دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۷
چرا چيپس مي خريد ؟ و چقدر؟
وقتي براي سيب زميني و نمك پول بيشتري مي پردازيد
تاريخچه آنچه به عنوان سيب زميني سرخ كرده- در روغن- مي خوريد به ۷۵۰ سال پيش از ميلا د باز مي گردد كه در آمريكاي جنوبي در پرو، اكوادور و شيلي مرسوم بود.«اينكاها» اولين كساني بودند كه سيب زميني را به اين صورت طبخ كردند. سال ۱۵۷۶ اين شكل از سيب زميني مورد توجه ملكه اليزابت قرار گرفت و سپس در بريتانيا باب شد و چند قرن است همراه با ماهي، غذاي معروف«ماهي و چيپس» را شكل داده است.
001250.jpg

والتر رالي در قرن شانزدهم از آمريكا به اروپا برگشت و با خود ماده غذايي آورد كه آن را «سيب زميني » مي خواندند. چيزي كه مورد توجه فراوان اروپايي ها قرار گرفت.
طي جنگ جهاني اول و دوم اكثر مردم انگليس به دليل مشكلا ت مالي در باغچه منازل خويش سيب زميني كشت مي كردند و آنها را در روغن سرخ كرده و با نمك به عنوان بخش اصلي غذاي خويش مي خوردند.
در تركيب واژه معروف «غذاي سريع» (Fast Food) جايگاه سيب زميني سرخ كرده و چيپس محفوظ است. آنچه كه هم ارزان است و هم سريع طبخ مي شود  و هم بسيار لذيذ است. اما عصر طلا يي سيب زميني سرخ كرده در دهه ۱۹۵۰ توسط مكدونالد با همبرگرهايش قوام يافت.
امروزه «چيپس» بيش و كم سر هر سفره اي يافت مي شود و اكثر بچه ها، نوجوانان و جوانان هفته اي يكي دو بار آن را ميل مي كنند. دلا يل جذابيت چيپس چيست؟ خوشمزه بودن آن؟ سهل الوصول بودن؟ يا قيمت ارزانش؟ اما آيا چيپسي كه مي خوريد ارزان است؟ اگر آري، چقدر؟ و اگر خير، چرا نمي توانيد از مصرف آن خودداري كنيد؟
به هر حال چيپس همان سيب زميني است كه در غذاهاي ايراني هميشه جايگاه ويژه اي داشته، چرا كه آسان به دست ميآمده و در زمره محصولا ت ارزان بوده. اما چيپس از دهه ۱۳۴۰ پا به خانواده هاي ايراني گذاشت و هر چند اوايل به دليل الگوبرداري از نمونه هاي فرنگي محصولي لوكس قلمداد مي شد اما امروز يكي از مواد غذايي اصلي نوجوانان و جوانان به شمار مي رود. همه براي چيپس پول قابل توجهي در مقايسه با آنچه به دست ميآورند مي پردازند، هر چه باشد سيب زميني كيلويي ۳۰۰-۲۰۰ تومان است. با اين وصف چيپس، مصرف كننده را سير مي كند در حالي كه هزينه خريد يك ساندويچ ساده حداقل ۶۰۰-۴۰۰ تومان است، يعني دو برابر هزينه تهيه يك چيپس كوچك.
در حقيقت اكثر مصرف كنندگان چيپس به سهولت استفاده از آن اشاره مي كنند و مي گويند مسأله اصلي دسترسي آسان به اين ماده غذايي در هر جا و در هر شرايطي است. به همين دليل استفاده از چيپس رو به تزايد و در بسياري از خانواده ها جاي سيب زميني كنار مواد غذايي، مثل سيب زميني كنار مرغ يا روي خورش قيمه را هم گرفته است.
چيپس ماده اي خوراكي است كه به دليل جذب روغن كالري زيادي دارد و گاهي جايگزين يكي از وعده هاي غذايي مي شود. در ۱۰۰ گرم چيپس ۵۱۰ كيلو كالري و ۶ گرم پروتئين وجود دارد و به همين دليل هم به عنوان منبع غذا مصرف مي شود و دانشآموزان در ساعات تفريح مدارس به عنوان تغذيه از آن استفاده مي كنند. چيپس در كنار برخي از غذاها به عنوان مزه يا تزئين كننده غذا هم مورد استفاده قرار مي گيرد.
هاديان خانمي كه براي خريد چيپس به فروشگاه مراجعه كرده است، گفت: معمولا ً اواخر هفته يا روزهاي تعطيل كه همه دور هم جمعند چيپس مي خريم و مي خوريم. گاهي هم براي تزئين برخي غذاها از چيپس هاي خلا لي استفاده مي كنم. براي خريد هر بسته ۲۵۰ تا ۴۰۰ تومان هزينه مي كنم و اين قيمت بستگي به اسم و مزه چيپس دارد.
ناديا حبيبي يكي ديگر از مصرف كنندگان گفت: هر هفته دو يا سه بسته چيپس بزرگ يا متوسط مي خرم، بچه ها شيفته آن هستند و گاهي با پنير پيتزا به عنوان يك پيش غذا آن را صرف مي كنيم. چيپس به دليل دارا بودن خاصيت هاي سيب زميني گاهي جايگزين مناسبي براي يك وعده غذايي هم مي شود، چنانكه براي خريد هر بسته چيپس حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان مي پردازم و گاهي از چيپس هاي خلا لي در كنار بعضي از غذاها استفاده مي كنم.
اميري، آقايي كه براي خريد به مغازه آمده است، در مورد خريد چيپس گفت: وقتي همه دور هم جمع باشند يا هنگام مسافرت چيپس مي خريم. به مقدار قابل توجهي از اين خوراكي استفاده مي كنيم چرا كه حمل آن آسان است و در هر شرايطي قابل خوردن است.
001248.jpg

انواع چيپس 
چيپس هاي كارخانه اي در اندازه هاي مختلفي تهيه مي شوند؛ چيپس هاي كوچك، متوسط و بزرگ. بسته بندي هاي رنگارنگ اين چيپس ها باعث جلب توجه مشتريان و علا قه آنها به استفاده از اين محصول  شده. چيپس هاي مربوطه در كارخانه ها با طعم هاي متفاوتي توليد مي شود و هر روز به اين طعم هاي جديد افزوده مي شود.
چيپس هاي خلا لي، بيشتر براي تزئين برخي از غذاها استفاده مي شوند. روي بسته بندي اغلب اين چيپس ها عنوان بدون كلسترول چاپ شده كه مشخص نيست اين عنوان تا چه حد صحت دارد.
گاهي از چيپس ها به عنوان غذا استفاده مي كنند و معمولا ً در رستوران ها به همراه پنير پيتزا اين امر صورت مي گيرد. اين چيپس ها هر پرس ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان ارائه مي شوند كه رقم بسيار بالا يي محسوب مي شود.
چيپس هايي هم در بازار هستند كه به صورت باز به فروش مي رسند. فروش اين چيپس ها كه به چيپس هاي فله اي معروفند، از نظر بهداشتي غير مجاز است.
قيمت ها
چيپس هاي ۵۰ گرمي هر بسته ۱۰۰ تومان و چيپس هاي ۱۰۰ گرمي، ۲۵۰ تا ۳۰۰ تومان هستند.
چيپس هاي خلا لي كه معمولا ً در بسته بندي هاي ۱۰۰ گرمي تهيه مي شوند به قيمت ۴۰۰ تومان به فروش مي رسند.
قيمت چيپس هاي بزرگ يا چيپس خانواده كه ۲۵۰ گرم است، ۹۵۰ تا ۱۱۰۰ تومان است. چيپس هاي فله اي معمولاً  به قيمت ارزانتري كيلويي ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان- به فروش مي رسند، كه به دليل ارزان بودن مشتريان زيادي دارند ولي استفاده از آنها از طرف وزارت بهداشت منع شده است.
احمدي صاحب يكي از سوپر ماركت هاي تهران در مورد فروش چيپس گفت: فروش چيپس گاهي به ۳۰ بسته در روز هم مي رسد. بيشتر مشتريان جوانان و دانشآموزان هستند كه بسته هاي ۱۰۰ گرمي و ۵۰ گرمي مي خرند. چيپس هاي طعم دار نيز مشتريان بسياري دارند. او گفت: معمولا ً در اواخر هفته يا نزديك به ايام تعطيل فروش چيپس و پفك بيشتر است.جوانان تركيب نشاسته و نمك را دوست دارند و در حال حاضر مزه هاي مختلفي مثل سركه و سير هم به نمونه هاي قبلي اضافه شده و مصرف كننده، حق انتخاب بيشتري دارد.كريمي يكي ديگر از فروشندگان محصولا ت خوراكي در مورد چيپس گفت: فروش چيپس نسبت به خوراكي هايي مثل پفك و شكلا ت بيشتر است و معمولا ً ۱۵ تا ۲۰ بسته كوچك و متوسط در روز به فروش مي رود؛ اين تعداد در روزهاي پنجشنبه و جمعه بيشتر مي شود. چرا كه چيپس ارزان تر از هر ماده غذايي است.
وي گفت: بيشتر مشتريان چيپس جوانان و نوجوانان هستند گاهي هم خانم ها چيپسهاي خلا لي را براي تهيه غذا استفاده مي كنند.
مقايسه كنيد!
چيپس به عنوان يك محصول تهيه شده از سيب زميني مي تواند مقداري از انرژي مورد نياز روزانه را تأمين كند. اما استفاده روزانه و مكرر از اين ماده خوراكي مشكلا تي را براي مصرف كننده به ارمغان ميآورد. حال اگر هزينه هايي كه براي خريد چيپس پرداخت مي شود صرف خريد موادي ديگر مانند شير يا فرآورده هاي ديگري كه از شير به دست ميآيد، شود، هم در هزينه ها صرفه جويي شده است و هم استفاده از محصولا ت لبني هيچ ضرري را براي انسان به همراه ندارد. مي توان كودكان و نوجوانان را به جاي استفاده دائمي از چيپس به استفاده از سبزي ها سوق داد و تا حدي خوردن دائم آن را كاهش داد.
متوسط وزن هر بسته چيپس ۱۰۰ گرم است و به قيمت ۳۰۰ تومان به فروش مي رسد در حالي كه با خريد يك كيلو سيب زميني به قيمت  ۳۰۰-۲۰۰ تومان مي توان چيپسي تهيه كرد كه از سلا مت آن مطمئن بود. چيپسهاي خلا لي كه به دليل زيبايي جايگزين سيب زميني سرخ كرده در كنار برخي از غذاها شده است به قيمت ۴۰۰ تومان به فروش مي رسند. مي توان با خريد سيب زميني و با كمي ذوق و دقت سيب زميني ها را به همان شكل تهيه كرد و مورد استفاده قرار داد. شايد به آن زيبايي و ظرافت نشود؛ اما از نظر قيمت با صرفه تر خواهد بود.با خريد ۵۰۰ گرم سيب زميني حدود ۱۵۰ تومان هزينه صرف مي شود كه اين قيمت نيمي از هزينه اي است كه براي خريد يك بسته چيپس ۱۰۰ گرمي پرداخت مي شود، البته بدون در نظر گرفتن قيمت روغن مصرفي براي سرخ كردن. در حالي كه با صرف اين هزينه مي توان چند برابر آن چيپس هايي را كه از فروشگاه خريده مي شود را تهيه كرد.
همان ماده غذايي با كيفيت بهتر و ارزان تر
با استفاده از سيب زميني غذاهاي ساده و مقوي بسياري مي توان تهيه كرد. روش تهيه چيپس بسيار راحت است. با كمي دقت و حوصله مي توان چيپس خوشمزه اي تهيه كرد كه از سلا مت آن اطمينان داشت.سيب زميني را پوست بگيريد و به شكل ورقه هاي نازك ببريد. ورقه هاي سيب زميني را به مدت ۱ تا ۲ ساعت در آب بخوابانيد سپس آنها را لاي حوله بگذاريد تا آب آن گرفته شود. سپس در يك ظرف گود روغن بريزيد بعد از داغ شدن روغن (به حدي كه با انداختن يك ورقه سيب زميني در آن فوراً شروع به جوشيدن كند) يك كفگير ورقه سيب زميني را در روغن بريزيد و با قاشق آهسته بگردانيد تا ورقه ها از هم جدا شوند. هنگامي كه سيب زميني به رنگ طلا يي روشن درآمد از روغن خارج كنيد و روي حوله كاغذي پهن كنيد تا روغن آن گرفته شود. سپس مقداري نمك روي آن بپاشيد.

وعده مسوولا ن براي وارد كردن برنج جهت متعادل كردن قيمت ها
مسوولا ن مي گويند واردات برنج براي كنترل و تنظيم بازار اين محصول پر مصرف صورت خواهد گرفت.
به گزارش خبرنگار ما، واردات برنج ارزان قيمت خارجي در طول سال هاي گذشته يكي از سياست هاي دولت به شمار مي رود. اين امر بنا به گفته مسوولا ن ذيربط براي كنترل قيمت و بازار اين محصول و كاهش فشار وارده به مصرف كنندگان است. توليد برنج تقريباً در حدود۲ ميليون تن برآورد شده است كه از اين مقدار تاكنون حدود ۱۰۰ هزار تن توسط كشاورزان به مراكز خريد فروخته شده است و مابقي توسط خود آنها در بازار به فروش رفته يا مي رود.
يكي از نكات قابل توجه در اين زمينه كنترل قيمت ها در بازار برنج است. اگر واردات صورت نگيرد و به نوعي كشاورزان عامل فروش محصول خود در بازار باشند، قيمت اين محصول پر مصرف در ميان خانواده هاي ايراني، افزايش خواهد يافت.
وزير بازرگاني در اين زمينه مي گويد، دولت پس از خريداري تمامي برنج كشاورزان علا قه مند به فروش محصول خود، اقدام به واردات براي رفع نياز داخلي و نيز تنظيم بازار خواهد كرد.
اگر بخواهيم نياز مصرف كنندگان را تنها با توليد داخلي مرتفع كنيم دچار مشكل خواهيم شد زيرا توليد به اندازه نياز مصرف كنندگان نيست. بنابراين در اين زمان بازار سياه برنج شكل خواهد گرفت و دلا لا ن و واسطه گران با خريداري برنج كشاورزان اقدام به انبار آنها در فصل برداشت و فروش در زمان مناسب با قيمت بالا  خواهند كرد.
واردات برنج در مقابل توليد داخلي مي تواند نقش بسيار بسزايي در كاهش و كنترل بازار آن ايفا كند.
وارد كردن برنج خارجي از كشورهايي كه نرخ فروش اين محصول بسيار ارزان تر از داخلي است مي تواند در متعادل ساختن قيمت برنج در جامعه بسيار مثمر ثمر واقع گردد.
البته در اين راستا واردات بهتر است در زماني صورت گيرد كه فصل برداشت به پايان رسيده و نيز نظارت كافي در توزيع آن مي تواند از نكات قابل توجه باشد.
هاشم سالا ري سخنگوي وزارت بازرگاني در زمينه توزيع برنج وارداتي مي گويد: اساساً اين واردات براي فروش در بازار آزاد نيست بلكه براي تامين مايحتاج دستگاه هاي دولتي از جمله دانشگاه ها است.
يكي از فروشندگان محصولا ت غذايي در اين زمينه مي گويد: با توجه به اينكه بيشتر اقشار جامعه اين محصول را در سبد غذايي خود مي گنجانند بنابراين هرگونه نوسان در قيمت آن مي تواند در تغذيه اين اقشار موثر باشد.
وي مي گويد: بيشتر خريداران برنج بدنبال برنج ارزان قيمت و كيفيت خوب هستند. برنج ايراني قيمت بالا يي دارد كه حدودا اين قيمت در هر كيلو از ۱۰۰۰ تومان تا ۱۴۰۰تومان است. اين در حالي است كه قيمت برنج خارجي حدود ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان در هر كيلوست و از كيفيت نسبتاً خوبي نيز در مقايسه با انواع مشابه محصول ايراني برخوردار است. بنابراين اكثر مردم بويژه اقشار كم درآمد جامعه تمايل به خريد اين نوع برنج هاي خارجي دارند.

نگاه مصرف كننده
پرسه در بازار تجريش
001272.jpg
بازار ميوه تجريش، يكي از قديمي ترين بازارهاي ميوه شهر كه به صورت غريبي طراوت خود را حفظ كرده و جنب و جوش آن به رغم افزايش تعداد ميوه  فروشي هاي كوچك و بازارهاي ميوه و تره بار بزرگ پا بر جاست. روزانه هزاران نفر به آن رجوع مي كنند و هنوز بسياري از بهترين محصولا ت در آن يافت مي شود. تركيب بازار هنوز سنتي است و ورودي ها و خروجي ها شمايل گذشته ها را دارند و ميوه ها و سبزي ها به سياق سابق ارائه مي شوند. مراجعه كنندگان به اين بازار دو تلقي در دو زمينه متفاوت نسبت به آن ابراز مي كنند. اول: كيفيت خوب محصولات آن و دوم: قيمت بالا ي آن در مقايسه با ساير بازارها.
طي سال هاي گذشته در مورد احياء بازار قديمي تجريش مجادلا تي در گرفته، هر چند بخش هايي از آن تغيير يافته اند ولي ماهيت بازار هنوز سنتي باقي مانده. همه چيز در آن يافت مي شود وآنچه هنگام پرسه در بازار، در احساسمان موج مي زند اينست كه بايد اين بازار را حفظ كرد. گران بودن برخي اقلا م نيز به دليل آنكه در «بازار تجريش» ارائه مي شوند پذيرفتني نيست. بازار تجريش همان قدر كه خانواده هاي شميراني آن را دوست دارند، بايد آنها را دوست بدارد.

بازارچه خوراك
بازارچه خودرو
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه لوازم صوتي - تصويري
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه لوازم صوتي - تصويري  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |