه دانشگاهي، ۳۴۵ هزار نفر در حوزه هاي علميه، بيش از يك ميليون نفر در حوزه نظام وظيفه و حدود ۶ ميليون نفر شاغل بوده، ۲ ميليون نفر بيكار، ۵ ميليون نفر خانه دار و يك ميليون نفر جزء گروههاي آسيب ديده هستند.

نخستين جشنواره انتخاب دانشجوي نمونه دانشگاه علمي - كاربردي برگزار شد
دانشجويان  نمونه  و ممتاز دانشگاه  علمي - كاربردي  روز يكشنبه  در مراسمي در سالن  شهداي  هفتم  تير وزارت  جهاد كشاورزي  معرفي  شدند.
به گزارش ايرنا، در اين  مراسم  كه  با عنوان  نخستين  جشنواره  انتخاب  دانشجوي  نمونه  دانشگاه  جامع  علمي - كاربردي  برگزار شد، از ۱۳ دانشجوي  فعال ، نمونه  وموفق  نظام  علمي  و كاربردي  تجليل  شد.
محمد حق پناهي  رئيس  دانشگاه  جامع  علمي - كاربردي  در اين  مراسم  گفت : دانشگاه  جامع  علمي  كاربردي  در سال  ۸۲ موفق  شد به  سقف  پذيرش  ۱۲۰ هزار دانشجو برسد كه  نشان  مي دهد اين  دانشگاه  به  اهدافي  كه  در برنامه  سوم  توسعه  براي  آن  در نظر گرفته  شد، رسيده  است .

تصحيح
در مطلب صفحه ۱۲ امروز همشهري گفت وگو با دكتر افشار نادري از اعضاي هيأت مديره معمار نشر به جاي شركت سوپر پايپ در مشاركت در برگزاري جايزه بزرگ معمار، به اشتباه شركت بهريزان درج شده كه به اين وسيله تصحيح مي شود.

توقف واگذاري شركتها به سازمان تأمين اجتماعي و صندوق بازنشستگي
بانك جهاني به سازمان تامين اجتماعي و صندوق بازنشستگي كشوري، توصيه كرد، ميزان دارايي هاي خود در شركت هاي اقتصادي را به ۵ درصد كل سهام هر واحد كاهش دهند.
به گزارش (سيپنا)، بانك جهاني با ارائه يك گزارش جامع از نظام بازنشستگي و تامين اجتماعي در ايران، به دولت ايران نيز توصيه كرد، روش واگذاري شركت ها به عنوان بازپرداخت بدهي دولت به صندوق بازنشستگي و سازمان تامين اجتماعي را هر چه زودتر متوقف كند.
در همين حال در اين گزارش پيشنهاد شد كه دولت هر چه سريع تر ميزان بدهي خود به صندوق ها را برمبناي ارزش روز، حسابرسي و پس از آن برنامه اي براي بازپرداخت آن از طريق فروش اوراق مشاركت و جريان
خصوصي سازي، تنظيم كند. درحقيقت بانك جهاني با بر حذر داشتن سرمايه گذاري صندوق ها در شركت هاي اصلاح ساختار نشده، پيشنهاد كرد واحدهاي دولتي پس از اصلاح ساختار و آماده سازي توسط سازمان خصوصي سازي، در اختيار صندوق ها
قرار گيرد.
براساس اين گزارش در ادامه توصيه هاي بانك جهاني به صندوق ها پيشنهاد شده است كه با حفظ حق نظارت و كنترل، سهام شركت ها ي تحت پوشش آنها، به ۵ درصد از كل يك واحد كاهش پيدا كند.
ايجاد تمهيدات لازم براي سرمايه گذاري در خارج از كشور و حذف ماليات از سود سرمايه گذاري صندوق ها نيز از جمله پيشنهادهاي بانك جهاني به تامين اجتماعي ايران اعلام شده است. از سوي ديگر بانك جهاني با اشاره به واگذاري ۴۰۰۰ ميليارد ريال از سهام شركت هاي وابسته به دولت، به سازمان تامين اجتماعي و همچنين واگذاري ۳۷۵۰ ميليارد ريال از همين سهام به صندوق بازنشستگي كشوري، اعلام كرد، ادامه اين روند به سود نظام تامين اجتماعي و نظام اقتصادي ايران نخواهد بود. براساس اين گزارش، تسويه ۳۷۵۰ ميليارد ريال از بدهي دولت ايران به صندوق بازنشستگي كشوري از طريق واگذاري شركت هاي دولت، ۱۳۲ ميليارد ريال، زيان در پي داشته است.
براساس تحقيقات بانك جهاني سرمايه گذاري بيشتر صندوق ها در شركت هاي قابل واگذاري، به منظور بهبود مديريت و سوددهي، زيان بيشتري را متوجه مشتركان تامين اجتماعي در ايران خواهد كرد. در ادامه اين گزارش كه به سفارش سازمان مديريت و برنامه ريزي، تهيه شده، بانك جهاني، گسترش حوزه مسئوليت صندوق بازنشستگي و سازمان تامين اجتماعي به حوزه بازار سرمايه و بورس اوراق بهادار را موجب اختلال در بخش خصوصي و ايجاد موانع توسعه در بخش مالي اعلام كرده است.
به اعتقاد كارشناسان بانك جهاني
خط مشي فعلي صندوق بازنشستگي و سازمان تامين اجتماعي در امور سرمايه گذاري، بسيار پيچيده، ريسك پذير و مغاير با منافع مشتركان تامين اجتماعي در ايران است. بانك جهاني اعلام كرد، وظيفه اين نهادها در اقتصاد ايران، بازسازي شركت هاي زيان ده دولتي نيست، و افزايش قدرت درعرصه اقتصاد و بازار سهام، نمي تواند از جمله وظايف اين نهادها باشد.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |