چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۲
فرش مان را بهتر نگه داريم
001196.jpg

فرش- از ديد بسياري- مهم ترين سازه صنايع دستي ايرانيان است كه كالا ي بسيار گرانبهايي به شمار مي رود اما اين قيمت گزاف تنها مختص فرش هاي دستبافت نيست. در شرايطي كه يك فرش ماشيني مرغوب ۱۲ متري - كه بهره جستن از آن در جامعه امروزي رواج يافته- حدود دويست هزار تومان بها دارد، نگهداري صحيح آن مي تواند اهميتي بسزا بيابد.
از ديگر سو، گاه ممكن است نقش آلودگي بر سطح فرش بنشيند كه پاك كردن درست آن بسيار مهم است. زدودن اين قبيل آلا يش ها از سطح فرش توسط شركت هايي كه به اين كار اقدام مي كنند دست كم بين پنج تا پانزده هزار تومان هزينه در پي دارد، اگر افراد خانواده خود لكه هايي كه روي فرش نشسته را پاك كنند قطعاً صرفه جويي قابل ملا حظه اي در هزينه هاي آن صورت خواهد پذيرفت. در اين بين، يكي از بزرگترين مشكلا تي كه خانواده ها براي نگهداري و پاكيزه داشتن فرش خود با آن روبه رو هستند به ريختن خوراكي هاي مورد علا قه كودكان روي فرش باز مي گردد كه همواره بسيار دردسر ساز مي شود، كافي است يك آب نبات چسبنده از دست كودكي رها شود و روي فرش بچسبد تا - در نگاه اول- گمان كنيد كه ديگر هيچ گاه قادر به تميز كردن فرش خود نخواهيد بود اما با به كار بستن حربه ساده اي مي توانيد خود را از اين دغدغه نجات دهيد.
001150.jpg

نخست تا جايي كه مي توانيد به وسيله دستمال سفيد و يا چاقوي ميوه خوري آب نباتي را كه به سطح فرش چسبيده از آن جدا كنيد. سپس بايد از محلول پاك كننده استفاده كرد. يك چهارم قاشق چايخوري از مايع ظرفشويي را با يك ليتر آب در هم بياميزيد و آن را روي نقطه آلوده شده بريزيد و همزمان با دستمال سفيدي روي لك بكشيد. اگر اثر لك رفته رفته كم شد به اين كار ادامه دهيد تا كاملا ً محو شود. در برهه بعد، با آب پاش روي لك آب بريزيد و در همان زمان با دستمال روي فرش بكشيد تا كاملا ً تميز شود. در نهايت فرش را به آرامي آب بكشيد، ديگر اين بار نيازي به مالش نيست و سپس دستمال خشكي را روي آن قرار دهيد تا در گذر زمان نمناكي فرش از ميان برود. با اين حربه بايد آثار لك از ميان برود اما اگر هم چنان پا بر جا بود منطقه مورد نظر را به محلول آب اكسيژنه آغشته كنيد، پس از گذشت يك ساعت با دستمال روي آلودگي بكشيد تا اثر لك برطرف شود. نور باعث مي شود تا اين محلول خود به خود به آب تبديل شود بنابراين نيازي به آب كشيدن فرش نيست، كافي است تنها اجازه دهيد تا خشك شود.
در مورد شكلا ت راه حل كمي متفاوت است. ابتدا بايد تمام آنچه را مي شود با دستمال يا چاقو از سطح فرش جدا كرد، از آن زدود. سپس يك قاشق پودر آمونياكي كه براي تميز كردن خانه به كار مي رود را در نصف فنجان آب حل كرد و روي لك اسپري كرد. در اين وهله نبايد فرش را با آب خيس كرد، كافي است با يك دستمال به جان آن بيفتيد و تا مي توانيد شكلا ت ها را از لا به لا ي پرزهاي فرش بيرون بكشيد. به ياد داشته باشيد محلول بايد سرد باشد.حالا  نوبت به امتزاج مايع ظرفشويي و آب، ريختن آن روي فرش و همزمان مالش آن مي رسد. سپس عمل مالش را با آب خالي انجام دهيد و در نهايت فرش را آب بكشيد تا ديگر نيازي به پرداخت چندين هزار تومان بابت تميز كردن فرش تان نباشد.
واكس يا سس 
در مورد واكس، سس يا حتي شير، داستان به يك سان از سرگرفته مي شود. بايد در اوان عمل تمام مواد خارجي را از سطح فرش برداشت. سپس لباس سفيد پاكيزه يا پارچه كتاني سفيد تميزي را به الكل آغشته كنيد و روي فرش بكشيد. اين كار را تا زماني كه پارچه رنگ نگرفته يا لك برطرف نشده ادامه دهيد. به ياد داشته باشيد نفوذ الكل به درون فرش و رسيدن آن به تار و پود پشت آن مي تواند به خرابي فرش تان منجر شود. هيچ گاه حركت مالشي را به صورت رفت و برگشت انجام ندهيد چون ممكن است فرش سوراخ شود!
اگر لك برطرف نشد مرحله بعدي را بيازماييد. محلول مايع ظرفشويي و آب را روي فرش بريزيد و همزمان با پارچه روي آن بكشيد، در نهايت اسپري كردن آب و همراه آن سعي در پاك كردن لك با پارچه و آب كشيدن مي تواند مشكل شما را بر طرف كند. اگر هيچ يك از راه هاي پيشنهاد شده مؤثر واقع نشدند، آب اكسيژنه با غلظت (سه درصد) مي تواند آخرين حربه شما براي گريز از مشكلي باشد كه با آن دست به گريبان شده ايد.

بازارچه لوازم خانگي
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |