سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۱
كارشناسان توصيه مي كنند
لزوم تغيير فرهنگ مصرف و حمايت مالي خانواده ها و دولت براي رشد آمار ازدواج
مردم و كارشناسان تنگناهاي اقتصادي خانواده ها را از دلا يل اصلي افزايش سن ازدواج و كاهش ميزان آن با توجه به رشد جمعيت و افزايش آمار طلا ق در كشورعنوان مي كنند.
001128.jpg
به گزارش خبرنگار ما آن عده از مردم كه درآمد متوسط يا پاييني دارند با توجه به الگوهاي مصرف رايج در كشور به سختي مي توانند هزينه هاي برگزاري مراسم عروسي، اجاره يا خريد مسكن، تامين وسايل و كالا هاي ضروري زندگي وهزينه هاي جاري زندگي مشترك را تامين كنند.
در حال حاضر هزينه برگزاري يك مراسم در تهران حداقل حدود ۴ميليون تومان، تهيه كالا هاي ابتدايي زندگي(يك جهيزيه نسبتا كامل) حداقل حدود ۳ ميليون تومان و هزينه پيش پرداخت اجاره مسكن حدود ۲ ميليون تومان است.
براي تامين اين هزينه ها با در نظر گرفتن يك درآمد كارمندي كه حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزارتومان در ماه است، يك فرد حداقل بايد درآمد چهار سال خود را به صورت كامل پس انداز كند تا بتواند يك زندگي مشترك را آغاز كند. پس از اين مرحله نيز درآمد فوق تنها مي تواند هزينه هاي جاري يك خانواده كوچك را در پايين ترين سطح در تهران پوشش دهد و در اين حالت امكان تامين هزينه هايي نظير سفر تفريحي، خريد خودرو مسكن و... به هيچ وجه وجود نخواهد داشت.
با اين حساب براي جواناني كه مشغول به كار هستند نيز آغاز زندگي مشترك با سطح توقعات نسبتا پايين در حال حاضر با دشواري هاي بسياري رو به رو خواهد بود.
پس از گذراندن اين مراحل نيز بيكار شدن نان آور خانواده مي تواند به بروز مشكلا تي نظير اعتياد دامن بزند كه در نهايت اين روند به سست شدن بنيان زندگي مشترك خواهد انجاميد.
نتايج يك پژوهش نشان مي دهد هزينه هاي مراسم عروسي از عمده دلا يل خشونت مردان عليه همسران است.
يك عضو هيات پژوهشي دانشگاه علامه طباطبايي در تحقيقات خود به اين حقيقت دست يافته است كه نيمي از زنان در هفته اول ازدواج با خشونت همسران خود مواجه مي شوند كه عمدتا به دليل مسايل اقتصادي و مسايل مربوط به مراسم عروسي و هزينه هاي آن است.
همچنين دبير شوراي اجتماعي كشور با استناد به آمار سازمان ثبت احوال ازدياد تعداد دختران در سن ازدواج نسبت به پسران را ناشي از مشكلا ت اشتغال و فرهنگ ازدواج مي داند.
اشرف بروجردي با اشاره به موثر بودن امكانات مادي در انتخاب همسر در شرايط فعلي مي گويد: دور شدن از ظواهر و رقابت وسيع براي انجام ازدواج هاي متمدن تر و همراه با تشريفات بيشتر و معرفي الگوهاي مشاركتي زندگي نيازمند تغيير رويه و نوع نگاه به زندگي، تغيير رفتارها و شيوه هاي انتخاب همسر در جامعه و مشاركت تمامي دستگاه هاي متولي براي جا انداختن اين فرهنگ در جامعه است.
دبير شوراي اجتماعي كشور با اشاره به تجربه مالزي در تسهيل ازدواج جوانان اين تجربه را به عنوان راهكاري كوتاه مدت در كشور قابل اجرا مي داند و مي گويد: دولت مالزي مكاني را همراه با ضروري ترين تجهيزات و نيازهاي اوليه زندگي در اختيار جوانان در آستانه ازدواج قرار داده و مايملك خانه در درازمدت با پرداخت مبلغ سالا نه يا ماهانه به دولت، در اختيار زوجين قرار مي گيرد. اين شيوه به عنوان تجربه اي مفيد و راهكاري كوتاه مدت به نحوي كه كل ملك در تمليك زوجين باشد، در رفع مشكلا ت ازدواج بسيار موثر خواهد بود.
وي با بيان هزينه بر بودن ازدواج در جامعه مي گويد: به عنوان مثال در ديدگاه هاي گذشته و نگاه اسلا مي جامعه جهيزيه بردن دختر به خانه شوهر رسم نبوده، بلكه بر اساس بررسي هاي انجام شده اين رسم از فرهنگ مكتبي ديگر به جامعه ما وارد شده است. براين اساس تسهيل و ايجاد شرايط ازدواج آسان در جامعه نقش موثري در رفع بسياري از مشكلا ت كنوني خواهد داشت.
دبير شوراي اجتماعي كشور با تاكيد بر توجه دولت به فراهم كردن تسهيلا ت ازدواج در جامعه خاطرنشان كرد: متاسفانه تسهيلا تي كه اكنون دولت براي زوجين فراهم كرده و در قانون به آنها تصريح شده است، نظير وام ۲۰۰هزارتوماني بانكها قبل از ازدواج، عملا  دستيافتني نبوده يا حداقل بسيار مشكل است.
وي در پايان تصريح مي كند: بر اين اساس تسهيل ازدواج جوانان نيازمند سرمايه گذاري هاي كلا ن و مشاركت خيرين، خانواده ها و نهادهاي مختلف جامعه است.
همچنين يك نماينده مردم تهران در اين باره مي گويد: در حقيقت ازدواج مستلزم چند محور اصلي است. اولا  از يك طرف مرد خانواده بايد شغلي مناسب داشته باشد و درآمد لا زم براي گذراندن امر زندگي را فراهم كند. دوم اين كه بايد براي زوج هاي جوان مسكن مناسب فراهم باشد كه تقريبا اين دو محور مهم ترين مشكل جوانان در حال حاضر است.
جميله كديور ادامه مي دهد: بنابراين دشواري اين دو مساله باعث شده كه پسرها به دليل عدم شغل و درآمد مناسب و عدم در اختيار داشتن مسكن تن به ازدواج ندهند. در اين راستا خانواده دختر نيز تا زماني كه پسري شغلي و درآمدي نداشته باشد و يا از مسكن متعارفي برخوردار نباشد، قبول نمي كنند كه دخترشان ازدواج كند و اين يكي از دلا يل اساسي تاخير در ازدواج جوانان است. وي با بيان اين كه بعضا خانواده ها به لحاظ اقتصادي با مشكل روبه رو هستند و نمي توانند جور جوان هاي خود را بكشند افزود: در واقع با اين وضعيت خانواده ها نمي توانند زمينه لا زم را براي ايجاد يك خانواده براي جوان ها فراهم كنند. مضاف بر اين كه چشم و هم چشمي ها نيز تا حدود زيادي در اين مساله دخيل شده و مشكلا ت زيادي را به وجود آورده است.

بالا  بودن نرخ سود تسهيلا ت بانكي، انتظارات مردم را برآورده نمي كند
تاكنون درباره نرخ سود تسهيلا ت بانكي اظهار نظرهاي متفاوتي انجام شده است.برخي از كارشناسان معتقدند با توجه به بالا  بودن نرخ تورم لا زم است كه نرخ سود تسهيلا ت بانكي تثبيت و حتي بعضاً افزايش يابد در حالي كه برخي ديگر بر كاهش نرخ سود تسهيلا ت تاكيد دارند.
اخيراً شوراي پول و اعتبار به عنوان نهاد سياست گذار در بخش هاي پولي و مالي، نرخ تسهيلا ت صادرات را يك درصد كاهش داد كه اين اقدام، زمينه اعتراض هاي جسته و گريخته از سوي مردم به نرخ سود تسهيلا ت بانكي را فراهم كرد.
رضا عطوفت مهندس ساختمان درباره نرخ تسهيلا ت بانكي به خبرنگار ما گفت: بانك ها ابتدا بايد مورد استفاده تسهيلا ت را بررسي كرده و سپس نرخ سود آنرا مشخص كنند.
وي گفت: در شرايط فعلي به هيچ وجه نمي شود حتي با عناوين قرض الحسنه، تسهيلا ت با نرخ سود يك رقمي دريافت كرد و اين وضعيت در بانك هاي خصوصي به مراتب بدتر است.
به گفته وي بانك هاي خصوصي اصلا ً براي قشر متوسط جامعه فعاليت نمي كنند و خدمات آنها براي قشر مرفه قابل استفاده است.
عطوفت ادامه داد: با توجه به اينكه اعطاي تسهيلا ت با نرخ پايين مي تواند زمينه حل مشكلا ت بسياري از خانواده ها را فراهم كند، لا زم است هرچه زودتر انجام اينكار در دستور كار قرار بگيرد.
يك كارشناس نيز در اين باره به خبرنگار ما گفت: شوراي پول و اعتبار مي تواند با اتخاذ سياست هاي دقيق، زمينه كاهش چند درصدي سود تسهيلا ت را فراهم كند.
عباس سليماني افزود: مهمترين موردي كه بر اثر كاهش نرخ سود تسهيلا ت حادث خواهد شد، هجوم مردم براي دريافت تسهيلا ت است كه با اتخاذ همان سياست هاي دقيق، مي توان جلوي اين كار را گرفت.
وي ادامه داد بعيد به نظر مي رسد كه شبكه بانكي از منافع خود بگذرد و به منافع دريافت كنندگان تسهيلا ت توجه كند.
در همين حال يك كارشناس امور بانكي درباره تركيب نرخ سود تسهيلا ت بانكي گفت: نرخ سود فقط۷ درصد تسهيلا ت بانكي كمتر از ۱۵ درصد است.
محمد خراساني اظهار داشت: نرخ بالا ي سود تسهيلا ت متعلق به تسهيلا ت بخش بازرگاني است كه يك سوم كل تسهيلا ت اعطايي بانك ها را تشكيل مي دهد.
وي بالا ترين نرخ سود بانكي در كشور را ۲۵درصد اعلا م كرد و گفت: اين نرخ ها همه ساله از سوي شوراي پول و اعتبار تعيين مي شود.
خراساني معيار اصلي تعيين اين نرخ را هدايت سرمايه به بخش اقتصاد ذكر كرد و گفت: ميزان ريسك سرمايه گذاري و نرخ تورم جامعه و سود قابل قبول نيز در تعيين نرخ سود بانكي موثر است.

در حاشيه خبرها
خداحافظي با تعاوني ها
اخيراً زمزمه هايي در مورد حذف وزارت تعاون به گوش مي رسد. اين بدان معني است كه پايگاه و پشتوانه اصلي تعاوني ها در برنامه چهارم منحل خواهد شد. تعاوني ها گرچه از سال ها پيش به صورت پراكنده در كشور فعاليت داشتند اما به طور مشخص پس از انقلاب و با استناد به قانون اساسي قوت گرفتند و سيل وام هاي ارزان قيمت و حمايت هاي دولت روانه اين بخش شد. طي سال هاي جنگ تحميلي نيز با توجه به كمبود كالا و ارزاق عمومي و ايجاد بازار سياه، انواع اجناس كوپني و كمياب از طريق فروشگاههاي تعاوني در اختيار مردم قرار مي گرفت. در اين سال ها مردم عادت كرده بودند همواره به تعاوني محل كار خود يا تعاوني هاي بزرگتر سر بزنند و ببينند چه جنس ارزان قيمتي آنجا عرضه مي شود. اين فرهنگ تا جايي پيش رفت كه وقتي فروشگاهي مي خواست مشتري جذب كند روي تابلوي خود مي نوشت:«عرضه اجناس به قيمت تعاوني.»اين جريان هم اكنون نيز قابل مشاهده است. اما اين روزها وضعيت تعاوني ها با گذشته فرق كرده است. مردم ديگر توجه چنداني به تأسيس تعاوني ها ندارند. زيرا امتيازات و امكانات خاصي در اختيار آنان قرار نمي گيرد. از طرف ديگر اين روزها فروشگاههاي تعاوني، ديگر فروشگاههاي پرمشتري و پرطرفداري نيستند ودر آن بيشتر كالا هاي ارزان قيمت و با كيفيت پايين عرضه مي شود و قيمت ها با قيمت ديگر فروشگاهها تفاوت چنداني ندارد. اجناس كوپني نيز در بسياري از فروشگاههاي ديگر يافت مي شود. بازار سياه هم با آزادسازي اقتصاد تقريباً از بين رفته است. به نظر مي رسد دوره خداحافظي با فرهنگ تعاوني و رونق فروشگاههاي تعاوني فرا رسيده باشد. اين در حالي است كه همچنان در بسياري از كشورها نظير فرانسه و تركيه بخش قابل توجهي از اقتصاد در اختيار شركت هاي تعاوني است.
تبليغات غيرواقعي بايد ممنوع شود
مبارزه با تبليغات غيرواقعي كه به فريب مردم و مصرف كنندگان منجر مي شود موضوعي است كه در كشور ما چندان مورد توجه قرار نگرفته است.
در بسياري از كشورها كه اقتصاد آزاد را تجربه كرده اند تبليغات در چارچوب هاي قانوني و مشخص پيگيري مي شود و فروشندگان كالا  نبايد از خطوط قرمز عبور كنند.در ايران طي سالهاي ابتدايي انقلا ب تبليغات ممنوع بود؛ اما اين روزها با رونق تبليغات كالا ها و خدمات، نظارت چنداني بر آن وجود ندارد. بسياري از مردم معتقدند، عدم نظارت درست موجب شده حقوق آنان ضايع شود.كارشناسان علا وه بر اين موضوع سطح پايين آگاهي مصرف كنندگان از حقوق خود را علت تضييع حقوق مردم در مواجهه با تبليغات كاذب عنوان مي كنند.دراين راستا يك حقوقدان گفت: تبليغ آن دسته از كالا  و خدمات قابل تعقيب است كه قانون آن را منع كرده و برايش ضمانت اجرا تعيين كرده باشد. در ساير موارد حتي اگر محتواي پيام تبليغي مورد تأييد همه مصرف كنندگان نباشد، ممنوع نيست و اگر به مصرف كننده خساراتي وارد شده باشد، توليدكننده مكلف به پاسخ حقوقي و مدني است نه كيفري و مجازات.دكترمحمدرضا كاميار، وكيل دادگستري در ارزيابي از قوانين موضوعه موجود در باره نحوه تبليغات و حدود و شرايط آن به ايسنا گفت: طبق مقررات نظام پزشكي و قانون وكالت، تبليغ اين دو حرفه و خدمات ممنوع است ولي در مورد ساير خدمات، تبليغات به معني اطلا ع رساني و تشويق مردم به مصرف يك كالا با خدمت و توليدات ممنوعيتي ندارد؛ ولي متأسفانه در سالهاي اخير شاهد تبليغات پزشكان در روزنامه ها و پيك هاي تبليغاتي هستيم كه شايد دليل افزايش آن عدم پيگيري اين تخلفات باشد.وي افزود: تبليغ كالا  و خدمات ممنوع شده، طبق قانون هم براي تبليغ كننده و هم تبليغ دهنده ممنوع است؛ اما در مورد كالا هايي كه ممنوعيت قانوني ندارد، صرف تبليغ كردن آن كالا  هيچ ممنوعيتي ندارد و قابل پيگرد نيست.اين وكيل دادگستري خاطرنشان كرد: طبق مقررات، تبليغ نبايد خلا ف حقيقت و واقعيت باشد؛ به علا وه تبليغات نبايد عليه ديگر كالاها  باشد لذا اگر محتوي و مفاد پيام تبليغ خلاف حقيقت باشد، طبيعي است از نظر مدني شخص تبليغ كننده حق بيان مطلب خلا ف حقيقت آن هم در يك طيف گسترده را ندارد؛ به علا وه اگر از ناحيه خلا ف بودن آن ادعا وتبليغ ضرري به مصرف كننده وارد شود حتماً بايد پاسخگوي مصرف كننده باشد.كاميار افزود: در مواردي كه تبليغ يك كالا  در سطح گسترده صورت مي گيرد و مثلا ً از حدود يك ميليون خودروي تبليغ شده ۵۰ عدد آن عيب داشته و از ناحيه آن عيب به مصرف كننده لطمه وارد شده است، آن عيب و صدمه از جهت تبليغات قابل پيگرد نيست؛ اما از باب خود عيب و صدمه براي مسؤول كالا  طبق قواعد مسؤوليت مدني،  مسؤوليت ايجاد مي كند يعني توليد كننده بايد ضرر و زيان مصرف كننده را بپردازد. البته مصرف كننده ضرر ديده با اين شرط مي تواند خسارت خود را بگيرد كه ثابت كند ضرر وارده از محل عيب آن كالا  به او وارد شده است.اين حقوقدان در ادامه به ممنوعيت بهداشتي مصرف برخي كالاها  از جمله پفك، چيپس و سيگار اشاره و خاطرنشان كرد: ممنوعيت استفاده مواد خوراكي مثل پفك و چيپس يا كشيدن سيگار فقط يك توصيه بهداشتي است نه قانوني؛ لذا چون ضمانت اجراي قانوني براي توليد يا تبليغ آن معين نشده، نمي توان كسي را كه يك ممنوعيت بهداشتي را نقض كرده، مورد پيگرد قانوني قرار داد.وي افزود: متون قانوني موجود درباره مسؤوليت توليدكنندگان و تبليغ كنندگان همان متون قانوني عام است كه مسؤوليت در قبال اثبات تقصير و بي احتياطي است. درحالي كه مقررات موجود در اين زمينه در كشورهاي پيشرفته به قدري تكميل شده كه حتي بار اثبات تقصير از گردن مصرف كننده برداشته شده است.كاميار يادآور شد: در مواردي كه تبليغ كننده به خلا ف حقيقت بودن كالا  و خدمات تبليغي علم و آگاهي داشته باشد، حق تبليغ ندارد و طبعاً قابل تعقيب حقوقي است چه بسا از نظر كيفري نيز قابل تعقيب باشد.اين وكيل دادگستري در پايان خاطرنشان كرد: اخيراً كليات قانون مسؤوليت توليدكنندگان در مجلس تصويب شده كه در صورت تصويب نهايي آن، حقوق ما در خصوص حمايت از مصرف كنندگان در قبال توليدكنندگان نه تبليغ كنندگان ترقي و به نفع مصرف كنندگان پيش خواهد رفت؛ اما در حال حاضر متون قانوني موجود به دهه ۳۰ و ۴۰ بر مي گردد كه اثبات تقصير برعهده مدعي است و تبليغ كننده نيز تنها در امور كيفري قابل تعقيب است؛ آن هم به عنوان معاون جرم در مواردي كه علم و اطلا عش ثابت شود.

ده پرسش روز
مرد -متأهل، شاغل
شغل: مهندس صنايع 
سن: ۲۸سال 
۱- آيا حرفه مهندسي در حال حاضر مثل گذشته ها درآمد خوبي دارد؟
نه، با وجود گذشت زمان هنوز هم خيلي از پدرها و مادرها دوست دارند بچه هايشان دكتر، مهندس بشوند، براي همين همه جا پر از دكتر، مهندس شده كه خيلي هاي آنها كار درست و حسابي بلد نيستند و فقط فضا اشغال كرده اند، به هر حال دست زياد شده و حقوق كم.
۲- آيا درآمد شما تكافوي هزينه زندگيتان را مي دهد؟ آيا پس انداز مي كنيد؟
مطمئناً، مي توانم براي خريد غذا و هر چند ماه يك بار لباس پول پس انداز كنم تا آخر ماه به روغن سوزي نيفتم.
۳- آيا آرزو داشتيد داراي تخصص يا حرفه ديگري بوديد؟
بله، حرفه بازاري يا شغل آزاد. اگر يك حجره در بازار داشتم خيلي بهتر بود، موقع شام كه نمي شود دانش خورد.
۴- آيا صاحبخانه هستيد؟ در چه منطقه اي سكونت داريد؟
ميانه هاي شهر. حساب كرده ام تا بيست، بيست و پنج سال ديگر مي توانم ده پانزده متر زمين بخرم پس اگر خوش بينانه نگاه كنيم، صاحب خانه هستم.
۵- چه اتومبيلي داريد؟
دو تا ماشين دارم، يك اتوبوس و يك تاكسي.
۶- چقدر در ماه براي خود خرج مي كنيد؟
براي خودم ده هزار تومان هم نمي شود، همه پولم بابت كرايه خانه و ماشين و ... مي رود. باور كنيد بعضي اوقات - آخر برجها- بسياري از مسافت ها را پياده طي مي كنم تا از پرداخت هزينه حمل و نقل فرار كنم. آرايشگاه را هم كه نگو! مدل كوتاه كردن موهايم طوري است كه هر ۶ماه يكبار مجبور به اصلا ح شوم. اين هم از خرج كردن براي خودم!
۷- آيا همسر شما شاغل است؟ درآمد وي در ماه چقدر است؟
بله، صد هزار تومان. كه بيشترش خرج پوشاك، حمل ونقل و خريد غذاي آماده مي شود. يعني كمكي كه نمي كند هيچ، خرجمان به خاطر مراجعه به دكتر اعصاب نيز بالا  مي رود! به خاطر كج خلقي هايش كه بر اثر خستگي پيش مي آيد.
۸- بر اي تفريح چقدر هزينه مي كنيد؟ تفريح عمده شما چيست؟
با توجه به اينكه بهترين تفريح جوانان كار است هر دو صبح تا شب كار مي كنيم تا بيهوده وقتمان را هدر نداده باشيم.
۹- بهترين سرمايه گذاري در ايران را چه مي دانيد؟
خريد زمين يا خانه. كافيست در اطراف شهر يك زمين متروك را بخري و سه يا چهار سال نيز چشم خود را به روي پولي كه به آن داده ايد ببنديد. خيلي ها را ديدم كه اين گونه با سرمايه گذاري حدود سيصد هزار تومان تا ۹ميليون تومان سود كردند. يك نمونه آن پسر خاله خود من، كه ظرف دو سال و نيم اين سود را برد. سرمايه گذاري بهتري سراغ داريد؟
۱۰- فرزندتان در چه مدرسه اي مشغول به تحصيل است؟ چقدر هزينه مي كنيد؟
فعلا ً مدرسه نمي رود ولي در حال پس انداز براي آن زمان هستيم. فكرش را بكنيد: فقط خرج كتابهاي كمك آموزشي يكي از فرزندان همكارم به نقل از خودش ماهي ده هزار تومان است! باقي هزينه ها پيشكش.

آيينه تصوير
001140.jpg

سكوت. روح آدمي در تقابل با زيبايي هاي طبيعت و پيكره سازي هاي بديع خداوند به وجد مي آيد و خود را در برابر آن حقير مي شمارد.
آيا تاكنون در برابر چنين كوه يخي عظيمي ايستاده ايد و هراس از عظمت آن را در اعماق وجود خود حس كرده ايد. فكر مي كنيد دوباره خواهان تكرار اين صحنه باشيد؟
001142.jpg

يك بيمار مبتلا  به ايدز در كنار مادربزرگش. كارشناسان با هشدار پيرامون روابط خصوصي، از مردان خواسته اند با كنترل روابط خود مانع از شيوع ايدز در ميان زنان شوند. هم اكنون آفريقا با گسترش اين بيماري مهلك روبرو است و كارشناسان و دولتمردان تمامي تلا ش خود را به كار مي بندند تا به هر نحو ممكن از انتشار بيش از پيش آن جلوگيري كنند.
001144.jpg

يك بچه يوزپلنگ كوچك در جستجوي مادرش. اين يوزپلنگ كوچك به تازگي به باغ وحش بزرگي در گواتمالا  انتقال داده شده تا تحت مراقبت دامپزشكان پرورش يابد. مديران اين باغ وحش به پوگا بسيار دل بسته اند، چه حضور او از هم اكنون ميزان قابل توجهي بر بازديد كنندگان باغ وحش افزوده. همه دوست دارند اين موجود درنده دوست داشتني را از نزديك ببينند.
001146.jpg

روز جهاني سارس در چين با مشاركت عموم مردم در راستاي ايجاد آگاهي هر چه بيشتر پيرامون اين بيماري همراه بود. در پكن مردم با انجام اموري نمادين نظير طي مسيري طولا ني با دوچرخه در گروه هاي پرشمار و يا ساختن و امضاي پرچم هايي طويل همدلي خود را با دولت براي مبارزه با بيماري هاي واگيردار و مهلك نظير ايدز و سارس نشان دادند.

صداي مصرف كننده ۶۹۵۵۲۵۷
000452.jpg
قيمت ماست 
كارشناسان غذايي به كرات تأثير فوق العاده ماست را در سلا مت بدن و به خصوص سوزاندن چربي هاي زائد بدن اعلا م كرده و مردم را به مصرف روزانه اين ماده غذايي تشويق مي كنند. اما به راستي با قيمت هاي فعلي نظير ۸۰۰ تومان براي يك سطل ماست چطور مي شود مردم را به مصرف روزانه آن تشويق كرد؟ جالب اين كه قيمت انواع ماست از جمله قيمت هايي است كه هر يك ماه و دو ماه يك بار، مبلغي معادل ۵۰ تومان افزايش مي يابد. به راستي دليل افزايش غيرمنطقي و ماهانه ماست چيست؟احمد نجفي- از گوهردشت كرج 
قطعي ۱۰ روزه تلفن ها
مركز مخابرات شهيد ديالمه، ۱۰ روز است كه تلفن هاي منطقه را به علت تغيير شماره هاي ۶ رقمي به ۷ رقمي قطع كرده و اعلا م نموده تلفن ها در ۲۰ روز آينده نيز قطع مي باشد. آيا براي انجام امور فني اين اقدام، واقعاً به يكماه قطعي تلفن هاي مردم نياز است؟مظفريان 
خيابان شكوفه يك طرفه شود
خيابان شكوفه بين نواب و رودكي كم عرض است و در عين حال در هر دو طرف خيابان نيز خودروها پارك مي شوند كه با توجه به دو طرفه بودن خيابان، تردد خودروها را با ترافيك سنگين همراه ساخته است. از مسئولا ن خواستاريم يا اقدام به تعريض خيابان كنند و يا خيابان را يك طرفه كنند تا قدري از بار ترافيكي منطقه كاسته شود. خانم گفتاري 
باز هم درباره قيمت بنزين 
آنها كه به طور كارشناسي بحث افزايش بنزين را مطرح مي كنند آيا نبايد به طور كارشناسي براي اصلا ح سيستم سوخت خودروهاي وطني كه سه چهار برابر يك خودرو مدرن امروزي مصرف دارند فكري بكنند؟ ماشين داخلي، هم قيمتش بالا  است هم مصرف آن زياد است. خودرو مدرن و كم مصرف خارجي را بدون عوارض كمرشكن اجازه ورود بدهيد تا ببينيد مصرف بنزين در كشور چقدر پايين ميآيد. چرا همه مصرند كه قيمت بنزين افزايش پيدا كند؟غفوري 
تفاوت ما و ديگران 
رئيس جمهور محترم در سخناني درباره ميزان پرداخت ماليات در آلمان فرموده اند كه مردم آنجا تا هفتاد درصد ماليات مي دهند. ضمن ستايش از ديدگاه جناب آقاي خاتمي كه تأكيد دارند مردم بايد ماليات بيشتر بدهند تا چرخ دولت بهتر بچرخد، تقاضا دارم به اعضاي كابينه خود مأموريت بدهند فقط نصف خدماتي را كه دولت آلمان در زمينه بهداشت، آموزش، رفاه اجتماعي، اشتغال و درآمد به شهروندان خود مي دهد، به مردم ايران ارائه كنند تا مردم تمام هزينه هاي دولت را از طريق ماليات تأمين كنند.عبدالرسول-غ 
تاريكي مطلق 
ميدان مسعوديه فاقد چراغ و روشنايي عمومي است، به طوري كه با فرا رسيدن شب كل محوطه ميدان در تاريكي مطلق غرق مي شود. با توجه به امكان فعاليت سارقين و بزهكاران در اين تاريكي، از شهرداري منطقه تقاضا داريم نسبت به برطرف نمودن اين نقيصه هرچه سريع تر اقدام مقتضي را مبذول دارند.خانم خداورديان 
لطفاً اعلا م كنيد
چندي پيش از محافل مختلف عمومي به نقل از دولت شنيديم درآمد ۲۰۰ هزارتومان در تهران معادل است با خط فقر. حال از ارباب جرايد كشور مي خواهيم با توجه به اصل تحقيق و اطلا ع رساني كه مهم ترين وظيفه آنهاست، بروند و تحقيق كنند با درآمدهاي ۸۰ و ۹۰ هزار توماني براي يك زن و ۱۲۰ هزار توماني براي يك مرد كارمند و خيلي كمتر از اين مبالغ براي كارگران، چند درصد از شهروندان تهراني زير خط فقر به سر مي برند.متأسفانه قشر معدودي هم هستند كه روزانه بلكه به صورت ساعتي ميليون ها تومان درآمد دارند و يك ريال هم ماليات نمي دهند و كسي هم به كار آنها كاري ندارد.يك شهروند
تنوع كم در فروشگاه هاي زنجيره اي 
چندي پيش براي خريد يك دستگاهVCD به يكي از فروشگاه هاي زنجيره اي مراجه كردم اما تنها دو نوع مدلVCD وجود داشت در حالي كه در مغازه هاي اطراف همان فروشگاه انواع و اقسام مدل هايVCD با نام ها و مارك هاي مختلف وجود داشتند. چرا تنوع در فروشگاه هاي زنجيره اي كم است. زهرا - م(خانه دار)
كيف صبحگاهي
تصور كنيد پس از چند روز اضافه كاري و دويدن هاي اضافه، يك روز صبح كمي زودتر از خواب بر مي خيزيد، حمامي مي كنيد و اصلا حي تا حداقل يك روز با قيافه قابل تحمل به سر كار برويد اما هنوز قدم از كوچه به خيابان نگذاشته ايد كه رفتگر زحمتكش با جاروي ۲ متري گرد و خاك برخاسته از نظافت! را نثار پيكر شما مي كند. ايكاش اين نظافت همچون سابق شب هنگام، آن گاه كه عابري در خيابان نيست صورت مي گرفت. يوسفيان - ساكن نازي آباد

گوناگون
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
|  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |