سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۱
قرصهاي نيروزا
ورزش يا ولخرجي؟
برخي از جوانان مصرف كننده اين قرص ها ادعا مي كنند قيمت قرص ها در مقايسه با ورزش هاي ديگرچندان زياد نيست. برخي از آنها به گران بودن ورزش تنيس، اسكي و شنا و حتي فوتبال  اشاره مي كنند و بدن سازي را به رغم استفاده از اين قرص ها ارزان قيمت قلمداد مي كنند. اما ارزانترين قيمتي كه براي اين قرصها پرداخت مي شود ۱۰ هزار تومان است كه گاهي به بالا ترين حد خود يعني در حدود ۱۵۰ هزار تومان هم مي رسد.
001126.jpg
مرجان نماينده 
همه مي دانيم انفجار جمعيت رخ داده و باانبوهي از جوانان روبه رو هستيم. خانواده ها با نگراني از اوقات فراغت جوانان خويش حرف مي زنند و به رغم محدوديت هاي مالي كه دارند حاضر هستند هزينه هايي را در حد امكانات براي فعاليت هاي ورزشي آنها صرف كنند. ورزش هميشه و همه جا بهترين و سالم ترين فعاليت جوانان در اوقات فراغت قلمداد شده و در همين روند بسياري از خانواده ها بودجه اي را براي اين امر در نظر گرفته اند يا از سوي ديگر، فرزندان اين هزينه ها را به خانواده تحميل كرده اند.
پيش از اينها فوتبال ورزش مرسوم جوانان تهراني به شمار مي رفت. يك ورزش ارزان قيمت كه عمدتاً به مدد چند توپ پلا ستيكي و يك جفت كفش ورزشي- با كيفيت خوب يا بد- دنبال مي شد. اما آن چه طي دهه گذشته در تهران گذشت« فوتبال خياباني» را محو كرد. زمين ها بلعيده شدند، ساختمان ها به آسمان رفتند و ورزش تركيب مالي پيچيده تري گرفت. اكنون انجام همه ورزش ها متضمن هزينه هاي قابل توجهي است و ورزش ارزان  قيمتي وجود ندارد.
چند سالي است كه ورزش پرورش اندام در ميان جوانان طرفداران بسياري پيدا كرده است. ورزش محبوبي كه ظاهراً به دليل ارزان قيمت بودنش جاي خيلي از ورزشهاي ديگر را هم گرفته است. پرورش اندام ورزشي است كه به ابزار و لباسهايي كه گاهي قيمت آنها به بيشتر از صد هزار تومان هم مي رسد، نيازي ندارد.ورزشي كه در باشگاههاي بدن سازي به مدد كار كردن با وسايل موجود و ايستادن برابر آينه دنبال مي شود. در سالهاي اخير باشگاه هايي كه ورزش مربوطه در آنها انجام مي گيرد افزايش و نشريات پرشماري در اين زمينه به چاپ رسيده است. عده اي با خريد وسايل مورد نياز يك باشگاه و سرمايه گذاري در اين زمينه اقدام به تأسيس باشگاههاي خصوصي كرده و در نتيجه اين امر براي آن افراد به يك شغل و منبع درآمد تبديل شده است.
داشتن اندامهايي عضلا ني، كه با ديدن آنها بازيگران فيلمهاي حادثه اي آمريكايي را به ياد مي آوري و جواناني كه در روِيا خود را روني كلمن، فلكس و ديگران مي پندارند،از نخستين انگيزه هاي روي آوردن به دمبل و هالتر و ساختن اندام برتافته شد.
داشتن چنين اندامي روياي دور از دسترسي به نظر نمي رسد. اما علا قه جوانان به داشتن هيكلهاي پرعضله باعث شده بسياري از آنها با هر قيمتي براي به دست آوردن چنين اندامي تلا ش كنند. ورزشي كه حداقل قيمت استفاده ماهيانه از باشگاه هاي آن ۴ هزار تومان و بيشترين قيمت قابل پرداخت در آن زمينه حدود ۲۰ هزار تومان است. مبلغي كه نسبت به ديگر ورزشها ارزانتر به نظر مي رسد. اما طي سالهاي اخير هزينه هاي نامتعارفي توسط جوانان در اين زمينه صرف مي شود كه خانواده ها را در ادامه اين روند دچار ترديد كرده است. جوانان به استفاده از قرص هاي نيروزاي بدن ساز روي آورده اند كه هزينه هاي بسيار گزافي دارد. آمار دقيقي از چگونگي خريد و فروش اين قرص ها در دسترس نيست ولي از آن جا كه اين امر بدل به تجارت پر رونقي شده مي توان عملكرد آن را رو به تزايد دانست. قرصهايي كه با قيمتهاي بالا، هم  ورزش سبك و ارزان پرورش اندام را به يكي از ورزشهاي گران تبديل كرده و هم هويت اصلي ورزش و ورزشكار را زير سؤال مي برد.
چند سالي است كه قرصهاي پروتئينه و حجم ساز كه از مرزهاي غربي و جنوبي كشور وارد مي شوند، لا زمه پرداختن به بدنسازي شده است. اين قرصها با قيمتهاي متفاوت در فروشگاه هاي مخصوصي عرضه مي شوند. ارزانترين قيمتي كه براي اين قرصها پرداخت مي شود ۱۰ هزار تومان است كه گاهي به بالا ترين حد خود يعني در حدود ۱۵۰ هزار تومان هم مي رسد.
برخي جوانان نيز معمولا ً ناآگاهانه پولهاي خود را در جيب افرادي مي ريزند كه از اين فرصتها و ناداني جوانان به نفع خود استفاده مي كنند.اغلب مصرف كنندگان از عوارض اين قرصها بي اطلا ع هستند تا جايي كه حتي عده اي استفاده از اين قرصها را لازمه پرورش اندام مي دانند.
مهدي منصوري يكي از مصرف كنندگان قرصهاي پروتئينه مي گويد: يك دوره از اين قرصها استفاده كردم و هزينه آن به همراه آمپولهايي كه مصرف كردم حدود ۳۰ هزار تومان شد. او مي افزايد: از اين قرصها به خاطر رشد عضلا ت استفاده كردم، اين قرص ها باعث رشد بيشتر و سريع تر عضله مي شوند. صادق مهدوي ديگر جوان مصرف كننده اين قرص ها نيز معتقد است: اكثر بدنسازها از اين قرص ها استفاده مي كنند ولي هيچ كدام مايل نيستند افزايش حجم عضلا ت خود را ناشي از مصرف قرص عنوان كنند. من هم از آنها استفاده كرده ام و براي اين كار حدود ۵۰۰۰۰ تومان هزينه كردم. محمد محبي نيز مي گويد: مدتي است كه ورزش نمي كنم. تاكنون هم از اين قرص ها استفاده نكرده ام. اما اگر زماني ورزش را شروع كنم حتماً از اين قرص ها مصرف خواهم كرد چون شنيده ام براي ورزش كردن بدن به آنها نياز دارد. خيلي ها را ديده ام كه از قرص هاي حجم ساز استفاده كرده اند و مشكلي هم برايشان پيش نيامده است.
اين قرص ها به صورت انبوه و به راحتي وارد كشور مي شوند. هيچ سازمان و وزارتخانه اي هم از وجود قرص هاي حجم زا كه مصرف آنها براي سلا متي جامعه مضر است احساس نگراني نمي كند. به نظر مي رسد خانواده ها بايد در صرف هزينه هاي ورزشي جوانان بيش از اينها دقت كنند. مادر يكي از جوانان بدنساز مي گويد:پسرم طي سه ماهه گذشته حداقل ۷۰  هزار تومان پول از ما گرفته تا اين قرص ها را به دست آورد، آن چه كه نه تنها هزينه قابل توجهي به شمار مي رود بلكه به دليل تأثيرات ناروشنش نگران كننده هم هست.
يكي از جوانان مصرف كننده اين قرصِ ها در دفاع از ابتياع آنها مي گويد: «مي دانم قيمت قرص ها بالا  است، ولي من به اين ورزش علا قمند شده ام و براي توفيق در آن چاره اي جز خريدن آنها ندارم. اين امر نه تنها در ايران بلكه در سراسر جهان متداول است. من به خانواده ام قول داده ام در اولين فرصت وقتي سركار رفتم پول قرص ها را به آنها برگردانم.»
برخي از جوانان مصرف كننده اين قرص ها ادعا مي كنند قيمت قرص ها چندان در مقايسه با ورزش هاي ديگر حتي فوتبال، كه اكنون بايد در باشگاهي ثبت نام كرد و پول باشگاه، كفش و لباس فوتبال داد زياد نيست. برخي از آنها به گران بودن ورزش تنيس، اسكي و شنا اشاره مي كنند و بدنسازي را به رغم استفاده از اين قرص ها ارزان قيمت قلمداد مي كنند. نكته اي كه اين جوانان به آن عنايت نمي كنند مضرات اين قرص ها و هزينه هاي احتمالي است كه آنها بايد در سنين بالا تر، پس از ۳۵ سالگي ، صرف مداواي خود كنند. هزينه برخورد با مسائلي شامل شل شدن عضلا ت و بي حسي موضعي آنها، بي اشتهايي و بيماري هاي كبدي هرگز توسط آنها طي استفاده از قرص هاي نيروسازو حجم زا مورد توجه قرار نگرفته و نياز به بررسي بيشتري دارد. يكي از پدران اين جوانان كه پسرش به دليل استفاده از قرص هاي غيراستاندارد دچار مسموميت شد و پس از بستري شدن در بيمارستان ديگر ورزش بدن سازي را دنبال نكرد در اين زمينه مي گويد:«... تاكنون طي چهار ماه حداقل نيم ميليون تومان صرف بهبود وضعيت پسرم كرده ام. مسموميت ناشي از استفاده از قرص هاي نامناسب او را به سرحد مرگ پيش برد و هنوز هم سلا متي خود را به دست نياورده. پسرم از يك سو براي خريد آن قرص ها- دانه هاي ۱۲ هزار تومان- از من پول گرفت و اكنون هم نمي دانم با صرف چه هزينه اي بايد او را به شرايط عادي برگردانم.»
يكي از فروشندگان اين قرص ها در تهران مي گويد: اين قرص ها از مرز تركيه يا دبي وارد كشور مي شوند. قيمت آنها بين ۱۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است. روش و ميزان مصرف هم در بروشور داخل جعبه آنها نوشته شده است. او مي افزايد: اين قرص ها براي بدن مضر نيستند. اگر اين طور بود وزارت بهداشت حتماً اجازه فروش نمي داد يا جلو ورود آنها به كشور را مي گرفت. در ضمن ما و هر فروشنده ديگري براي فروش اين قرص ها مجوز داريم.
به نظر مي رسد اغلب جوانان امروزه ورزش را وسيله اي براي شهرت مي دانند و همين امر موجب مي شود افرادي سودجو از عدم آگاهي جوانان و خانواده ها در مورد عوارض اين قرص ها سوء استفاده  كنند و اين قرص ها را با قيمت هاي بالا  به فروش برسانند. جوانان براي پرورش عضلا ت خود ابتدا جيب و سرمايه هاي ديگران را پرورش مي دهند. در صورتي كه استفاده از اين قرص ها در دراز مدت عوارضي دارد كه هيچ كدام از آنها اطلاعي ندارند. اگر خانواده ها مبالغي كه براي خريد قرص هاي پروتئينه صرف مي كنند، به خريد مواد غذايي اختصاص دهند - پروتئين و ويتامين هاي مورد نياز بدن را به طور طبيعي تأمين مي كنند- به مراتب هم هزينه كمتري را صرف خواهند كرد، هم عوارض كمتري متوجه سلا متيشان خواهد شد.
خانواده ها براي خريد هر كيلو گوشت قرمز يا مرغ ۱۲۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان مي پردازند كه با صرف اين هزينه، مقدار قابل توجهي انرژي به بدن مي رسد و بسياري از نيازهاي بدن را تأمين مي كند. در حالي كه استفاده از قرص هاي هر بسته ده تا ۱۵۰ هزار تومان هرگز جاي اين مواد طبيعي را نمي گيرد. در حقيقت مي توان پرسيد با ۱۵۰ هزار تومان مي توان چند مرغ و ماهي و چند كيلو گوشت سر سفره خانواده گذاشت تا ماهيچه هاي برتافته مصنوعي را به رخ ديگران كشيد؟!
اين در حالي است كه اگر ماهيانه آن مبلغي را كه براي خريد قرص هاي حجم ساز و نيروزا مي پردازند براي خريد ماهي يا ميگو كه مصرف آنها از نظر آماري در كشور بسيار پايين است بپردازند در بسياري از هزينه ها صرفه جويي كرده اند و حتي با يك چهارم آن پولي كه صرف خريد قرص  هاي پروتئينه مي كنند، مي توانند ميوه ها و سبزي هاي مختلفي را تهيه كنند كه مصرف آنها براي بدن ضروري است و حتي استفاده دائم و زياد آنها عوارضي را براي بدن در پي نخواهد داشت.
مصرف اين قرص ها به صورت دوره اي شايد اندام جوانان را تبديل به هيكل هاي بزرگ و پرعضله كند. اما پس از قطع دوره مصرف همه چيز به حالت اول خود باز مي گردد، با توجه به اينكه هزينه هاي زيادي را براي اين موضوع صرف كرده اند و هم ناراحتي هايي را برايشان به وجود آورده است. از اين رو با بالا بردن سطح آگاهي جوانان و تبليغات مناسب در زمينه هاي مربوط مي توان جايگزين مناسب اين قرص ها را به آنها معرفي كرد.

واكس ميوه به بازار مي آيد
واكس ميوه ماده اي روغني است كه استفاده آن هم اكنون در ايران رايج نيست. اما با توليد آن در كشور امكان بهره مندي مصرف كنندگان ايراني از اين ماده ميسر خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما واكس ميوه ماده اي روغني است كه بر روي ميوه و سبزي ها اندود مي شود و به اين ترتيب از تماس مستقيم آنها با هوا و تبخير رطوبت سطح آن جلوگيري مي شود. به اين ترتيب عامل شادابي و تازگي ميوه و سبزي بيشتر حفظ خواهد شد.
اين روغن ها بي بو، بي مزه و بي رنگ يا شفاف بوده و از لحاظ شيميايي هيچ نوع ماده مضري براي سلا متي نداشته اند. با استفاده از اين ماده فروشندگان ميوه و سبزي و مصرف كنندگان مي توانند مدت زمان بيشتري از آنها نگهداري كنند و با صرفه جويي و حذف ضايعات مطلوبيت بيشتري نصيب مصرف كنندگان خواهد شد كه از اين طريق هزينه هاي خانواده ها و فروشندگان كاهش يافته و قيمت ها نيز به تبع حذف ضايعات مراحل توزيع پايين مي آيد.
اين واكس توسط يك دانشجوي دانشگاه اصفهان توليد شده و در صورت برنامه ريزي براي توليد و آشنايي مردم با آن امكان استفاده از اين فناوري جديد در كشور فراهم مي شود.

پيشگيري يا درمان
چرا هزينه بيهوده بپردازيم؟
سال هاي متمادي كشورهاي گوناگون با بيماري هاي خطرناكي چون فلج اطفال دست به گريبان بودند اما با به كاربستن تمهيدات به جا به تدريج اين عارضه در بسياري از كشورها از جمله ايران- تقريباً - ريشه كن شد. بي ترديد صرف هزينه هاي اندك براي واكسيناسيون- كه در خيلي موارد به صورت رايگان صورت مي پذيرد- براي يك خانواده بسيار به صرفه تر از پرستاري از يك فرد بيمار و يا حتي معلول است كه گاه مخارج درمان و نگهداري او به ارقام هنگفتي بالغ مي شود.
001152.jpg
اكنون وزارت بهداشت در اقدامي فراگير قصد واكسيناسيون افراد پنج تا بيست ساله خانواده ها را دارد تا از شيوع بيماري هاي سرخچه و سرخك پيشگيري به عمل آورد. در حال حاضر انجام واكسيناسيون در مدت پيش بيني شده از جانب وزارت بهداشت به صورت رايگان صورت مي پذيرد و از منظري نو، در صورتي كه فرد از انجام واكسيناسيون پرهيز كند و بالطبع به سرخك يا سرخچه مبتلا  شود، گاه هزينه هاي درمان آن تا صدها هزار تومان مي رسد كه پرداخت چنين مبلغي براي يك خانواده امروزي با ميانگين درآمدي متوسط بسيار دشوار و گاه ناممكن مي نمايد، در حالي كه با زدن واكسني رايگان مي توان به سادگي خود را از شر مصايب بعدي وا رهانيد.
اين معضل مختص سرخك و يا سرخچه نيست. يكي ديگر از شايع ترين و پرهزينه ترين عارضه هايي كه مي توان به سادگي از دام آنها و بالطبع مخارج درمان - كه برخي اوقات امكان پذير است- گريخت، هپاتيت است. هپاتيت- و شايع ترين آن هپاتيت- B بيماري ويروسي است كه قابليت همه گير شدن والا يي دارد. واكسن هپاتيتB در نوبت هاي مختلف يك، دو و پنج ماهه با مبلغي بسيار ناچيز (نزديك به سه هزار تومان در هر دوره براي كودكان صد تومان) زده مي شود اما اگر فردي در دام آن گرفتار آيد، ناچار به پرداخت هزينه هايي بسيار زياد- فراتر از چندين ميليون تومان - براي درمان مي شود. اين در شرايطي است كه ساير افراد خانواده هم در آستانه ابتلا  به آن قرار مي گيرند و به علت همه گير بودن ناچار به صرف مخارجي قابل توجه براي جداسازي فرد بيمار از ديگر اعضاي خانوار مي شوند. اين در شرايطي است كه هپاتيت - و در سطوح بالا تر هپاتيت- C مي تواند كشنده هم باشد. از رويكردي ديگر در صورت مبتلا  شدن سرپرست خانواده به هپاتيت نه تنها موقعيت شغلي او به خطر مي افتد كه با كاهش قابليت هاي وي و در پي آن كاسته شدن از سطح درآمدش، بنيان اقتصادي خانواده متزلزل مي شود.
هزينه هاي چشمگير
با اين وجود پرهزينه ترين بيماري جوامع امروزي به عارضه هاي قلبي باز مي گردد. بيماري هاي مرتبط با قلب و عروق نه تنها بزرگ ترين عامل مرگ و مير در سراسر جهان هستند كه هزينه درماني آنها كه گاه به بستري شدن و انجام عمل جراحي منجر مي شود به چندين ميليون تومان مي رسد. براي فرار از اين گرفتاري ها كافي است با ورزش، رژيم غذايي سالم و انجام آزمايش هاي مستمر ساليانه از وضع سلا متي قلب خود اطمينان يابيد. اموري كه انجام آنها اصلا ً پرهزينه نيستند و در عوض زندگي سالم و مرفه را به ارمغان خواهند آورد.
بيماري هاي ريوي نيز در همين راستا جاي مي گيرند. كافي است بسياري از افراد جامعه عادت ناپسند كشيدن سيگار را كنار گذارند تا نه تنها آزاري متوجه ساير افراد خانواده نشود كه صرفه جويي عمده اي در اقتصاد خانواده نيز صورت گيرد و از ديگر سو نيازي به صرف هزينه هاي وحشتناك درمان نباشد.به هر روي در جوامع پيشرفته امروزي و در لابه لا ي دود و آهن و در شرايطي كه وجوه اقتصادي هر عملي با توجه به سطح درآمد نه چندان زياد بسياري از خانواده ها مهم ترين عامل در ارزيابي بهينه بودن امور برآورد مي شود، كافي است مقايسه اي ميان هزينه هاي درمان و پيشگيري(كه در اينجا واكسيناسيون مد نظر قرار مي گيرد) صورت پذيرد تا دريابيد با زدن چند آمپول ارزان قيمت- و حتي رايگان - به سادگي مي توان سلا متي را تضمين كرد و از دردسر پرداخت هزينه هاي كلا ن بعدي- كه براي خيلي از خانواده ها صعب است- آسوده شد.

بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه لوازم خانگي
گوناگون
|  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |