دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۷
كسادي بازار لوازم خانگي و لباس در كيش
كيش جزيره زيبا و مرجاني آب هاي نيلگون خليج فارس كه چشم هر مسافر يا توريستي را به خود جلب مي كند، ۹۰۰ كيلومتر مربع وسعت دارد و بيشترين مسافرانش را آن دسته از خانواده ها تشكيل مي دهند كه تفريح و خريد را كنار هم در اهداف سفر خود گنجانده اند. هر كس براي اولين بار به اين جزيره زيبا و دل انگيز سفر كرده باشد در مي يابد كه چه تفاوت عظيمي با ساير جزاير ايراني و ديگر مناطق آزاد كشور دارد.
001246.jpg
اگرچه كيش به عنوان يكي از مناطق آزاد پررونق ميان ساير مناطق آزاد كشور همچون قشم و چابهار شناخته مي شود اما پس از گذشت سال ها در مقايسه با مناطق آزاد كشورهاي ديگر مانند امصرف كننده مارات متحد عربي داراي نقاط ضعفي است.
به عنوان مثال دوبي در يكي دو دهه گذشته با اعطاي تسهيلا ت ويژه هم چون اعطاي ويزا، اقامت و هتل و از ميان بردن قوانين دست و پاگير فرا روي خارجيان سعي كرده است توريست ها را به سمت خود جلب كند. همچنين اخيراً نيز مسئولا ن دوبي سرمايه گذاري كلا ني بر روي ساخت و ساز در اين منطقه به انجام رسانده اند كه مورد استقبال سرمايه داران ايراني هم قرار گرفته. ازدحام كم سابقه ايرانيان مقابل غرفه هاي فروش آپارتمان در دوبي، در نمايشگاه اختصاصي امارات (سال جاري در تهران برگزار شد) شاهدي براين مدعاست.
اما در نقطه مقابل، به نظر مي رسد مناطق آزاد ايران و در صدر آنان جزيره كيش اين روزها حتي يك دهم رونق سابق را هم ندارند. تا سه، چهار سال پيش،اگر مسافري قصد سفر به كيش را داشت اولين جايي كه به آن سر مي زد غرفه هاي فروش لوازم صوتي و تصويري و لوازم خانگي حجيم همچون يخچال بود. بسياري از مردم با تحمل هزينه هاي بليت و اقامت در هتل اقدام به خريداري اجناس مي كردند اما اين روزها ديگر خبري از آن روزهاي داغ فروش لوازم خانگي و صف هاي فشرده مسافران نيست. علت را مي توان در منع واردات كالا هاي حجيم جستجو كرد كه با تصويب آن ديگر نمي توان اين لوازم حجيم مانند تلويزيون و يخچال را از مناطق آزاد وارد سرزمين اصلي كرد. يكي از فروشندگان لوازم خانگي در كيش در همين رابطه مي گويد: واردات بيش از حد لوازم خانگي پر حجم  به كشور و نيز اعمال قوانين خاص و تفاوت قيمت موجب شده كه ديگر مسافران علا قمند به خريد اين نوع كالا  ها نباشند.
وي مي گويد:عملا ً در كيش فروش اين اجناس از رونق افتاده و فروشندگان بيشتر به سمت كالاهاي كم حجم خانگي مانند مايكروفر، جاروبرقي و اتو متمايل شده اند. البته بازار اين كالا ها نيز كم كم به سمت كسادي پيش مي رود.
شايد بتوان اجناسي همچون پوشاك، پتو، كيف و كفش و لوازم آرايشي و بهداشتي را جزو لوازمي دانست كه بازار آن از رونق بيشتري برخوردار است. البته حدود ۹۵ درصد اين كالا ها از كشورهاي چين، كره جنوبي، اندونزي و ساير كشورهاي خارجي به اين جزيره وارد مي شود. نكته قابل توجه اينكه اگر در كيش كالا هاي معتبر اروپا را ببينيد متوجه مي شويد كه اين اجناس نيز در كشورهاي آسيايي توليد شده و تنها علا مت تجاري اين شركت ها براي فروش بالا ي آنها بر روي توليدات نصب مي شود.
بازار كيف و كفش نيز در بيشتر مراكز فروش كالا  در اين جزيره در اختيار چيني ها و كره اي ها است، اين كشورها با توليد ارزان و قيمت نسبتاً پايين، بازار را در تصاحب خود دارند. البته بازار پتو و لباس زنان دراين دو بازارداغتر است و مشتريان بيشتري دارد.
اما لوازم آرايشي و بهداشتي حكايت ديگري دارد. بازار اين گونه كالا ها اكثراً در اختيار اروپايي ها قرار دارد و مارك هاي معتبر جهاني با قيمت تقريباً مناسب تري نسبت به خارج از جزيره به فروش مي رسند.
طبق گفته هاي برخي از خريداران لوازم خانگي يكي از مسائلي كه در پايين بودن قيمت اجناس مطرح است را مي توان در توليد ارزان آنها در كشورهايي همچون چين، تايوان و مالزي دانست. ضمن اينكه كيفيت آنها در مقايسه با برخي از اجناس مشابه خود در شهري چون تهران بسيار پايين است.اما مردم و كساني كه به اين جزيره سفر مي كنند نمي خواهند دست خالي از آن خارج شوند و مجبورند كالا يي به عنوان سوغات براي دوستان و آشنايان خود خريداري كنند.
در كل اگر بخواهيم كالا هاي جزيره كيش را بر مبناي فروش طبقه بندي كنيم لوازم آرايشي و بهداشتي، پوشاك و كيف و كفش در بالا ي جدول قرار دارند. همچنين بايد به اين موضوع نيز توجه داشت كه فروش برخي از كالا ها در كيش با تغيير فصل در حال نوسان و تغيير است مثلا ً هم اكنون كاپشن و لباس هاي گرم مشتريان بيشتري را در كيش دارد، هرچند ميزان استقبال مردم از بازار كيش به هيچ وجه قابل مقايسه با سال هاي نه چندان دور نيست.

نگهداري اسباب گرانقيمت چوبي
بي ترديد هر چه در باب نگهداري بهتر از اسباب چوبين خانه سخن رود، به گزاف نبوده است. قيمت بسيار زياد اين دست وسائل كه روز به روز فزوني مي گيرد و بر صدها هزار تومان بالغ مي شود، خود بيانگر حساسيت تعامل بهينه با وسائل چوبي خانه است. علا وه بر اين تعمير ساده اين گونه اثاثيه خود نيز بسيار گران تمام مي شود، از اين رو است كه حفظ آنها از لحاظ اقتصادي براي خانواده بسيار به صرفه مي نمايد.
001280.jpg
بسياري از وسائل چوبي سطحي روغني دارند كه جذب آلودگي هاي محيط و ذرات معلق در هوا را بسيار بيشتر مي كند. از اين رو تميز كردن آنها دشوارتر است كه اگر در اين امر دقت كافي به كار بسته نشود زودتر مستهلك مي شوند و بالطبع هزينه زيادي براي جايگزين كردن آن گريبانگير خانواده مي شود.
براي زدودن آلايش هاي نشسته بر سطح روغني بايد محلول ويژه اي را پرداخت كه استفاده از آن مي تواند بسيار مفيد باشد. يك فنجان بزرگ روغن جوشيده، يك فنجان تربانتين و يك سوم فنجان سركه سفيد را در هم بياميزيد. به ياد داشته باشيد تربانتين قابليت اشتعال دارد، از اين رو به هيچ وجه محلول پرداخته شده را نبايد نزديك شعله نگاه داشت. از ريخته شدن آن روي پوست بپرهيزيد و بخار آن را از نزديك استمشام نكنيد. زيرا با به خطر انداختن سلامت شما ساخت آن بيشتر دردسر ساز مي شود. همچنين هرگز محلول را به طور مستقيم روي سطح چوبي نكشيد. لباس يا پارچه اي را به آن آغشته كنيد و روي سطح وسيله بكشيد، سپس چند دقيقه اي صبر پيشه كنيد و آن گاه هر چه باقيمانده را با پارچه پاك كنيد. اگر روغن باقي مانده روي لا يه رويين را به خوبي نزدائيد، غبار هوا را جذب كرده، سخت شده و بيشتر موجبات آلودگي وسيله را پديد ميآورد.
براي پاك كردن اين وسائل هيچگاه از واكس ها يا براق كننده هايي كه براي سطوح چوبي عادي ساخته شده استفاده نكنيد. كافي است اين عمل را سالا نه انجام دهيد. چنين روغن هايي قابليت سخت شدن را دارند و به خوبي از وسيله حفاظت مي كنند. در مقابل از روغن هايي كه خشك نمي شوند و غالباً براي تميز كردن اسباب چوبي و مبلمان كاربرد دارند، اجتناب ورزيد.
علا وه براين، عمل پاك سازي را در هواي آزاد يا اتاقي كه هوا به خوبي در آن جريان مي يابد انجام دهيد. از كشيدن سيگار حين كاربپرهيزيد و دستكش به دست كنيد تا به خودتان نيز آسيبي نرسد.
برخي اوقات پيرامون اسباب چوبي خانه حوادثي رخ مي دهد كه شگفت انگيز مي نمايد. در بسياري موارد، خصوصاً محيط هاي گرم، لا يه اي قارچي روي وسيله چوبي پديدار مي شود كه در ابتدا اسباب تعجيل را فراهم ميآورد اما نيازي به نگران شدن نيست. اين قارچ ها كه معمولا ً از آنها به كپك ياد مي شود، در صورتي كه در محل تردد كودكان باشند و موجبات كنجكاوي آنان را فراهم آورند مي توانند خطرناك باشند و حتي در صورت دست زدن يا خوردن آنها سبب  ساز بيماري كودك شوند. همچنين، در صورتي كه اين كپك ها به سرعت زدوده نشوند، ممكن است چنان آسيبي به چوب برسانند كه ديگر قابل تعمير نباشد.
با اين وجود پاك كردن آنها بسيار ساده است. كافي است پيش از هر كاري سطح چوب را با حرارت گرم خشك كنيد. سپس ماده قليا يي ضعيف مثل فسفات سديم يا جوش شيرين را در آب حل كنيد(هشت تا ده قاشق در هر گالن يا چهار ليتر آب) و روي پوسته چوب بكشيد. در نهايت آن را با آب تميز بشوييد و اجازه دهيد خشك شود و سرانجام از رنگ هاي مخصوص استفاده كنيد تا ديگر دچار اين مشكلا ت نشويد.
اگر اين قارچ ها زير رنگ رشد كرده بودند، رنگ را بتراشيد. هشت تا ده قاشق فسفات سديم و يك فنجان مايع سفيد كننده را در چهار ليتر آب حل كنيد. اگر اين محلول افاقه نكرد محلول قدرتمندتري را به كار بگيريد اما به هنگام استفاده از آن پوشيدن دستكش ضروري است.
اگر لك هنوز پا برچا بود «اسيد اوكساليك» مي تواند مو‡ثر باشد. سه قاشق از آن را در نيم ليتر آب بريزيد و روي لك بكشيد. البته اين اسيد زهرآگين است و بايد هنگام استفاده از آن دقت كنيد. سطح را با آب تميز بشوييد و اجازه دهيد خشك شود. در نهايت آن را دوباره رنگ بزنيد.
ارجاع هر يك از اين اعمال ساده به كارگاههاي سازنده و تعميركننده مي تواند بسيار پرهزينه باشد اما اگر خود به ترميم وسائل چوبي اهتمام ورزيد، مي توانيد ارقام زيادي را صرفه جويي كنيد.

بازارچه لوازم خانگي
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه لوازم صوتي - تصويري
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه لوازم صوتي - تصويري  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |