سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۱
چگونه يخچال خود را پاكيزه سازيم؟
001148.jpg

يكي از مشكلا ت فراگير در خانواده ها استفاده ناصحيح از كارايي هاي يخچال است به گونه اي كه بسياري اوقات خوراكي هاي موجود در يخچال يا فريزر عطري نامطبوع مي گيرند و بويي آزاردهنده از آنها به مشام مي رسد تا جايي كه ناچار مي شوند آنها را دور بريزند و اين خود در دراز مدت براي خانواده مي تواند هزينه بر باشد. از ديگر سو گاهي پس از مسافرتي كوتاه به خانه باز مي گرديد و با يخچال مملو از خوراكي مواجه مي شويد كه به دليل بوي ناگوار آنها قادر به استفاده از مواد انباشته شده نيستيد و ناچار به دور ريختن آنها مي شويد اما صرفنظر از تمامي هزينه اي كه با دور ريختن مواد روبه رو مي شويد، وادار به پرداخت چند هزار تومان به يك تكنسين مي شويد تا ساختار يخچال شما را به سبب عطر بدي كه از آن استشمام مي شود، بازبيني كند، در صورتي كه خودتان با حربه اي ساده مي توانيد يخچال را از شر رايحه اي كه آن را در بر گرفته وارهانيد.
براي زدودن بوي بد يخچال يا فريزر نخست تمام محتويات آن را خالي كنيد و خوراكي هاي ضايع شده را دور بريزيد. سپس قطعاتي را كه قابليت جداسازي دارند از درون دستگاه خارج كنيد و با مايع پاك كننده ضعيفي نظير مايع ظرفشويي و آب گرم آنها را بشوييد. سپس آنها را آب بكشيد و اجازه بدهيد خشك شوند.
001150.jpg

در وهله بعد نخست يك قاشق جوش شيرين را در يك ليتر آب گرم حل كنيد، سپس به وسيله آن ديواره هاي داخلي يخچال يا فريزر و در آن را بشوييد، سپس در را باز بگذاريد تا جريان هوا درون آن را خشك كند. بدين سياق مي توان از مزاحمت بوي بد يخچال نجات يافت اما اگر هنوز چنين عطري استشمام مي شود، مراحل بعدي را در پيش گيريد.
۱- بهترين معجون براي برطرف كردن اين دردسر جوش شيرين است. جوش شيرين را در ظرفي كم عمق نظير ماهي تابه يا بشقاب بپاشيد و آن را درون يخچال يا فريزر بگذاريد. دستگاه را از برق بكشيد و در آن را باز بگذاريد تا بوها جذب جوش شيرين شوند.
۲- كمي ذغال بخريد، آن را مي توانيد با قيمتي اندك در هر فروشگاهي بيابيد. سپس ذغال ها را نيم سوز در ماهي تابه يا بشقاب بريزيد و در قفسه هاي يخچال جاسازي كنيد، بگذاريد يخچال چند روزي با كمترين توان خود كار كند تا عطر نامطبوع آن از ميان برود.
۳- قهوه تازه هم مي تواند براي شما مثمرثمر باشد. ظرفي را مملو از قهوه كنيد و درون يخچال خالي كه آرام كار مي كند بگذاريد. پس از چند روز ممكن است تنها بوي سبكي از قهوه بر جاي بماند كه آن هم با شستشو توسط محلول جوش شيرين از ميان مي رود.
۴- طبقه ها و قفسه هاي يخچال را با روزنامه بپوشانيد، سپس يك فنجان آب را روي بالا ترين طبقه يخچال بگذاريد يا روزنامه ها را نمناك كنيد. اجازه دهيد يخچال پنج تا شش روز كار كند. اين شيوه اگرچه به مدت زمان بيشتري نياز دارد اما براي برطرف كردن بوهاي شديدتر كارايي افزون تري دارد.
۵- مقداري وانيل(نه خيلي خالص) را روي نعلبكي يا ظرفي كوچك بريزيد و درون يخچال بگذاريد. اجازه دهيد دستگاه چند روزي بدون اينكه هيچ ماده اي در آن باشد، به كار خود ادامه دهد.
در نهايت مي توانيد از محلول هاي ويژه اي كه در بازار عرضه مي شوند استفاده كنيد كه بهاي چندان زيادي هم ندارند. به كار بردن آنها مي تواند بسيار مفيد باشد و در مقابل يخچال يا فريزر شما فوق العاده كار خواهد كرد.
اما اگر هيچ يك از اين حربه ها مو‡ثر نبودند احتمالا ً عايق بندي يخچال شما دچار خرابي شده و بهتر است در اين مورد خودسرانه به هيچ كاري اقدام نكنيد و با تعميركاري خبره تماس بگيريد تا او اين معضل را برطرف كند. ولي بهتر است قبل از پرداخت هر وجهي، شيوه هاي ذكر شده را به كار ببنديد تا به احتمال فراوان با خرج هزينه اي بسيار اندك و تجربه اي جالب ديگر ناچار به پرداخت چندين هزار تومان براي كاري ساده نباشيد.
وراي تمام اين مسائل، يخچال، يكي از مهم ترين و گران قيمت ترين وسائل خانه به شمار مي رود كه دقت در نگهداري آن ضروري مي نمايد زيرا بالطبع هزينه هاي تعمير آن بسيار گزاف هستند و با وجود درآمدهاي خانواده هاي متوسط (كه اغلب خانوارهاي ايراني را در بر مي گيرد) به ندرت كسي مي تواند دوباره هزينه خريد يخچالي جديد براي خانه اش را تحمل كند از اين رو در صورت بروز كوچك ترين مشكلي بهتر است براي رفع آن اقدام ورزيد ولي هرگز در مسائل مكانيكي آن دخالت نكنيد و كار را به تكنسين آن بسپاريد تا براي اندكي صرفه جويي، متقبل مخارج بيشتر نشويد.

ويژگي هاي جارو برقي خوب
001134.jpg

جارو برقي خانگي نزديك به ۹۰ سال است اختراع شده و طي اين مدت جاي خود را به عنوان عمومي ترين وسيله برقي براي صرفه جويي در وقت و نيروي انساني در ميان ما باز كرده است. اساس كار آن بسيار ساده است. يك موتور الكتريكي، پروانه اي را به حركت درميآورد كه در نتيجه جريان سريعي از هوا توليد مي گردد. چنانچه هوا با سرعت كافي از طرف ورودي جريان داشته باشد، هر گونه آشغال و خرده چيز را كه در مسير قرار بگيرد با خود مي برد. به منظور برگرفتن اين خرده چيزها بايد وسيله اي مهيا باشد تا از پخش شدن دوباره آنها به همراه هواي خارج شونده جلوگيري شود. طي چندين سال تغييرات متعدد در نحوه عملكرد آن اعمال شده است. اولين مدلهايي كه خوب درخشيدند جاروبرقي هاي مدل ايستاده و مدل استوانه اي بودند. در مدلهاي ايستاده ضمن به چرخش درآمدن يك فرچه، آشغال هم به داخل مكيده مي شود. مدل استوانه اي با استفاده از يك لوله انعطاف پذير مانند شيلنگ و يك سري تجهيزات الحاقي ديگر، به وسيله مكش تميز مي گردد. سالهاي سال توليدكنندگان تنها به اين دو مدل اكتفا مي كردند و فقط با افزايش قدرت مكش و يا اضافه نمودن يك سري اصلا حات مثل سيستم خودكار سيم جمع كن و قدرت قابل تغيير و تنظيم ارتفاع، در اين مدلها تغيير مي دادند. اخيراً تغييرات عمده اي روي جاروي برقي ساده و معمولي اعمال شده است. مدلهايي طراحي شده اند كه از نظر عملكرد، تركيبي از نوع ايستاده و استوانه اي مي باشند حتي در برخي مدلهاي ايستاده، سيستمهاي درگير شونده اي با موتور وجود دارند كه نه تنها براي به چرخش درآوردن فرچه از موتور نيرو مي گيرند، بلكه تنها با لمس دكمه اي يك سيستم كلا چ و دنده را به حركت درميآورند كه چرخهاي جارو را به جلو و عقب مي راند. جاروهاي استوانه اي طي يك بازنگري كامل و ريشه اي امروزه به سه دسته اصلي تقسيم شده اند: ۱- مكشي: در اين مدلها يك صفحه نمايشگر، نشان مي دهد كه چه اشكالي در داخل وسيله رخ داده است. ۲- پروسسور: در اين مدلها در واقع نوع اشكال را با كلا م به شما مي گويند كه البته اين مدلها در بازار امروز كمتر موجود مي باشند. ۳- سطلي: نمونه هاي خانگي از آن دسته جاروبرقي ها هستند كه معمولا ً به عنوان ماشينهاي تجارتي در نظر گرفته مي شدند. چشمگيرترين تغيير در اين ماشين قابليت مكش مايعات است. چيزي كه قبلا ً باعث آسيب رساندن به ماشين مي شد و ايمني آن را به مخاطره مي انداخت. عمل تر و خشك كردن امروزه يكي از امكانات روي ماشين شده است.
001138.jpg
001136.jpg
001132.jpg
001130.jpg

بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
گوناگون
|  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |