دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۰ - Dec 1, 2003
تجمع انرژي در گسل هاي فعال تهران
مقاوم سازي مهمترين راه مقابله با زلزله است
دكتر محسن  غفوري  آشتياني  رئيس  پژوهشگاه  بين المللي  زلزله شناسي  ومهندسي  زلزله  در مصاحبه  با واحد مركزي  خبر با اعلام  اين  خبر افزود: گسل  هاي  اطراف  تهران  گسل  هاي  فعالي  هستند و هم  اكنون  نيز درحال  تجمع  انرژي  هستند.
وي احتمال وقوع  زلزله  در تهران  را جدي خواند و با انتقاد از ساخت  و سازهاي  غيراصولي  در تهران  گفت : بناهايي  كه  در تهران  ساخته  مي شوند بايد با توجه  به  احتمال  وقوع  زلزله ، مقاوم  سازي  شوند.
وي  با بيان  اينكه  نمي توان  جلوي  زلزله  را گرفت  و يا زمان دقيق  آن را پيش بيني  كرد، مقاوم سازي  را مهمترين  راه  مقابله  بازلزله  دانست  و افزود: مردم  مي توانند با اندك  هزينه اي  ساختماني  راكه  در حال  ساخت  آن هستند در مقابل  زلزله   ايمن  سازي  كنند و يا مقاومت  ساختمانهاي  فعلي  خود رادر مقابل  زلزله  افزايش  دهند.
دكتر ناطقي  الهي ، پژوهشگر و زلزله شناس  نيز با اشاره  به  لرزه  خيزبودن ايران  نسبت  به  ساير كشورها به  جايگاه  ويژه  و خطرناك  تهران  اشاره  كردو افزود: تهران  در محل  تلاقي  رشته  كوه هاي  زاگرس  و البرز قرار گرفته كه  در اين  دو مسير در طول  تاريخ  زمين  لرزه هاي  فراواني  رخ  داده  است .
وي  با انتقاد از گسترش  غير اصولي  تهران  در طول  سال  هاي  متمادي  گفت : تهران  براي  يك  منطقه  قديمي كه  قبلا انتخاب  شده  بود جاي  بسيارمناسبي  بود اما اين  شهر در طول  ساليان  متمادي  در اثر گسترش  هاي  غيراصولي  از حريم  طبيعي  خود خارج  شده  تا جايي  كه  ساخت  و سازها تانزديكي  گسل  ها پيش  رفته  است .
دكتر نوربالا رئيس جمعيت هلال احمر نيز وقوع احتمالي زلزله را در تهران يك واقعيت تلخ خواند و افزود: براي  امدادرساني به  مردم  تهران  در صورت  بروز زلزله  احتمالي  پايگاه هاي  امدادي  مختلفي در مبادي  ورودي  شهر تهران  در حال  ساخت  است  تا كمكهاي  استانهاي  مجاور از طريق  اين  پايگاه ها صورت  گيرد.

نگاه
جرايد: تا۱۰سال آينده شهر تهران شاهد زلزله خواهد بود
002044.jpg
فريد مرتضوي

شهردار تهران:
حمايت شهرداري از حضور بخش خصوصي در ورزش جدي است
002042.jpg
شهرداري تهران در زمينه رشد و توسعه  ورزش، گام هاي بلندي برداشته است و براي افزايش حضور بخش خصوصي نيز سعي در جذب حداقل عوارض ممكن از اين بخش را داشته ايم.
احمدي نژاد در گفتگو با ايسنا، افزود: در بخش خصوصي از افرادي كه تمايل به سرمايه گذاري در ورزش دارند، خصوصا افرادي كه مايل به تغيير كاربري زمين هاي خود باشند، حمايت جدي مي كنيم. به طوري كه در طول ۵ ماه گذشته شهرداري تهران در بيش از ده نقطه، مجوز تغيير كاربري براي احداث مجتمع هاي ورزشي صادر كرده است.
وي گفت: طرح كسب عوارض از اماكن ورزشي كه در شوراي شهر تهران به تصويب رسيد نيز به تاسيسات ورزشي در منازل مسكوني بازمي گردد. چرا كه اين امر هزينه هاي سنگيني بر دوش مردم و شهر تهران مي گذارد.
هنگامي كه يك استخر اختصاصي در نقطه اي از شهر و براي يك واحد مسكوني ساخته مي شود، هزينه اي را بر كل شهر تحميل مي كند و قيمت فضاهاي مسكوني بالا مي رود.
كسب عوارض از اين اماكن به ما كمك مي كند به توسعه  اماكن ورزشي در ساير نقاط شهر بپردازيم.
شهردار تهران اين مساله را با سرمايه گذاري بخش خصوصي در توسعه اماكن ورزشي بي ارتباط دانست و گفت: حساسيتي كه در اين موضوع وجود دارد به ساخت اماكن ورزشي در يك مجتمع يا در خانه متعلق به يك فرد بازمي گردد. چرا كه ساخت استخر در يك خانه روي بازار مسكن تاثير مي گذارد و ما با كسب عوارض از آنها مي توانيم به توسعه فضاهاي ورزشي بپردازيم.
احمدي نژاد گفت: ديدگاه ما مبتني بر كمك به ورزش قهرماني و همگاني است و در شرايط فعلي بيش از ۳۰ سالن ورزشي شهرداري در اختيار مردم قرار دارد و هم اكنون نيز افتتاح سالن هاي تخصصي براي مردم از جمله اقدامات فرهنگي و اجتماعي شهرداري در بخش ورزش به شمار مي رود.

خطر و انديشه
دشت تاريخي ري كه تهران قديم و جديد هم بخشي از حوزه جغرافيايي آن محسوب مي شوند، به گواهي تاريخ و نقل قول هاي شفاهي، زلزله هاي ويرانگري را شاهد بوده است. از اين رو، بحث ها و تحليل ها درباره گسل هاي پيراموني و وقوع زمين لرزه هاي احتمالي در تهران ديگر از دايره شايعات فراتر مي رود و سيماي جدي تري پيدا مي كند. در تازه ترين تحليل ها، كارشناسان تكانه هاي سخت زمين در تهران را در آينده اي نه چندان دور با يك احتمال ۶۵ درصدي، قابل وقوع دانسته اند. به همين اعتبار، هركدام از دستگاه ها بنا به مسئوليتي كه برعهده دارند، از تدارك مديريت بحران، پيش بيني حمايت هاي امدادي، مخابرات و... تا مانورهاي پيشگيري از خسارات زلزله در مدارس سهمي برعهده گرفته اند، هرچند اين ساز و كارها هنوز در سطح عمومي و به صورت فراگير به تمرين درنيامده اند.
همچنين حدود ده سال است كه محل هاي دقيق و مسير گسل هاي چندگانه تهران شناسايي و اعلام شده است و كارشناسان با صراحت گفته اند، از هرگونه ساخت و ساز در حريم گسل ها بايد خودداري شود و حتي، بناهاي كنوني نيز به مرور حذف و فضاهاي واقع بر روي گسل ها به پارك و محوطه هاي سبز تبديل شدند. همچنين، وجود فضاهاي باز براي استقرار مردم به هنگام وقوع زمين لرزه احتمالي در تهران به عنوان يكي از مبرم ترين نيازها بارها مطرح شده است. اما تب و تاب معاملات زمين به مثابه مهم ترين كالاي سرمايه اي روز، دامنه ساخت و سازهاي مجاز و غيرمجاز را تا رود دره هاي تهران پيش برده و همچنان به سوي ارتفاعات ادامه دارد. بديهي است در چنين موقعيتي بحث درباره فضاهاي حياتي شهر به هنگام وقوع زمين لرزه احتمالي و همچنين تبديل فضاهاي واقع در حريم گسل ها به پارك و ميدان هاي سبز به شوخي بيشتر شباهت دارد. اگر خطر زمين لرزه در تهران جدي است، راهكارها را بايد جدي گرفت و درباره آنها انديشه كرد.
اسماعيل عباسي

شهرداري به مناسبت هفته بسيج انجام داد
تجليل از ايثارگران
گروه شهري: به مناسبت بزرگداشت هفته بسيج طي مراسمي با حضور مسئولين شهرداري منطقه ۱۸، از جانبازان و خانواده هاي معظم شهدا تجليل شد.در اين مراسم مهدي نثاري، معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري منطقه ۱۸ آمادگي شهرداري اين منطقه را براي همكاري بيشتر با پايگاههاي بسيج منطقه در انجام برنامه ها و فعاليتهاي مختلف اعلام كرد و از حضور بسيجيان در عرصه هاي مختلف قدرداني كرد.وي گفت: با مديريت جديد در شهرداري تهران ارتباط مديران مناطق شهرداري با شهروندان بيش از پيش افزايش يافته و اميد است شهرداري اين منطقه بتواند با مشاركت و همكاري شهروندان گام هاي بزرگ و ارزنده اي را براي منطقه و افزايش سرانه خدمات شهري بردارد.

توسط سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران هفته فرهنگي استان ها در تهران برگزار مي شود
معاون مراكز فرهنگي جنوب سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران از برگزاري هفته فرهنگي استان ها در تهران خبر داد.
به گزارش ايرنا، «منصور احمدلو» گفت: اين برنامه، هفته اول دي ماه با حضور هنرمندان و مسوولان استان آذربايجان شرقي در فرهنگسراي بهمن آغاز مي شود.
وي گفت: در هر ماه برنامه هفته فرهنگي يكي از استان ها برگزار خواهد شد.
وي، هدف از برگزاري هفته فرهنگي استان ها را شناساندن فرهنگ و آداب و رسوم استان هاي مختلف، خدمات رساني محلي به شهروندان تهراني و كاربري فرامنطقه اي اين استان ها اعلام كرد.وي گفت: هفته فرهنگي استان ها در پنج بخش به معرفي و آشنايي مردم با سرفصل هاي اساسي استان ها مي پردازد.

سال آينده انجمن شوراياري در تمامي محله هاي تهران تشكيل مي شود
گروه شهري: عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران اعلام كرد: انجمن هاي شوراياري سال آينده در تمامي محله هاي تهران تشكيل مي شود.
نسرين سلطان خواه به خبرنگار ما گفت: شوراي شهر در نظر دارد انتخابات انجمن هاي شوراياري را نيمه دوم سال ۸۳ در سطح تمامي محله هاي تهران برگزار كند.
وي افزود: هم اكنون ۸۷ شوراياري محله در سطح تهران تشكيل شده كه برنامه فعلي شوراي شهر، توانمندسازي و تقويت آنهاست و تا برگزاري انتخابات جديد همچنان به فعاليت خود ادامه خواهند داد.
سلطان خواه شوراياري ها را زمينه ساز حضور و مشاركت مردم در اداره امور و مديريت شهري دانست و گفت: در حال حاضر براساس يك برنامه دوره اي، هر هفته جلسات مشتركي با حضور برخي اعضاي شورا و دبيران و اعضاي شوراياري هاي محلات به منظور هماهنگي، تبادل نظر و بررسي مشكلات برگزار مي شود.
وي همچنين با اشاره به اقدامات انجام شده در زمينه تأمين محل كار شوراياري ها خاطرنشان كرد كه با اقدامات انجام شده در هماهنگي به عمل آمده مقرر شده است شهرداري هاي مناطق محل هايي را براي استقرار شوراياري ها دراختيار آنها قرار دهند.گفتني است از مجموع حدود ۳۵۰ محله تهران تاكنون در ۸۷ محله انجمن شوراياري تشكيل شده است كه بعضاً عملكرد آنها موفق بوده و توانسته اند برخي مشكلات محله خود را از طريق هماهنگي با دستگاه هاي ذيربط حل و فصل كنند.

۶ ميليون ليتر بنزين هر روز در ترافيك تهران هدر مي رود
002046.jpg
معابر كنوني  تهران  توانايي  پذيرش  و جابه  جايي ۱ ميليون  و ۱۰۰ هزار خودرو را با ميانگين سرعت ۴۰ كيلومتر دارند
اما در حال حاضر ۲ ميليون  خودرو در معابر تهران با ميانگين سرعت  ۲۰ كيلومتر حركت  مي كنند
معاون  حمل  و نقل  و ترافيك  شهرداري  تهران  با بيان  اينكه  روزانه  ۱۲ميليون  ليتر بنزين  و گازوئيل  در تهران  مصرف  مي  شود گفت  ۶ ميليون  ليتر از ۱۲ ميليون  ليتر بنزين  و گازوئيل  مصرفي  در تهران  در راه بندانها تلف  مي شود.
بهبهاني  گفت:  روزانه  مقدار قابل  ملاحظه اي  از وقت  مردم  تهران  در راه بندانهاي  اين كلان  شهر تلف
  مي  شود. بهبهاني  يادآور شد معابر كنوني  تهران  توانايي  پذيرش  و جابه  جايي ۱ ميليون  و ۱۰۰ هزار خودرو را با سرعت ۴۰ كيلومتر دارند اما در حال حاضر ۲ ميليون  خودرو در معابر تهران  با سرعت  ۲۰ كيلومتر حركت  مي كنند.وي  با اشاره  به  اينكه  روزانه ۱۶۰۰ خودرو در تهران  شماره  گذاري  مي شود اضافه  كرد براي  تردد هر ۱۵۰۰ خودروي  شماره گذاري  شده  جديد به  ۴كيلومتر معبر جديد نياز است .

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |