شنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۵
چرا شهرداري تهران سراغ كوي دانشگاه رفت؟
شهرداري در كنار دانشگاه
000200.jpg
ميترا قيدي
با زندگي در خوابگاه آشنايم، مي دانم حضور ۶ نفر در يك اتاق سه نفره يا چهارنفر در يك اتاق دونفره يعني چه؟ مي دانم شبهاي امتحان درس خواندن بدون برخورداري از سالن مطالعه در كنار هم اتاقهايي كه يكي عادت به بلند خواندن دارد و يكي عادت به راه رفتن و ديگري مطالعه در سكوت و سكون يعني چه؟ دعوا بر سر نوبت شستن ظرفها در ظرف شويي كه آب هميشه خدا در لوله هايش گير كرده و يااستفاده دستكم ۴۰ نفر از دو باب حمام و صف هاي توالت و يك دستگاه يخچال زهواردررفته در انتهاي هر سالن را به خاطر دارم، اضطراب پاي تنها خط تلفن هميشه اشغال خوابگاه را به انتظار آزاردهنده تماس عزيزانم مي شناسم. نبود هيچ امكان تفريحي و سرگرمي و ورزشي را به ويژه براي دختران در اوقات فراغت در غربت لمس كرده ام و حالا خوب مي دانم همه دلتنگي ها، افسردگيها، بي انگيزگي ها و خدا- خدا كردن هايم براي اتمام هرچه سريعتر دوران دانشجويي از چه بود.
مصاحبه با رحيم مشائي معاون فرهنگي اجتماعي شهرداري تهران از آن رو برايم مهم است كه شنيده ام در رأس هيأتي از طرف شهردار تهران مأمور رسيدگي به وضعيت نابسامان خوابگاههاي كوي دانشگاه تهران است، همان جايي كه چندي پيش در مواجهه با حمله عده اي متعصب ناآگاه آسيبها و زخمهاي فراوان ديد و حال اين اقدام صرفنظر از هر نيتي كه در پس آن نهفته باشد، چنانچه موجب دلجويي و فراهم شدن تسهيلات و امكانات براي دانشجوياني باشد كه حساسترين، تعيين كننده ترين، پرخاطره ترين و پرشورترين دوران عمر خود را قرار است به عنوان ميهمان در شهر تهران بگذرانند.
* شنيده شده است از طرف شهردار تهران مأمور رسيدگي به وضعيت خوابگاههاي كوي دانشگاه تهران شده ايد. اين طرح از طرف كجا بود آيا پيشنهاد از طرف شهرداري تهران به مسئولان دانشگاه ارائه شد؟
- خير- از طرف شهرداري تهران نبود، معاون دانشجويي دانشگاه تهران در يك ملاقات حضوري با دكتر احمدي نژاد شهردار تهران به صورت محدود نيازها و مشكلاتي را اعلام كردند، درواقع انتظار هم نداشتند شهرداري به كمك آنها بيايد. لذا بعداز آن جلسه وقتي ديدند شهردار تهران با روي گشاده از رفع مشكلات آنها استقبال مي كند، از ما براي بازديد از مجموعه خوابگاهي كوي دانشگاه و مشاهده جزئيات مسايل و مشكلات از نزديك دعوت كردند.
* شما در اين بازديد با خود دانشجويان يا نمايندگان آنها هم صحبت كرديد؟
- خير- تحت اين عنوان با دانشجويان ارتباطي نداشتيم، چون دست ما هم نبود. هماهنگي مي بايست از طرف مسئولان دانشگاه صورت مي گرفت.
* در اين بازديد مشكلات خوابگاهها را چگونه ديديد؟ ارزيابي شما از وضعيت خوابگاهاي دانشجويي چه بود؟
- به نظر من نيازها و مشكلات دانشجويان خيلي جدي و وسيعتر از پيش بيني  ها و تقاضاهاي مطرح شده از جانب مسئولان دانشگاه بود، درواقع محيط خوابگاهي به هيچ وجه متناسب با شأن دانشگاه و دانشجو نبود، لذا بعداز بازديد اقدام به طبقه بندي و بررسي مسايل كرديم و درباره آن با شهردار تهران به مذاكره نشستيم كه متعاقب آن تصميم گرفته شد شهرداري باتوجه به حجم مشكلات در يك سطح وسيع تر به كمك دانشگاه بيايد.
* آيا تصور مي كنيد طرحهاي شهرداري بتواند جوابگوي همه نيازهاي دانشجويان باشد؟
- خير- همه مشكلات را رفع نخواهد كرد، اما تأثير جدي در محيط دانشگاهي و در ابعاد هنري، فرهنگي، ورزشي و تفريحي خواهد داشت كه البته حقشان هم هست.
* شهرداري تهران با چه رويكردي وارد اين جريان شد؟
- مديريت جديد شهري نگاهش به مقوله علم و دانشگاه جدي است. به هر حال شهردار و خيلي از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران از اساتيد دانشگاه هستند و علاقه مندي زيادي به محيط دانشگاهي دارند. از آن طرف هم مسايل و مشكلات شهر تهران در طول سالها روي هم انباشته و پيچيده شده، بنابراين مديريت شهر تهران بايد كاملاً علمي باشد و بتواند از آخرين دستاوردهاي علمي و فناوري براي اداره شهر بهره بگيرد كه براي اين منظور راهي جز استفاده از مشاركت دانشگاهيان در مديريت شهر نيست لذا ارتباط شهرداري با دانشگاه و فضاهاي علمي امري اجتناب ناپذير و اعتقاد جدي مديريت شهر تهران است.
* پس شما دنبال اين هستيد كه با اقداماتي از اين دست به نوعي زمينه ارتباطات علمي را با دانشجويان و دانشگاهيان فراهم كنيد.
- بله يكي از آثار اين طرح قطعاً همين است. البته شهرداري تهران در قبال خدمات خود انتظاري از دانشجويان ندارد. تصور ما اين است كه به هر حال دانشجويان از اقشار ممتاز جامعه هستند كه در پيروزي انقلاب، دفاع مقدس و خيلي از پديده هاي مختلف اجتماعي، فرهنگي و سياسي حضور فعال و اجتناب ناپذيري داشته اند. دانشجويان جوانان ممتازي هستند كه از سراسر كشور براي تحصيل به تهران آمده اند، بنابراين محيط خوابگاهي به عنوان فضايي كه ساعات زيادي از عمر دانشجويان به ويژه دختران در دوران تحصيل در آن سپري مي شود مي تواند در موفقيت تحصيلي آنان بسيار تعيين كننده باشد. لذا هر چقدر در تجهيز خوابگاهها هزينه شود سرمايه گذاري به حساب مي آيد.
* با توجه به دغدغه هاي مالي شهرداري تهران كه از آغاز سال ۸۲ به دليل محدوديت فروش اضافه تراكم كه درآمد شهرداري را تحت تأثير خود قرارداده و موجب معطل ماندن برخي طرحهاي اساسي عمران شهري شد، پرداختن به چنين اقداماتي چه توجيهي دارد؟
- من اصلاً در اين باره جاي سؤال نمي بينم، به خاطر اينكه موضوع بسيار مهم است. شما اگر به جاي ما از كوي دانشگاه بازديد مي كرديد اين سوال را مطرح نمي كرديد. دانشگاه در سرنوشت جامعه جايگاه تعيين كننده اي دارد. شما در اين مكان افراد با استعدادي را مي بينيد كه در يك رقابت علمي شركت كرده و وارد دانشگاه تهران به عنوان يك دانشگاه ممتاز شده اند، اينها بايد در طول دوره محدود تحصيلي خود به درجات بالاي علمي دست پيدا كنند. آينده كشور و شهر تهران در دست اينهاست چرا كه خيلي از دانشجوياني كه از سراسر كشور به تهران مي آيند بعد از فارغ التحصيلي همين جا مي مانند و اين براي مديريت شهري سرمايه گذاري به حساب مي آيد. ضمن اين كه مجموعه اعتباراتي كه شهرداري در اين بخش سرمايه گذاري مي كند، نسبت به تأثيرات آن در آينده ناچيز است. اصولاً سرمايه گذاري در بخش فرهنگي و اجتماعي شايد در برابر پروژه هاي عمراني عددي نباشد ولي تأثير فوق العاده اين هزينه به لحاظ كمي و كيفي خيلي عميق تر است. هدف از هر پروژه فرهنگي ايجاد پتانسيل هاي جديد براي فعاليت گسترده تر و بالا بردن ظرفيت هاي فكري، روحي و رواني در افراد جامعه است تا نقششان را در تعاملات اجتماعي بهتر ايفا كنند و كاهش آسيب هاي اجتماعي را موجب شوند. از اين حرف ها نتيجه مي گيريم كه از نظر ما خيلي مهم است كه اوقات فراغت جوانان چگونه بگذرد و شهرداري در اين باره در برابر اقشار و سطوح مختلف جامعه مسئول است و اين مسئوليت در برابر دانشجويان به عنوان افراد ممتاز جامعه سنگين تر هم هست.
* اين شائبه وجود دارد كه شهردار تهران با چنين حركت هايي به نوعي سعي در جلب توجه و حمايت قشر دانشجو به سمت جريان سياسي خاصي دارد، در اين باره چه حرفي داريد؟
- منطقي نيست. پس اگر شهرداري خوب بدرخشد، خوب مديريت و فعاليت كند حتماً خواهند گفت به نفع يك جريان سياسي خاص است، اصلاً اول بايد اثبات و روشن شود اين جريان سياسي خاص يعني چه؟ پس شهرداري كاري نكند تا حرفي هم نشنود. اما آيا درست است! اين كه ما مي خواهيم توجه محيط هاي دانشگاهي را به مديريت شهري جلب كنيم، بسيار عالي است. چون اطمينان داريم شهر تهران بدون حضور دانشگاهيان نمي تواند به خوبي اداره شود. پروژه هاي بزرگي هست كه دانشجويان بايد براي اجراي آن حضور پيدا كنند. قطعاً شهرداري انتظار دارد در آينده مشاركت دانشجويان در پروژه هاي فرهنگي و علمي به شكل تفاهم نامه اي بين شهرداري و دانشگاه به انجام برسد.
* آيا نگران نيستيد با توجه به محدوديت توان مالي شهرداري اين انتظار و توقع در ساير مراكز هم بوجود آيد؟
- نه تنها نگران نيستم، بلكه اين توقع درست هم هست. البته شهرداري از نظر مالي مشكل دارد. اين مسأله به ويژه در پروژه هاي عمراني خودش را نشان مي دهد اما ما در كوي دانشگاه ظرفيت هاي بسيار بالايي براي ارائه خدمات داريم. توجه داشته باشيد كه ما اگر اين محيط را آماده سازي نكنيم، ۱۰ هزار دانشجويي كه در اين كوي مستقر هستند، براي استفاده از خدمات فرهنگي، ورزشي، هنري و تفريحي به شهر مراجعه كنند بالاخره براي تحصيل بايد روحيه با نشاط داشت، من و شما هم دانشجو بوديم. مي دانيم شادابي چقدر لازمه يادگيري است از طرفي ما كه مي خواهيم و بايد در نقاط مختلف شهر سرمايه گذاري كنيم، خب كوي دانشگاه هم يك نقطه از شهر و سرمايه گذاري هاي شهرداري در آن جزيي از همان اقدامات فرهنگي، خدماتي كه در شهر انجام مي دهد به حساب مي آيد البته مطمئناً از دانشگاه هاي ديگر هم به ما مراجعه خواهند كرد اين نشان دهنده نياز است ما هم در حد توان به نيازهاي آنان خواهيم پرداخت ما حتي برنامه هايي براي كل مدارس تهران داريم و اعتقاد داريم براي هر گوشه اي از شهر كه هزينه كنيم در واقع هزينه كردن براي شهر تهران است. واقعيت اين است كه با يك نگاه منطقي و واقع بينانه به عنوان مديريت كلان بايد به همه نيازهاي شهر بپردازد و گرنه اين نيازها در يك جاي ديگر به شكلي ديگر بروز خواهد كرد.
* طرح هاي پيشنهادي شما براي ساماندهي خوابگاه هاي دانشجويي چيست؟
- البته نياز خيلي وسيع بوده ولي ما با توجه به محدوديت امكانات مالي مجموعه اي از نيازها را در نظر گرفتيم و آنها را به سه بخش خدماتي رفاهي- فرهنگي هنري و ورزشي تقسيم كرديم.
در بخش رفاهي بازسازي فضاي سبز كوي دانشگاه و فراهم كردن امكاناتي مثل يخچال، مفروش كردن ۲۲۰۰ اتاق با موكت به مساحت ۴۰ هزار متر مربع، رنگ راه پله ها، راهروها و سالن هاي داخل مجموعه فضاي خوابگاهي كه خيلي وضعيت نامطلوبي داشت. در بخش فرهنگي و هنري تكميل و تجهيز سالن آمفي تئاتر، كارگاه و سالن تئاتر كارگاهي و تالار جوان خوابگاه شهيد چمران.
در بعد ورزشي و تفريحي ۱۲ پروژه شامل ساخت دو سالن ورزشي توپي نظير واليبال، فوتسال به طور مجزا براي خانم ها و آقايان، تكميل و تجهيز يك سالن ورزشي بزرگ در خوابگاه پسران، ايجاد يك سالن مخصوص ورزش رزمي، بهسازي زورخانه اي كه در كوي دانشگاه بلااستفاده مانده بود و آماده سازي يك سالن مخصوص كشتي و احداث دو سالن ورزش بدنسازي براي خانم ها و آقايان و ايجاد يك پيست دوچرخه سواري در كوي دختران.
* هزينه احداث و تكميل اين اقدامات چقدر برآورد شده است و كي به اتمام مي رسد؟
- هزينه برآورد شده حدود ۱۷ ميليارد و ۲۰۰ ميليون ريال است و كل اين فعاليت ها تا پايان دهه فجر به اتمام مي رسد در ضمن لازم است. يادآوري كنم ما در اينگونه اقدامات قصد كمك به دولت را داريم تا به عنوان يك نهاد مردمي و مالي حضور خود را در كنار دولت پررنگ كنيم، دولت هم بايد به شهرداري كمك و امكانات خدمات رساني شهري را تسهيل كند ما در اين راه تنها يك راه حل داريم اين كه دولت و شهرداري دست در دست يكديگر براي عمران و آباداني و رفع نيازهاي شهروندان تلاش كنند.

در خبرها
پذيرش دانشجو بدون كنكور مقدور نيست
اخيراً برخي از روزنامه هاي كثيرالانتشار صبح تهران در بخش نيازمندي هاي خود، اقدام به انتشار آگهي تحت عنوان «دانشگاه سراسري بدون كنكور» كرده اند كه در بخشي از اين آگهي نام دانشگاه شهيد بهشتي، همراه با يكي از شماره تلفن هاي اين دانشگاه ذكر شده است.
در اين رابطه روابط عمومي دانشگاه شهيد بهشتي اعلام كرد: موضوع سوءاستفاده مؤسسه از نام اين دانشگاه در مراجع قضايي تحت پيگرد قرار گرفته است. روابط عمومي اين دانشگاه تصريح كرد: پذيرش دانشجو در رشته ها و مقاطع مختلف از طريق شركت در آزمون ورودي و كسب موفقيت در كنكور و بر اساس قوانين و مقررات قانوني مصوب وزارت علوم،  تحقيقات و فناوري مقدور است و اين دانشگاه به هيچ عنوان بدون انجام كنكور و آزمون ورودي داوطلب نمي پذيرد.
ثبت نام اينترنتي دانشجويان دانشگاه اميركبير
وب سايت جديد دانشكده كامپيوتر و فناوري اطلاعات دانشگاه صنعتي اميركبير با آدرس ceit.aut.ac.ir تا هفته آينده راه اندازي خواهد شد.
مهندس حسيني نژاد، سرپرست شبكه سايت دانشكده كامپيوتر و فناوري اطلاعات دانشگاه صنعتي اميركبير، دراين باره گفت: اطلاعات تمام عمليات و فعاليت هاي دانشكده از طريق اين وب سايت در اختيار تمام دانشجويان، اعضاء هيأت علمي و كارمندان قرار خواهد گرفت. در وب سايت جديد براي هر شخص آدرس ايميل تعريف شده است و افراد از اين طريق به تمام سرويس هاي موجود دسترسي خواهد داشت.
واگذاري اختيارات پژوهشي دانشگاه علامه طباطبايي به دانشكده ها
اختيارات پژوهشي دانشگاه علامه طباطبايي با هدف غيرمتمركز كردن نظام پژوهشي از سال آينده به دانشكده ها واگذار مي شود.
دكتر محمدحسين پناهي معاون پژوهشي اين دانشگاه در اين باره گفت: براساس اين مصوبه، بررسي طرح هاي پژوهشي كه سقف آنها از ۵ ميليون تومان پايين تر باشد به دانشكده ها واگذار مي شود و داوري آنها، مبناي تصميم گيري معاونت پژوهشي دانشگاه قرار مي گيرد.
وي افزود: براساس اين طرح بودجه هايي با نظارت معاونت پژوهشي هر دانشكده به فعاليت هاي تحقيقاتي و توليدات علمي استادان اختصاص مي يابد و فرآيند شكل گيري و تصويب طرح هاي تحقيقاتي تسهيل و تسريع مي شود.

دانشجو-۳
دانشجو-۲
دانشجو-۴
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |