دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۰ - Dec 1, 2003
مصطفي مؤذن زاده در گفت وگو با همشهري اعلام كرد
بزرگترين مزايده خصوصي سازي به ارزش ۱۲۲ ميليارد تومان
گروه اقتصادي: مصطفي موذن زاده رييس هيأت عامل سازمان گسترش و نوسازي معادن و صنايع معدني در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: ۹۶ درصد سهام «شركت سيمان خوزستان» متعلق به اين سازمان از طريق مزايده به فروش مي رسد. سيمان خوزستان به دليل استقرار در يك موقعيت مناسب جغرافيايي، مشتريان خوبي دارد.
وي گفت: سياست اين سازمان فروش سهام شركت هاي سيمان متعلق به خود است. امسال علاوه بر فروش سهام سيمان خوزستان، سهام سيمان اردبيل نيز فروخته خواهد شد.
وي در پاسخ به اين پرسش كه چرا سهام اين شركت از طريق بورس عرضه نمي شود گفت: سازمان بورس اوراق بهادار تهران ابتدا اعلام كرد مي تواند سهام آن را از طريق بورس عرضه كند،  اما اين كار انجام نشد. قيمت گذاري سهام سيمان خوزستان توسط سازمان خصوصي سازي انجام شده است.موذن زاده ادامه داد: سال آينده نيز فروش سهام سيمان ادامه خواهد داشت.وي ارزش ۹۶ درصد سهام شركت سيمان خوزستان را ۱۲۲ ميليارد و ۸۸۰ ميليون تومان برآورد كرد.
پاكت هاي مربوط به بزرگترين مزايده تاريخ خصوصي سازي ايران، چهارشنبه بازگشايي مي شود.
همچنين در روز شنبه حدود ۵۱ درصد سهام سيمان خاش به صورت بلوك ۵ درصدي و يكجا در بورس به ارزش ۶۶۷ ميليارد تومان داد و ستد شد.
هفته گذشته نيز ۳۴ ميليارد سهام شركت آذرآب در بورس داد و ستد شد كه در تاريخ بورس بي سابقه بود اما عرضه سهام سيمان خاش از حجم معامله قبلي بيشتر است.
به گزارش خبرگزاري موج نيمي از سهام سيمان خاش توسط كنسرسيومي متشكل از شركت سرمايه گذاري تدبير، شركت سيمان فارس و خوزستان و صندوق بازنشستگي صنعت نفت خريداري شده است.
استقبال سرمايه گذاران خارجي
چند سرمايه گذار معروف اروپايي و عربي براي مشاركت در خصوصي سازي ايران و خريد سهام شركتهاي دولتي اعلام آمادگي كرده اند.يك منبع آگاه در وزارت اقتصاد و دارايي در گفتگو با خبرگزاري موج، با بيان اين مطلب تصريح كرد: شماري از سرمايه گذاران كشورهاي اروپايي از جمله آلمان، ايتاليا، تركيه و كشور امارات متحده عربي پيشنهاد مشاركت در جريان خصوصي سازي و خريد سهام شركت هاي دولتي ايراني را مطرح كرده اند.وي افزود: پيشنهادات اين كشورها از طريق سفارتخانه ها و كنسولگري آنها در ايران به دولت ارائه شده است و مقرر شده است، پس از سازمان خصوصي سازي و وزارت اقتصاد و دارايي و سازمان سرمايه گذاري خارجي از سوي هيأت وزيران نهايي شود.

نرخ بيكاري در كشور كاهش يافت
معاون طرحهاي آماري مركز آمار ايران گفت: طبق جديدترين آمارگيري كه مربوط به فصل تابستان مي باشد، نرخ بيكاري از ۶/۱۱درصد فصل بهار به۲/۱۱درصد كاهش يافته است.
خليل سعيدي در گفت و گو با خبرگزاري فارس افزود: آمارگيري مربوط به اشتغال و بيكاري به صورت فصلي انجام مي شود و در جديدترين آمارگيري كه مربوط به فصل تابستان مي باشد، بالغ بر ۱۰۵ هزار نمونه آماري از استانهاي مختلف انتخاب شده است.
وي تعداد طرحهاي آماري سال گذشته را ۱۰۸ طرح آمارگيري اعلام كرد و گفت: امسال تا پايان سال ۴۰ طرح آمارگيري انجام خواهد شد، كه از مهمترين آنها طرح كارگاههاي بزرگ صنعتي ده نفر كاركن به بالا و طرح سرشماري و آمارگيري از واحدهاي تعاوني وزارت تعاون مي باشد. وي در خصوص طرح سرشماري از تعاونيهاي وزارت تعاون گفت: اين طرح تا پايان سال اجرا خواهد شد و تا حدودي به تعيين ميزان نقش تعاون در اقتصاد كمك خواهد كرد.
وي با اعلام اين مطلب كه نتايج طرح سرشماري كشاورزي تا سه ماه آينده مشخص خواهد شد گفت: در اين طرح كه از ۵ مهرماه تا ۵ آبانماه اجرا شد، ۷۵ قلم آماري در خصوص كشاورزي، باغداري و دامداري پرسش شده است.

يادداشت
فرصت سوزي در افغانستان و عراق
روز شنبه، رئيس يك نهاد خصوصي براي مشاركت در بازسازي افغانستان و عراق، در گفتگو با خبرگزاري فارس نكاتي را پيرامون كيفيت مشاركت ايران در بازسازي اين دو كشور مطرح كرده كه قدري قابل تأمل است. عدم همكاري سفارتخانه هاي ايران در بغداد و كابل براي فراهم كردن زمينه حضور فعال بخش خصوصي ،نبود سياست منسجم و متمركز در فرايند بازسازي، اقدامات موازي شركت هاي دولتي و خصوصي و سهم ناچيز ايران در بازسازي دو كشور مذكور از جمله اين نكات است. به دور از قضاوت در باب نكات مطرح شده، اين يك واقعيت است كه ايران نتوانسته با وجود دسترسي به فرصت هاي مناسب، در بازسازي افغانستان و عراق جايگاه و نقش قابل توجهي داشته باشد. در طول بيش از دو سالي كه از سقوط طالبان در افغانستان مي گذرد، بازسازي اين كشور به رغم مسائل و مشكلات عديده، روند رو به پيشرفت دارد و كشورهاي غربي و حتي منطقه، همچون تركيه و پاكستان، سهم قابل توجهي را از بازار اين كشور بدست آورده اند. اما شركت هاي ايراني به دليل فقدان سياستگذاري مناسب و نداشتن مديريت كارآمد در نهادهاي دولتي، تاكنون نتوانسته اند نقشي فعال و قابل توجه در بازسازي افغانستان ايفا كنند.متأسفانه ناتواني از برنامه ريزي و مديريت پروژه باعث شد برخي شركتهاي ايراني حتي از عهده معدود پروژه هاي بازسازي را كه در افغانستان بدست آورده بودند بر نيايند و سابقه منفي در ذهن كارفرما باقي گذاشتند .صادرات خدمات فني و مهندسي كه پيش بيني مي شد با آغاز بازسازي افغانستان و هم اكنون عراق به رشد بالا برسد، چنين وضعي را تجربه نكرده و بخش خصوصي در رقابت با ديگر رقباي خارجي بسياري از فرصت ها را از دست داده است. انتظار آن بود كه تجربه مشاركت ضعيف ايران در بازسازي افغانستان، مقامهاي مسئول را متوجه اين نكته كرده باشد كه در بازسازي عراق حضور جدي داشته باشند حال آن كه تاكنون سياست و برنامه اي مشخص براي چگونگي حضور ايران و حمايت از بخش خصوصي براي فعال شدن در اين زمينه اعلام نشده است. گفته مي شود ستادي متشكل از نهادها و وزارتخانه هاي ذي نفع در بازسازي عراق در وزارت امورخارجه تشكيل شده است. اما با وجود سفر مقام هاي عاليرتبه شوراي حكومتي موقت عراق به ايران و تمايل به گسترش همكاري هاي اقتصادي و تجاري با ايران، هنوز دستور كار و برنامه مشخصي براي هدايت و مديريت حضور در بازسازي عراق تدوين و ابلاغ نشده است. تلاش كنيم تا فرصت بازسازي عراق را چون افغانستان از دست ندهيم.

تصويب دوفوريتي طرح اصلاح قانون بودجه سال جاري
در جلسه ديروز مجلس شوراي اسلامي نمايندگان به دو فوريت طرح اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۸۱ رأي دادند.
در صورت تصويب نهايي اين طرح، مازاد درآمد دستگاههاي اجرايي مشمول بودجه استاني در پايان سال جاري، در اختيار مديريت استانها قرار مي گيرد.
براساس ماده واحده اين طرح به منظور تشويق ستاد درآمدهاي استانها براي افزايش درآمدهاي مالياتي دولت در سال جاري و نيز به منظور تامين اعتبارات اجتناب ناپذير دستگاههاي اجرايي به دولت اجازه داده مي شود، بدون افزايش در سقف بودجه عمومي و با استفاده از امكانات اين قانون اعتبارات هزينه اي سال ۱۳۸۲ دستگاههاي يادشده را به پيشنهاد سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور اصلاح كند.
براساس تبصره۱ اين طرح، افزايش اعتبارات دستگاههاي اجرايي مشمول بودجه استاني حداكثر معادل مازاد درآمد واريزي استانها در سال جاري نسبت به سقف تعيين شده در قانون بودجه سال ۸۲، صرفا جهت حقوق و مزايا،  ديون كاركنان دولت حداكثر به ميزان ۷۰ درصد و جهت تكميل طرحهاي نيمه تمام تملك  دارايي سرمايه اي علاوه بر سقف اعتبارات تملك دارايي سرمايه اي استانها به ميزان ۳۰ درصد خواهد بود.

نيروگاه سد دز به شيوه «بي-او-تي» اجرا مي شود
گروه اقتصادي: تفاهم نامه اجراي «نيروگاه سد تنظيمي دز» كه به شيوه «بي- او-تي» (ساخت - بهره برداري- واگذاري) تأمين اعتبار خواهد شد به امضاي مديران عامل شركت هاي توسعه منابع  آب و نيروي ايران و صنايع انرژي آذرآب رسيد.
مهندس علي اكبر زحمتكش رئيس هيأت مديره و مدير عامل شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران در مراسم امضاي اين تفاهم نامه با بيان اين مطلب كه اين نيروگاه بر روي سد تنظيمي دز احداث مي شود، گفت: اين نيروگاه اولين نيروگاه آبي كشور است كه به شيوه «بي- او- تي» تأمين اعتبار مي شود.
وي ادامه داد: «نيروگاه سد تنظيمي دز» داراي ۲ واحد ۱۴ مگاواتي است و مي تواند سالانه ۱۷۲ گيگاوات ساعت انرژي برق توليد نمايد.

متوسط ميزان رشد اقتصادي كشور در ده سال آينده ۶/۸ درصد خواهد بود
معاون سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور با بيان اين كه متوسط ميزان رشد اقتصادي كشور در ده سال آينده ۶/۸ درصد خواهد بود، گفت: ظرفيت هاي اقتصادي ايجاد شده در كشور امكان رشد سريع و پايدار اقتصادي را فراهم آورده است.برادران شركا افزود: صادرات غيرنفتي كشور در سال ۱۳۹۴ بايد به ۳۲ ميليارد دلار افزايش يابد.در اين رابطه، سخنگوي هيات دولت نيز گفت: ۶۰ تا ۷۰ درصد از طرح ساماندهي اقتصاد ملي تحقق يافته است.رمضانزاده افزود: تا سال ۱۳۹۴ درآمد حاصل از اجراي طرحهاي اقتصادي در منطقه پارس جنوبي معادل درآمد فعلي نفت خواهد بود.

صدور مجوز واردات دوهزار تن پنبه
مدير كل دفتر صنايع نساجي و پوشاك وزارت صنايع و معادن گفت: مجوز واردات دو هزار تن پنبه صادر شده كه مقداري از آن وارد شده است.گلناز نصرالهي در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: عدم پاسخگويي توليدات داخلي و ممنوعيت واردات از اكثر كشورهاي توليد كننده پنبه دنيا به دليل آفت، باعث شد تا صنايع نساجي با كمبود پنبه مواجه شود.در همين حال دبير انجمن صنايع نساجي نيز با اشاره به اينكه مسئولين، زماني تصميم به واردات پنبه گرفتند كه قيمت آن در بازار جهاني دو برابر شده است، افزود: به دليل تصميم نادرست فوق ، صندوق پنبه كشور با ضرر ۱۲۰ ميليارد ريالي مواجه شده است.

گفتگوي امروز
براي اعزام نيروي كار به خارج چه كرده ايم
بحث جذب نيروي كار ايران در خارج از كشور بيش از دو سال است كه در محافل دولتي مورد توجه قرار گرفته و به عنوان يك منبع در آمد و رشد اقتصادي كشور مطرح است. براي آگاهي از اقداماتي كه تا كنون در اين زمينه انجام شده با «پيروز سعادتي» مدير كل توسعه اشتغال در خارج وزارت كار و امور اجتماعي گفتگو كرده ايم .
***
* براي اشتغال ايرانيان در خارج از كشور تا كنون چه اقداماتي انجام شده است؟
- در حال انتخاب وابستگان كار در كشورهاي هدف هستيم. برخي يادداشت هاي تفاهم را نيز تدوين كرده ايم. تا كنون با بلژيك، آلمان ، كويت وكره تفاهم نامه هايي منعقد شده است.مذاكره با مقامات عربستان سعودي و ژاپن در حال انجام است تا زمينه اعتماد متقابل و راه هاي مورد توافق طرفين براي جذب نيروي كار فراهم شود.
بخش خصوصي نيز در اين زمينه فعال شده است و آيين  نامه تاسيس كاريابي هاي خصوصي تهيه شده و كميسيون ماده هفت برنامه سوم ايجاد شده كه تقاضاهاي دريافتي متقاضيان تاسيس كار يابي را بررسي مي كند.
علاوه بر اين تا كنون ۵ وابسته كار به كشورهاي آلمان، ژاپن، كره جنوبي، كويت، امارات و قطر اعزام شده اند و به كشورهاي ايتاليا ،عربستان و اسپانيا بزودي اعزام مي شوند. استان هاي مجاور كشور عراق را براي جذب نيروهاي كار در طرح هاي مورد نياز عراق آماده كرده ايم و در كرمانشاه و كردستان اقدام شده است.طبق آمارها ۲۳ در صد نرخ بيكاري د ركرمانشاه در ۴ ماه اخير به ۱۳ درصد كاهش يافته است و دليل عمده آن جذب نيروي كار در عراق است.
* در حال حاضر فرصت هاي در دسترس كه براي كاريابي ايرانيان فراهم شده چيست؟
- در پي شناسايي فرصت هاي شغلي يادداشت تفاهمي بين وزارت كار و امور اجتماعي سازمان بين المللي كار و سازمان بين المللي مهاجرت امضا شده كه در اين يادداشت تفاهم ساماندهي ساختارهاي كاريابي را بررسي كرده ايم .وابستگان كار ايران آموزش هاي لازم را فرا مي گيرند و دوره هاي  آموزشي خاصي براي بنگاه هاي كاريابي پيش بيني شده است. علاوه بر اين بنگاه هاي كاريابي بايد تشكل ملي داشته باشند تا مورد شناسايي نهادهاي بين المللي قرار گيرند و فعال تر عمل كنند.
در حال حاضر در امارات متحده عربي وابسته كار ايران پس از فعاليت هاي لازم چند سايت معتبر را شناسايي كرده و با هماهنگي هاي لازم متقاضيان مي توانند از اين طريق اقدام كنند.علاوه بر اين كميته مشتركي بين ايران و آلمان تشكيل شده كه هر هفته با حضور اعضا از جمله نماينده دولت آلمان تشكيل جلسه مي دهد و در مورد چگونگي اعزام نيروي كار به آلمان وهمكاري هاي فني حرفه اي تصميم گيري مي كنند.
در حال حاضر در رشته هاي نرم افزارهاي رايانه اي مديريت صنعتي و الكترونيك جامعه اروپا نيازمند نيرو است.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعداد سهام معامله شده
نام شركت
۶۹
۱۴۸۰
۸۲۰۱۵۳
توسعه معادن روي ايران
۲۲۳-
۶۰۱۶
۶۷۱۲۴
مارگارين
۲۴
۶۴۸۳
۲۱۷۷۱۸
صنعتي بهشهر
۳۸۵
۸۲۸۷
۲۶۰۱۰
لبنيات پاك
۴۷
۱۸۴۷
۱۵۷۳۴
قند شيرين خراسان
۶۱۵
۴۵۲۴
۷۰۳۴۲۱
پارس مينو
۴۹-
۱۱۹۵
۱۱۹۴۶
شوكوپارس
۸-
۳۴۱۴
۲۱۸۹۲
توليدي مهرام
۳۵۵-
۹۴۲۸
۲۰۶۴۳
بهنوش ايران
۳۱۲
۶۵۶۲
۱۸۰۰۰
ساسان
۱۴-
۱۹۰۱۳
۱۷۹۲۶
نفت پارس
۲۵۴
۴۵۴۲۵
۱۲۸۵۱
نفت بهران
۱۴۴
۹۰۹۶
۵۰۰۱۰
صنايع شيميايي ايران
۵
۸۵۱۱
۵۸۶۷۳۸
پتروشيمي خارك
۹۰-
۷۷۱۵
۸۵۰۰۴۶
پتروشيمي اراك
۱۵۶
۱۰۷۱۲
۱۴۶۹۴۷
پتروشيمي آبادان
۱۱۳
۱۲۸۵۹
۳۶۵۴۵
داروسازي جابر ابن حيان
۹
۶۸۶۹
۲۰۰۱۰
كيميدارو
۱۸
۹۰۶۷
۷۱۴۳۲
پارس دارو
۴
۱۷۹۶۱
۲۷۲۳۳
داروسازي فارابي
۳۴
۲۵۷۷
۱۸۷۰۶
كف
۱۲۷
۲۶۸۶
۸۳۸۸۲
پاكسان
۵۶
۱۶۹۳۹
۸۷۷۸۱
كربن ايران
۷-
۱۸۳۱
۱۶۳۴۶
ايران تاير
۱۰
۲۵۵۷
۱۰۸۰۳
لاستيك كرمان
۱۱۳۵
۲۳۹۳۳
۱۱۸۵۵۹
صنايع لاستيكي سهند
۸۶۹
۱۸۲۵۹
۱۶۱۴۱
گاز لوله
۷۴
۱۷۲۶
۶۵۸۴۷
شيشه و گاز
۲۳
۱۴۵۳
۱۳۲۱۴
شيشه همدان
۶۰۱۰
۳۱۲۷۲
۲۲۴۱۱
سيمان شاهرود
۱۵۷
۳۶۶۵
۲۰۵۶۶
ايرانيت
۱۰۵-
۲۰۵۴
۱۴۰۲۰
پارس متال
۱۹۳
۴۵۳۵
۶۶۲۲۲۶
ماشين سازي اراك
۳۳۲
۹۰۸۷
۱۷۶۷۰۲۴
صنايع آذرآب
۷۸
۱۷۱۷
۲۶۴۰۸
بسته بندي ايران
۱۸۹-
۹۱۳۷
۹۸۷۷۳
تراكتورسازي ايران
۳-
۳۷۲۳
۱۳۱۱۲
موتوژن
۵۷
۷۰۱۵
۱۱۴۶۹
ايران ترانسفو
۱۵۶
۸۲۶۹
۳۰۶۵۹
كنتورسازي ايران
۸۶-
۴۳۳۸
۱۳۱۱۲۱
ايران خودرو ديزل
۶۸-
۳۲۲۰
۳۰۵۲۸
حق تقدم ايران خودرو ديزل
۳۴-
۶۳۵۳
۱۷۶۷۵۶
گروه بهمن
۸۱-
۴۹۸۷
۱۳۴۹۴۶
حق تقدم گروه بهمن
۶۰۱-
۱۵۹۷۲
۷۲۸۳۸
زامياد
۳۵-
۳۱۲۴
۳۴۸۶۴
نيرو محركه
۱۴۵
۳۰۵۴
۲۸۰۵۹۵۰
سرمايه گذاري البرز
۱۵۷-
۶۳۰۶
۲۶۲۲۷۹
توسعه صنايع بهشهر
۲۱۱
۴۴۴۹
۱۴۱۹۲۱۱
سرمايه گذاري ملي ايران
۱۲-
۲۵۹۷
۳۳۵۳۸۶
سرمايه گذاري پتروشيمي
۷
۱۷۷۶
۳۳۷۸۸
سرمايه گذاري ملت
۹
۶۳۵۴
۷۴۹۱۰۹
سرمايه گذاري بانك ملي
۵
۶۰۵۲
۱۱۸۰۸۱
سرمايه گذاري رنا
۲۲
۵۷۹۰
۲۹۳۸۲۰
سرمايه گذاري غدير
۴۳۹-
۱۷۳۹۶
۲۹۵۱۰
گروه صنعتي سديد
۱۵
۳۹۵۱
۷۵۸۴۴
سرمايه گذاري ساختمان ايران
۱۲-
۴۷۲۶
۶۷۷۶۰
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۳۱
۳۰۹۰
۳۴۵۷۴
سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات
۲۵۴
۵۳۵۰
۴۶۲۱۳۶۴
معدني و صنعتي چادرملو
۷۴
۲۲۸۷
۳۴۱۹۰
معدني دماوند
۱۶۱
۳۳۹۳
۲۴۰۰۰
بهپاك
۲
۱۴۷۹۹
۳۳۸۹۹
گلوكوزان
۳۱
۷۰۵
۳۹۴۹۱
پارسيلون
۶۵۵-
۱۲۴۵۲
۱۵۰۰۰
صنايع خاك چيني ايران
۲
۲۳۱۳
۴۳۰۲۵
نورد لوله اهواز
۵۴
۱۰۹۰
۶۹۸۰۵
حق تقدم نورد و لوله اهواز
۳۲-
۷۹۹۳
۳۰۹۳۷۷
فولاد كاويان
۳۶
۲۱۴۱
۱۲۶۱۴
ماشين سازي نيرومحركه

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۹۰۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۳۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۵۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۱۵۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۳۹۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۳۶۰
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۰۲۲

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |