كسادي بازار لوازم خانگي و لباس در كيش
كيش جزيره زيبا و مرجاني آب هاي نيلگون خليج فارس كه چشم هر مسافر يا توريستي را به خود جلب مي كند، ۹۰۰ كيلومتر مربع وسعت دارد و بيشترين مسافرانش را آن دسته از خانواده ها تشكيل مي دهند كه تفريح و خريد را كنار هم در اهداف سفر خود گنجانده اند. هر كس براي اولين بار به اين جزيره زيبا و دل انگيز سفر كرده باشد در مي يابد كه چه تفاوت عظيمي با ساير جزاير ايراني و ديگر مناطق آزاد كشور دارد.
|
|
اگرچه كيش به عنوان يكي از مناطق آزاد پررونق ميان ساير مناطق آزاد كشور همچون قشم و چابهار شناخته مي شود اما پس از گذشت سال ها در مقايسه با مناطق آزاد كشورهاي ديگر مانند امصرف كننده مارات متحد عربي داراي نقاط ضعفي است.
به عنوان مثال دوبي در يكي دو دهه گذشته با اعطاي تسهيلا ت ويژه هم چون اعطاي ويزا، اقامت و هتل و از ميان بردن قوانين دست و پاگير فرا روي خارجيان سعي كرده است توريست ها را به سمت خود جلب كند. همچنين اخيراً نيز مسئولا ن دوبي سرمايه گذاري كلا ني بر روي ساخت و ساز در اين منطقه به انجام رسانده اند كه مورد استقبال سرمايه داران ايراني هم قرار گرفته. ازدحام كم سابقه ايرانيان مقابل غرفه هاي فروش آپارتمان در دوبي، در نمايشگاه اختصاصي امارات (سال جاري در تهران برگزار شد) شاهدي براين مدعاست.
اما در نقطه مقابل، به نظر مي رسد مناطق آزاد ايران و در صدر آنان جزيره كيش اين روزها حتي يك دهم رونق سابق را هم ندارند. تا سه، چهار سال پيش،اگر مسافري قصد سفر به كيش را داشت اولين جايي كه به آن سر مي زد غرفه هاي فروش لوازم صوتي و تصويري و لوازم خانگي حجيم همچون يخچال بود. بسياري از مردم با تحمل هزينه هاي بليت و اقامت در هتل اقدام به خريداري اجناس مي كردند اما اين روزها ديگر خبري از آن روزهاي داغ فروش لوازم خانگي و صف هاي فشرده مسافران نيست. علت را مي توان در منع واردات كالا هاي حجيم جستجو كرد كه با تصويب آن ديگر نمي توان اين لوازم حجيم مانند تلويزيون و يخچال را از مناطق آزاد وارد سرزمين اصلي كرد. يكي از فروشندگان لوازم خانگي در كيش در همين رابطه مي گويد: واردات بيش از حد لوازم خانگي پر حجم به كشور و نيز اعمال قوانين خاص و تفاوت قيمت موجب شده كه ديگر مسافران علا قمند به خريد اين نوع كالا ها نباشند.
وي مي گويد:عملا ً در كيش فروش اين اجناس از رونق افتاده و فروشندگان بيشتر به سمت كالاهاي كم حجم خانگي مانند مايكروفر، جاروبرقي و اتو متمايل شده اند. البته بازار اين كالا ها نيز كم كم به سمت كسادي پيش مي رود.
شايد بتوان اجناسي همچون پوشاك، پتو، كيف و كفش و لوازم آرايشي و بهداشتي را جزو لوازمي دانست كه بازار آن از رونق بيشتري برخوردار است. البته حدود ۹۵ درصد اين كالا ها از كشورهاي چين، كره جنوبي، اندونزي و ساير كشورهاي خارجي به اين جزيره وارد مي شود. نكته قابل توجه اينكه اگر در كيش كالا هاي معتبر اروپا را ببينيد متوجه مي شويد كه اين اجناس نيز در كشورهاي آسيايي توليد شده و تنها علا مت تجاري اين شركت ها براي فروش بالا ي آنها بر روي توليدات نصب مي شود.
بازار كيف و كفش نيز در بيشتر مراكز فروش كالا در اين جزيره در اختيار چيني ها و كره اي ها است، اين كشورها با توليد ارزان و قيمت نسبتاً پايين، بازار را در تصاحب خود دارند. البته بازار پتو و لباس زنان دراين دو بازارداغتر است و مشتريان بيشتري دارد.
اما لوازم آرايشي و بهداشتي حكايت ديگري دارد. بازار اين گونه كالا ها اكثراً در اختيار اروپايي ها قرار دارد و مارك هاي معتبر جهاني با قيمت تقريباً مناسب تري نسبت به خارج از جزيره به فروش مي رسند.
طبق گفته هاي برخي از خريداران لوازم خانگي يكي از مسائلي كه در پايين بودن قيمت اجناس مطرح است را مي توان در توليد ارزان آنها در كشورهايي همچون چين، تايوان و مالزي دانست. ضمن اينكه كيفيت آنها در مقايسه با برخي از اجناس مشابه خود در شهري چون تهران بسيار پايين است.اما مردم و كساني كه به اين جزيره سفر مي كنند نمي خواهند دست خالي از آن خارج شوند و مجبورند كالا يي به عنوان سوغات براي دوستان و آشنايان خود خريداري كنند.
در كل اگر بخواهيم كالا هاي جزيره كيش را بر مبناي فروش طبقه بندي كنيم لوازم آرايشي و بهداشتي، پوشاك و كيف و كفش در بالا ي جدول قرار دارند. همچنين بايد به اين موضوع نيز توجه داشت كه فروش برخي از كالا ها در كيش با تغيير فصل در حال نوسان و تغيير است مثلا ً هم اكنون كاپشن و لباس هاي گرم مشتريان بيشتري را در كيش دارد، هرچند ميزان استقبال مردم از بازار كيش به هيچ وجه قابل مقايسه با سال هاي نه چندان دور نيست.
|